Kerkelijke campagne
voor dak- en thuislozen
„Tegenwoordig is het ik, ik, ik"
ÊcidócSotwanl
Kardinaal Willebrands:
kerken hadden meer
voor joden moeten doen
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE*
CckUcSoirumt
lil!
Vaticaan waarschuwt Braziliaanse bisschoppen
kerk
wereld
yV.
beroepingen
SCHEIDENDE ETHICUS PROF. DR. PAUL SPORKEN:
Geen kans op Praagse lente
\n
uueer
brieven
'hl
lezers
WOENSDAG 19 OKTOBER 1988 PAGINA
SAO PAULO Kardinaal
Aloisio Lorscheider en een
aantal andere vooruitstre
vende bisschoppen in Brazi
lië hebben dezer dagen een
waarschuwing ontvangen
van het Vaticaan. Dit meldt
de krant „Folha de Sao Pau
lo".
De brieven aan de vooruit
strevende bisschoppen zijn
ondertekend door de voor
zitter van de Vaticaanse
congregatie voor de bis
schoppen, kardinaal Bernar-
din Gantin. Vorige maand
lekte uit dat het Vaticaan
bisschop Pedro Casaldaliga
van Sao Felix had ver
maand zich aan de rooms-
katholieke geloofsleer te
houden en zich niet met de
belangen van andere bis
dommen te bemoeien.
De brieven worden in ker
kelijke kringen als „bijzon
der hard" beschouwd. Zij
zijn officieel een reactie op
het bezoek van de Brazili
aanse bisschoppen in 1986
aan het Vaticaan. Op pasto
rale projecten van de be
trokken bisschoppen wordt
harde kritiek geuit.
Gepolijst koper
vindt makkelijker
ingang bij mensen
dan ruw goud
Lord Chesterfield
HOGE RAAD
VERNIETIGT VONNIS
GERECHTSHOF
Goerees toch weer
voor rechter
wegens klacht
over belediging
DEN HAAG Het ge-
rechtshof in Leeuwarden
zal moeten beoordelen of
de evangelisten Lucas en
Jenny Goeree zich schul
dig hebben gemaakt aan
belediging van het joodse
volksdeel. Dat is nodig
omdat de Hoge Raad gis
teren het arrest heeft ver
nietigd van het gerechts
hof in Arnhem dat eind
mei vorig jaar d^ Goerees
vrijsprak.
Volgens het gerechtshof wa
ren de Goerees in hun bedoe
lingen „volstrekt zuiver" toen
ze in hun blad „Evan" schre
ven dat de joden door hun af-
wfjzing van Christus zelf ver
antwoordelijk zijn voor al-wat
hun in de loop der eeuwen is
overkomen, inclusief de ver
volging van en moord op zes
miljoen joden tijdens de
Tweede Wereldoorlog. De
Goerees waren dus niet uit op
belediging, oordeelde het ge
rechtshof.
Procureur-generaal mr. F.
Boerwinkel die voor het hof
vier maanden onvoorwaarde
lijke gevangenisstraf tegen
het echtpaar had geëist, had
bij de Hoge Raad een cassatie
beroep tegen het arrest inge
steld.
De Hoge Raad meent dat het
gerechtshof in Arnhem onder
meer aan de term ..beledi
gend" een verkeerde uitleg
heeft gegeven. Volgens de
Hoge Raad gaat het bij art.
137e van het wetboek van
strafrecht dat belediging van
het joodse volksdeel strafbaar
stelt, niet om de bedoeling
van degene die bepaalde uit
latingen openbaar maakt,
maar om de aard van de uitla
ting zelf. De Hoge Raad conl-
cudeerde gisteren dat het ge
rechtshof in Arnhem de beide
evangelisten van iets anders
heeft vrijgesproken (de be
doeling) dan wat hun ten laste
was gelegd (de uitspraken
zelf).
