„Young Verdi" even verguisd als bejubeld Opbrengst boeken verkoop Ciske de Rat voor anti-apartheid bioscopen Requiem van Berlioz in overweldigende weergave KUNST £eidae(3cvu/imit ZATERDAG 22 OKTOBER 1988 PAGINA 1( \J Baantjer verkoopt miljoenste politieroman URK Van de boeken van A. C- Baantjer, de populaire De Cock-po- litieromans, zijn inmiddels een mil joen exemplaren verkocht. A.C. Baantjer, oud-rechercheur bij de Amsterdamse politie, wacht aan staande woensdag een groots onthaal in Urk, waar hij lange tijd heeft ge woond. Van de in België en Neder land veel gelezen De Cock-serie is inmiddels onder de titel „De Cock en de dodelijke dreiging' de zesen dertigste thriller verschenen. Om dit alles te vieren wordt Baantjer woensdag na een drie uur lange boottocht van Amsterdam naar Urk officieel ontvangen op het Urker ge meentehuis. „Tiende" van Beethoven op KRO-radio HILVERSUM De KRO-radio laat maandag de 10e symfonie van Beethoven horen. Deze symfo nie is gereconstrueerd door de Engelse musicoloog Barry Cooper, op basis van summiere schetsen en krabbels die Beethoven naliet toen hij in 1827 overleed. Het stuk werd dinsdag voor het eerst in Londen uitgevoerd door het Londens Symfonie Orkest. Het radioprogramma Radio Vierklank (12.00-14.00 uur, radio 4) zal vanaf 13.00 uur zijn gewijd aan muziek van Beethoven. De gehele 15 minuten durende 10e symfonie zal te horen zijn in een studio-uitvoering (op CD) door het Londens Symfonie Orkest. Rob van der Hilst, hoofdredac teur van het blad „Mens en Melodie" geeft een toelichting op het muziekstuk. Hij heeft ervoor ge zorgd dat de KRO in het bezit van de uitvoering kwam. AMSTERDAM De royalties van de ver koop in Zuidafrika van het boek Ciske de Rat van Piet Bakker worden gebruikt voor de strijd tegen de apartheid. Het Komitee Zuidelijk Afrika (KZA) in Amsterdam heeft dit meegedeeld. Het komitee ontving vrijdag uit handen van de dochter van de auteur een bedrag van „enkele duizenden guldens". Bakkers dochter en zoon besloten volgens KZA de royalties uit Zuidafrika te geven aan het verzet te gen apartheid. Het geld van de royalties zal met name besteed worden aan een organisatie in Zuid afrika die zich inzet voor politieke gevangenen. Een deel van de royalties zal verder via de Anti- Apartheids Beweging Nederland (AABN) worden besteed aan een onderwijsproject van de verzets organisatie ANC in Tanzania. Volgens een woord voerder van het KZA wordt Ciske de Rat al reeds vele jaren in Zuidafrika uitgegeven en op enkele scholen gebruikt. Hij schat het totaal aantal exem plaren van het boek dat er in omloop is op enkele duizenden. Ischa Meijer: wachten op eer ste „echte" toneelstuk. FOTO: SP Ischa Meijer blijft steken in typetjes Toneelgroep Amsterdam: „Ons dorp, de schoonheid en het leven" van Ischa Meijer. Regie: Ischa Meij er. Met Joop Admiraal, Marjon Brandsma, Sigrid Koetse, Ann Hase- kamp en Flip Ceulemana. Gezien in Het Park, Hoorn, maandag 4 okto ber. Theater aan de Haven, gister avond, vanavond nog eens. De titel van Ischa Meijers „Ons dorp, de schoonheid en het leven" verwijst naar „De stad, het vuil en de dood" van Fassbinder, dat vorig seizoen voor zo veel opschudding zorgde. Een groot deel van de Joodse gemeenschap in ons land was verontwaar digd. Toneelgroep Am sterdam speelt Meijers re actie op die commotie. „Ons dorp, de schoonheid en het leven" vindt plaats in een kelderachtige ruimte, waar bij de beginbeelden een man tracht zichzelf van het leven te beroven. Aanvankelijk lijkt hij ontvoerd