raftempel Maya geeft
linieke geheimen prijs
Jazzmeesterschap blijft
aan oppervlakte steken
Nieuw operagebouw in Cairo geopend
LOF-prijs 1988
voor weekblad Flair
Spook
y$opera
lijkt
\lende
^mputer
NJU
UNST
Ecidóc Qowuvnt
DINSDAG 11 OKTOBER 1988 PAGINA 15
r(4eizen naar expositie van
n'xtielkunstenaar in Londens
van
ideiJNDEN De van oorsprong Amerikaanse textielkun-
?n ipaar Kaffe Fasset, die zich voornamelijk bezig houdt
elft» breien en borduren, houdt van 16 november 1988 tot
)e cmet 8 januari 1989 een expositie in het Victoria 8e Al-
er. t Museum in Londen. Hij is daarmee de eerste nog le-
jde textielkunstenaar die in dit museum een overzicht-
Ijtoonstelling krijgt. Kaffe Fasset ontwerpt ook garens
tCljdeurengamma's. Dat deed hij onder meer voor de En-
je garenfabrikant Rowan, die ook acht-daagse reizen
ikseaniseert naar de tentoonstelling in het Victoria 8e Al-
nda£ Museum. De data voor de reizen vanuit Nederland
mirt 17 en 23 november, 8 december en 4 januari. Meer
liksprmatie over de reizen is te krijgen bij het tijdschrift
;en indwerken zonder Grenzen", dat in zijn september-
*d, mmer aandacht aan Kaffe Fasset besteedde. Tel.: 04182
1 wofl27 (alleen 's maandags van 14.00 tot 17.00 uur en van
i. K) tot 21.00 uur). Er worden ook reizen vanuit Austra-
.Amerika, Canada, Duitsland en Scandinavië georga-
Zilveren Harp
voor De Meis jes
HILVERSUM De Zilveren Har
pen van de Stichting Conamus zijn
dit jaar toegekend aan muziekthea-
tergroep „De meisjes", de zanger
René Froger en de rock 8e roll-band
„The Fatal Flowers". De Zilveren
Harp is een aanmoedingsprijs voor
jongere scheppende en/of uitvoeren
de kunstenaars die op bijzondere wij
ze hebben bijgedragen aan de promo
tie van muziek en teksten van Ne
derlandse componisten en tekstdich
ters. De jury bestond dit jaar uit
voorzitter Ad Visser, Dick van der
Zeeuw, Tineke de Nooy, Jip Golsteyn
en Hans van Hemert. De uitreiking is
op 31 oktober in Theater Gooiland in
Hilversum.
Adriaan Venema naar rechter
na verhalen over Appel-zwendel
AMSTERDAM Schrijver
Adriaan Venema wil via de
rechter een einde maken aan
insinuaties als zou hij betrok
ken zijn bij een grootscheepse
zwendel met werken van Ka-
rel Appel.
Morgen eist hij in korte geding rec
tificatie van een artikel in het Pa
rool, waarin zijn naam in verband
gebracht wordt met de zwendel.
Bovendien zal de Haagse kunste
naar en kunsthandelaar Henk van
der Vet, die in hetzelfde Parool-ar
tikel Venema beschuldigt, zijn
woorden moeten intrekken en zich
verder onthouden van negatieve
verhalen rond Venema en de Ap
pel-zwendel.
Over de vervalste prenten van Ap
pel - het zou om duizenden exem
plaren gaan - meldde Het Parool
van zaterdag dat de Amsterdamse
politie met Interpol de gangen na
gaat van de schrijver Adriaan Ve
nema, kunsthandelaar Henk Ernst
en Geert Jan Janssen. Volgens Ve
nema maakt de krant zich schuldig
aan een onrechtmatige daad door,
zonder spoor van bewijs, hem aan
te wijzen als de financier van de
vervalsingen.
AMSTERDAM De Stichting Lucas-Ooms Fonds
heeft de LOF-prijs 1988 voor Nederlandstalige tijd-
schriftjournalistiek toegekend aan het Vlaamse vrou
wenweekblad Flair. Hoewel het volgens de jury om
een weekblad gaat dat buiten de Nederlandse gren
zen wordt geredigeerd en uitgegeven, blijkt het veel
Nederlandse vrouwen zo aan te spreken dat de helft
van de totale verkoop van 400.000 exemplaren per
week in Nederland wordt omgezet. Daarnaast wordt
het blad ook in het Frans verspreid in Wallonië en
Noord-Frankrijk. Flair is er volgens de jury in ge
slaagd een „begrip te worden in ons deel van Euro
pa". „Door zijn originele aanpak heeft Flair kans ge
zien in korte tijd door te dringen tot de harten van
honderdduizenden vrouwen die door het blad als
mondige mensen worden benaderd", aldus de stich
ting. Aan de prijs is een legpenning en een geldbe
drag van 10.000 gulden verbonden.
