Wel Poolse priesters, maar geen
evangelisten uit VS in ons land
£eidóc6omoite
„Engelen zonder
boodschap bestaan niet
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
kerk
wereld
uueer
SaidMOowuvnt
r-
DINSDAG 11 OKTOBER 1988 PAG»
Canadese makelaar koopt televisiestation Jim Bakker
FORT MILL De Canadese makelaar in onroerend goed
Stephen Mernick heeft voor 115 miljoen dollar (ruim 240 mil
joen gulden) het failliete televisiestation „Praise The Lord"
met het daarbij behorende amusementspark in Charlotte in de
staat South Carolina gekocht. Hij is naar eigen zeggen alleen
om financiële redenen in het televisiestation geïnteresseerd.
Concrete plannen voor de toekomst van het station heeft Mer
nick, een orthodoxe jood, niet.
De vroegere eigenaar van „Praise The Lord", de evangelist
Jim Bakker, kwam vorig jaar in opspraak, toen hij toegaf dat
hij zijn secretaresse had verkracht en haar ruim een half mil
joen gulden zwijggeld had betaald. Bakker trad af als directeur
en droeg het beheer over aan een andere televisie-evangelist,
Jerry Falwell. Deze legde zijn functie in juni 1987 neer, nadat
het televisiestation uitstel van betaling was verleend. Bakker
verklaarde vorige maand dat hij met hulp van een Griekse
geldmagnaat bijna voldoende geld bijeen had gebracht voor
een eerste aanbetaling om het station terug te kopen. Maar dat
voornemen liep uiteindelijk op niets uit.
Als een toornig man
tot zichzelf komt, is hij
vertoornd op zichzelf
Meer
inkomsten
voor Vaticaan
VATICAANSTAD De
naar schatting achthonderd
rooms-katholieken in de we
reld hebben in 1987 aanzien
lijk meer aan het Vaticaan
gegeven dan in 1986. Kwam
er via de Pieterspenning in
1986 32 miljoen dollar (onge
veer 67 miljoen gulden) bij
het Vaticaan binnen, in 1987
was dat bedrag met 18 mil
joen dollar gestegen tot 50
miljoen dollar (ongeveer 105
miljoen gulden). Voor dit jaar
wordt een verdere stijging tot
84 miljoen dollar verwacht,
zo is van onofficiële zijde in
het Vaticaan meegedeeld.
Deze week vergadert in Vati
caanstad de raad van kardi
nalen die zich in opdracht
van de paus met de financië
le problemen van het Vati
caan bezighoudt.
De rooms-katholieken in de
Verenigde Staten zijn het
gulst. Zij brachten voor de
Pieterspenning vorig jaar
meer dan 17 miljoen dollar
bijeen. Op korte afstand vol
gen de Westduitse rooms-ka
tholieken, die 16 miljoen dol
lar bijdroegen.
Het Vaticaan kampt al jaren
met grote financiële tekor
ten. Exacte cijfers over het
tekort van 1987 zijn nog niet
beschikbaar, maar de uitga
ven zouden beperkt gebleven
zijn tot ongeveer het niveau
van 1986.
De Pieterspenning is niet de
belangrijkste bron van in
komsten van het Vaticaan.
Veel belangrijker zijn de be
leggingen die vorig jaar on
geveer 280 miljoen dollar op
leverden.
PROF. LEA DASBERG
VOOR JUBILEREND
„EFFATHA":
Gehandicapten
niet geholpen
met positieve
discriminatie
LEIDEN De gehandicapte
wil geaccepteerd worden in
de samenleving van de niet-
gehandicapten. Niet als een
rariteit met andere normen,
maar als een normaal mede
mens. Er is dan ook geen be
hoefte aan positieve discrimi
natie.
Dat betoogde prof. dr. Lea
Dasberg, hoogleraar pedago
giek in Jeruzalem, gisteren
in Leiden. Ze was een van
sprekers op een symposium
ter gelegenheid van het hon
derdjarig bestaan van de ver
eniging „Effatha" van het
prot. christelijk doveninsti-
tuut in Voorburg.