door een groot moeder, een moeder en een dochter. Later blijkt het ge heel gefingeerd: de man is zoonlief, die meedoet aan een spelletje. Meijer gaat met verve en hu mor tekeer en gebruikt alle mogelijke clichées die de pro blemen van de zogenoemde tweede generatie Joden in ons land moeten typeren. Dat le vert schrijnende scènes op, waar het publiek hartelijk om kan lachen. Toch heeft zelfs de soms han dige regie van Meijer niet kunnen wegnemen, dat hier geen goed opgebouwd stuk wordt vertoond. De personages blijven typetjes, de tekst is een aaneenschakeling van sket ches en aangevertjes voor ac teerprestaties. Sigrid Koetse maakt daar als Joodse mama grif gebruik van, maar moet het haast afleggen tegenover de uitbundige Omi van Ann Hasekamp. Met sis sende Duitse tongval beheerst dat omaatje het toneel, waarop Marjon Brandsma als verzuur de zuster enige Schumann-lie- deren ten gehore brengt. Joop Admiraal zet weer een van zijn gekwelde types neer en Flip Ceulemans speelt met stofzuigers die een jonkie ba ren. „Ons dorp, de schoonheid en het leven" is soms amusant en zeker informatief. Na „De im presario" en „Ons dorp" is het wachten nu op het eerste echte stuk van Ischa Meijer. Die man heeft talent, dat voel je zo. PETER SNEL OP 25 EN 26 OKTOBER IN CONGRESGEBOUW DEN HAAG DEN HAAG In klassie ke muziekkringen wordt het vaak beschouwd als een gruwel: de populaire bewerking door Tom Par ker van grote meester werken van componisten als Handel, Mozart en Verdi. Madeline Bell, die in de con certen van Parker en zijn New London Chorale een hoofdrol vervult, kan er niet warm of koud van worden. „Ik kan me die kritiek zelfs best voorstel len. Als ik een klassieke pla tencollectie zou hebben met daarin het werk van genoem de meesters dan hoefde ik deze platen ook niet te hebben. Ik ben gek op Stevie Wonder maar als ik zie wat sommige ■artiesten van zijn materiaal brouwen, dan rijzen me de ha ren te berge. Anderzijds is het zo, dat iedereen recht heeft op zijn eigen mening. Met onze interpretatie doen we ontzet tend veel mensen een plezier. De elpees vliegen als warme broodjes over de toonbank en de reacties op onze concerten zijn overwegend positief". Verdi is de jongste loot aan de stam van Tom Parker. Eerder gingen Handel, Bach en Mo zart onder het mes. Over zijn nieuwste creatie zegt Parker zelf: „Ik heb de melodieën van Verdi niet wezenlijk veran derd. Ik heb ze alleen aange past aan de sound van 1988. Je kan zeggen dat ik op mijn ma nier de muziek een verjon gingskuur gaf zonder de ziel ervan te beschadigen. Ik heb met Verdi de operamuziek toegankelijk willen maken voor een jong publiek, dat met pop-oren naar muziek luistert en gewend is geraakt aan klank en tempo van video clips". Verdi verkracht, zullen zijn tegenstanders zeggen. Hij zou zich in zijn graf omdraaien als hij het resultaat zou kunnen horen. Parker is daar nog niet zo zeker van. „Verdi schreef voor een groot publiek. Hij zou vermoedelijk genoten hebben van deze hernieuwde belang stelling voor zijn werk", meent de Engelsman. Madeline Bell, Tom Parker en Vicki Brown (v.l.n.r.), de belangrijkste mensen achter „Young Verdi". FOTO: PR Achttien jaar geleden vormde Madeline Bell samen met Ro ger Cook het duo Blue Mink. Met vier grote hits op rij, maakte het duo naam. „Mel ting pot" was de eerste, ge volgd door „Goodmorning freedom", „Our world" en „The banner man". De tekst van het eerste lied paste ge heel in de sfeer van die tijd, die van een ontluikend idealis me was. Vrij vertaald kwam