IJDENS OPGRAVINGEN DOOR LEIDSE ARCHEOLOGEN
0pIDEN De grote hoe-
Iheid brokstukken van
irlei gebruiksvoorwer-
en de uitstekend be
de inscripties en
dschilderingen die
detfse archeologen dit
)arte tijdens opgravingen in
immense graftempel
Toetanchamon's
V($rtbewaarder Maya en
enle< vrouw Merit hebben
en bjgetroffen, zijn van gro-
nstowaarde, zo blijkt uit
inventarisatie van het
pfsmuseum van Oudhe-
in Leiden.
verstrekken belangrijke
vens die een licht kunnen
>en op de periode van de
jtische geschiedenis zo
"de 14e eeuw voor Chris-
waarop de hoge Egypti-
functionaris duidelijk zijn
IC
.r
- Raven, conservator van
t'en.feypt»sche afdeling van het
v£»Jnuseum, gaat in januari
echtgUW naar Egypte om te
als e»jnen aan het herstel, voor
ssa e- mogelijk, van de vijftig
t *e Ir lange en tien meter bre-
bezi¥aftempel en de restaura-
e ha^an de tientallen kisten
No<ewerk, die hij en zijn me-
tienc»rkers uit de 22 meter die-
/ordtorafkamer naar boven
rrijgeHen.
ns dh 1986 stuitten de archeo-
nogeii samen met enkele Britse
pa's in de oude Egyptische
stad Saqqara, even ten zuiden
van Cairo, bij toeval op de
graftempel van Maya, van wie
tot dan toe nog weinig bekend
was. Het was de belangrijkste
vondst na de ontdekking van
het graf van Toetanchamon.
Dit jaar groeven de oudheid
kundigen de onder het zand
begraven graftempel, waarvan
het destijds bovengrondse ge
deelte ruim drie meter hoog
was, geheel uit. „Het was voor
ons een triomf onder het puin
de kalkstenen platen met re
liëfwerk, die als bekleding van
het poortgebouw en de vier
meter lange doorgang tot de
eerste binnenhof dienden, in
topkwaliteit teruggevonden te
hebben", vertelt de Leidse
conservator. In die eerste
christelijke tijd, zo hebben de
archeologen inmiddels vastge
steld, is veel materiaal van
Maya's graf gebruikt voor de
bouw van vier kerken van een
klooster in de naaste omge
ving. Tevens vonden dr. Ra
ven en zijn medewerkers
prachtig beschilderde plafond-
blokken.
In de tweede binnenhof be
vond zich de schacht die
toegang gaf tot een zestal ka
mers op negen meter diepte
die vol lagen met skeletten.
Vanaf 750 voor Christus wer
den deze ruimten eeuwenlang
gebruikt als massagraf voor
overleden Egyptische burgers.
Overzichtsfoto van de uitgegraven graftempel van Toetanchamons schatbewaarder Maya in de
oude Egyptische stad Saqqara, even ten zuiden van Cairo.
FOTO: ANP
zijn generaties lang gebruikt
voor het brengen van offers
tijdens erediensten en nage
dachtenis aan de overledenen.
In een steegje naast de graf-
tempel vonden de archeologen
tot hun niet geringe vreugde
een gedenksteen van de pries
ter die deze cultus destijds uit
voerde.
De Leidse conservator hoopt
nog meer bijzonderheden te
ontdekken, als de schacht
wordt opengemaakt die zich in
de voorhof van de tempel be
vindt. Wie daar begraven ligt,
weet men niet, maar dr. Ra
ven vermoedt dat het gaat om
het graf van de stiefmoeder
van Maya. Zij staat namelijk
samen met Maya's echtgenote
afgebeeld in de doorgang van
het poortgebouw, terwijl ze
vanaf het graf de binnenko
mende Maya tegemoet treden.
CAREL WIEMERS
Via een tweede schacht in een
van de kamers daalden de on
derzoekers verder af naar een
ruimte, achttien meter onder
de grond. Een vier meter lan
ge wenteltrap gaf hun uitein
delijk toegang tot de drie graf
kamers met gebeeldhouwde en
beschilderde wandplaten en
onversierde zijkamers, be
stemd voor de „leeftocht" en
andere benodigdheden van de
overledenen.
