ÏÏmdmiïfcV
Symposium levert meer
vragen dan antwoorden
en Pasquale in zakformaat
ÏUNST
ZATERDAG 29 OKTOBER 19
88 PAGINA 15
George Benson:
vel kwaliteit
een vuurwerk
eorge Benson deed in de
/eede helft van de jaren
ventig artistiek water
de wijn. Het legde hem
la populariteit geen win-
iieren. Niettemin bete-
»nde die knieval voor
meer commerciële
npak niet dat de zan-
n r/gitarist zijn jasje als
teger muzikant volledig
ttrok. Zijn muzikale
rk blijft boeien, al zijn
dan geen echte verras-
ïgen meer.
mJ
za
jdens zijn enige Nèderlandse
ïcert, gisteravond in een
verlocht Ahoy', koos hij
or een mengeling van jazz.
:k, rhythm blues en bal
en bezorgde hij zijn fans
iral een swingende avond.
i Benson-concert is een
ngeling van vocale en in-
jmentale muziek. In Rot-
dam hacLhet, met een strak-
begeleiding van zijn zes-
ns formatie, een weelderige
werking zonder echt fanta-
vol te zijn. Benson liet in
beste vocale momenten z'n
rme stem soul-vol drijven
weinig spectaculaire, maar
I vakkundig gebrachte mu
it. In de instrumentale
mmers gleden zijn vingers
peltjes over de snaren en
i het moeilijk om stil te blij-
i zitten. Daarom leek de zet
stoelen vóór het podium te
itsen een heel verkeerde:
muziek van Benson ver-
nt een dansvloer en veel
gten heeft het publiek dan
fniet.
ison koos het beste uit zijn
iddels omvangrijke oeuvre
ils hij zijn publiek niet liet
sen, kon net wegdromen
ientimentele songs. Vooral
Ie meer .jazzy" nummers
elde hij als vanouds de ster
van de hemel. Benson be-
zich gisteravond opnieuw
zanger en gitarist van grote
liteit, zonder echt vuur-
af te leveren.
HANS PIËT
lART CHABÖT
4 Babylon Hotel
Verhalen
■fesundheit Macht Krank.
[Tranendal BV, Babyion
Hotel, Eur-O-Rama.
25,00 in de boekhandel
ie winnaars
:eënprijsvraag
useumplein
STERDAM - De jury van
prijsvraag „Ontwerpen
ir het Museumplein in Am-
dam" heeft de ontwerpen
i H. Zeinstra, R. Bunscho
en J. Bensdorp uitgekozen
de beste inzendingen uit de
er dan 200 die meedongen,
ruime keuze uit de inzen-
gen voor de prijs, in het le
is geroepen door het NRC
idelsblad, is vanaf 28 okto-
te bezichtigen in het Am-
damse Stedelijk Museum.
tentoonstelling van de ont-
pen duurt tot en met 27
mber. De jury bestond uit
van Rooy, adjunct-hoofd-
tcteur van de NRC, de ar-
rgecten J. Coenen en R.
|firtsen, de hoofdredacteur
Archis, H. van Dijk en de
:teur van het Sociaal en
ireel Planbureau A. van
irrv<
mg
pleinoppervlak van Zein-
vertoont een kavelachtig
oon met strak geordende,
_l [e vlakken met afwisselend
y ïen, plaveisel, water, bloe-
en glastegels op het dak
de museumkelder dat ove-
:ns de vloer vormt van een
in, driehoekig beel
lein.