Scheiding
Inmiddels is bekend gewor
den dat het evangelisten-echt
paar is gescheiden. De recht
bank van Zwolle heeft de
scheiding op 28 september uit
gesproken. Het echtpaar heeft
één kind, een meisje, dat
werd toegewezen aan Jenny
Goeree-Manschot.
Volgens Jenny Goeree is het
initiatief tot de scheiding uit
gegaan van Lucas Goeree. In
een verklaring zei ze te besef
fen dat velen de evangelisten
ervan zullen beschuldigen
zelf onbijbels te handelen.
„Dat wij nu zelf in strijd met
de bijbel handelen is het erg
ste wat men kan zeggen. Op
grond van de bijbel kun je al
leen scheiden bij ontrouw, on
tucht of hoererij. Daar is bij
ons geen sprake van. Ik be
grijp Lucas niet."
Lucas Goeree en Jenny Goe
ree-Manschot blijven afzon
derlijk werkzaam als evange
list. Jenny vanuit haar woon
plaats Zwolle, Lucas vanuit
Den Haag. waar hij zich heeft
gevestigd.
Vaticaan legt
New Age-priester
zwijgplicht op
OAKLAND Een Ameri
kaanse priester die gepro
beerd heeft de katholieke leer
te mengen met het moderne
New Age denken heeft door
het Vaticaan een zwijgplicht
opgelegd gekregen voor een
periode van een jaar, aldus
het liberale katholieke week
blad National Catholic Repor
ter.
De 47-jarige Fox is oprichter
van het Instituut voor Cul
tuur en Scheppende Spiritua
liteit aan het Holy Names
College in Oakland.
Fox. die het milieu, het feni-
misme en de christelijke mys
tiek hoog in het vaandel
voert, heeft aan zijn Instituut
een masseuse, een zen boed
dhist. een yogaleraar en een
moderne heks met de naam
Starhawk werken, aldus de
National Catholic Reporter.
In 1985 startte het onderzoek
tegen Fox Hij zei toen niet
bang te zijn voor ketter te
worden uitgemaakt. ..Jeanne
d'Are werd veroordeeld, ver
brand en toen heilig ver
klaard." zei de Dominicaanse
priester.
Tientallen priesters en non
nen hebben de afgelopen 10
jaar een opleiding gevolgd
aan het instituut van Fox.
DEN HAAG Het Vrij
zinnig Protestants Cen
trum (VPC) en de sectie
Dienst van de Raad van
Kerken beginnen op 31
oktober een landelijke
campagne voor dak- en
thuislozen. Via folders en
advertenties wordt aan
dacht gevraagd voor de
„armste kant van Neder
land". Ook zal op be
scheiden schaal onder
zoek worden verricht.
Nederland telt ongeveer
200.000 dak- en thuislozen,
melden de initiatiefnemers.
De vaste kern wordt gevormd
50.000 mensen, daarnaast is er
een wisselende groep van
150.000 dak- en thuislozen.
Hun aantal stijgt, terwijl de
opvang zeer beperkt is. De Hans Heykoop
negentien erkende opvangte
huizen beschikken slechts
over 2000 bedden. De meeste
dak- en thuislozen zijn aange
wezen op commerciële op
vangtehuizen of zijn gedwon
gen op straat te leven.
De actie van het VPC, dat het
maatschappelijk activerings-
werk verzorgt van de vrijzin
nige hervormden, doopsgezin
den en remonstranten, en de
sectie Dienst is gericht op de
kerken en andere levenbe-
schouwelijke groeperingen.
Hans Heijkoop, directeur van
het VPC, zegt dat er veel aan
dacht zal worden geschonken
aan de werving en toerusting
van vrijwilligers. Daarnaast
wordt geprobeerd mensen bij
te brengen dat ze zich verant
woordelijk moeten voelen
voor hun medemensen. „De
mensen moeten op elkaar blij
ven letten, ze moeten plaats
maken voor elkaar. Voor je
het weet knijpen sommigen er
anders tussenuit".
