Dimitri Frenkel Frank was creatieve duizendpoot Boek pakt mythe aan: Veiling is avontuur U denkt dat kleine advertenties niet opvallen; dat valt toch alles mee! CoidócSoutfmt Beelden maken van Solid Ashes fascineren1 theaterevenement bioscopen SCHRIJVER, ACTEUR, REGISSEUR EN SCHILDER mmmm KUNST WOENSDAG 19 OKTOBER 1988 PAGINA Morgen komt bij veilinghuis Christie's in Amster dam een unieke muntenverzameling onder de ha mer. Het is prinses Chrina's collectie van 120 mun ten, die volgens kenners een representatief beeld geeft van de geschiedenis van de Oranjes vanaf Willem van Oranje tot nu. De opbrengst van de hele verzameling moet volgens het veilinghuis in de tonnen lopen. Waarom de prinses van haar munten af wil, is niet duidelijk; zeker is wel dat duizenden de collectie op de kijkdagen hebben ge zien. ANDERHALVE TON VOOR EEN ROZE PO AMSTERDAM Ergens in Europa zit een verza melaar vermoedelijk da gelijks in z'n eentje naar het beroemde schilderij „De*Irissen" van Vincent van Gogh te kijken. Het is zijn eigendom, hij heeft het op een veiling ge kocht voor de lieve som van 53,9 miljoen dollar, het hoogste bedrag dat ooit op een veiling voor een schilderij werd neer geteld. Toen de veiling meester „verkocht" riep, riep de koper niet „hoera, ik heb het gekocht". Want dat doe je niet op een veiling, zo lijkt de stelregel. De stemmige sfeer die vaak op een veiling heerst houdt de levensgrote drempel in stand naar de vele veilingen die wekelijks in ons land worden gehouden. En omdat het bezoeken van en het ko pen op een veiling juist heel leuk en spannend kan zijn, schreef Hans Rombouts „Onder de hamer", een gids voor potentiële kijkers en kopers met drempelvrees. En volgens de vele veiling meesters uit het hele land die gisteren bij veilinghuis Sotheby Mak van Waay in Amsterdam de presentatie van het «boek bijwoonden werd het een keer tijd ook; iemand moest eens een keer zo'n boek schrijven. Want veilingen gaan een steeds grotere plaats innemen in het verkoopverkeer; het aantal veilingen groeit, het aantal bezoekers en kopers ook. Rombouts vermoedt onder de Nederlandse bevolking grote belangstelling voor deze oude verkoopwijze. Ge brek aan kennis over hoe het er aan toe gaat voor komt echter vaak de gang naar Christie's, Sotheby's of een van de zeer vele plaatse lijke veilingen. Want wat gebeurt er als je bij een on verhoedse beweging, bij het reinigen van neus- of ge hoorgang dan wel het recht trekken van de scheiding in het haar tijdens een veiling zitting afgehamerd wordt als de nieuwe gelukkige eige naar van een uiterst kost baar schilderij? „Onzin", schrijft Rombouts, die het als zijn taak ziet in zijn boek voorgoed af te rekenen met de mythevorming rond de veilingen. Bieden doe je in de meeste gevallen door dui delijk de hand op te steken. „Heb geen angst dat je bij een onverhoedse beweging of gezwaai naar een kennis Veilingmeester Glerum van Sotheby's (rechts) overhandigt tijdens een speelse veiling het eerste exemplaar van „Onder de Hamer" aan de auteur Hans Rombouts. FOTO: DIJKSTRA wordt aangemerkt als een bieder. Een goede veiling meester heeft heel goed in de gaten wie wel en wie niet biedt", neemt Rombouts een bekende angst onder niet- veilingbezoekers weg. Hij raadpleegde voor kwes ties als deze een groot aantal veilingmeesters. Zo vertelt Sotheby's Jan Pieter Gle rum over een veiling van een inboedel, waarbij som mige kopers biedsignalen gebruikten die ze vooraf met de veilingmeester had den afgesproken. „De één deed zijn benen over elkaar; hij zat op de eerste rij. Num mer twee zette zijn bril op zijn voorhoofd en nummer drie stak een potlood achter zijn oor. Dat is allemaal goed afgelopen". Fouten Maar zulke voorvallen ko men alleen bij zeer bijzonde re of grote veilingen voor, die