Alhoewel grafrovers al ver
voor Christus de kamer vrij
wel hadden leeggehaald en
veel hadden vernield, vonden
de archeologen nog duizenden
brokstukken, aardewerk en
glas en inlegwerk van goud,
ivoor en brons, afkomstig van
meubilair en kisten. Het hout
was inmiddels verrot.
Uit de verbroken zegel op de
deur van een van de kamers
en de restanten in deze ruimte
konden dr. Raven en zijn col
lega's opmaken dat hier de
lijkkisten van Maya en zijn
echtgenote gestaan moeten
hebben. Op een andere plek
troffen de onderzoekers stuk
ken van mummies aan. Deze
zijn volgens de Leidse conser
vator moeilijk of niet te identi
ficeren, zodat niet vast te stel
len is of ze van het lijk van
Maya en/of zijn vrouw Merit
zijn. In een zijkamertje ston
den potten met het opschrift
dat ze honing, olie en water
bevatten, „bestemd voor de
begrafenis van Maya".
Bierpotten
Een „bijzondere" vondst
noemt dr. Raven de berg
blauw beschilderde bier- en
wijnpotten en voedselschalen
in de „meest wonderlijke"
vormen, die men voor het
poortgebouw aantrof. Deze
99
Va -*■
'O a^TERDAM De
e onputer van het Stad-
emeé Muziektheater in
itenJterdam, die automa-
!uden deuren sluit en
or it, functioneert niet
;n vl naar wens. Zo wordt
'emeleur van de raadszaal
erJnatisch geopend als
aplijk,an de deuren van de
^jggiekamers wordt ont-
rerk®-
imee»
uitenouder M. Luimstra van
Shaken heeft vlak na de
tr ig van ^et geb°uw noS
floten gezeten in één van
belemmers nadat de deur ach-
Jor?jfar hermetisch in het slot
-r"JdLHet spook van het nieu-
lSCU^ntadhuis", zo wordt het
^redmersysteem door veel
sloter[naren Senoemd-
de ^adsbestuur van Amster-
meen^eeft voor volgend jaar
8lsMmiljoen gulden gereser-
voor aanpassingen aan
fhmiw Daarbij komt ook
flende computer aan de
iVerder gaat het om aan-
Igen op het gebied van
:ing, luchtventilatie en
uitingen. „De gebruikers
het gebouw hebben om
f Janpassingen gevraagd",
het I de directeur van de
Tettef openbare werken, B.
am er «Het gebouw is ontwor-
het gPet een 20 groot mogelij-
de pipn^e'd naar het publiek
»chtb3u ^et gebouw in gebruik
sing iren daar toch een aar>tal
len. fn aan"
g entur van het Muziekthea-
tot w°rdt vervangen omdat
iegenPen en dicht gaan voor
nkonrnstante tocht in de rest
zoalsPet gebouw zorgt. Een
i Vre{e draaideur moet dat
j punfem uit de wereld hel-
'kregAndere aanpassingen be-
e puiP onder meer de bouw
vereei*tra toiletten in de par
king CraSe en verbeteringen
ïorbufet bestaande luchtver-
«gssysteem.
EUROPESE PREMIERE PHILIP MORRIS SUPERBANDS
P.W.A.-zaal, Congresgebouw: Philip
Morris Superbands 15, 16 en 17. Met
Ahmad Jamal, Johnny Griffin, Bobby
Hutcherson, James Moody, Curtis
Fuller, Hank Jones, Dave Holland,
George Mraz, Billy Higgins, Diano
Schuur, Kirk Lightsey.
Na het openingsconcert
van de toernee van de
Philip Morris Superbands
15, 16 en 17 vrijdagavond
in New York, viel gister
avond de Europese pre
mière van die drie bands
te horen in het Haagse
Congresgebouw. Het eer
ste optreden in een toer
nee die de Amerikaanse
jazzmusici langs ruim
twintig plaatsen in Europa
en het Verre Oosten zal
voeren.
Concerten geponsored door
een sigarettemerk, en voordat
iemand me van betrokkenheid
gaat beschuldigen, ook concur
renten als Pall Mall en Bar
clay doen zulke dingen. Beide
laatste meer op de lokale
markt, Barclay o.m. door Ber
nard Berkhouts Swingmates te
sponsoren, Pall Mall via het
toekennen van een jaarlijkse
Swing Award.