het hier op neer, dat indien je alle kleuren (rassen) in één grote pot zou stoppen en die met elkaar zou vermengen alle vooroordelen, vormen van dis criminatie en andere ongelijk heden en ongerechtigdheden vanzelf zouden verdwijnen. Het vocale geweld, dat Bell toen ontketende, was indruk wekkend. Een krachtige stem, soms bij het schreeuwerige af, waarbij het dunne geluid van Cook schril afstak. „Ik schrik soms van mezelf als ik die oude opnamen terughoor. Dat gillen alleen al, en soms nog vals ook. Ik stond op het podi um met m'n ogen dicht, bang voor het publiek, het was ver schrikkelijk. Dat is nu geluk kig voorbij, ik kijk recht de zaal in. Ik hoef me minder te forceren, waardoor alles een stuk beter klinkt. Door veel naar die oude opnamen te luis teren ben ik makkelijker en mooier gaan zingen. Van je fouten leer je. Ik zou ook nooit meer zo willen zingen. Met het klimmen der jaren wordt alles mellowing, rijper". Na die vier hits werd het be trekkelijk rustig rond Blue Mink. Er werden nog wel pla ten uitgebracht, maar verder dan tipnoteringen brachten die het niet en in 1973 viel het doek. „Het is overigens nooit onze bedoeling geweest om een grote stage-act te worden en met een band op tournee te gaan," zegt de in New Jersey geboren en opgegroeide zange res die na de Blue Mink-perio- de zich met sessiewerk bezig hield, regelmatig de studio in dook en veel backing-vocals voor haar rekening nam. De voormalige gospelzangeres heeft altijd een speciale band met Nederland gehad. „Ik had hier bijna gewoond. Aan het einde van de zestiger jaren wilde ik me in Amsterdam vestigen. Ramses Shaffy en Hans van Willigenburg be hoorden tot m'n vrienden kring. Eeh tijd lang kreeg ik onderdak bij Hans maar toen ik na drie weken nog geen goed appartement had, ben ik teruggegaan naar Engeland. Ook na Blue Mink ben ik hier nog verschillende malen ge weest en heb opgetreden in di verse tv-programma's, zoals Music all-in. Er gebeurt hier overigens een hoop op mu ziekgebied. Ik dacht vroeger dat goede muzikanten alleen in Engeland of Amerika zit ten, maar alleen zo'n Metropo- le Orkest al bewijst mijn onge lijk". FOTO: PR Die band met Nederland be staat ook nog in 1988, want nergens hebben Tom Parker's bewerkingen van klassieke werkstukken zoveel succes als in ons land. In Engeland is dat aanzienlijk minder. „De pla- tenmarkt wordt daar volledig beheerst door de videocultuur. Als je als artiest geen video hebt, ben je niets", stelt ze. Tom Parker werkte ruim een jaar aan 'The young Verdi'. Hij februikte verschillende opera- ragmenten en voorzag ze van een modern jasje. De triomf- mars van „Aida" is herdoopt in „Anthem for the world". Het tempo van de meeste nummers is slow; kabbelend sleept Verdi zich voort naar het eind, een ideale plaat voor het Kerstdiner in de huiselijke kring. „Het is easy-listening music. Live klinkt het overi gens een stuk krachtiger, dat kan ik je verzekeren. Het leu ke van de nieuwe plaat is dat ik de nummers van Verdi al als klein kind zong. M'n oma werd daar wel eens tureluurs van en riep dan dat ik moest stoppen met dat lawaai," glim lacht Madeline bij de herinne ring. Ongeveer 200 mensen werken mee aan de concerttour. The New London Chorale bestaat uit circa 150 mensen. Daar naast verschijnt een groot symfonie-orkest op het podi um en natuurlijk lopen er ook heel wat geluidsmensen en an dere technici rond. Voor de pauze worden de hoogtepun ten van 'The young Amadeus' en 'The young Messiah' ver tolkt, in het tweede gedeelte komt