Voor 1990 kan geen ander
bestel worden ingevoerd"
Kamermuziek met orkestallure
Martin Ros komt met nieuwe Vestdijk- biografie
Concert Huey Lewis
staat als een huis
De Stem des Volks
zingt twee missen
Hofstadkoor huldigt Riet Lucas- Viane (81
KUNST
EcicLieSoutant
MAANDAG 17 OKTOBER 1933 PAC
Branoul brengt
Recitando
DEN HAAG In het Haag
se literair theater Branoul is
woensdag 19 oktober de eer
ste aflevering van Recitando,
een serie muziek-literaire
programma's. Aan B. Eren-
bos (schrijver, dichter, psy
chiater Peter Ferguson) de
eer het spits af te bijten met
voordrachten uit zijn gedich
tenbundel Geel Stof. Het
Trio Tres (Anne-Marie van
den Berg, fluit, Tjamke Roe-
lofs, viool, Janine de Leeuw,
piano) verzorgt de muzikale
intermezzi.
Peres feliciteert Naguib Mahfouz
JERUZALEM De Israëlische minister van buitenlandse za
ken, Shimon Peres, heeft de winnaar van de Nobelprijs voor Li
teratuur 1988, de Egyptische schrijver Naguib Mahfouz, gisteren
in een brief gefeliciteerd met de toekenning. Peres roemde Mah
fouz als „een man van de vrede", een persoon die een schets van
de Egyptische maatschappij geeft, die diep in de tegenstelling
tussen traditie en moderne tijd weet binnen te dringen en meer
dan wie dan ook een bijdrage heeft geleverd aan het aanzien
van de moderne Egyptische kuituur. Nagib Mahfouz zal waar
schijnlijk niet bij de prijsuitreiking in Stockholm aanwezig zijn.
Dat zei hij in een vraaggesprek met het dagblad Al Akhbar. Een
definitief besluit daarover had de 77-jarige schrijver echter nog
niet genomen. Egypte zal de literatuurprijs gedenken met een
drie dagen durend feest eind november. Minister Faruk Hosni
van cultuur zei dat hij voor de viering ook schrijvers uit andere
landen naar Egypte wil halen. „Ik hoop dat met deze toeken
ning van de Nobelprijs de deur voor de Egyptische literatuur
wordt geopend zodat de Egyptische literatuur de hele wereld
kan veroveren", aldus Hosni.
HARLINGEN De uitge
ver Martin Ros wil over
ruim vijf jaar een Vestdijk
biografie uitgeven. Dit voor
nemen maakte hij zaterdag
kenbaar in Harlingen bij de
uitreiking van de Anton
Wachterprijs aan Gijs IJlan-
der voor zijn debuut „De
Kapper". „Ik wil eerst een
goede Vestdijk Biblioteek op
zetten, waarin Vestdijk the
matisch behandeld wordt.
Tot slot van deze serie wil ik
dan de biografie van de
schrijver uitgeven", aldus
Ros desgevraagd.
De uitgever wilde nog niet be
kend maken wie de biografie
gaat schrijven. Hij verwacht in
ieder geval geen problemen
met de weduwe van de oor
spronkelijk uit Harlingen af
komstige schrijver. „De schrij
ver die dit gaat doen, ligt vrij
goed bij mevrouw Vestdijk",
verklaarde Ros.
Ros' uitgeverij De Herenpers
presenteerde zaterdagmiddag
in samenwerking met uitgeve
rij de Bezige Bij, de eerste drie
delen van de nieuwe Vestdijk
bibliotheek. Het gaat om de
boeken de Toverbron van P.
Kralt, Vestdijks Palet van P.
de Boer en Iets Verhevens en
Onuitsprekelijks van R.
Schouten. De essays handelen
respectievelijk over Vestdijk
en de geschiedenis, de rol van
de beeldende kunst in de ro
mans van Vestdijk en de muzi
kale motieven in het werk van
Vestdijk.