Het jazzpubliek is kennelijk
groot en respectabel genoeg
om de overigens volmaakt in
directe boodschap van zulke
merken uit te dragen. De Mor
ris-mensen lieten weten vooral
kunstvormen te sponsoren die
een groot publiek anders niet
of te weinig te zien krijgt.
Op papier zagen de drie ge
nummerde superbands (de
sponsorhistorie van het siga
rettemerk gaat terug tot 1985)
er dan ook knallend uit. Lou
ter grote namen. Maar in het
concert leek het wel of er ie
mand achter de schermen te
gen de muzikanten had gezegd
het allemaal beschaafd en ul
tra-light te houden. Er viel
dan ook geen onvertogen noot
te vernemen van de topmuzi-
kanten in deze bezettingen.
Pianist Ahmad Jamal liet ho
ren dat zijn combinatie van
harmonische en melodische
improvisaties in principe mo
gelijkheden tot nieuwe vrij
heid biedt, maar dat wisten we
al. sinds een prima concert tij
dens het North Sea Jazz Festi
val van twee jaar geleden. Nu
deed hij niet veel meer dan
langs toonladders te roetsjen
met een enkel inventief uit
stapje. Band nummer twee on
der leiding van Johnny Grif-
fin bood wat meer jazz, zij het
ook op salonniveau: Griffin
hield zich - breed en mooi van
toon zonder z'n befaamde ra
zendsnelle uitvallen - op de
vlakte, Kirk Lightsey bleek
Diane Schuur: geen nieuwe
Elle Fitzgerald.
een goed pianist, de Tsjech
George Mraz plukte exact en
overtuigend de mooiste noten,
en Bobby Hutcherson ging
even helemaal op in enkele
prima solo's achter de vibra
foon. Daarin toonde Hutcher
son in elk geval een van de
meest interessante vibrafonis-
ten van de jazz te zijn
Na de pauze combinatie num
mer drie onder leiding van pi
anist Hank Jones, die in zijn
lange carrière nog nooit éen
lelijke noot heeft gespeeld en
die ook nu (o.m. in een gevoe
lige versie van de uit de musi
cal „Oklahoma" afkomstige
song „Oh what a beautiful
morning") weer bewees dat hij
een meester van fijnzinnigheid
is. Jones' combinatie bracht
opeens wat meer leven in de
brouwerij: meer humor, subti-
tiliteit en blue notes.
Saxofonist James Moody liet
de vocale versie van een be
faamde instrumentale solo ho
ren die ooit door Babs Gonza
lez van tekst werd voorzien,
Dave Holland gaf enkele staal
tjes van sterk werk op de bas
en Billy Higgins liet even ho
ren waarom hij door presenta
tor Cees Schrama gekscherend
„de beste drummer aan deze
kant van de Oeral" werd ge
noemd.
Zangeres Diane Schuur mocht
als vrouwelijke uitsmijter fun
geren. De kleine, ronde, blinde
zangeres wier grootvader ooit
vanuit Groningen naar Ameri
ka vertrok (ze schraapte nog
even een oer-Hollandse g uit
haar keel) viel vooral op door
haar gymnastiek. Niet alleen
de manier waarop ze bedankte
(buigend met haar handen
even de grond rakend) maar
Johnny Griffin: jazz op salonniveau.
door haar vocale rekoefenirr-
gen aan de kopstem. Knap,
leuk voor één enkel nummer,
maar eigenlijk niet meer dan
dat. Ze heeft een razendsnelle
entree gemaakt in de jazzwe-
reld, maar een opvolgster van
groten als Ella Fitzgerald of
Sarah Vaughan kan ik nog al
tijd niet in haar zien. Daarvoor
lijkt ze teveel echte muzikali
teit en swing te missen.
Misschien klinkt dit nét iets te
negatief. Het vak- en zelfs
FOTO: PR
meesterschap van de meeste
van de vele muzikanten hoeft
niet betwijfeld te worden.
Maar misschien kunnen drie
bands op één avond, met ieder
drie nummers plus een zoge
naamde toegift, ook niet meer
opleveren dan een keurige
glimp van die kleurige staal
kaart van de jazz. Over het ge
heel hing nu teveel iets van de
kruideniersdosering: een onsje
van alles en af en toe „ietsje
meer".
BERT JANSMA
CAIRO Onder klaroen
geschal en geknal van
vuurwerk heeft de Egyp
tische president Hosni
Mubarak gisteravond in
Cairo het nieuwe operage
bouw geopend. Het is in
de plaats gekomen van
het oude gebouw, dat vo
rige eeuw de openstelling
van het Suez-kanaal luis
ter moest bijzetten en 17
jaar geleden door brand
werd verwoest.