fjzonken
a
KITTY COURBOIS EIST 50 DUIZEND
GULDEN VAN NSB-WEDUWE
ARNHEM - De Amsterdamse actrice Kitty Courbois eist een
schadevergoeding van vijftigduizend gulden van de NSB-wedu-
we Rost Van Tonningen. Zij eist dat bedrag in een kort geding
aangespannen tegen mevrouw Rost Van Tonningen voor de
rechtbénk in Arnhem. De actrice is tot haar eis gekomen omdat
ze zich ernstig in haar goede naam en eer aangetast voelt door
een foto en een artikel in het door Rost Van Tonningen uitgege
ven blad „Consortium Levensboom manuscripten". Op die foto
staat zij afgebeeld in haar rol als Kniertje in de Nederlandse
speelfilm „Op hoop van zegen". De Velpse weduwe heeft nooit
toestemming gekregen voor de publikatie van de foto. Kitty
Courbois vindt bovendien dat ze door de publikatie ten onrechte
wordt geassocieerd met een voor haar uiterst schokkende en
grievende levenswijze. In het kort geding dat donderdag 3 no
vember dient eist de actrice dat alle exemplaren van het blad
aan haar worden afgestaan. Daarnaast verbiedt zij Rost Van
Tonningen haar foto nog een keer te gebruiken. De 50 duizend
gulden die de actrice eist zijn bedoeld als voorschot op een nader
te bepalen schadevergoeding.
Rus Mariss Jansons formidabel met Concertgebouworkest
Vele goede berichten waren de
45-jarige Russische dirigent
Mariss Jansons voorafgegaan
en ze bleken allemaal waar.
Hii is inderdaad een formida
bel dirigent, voorbeeldig in
zijn slagtechniek en zeer diep
gravend in zijn muzikale in
terpretatie. Jansons dirigeerde
gisteravond in de Dr. Anton
Philipszaal het Concert
gebouworkest in de 5e Symfo
nie van Sjostakowitsj. En wie
beter dan Jansons, die werkte
onder „dictator" Marvinski, de
dirigent van het Symfonieor
kest van Leningrad onder
wiens leiding deze symfonie
haar eerste uitvoering kreeg,
kon de invloed, de ziel van
deze muziek doorgronden en
gestalte geven.
Sjostakowitsj had tevoren een
ernstige berisping gekregen
om zijn zogenaamde nieuw
lichterij en liever dan in de
Goelag-archipel te belanden
moest hij zijn frustratie, zijn
verbittering en angst in zijn
muziek verbergen. Maar al
blijven ze onderhuids, de ge
voelens breken toch door voor
wie goed luistert. En Jansons
heeft dit maar al te goed be
grepen, gelet op de ineens uit
spattende felheid zoals in het
tweede deel. Het werd een
weergave om nooit te verge
ten. Helaas ging dat niet op
voor het 3e Pianoconcert van
Rachmaninow. Solist Vladimir
Feitsman zette veelbelovend
met een mooie lyrische aan
slag in, maar daarna ging hij
als een ouderwetse klavier-
leeuw tekeer. De vleugel
klonk blikkerig, de toon werd
doodgeslagen, het klankbeeld
werd onduidelijk en rommelig.
Gelukkig was Jansons er nog
en het was een genot hem met
het orkest te horen en te zien
werken. Feitsman moest maar
eens beginnen aan een revisie
van zijn onmiskenbaar grote
pianistische gaven.
NOES KOKEE
'WAT HEET FOUT IN DE LITERATUUR?'
Symposium 'Wat heet 'fout' In de
literatuur?', georganiseerd door de
Jan-Campert8tichting in de Ko
ninklijke Bibliotheek op 28 okto
ber. Met lezingen van Arnold Heu-
makers, Prof. Dr. S. Dresden, Pier
re H. Dubois en Andre P. Brink.
De opvoering van een to
neelstuk van Fassbinder
wordt met geweld ver
hinderd. Over de precie
ze bedoeling van de ro
man „Mystiek lichaam"
van Frans Kellendonk
ontstaat een rel in de
pers. Een symposium
over de filosoof Heideg
ger wordt afgelast, een
tentoonstelling over de
schrijver Huysmans
voortijdig gesloten. In
het boek „Schrijvers, uit
gevers en hun collabora
tie" maakt Adriaan Ve-
nema belangrijke Neder
landse schrijvers harde
verwijten over hun ver
meend foute gedrag in
en na de oorlog.
Wat hebben die „affaires"
met elkaar te maken? De
stellingname of het werk van
een schrijver blijkt voor som
migen reden om die schrijver
of zijn werk te veroordelen.
