el Kars en de tragiek kin een vergeten koningin riendelijke oorstelling an Bogers tl Bonnema Geschiedenis Cobra-galerie weer tot leven gebracht Van den Ende wil ook theater in Maastricht NST StaidóQ.Qowiard DINSDAG 18 OKTOBER 1988 PAGINA 15 juropese bibliotheken b'i sselen bestanden uit aa re NKFURT De nationale bibliotheken in Europa zetten een 2n v nenlijk computersysteem op om alle gebruikers een volledig licht te kunnen geven van hun gezamenlijke boekenbestand. Sln nseen conferentie van de directeuren van 18 Europese natio- 3mo' of, zoals in het Nederlandse geval Koninklijke, bibliotheken vond het voorstel om voor hun instituten dezelfde elektroni- comuptertaal te gebruiken „volledige instemming". Om het n aa van bestands-uitwisseling te verwezenlijken hadden volgens 'irecteur van de (West-)Duitse bibliotheek, professor Klaus- r Lehmann, in augustus reeds de Westduitse, Britse en Fran- ■^a; iliotheken besloten te gaan samenwerken in een consortium, nancieel wordt gesteund door de Europese Gemeenschap. ^?rde bibliotheken van Nederland, Denemarken, Griekenland, Zweden en Portugal hebben hun bereidheid geuit eraan te deelnemen. Juridische en technische overeenkomsten ai^n de uitwisseling vergemakkelijken en de gegevens ook voor er sneller toegankelijk maken, zei Lehmann. Kosten Stopera 10 miljoen gulden lager dan verwacht AMSTERDAM De bouwkosten van het Stadhuis/Muziek theater in Amsterdam bedragen in het totaal 420 tot 423 mil joen gulden. Dat heeft het college deze week de leden van de raadscommissie Stadhuis/Muziektheater laten weten. „Zoals het zich thans laat aanzien zullen de uiteindelijke bouwkos ten 7 a 10 miljoen gulden lager uitkomen dan het bedrag van circa 430 miljoen gulden dat eerder in uw commissie en de raad is genoemd", zo staat te lezen in de brief aan de com missie. De raad ging in het verleden akkoord met kredieten van 306, 16,7 en 80,3 miljoen gulden voor de bouw van het complex. De kosten voor aanpassingen in en om het gebouw ter waarde van 2 miljoen gulden, die vorige week in de pu bliciteit kwamen, zijn in het nu genoemde bedrag begrepen. De laatste werkzaamheden aan het gebouw betroffen onder meer aanpassingen van het beveiligingssysteem en het meer toegankelijk maken van het gebouw voor gehandicapten. Première „Woyzeck" nog net geen ramp DEN HAAG „We kunnen van geluk spreken dat er geen persoonlijke ongeluk ken zijn gebeurd", zo melden Het Nationale Toneel en de Koninklijke Schouwburg in een gezamenlijke verklaring over de première van Woy- zeck, afgelopen vrijdag. Doel van de verklaring: de subsi diegevers er nog eens duide lijk op wijzen dat niet alleen de gevel en de entree van de Koninklijke Schouwburg re novatie behoeft. Ook het to neeltechnische gedeelte, dat uit de jaren twintig stamt, moet aangepast worden aan de eisen van deze tijd._ Wat gebeurde er vrijdag? Een van de rollagers van de trekkenwand, waaraan de decors worden opgetakeld, begaf het, met als gevolg dat het hele decor en de stalen rol waaraan dat is bevestigd naar beneden dreigde te ko men. Dat gebeurde uiteinde lijk niet, zodat de „regelrech te ramp", waarover de ver klaring spreekt, uitbleef. Za terdag werd het euvel ver holpen, maar, melden het Nationale Toneel en de schouwburg, het zou jammer zijn als dergelijke technische storingen zouden leiden tot sluiting van de schouwburg, zoals met de schouwburg in Groningen gebeurde toen veiligheid van spelers en pu bliek niet meer gewaarborgd kon worden. En de opstellers van de verklaring zeggen te hopen dat dit alarmsignaal ook werkelijk gehoord wordt. Het wachten is nu op een signaal van de subsidie gevers. ]OLO-TONEEL „KONINGIN SOPHIE" IN DILIGENTIA DEN HAAG fï HAAG In de an- ?n van de populaire ihiedschrijving over Huis van Oranje was tot voor enkele jaren >den nauwelijks iets r haar te vinden: ko- gin Sophie (1888-1877), echtgenote van UI. Tot Hella isse in 1984 „Een temdelinge in Den ig" presenteerde, een ;mlezing van brieven Sophie aan haar En- ;e vriendin Lady Ma- schreef. was dat boek dat toneel- lster Nel Kars en toneel ijver Ton Vorstenbosch ireerde tot de solo-voor eter jng „Koningin Sophie", i 20 oktober wordt opge- Wd in theater Diligentia in Haag. Een dramatische eati^stelling over een intelli- n re vrouw wier huwelijk bullebak en dë on- le vf-achte dood van haar Maurits haar hele leven ajschaduwde. Kars' „Koningin Sophie" onder meer een onthut- beeld van het huwelijk Coning Willem III en Ko- in Sophie hadden, of ei- a Ijk, niet hadden. Nel 1 j t „Koningin Sophie haat- li har man tot in het diepst haar ziel. En hij haatte net zo hard als zij hem. em III was een ongeloof- driftige man, die zijn uw in zijn drift sloeg en Ze heeft eens ge- vogèven dat het maar goed ÜDAjdat de mode toen armlan- indschoenen voorschreef, haar armen waren bont :rs i lauw. Sophie zelf was een Voolvastige dame, heel intel- met een karakter dat erg botste met dat van man. Het' Nederlandse heeft daar overigens ig van gemerkt. Sophie gaan scheiden, maar tjespem zei: als jij dat wilt dan je kinderen nooit meer En dat weerhield haar. woonde zij in de ene issielgel van Paleis Noordein- hij in de andere. En bij en uele gelegenheden pre- lerden ze zich als een- estzi rsch pti it, rersl ils Cl duw e Nel Kars in het door haar zelf gemaakte kostuum als Koningin Sophie. foto: rob josselet rits, alsof hij nog leefde. Ze wilde er dus erg graag in ge loven. In het stuk praat zij te gen Maurits, ze vertelt hem dingen uit haar leven, over zijn vader. Dat ze om hem bij Willem bleef, omdat ze hem anders zou verliezen". Familie Willem III en Sophie van Württemberg waren neef en nicht. Willems moeder, Anna Paulowna, was een zuster van Sophie's moeder Katharina. Dat ondanks de bezwaren van Anna Paulowna het huwelijk toch gesloten werd lag deels aan de verliefdheid van Wil lem (andersom kon niet het zelfde gezegd worden), an- derszijds aan de druk van Sophie's vader, die zijn doch ter graag uithuwelijkte aan een troonopvolger. Nel Kars: „Anna Paulowna was heel erg tegen het huwelijk, vanwege de bloedschande. Hoewel het die tijd helemaal niet onge bruikelijk was dat in die krin gen in de familie werd ge trouwd, zag zij heel duidelijk de bezwaren. Je kunt het na tuurlijk niet hard maken, maar je kunt je voorstellen dat de slechte- gezondheid van de kinderen die uit het huwe lijk werden geboren zijn oor zaak vond in die neef- en nichtverbintenis. Alle kinde ren waren ziekelijk. Alexan der en Willem werden niet ouder dan ergens in de dertig, Maurits, Sophie's oogappel, stierf al toen hij zes was. Als Willem III na haar dood niet was hertrouwd met Koningin Emma was de hele Oranjetak uitgestorven". Speelkamer Ton Vorstenbosch, die de brieven van Sophie aan Lady Mallet en de op schrift gestel de jeugdherinneringen van de vorstin als leidraad nam, laat zijn stuk in 1853 beginnen in de speelkamer van Sophie's en Willems zoon Maurits in het Paleis Noordeinde. „Ton heeft Maurits tot tegenspeler van Sophie gemaakt", aldus Nel Kars. „Toen Maurits overleed, zes jaar oud, was Sophie zo treurig dat ze haar aanvankelijke scepsis tegen het spiritisme liet varen en een toen beroemd medium, Daniël Douglas Home, vroeg haar in de speelkamer in con tact te brengen met haar overleden zoon. In een van haar brieven aan