Het ivoor-kleurige, van neo-is-
lamitische koepels voorziene
operagebouw neet officieel
Centrum voor Onderwijs en
Cultuur. Behalve een theater
met 1.300 stoelen omvat het
complex een museum, biblio
theek, kunstgalerij en andere
zalen.
Het geld voor de bouw, 50 mil
joen dollar, is na een bezoek
van Mubarak aan Tokyo in
1983 door Japan gefourneerd.
Vanwege de ziekte van keizer
Hirohito was er bij de opening
geen vertegenwoordiger van
de Japanse keizerlijke familie
aanwezig. Officiële Japanse
recepties en partijen werden
om dezelfde reden van het
f rogramma afgevoerd,
n de rose gekleurde zaal werd
het Egyptische volkslied ge
volgd door een uitvoering van
Japans kabuki-theater.
Het nieuwe operagebouw ont
leent zijn officieuze naam aan
de vermaarde oude opera, die
1971 in vlammen opging.
Twee bronzen beelden die uit
de as werden gebqrgen, staan
aan weerszijden van het gazon,
als een herinnering aan de
vergane glorie.
Het oorspronkelijke operage
bouw, van bouwmeester Khe
dive Ismail, werd in 1869 in
gebruik genomen als onder
deel van de openstelling van
het Suez-kanaal. Onder de
aanwezigen bij de plechtige
opening van keizerin Eugenie
van Frankrijk. Ismail had de
Italiaanse componist Giuseppe
Verdi vóór de opening op
dracht gegeven de opera Aïda
te schrijven, maar die was niet
op tijd gereed en beleefde pas
twee jaar later zijn première in
Cairo.
Op de plaats van de oude ope
ra staat nu een parkeergarage.
De nieuwe opera is gevestigd
op het eiland Gezira in de Nijl,
een van de rijkste buurten van
Cairo.
Niet alle Egyptenaren zijn
even ingenomen met het pro
ject. „Wij hebben geen behoef
te aan een operagebouw zei
Ibrahim Kamel, een arbeider.
„Wij hadden meer gehad aan
woningen, of een ziekenhuis."
Vopr een uitgebreide
agenda, ook voor de ko
mende dagen, raadplege
men „UIT", de gratis we
kelijkse bijlage van deze
krant.
bioscopen
ALPHEN AAN DEN RIJN EU
ROCINEMA I (Van Boetzelaer-
straat 6. tel. 01720-20800): Co
ming to America (al); 18.45.
21.30. wo ook 13.45. EURO
CINEMA II: Coming to America
(al); 18.45, 21.30. wo. ook 13.45.
EUROCINEMA III: Good mor
ning Vietnam (al); 18.30. 21.15.
wo. ook 13.30. EUROCINEMA
IV: Salaa (al): 18.30, 21.00. wo.
ook 13.30.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg
19. tel. 071-121239): Action
Jackson (12); 14.30. 19.00,
21.15. LIDO en STUDIO
(Steenstraat 39. tel. 124130): De
ondraaglijke lichtheid van het
bestaan (al); 20.00. Coming to
America (al); World apart (al);
Good morning Vietnam (alj;
Nico (al); 14.30. 19.00, 21.15.
Junglebook (al); wo. 14.30. TRI
ANON (Breestraat 31. tel.
123875): The last emperor (al);
20.00. REX (Haarlemmerstraat
52. tel. 071-125414): Raw talent
(16); 14.30, 19.00, 21.15.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30, tel. 01718-74075):
Crocodile Dundee II (al); wo.
14.45, 19.00, 21.15. ma. di.
19.00, 21.15. CITY THEATER
II: Planes, trains and automobi
les (al); 19.00. 21.15 Tom and
Jerry festival (al); wo. 14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY
(tel. 01717-4354): Crocodile
Dundee (12); ma. t/m wo. 20.15.
wo. 15,45 Jean de Rorette(al);
ma. t/m wo. 20.15.
KINDERVOORSTELLING
Repelsteeltje (al); wo. 14.00. De
reddertjes (al); wo. 14.00.
WASSENAAR ASTRA (tel.
01751-13.269) Crocodile Dun
dee (at); vr. t/m wo. 20.00.
KINDERVOORSTELLING
My linie pony: wo. 14.00.