In de eerste van de genoem
de gevallen wegens antisemi
tisme, in het laatste om het
oorlogsverleden of het ver
zwijgen daarvan.
Venema
Van de genoemde affaires is
het boek van Adriaan Vene
ma de laatste tijd het meest
in het nieuws geweest. Hij
neemt een zeer stellig stand
punt in: tijdens de oorlog had
je goeden en slechten, waar
bij hij de individuele geval
len niet al te genuanceerd
bekijkt. Daarbij gaat hij se
lectief om met verzameld ar
chiefmateriaal en trekt daar
soms verkeerde conclusies
uit. Pierre Dubois is een van
de schrijvers die door hem in
staat van beschuldiging zijn
gesteld: Dubois zou hebben
gepubliceerd in het pro-Duit
se tijdschrift „De schouw".
Venema vermeldt niet dat
het artikel van Dubois aan
vankelijk voor een ander
tijdschrift was bestemd en
geen spoor van bereidheid tot
collaboratie vertoont, inte
gendeel. Ook Jan Campert
was een van degenen die niet
helemaal deugde. De dichter
van „Het lied der achttien
doden" - verzetsliteratuur bij
uitstek - heeft de bezetter ge
vraagd om steun. Helden wa
ren schaars en konden dat
vaak pas zijn vanuit een
enigszins veilige positie, maar
dergelijke nuanceringen vind
je niet bij Venema.
Verantwoordelijkheid
De Jan-Campertstichting or
ganiseerde gisteren het sym
posium „Wat heet 'fout' in de
literatuur?". Pierre Dubois
was jarenlang bestuurslid
van de stichting, dus rehabi
litatie van hem en van Cam
pert leek het motief ervoor.
Anton Korteweg, voorzitter
van de stichting, liet echter
direkt weten dat de vraag
„Wat heet 'fout'?" veel rui-.
sen de twee begrippen weer
ver te zoeken. De democratie
die wij kennen geeft de
schrijver voldoende rust en
vrijheid om zijn ideeën uit te
werken, zonder dat die in
dienst hoeven te staan van
een maatschappelijk streven.
Heumakers ziet de recente
„affaires" als stormen in een
glas water en als een teken
dat in een tijdperk waarin
„ideologie" een vies woord is
mensen kennelijk toch be
hoefte hebben aan gemeen
schappelijke normen.
Professor Dresden hield een
sterk persoonlijk betoog over
antisemitisme, waarin hij een
aantal eeuwenoude anti-jood
se stereotypen de revue liet
passeren. „Bewijzen" zijn
willekeurig inwisselbaar:
„de" jood kan zowel veroor
deeld worden om zijn lafheid
mer en abstracter opgevat
moet worden; het gaat om de
maatschappelijke verant
woordelijkheid van een
schrijver. Vier sprekers van
naam hielden zich met dat
onderwerp bezig: Arnold
Heumakers sprak over de re
latie tussen literatuur en
ideologie, prof. dr. S. Dresden
over anti-semitisme in de li
teratuur, Pierre Dubois ver
telde hoe hij het literaire kli
maat in Nederland rond 1940
ervaren had, en tenslotte
boog de Zuidafrikaanse
schrijver André Brink zich
over de verantwoordelijkhid
van de schrijver in een ande
re staatsvorm dan de onze.
In een erudiet overzicht gaf
Arnold Heumakers, docent
cultuurgeschiedenis en litera
tuurrecensent van De Volks
krant, aan dat literatuur en
ideologie in een golfbeweging
nu eens samengaan en dan
weer de grootste vijanden
zijn. Totalitaire of utopische
ideologieën zijn vaak verde
digd in de literatuur, maar op
dit moment is de relatie tus-
Prof. S.Dresden: „Een anti
semitisch boek is een slecht
boek".
Pierre Dubois: omzichtigheid
bij termen „goed" of „fout".
kwam de literatuur maar ter
loops ter sprake. „Een antise
mitisch boek is een slecht
boek" was uiteindelijk zijn
conclusie, omdat cliche's
slechte kunst opleveren.