Heijkoop weet een beetje
waar hij over praat omdat hij
tweemaal een kleine week
door Nederland heeft gezwor
ven om aan den lijve te erva
ren hoe het met dak- en
thuislozen is gesteld. Hij hoopt
dat de campagne nieuwe
..ontmoetingsmodellen" zal
opleveren „Mensen moeten
opnieuw leren samenleven",
zegt hij. Alleen op die manier
kan worden voorkomen dat
het aantal dak- en thuislozen
toeneemt. De campagne vloeit
voort uit de activiteit die in
het jaar van de daklozen
(1987) is ontplooid.
Mgr. Willebrands
LONDEN De christelijke
kerken hadden zich volgens
kardinaal Johannes Wille
brands onder het regime van
de nazi's meer moeten verzet
ten tegen het antisemitisme.
De voorzitter van de Vaticaan
se commissie voor de betrek
kingen met het jodendom
vindt het echter gevaarlijk om
te spreken van de christelijke
wortels van het antisemitisme.
Mgr. Willebrands sprak dins
dag in Londen over de kerk en
het moderne antisemitisme. Dé
curiekardinaal wees er" Op dat
vele christenen in de oorlogsja
ren „in het openbaar en met
gevaar voor eigen leven" joden
hebben gered van de nazi-ver-
volging. Voor en na de oorlog
hebben de kerken, „enkele uit
gezonderd", het antisemitisme
verworpen, aldus mgr. Wille
brands.
In de jaren voor de oorlog ont
brak het echter in de kerken
aan voldoende bezinning op de
oorzaken van het antisemitis
me. De katholieke theologie
had een weinig positieve kijk
op de joden en het jodendom.
De „middeleeuwse leer" die jo
den verantwoordelijk stelt
voor de dood van Jezus, leefde
nog heel sterk, aldus mgr. Wil
lebrands.
Controverse houdt
benoeming Keulse
aartsbisschop tegen
KEULEN Een jaar ge
leden overleed de aarts
bisschop van Keulen,
kardinaal Joseph Höff-
ner, en nog steeds is een
van de belangrijkste bis
dommen in de Bondsre
publiek vacant. Volgens
kerkelijke kringen zijn
het Vaticaan en de plaat
selijke kerk het oneens
over een geschikte kandi
daat. De drie door Rome
voorgestelde kandidaten
zouden door het kapittel
van het aartsbisdom als te
behoudend van de hand
zijn gewezen.
Met een jaarlijkse begroting
van ruim 900 miljoen gulden
behoort het aartsbisdom van
Keulen tot de rijkste bisdom
men in de wereld. Volgens
het concordaat tussen het Va
ticaan en Pruisen van 1929,
dat nog altijd op de benoe
ming van een aartsbisschop
van Keulen van toepassing is,
zendt de paus aan het kathe
draal kapittel van Keulen een
lijst met drie namen. Het ka
pittel kiest dan een van deze
drie kandidaten.
De specialisten in het ker
krecht zijn verdeeld over de
procedure die nu moet
worden gevolgd, zo wordt in
het aartsbisdom gezegd. Vol
gens sommigen moet de paus
een nieuwe lijst opstellen,
waarop minstens een nieuwe
kandidaat voorkomt. Anderen
menen dat de paus zelf het
initiatief kan nemen en bui
ten het kapittel om een opvol
ger van kardinaal Höffner
kan benoemen.
Nederlands Hervormde Kerk
Bedankt voor Schoonrewoerd G.
Mulder te Veen.
Gereformeerde Kerken vrijgemaakt
Beroepbaarstelling drs. D.J. van Big
gele, Achterstraat 22. 8277 AH Graf
horst.
Christelijke Gereformeerde Kerken
Beroepen te 's-Gravenhage-Scheve-
ningen K. Hoefnagel te Nieuwpoort.