Lady Mallet zegt ze dat dat ook gelukt is, maar later vertelt ze dat ze toch altijd al praatte met Mau- Vergeten Sophie werd na haar dood een vergeten vorstin. „Iedereen vond dat die ellendige tijd maar moest worden vergeten. Er werd gewoon niet meer over haar gepraat. Al die ru zies, het feit dat Willem zo veel vriendinnen had, een pu bliek geheim, dat Sophie niet voor nakomelingen had ge zorgd die lang genoeg leefden voor het koningsschap, het waren factoren die ervoor zorgden dat iedereen het maar het beste vond dat Sop hie in het vergeetboek raakte. Volkomen ten onrechte, want het was een geweldige, heel ontwikkelde vrouw. Ze sprak zes talen vloeiend, onderhield zich regelmatig met de Euro pese intelligentsia en dacht ook heel Europees. Als zij nu zou leven zou ze een warm pleitbezorgster geweest zijn voor een verenigd Europa. Ze interesseerde zich ook voor staatsrechtkwesties, wat een van de redenen was voor de botsingen met haar man. Ze had veel bewondering voor de liberaal Thorbecke, en dat was een doorn in het oog van haar man", aldus Nel Kars. „Koningin Sophie", waarin Nel Kars twee uur lang alleen op het toneel staat, betekent voor Nel Kars een huzaren stukje. Niet alleen door wat zich op het toneel afspeelt, maar ook daarachter. „Mo menteel loop ik bij een fysio therapeut omdat ik last heb van een „kofferarm". Ik doe alles alleen, en omdat ik dus ook de requisieten en kos tuums, die ik ook zelf heb ge maakt, naar de voorstellingen moet brengen, begint mijn sjouwarm klachten te verto nen". Hulp Bij de voorbereidingen van de voorstellingen heeft Nel Kars veel hulp gehad van de mede werkers van het Koninklijk Huis-archief. Ze kreeg alle in formatie die ze nodig had en kreeg zelfs de beschikking over een unieke kopie van een borstbeeld van Maurits en van een wals die Strauss spe ciaal voor Sophie schreef, en die buiten de muren van de Oranje-paleizen nog niet eerder ten gehore werd ge bracht. De kostuums zijn per fecte kopieën van wat zij in bibliotheken en musea aan trof bij afbeeldingen van Ko ningin Sophie. Nel Kars maakte ze zelf, soms gewoon van lappen stof op de markt. Eén ding moet Nel Kars nog van het hart: „Schrijf toch vooral dat het een toneelstuk is, en geen voordracht. Veel mensen denken dat solo-to neel hetzelfde is als voordra gen. Dat is dus niet zo. Het meest boeiend van dit stuk is dat het zo dramatisch in el kaar zit, en dat alles historisch verantwoord is. Vaak hoor je dat mensen zich vervelen bij solo-toneel. De reacties die ik hoor, en ook de kritieken in de kranten, bewijzen het te gendeel. Mensen vergeten de tijd, worden helemaal meege sleept door die boeiende Sop hie' KOOS VAN WEES ak er (Lelden): Bogers en spelen 'Hij en zij'. Tek- ert Walser. Adviezen: Matt- Koning en Truus Bronk- 27 oktober (20.30 uur). door de zaal ligt in een stang ophijs zeildoek. Anneke en Marcel Bo- omen een voor een een stukje stil spel. :1 neemt Bogers het en kondigt, aange- Hoor zijn medespeel- in wat er staat te ren: „Goedenavond, an een stuk voor u om (twijfel) onze i te verwezenlij- iet script is gevon- i een muf tweede boekwinkeltje." Ze zich op, tellen af ii[ginnen dan hard te 'n, vol overgave, zo- Lieven dat plegen te H _L'4ma Ree ijf idei ia] CRe 2 scl 1 Dat zeil. de aankondiging die de toneelillusie van een apart podiumwereldje doorbreekt, net zoals de eerste scène dat trouwens doet, herinneren sterk aan de produkties van Jan Joris Lamers. De eigen zinnige theaterbenadering en de vormgeving van Maat schappij Discordia maakt school. Je kunt je voorbeelden slechter kiezen. Het blijft een groot gemis dat een van de beste kleine-zaalgezelschappen