Parker's nieuwste schep ping aan bod. Een gigantisch grote produktie. Met zoveel mensen op tournee, geeft dat geen problemen? Madeline: „Nee hoor, je moet alleen 150 keer „goedemorgen" en even zo vele malen „tot morgen" zeggen." Höndel, Bach, Mozart, Verdi, wie is de volgende? „Dat moet je mij niet vragen maar Tom. Persoonlijk geef ik de voor keur aan Bizet en zijn vrolijke muziek en dat heb ik ook te gen hem gezegd. Wie weet?". HENK WANINGE Voor een uitgebreide agen da, ook voor de komende dagen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant. DEN HAAGASTA 1 (Spul 27, tel. 463500): Big business (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ASTA 2: Hairspray (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ASTA 3: Masquerade (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. BABYLON 1 (Winkelcen trum Babylon, tel. 471656): Tann- hauser (al); zo. 11.00. Good mor ning Vietnam (al); 14.30, 16.45, 19.00, 21.30. BABYLON 2: A world apart (al); 17.15, 19.30, 21.45. BABYLON 3: De ondraag lijke lichtheid van het bestaan (al); 15.30, 20.00. CINEAC 1 (Buiten hof 20. tel. 630637): Red heat (12); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 2: Frantic (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CINE AC 3: The presidio (12); 18.45, 21.30. ma. di. ook 14.00. ME- TROPOLE 1 (Carneglelaan, tel. 456756): Coming to America (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPO- LE 2: Tai-Pan (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 3: Deadly pursuit (12); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 4: The last temp tation of Christ (12) 20.30. ME TROPOLE 5: The Milagro Bean- field War (al); 18.45, 21.30. ma. dl. ook 14.00. ODEON 1 (Heren gracht 13, tel. 462400): Coming to America (al); do. vr. za. zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. ma. di. wo. 13.45, 18.45, 21.30. ODEON 2: Action Jackson (16); do. vr. za. zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. ma. dl. wo. 13.45, 18.45, 21.30. ODEON 3: Steven Seagal is „Nico" (16); do. vr. za. zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. ma. dl. wo. 13.45, 18.45, 21.30. ODEON 4: Salsa.....„lt's hot (al); do. vr. za. zo. 13.30, 16.00, 18.45. ma. dl. wo. 13.45, 18.45. Crocodile Dundee 2 (al); 21.30. STUDIO 1 (Kettingstraat 12b, tel. 656402): Beyond therapy (16); 14.00, 19.15, 21.45. (ma. di. geen middagvoorstelling). STUDIO 2: The cotton club (12); 19.00, 21.30. STUDIO 3: Three men and a baby (al); 19.00, 21.30. HAAGS FILMHUIS: Zaal 1: Tampopo; 19.30. zo. ook 14.00. Un ragazzo di Calabria; 21.45. zo. ook 16.15 Zaal 2: Kung Fu Master; 19.30, 21.45. zo. ook 14.00. Zaal 3: 19.30, 21.45. vr. 19.30, 22.00. The detec tive; do. The cotton club; vr. Tar get; za. The lightship; zo. Vive- ment dimanche; ma. Scarface; di. Le doulos; wo. Hl NACHTVOORSTELLINGEN CINEAC 1: Red heat (16); 00.15. CINEAC 2: The house on Carrolstreet (16); za. 00.15. CL NEAC 3: 9V» Weeks (16); za. 00.15. KINDERVOORSTELLINGEN BABYLON 2: The princess br|. de; 14.30. e CINEAC 3: De redder- tjes; do. vr. za. wo. 14.00. zo. 13.15, 16.00. METROPOLE 4: The princess bride; 14.00. zo 13.15, 16.00. METROPOLE 5 Jungle book; do. vr. za. zo. 13.30 16.00. ma. di. wo. 13.45. ODEON L 2: The (light of the navigator; vr. za. zo. 13.30, 16.00. ma. di. wo, l 13.45. STUDIO 2: De laatste K eenhoorn; do. t/m zo. en wo o 14.30. STUDIO 3: De speurneu zen; do. t/m zo. wo. 15.00. ALPHEN AAN DEN RIJN EURO CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6, tel. 01720-20800): Coming te!) America (al); do. vr. zs 13.45, 18.45, 21.30. zo. ook 16.15. ma. en di. 18.45, 21.30. EUROCI. f NEMA II: Coming to America (al); do. vr. za. zo. wo. 13.45, 18.45,B' 21.30. zo. ook 16.15. ma. dl. 18.45,. 