De bijeenkomst vond plaats
in Leiden, omdat daar hon
derd jaar geleden de eerste
school van de vereniging
werd gesticht (Langebrug
87).
De hoogleraar, die zelf ge
handicapt is omdat ze niet
kan lopen, legde met opzet de
nadruk op acceptatie in de
normale samenleving. Want
er gaan stemmen op die aan
dacht vragen voor het tegen
natuurlijke van het willen
moduleren van gehandicapte
kinderen. Dasberg waar
schuwde voor de natuur als
norm, omdat in de natuur het
recht van de sterkste heerst.
Het is de gave van de cultuur
om te proberen mensen gelij
ke rechten te geven. Dus de
lamme beugels om tóch te lo
pen; de blinde braille leren
en de dove gehoorapparatuur
om te kunnen communice
ren, aldus prof. Dasberg. Ze
wees er op dat ook positieve
discriminatie toch discrimi
natie blijft en dat gehandi
capten daar niet mee gehol
pen zijn.
K. Koenen, algemeen direk-
teur en drs. H. Menkveld,
predikant in Winschoten,
gingen onder meer in op de
prot. christelijke identiteit
van het instituut. Ontstaan in
de sfeer van de christelijke
barmhartigheid is „Effatha"
uitgegroeid tot een dovenin-
stituut waar op volwassen
wijze wordt nagedacht over
de identiteit. Drs. Menkveld
gaf in overweging om binnen
Effatha-verband een bezin
ningscentrum op te richten.
Medewerkers, maar ook ou
ders kunnen er terecht om
na te denken over het werk
en de opvoeding van de kin
deren die in Voorburg en in
de vestiging in Zoetermeer
verblijven. Gisteravond werd
in de Pieterskerk een her
denkingsdienst gehouden,
vandaag wordt in Zoeter
meer een praktijkdag gehou
den. Deskundigen van diver
se pluimage komen daar om
met deelnemers na te denken
over actuele thema's rondom
onderwijs en opvoeding van
gehoorgestoorde kinderen.
MGR. DE KOK OVER DE „VERSCHIJNING" VAN GABRIËL:
HAAKSBERGEN Een
houding van grote voor
zichtigheid en uiterste te
rughoudendheid. Zo om
schrijft mgr. De Kok de
opstelling van de rooms-
katholieke kerk tegen
over verschijningen in
het algemeen en de
Haaksbergense in het
bijzonder. „Als ik goed
ben ingelicht, begon het
met de engel Michael, nu
blijkt het Gabriël te zijn,
en dan is het wachten al
leen nog op Rafaël", zegt
hij laconiek. „Die groep
verontruste katholieken
ken ik".
De Haaksbergense katholie
ken, waar het bij de verschij
ningen om gaat, kennen een
wat langere geschiedenis.
Toen kardinaal Willebrands
nog aartsbisschop was, klaag
den zij over allerlei misstan
den onder de plaatselijke
priesters en pastorale wer
kers. In een hotel hielden zij
eigen eucharistievieringen
buiten de parochies om. Mgr.
de Kok: „Willebrands heeft
hen uitdrukkelijk verzocht,
tot twee keer toe, daar mee
op te houden. Het feit dat
mensen klachten hebben, is
nog geen reden om zelfstan
dig op te treden." De Kok
heeft toen op verzoek van
kardinaal Willebrands gepro-
A1 enige tijd houdt de bedevaartstrek naar de achtertuin
van de familie Holtschlag aan de Buursestraat in het
Twentse stadje Haaksbergen, waar de aartsengel Gabriël
zou zijn verschenen, de gemoederen bezig. Geparkeerde
autobussen van bedevaartsgangers bezorgen de buurt
overlast en de gemeente heeft de familie Holtschlag ver
zocht de zelfgebouwde bedevaartkapel af te breken om
dat het in strijd zou zijn met de bestemmingsplannen.