van Nederland al lang niet meer in Leiden te zien is ge weest. Als de voorstelling vordert, wordt het snel duidelijk dat we hier niet met twee klakke loze Discordia-discipelen van doen hebben. Bogers en Bon nema schakelen op een eigen, inventieve manier beelden aan elkaar rond het thema 'prille liefde'. Uitgangspunt daarbij waren teksten van Robert Walser (1878-1956). Al eerder liet Hans Dagelet zich voor zijn voorstelling 'Sneeuw' inspireren door Wal sers leven en werk. De Zwit serse schrijver smolt langzaam uit het leven weg. Zijn liefdes verhalen zijn teder, zacht, en op niets anders uit dan het ge not van de liefde zelf en niet van de bevrediging van de verlangens die ermee gepaard gaan. De laatste twintig jaar van zijn leven bracht Walser door in een psychiatrische inrichting. Daar bleef hij invallen, flar den tekst noteren, met teke ningetjes erbij. Hij werkte niet met inkt, maar, minder pre tentieus en tijdelijker, met pot lood. De stilte waarnaar hij verlangde, bracht hij in zijn le ven door niet meer te schrij ven en lange wandelingen te maken, het liefste door de sneeuw. Op een van die toch ten sterft hij, opgaand in het wit van het landschap. Bogers en Bonnema zijn 30 en 28, maar ogen jonger. Dat ver sterkt het (soms ironisch-)idyl- lische, sprookjesachtige van hun samenspel. Niet elk deel van de voorstelling is even sterk, soms duurt het prille ge luk even wat te lang achter el kaar, maar een volgende scène kan weer een verrassing ople veren. Ze spelen in elk geval Bogers en Bonnema in Hij en Zij FOTO: PR krachtig, met grote natuurlijke overtuiging. De slotscène bij voorbeeld, samen op een stoel, Laat zien dat ze met minimale middelen een verhaal weten en durven te vertellen. 'Hij en zij' werd wegens succes herhaald in Amsterdam. Men viel er kennelijk voor deze vriendelijke voorstelling, dus zo beroerd kunnen ze er daar nog niet aan toe zijn. Waar schijnlijk verwachten de hoofdstedelingen nog veel ple zier te zullen hebben van deze twee jonge talenten. Dat ver wacht ik ook. DICK VAN TEYLINGEN Een van de foto's die te zien is op de expositie over de avant- garde galerie Le Canard, gemaakt tijdens een tentoonstelling van Anton Rooskens (links). In het midden Constant en zittend Theo Wolvecamp. foto: hein de bouter AMSTERDAM De bijna vergeten geschiedenis van Le Canard, de unieke galerie of liever het cultureel centrum dat in de brave jaren vijftig in de Amsterdam se Spuistraat van zich deed spreken, wordt weer tot le ven gebracht. Dat gebeurt in de vorm van een tentoon stelling in het Amsterdams Historisch Museum (AHM) onder de titel „Le Canard: Amsterdams hoofdkwartier van de avant-garde, 1950-1957". Le Canard werd in 1950 opgericht door Hans Roduin, schuin te genover diens antiquariaat D'Eendt, waarin nu ook al weer vele jaren een galerie is gevestigd, zij het van een andere eigenaar. Op de eerste expositie in het voormalige pakhuis aan de Spui straat waren schilderijen en tekeningen van Pieter Ouborg (1893-1956) te zien. Deze kunstenaar had kort daarvoor de Jacob Marisprijs gekregen voor zijn abstracte tekening „Vader en zoon". De toekenning van deze prijs voor een abstracte tekening was zeer omstreden in het ingeslapen culturele klimaat van die dagen en veroorzaakte een rel in de media. Hans Roduin en de mensen om hem heen deden wat ze leuk vonden: het opzetten van tentoonstellingen va'n onconventionele kunstuitingen, muziekavonden met klassieke en exotische mu ziek of met jazz. Er waren literaire avonden, waar dichters uit eigen werk voorlazen, er werd mime gespeeld en er was een marionettentheater. En al die bijeenkomsten vormden aanlei