de beginnende veiling bezoeker niet direkt op het oog zal hebben. Voor hen heeft Rombouts een enorm aantal tips, gedeeltelijk geïn spireerd door fouten die hij zelf maakte op veilingen. Te vroeg bieden, te gretig bie den, Rombouts heeft het zelf allemaal gedaan. Zo kwam hij per abuis in het bezit van een enorme hoeveelheid bakken en emmers met spij kers, schroeven en moertjes, terwijl hij twee negerbeeld jes had willen kopen. Hij geeft z'n stommiteiten dui delijk toe, ter lering en ver maak van iedereen die wil luisteren. „Voordat je als ko per een veilingzaal binnen stapt moet je bij jezelf te rade zijn gegaan. In ieder geval moet je het heilige voornemen hebben dat je niet hoger gaat bieden dan je buiten de poorten van de afslager van plan was te doen. Vaak wordt een stevig beroep gedaan op je stand vastigheid en nuchterheid, want de veilinghal is een oord van verleiding", aldus Rombouts, die een scala van wetenswaardigheden de re vue laat passeren. Wat is de waarde die je moet hechten aan omschrijvingen in de catalogus, hoe herken je biedersstrategieën, hoe werkt een onzichtbare me debieder, wat is de rol en het belang van de veiling houder, mag je op kijkdagen boeken inzien, een piano be spelen of een schilderij aan raken om de kwaliteit te testen? Allemaal vragen die Anekdotes De veilingwereld biedt blij kens het werk van Rom bouts, een scala aan anekdo tes. Óver de Babylonische vrouwenveiling van 500 voor Christus, over veilin gen van op stations en lucht havens gevonden voorwer pen, over het nieuwste vei len het televeilen op zeer grote afstanden waarbij alle kopers via een beeldscherm werken. Er zijn mooie ver halen te vertellen over de veilingen van Arabische hengsten, over de veiling cultuur in Antwerpen en in Engeland, over ins en outs van foto-, auto- en huizen veilingen. En in principe kan iedereen die wil, werkelijk koper zijn op een veiling. Mits hij ui teraard genoeg geld heeft om de koop te kunnen be kostigen of (zoals bij grotere zaken) met papieren zijn koopkracht kan aantonen. Veilingprijzen zoals die voor „De Irissen" (een van de vele wetenswaardigheden in Rombouts boek) zijn uiter aard meer uitzondering dan regel. Volgens direkteur Jan Pieter Glerum van Sothe by's in Amsterdam ligt de gemiddelde prijs van een object bij een van de vele al gemene veilingen op ƒ700 tot ƒ900, met uitschieters naar onder en boven. „De veiling is een avon tuur", zegt Rombouts. De bezoekers van zijn boekpre sentatie gisteren in Amster dam zullen het hem nazeg gen. Want de stukken die Jan Pieter Glerum van So theby's gisteren op een spe ciale veiling bij opbod ver kocht gingen voor zéér op windende prijzen weg. De anderhalve ton die voor een „roze geglazuurde aarde werk po, pakweg beginjaren zestig" werd geboden bracht meer hilariteit dan oh's en ah's teweeg. De bieder be taalde zijn koop met Mono- poly-geld, beschikbaar ge steld door de uitgever die het geheel een ludiek tintje wilde geven. En hoewel het om een nep-koop met nep- geld ging, was de sensatie toch even zichtbaar in de ogen van de koper die met de po aan de haal ging. Ze ker weten dat die vaker op een echte veiling gesigna leerd gaat worden. ARJEN VAN DER SAR Onder de Hamer, Hans Rombouts, 160 pagina's, 29,90. Uitgeverij Van Holkema en Warendorf, Houten. Solid Ashes. Regie: Paul Gallis. Sce nario: Janine Brogl. Vormgeving: Paul Gallis, Robert Longo. Muziek: Colin McPhee, Philip Glass, Joseph Hannan, Stuart Argabright en Arvo Part. Uitgevoerd door het Rotter- dams Philharmonisch Orkest o.l.v. Reinbert de Leeuw. Choreografie: Ted Brandsen. Gezien in de Rotter damse schouwburg op 18 oktober. Daar nog te zien tot en met 26 okto ber (20.15 uur). In Rotterdam gebeurt het. Niet alleen is daar een schitterende nieuwe schouwburg neergezet, maar