21.30. EUROCINEMA III: GoodPhi morning Vietnam (al); do. zo. wo. 13.30, 18.30, 21.15. zo. ook" 16.00. ma. di. 18.30, 21.15. EL" ROCINEMA IV: Nico (12); do. vi za. zo. wo. 13.30, 18.30, 21.00. zc ook 16.00. ma. dl. 18.30, 21.00. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19Ë' tel. 071-121239): Read heal0"1; (12);19.00, 21.15. za. zo. ma. 14.30,L? LIDO en STUDIO (Steenstraall 39, tel. 124130): De ondraaglijkev0(- lichtheid van het bestaan (al) X 20.00. Action Jackson (12); Co-'V mlng to America (al); World aparth, (al); Good morning Vietnam (al)uur 14.30, 19.00, 21.15. JungleboolC, (al); do. t/m zo. wo. 14.30. TRIA-) NON (Breestraat 31, tel. 123875)*' The last emperor (al); 20.00L^ REX (Haarlemmerstraat 52, tel™' 071-125414): Amanda by nighl (16); 14.30, 19.00, 21.15. KATWIJK CITY THEATER (Badstraat 30. tel. 01718-74075)U Cow's trip (al); 21.15. do. vr. zou ook 14.45. No man's land (al)/,jeij 19.00. Troetelberen in wonder :f), land (al); za. wo. 14.45. CITC"' THEATER II: Deadly pursuit (al)kT do. t/m zo. wo. 14.45, 19.00, 21.15 ,f- ma. dl. 19.00, 21.15. VOORSCHOTEN GREENWAlf?; (tel. 01717-4354): Three men an<f,pn a baby (al); do. t/m zo. 15.45u 19.00. wo. Crocodile Dundee (al) do. t/m zo. 15.45, 19.00. wo. 15.45 Broadcast News (al); do. t/m zo 20.45. ma. wo. 20.15. Eddy Murp hy's Raw (16); do. t/m zo. 21.15. KINDERVOORSTELLING Bamby; do. t/m zo. wo. 14.00. Pin keltje; do. t/m zo. wo. 14.00. WASSENAAR ASTRA (tel 01751-13.269) Honneponnetje (al) vr. za. zo. 20.00. September (al) ma. dl. wo. 20.00. KINDERVOORSTELLING Alladin en zijn wonderlamp; za zo. wo. 14.00. Promotie Niets is de popgroep „Duran Duran" te veel om de nieuwe^ „Big Thing" aan de man te brengen. In de VS wordt een specfer culaire tournee gemaakt, waarbij de inwoners van Hollywood gjriciL teren nog een gratis concert kregen aangeboden. Textielmuseum zet databank op TILBURG Het Neder- lands Textielmuseum in Til burg gaat samen met de com puterfirma IBM een data bank opzetten waarin alle 60.000 museumobjecten - nu nog beschreven in 150 boe ken - worden opgenomen. De uiteindelijke bedoeling van het computerprogram ma, dat 1,6 miljoen gulden kost, is dat dit uitgroeit tot een landelijk computernet werk, waarmee musea in het gehele land straks hun col lecties kunnen archiveren. Dubbel Een dubbelgang ster van Marilyn Monroe kijkt ver schrikt als het monster van Frankenstein haar bij het mid del grijpt, tijdens een fotosessie waarin de kleren van Monroe de hoofdrol vervul len. Het gouden lurex pak dat het model draagt, ooit eigendom van Monroe, wordt binnenkort geveild bij Chris tie's in Londen. FOTO: AP De Grande Messe des Morts van Hector Berlioz door het Nationaal Jeugdorkest, het Nederlands Con certkoor en tenor Alasdair Elliott, het geheel onder leiding van Adam Gatehouse. Dr. Anton Philfpszaal, Den Haag. Dank zij de eisen die Hec tor Berlioz in zijn Requi em aan de uitvoerenden en aan de vocale en in strumentale bezetting stelt wordt deze Grande Messe des Morts zelden uitge voerd. Het Residentie Or kest benutte in het verle den de grote ruimte van de Houtrusthallen waarin de uit de vier windstreken opklinkende kopergroe- pen tot hun recht konden komen. Akoestisch ideaal waren die uitvoeringen echter niet. Het was gisteravond voor de eerste maal dat de Dr. Anton