Haaksbergen haalde er enkele weken geleden zelfs het
NOS-journaal mee. Wat is de visie van de rooms-katholie-
ke kerk op de Haaksbergse „verschijning"?
beerd orde op zaken te stel
len.
Pratend over Haaksbergen
en de mogelijke verschijning
van engelen, trekt hij voort
durend een vergelijking met
de „gezonde" Mariadevotie in
Lourdes. „Verschijningen be
staan en juist daarom is de
Kerk zo 1 voorzichtig. De
Kerk staat op bepaalde plaat
sen een bijzondere verering
toe, zonder dat deze verschij
ningen tot de geloofsleer
worden verheven. Engelen
verschijnen niet zo maar. Als
ze verschijnen hebben ze een
boodschap. In dit geval zijn
mij geen specifieke uitspra
ken bekend."
Bij het erkennen van ver
schijningen hanteert de Kerk
een aantal criteria, aldus
mgr. De Kok. Allereerst
wordt nagegaan of datgene
wat gezegd wordt in de lijn
ligt van de tweeduizendjarige
geloofstraditie. „Spoort het
met het spreken van de Heer
in de mensengeschiedenis?
Past het daarbij? De Kerk
gaat ervan uit dat er in dit
spreken van Godswege een
continuïteit zit. En dan, wat
wordt er met die verschij
ning precies van de mensen
gevraagd? Ik behoor hele
maal niet tot de devotionelen*
van het vrome soort, maar ik
ga graag naar Lourdes toe.
De Mariaverschijning in
Lourdes is een grote oproep
tot gebed en bekering onder
de verwijzing dat men naar
haar Zoon moet luisteren.
Het is een oproep tot verdie
ping van het gebedsleven.
Maar wanneer een verschij
ning zich inlaat met dorpsru
zies of bepaalde personen is
het meteen al verdacht.". In
dat verband wijst mgr. De
Kok naar de Mariaverschij-
ningen in het Joegoslavische
Medjugorje en naar Bayside
in de Verenigde Staten. De
laatste verschijning richt zich
rechtstreeks tegen paus Pau-
lus VI, die als de „antichrist"
afgeschilderd wordt.
Als tweede criterium voor
een positieve houding ten op-
Paus: sociale nood met wilskracht bestrijden
NANCY Paus Johannes
Paulus II heeft in de Franse
stad Nancy een oproep ge
daan de sociale noden met
geloof en wilskracht te lijf te
gaan. De sociale problemen
mogen er niet toe leiden dat
men de christelijke overtui
ging -opgeeft, aldus de paus
op de derde dag van zijn be
zoek aan Elzas en Lotharin
gen. Deze streken die eens
centra waren van de Franse
staalindustrie, zijn de laatste
jaren getroffen door grote
werkloosheid.
„Belangrijke economische,
sociale en religieuze revolu-
ties verduisteren de horizon,
waardoor vele mensen de
hoop kunnen verliezen", zei
de paus. Hij noemde de
werkloosheid een 'menselijk
drama', waaraan christenen
voortdurend aandacht dienen
te schenken. Hij vroeg bij
zondere aandacht voor de
christelijke solidariteit met
de buitenlanders in Lotha
ringen, ongeveer tien procent
van de bevolking.
Waarschuwingen over het
'gebrek aan geestelijke stand
vastigheid' en een 'zwakke
geloofsopvoeding' had de
-paus laten horen voor de sy
node van het bisdom Metz.
De 450 afgevaardigden uit de
parochies in het bisdom Metz
kregen te horen dat de plaat
selijke kerken met al hun bij
zonderheden de eenheid van
de wereldkerk en de rooms-
katholieke leer in het oog
dienen te houden. De paus
zei dat de synode een verga
dering van verantwoordelij
ke gelovigen hoort te zijn, en
geen „forum dat elke mening
en discussie aanvaardt".
zichte van een verschijning
noemt mgr. De Kok de „ge
loofwaardigheid van de be
trokken personen" en „van
de omstandigheden", waar
onder de verschijning heeft
plaatsgevonden. „Mensen in
een bepaalde psychische toe
stand kunnen hallucineren.