die wordt de ko mende weken ook nog ge vuld met een zeer presti gieus multi-mediaproject waarin internationaal be kende kunstenaars sa menwerken: Solid Ashes. Paul Gallis, éen van de meest creatieve theatervormgevers van Nederland, stelde drie jaar geleden aan de Amerikaanse kunstenaar Robert Longo voor samen een voorstelling te ma ken waarvan het beeld het uit gangspunt zou moeten zijn. De dramaturge Janine Brogt zou meewerken om het thema te bepalen en een lijn uit te zet ten. Zo gebeurde het, de samen werking bleek vruchtbaar, en de drie nodigden vijf compo nisten uit om muziek te schrij ven bij vijf bedrijven. Als rode draad werd het verhaal van de klassieke held Herakles geno men, maar dan verplaatst naar de nabije toekomst. H. (Michael Matthews) moet het stuk wereld dat nog be woond kan worden bescher men. Hij is een mythische ge weldenaar als een stripfiguur: onmenselijk groot, sterk en mooi. Gezinshoofd, maar tege lijkertijd individualistisch avonturier, en bijna onkwets baar. Niet helemaal: bij een van zijn missies raakt hij ge wond, en weer thuisgekomen doodt hij in een vlaag van waanzin vrouw (Louise Vine) en kinderen. Later, in een de solaat landschap, komt hij wat tot rust door met een meisje in het water te spelen. Het cultuurpessimisme is schetsmatig duidelijk. Me nog verder gevorderd verpesten van de werelr denken van de mens vuild, verhard en versim tot de witste helden ei zwartste vijanden. Maar richt die cultuur juist te de: H. is te menselijk, ka overspannen verwachti niet waarmaken, ziet o vijanden en doodt uiteini wat hem het dierbaarst is. Vijf bedrijven markeren ondergang van de held: familieleven, de strijd, ziji zekerheid en waanideeëi fatale thuiskomst en zijn vol wroeging. De muziek bij wordt live uitgevoerd het Rotterdams Philh. nisch, met als dirigent bert de Leeuw. Soms stai composities (voor een krachtig alleen, zoals mooie ouverture-achtige van Colin McPhee. Stuart Argabright en Hannan herinner ik mfoai sterk, maar je weet regeli ;h niet welk zintuig je vooipe] moet geven, en dat gaat ten koste van andere ele ten van het geheel. Enij oe! een luxeprobleem, natuur Video's scheiden de bedr dë en geven de mogelijkhei ar grootse decorwissel iiQg, Soms is daarmee een bev 1 gend theatraal effect be zoals bij de close-ups vai bereiden van de feestmai soms slaat het realisme te iel toe en heb je het gevoel ar TV zit te kijken. En in he ater wekt dat gelukkig w op. ook al zijn het vieren TV's op elkaar die samerfH beeld geven. Dl De beelden die je werkelij iel ken zijn die van echte in de schitterende decor: .u Longo en Gallis. Mensen der anderen vier iden tweelingen) die eerder dende elementen zijn dan matis personae. Zowel het ningsbeeld, een knalgr metershoge heg waar een t hoek uit wordt gesnoeit g" het slotbeeld, de bruine n vlakte met water waar ajde ingezwachteld van kan worden, zullen mij lai bijblijven. 1 DICK VAN TEYLIN rst ALPHEN AAN DEN RIJN EU ROCINEMA I (Van Boetzelaer- straat 6, tel. 01720-20800): Co ming to America (al); ma. di. wo. 13.45, 18.45, 21.30. EUROCI NEMA II: Coming to America (al); ma. di. wo. 13.45, 18.45. 21.30 EUROCINEMA III: Good morning Vietnam (al); ma. di. wo. 13.30. 18.30, 21.15. EU ROCINEMA IV: Salsa (al); ma. di. wo. 13.30, 18.30, 21.00. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19, tel 071-121239): Read heat (12); 19.00, 21.15. za. t/m wo. 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39. tel. 124130): Da ondraaglijke lichtheid van het bestaan (al); 20.00. Action Jack son (12); Coming to America (al); World apart (al); Good mor ning Vietnam (al); 14.30, 19.00, 21.15. Junglebook (al); za. t/m wo. 14.30. TRIANON (Breestraat 31. tel. 123875): The last empe ror (al); 20.00. REX (Haarlem- Tl merstraat 52, tel. 071-125' |r Amanda by night (16); 1' 19.00, 21.15. 