MAASTRICHT „Pries
ter gewijd op het feest
van de ongelovige Tho
mas! Kun je het je voor
stellen?" Zijn gezicht
wordt een en al lach;
zichtbaar en hoorbaar.
„Een vingerwijzing Gods.
Zo van: Paul, kijk uit met
je geloof. Je mag best een
beetje ongelovig zijn, dat
was zélfs die heilige apo
stel".
Meteen glijdt de schaduw van
verdriet over z'n gezicht:
„Weet je waar ik in mijn le
ven moe van ben geworden,
écht moe? Van het telkens
weer uitleggen dat ik het goed
meende met de kerk. Binnen
kort is het 35 jaar geleden dat
ik mijn priesterwijding kreeg.
35 jaar. Je blijft toch niet zo
lang in en verknocht aan dit
bijzondere ambt als je van je
geloof zou vervreemden?"
Paul Sporken. Geen studeer
kamergeleerde, maar een
man van de daagse praktijk.
De man die luistert naar huis
artsen en patiënten, naar ster
venden en specialisten, naar
ouders van gehandicapte kin
deren en naar bejaarden.
„Soms wordt de indruk ge
wekt alsof de ethicus voor ie
dereen zou moeten denken en
voor elk geval een pasklaar
antwoord zou hebben. Alsof
de mens er niet zélf is. Indivi
dueel en met zijn persoonlijke
geweten. Ieder mens kan na
denken over goed en kwaad.
De vraag is alleen of hij er se
rieus over wil nadenken".
Sporken noemt dat een van
de moeilijkste aspecten van
ethische discussies: te weten
zien te komen wat de mens
eigenlijk wil; zicht krijgen op
de ethische grondhouding van
mensen.
Als iemand begint te experi
menteren met genen, en ook
de menselijke levensorigine
gaat gebruiken in kruisings
experimenten, behoort hij
zich toch af te vragen waarom
hij dat doet en waar het toe
leidt. Is het te doen om het
mysterie van het leven te
doorgronden, om de weten
schap te dienen, of primair
om opzien te baren en naam
te maken? Als je begint met
bevruchting buiten de moe
derschoot dan zie je, stap voor
stap, allerlei mogelijkheden
opduiken: tot en met het ge
bruiken van foetussen als re-
searchmatenaal.
Weet je, in de zestiger jaren
leken we een gemakkelijk
vak te hebben. Het totale pro
bleemveld was te overzien.
Maar het is razendsnel enorm
gecompliceerd geworden. De
science-fiction, de fantasie
van toen is werkelijkheid ge
worden en het gevaar dreigt
dat mét de opmars van de
techniek in de ziekenhuizen,
specialisten maar ook huisart
sen steeds minder tijd krijgen
omizich met de ethische kant
van hun vak bezig te hou-
Humaniteit
Prof. Sporken kan zich
kwaad maken over het feit
dat bijvoorbeeld in vier van
de belangrijkste regeringsno
ta's over het bejaardenbeleid
het woord „humaniteit" of het
begrip „menselijke waarde"
niet eens voorkomt. Hij heeft
politici vaker het verwijt ge
maakt dat ze niet voldoende
duidelijk laten zien vanuit
welk mensbeeld en welke le
vensbeschouwing ze tot ethi
sche beslissingen komen.
Maar wat is ethisch? Wat is
eigenlijk ethiek? „In elk mens
en in elke groep van mensen
leven opvattingen over waar
den, normen en belangen.
Een aantal is zo belangrijk dat
ze tot gedragsregels worden.
Inderdaad, bijvoorbeeld af
spreken dat we allemaal
rechts rijden. Naarmate die
waarden meer met de mens
zélf te maken krijgen, wordt
de norm een verplichting
waar je ie aan te houden hebt.