In het maatschappelijk leven
kennen we ook de situatie
waarin droom en werkelijk
heid door elkaar lopen. Je
kunt dan niet zeggen dat
mensen liegen. Als de ver
schenen Maria als twee drup
pels water lijkt op het Maria
beeld achterin de kapel, dan
is de Kerk terughoudend.
Met mensen die menen met
de beste bedoelingen iets te
zien, gaat de Kerk heel voor
zichtig om, omdat daarbij
hun integriteit in het geding
is."
Opnieuw trekt mgr. De Kok
de vergelijking met Lourdes:
de verschijning van Maria
aan Bernadette de Soubirous.
„Bernadette was iemand die
er geen enkel persoonlijk
voordeel aan kon behalen, ie
mand die na onderzoek niets
anders wist te zeggen dan
wat ze tijdens de verschijning
gehoord had, iemand die
geen enkel kerkpolitiek doel
had. De erkenning van die
Mariaverschijning verliep
daarna, volgens de, gangbare
procédure: op verzoek van de
plaatselijke pastoor werd de
bisschop ingeschakeld. Daar
na wordt de plaats erkend als
een bedevaartsplaats."
Bij de Haaksbergense ver
schijningen staan volgens
hulpbisschop De Kok te zeer
concrete personen en mis
schien ook de verschijning
van de aartsengel Gabriël
centraal. „Dan ontstaat er
een kerkje op eigen gezag
waarbij de bijkomstigheid
van het geloof belangrijker
wordt dan het hart van het
geloof en het belijden van de
r.-k. Kerk. Altijd wordt de
vraag gesteld of verschijnin
gen tot het hart van de Kerk
bijdragen of dat ze in de sfeer
van buitenissigheden terecht
komen. Wanneer verschij
ningen met zich meebrengen
dat de engel Gabriël belang
rijker gaat worden dan de
Heer, zal de Kerk daar zeer
huiverig tegenover staan. In
Lourdes wordt steeds bena
drukt dat de Mariaverschij
ning verwijst naar de Heer.
Verontrusting
De Utrechtse hulpbisschop
wil de Haaksbergense ge
beurtenissen echter niet op
zich beschouwen, maar hij
plaatst ze in een breder per
spectief van verontrusting,
die hij met begrip benadert.
„Groepen katholieken kun
nen terecht verontrust zijn.
Van hoog tot laag worden er
in de Kerk fouten gemaakt.
Een vrijzinnige, moraliseren
de interpretatie van het
evangelie, grote vrijheden in
de katechese, waarbij funda
mentele geloofswaarheden,
zoals de goddelijkheid van
Jezus Christus, die mens ge
worden is, niet behandeld
worden of worden gerelati
veerd. Abortus als middel
voor geboortenregeling
wordt goedgepraat. Er heerst
in het geloof een sfeer van
het zelf willen uitzoeken. Zo
zijn er nog wel zaken te noe
men, waarover mensen zich
zorgen maken. Maar het
maakt dan een geweldig ver
schil of deze verontrusting
zich uit in persoonlijke radi
cale bekering of in aggressie
tegenover anderen. In Lour
des worden de mensen opge
roepen tot bekering. Er
wordt bijvoorbeeld niet ge
klaagd over het feit dat er in
Frankrijk zoveel christenen
onchristelijk leven."
Dat de engelenverschijning
in de sfeer van sensatie ge
trokken wordt, staat volgens
mgr. De Kok niet op zichzelf.