Wanneer een boek antisemi
tisch genoemd mag worden,
werd nauwelijks duidelijk.
Pierre Dubois gaf aan dat de
vraag naar goed of fout met
veel omzichtigheid beant
woord moet worden. Histori
ci die pretenderen de waar
heid te kunnen achterhalen,
overschatten zich zeer. Per
soonlijke gegevens zijn steeds
van groot belang als het gaat
om de motivering van keu
zes. Hiizelf stelde zich voor
de oorlog apolitiek op. Dat
lijkt nu bijzonder naïef, maar
was in de totaal andere situa
tie van de perspectiefloze cri
sistijd een opstelling die door
velen werd gedeeld.
André Brink tenslotte wordt
dagelijks geconfronteerd met
de vraag naar de verant
woordelijkheid van de schrij
ver. Hij is hoogleraar in
Zuid-Afrika en schrijver te
gen de apartheid. Het regime
laat hem en andere kritische
schrijvers tegenwoordig re
delijk veel vrijheid, maar die
tolerantie is repressief. De
taak van de schrijver is het
vertellen van zijn waarheid.
Zijn werk is belangrijk, om
dat fictie een grotere beteke
nisdichtheid heeft dan infor
matie.
Een forumdiscussie besloot
het zeer geslaagde symposi
um, waarop meer vragen
werden gesteld dan antwoor
den gegeven. De bijdragen
zullen in verschillende tijd
schriften in druk verschij
nen.
DICK VAN TEYLINGEN
Dit jaar worden weer meer toeschouwers verwacht dan vorig jaar er valt o.m. dit stuk top-antiek te zien. een Vlaams kunstkabinet
(toen 18.000) op de Nationale Kunst- en Antiekbeurs tot en met met beschilderd interieur uit ca 1640.
6 november in de Amstelhal van het 'Amsterdamse Rai-gebouw.
OLLAND OPERA:
SP
jlf\ling Holland Optra: Donizetti's
J Pasquale. Minitheater, Anna
s" ownastraat, Den Haag. Muzikale
ig: Robert Jan Kramer. Regie:
Bijnen. Vrijdagavond. Herhaling
oktober.
het eerst sinds de verhui-
van de Nederlandse Ope-
chting naar Amsterdam
Den Haag gisteravond
r een operapremière: Do-
tti's „Don Pasquale", in
vereenvoudigde en ver-
tde vorm gebracht door de
iting Holland Opera. De
ting heeft deze produktie
beperkte particuliere mid-
n opgezet en wil enerzijds
Nederlands talent een
geven podiumervaring
op te doen en anderzijds ook
voor het kleinere theater ge
schikte klassieke opera- en
operette-produkties brengen.
„Don Pasquale" zal op 30 okto
ber in het Minitheater worden
herhaald en verder in een 14-
tal kleinere theaters elders te
zien zijn.
Bert Bijnen paste zijn regie
aan de eisen van kleine podia
en het reizen aan door de com
plete handeling te concentre
ren in en buiten een eenvoudi
ge kast met vier deuren. Een
verkleining van een grote ope
ra dus. Dat levert echter geen
mini-Pasquale op, maar een
totaal ander produkt. Naar
mijn mening zou Holland Ope
ra zich beter tot het genre van
de „Kammeropera" kunnen
beperken.
De vier hoofdrollen zijn dub
bel bezet. Op deze eerste
avond voldeed Iris Giel in de
rol van Norina geheel aan de
omschrijving „jong Nederlands
talent zonder veel opera-podi
umervaring". Zij benaderde de
gewenste virtuoze coloratuur-
zang het meest van de vier,
maar werd gehandicapt door
een wat schelle en onzekere
hoogte. Netzomin als de ande
ren paste zij haar volume aan
de uiterst beperkte ruimte aan.
Een moeilijk punt in de opzet
van Holland Opera: van jonge
of oudere 'minder goede zan
gers wordt mneteen het aller
moeilijkste gevraagd. Namelijk
hun adem voorzichtig te ver
delen over een niet luid gezon
gen partij.