Niet stelen en niet doden, bij
voorbeeld. Maar ook eerlijk
heid en solidariteit. Ethiek is
vanuit de probleemsituatie
waarin mensen leven naden
ken over wat er aan waarden
en normen in onze samenle
ving leeft. Vervolgens be-
Prof. dr. Paul Sporken, 61 jaar geleden in Nieuwenha-
gen geboren, priester, moraaltheoloog en een van de
eerste hoogleraren in de medische ethiek die Neder
land rijk was, is in zijn wetenschappelijke loopbaan
een omstreden mens geweest. En hoewel hij toegeeft
milder te zijn geworden, kan hij vlammend en onder
bouwd glashard stelling nemen in zaken die de kern
van het leven raken. Afgelopen week nam hij om ge
zondheidsredenen afscheid van de Rijksuniversiteit
Limburg.
Prof. dr. Paul Sporken
hoort de ethicus die waarden
kritisch op hun menselijkheid
te toetsen.
Stél dat er in onze samenle
ving gezegd zou worden: we
doden alle zwaar gehandicapt
geboren kinderen; zij zijn
dood beter af dan levend en
wij zijn van de ellende af. Op
zo'n moment behoort de ethi
cus te spreken en te bewijzen
dat we zo niet met het leven
om kunnen gaan; hij neemt
stelling voor een groep, in dit
geval gehandicapte kinderen,
die zichzelf niet kunnen ver
dedigen".
Gezag, geen macht
Het mensbeeld is het centrale
punt waaraan in de ethiek,
zéker ook in de medische
ethiek, alles getoetst moet
worden. De ethiek zal daarbij
altijd verwijzen naar de le-
FOTO: FRANS WELTERS
vensbeschouwing, of die nu
katholiek of andersgericht is.
„In mijn vak heb ik altijd ge
voeld dat mijn katholieke le
vensbeschouwing me punten
van belangrijke oriëntatie gaf.
En me soms „beperkte" in die
zin, dat ik ontdekte en erken
de dat je met dat katholieke
geloof niet alle kanten uit
kunt".
Na zijn uittrede uit een kloos
terorde (Assumptionisten) in
1966, werd hij als wereld
heer opgenomen in het bis
dom den Bosch. „Monseigneur
Bluyssen las al m'n boeken.
Hij bestudeerde ze en gaf me
waardevolle punten ter over
weging; hij adviseerde me en
waarschuwde me. Hij riep re
gelmatig de theoloog in me
wakker en hij oefende op die
manier gezag uit. Geen
macht, zoals andere kerkelij
ke gezagsdragers dat wél
doen. Die wijzen op het pak
ket normen die als ijzeren re
gels voorschriften zijn gewor
den; denk bijvoorbeeld aan de
indertijd harde vasten- en
onthoudingswetten, de vaak
paniekzaaiende regels over
onkuisheid en onzedigheid, de
identificatie van biologische
wetten met ethische beginse
len. Als kerkelijke gezagsdra
gers te veel tijd nodig hebben
om hun bewakingsfunctie uit
te oefenen schiet de tijd te
kort om inspirerend met
grondwaarden bezig te zijn.
Normen kunnen gevaarlijk
zijn als ze gaan verstarren.
Dan verlies je het zicht op de
veranderingen, dan heb je
geen oog meer voor het indi
vidu."
Verantwoordelijkheid
Ethiek is een beroep doen op
de verantwoordelijkheid van
elk mens en die moet daar
voor niet op de loop gaan. Hij
moet het denken niet aan
kerkelijke gezagdragers, theo
logen, ethici en aan politici
overlaten. „Waar ik mij zor
gen over maak is het afschu
welijke egocentrisme in onze
samenleving. Dat onheilspel
lende „ik, ik, ik". Hoeveel be
reidheid is er eigenlijk om de
onbetaalbaar geworden ge
zondheidszorg een handje te
helpen? Maar sommige kinde
ren hebben geen tijd, zin of
plaats om hun ouders te ver
zorgen; omdat kinderen met
vakantie moeten worden
soms bejaarde ouders in zie
kenhuizen „gedumpt", we
bergen onze bejaarden mas
saal op; voor vrijwilligers
werk halen veel mensen hun
neus op; onze buren kennen
we niet; zwervers en daklozen
zoeken het maar uit. Ik ben
misschien te somber. Er zijn
ook schitterende, ontroerende
voorbeelden van grote mens
lievendheid en warme prakti
sche naastenliefde, maar het
„ik" speelt doorgaans een erg
grote rol. En wie zo egocen
trisch, zo egoistisch bezig is, is
niet ethisch bezig!"