Gijs IJlander leverde volgens
de jury van de Anton Wach
terprijs met zijn roman „De
Kapper" „een boeiende, orgi-
nele bijdrage aan de literatuur
die zich bezig houdt met het
verwerkingsproces van de ge
beurtenissen in de Tweede
Wereldoorlog. Zonder te ver
vallen in simplistisch gemora
liseer, heeft IJlander het
slecht functioneren beschre
ven van het geweten van een
aannemer die in de oorlog
werkte voor de Duitsers". In
de jury die IJlanders debuut
de prijs toekende zaten Maar
ten 't Hart, Nico Scheepmaker,
Ko Pop, Martin Ros en Hans
Oele. „Dit ingehouden, soms
haast in alledaags proza ge
schreven debuut, dat vrij is
van literair effectbejag, toont
dat IJlander een talentvol au
teur is", aldus 't Hart. De prijs
werd uitgereikt door Dick
Vestdijk, zoon van de auteur.
NOS-VOORZITTER VAN DER REIJDEN:
HILVERSUM Tussen Hil
versum en Den Haag wordt
momenteel een spelletje ping
pong gespeeld over de haal
baarheid van commerciële
televisie, het plan van de drie
grootste omroepen en een
aantal uitgevers. Het balletje
ligt op dit ogenblik weer bij
de minister van WVC. Het
NOS-bestuur is vooralsnog
niet van plan in te gaan op
het verzoek van de minister
een advies te geven over de
voorstellen van AVRO,
TROS en Veronica, samen
met de uitgevers Elsevier,
Perscombinatie, Telegraaf en
VNU. De minister wil echter
het liefst dat de omroepen er
eerst onderling uitkomeh
voordat hij het plan toetst
aan het regeerakkoord.
„Onzin", vindt de nieuwe
NOS-voorzitter J. van der
Reijden. „Dat vindt heel Hil
versum onzin. Er zijn drie
omroepen die denken dat er
via deze weg commerciële te
levisie kan worden gebracht.
Er zijn vijf andere omroepen
die denken dat het zo niet
moet. Die drie die zeggen: dat
is interèssant dat jullie dat
vinden, maar wij vinden dat
ons plan in overeenstemming
is met het regeerakkoord.
Dus zeggen die drie, daarin
gesteund door de andere vijf:
meneer de minister zeg nou
eens of het ATV-plan wel of
niet binnen het regeerak
koord past".
Initiatief
Van der Reijden: „Het re
geerakkoord is immers niet
door de acht omroepen in
Hilversum geschreven, maar
door de regering. Wat zit er
eigenlijk achter dat de minis
ter nu weer zegt: Nee, ik wil
niet alleen een initiatief van
de drie omroepen d%ie com
mercieel willen gaan, ik wil
een initiatief waar de andere
vijf ook achter kunnen staan.
Maar de omroepen in Hilver
sum laten zich niet door de
minister in een schimmen
spel betrekken. De ATV-om-
roepen hebben recht op een
antwoord van de minister.
En dan kan hij „ja mits" of
„nee, tenzij" zeggen. En dan
noemt hij maar een aantal
randvoorwaarden op en pas
dan kan er in Hilversum
worden gediscussieerd over
het bestel".
Inmiddels heeft de minister
president tijdens de algemene
beschouwingen al wel gezegd
dat het plan niet spoort met
het regeerakkoord en dat het
kabinet het groene licht niet
kan geven. Van der Reijden
toont zich daarover niet ver
baasd. „Het regeerakkoord
stelt immers dat de op com
merciële basis opererende
zendgemachtigden na een
overgangsperiode van ander
half jaar geen aanspraak
meer kunnen maken op een
deel van de omroepbijdrage,
maar ook niet op een deel
van de opbrengsten van de
STER-reciame op de niet
commerciële netten. En dat
laatste hield het ATV-plan
nu juist wel in, ook al waren
deze omroepen bereid uit de
totale reclame-opbrengst
honderd miljoen aan de pu
blieke omroepen te geven.
De minister-president is ken
nelijk niet bereid het beeld
dat door een aantal publieke
omroepen al is opgeroepen
van ..de bedelaar aan de
poort", tot werkelijkheid te
maken".