Philipszaal de krachtproef moest doorstaan. Berlioz eist een koor van enkele honder den stemmen en een orkest met 100 strijkers, 20 houtbla zers, 12 hoorns, 4 kleine blaas- orkesten en acht paukengroe- pen. Al voldeed de verklan king van gisteravond niet vol ledig aan die massale bezet ting, het Nationaal Jeugdor kest telt ruim honderd musici en het Nederlands Concert- koor bracht 160 zangeressen en zangers op het podium. Be langrijker dan kwantiteit is echter nog altijd de kwaliteit en in dat opzicht had de weer gave geleid door Adam Gate house, veel te bieden. „Berlioz dankt zijn genie aan zijn spontaniteit" zo typeerde de Franse dirigent Charles Munch zijn componerende landgenoot. Dirigent Hans van Bülow noemde hem de Miche langelo van de Franse muziek. 1 Berlioz „schildert" met grote streken en in felle kleuren, hij smijt de verf met grootse geba ren op het doek maar een ogenblik later houdt hij zich intensief bezig met verfijnde uitwerking van details. Hij, de grote romanticus, hield zich al jaren bezig met het Laatste Oordeel. Hij liep zelfs met plannen rond om dit onder werp uit te werken in een ope ra en de opdracht om een Re quiem te componeren ter her denking van de gevallenen in de Revolutie van 1830 kwam dan ook eigenlijk uit de lucht vallen. Het werd een Requiem dat niet in strikte zin aan ker kelijke maatstaven voldoet. De Grande Messe des Morts is niet alleen rijk aan overweldi gende kracht en. expressiviteit, maar ook aan extase en emo ties, aan contrasten waarin de uitbarstingen afgewisseld worden door devote ingeto genheid. Wat een ongelooflijk droeve zaak dat de Philipszaal gister avond zo matig bezet was. Bij de overige uitvoeringen in Utrecht, Enschede en Amster dam is sprake van grote be langstelling. In Houtrust kwa men destijd op twee achter eenvolgende avonden 16.000 bezoekers. Waar waren die concertgangers nu? Zij hebben een unieke belevenis gemist. Niet alleen omdat de sembles vanuit de vier hoeken van de zaal een verpletterende indruk maakten, niet alleen door de klankexplosies van zestien pauken, maar ook en vooral omdat met zoveel inzet, overtuigingskracht en glansrijkheid werd gemusi ceerd. Een enkele aarzeling bij een inzet, af en toe een onzui verheid bij de sopranen, het zijn te verwaarlozen details bij zoveel gedisciplineerd orkest- spel en stralende koorzang. Gatehouse heeft de akoestiek van de Philipszaal optimaal weten te benutten, hij bracht een verbluffende eenheid tus sen orkest en koor tot stand. Het was een genot om naar een koor te luisteren met zo veel klankrijke tenoren en bassen. Het solistisch aandeel van de tenor Alasdair Elliott was stralend. Jammer dat deze imposante weergave niet was ondergebracht in een concert serie, de uitvoerenden hadden een talrijker publiek zeker verdiend. ADRIAAN HAGER Sterke monoloog Leopold Witte bij Nationale Toneel Hel Nationale Toneel (Leopold Wit te) speelt 'Eerste liefde' van Samuel Beckett. Vertaling: Ger Thijs. Regie: Albert Lubbers. Toneelbeeld: Harry Wich. Gezien in de Koninklijke Schouwburg op 21 oktober. Herha lingen: 22 on 23 oktober en 3 t.m. 6 november (Leopold Witte), 27 t.m. 30 oktober (Bart Kiene), 10 t.m. 13 november (Roelant Radier), 17 t/m 20 november (Victor Löw) en 24 t/m 27 november (Hugo Maerten). Aanvang 18.00 uur. Als Leopold Witte gewoon vanuit een van de publieksin- gangen de schouwburg bin nenkomt, heeft hij iets van een standwerker, die het nieu we Haagse toneelgezelschap aanprijst. Druk gebarend, met grote nadruk sprekend loopt hij tussen