„We zien het ook bij andere
verschijnselen in onze sa
menleving." Het heeft vol
gens de hulpbisschop te ma
ken met wat. hij noemt „het
één-dimensionale werkelijk-
heidsverstaan". Daarbij over
heerst het materiele de gees
telijke dimensie van het be
staan en erkent men vooral
of alleen datgene wat gezien
kan worden. Mgr. De Kok:
„Dan wordt het moeilijk te
geloven in andere wezens
dan planten, dieren en men
sen. Iets is dan pas bewezen
als je het op papier hebt. In
de zin van twee plus twee is
vier. Door het ééndimensio
nale werkelijkheidsverstaan
is het moeilijk te geloven in
leven na de dood, in een
scheppende God die zich met
de wereld inlaat, maar die
niet te zien is."
Lange adem
„Geloven is een zaak van
lange adpm", besluit de bis
schop. „Christen zijn is een
werk van eindeloos geduld
en vraagt een grote mate van
continuïteit. Bidden mqet je
elke dag. En de Eucharistie
vieren heeft ook het karak
ter van de herhaling. We
moeten steeds dieper door
dringen in het geheim dat de
Heer ons toevertrouwd heeft.
Maar dat zijn we niet meer
gewend. Lang bij dergelijke
dingen stilstaan doen we niet
meer. Daardoor blijft het aan
de oppervlakte, gaan we af
op uiterlijkheden en zoeken
mensen sensatie."
THEO KRABBE
PROTESTANTS-CHRISTELIJK VERWIJT AAN KORTE-VAN HEMEL
DEN HAAG Het Mi
nisterie van Justitie meet
in zijn uitwijzingsbeleid
met twee maten: wel
Poolse priesters in ons
land toelaten en Ameri-
kaaanse evangelisten het
land uitwijzen. Dat ver
wijt maken enkele pro
testants-christelijke orga
nisaties staatssecretaris
Korte-Van Hemel.
De reden daarvoor is dat en
kele medewerkers van de
Amerikaanse protestantse
Crossroads-kerk in Amster
dam mogen niet in Neder
land mogen blijven. De echt
paren Schubert en Morris,
die sinds zomer 1987 voor
deze evangelische gemeente
werken, hebben van. het Mi
nisterie van Justitie te horen
gekregen dat hun aanwezig
heid niet op prijs wordt ge
steld. Eén echtpaar vertrekt
vandaag uit Nederland.
De protestantse organisaties:
Evangelische Alliantie (EA)
en de Evangelische Zendings
Alliantie (EZA) hebben de
staatssecretaris van Justitie,
mevrouw Korte-Van Hemel,
verzocht de medewerkers
een verblijfsvergunning te
geven, zodat zij hun werk in
Nederland kunnen blijven
verrichten.
Volgens de secretaris van de
EZA, Hans Keijzer, heeft de
Crossroads Christian Com
munity van de vreemdelin
genpolitie te horen heeft ge
kregen dat „we in Nederland
al genoeg sekten en kerken
hebben" en dat er geen be
hoefte is „aan een stel Ame
rikanen die hier ook - nog
eens hun evangelie komen
verkondigen".
De officiële lezing van het
Ministerie van Justitie luidt
dat de activiteiten van de
Crossroads-gemeente geen
wezenlijk Nederlands belang
dienen.
Keijzer is het hiermee niet
eens. De gemeente voor En-
gels- en Amerikaansspreken-
de chistenen maakt de bui
tenlanders bekend met Ne
derlandse gewoonten. „De
overheid zou daar blii mee
moeten zijn. De medewer
kers zijn er heus niet alleen
op uit om zoveel mogeliik be
keerlingen te maken'De
overheid doet er volgens
Keijzer alles aan om buiten-
het kennelijk niet belangrijk
dat er aan de geestelijke zorg
van buitenlanders wordt ge
werkt. Keijzer wijst erop dat
de drie Engelstalige kerken
in Amsterdam zondags erg
vol zitten. Er bestaat grote
behoefte aan een evangeli
sche gemeente waar Engel
sen en Amerikanen terecht
kunnen, zegt hij. De diensten
van de ruim een jaar oude
gemeente worden wekelijks
bezocht door 150 mensen.