ding voor een feest. De experimentelen, de Cobra-schilders en de Vijftigers zoals Ar mando, Wolvecamp, Constant, Lucebert, Eugène Brands, Roos kens en dichter Jan Elburg konden in Le Canard terecht. Deze galerie bracht ook een aantal bibliofiele uitgaven op de markt, bedoeld om betaalbare grafiek onder de aandacht van het pu bliek te brengen. De eerste uitgave verscheen in 1952 en bevatte het door Constant geïllustreerde gedicht „Het uitzicht van de duif" van Jan Elburg. Op de tentoonstelling over Le Canard in het Prentenkabinet van het Amsterdams Historisch Museum is een selectie te zien van het grafische werk en de tekeningen van bijna al die kunstenaars die in Le Canard hebben geëxposeerd. Het accent ligt daarbij op de kunstenaars van Cobra, de kunststroming die precies veertig jaar geleden werd opgericht. De tentoongestelde kunstwerken zijn voor het merendeel bruik lenen van het Stedelijk Museum en voor een kleiner deel door particulieren uitgeleende werken. Ook Roduin heeft een en an der voor de expositie beschikbaar gesteld. Voor de opening van de tentoonstelling op 24 oktober zijn alle mensen waarvan be kend is dat zij in Le Canard geëxposeerd hebben uitgenodigd voor zover zij nog in leven zijn. De filmer Louis van Gasteren zal tijdens de opening het woord voeren. Voor een uitgebreide agenda, ook voor de ko mende dagen, raadplege men „UIT", de gratis we kelijkse bijlage van deze krant. bioscopen ALPHEN AAN DEN RIJN EU ROCINEMA I (Van Boetzelaer- straat 6, tel. 01720-20800): Co ming to America (al); ma. di. wo. 13.45. 18.45, 21.30. EUROCI NEMA II: Coming to America (al); ma. di. wo. 13.45, 18.45, 21.30. EUROCINEMA III: Good morning Vietnam (al); ma. di. wo. 13.30, 18.30, 21.15. EU ROCINEMA IV: Salsa (al); ma. di. wo. 13.30, 18.30, 21.00. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239): Read heat (12); 19 00. 21.15. za. t/m wo. 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39. tel. 124130): De ondraaglijke lichtheid van het bestaan (al); 20.00. Action Jack son (12); Coming to America (al); World apart (al); Good mor ning Vietnam (al); 14.30, 19.00, 21.15. Junglebook (al); za. t/m wo. 14.30. TRIANON (Breestraat 31. tel. 123875): The last empe ror (al); 20.00. REX (Haarlem merstraat 52. tel. 071-125414): Amanda by night (16); 14.30, 19.00, 21.15. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30, tel. 01718-74075): No man's land (al); zo. t/m wo. 21.15. Troetelberen in wonder land (al); wo. 14.45. CITY THEATER II: Deadly pursuit (al); wo. 14.45, 19.00, 21.15. ma. di. 19.00, 21.15. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Crocodile Dundee (12); ma. t/m wo. 20.15. za. t/m wo. 15.45. Three men and a baby (al); ma. t/m wo. 20.00. za. t/m wo. 14.30. KINDERVOORSTELLING De reddertjes (al); za. t/m wo. 14.00. Three men and a baby; za. t/m wo. 14.30. Crocodile Dundee: za. t/m wo. 15.45. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13.269) Baby Boom (al); ma. t/m wo. 20.00. KINDERVOORSTELLING My little pony: za. t/m wo. 14.00. ZOETERMEER PROMENADE: Coming to America; za. t/m wo. 14.00, 18.45, 21.30. Salsa; za. t/m wo. 14.00, 19.00, 21.30. Bright lights, big city; ma. di. 14.00, 19.00. wo. 19.00. Nico; vr. t/m wo. 21.30. Troetelbeertjes III (al); wo. 14,00. DEN HAAGASTA 1 (Spui 27. tel. 463500): Goodmorning Vietnam (al); 14.00, 18.45, 21.30. ASTA 2: Hairspray (al); 14.00, 18.45, 21.30. ASTA 3: Masquerade (al); 14.00, 18.45, 21.30. BA BYLON 1 (Winkelcentrum Baby lon. tel. 471656): A world apart (al); 13.30, 15.30. 