'J KATWIJK CITY THEATE (Badstraat 30, tel. 01718-740'* No man's land (al); zo. t/m 21.15. Troetelberen in woi land (al); wo. 14.45. THEATER II: Deadly pursuit wo. 14.45, 19.00, 21.15. 19.00, 21.15. VOORSCHOTEN GREEN! (tel. 01717-4354): Croct Dundee (12); ma. t/m wo. 2( za. t/m wo. 15.45. Three and a baby (al); ma. t/m 20.00. za. t/m wo. 14.30. KINDERVOORSTELLING De reddertjea (al); za. t/m 14.00. Three men end a bi za. t/m wo. 14.30. Croco Dundee; za. l/m wo. 15.45. WASSENAAR ASTRA 01751-13.269) Baby Boom ma. t/m wo. 20.00. KINDERVOORSTELLING My little pony: za. t/m 4.00. (Vervolg van de voorpagina) DEN HAAG Het laat ste project waaraan Fren kel Frank werkte, en dat al bij voorbaat leek uit te draaien op een succes, was de musical „Tsje- chov", samen met Robert Long. De liedjes van deze musical verschenen al wel op plaat, maar de musical zelf moest nog worden opgevoerd. De première stond gepland voor april, tijdens de the- aterweek in het West- duitse Konstanz. Dimitri Frenkel Frank was een creatieve duizendpoot. Hij regisseerde films (De IJssalon, de Boezemvriend, Hoge Hak ken, Echte Liefde), acteerde zelf, maakte teksten voor TV- programma's, schreef liedjes en teksten voor diverse caba retiers, schreef boeken en to neelstukken, en sinds kort schilderde hij ook. Dat alles met een groot gevoel voor sa tire, zowel wat zijn onder werpkeuze en -uitwerking be treft, als zijn eigen prestatie. Boeken schreef hij, „omdat niemand me vroeg om een film te regisseren. Bovendien heb je alleen met je eigen domheid te maken". In die boeken, maar ook in zijn films, gebruikte hij het instrument van de overdrij ving om de satire gestalte te geven. Het resultaat was dan ook soms wat té, werd soms van een boertige kluchtig heid, waarbij de personen niet meer echt herkenbaar waren als „gewone" mensen. Met dat voortdurend balanceren op de rand van humor en tragiek schoot hij zijn doel nog wel eens voorbij. En dat doel was onder meer het becommenta riëren van zijn medemens, van trends en stromingen, het wijzen op de betrekkelijkheid daarvan. Hij nam er afstand van, bekeek ze met een iro nisch oog, en verwerkte de indrukken in boeken, verha len en films waarin de hoofd personen over het algemeen buitenbeentjes waren, mensen die net niet voldeden aan het beeld dat zij nastreefden, aan de gangbare normen. Outsider Misschien dat dat ook kwam door zijn eigen achtergrond. „Ik ben een outsider, van oor sprong. Ik heb me nooit ont heemd of vreemd gevoeld, in tegendeel, maar ik vind me zelf gewoon nergens bij ho ren", meldde hij ooit in het weekblad Haagse Post. Fren kel' Frank werd geboren in München, als zoon van een Joods-P ussische café-violist en een Duitse moeder. Op achtjarige leeftijd verhuisde hij naar Den Haag, de stad waar hij ook zijn leven zou af sluiten. Zijn vader vond een engegament bij Louis Davids en Dimitri verhuisde mee naar Amsterdam. Zijn eerste stappen op het creatieve vak zette hij in de reclame, als co pywriter bij Unilever, later verkaste hij naar een ander reclamebureau. In die tijd werd hij gevraagd teksten te leveren voor het satirische TV-programma „Zo is het toe vallig ook nog eens een keer". Frenkel Frank: „Ik wist meer af van de Russische revolutie dan van de binnenlandse poli tiek. Pas door dat programma, rond mijn dertigste, ben ik een beetje bewust geworden van de samenleving. In de drie jaar dat dat programma bestond hebben we in onze jeugdige woede alle onrecht en en kwaad in de wereld af gegraasd. Maar als die ellende kwam steeds terug, dat werd ontzettend vervelend". Een reeks van TV-program- ma's waaraan hij zijn mede werking gaf volgde, met als een van de bekendste Hadi- massa, waarin de satire even- s hoogtij vierde. Het wa ren de jaren dat