De leiding lag hoorbaar in
handen van pianist Robert Jan
Kramer die de muzikale gang
van zaken bepaalde, de tempi,
de inzetten en ook de vaak on
nodige luidheid. Met vier of
soms vijf mensen op een piep
klein toneeltje, wordt het
moeilijk om nog veel fijnzinni
ge humor te brengen. Het is
prijzenswaardig dat hier des
ondanks nergens de grens van
flauwe grappigheid werd
overschreden.
Qua typering stond Ian Spen
cers wellustig-Bourgondische
Pasquale ver van de oorspron
kelijk bedoelde gierige oude
vrek. Spencer was op zijn best
in het duet „E finito Don Pas
quale" waarin hij met Norina
even aan de serieuze onder
grond van deze opera buffa
raakt. Aardig was het idee om
een Arlecchino in Nederlandse
rijmen de actes tevoren te la
ten samenvatten. Maar waar
om niet gekozen voor iemand
die kan declameren? Wat hier
gebeurde was echt amateuris
me. En dat is precies het ge
vaar dat bij deze produkties
dreigt en dat - met beroeps-
zangers - veel verder op een
afstand zou moeten worden
gehouden.
ERIK BESIER
Van antiek tot
modern op
kunstbeurs in RAI
AMSTERDAM Antieke
meubelen en voorwerpen,
Chinees porselein, Perzische
tapijten, moderne Tsjechoslo-
waakse glaskunst, oriëntaalse
en Afrikaanse kunst, Jugend-
still, Art Deco en schilderijen
uit alle tijden en in vele gen
res. Dat en nog veel meer is te
zien op de kunst- en antiek
beurs PAN (Pictura Antiquairs
Nationaal), die vanaf vandaag
tot en met 6 november in de
Amstelhal van het RAI-ge-
bouw in Amsterdam wordt ge
houden. Het motto van de
beurs is: „Tien dagen meester
lijke kunst uit heden en verle
den".
Ruim tachtig antiquairs en ga-
leriën tonen deze tien dagen
hun collecties. Onderdeel van
de beurs is dit jaar ook de ex
positie „Vlaggen van Gran Pa-
vese", die bestaat uit vijftig
vlaggen die kunstenaars uit de
gehele wereld hebben ontwor
pen. Minister Brinkman van
WVC heeft de beurs gister
avond geopend.
De schilderkunst, oud en mo
dern, is prominent aanwezig
in de Amstelhal. "Er zijn wer
ken van oude meesters als J.
van Ruysdael en Jan van Goy-
en en van post-impressionisten
als Valpat en Lebasque. De
Haagse School is vertegen
woordigd met onder anderen
Henrik Mesdag en Anton
Mauve, maar ook werk van
Breitner, Picasso (tekeningen),
Rik Wouters, Kirchner, Wes-
terik, Kees van Dongen, Ben-
ner en Ger Lataster en Sandor
Chia is te zien en te koop. Bij
de hedendaagse kunst ligt de
nadruk overigens sterk op Co
bra-schilders: Appel, Jorn,
Corneille, Brand en Lucebert.
Dat zal te maken hebben met
de herdenking van de oprich
ting van Cobra precies veertig
jaar geleden, waardoor deze
kunstbeweging van weleer
momenteel weer in het mid
delpunt van de aandacht staat.
De organisatoren van de beurs
verwachten een lichte stijging
van het aantal bezoekers ten
opzichte van vorig jaar toen
18.000 mensen kwamen kijken
en kopen.
Voor een uitgebreide agen
da, ook voor de komende
dagen, raadplege men
„UIT", de gratis wekelijkse
bijlage van deze krant.
ALPHEN AAN DEN RIJN EURO
CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6.
tel. 01720-20800): Coming to
America (al); 18.45, 21.30. za. wo.
ook 13.45. zo. ook 13.45, 16.15.