1990
Van der Reijden: „In Hilver
sum bestaat overigens in zeer
brede kring best de bereid
heid om na te denken over
een wijziging van het huidige
bestel. Ik acht het echter niet
mogelijk dat voor 1990 een
ander bestel kan worden in
gevoerd. Maar ik acht het
evenmin mogelijk dat we net
kunnen blijven doen alsof
het bestel, zoals het nu is kan
worden gehandhaafd alsof er
geen initiatieven zijn van
omroepen, uitgevers of rela
tieve buitenstaanders zoals
Benelux TV".
„Er kan consensus komen
binnen Hilversum. Er is op
dit moment maar één omroep
die zegt: ik wil nergens over
praten, ik voel mij volstrekt
gelukkig binnen dit bestel en
ik wil niet dat er een ander
bestel komt. Maar dat komt
weer omdat de regering niet
duidelijk maakt wat zij van
het plan vindt en de minister
niet duidelijk maakt waaro-
Van der Reijden: „De omroepen in Hilversum laten zich niet
door de minister in een schimmenspel betrekken".
ver we het eens moeten
worden".
De roep om commerciële te
levisie wordt met name inge
geven door het bedrijfsleven
dat ruimere mogelijkheden
wil hebben om te adverteren
op een modern mediakanaal.
Aanpassen
Van der Reijden gelooft dat
de bezwaren van de adver
teerders ook in het huidige
bestel zijn weg te nemen, als
men maar wil. „Ik zit hier
weliswaar niet om hun com
merciële belangen te beharti
gen, maar dat wil niet zeggen
dat we niet kunnen praten
over die bezwaren".
„We kunnen een groot deel
van de bezwaren al wegne
men door de bedrijfsvoering
van de STER aan te passen,
zodat een reclamecampagne
bijvoorbeeld ook op korte
termijn kan worden gestart.
De reclame in zogenoemde
'natural breaks', eveneens
een hartewens van de adver
teerder, is al heel dichtbij. Op
lange reclameblokken zit
niemand te wachten: niet de
adverteerder, maar ook de
programmamakers niet. Die
vijftien procent waar we het
nu in Europees verband over
hebben, is gewoon te veel om
in een kort tijdsbestek uit te
zenden".
Het muzikale verschil tussen Huey Lewis en Melissa Etheridge
is groot. Waar Huey Lewis and The News perfect op maat ge
sneden, soms wat gladde middle of the road-muziek produceert,
boeit Melissa haar publiek met rauwe, geïmproviseerde een
voud, die vooral wordt gevoed door haar gitaar en schorre stem.
Dat Huey Lewis haar toch als voorprogramma koos, komt omdat
ze een uitstekende stemmingmaakster is.
Lewis en zijn News kwamen dan ook in een gespreid bedje te
recht, nadat Melissa Etheridge tijdens haar half uur durende
concert, het publiek had opgewarmd met een bewonderens
waardige, passionele schoonheid in nummers zoals „Bring me
some water" en „The late september dogs". Met haar akoestische
12 snaren-gitaar en stem, die sober werden ondersteund door
drums, bas en toetsen, wist ze tot groot genoegen van het pu
bliek met elke song een intensief spanningsveld op te bouwen.
Het gevolg was al snel, dat het nog niet tot de helft gevulde
Ahoy' in Rotterdam haar verrichtingen met wild gekrijs en ap
plaus beantwoordde.
Na de pauze zette Huey Lewis and The News een professionele
show neer, die mede dankzij de hulp van de Tower of Power
Horns een swingend karakter had. Waar de blazers op de elpees
een bijrol vervullen, krijgen ze op het podium een hoofdrol toe
bedeeld en daar zal niemand om hebben getreurd. Al direct aan
het begin, ontspon zich in „Perfect World" een duetje tussen de
vaak krachtige solerende gitarist Chris Hayes en de Tówer of
Power Horns. Het lekker in het gehoor liggende materiaal van
Huey zorgde ervoor dat stilzitten niet mogelijk was en de nau
welijks bezette ruimte voor het podium veranderde daarom al
snel in een dansvloer.
Hoewel Lewis' stem lekker gedijde in de overdaad aan muzikale
pracht, kwam hij niet altijd krachtig genoeg uit de hoek. Hier
door verdronk zijn stem wel eens in de muziek. Toch wist hij
door middel van improvisaties en het soms knap uitgebouwde
materiaal de aandacht voor de volle honderd procent vast te
houden. Huey zelf floreerde sterk tijdens verrassende mondhar
monica-improvisaties, maar wist ook door middel van het a ca-
pella uitgevoerde doowhop-nummer „Naturally" zijn zangtalent
(en dat van de groep) te bevestigen.