de rijen stoelen door. Het decor waartegen hij dat doet is de zaal die met zestig mensen minder dan leeg lijkt en het lelijke grijze golfplaten scherm voor het podium dat helaas nog niet weggerestau- reerd of geverfd is. Als belich ting dient het zaallicht. Witte speelt de integrale tekst van „Eerste liefde", een novel le van Samuel Beckett uit 1945. De idyllische titel is na tuurlijk niet te vertrouwen, het blijft Beckett. De liefde en de dood van de vader zijn voor de ik-figuur verbonden, al weet hij niet hoe. Dat is teke nend voor zijn kijk op het le ven. Met veel zwarte humor vertelt hij hoe hij uit zijn ka mer wordt gezet en hoe hem de liefde in de schoot wordt geworpen terwijl hij daar hele maal niet op zat te wachten. Hij blijft bij het meisje totdat de geboorte van zijn kind hem bij haar wegjaagt. Leopold Witte maakt van die prachtige tekst een sterke mo noloog. Met heftige armgeba ren geeft hij blijk van een hei lige verontwaardiging tegen het leven, als een verliezer met een wanhopige agressie en de gave van het woord. Soms bijna cabaretesk slingert hij zijn woorden met een getergde humor de zaal in. Ook regisseur Albert Lubbers komt veel lof toe voor dat mooie uurtje na zessen. Hij gaf er al eerder blijk van veel ta lent voor deze theatervorm en een groot gevoel voor nuances te hebben in zijn regies van monologen van Hans Dagelet. Na Witte stellen nog vier ac teurs van Het Nationaal To neel zich op deze manier aan hun publiek voor: Bart Kiene, Victor Löw, Hugo Maerten en Roelant Radier. Allemaal in de regie van Lubbers, dus er is geen enkele reden om ze niet allemaal te gaan zien. DICK VAN TEYLINGEN Dr. B. Kempers hoogleraar kunstsociologie AMSTERDAM Het College van bestuur van de Universi teit van Amsterdam heeft dr. B. Kempers benoemd tot hoog leraar in de beginselen en me thoden van de kunstsociologie. Daarmee heeft het college het advies overgenomen van het curatorium van de leerstoel kunstsociologie van de UvA. De 35-jarige Kempers is ver bonden aan de letterenfacul teit van de Rijksuniversiteit van Groningen. Hij heeft een groot aantal artikelen gepubli ceerd over beeldende kunstbe leid in het verleden en het he den. Politie vindt gestolen kunst ENSCHEDE/EDE In huis 1 een 62-jarige vro'RO 'o-r in Arnhem is gisteren schilderij teruggevonden woensdag uit het Rijksr ^ar seum Twenthe in Enschor was gestolen. Tijdens de hl zoeking in de woning van vrouw is ook het schild het Rijksmuseum Kröller I Ier op de Hoge Veluwe is vreemd. De Arnhemse is gehouden. Het schilderij dat de vrouw d het Rijksmuseum TwenfK weghaalde was van Jan Gooyen. Het stelde een la j; schap voor met schuur hooiberg en dateerde uit llisït De waarde ervan is 350. gulden. Bij de diefstal Kröller Muller ging het een zelfportret van Ch< Jsici Toorop uit 1934. Dit kuiogra werk, 62 cm bij 63 cm gr O: i heeft een waarde van 40. gulden. De vrouw verwijde e_ dit schilderij door de staider draden door te knippen wi mee het aan de wand was vestigd. In het Rijksmuseum Twen.uw« kon ze het paneel zo van a wand weghalen. Beide d C stallen werden niet door bewaking gesignaleerd. Bij Rijksmuseum Twenthe is 5 fout gemaakt door de be 00 F king, zo heeft het must vrijdag meegedeeld. Men w de vrouw niet moeten toest een grote tas naar de expos: i ruimten mee te nemen. Het politieteam dat ondert doet naar de diefstal van t kostbare schilderijen uit museum in Leerdam voiorge week, is ingekrompen var 'jwa tot 7 personen. P9:

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 16