EUROCINEMA II: Nico (12);
18.30. 21.00. za. wo. ook 13.30. zo.
ook 13.30, 16.15. EUROCINEMA
III: Good morning Vietnam (al);
18.30, 21.15. zo. ook 16.00. Speur
neuzen (al); za. zo. wo. 14.00.
EUROCINEMA IV: Bright lights,
big city (12Y, 18.30, 21.00. za. wo.
ook 13.30. zo. ook 13.30, 16.00.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19.
tel. 071-121239): Read heat (12);
19.00, 21.15. za. zo. ma. 14.30.
LIDO en STUDIO (Steenstraat
39, tel. 124130): De ondraaglijke
lichtheid van het bestaan (al); dag
20.00. Big business (al); Coming
to America (al); World apart (al);
Good morning Vietnam (al); 14.30,
19.00, 21.15. Junglebook (al); za.
zo. wo. 14.30. TRIANON (Bree-
straat 31, tel. 123875): The laet
emperor (al); 20.00. REX (Haar
lemmerstraat 52, tel. 071-125414):
Pleasure island (16); 14.30, 19.00,
21.15.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30, tel. 01718-74075):
Nico (12); do. t/m zo. wo. 14.45,
19.00, 21.15. ma. dl. 19.00, 21.15.
CITY THEATER II: Colors (al);
19.00. 21.15. do. vr. zo. ook 14.45.
Troetelberen in wonderland (al);
za. wo. 14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY
(tel. 01717-4354): Hersenschim
men (al); do. t/m wo. 20.15. The
gardens of stone (al); do. t/m wo.
20.45. Three men and a baby (al);
do. vr. 19.00. za. zo. 15.45, 19.00.
KINDERVOORSTELLING
Bamby; za. zo. wo. 14.00. Pinkel
tje; za. zo. wo. 14.00.
WASSENAAR ASTRA (tel.
01751-13.269) Three men and a
baby (al); vr. za. zo. 20.00. Cry
Freedom (al); ma. di. wo. 20.00.
KINDERVOORSTELLING
Three men and e baby; za. zo. wo.
14.00.
DEN HAAGASTA 1 (Spui 27, tel.
463500): Big business (al); 14.00,
18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00,
18.45, 21.30. AST A 2: Hairspray
(al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. ASTA 3:
Masquerade (al); 14.00, 18.45,
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45,
21.30. BABYLON 1 (Winkelcen-
bioscopen
trum Babylon, tel. 471656): Fidelio
(al); zo. 11.00. Good morning Viet
nam (al); 14.30, 16.45, 19.00,
21.30. BABYLON 2: Spoorloos
(16); 14.30, 17.00, 19.30, 21.45.
BABYLON 3: A world apart (al);
14.30. 17.00, 19.30, 21.45. CINE
AC 1 (Buitenhof 20. tel. 630637):
Red heat (12); 14.00, 18.45, 21.30.
zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30.
CINEAC 2: Frantic (al); 14.00,
18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00,
18.45, 21.30. CINEAC 3: The
presidio (12); 18.45, 21.30. do. vr.
ma. dl. ook 14.00. METROPOLE
1 (Carnegielaan, lel. 456756): Co
ming to America (al); 14.00, 18.45,
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45.
21.30. METROPOLE 2: Tai-Pan
(al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. METROPO
LE 3: Hope and glory (al); 14.00,
18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00,
18.45, 21.30. METROPOLE 4:
The last temptation ot Christ (12);
14.00, 20.30. za. zo. wo. 20.30.
METROPOLE 5: De ondraaglijke
lichtheid van het bestean (al);
14.00. 20.30. ODEON 1 (Heren
gracht 13, tel. 462400): Coming to
America (al); 13.45, 18.45, 21.30.
zo. 13.30, 16.00. 18.45, 21.30.
ODEON 2: Deadly pursuit (12);
13.45. 18.45. 21.30. zo. 13.30.
16.00. 18.45, 21.30. ODEON 3:
Steven Seagal ie „Nico" (16);
13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.30,
16.00, 18.45, 21.30. ODEON 4:
COP (16); 13.45. 18.45. 21.30. zo.