ZOETERMEER
PROMENADE Coming to
America; ma. di. 20.00. wo.
14.00. 20.00. Nico; ma. di. 20.00.
wo. 14.00, 20.00. Deadly pur
suit; ma. di. wo. 20j00. Troetel
beertjes III (al); wo. 14.00.
DEN HAAGASTA 1 (Spui 27, tel.
463500): Goodmorning Vietnam
(al); 14.00, 18.45, 21.30. ASTA
2: Masquerade (al); 14.00. 18.45.
21.30. ASTA 3: Salsa.."it's
hot" (al); 14.00, 18.45. 21.30.
BABYLON 1 (Winkelcentrum
Babylon, tel. 471656): A world
apart (al); 14.45, 15.00, 19.15,
21.30. BABYLON 2: Promised
land (al); 15.30. 17.30. 19.30,
21.45. BABYLON 3: De on
draaglijke lichtheid van het be
staan (al); 15.30, 20.00 CINE
AC 1 (Buitenhof 20. Jel. 630637):
Frantic (al); 14.00. 18.45, 21.30.
CINEAC 2: The presidio (12);
14.00, 18.45, 21.30. CINEAC
3: Screwball hotel (16); 18.45,
21.30. ma. di. ook 14.00. ME-
TROPOLE 1 (Carnegielaan, tel.
456756): Coming to America
(al); 14.00. 18.45, 21.30. ME-
TROPOLE 2: The last tempta
tion of Christ (12); 14.00. 20.30.
METROPOLE 3: Deadly pur
suit (12); 14.00, 18.45, 21.30.
METROPOLE 4: Crocodile
Dundee 2 (al); 14.00, 18.45,
21.30. METROPOLE 5: The
Milagro Beanfield War (al);
18.45, 21.30. ma. di. ook 14.00.
ODEON 1 (Herengracht 13.
tel. 462400): Coming to Ameri
ca (al); 13.45, 18.45, 21.30.
ODEON 2: Action Jackson (16);
13.45, 18.45, 21.30. ODEON 3:
Steven Seagal is „Nico" (16);
13.45, 18.45, 21.30. ODEON 4:
Evil dead 2 (16); 13.45, 18.45,
21.30. STUDIO 1 (Ketting-
straat 12b, tel. 656402): Three
men and a baby (al); 19.00,
21.30. wo. 14.00. STUDIO 2: A
month in the country (16);
19.15, 21.45. wo. 14.30. STU
DIO 3: Van geluk gesproken
(16); 19.15, 21.45. HAAGS
FILMHUIS: Zaal 1: Tampopo;
19.30, 21.45. Zaal 2: Vera; 19.30,
21.45. Zaal 3: 19.30, 21.45. ma.
19.30, 22.00. In cold blood; ma.
Dillinger; di. Double indemnity;
KINDERVOORSTELLINGEN
CINEAC 3: De reddertjes; wo.
14.00. e METROPOLE 5: Jungle
book; wo. 14.00. STUDIO 1:
De speurneuzen; wo. 15.00.
Omgevingskunst
in Madurodam
DEN HAAG Dertig
kunstenaars uit heel Ne
derland hebben zich van
daag in Madurodam geo
riënteerd voor een project
dat volgend jaar het mi-
nistadje ook wat kunst
moet geven.
De kunstenaars hebben op
dracht gekregen op een schaal
van 1 op 25 omgevingskunst te
scheppen die in de maquettes
in Madurodam moet worden
ingebracht. Onder de kunste
naars bevinden zich gerenom
meerde namen als Auke de
Vries, Pjotr Muller en Bas Ma
ters. Voor de mini-kunstwer
ken, die het hele volgende sei
zoen in Madurodam te zien
blijven, is een bedrag van
300.000 gulden nodig, dat moet
worden opgebracht door spon
sors en subsidiënten. De Raad
voor de Kunst heeft al een po
sitief advies uitgebracht. Bij de
gemeente Den Haag ligt ook
een aanvraag voor subsidie. In
Madurodam komen jaarlijks
ongeveer een miljoen bezoe
kers.
GRATIS ELKE WOENSDAG DE
BULAGE BU UW KRANT MET
[NTORMATIE OVER FILMS. MUZIEK
THEATER, RECREATIE EXPOSITIES
EN EEN COMPLETE AGENDA
Geen krant ontvangen Bel
tussen 18.00 en 19.00 uur, za
terdags tussen 14.00 en 15.00
uur, telefoonnr.071-122248 en
uw krant wordt nog dezelfde
avond nabezorgd.