De EZA-secretaris vindt dat
er met twee maten wordt ge-
meten. Hij noemt het oneer
lijk dat drie Poolse katholie
ke bisschoppen wel toestem
ming krijgen om in Neder
land te werken en de Ameri
kaanse evangelisten niet. De
medewerkers worden betaald
door de Christian Associates
International, een Ameri
kaanse organisatie die bezig
is in Europa vaste voet aan
de grond te krijgen en inmid
dels evangelische gemeenten
in enkele Europese steden
heeft gevestigd. „Ze ontvan
gen hun financiële middelen
uit Amerika en zijn ons land
dus ook economisch alleen
maar nut", aldus Keijzer. Hij
ontkent dat de Crossroads-
gemeente sectarisch is. „De
stijl is Amerikaans: vrolijk en
vrij."
De advocaat van Crossroads,
mr. J. van Santbrink te Bus-
sum, heeft bij de Raad van
State beroep ingesteld tegen
de beslissing van de staatsse
cretaris. Aangezien Cross
roads het kort geding tegen
uitwijzing heeft verloren,
zullen de medewerkers de
uitslag van de procedure bij
de Raad van State niet in Ne
derland kunnen afwachten.
PTT-cao van grote beteken
Het gisteravond bereikte cao-akkoord tussen de amF^
renbonden en de PTT-directie is om verscheidene reParli
van grote betekenis. Voorbarige „actievergaderingen'Vfniei
mee AbvaKabo-leden dreigden en waar deze week ieielijl
in Nederland mogelijk de weerslag van zou hebben «nj
vonden, zijn nu afgeblazen. Belangrijker echter is dat h>
1 januari zelfstandig wordende staatsbedrijf nu verzeg t
van arbeidsrust in de eerste twee jaar van zijn nieu^
staan, een periode die zeker niet eenvoudig zal zijn. T
slotte gaat het om niets meer of minder dan een akkoo^i
sen 92.000 werknemers en de grootste particuliere werlj.
van ons land, die de PTT na de verzelfstandiging per L_
ari zal zijn.
OPZIENBARENDE nieuwe toezeggingen heeft de bej
leiding van de PTT overigens niet gedaan sinds de amf~
renbonden met uitzondering van de AbvaKabo
onlangs al akkoord hadden verklaard met de voorstellej
bonden deden dat echter schoorvoetend en daarom wf| jj
ook voor CFO, Ambtenarencentrum (AC) en CMHA 1}
der nuttig dat gisteravond enkele onduidelijkheden dl
reld uit zijn geholpen. li*
HET hoefde tenslotte niet te komen tot de toekenning
een extra periodiek, waar de AbvaKabo nog op had n
drongen. Óp een ander discussiepunt, een eindejaars-j
ring, zal nog verder worden gestudeerd. Partijen zijn (STJ
wel overeengekomen dat zo'n extraatje afhankelijk zèn
van goede bedrijfsresultaten. Bij een dienstverlenend tobei
als de PTT beperken die zich niet louter tot de finajlin|
maar dient ook de kwaliteit van het totale prodièste
worden meegewogen. Moeilijk meetbare zaken. Beide j N
en zijn echter bepaald optimistisch over de haalbaag. T
want afgesproken is dat als er in 1989 al goede resuiolgi
zichtbaar zijn, volgend jaar reeds een eindejaarsuitkeribbei
de mogelijkheden behoort. port
lerv
kt i
Kilte rond patiëntenzorg Fh
Al het gedoe rond de medisch specialisten heeft weetij
duidelijk gemaakt, dat uitzonderingen daargelaten —1 32
moderne samenleving het beroep van arts al lang nietten
vooral een roeping is, maar een vak als alle andere. Eben
heeft alle opwinding over het inkomen want het cfl o>
draait rond geld en gaat echt nergens anders over 00vei
triests.