17.30, 19.30, 21.45. BABYLON 2: The prin cess bride (al); 13.30, 15.30, 17.30, 19.30. Promised land (al); 21.45. BABYLON 3: De on draaglijke lichtheid van het be staan (al); 15.30, 20.00. CINE AC 1 (Buitenhof 20. tel. 630637): Red heat (12); 14.00. 18.45, 21.30. CINEAC 2: Frantic (al); 14.00. 18.45, 21.30. CINEAC 3: The presidio (12); 18.45, 21.30. METROPOLE 1 (Carne- gielaan, tel. 456756): Coming to America (al); 14.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 2: The princess bride (al); 14.00, 18.45. The last temptation of christ (12); 21.00. METROPOLE 3: Deadly pursuit (12); 14.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 4: Crocodile Dundee 2 (al); 14.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 5: The Milagro Beantield War (al); 18.45, 21.30. ODEON 1 (He rengracht 13, tel. 462400): Co ming to America (al); zo. t/m wo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 2: The flight of the navigator (al); zo. t/m wo. 13.30, 16.00, 18.45. Action Jackson; 21.30. ODEON 3: Steven Sea gal is „Nico" (16); zo. t/m 13.30, 16.00, 18.45. 21.30. ODEON 4: Salsa„It's hot (al); zo. t/m wo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. STUDIO 1 (Kettingstraat 12b, tel. 656402): The world accor ding to Garp (12); 19.15, 21.45. STUDIO 2. Brigth lights, big city (al); 19.00. 21.30. zo. t/m wo. 14.00. STUDIO 3: THree men and a baby (al); 19.00, 21.30. zo. t/m wo. 14.00. HAAGS FILMHUIS: Zaal 1: Kung Fu master; 19.30, 21.45. Zaal 2: Tampopo; 19.30, 21.45. Zaal 3: 19.30, 21.45. di. wo. 19.30, 22.00. Funeral in Berlin; ma. The Valachi papers; di. Ca- daveri Ecclenti; wo. KINDERVOORSTELLINGEN CINEAC 3: De reddertjes; ma. di. wo. 14.00. METROPOLE 5: Jungle book; ma. di. wo. 14.00. ODEON 2: The flight of the navigator; zo. t/m wo. 13.30, 16.00, 18.45. STUDIO 1: De speurneuzen; zo. t/m wo. 15.00. STUDIO 2: De laatste een hoorn: zo. t/m wo. 14.30. GRATIS ELKE WOENSDAG DE BIJLAGE Bil UW KRANT MET INFORMATIE OVER F1LMS.MUZIEK THEATER. RECREATIE. EXPOSITIES EN EEN COMPLETE AGENDA AMSTERDAM/MAA STRICHT Joop van den Ende wil niet alleen een thea ter voor langlopende produk ties in Amsterdam bouwen, er komt mogelijk ook zo'n thea ter in Maastricht. Dat maakte de oud-eigenaar van hotel Maastricht, B. Wesly, gisteren bekend. Wesly zei „samen met zijn vriend Joop van den Ende" dergelijke theaters in de twee steden te willen bou wen. De twee theaters mogen inclusief de benodigde grond niet meer dan 25 miljoen gul den elk gaan kosten. Vorige week kwamen Van den Ende, burgemeester Van Thijn en enkele wethouders overeen, dat een dergelijk the ater in Amsterdam het beste achter het Centraal Station aan de IJ-boulevard kan worden gesitueerd. Daarnaast werd toen afgesproken dat het bestaansrecht van een derge lijk theater zou worden uitge zocht. „Er is overeenstemming over de lokatie van een even tueel theater", aldus een ge meentewoordvoerder maan dag. „We wachten nu af welke definitieve plannen bij ons worden ingediend. Volgens Wesly heeft hij met Van den Ende een contract af gesloten met de Maastrichtse architect Arno Meijs. Hij moet de beide theaters ontwerpen. De voormalige hoteleigenaar hoopt de tekeningen van het Amsterdamse theater over twee maanden in zijn bezit te hebben. Volgens Wesly lijkt 25 miljoen gulden per theater veel geld „maar dat is in wer kelijkheid weinig. Bij een the atergebouw van deze omvang moet je alleen al voor de be lichting en de techniek den ken aan een bedrag van 15 miljoen. Dat geld investeren wij niet. De techniek moet door de diverse producties en gezelschappen zelf worden meegebracht". Zowel Van den Ende als de ar chitect Meijs waren gisteren niet voor commentaar bereik baar.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 15