13.30. 16.00, 18.45. 21.30. STU
DIO 1 (Kettingstraat 12b, tel.
656402): Beyond therapy (16);
19.15, 21.45. zo. wo. 14.00. STU
DIO 2: The milagro beanfield war
(12); 19.00, 21.30. STUDIO 3:
Three men and a baby (al); 19.00.
21.30. HAAGS FILMHUIS: Zaal
1: Tampopo; 19.30. zo. ook 14.00.
Un ragazzo di Calabria; 21.45. zo.
ook 16.15 Zaal 2: Kung Fu Master;
19.30, 21.45. zo. ook 14.00. Zaal 3:
19.30, 21.45. vr. 19.30, 22.00. The
detective; do. The cotton club; vr.
Target; za. The lightship; zo. Vive-
ment dimanche; ma. Scarface; di.
Le douloa; wo.
NACHTVOORSTELLINGEN
CINEAC 1: Die hard (16); za.
00.15. CINEAC 2: Frantic (16);
za. 00.15. CINEAC 3: 9Va Weeks
(16); za. 00.15.
KINDERVOORSTELLINGEN
CINEAC 3: De reddertjes; za.
wo. 14.00. zo. 13.15. 16.00. ME
TROPOLE 4: Jungle book; 14.00.
zo. 13.15, 16.00. STUDIO 2: De
laatste eenhoorn; zo. wo. 14.30.
STUDIO 3: De speurneuzen; zo.
wo. 15.00.
Gezellen openen nieuw mini
theater met prima klucht
Toneelgroep De Gezellen: „Ik wil
Mjoessof spreken!!" van Valentin
Katajef. Regie: Jan Klein. Mini-thea
ter aan het Molenpad 3a, Leidechen-
dam, gisteravond. Herhalingen: Van
avond, 30 oktober en 4 t/m 6 no
vember.
In de smetteloze entourage
van het gloednieuwe mini-the
ater aan het Molenpad in
Leidschendam speelden De
Gezellen het blijspel „Ik wil
Mjoessef spreken!'Een blij
spel dat de spot drijft met de
strakke regels binnen de Rus
sische samenleving. Wanneer
de Mjoessof om wie alles draait
zich tijdens het weekeinde laat
vertroetelen in rusthuis „De
Zonnebloemen", verliest het
spel alle ernst en komt de on
vervalste klucht in beweging.
„De gezellen" beschikken over
een aantal talentvolle spelers
die een voor een in staat zijn
een geheel eigen type te
creeëren. Eef Scholtes als
Mjoessof wordt in de loop van
de avond steeds zenuwachtiger
en dat is ook logisch: Aan alle
kanten komt hij in situaties te
recht die hem de adem in de
keel doen stokken. Kees Nieu-
wenbroek als Zaitsjef is de spil
waar alles om draait. Hij blijkt
over het meest uitegsproken
komische talent van de groep"
te beschikken. Wil van der:
Geest speelde met veel over-,
tuiging een nerveuze, slijmeri
ge rusthuis-directrice die alles
en iedereen met liefje of duifje
bejegende.
Regisseur Jan Klein heeft met
een vooral perfekte timing dit
blijspel in goede banen geleid.
Er viel daardoor heel wat te
lachen en dat maakt zo'n to
neelavond tot prima en plezie
rig tijdverdrijf. De kleding,
aangevuld met prachtige prui
ken, zag er verzorgd uit. Met
een functioneel décor werd
het ook visueel een aantrekke
lijke voorstelling. De Gezellen
hebben op opmerkelijke wijze
bezit genomen van deze nieu
we speelplek in Leidschen
dam.
ROB VAN DER MIJL
HELP DE LEPRA BESTRIJDEN.
DOE HET NU!
Stort uw bijdrage op
postgiro 50500 of
bankgiro 70.70.70.929
Nederlandse Stichting voor
Leprabestrijding/Amsterdam
Wibautstraat 135,1097 DN
Amsterdam. Tel. 020 - 93 89 73
LDat zoeken we even op.
In de 'Uit'bijlage natuurlijk! 1