Huey Lewis and The News kozen tijdens dit concert vooral voor
up-tempo materiaal en vonden een zingende zaal tegenover zich.
Het optreden, dat incusief toegift anderhalf uur duurde, had een
aantal memorabele momenten, maar bewees vooral dat de ta
nende populariteit van dit zestal in Europa niet terecht is. Het
concert stond als een huis. Hierdoor konden de fans met een ge
rust hart vaststellen dat Hueys rol nog lang niet is uitgespeeld.
v HANS P$T
Het eerste concert in de inter
nationale pianoserie in Dili-
gentia op de zondagmiddag
was een grotendeels Neder
landse aangelegenheid. Hakon
Austbö is weliswaar Noor,
maar is sedert zijn vestiging in
Nederland sterk verneder
landst. Met hem traden op de
bekende Franse pianist Claude
Helffer en twee bekende Ne
derlandse slagwerkers Michael
de Roo en Luuk Nagtegaal.
Hun optreden was van het
eerste zinderende akkoord tot
de laatste noot fascinerend
met als absoluut hoogtepunt
Bartoks sonate voor 2 piano's
en slagwerk.
De Fransman Boucourechliev
schreef in 1967 voor het vierde
festival van Rouaan zijn „Ar
chipel" voor twee piano's en
slagwerk, als een soorb tegen-
stuk van Bartok. Het is een
vrije compositie zonder uitge
schreven partijen. Als eilan
den in een archipel (de compo
nist schreef verschillende ar
chipelstukken voor andere
combinaties) staan thema's en
signaalnoten in de partituur
aangegeven. Zij regeren het
steeds weer anders verlopende
proces van muziekmaken bin
nen de klank en ritmeopbouw
van de kleine eilandjes. Het
ontbreken van informatie in
het programmablad over dit
soort onbekende stukken is
een steeds weer terugkerende
omissie. Het stuk heeft een
overwegend vulkanisch ka
rakter althans in de vorm
waarin het ditmaal verscheen
en legt het totaal af tegen het
schitterende werk van Bartok.
Beide stukken gaan de kamer-
muziekproporties ver te buiten
en zouden, ook geziert het be
lang van dit te weinig gehoor
de werk van Bartok, niet mis
staan in een serie in de grote
Philipszaal.
Het is frappant hoe goed de
twee zo verschillende pianis
ten in hun spel samengaan.
Helffer is in alle opzichten de
beheerste Franse gentleman
die bijna uitsluitend vanuit de
pols speelt. Austbö daarente
gen is een moderne buigzame
en hypergevoelige riettwijg
die van top tot teen meezwiept
met de muziek die hij maakt.
Bartoks muziek, waar de vier
spelers hun spel haarfijn op el
kaar afstemden, vormde het
duidelijkste bewijs dat vanuit
beide grondhoudingen eenzelf
de intensiteit kan worden be
reikt.
Niet minder indrukwekkend,
maar door zijn complexe op
bouw ontoegankelijker was
het in 1915 door Debussy voor
twee piano's gecomponeerde
„En blanc et noir" met zijn
vele trompetsignalen als remi
niscenties aan de twee strij
dende partijen. In een derge
lijk hooggestemd programma
blijken Brahms' „Variationen
uber ein Thema von Joseph
Haydn" heel degelijk en Duits
teklinken, ook al was de ver
tolking helder en relatief licht.
Allevier de spelers, immers
ook de slagwerkers kregen bij
Bartok hun solistisch aandeel,
droegen er door hun optimale
inzet in gelijke mate toe bij dat
dit concert een geweldig suc
ces werd.
ERIK BESIER
„De Stem des Volks" met composi
ties van Puccini en Gounod met me
dewerking van vocale solisten en
het Nationaal Philharmonisch Or
kest. Het geheel onder leiding van
Cor Olthuis. Koninklijk Conservato
rium Den Haag, zaterdag.