FRANS WIJNANDS
Ve
Ita
|EN
In Tsjechoslowakije zijn aan de vooravond van de 70e he and
denking van de stichting van de onafhankelijke staat ing?
pende politieke wijzigingen doorgevoerd. Veranderingen
Politburo en kabinet die er op duiden dat de conservatieve
met partijsecretaris Milos Jakes en partij-ideoloog Vasil Bil erk
voorop, hun positie aanzienlijk hebben versterkt. aak
licl
t - rd.
IN Praag geen sprake van openheid (glasnost) en hervi
mingen (perestrojka) zoals Gorbatsjov in de Sovjetunie doi n r
voert. Integendeel, al sinds het aantreden van Milos Jakes
december vorig jaar is duidelijk dat de doorgaans zeer v< SP1"
grijsde leden van het Politburo een koers varen die haa ;ZP
staat op het beleid van Gorbatsjov.
In Tsjechoslowakije is geen sprake van liberalisering,
het inslaan van nieuwe economische wegen, van het bepap,
ken van de macht van de communistische partij, van het
bliceren van kritische artikelen over het eigen apparaat,
weer: integendeel. Nog vorige week liet een andere pari
ideoloog, Jan Fojtik, weten dat „liberalisering gelijk sti
met verwarring en chaos". De wijzigingen in de samenst
ling van Politburo en regering hebben uitsluitend tot doel
plannen tot vernieuwing resoluut af te kappen. Het zijn
meest ingrijpende politieke wijzigingen in Tsjechoslowak
sinds 20 jaar.
isle
Er is kennelijk een eind gekomen aan een langdurige int<<
ne strijd tussen voor- en tegenstanders van hervorming!
Nu moet bij die voorstanders niet gedacht worden aan ev<
beelden van Gorbatsjov. De „hervormers" van nu, oud-p;
tijleider Gustav Husak en de afgezette premier Lubor
Strougal, hebben zeer actief meegeholpen de positie van
échte hervormer, Alexander Dubcek, te ondergraven en
„Praagse Lente" van 1968 met spoed ten grave te drag! org
Husak zal de geschiedenis ingaan als één van de grootste r^'
portunisten van zijn land, die steeds geprobeerd heeft de 1
van de machtige Russische buur te volgen.
In Tsjechoslowakije is de produktiviteit de laatste jaren
gezakt, de bevolking is slecht gemotiveerd en ziet machte]
toe hoe haar land, vroeger welvarend door gewilde mini
len in de bodem en gewaardeerde zware industrie op
land. langzaam in het moeras wegzinkt. Dorpen, wij]
straten, publieke voorzieningen, openbaar vervoer verpauj
ren, brokkelen af, verouderen, worden nauwelijks onder!
den. Geld voor import uit het Westen is er niet en als je
lid bent van de partij (1,7 miljoen van de ruim 15 milj
inwoners zijn het) hoef je nauwelijks te rekenen op
maatschappelijke carrière.
DOOR hun voorzichtige hervormingsplannen namen Stri
gal en Husak een gok die ze verloren. Milos Jakes en Vf
Bilak, die al eerder naam maakten door de zuiveringen inf<
jaren '70 en '71 te leiden, zijn als overwinnaars uit de 1
gekomen. Zij kunnen worden beschouwd als de exponent
van een sterk conservatieve stroming in de communistisc'
partij van Tsjechoslowakije, de CTP, die niets ziet in de rijt
ting die Gorbatsjov uitgaat.