in Hilversum optimaal gebruik werd ge maakt van de talenten van Frenkel Frank, een belang stelling daar die de laatste ja ren van zijn leven nogal dras tisch zou inzakken. Een ont wikkeling die hem wel met enige droefheid vervulde, maar die opnieuw met ironie werd becommentarieerd. Want wel of geen belangstel ling van de omroepen, Fren kel Frank bleef toch wel be zig. In een interview in deze krant zei hij eens: „Ik ga altijd door, ben altijd bezig met din gen. En als ze dan nergens te recht komen probeer ik wat anders. Ik heb een waanzin nig optimistische natuur. Als een leuk project niet doorgaat, denk ik: eigenlijk maar goed ook. Anders was het mis schien toch mislukt". Woedend Waar hij zich wel over op wond was de benadering in de pers, die na jarenlang jui chend over de creatieve dui zendpoot te hebben geschre ven, plotseling ontdekte dat het allemaal wel erg commer cieel was wat hij brouwde. Woedend kon hij daarover worden. „Ik maak dingen voor een groot publiek, maar men zegt altijd alsof ik dat doe om een enorme hoop geld te verdienen. Maar zo is het niet. Je gaat niet aan het werk met het idee van: „Zo jongens, nou zal ik het geld- schip eens binnen halen". Dimitri Frenkel Frank. Geen land ter wereld zal een journalist herbergen die zegt wat een schrijver moet schrij ven. Hier wel". En over de drang die hij had constant door te gaan, nooit eens achterover te leunen en te genieten van het succes: „Ik ben net een race-auto. Daar moet je hard in rijden anders heb je er niets aan, dan functioneren ze niet. FOTO: SP Voor mij geldt het zelfde". En'; „Als ik een keus moest maken tussen kwantiteit en kwaliteit koos ik voor het eer ste. Met succes en voldoening vul je je dag niet, het is wel mooi, maar je hebt er niets aan. Het doen, het schrijven, het creëeren van dingen is veel leuker". KOOS VAN WEES ZOETERMEER PROMENADE: Coming America; za. t/m wo. H 18.45, 21.30. Salsa; za. t/m 14.00, 19.00, 21.30. lights, big city; ma. di. 14i>U> 19.00. wo. 19.00. Nico; vr. h 21.30. Troetelboertjefcer wo 14.00 DEN HAAGASTA 1 (Spui 27. 463500): Goodmorning Vietf^1* (al); 14.00. 18.45, 21.30. A«is' Hairspray (al); 14.00, 1t»h 21.30. AST A 3: Masquer j Ion, tel. 471656): "a world a di (al); 13.30, 15.30. 17.30. 21.45. BABYLON 2: Tha cesa brida (al); 13.30. 17.30, 19.30. Promised Isnd 21.45. BABYLON 3: De r draaglijke lichtheid van het U staan (al); 15.30. 20.00. C ft 21.30. CINEAC 2: Frantic 14.00, 18.45, 21.30. CIN 3: Tho presidio (12); 1 21.30. METROPOLE 1 (Cl gielaan, tel. 456756): Comir America (al); 14.00. 1 21.30. METROPOLE 2: princess bride (al); 14.00, 1 Tha laat temptation of c an (12); 21.00. METROPOLS) Deadly pursuit (12); 1 18.45, 21.30. METROPOL Crocodile Dundee 2 (al); 1 ar 18.45, 21.30. METROPOL The Milagro Beanfield War 18.45. 21.30. ODEON 1 rengracht 13, tel. 462400): ming to America (al); zo. wo. 13.30, 16.00, 18.45, 2 ODEON 2: The flight navigator (al); zo. t/m wo. 16.00, 18.45. Action Jack 21.30. ODEON 3: Steven gal ia „Nico" (16); zo. t/m 14«t 16.00, 18.45. 21.30. ODEOf Salsa„It's hot (al); zo. t/rr 13.30, 16.00, 18.45, 2 STUDIO 1 (Kettingstraat tel. 656402): The world ad ding to Garp (12); 19.15, 2 STUDIO 2: Brigth lightsfr', city (al); 19.00, 21.30. zo. wo. 14.00 STUDIO 3: T<*a» men end e baby (al); 21.30. zo. t/m wo. HAAGS FILMHUIS: Zaar Kung Fu master; 19.30, 2 Zaal 2: Tampopo; 19.30, 2 f1 Zaal 3: 19.30. 21.45. di. 19.30, 22.00. Funeral in B ma. The Valachi papers; di^ral daveri Ecclenti; wo. KINDERVOORSTELLINGEN CINEAC 3: De reddertjes di. wo. 14.00. METROPOI Jungle book; ma. di. wo. ODEON 2: The flight c navigator; zo. t/m wo. 16.00. 18.45. STUDIO speurneuzen; zo. t/m wo. STUDIO 2: De laatste hoorn; zo. t/m wo. 14.30. h„ lat

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 14