De Stem des Volks had voor
het concert in het Koninklijk
Conservatorium gekozen voor
twee klassieke werken uit de
koorliteratuur. Zaterdagavond
weerklonken de Messe di Glo
ria van Puccini en de Messe
Solenelle van Gounod, compo
sities die even graag worden
gezongen als beluisterd en dat
was ook op deze avond het ge
val. Toch moet daarbij onmid
dellijk de aantekening ge
maakt worden dat beide uit
voeringen werden ontsierd
door tal van passages waarin
het koor op kwade voet stond
met de zuiverheid en ook dat
weinig sprake was van muzi
kale diepgang.
De Stem des Volks wordt al
meer dan veertig jaar gediri
geerd door Cor Olthuis, een
koorleider die uiterlijk onbe
wogen voor het ensemble staat
en die geen emoties uitstraalt.
Zonder die emotie komen bei
de missen niet tot leven, het
blijft prachtige muziek maar
de geest ontbreekt. Het was
verstandig om vocale verster
king te krijgen van de zang
vereniging Kunst en Strijd uit
Aalsmeer, maar in het totaal
ging de strijd met de materie
boven de kunst uit. De Stem
des Volks heeft een rijke his
torie, een verleden om trots op
te zijn.
De begeleiding werd verzorgd
door het Nationaal Philharmo
nisch Orkest, een ad-hoc en
semble dat plichtmatig werk
verrichtte. De sopraan Hilary
Reynolds liet in de Mis van
Gounod de toehoorders genie
ten van haar stralende vocali-
teit, de tenor Jan Derksen
voer op het kompas van de
routine en bariton Frans Fise
lier toonde zich een zanger
met toekomst.
ADRIAAN HAGER
Muziekprijs voor
Jacob Slagter
Minister
Brinkman van
WVC heeft
gistermiddag in
het
Concertgebouw
in Amsterdam de
Nederlandse
Muziekprijs
uitgereikt aan
Jacob Slagter,
solo-hoornist van
het Concert
gebouworkest.
Slagter zou de
prijs al eerder in
ontvangst nemen,
maar dat concert,
op 30 juni, werd
wegens ziekte
van dirigent Klaus
Tennstedt
Het was een ongelukkige sa
menloop van omstandigheden,
dat het jubileumconcert van
het Hofstadkoor, bijgenaamd
de Kleine Stem, zaterdaga
vond in Diligentia moest sa
menvallen met het concert
van de Stem des Volks, bijge
naamd de Grote Stem, in het
Koninklijk Conservatorium.
Daardoor kon menig bestuurs
lid van de overkoepelende
Bond van Arbeiderszangvere
nigingen niet aanwezig zijn (zij
zongen in het grote koor) en
dat nog wel terwij het kinder
koor zijn 75-jarig jubileum
vierde en zich daarmee erop
kon beroemen het oudste kin
derkoor van ons land te zijn.
Gelukig was er Arie Pape, zo
wel voorzitter van het Hofs
tadkoor als vice-voorzitter van
de bond. En hij huldigde met
alle hartelijke woorden die hij
maar kon vinden de 81-jarige
mevrouw Riet Lucas-Viane,
die op haar zesde jaar lid werd
van het toen pas opgerichte
kinderkoor en in de loop van
Sting danst met
„Dwaze Moeders"
De Amnesty-rocktournee die
Bruce Springsteen, Tracy
Chapman, Peter Gabriel en
Sting over de hele wereld voert
bracht hen gisteren in Buenos
Aires. Daar waren 70.000 men
sen er getuige van hoe Sting
enkele „Dwaze Moeders" op
het podium nodigde en een
dansje met hen maakte. De
„Dwaze Moeders" vragen al
sinds jaar en dag tijdens bij
eenkomsten op het Plaza de
Mayo in Buenos Aires om dui
delijkheid over hun tijdens de
machtsovername door Pino
chet gearresteerde en sinds
dien verdwenen kinderen.
deze 75 jaar steeds bestuurs
functies vervulde. En in mei
'89 zingt zij 65 jaar in de Grote
Stem.
Het kinderkoor bleek de grote
attractie van de avond te zijn.