itenl
42
ARTSEN hebben, meer dan menig ander, heel direct l40
ken met mensen. En dan nog wel met zoiets kwetsbal'
gezondheid en welbevinden van mensen. Dat vereist nye
lijk een zakelijke, vaktechnische aanpak, maar dat alfen i
niet voldoende. Er is ook toewijding en betrokkenheidilig:
zakelijk, zonder dat een arts nou meteen bij elke pat) ve
tranen hoeft uit te barsten. Wie arts wil worden loudan
alleen om goed geld te verdienen, is niet per definitief^
schikt, maar zou misschien toch maar beter een anddaat)
kunnen kiezen. lent
Ivért
die
Het beetje extra dat nodig is om een goed arts te zijn, siu:
in dit conflict meer en meer op de achtergrond. Het l ou\
delen van mensen, lijkt een zaak te worden van gelijk vei
steken. Met hun acties wekken de specialisten de indru
een almaar killer wordende beroepsgroep, die zich me<
gen maakt over het inleveren van een deel van hun
welstand dan over het welzijn van anderen.
ooi
Later opklaringen
DE BILT (KNMI) Het ko
mende etmaal wordt ons
weer bepaald door een lage
drukgebied, dat vanuit Bre-
tagne naar Engeland trekt.
Het bijbehorende neerslagge-
beid trekt vanavond via ons
land langzaam in noordooste
lijke richting weg. Ook mor
gen bevindt de grens tussen
koelere lucht in West-Euro
pa en warmere lucht in Oost-
Europa zich nog dicht bij ons
land. Dit betekent dat er
over het algemeen veel be
wolking is waar af en toe
wat regen uit valt, later op
de dag komen er ook enkele
opklaringen. De middagtem-
peratuur wordt ongeveer 15
graden. De zuidelijke wind is
matig, kracht 3, aan de kust
en op het IJsselmeer af en
toe vrij krachtig, 5.
Weersvooruitzichten voor di
verse Europese landen, geldig
voor morgen en donderdag:
Zuid-Scandinavië: Bewolkt.
Donderdag af en toe regen.
Middagtemperatuur van 10 tot
14 graden.
Denemarken: Bewolkt. Vooral
in de nacht van woensdag óp
donderdag enige regen. Mid
dagtemperatuur rond 14 gra
den.
Benelux: Wisselend bewolkt
en eerst enige regen. Middag-
temperatuur ongeveer 16 gra
den.
Britse Eilanden: Wisselend be
wolkt en regenbuien. Middag-
temperatuur van 13 tot 15 gra
den.
Bondsrepubliek Duitsland:
Zwaar bewolkt en perioden
met regen, donderdag enkele
opklaringen. Middagtempera
tuur 16 tot 18 graden.
Frankrijk: Zwaar bewolkt en
perioden met regen. Donder
dag landinwaarts enkele op
klaringen. Middagtemperatuur
van 14 graden in het noord
westen tot 22 graden aan de
Middellandse-Zeekust.
CHl
oop
Spanje en Portugal: Peimst
met zon. Donderdag aidrij
Atlantische kust toeneiTolg
bewolking en mogelijk jde
regen. Middagtempejoop
van 19 graden in het Mwor
en noordwest tot 26 gvel
aan de Middellandse Zeiski
Alpenlanden: Eerst vejiiè 1
wolking en enige regene z<
derdag opklaringen. M^isti
temperatuur in de dalen wo
veer 17 graden. msti
j eei
Italië, Joegosla visch ech tf
Griekse kust: Wisseleiflit j
wolkt en een enkele bujreel
dagtemperaturen 20 graten
Noord-Italie tot 26 28 Jis.
elders.
WEERRAPPORT HEDENMORGEN
sl
Don Helder
Rotterdam
Vllsalngen
Zuid-Limburg
Dublin
Frankfurt
Genévo
Palm Beach I. bow.
Rio da Janeiro rw. bew.