EeN volksbeweging zoals Solidariteit in Polen, hl
Tsjechoslowakije niet. Charta '77, toch vooral een organi:
van de intelligentia, is er tot op heden niet in geslaagd gi
massa's te mobiliseren. Mede gelet op de cultuurverschil
tussen de twee afzonderlijke nationaliteiten, Tsjechen en
waken, lijkt zo'n volksbeweging ver weg. Ook heeft het li
zoals Polen, geen sterk godsdienstige traditie. Een kraj
meerderheid is katholiek, circa tien procent protestant. Hj
vormingen in Tsjechoslowakije zullen dan ook uit het pai
apparaat zelf moeten komen, zoals Dubcek in de jaren '66-1
probeerde. Daar hoeft onder Jakes en Bilak echter niemi
op te rekenen.
Af en toe regen
DE BILT Een depressie bo
ven de oceaan komt langzaam'
naderbij. Frontale storingen
die rond de depressie trekken,
hebben de afgelopen dagen re
gen gebracht in Spanje. Boven
Frankrijk ném de activiteit tot
nog toe af. Niettemin viel er
vandaag al hier en daar wat
regen. Morgen zal op de mees
te plaatsen een paar millime
ter vallen. Tussen twee opeen
volgende storingen zal het
vrijdag overwegend droog zijn
met af en toe zon. In het
weekeinde neemt de kans op
regen weer toe. Door de hoge
temperatuur's nachts blijft de
gemiddelde temperatuur hoog
voor de tijd van het jaar.
Weersvooruitzichten voor di
verse europese landen, geldig
voor donderdag en vrijdag:
Zuid-Skandinavië: Perioden
met zon en droog. Middagtem-
peratuur rond 10 graden.
Denemarken en West-Duits-
land: Wolkenvelden en over
wegend droog. Middagtempe-
ratuur van 12 graden in Dene
marken tot 18 graden in zuid-
Duitsland.
Britse Eilanden en west-
Frankrijk: Wisselend bewolkt
en enkele buien. Middagtem-
iratuur rond 15 graden.
'est van Frankrijk: Perioi
met zon en droog, vrijt
meer bewolkt en een enl
bui. Middagtemperatuur 1
16 graden in het noorden
20 graden in het zuiden.
Alpengebied: Donderdag
bewolking en af en toe rej
vrijdag enkele opklarin;
Middagtemperatuur rond
graden.
Spanje en Portugal: Wol!
velden en vooral in het no
westen enkele buien. Midi
temperatuur van 18 gradei
het noordwesten tot 25 grai
in het zuidoosten.
Italië: Donderdag in het ni
den enkele buien, overig
perioden met zon en dn
Middagtemperatuur van
graden in het noorden tot
graden op Sicilië.
Joegoslavische en Grie
kust: Zonnig, maar vrijdag
het zuiden wolkenvelden ljn
mogelijk een bui. MiddagtijL!
peratuur 18 tot 24 graden.
WEERRAPPORT HEDENMORGEN
ki
Brieven graag kort en.
,duideii|k geschreven De
redactie behoudt zich
het recht voor ingezon
den stukken te bekorten.
Verstandig
Erg „verstandig" van u om in
een bericht over dieven, die
het op het wisselgeld van in
telefooncellen bellende men
sen hebben gemunt, precies de
methode te vermelden die
hierbij door de dieven wordt
toegepast. De PTT zal u er erg
dankbaar voor zijn. Om
kwaadwillenden die deze inge
zonden brief lezen niet in de
kaart te spelen vertel ik er
maar niet bij op welke dag de
handleiding voor dieven in uw
krant stona. P.J de Haen,
VOORBURG
Klagen furt
Kopenhagen
regenbui 25 16
Casablanca rw. bew.
Damascus niet oniv
Paramaribo I bew
Prelorla rw. bew.
San Franclaco onbew.
Singapore onweer
Tokyo onbew.