Dirigent Ed Katijn liet de
kleintjes heerlijk onbevangen
en vrijuit zingen, en boven
dien vielen zuiverheid en ver
staanbaarheid, hoewel uiter
aard niet optimaal, zeer te lo
ven. Katijn had bijzonder aar
dige liedjes uitgezocht, goed
passend bij het begripsvermo
gen van de kinderen. Hier
wordt een goede basis gelegd.
Hopelijk slaagt Katijn er ook
in een steeds betere onder
grond aan het Jongerenkoor te
geven.
Ofschoon het begrijpelijk is,
dat het repertoire uitsluitend
Amerikaanse songs (close-har-
mony en barbershop) omvat, -
anders krijg je geen leden of
lopen ze weg -, dan kan men
ook aan de hand hiervan meer
werken aan koortechnische
zaken en voordrachten. Maar
zoals a-capella gezongen werd
in „He that hath a pleasant
face" wees duidelijk in de goe
de richting. Dus: Stevig door
gaan, op naar het eeuwfeest,
en ook het eigen Nederlandse
koorlied in het repertoire op-
Voor een uitgebreid
agenda, ook voor de kc
mende dagen, raadpleg
men „UIT", de gratis w<
kelijkse bijlage van dez
krant.
bioscopen
ALPHEN AAN DEN RIJN Elfloi
ROCINEMA I (Van Boetzelat OTO
straat 6. tel. 01720-20800): Cy a
ming to America (al): ma. di. tr^hé
10iic 91 in - Cl IP
13.45. 18.45, 21.30. EUROC
NEMA II: Coming to Amerh 1
(al); ma. dl. wo. 13.45, 18.4*0*
21.30. EUROCINEMA III: Go«ffW
morning Vietnam (al); ma. (fJJ
(12); 19.00, 21.15. za. t/m
14.30. LIDO en STUDI
(Steenstraat 39, tel. 124130):
ondraaglijke lichtheid van
bestaan (al); 20.00. Action Jacl|jaa
ton (12); Coming to Amerkfc«g
(al); World apart (al); Good moT^
ning Vietnam (al); 14.30, 19.0
21.15. Junglebook (al); za. tI c
WO. 14.30. TRIANON (Breestra Iter
31. tel. 123875): The last emp»af
ror (al); 20.00. REX (Haarlen^
merstraat 52, tel. 071-125414;.
Amanda by night (16); 14.3
19.00, 21.15. t
ook
KATWIJK CITY THEATER n
(Badstraat 30, tel. 01718-74075
No man's land (al); zo. t/m wf
21.15. Troetelberen in wonde""
land (al); wo. 14.45. Cltfewi
THEATER II: Deadly pursuit (a htb
wo. 14.45, 19.00, 21.15. ma. kt
19.00, 21.15.
VOORSCHOTEN GREENWA
(tel 01717-4354): Crocod^"'
Dundee (12); ma. t/m wo. 20.1
za. t/m wo. 15.45. Three
and a baby (al); ma. t/n
20.00 za. t/m wo. 14.30.
KINDERVOORSTELLING "f*
De reddertjes (al); za. t/m w(0£"
14.00. Three men and a bab pk
za. t/m wo. 14.30. Crocodifff/g
Dundee; za. t/m wo. 15.45.
WASSENAAR ASTRA (tl
01751-13.269) Baby Boom (a
ma. t/m wo. 20.00.
KINDERVOORSTELLING OOI
My little pony: za. t/m w ovi
14.00. ,ng
ZOETERMEER
PROMENADE: Coming 1
America; za. t/m wo. 14.0 Uli
18 45. 21.30. Salsa; za. t/m w ie
14 00, 19.00, 21.30. Brig irm
lights, big city; ma. di. 14.0Ü—,
19.00. wo. 19.00. Nico; vr. M
wo. 21.30. Troetelbeertjes 'e&
(al); wo. 14.00. O
DEN HAAGASTA 1 (Spul 27. t ia ah
463500): Goodmorning Vietna en
(al); 14.00, 18.45, 21.30. AST
2: Hairspray (al); 14.00, 18.4
21.30. ASTA 3: Masquerai
(al). 14.00, 18.45, 21.30. Bl'htl
BYLON 1 (Winkelcentrum Bab ien
Ion, tel. 471656): A world apt,
(al); 13.30, 15.30, 17.30, 19.3
21.45. BABYLON 2: The prl
cess bride (al); 13.30, 15.3
17.30, 19.30. Promised land (a\rde
21.45. BABYLON 3: De ofc h
draaglijke lichtheid van het tv
staan (al); 15.30, 20.00. CINP„
AC 1 (Buitenhof 20. tel. 63063,ier
Red heat (12); 14.00. 18.4»"
21.30. CINEAC 2: Frantic (iroe
14.00, 18.45, 21.30. CINEA ge
3: The presidio (12): 18.4
21.30. METROPOLE 1 (Carn
gielaan, tel. 456756): Coming
America (al); 14.00, 10.4
21.30. METROPOLE 2: Ik-r;
princess bride (al); 14.00, 18.4
The last temptation of chrl
(12); 21.00. METROPOLE
Deadly pursuit (12); 14.0 mf
18.45, 21.30. METROPOLE
Crocodile Dundee 2 (al); 14.0
18.45, 21.30. METROPOLE
The Milagro Beanfield War (a
18.45, 21.30. ODEON 1 (H
rengracht 13, tel. 462400): O i
ming to America (al); zo. t
wo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.3
ODEON 2: The flight of tl 1w.
navigator (al); zo. t/m wo. 13.3
16.00, 18.45. Action Jacksofcjgi
21.30. ODEON 3: Steven Sa ffa
gal is „Nico" (16); zo. t/m 13.3 i
16.00, 18.45, 21.30. ODEON 'G(
SalsaIt's hot (al); zo. t/m w
13.30, 16.00, 18.45, 21.3
STUDIO 1 (Kettingstraat 12 |n
tel. 656402): The world accotajl
ding to Garp (12); 19.15, 21.4 qr
STUDIO 2: Brigth lights, b
city (al); 19.00, 21.30. zo. t%,
wo. 14.00. STUDIO 3: THr^62;
men and a baby (al); 19.0f(s j
21.30. zo. t/m wo.
HAAGS FILMHUIS: Zaal 1MJ
Kung Fu master; 19.30, 21.4
Zaal 2: Tampopo; 19.30, 21.4
Zaal 3: 19.30, 21.45. di. v»< «J1
19.30, 22.00. Funeral in Berl
ma The Valachi papers; di. Ct*J'
daveri Ecclenti; wo. K"
KINDERVOORSTELLINGEN
CINEAC 3: De reddertjes; rr I 1
di. wo. 14.00. METROPOLE
Jungle book; ma. di. wo. 14.Cr°3-
ODEON 2: The flight of t 0
navigator; zo. t/m wo. 13.!
16.00, 18.45. STUDIO 1: I
speurneuzen; zo. t/m wo. 15.(
STUDIO 2: De laatste et
hoorn; zo. t/m wo. 14.30.
Films on Art-
festival blijkt
geflopt
ROTTERDAM Het twfrlf
Films on Art-festival in
seum Boymans van Beunit
in Rotterdam heeft tusseif
300 en 400 bezoekers gel
ken. „De opkomst viel jam
genoeg tegen", zo zei E. B
ker, woordvoerder van
museum zaterdagavond ni
loop van de prijsuitreikil
van dit voor de tweede In
gehouden tweejaarlijkse f
val.
Films on Art is een fes
met films en video's over y~
dende kunst. In het hooft
gramma zaten ruim 70 fL
en video's en in het bi
gramma nog eens ruim 50.
geveer een derde van de
dukties was Nederlands.
van de Nederlandse film
video's heeft een prijs gJ
gen. Er is wel een spe -
firijs uitgereikt aan de N< IUI
andse regisseur Jan Venttzoi
Deze werd hem toegel v-
voor zijn werk als eindrt
teur van de kunstruty
Beeldspraak die van 197 ell.
en met 1987 heeft bes Hca
Beeldspraak, uitgezonden
de NOS, was daarmee 1er
langstlopende kunstrubrie ste
de Nederlandse televisie.
De persprijs ging naarLO
Amerikaan Michael 1
kwood voor zijn film „Fo '8!|
tists: Robert Ryman, Eva 11'2
se, Bruce Nauman, Susan
thenberg". t