Mokambi vervult in Zaïre rol van pastoraal werker £eidoe Het verkeerde antwoord op de decadentie GEESTELIIK LEVEN/OPINIE Hulpzoeken kerk wereld „No", maar wat wél? 1 Kinnock's realisme >weer Ccidóc Sotnarit ZATERDAG 8 OKTOBER 1988 PA door Marinus van der Berg Dagelijks zoeken mensen hulp. Bij huisartsen, bij psy chologen en psychiaters, bij buren, vrienden, bij pastores en predikanten. Jaarlijks bel len er heel wat mensen op naar de Telefonische Hulp dienst, naar 'n telefoonnum mer dat televisie of radio be kend hebben gemaakt. Elke mens Is in z'n leven hulpvra ger. Je kunt je wenden tot hulpverleners, maar je kunt je ook wenden tot mensen in een gelijke situatie, lotgeno ten. Zo ontstaan er overal pa tiëntenverenigingen^ ge spreksgroepen waar over een bepaalde ervaring wordt ge sproken. Bijvoorbeeld over dementie in je naaste omge ving. Er zijn tal van hulpverle ningsinstellingen en hulpver leningsvormen. Maar wie denkt dat hulpvragen gemak kelijk gaat, vergist zich. Veel mensen vinden hulp-vragen moeilijk. Ikzelf ook. Je denkt dat je het eerst maar eens zelf moet uitzoeken. Je bent bang om lastig te zijn. Je weet niet in wie je vertrouwen kunt stellen. Jezelf kwetsbaar opstellen, is niet gemakkelijk. Het zelfbeeld van veel men sen is: „Ik moet er zelf uitko men". Dat is meestal niet on juist, maar je hebt daarbij soms iemand nodig. Aller eerst kan dus gezegd worden dat veel hulpvragen lang worden uitgesteld. Heel wat mensen hebben een wekfles waarin ze heel wat hebben opgepot. Hulp wordt soms te laat gevraagd. Als eindelijk de stap naar hulpverlening is genomen, dreigt een volgend probleem. Hulpverleners zijn geen wonderdoeners. Er wordt van hulpverleners soms teveel verwacht. Alsof je naar een garage gaat waar een monteur een nieuwe accu in de auto kan zetten en hij rijdt weer als nieuw. Niet alleen wordt er van hulpverleners wel eens teveel verwacht en wordt hen vervolgens verwe ten dat ze niet de goede op lossing weten, maar ook denk ik wel eens dat heel het net werk van hulpverlening te hoge verwachtingen geeft. Daarmee bedoel ik niet uit de losse-pols-hulpverleners te kritiseren, maar ik wilde stil staan bij de grenzen aan de hulpverlening. Hulpverleners kunnen op grenzen stuiten als een hulpvrager, om welke reden dan ook, zich afsluit. Hulpverleners kunnen ook op grenzen stuiten omdat er pro blemen kunnen zijn die blij vend zullen zijn. Zo is er bij voorbeeld sprake van chroni sche pijn. In het boek „De pijn de baas" gaan de beide schrijvers uit van het principe dat alleen de pijn-patiënt zelf invloed kan uitoefenen op een beheersing van die pijn. Ze hebben daarvoor een me thode ontwikkeld. Er kan ook sprake zijn van een geestelij ke problematiek die niet meer verholpen kan worden, maar die wel binnen bepaal de grenzen gebracht kan worden. Wie ervaring heeft in de hulp verlening kent de problema tiek van de onoplosbaarheid en de problematiek van de onmacht. Het is niet gemak kelijk om die onmacht te er kennen. Het kan je ook pijn doen om te zien dat je niet meer voor iemand kunt doen. Die onmacht kan er zijn zon der dat er sprake is van te kort schieten van de helper en zonder dat er sprake is van onwil van de kant van de hulpvrager. De begrippen on wil en onmacht worden vaak door elkaar gehaald. Als de grenzen van de hulpverlening worden bereikt, is er wel een groot gevaar dat de hulpvra ger in een isolement komt. Hij of zij komt aan de rand van het hulpverleningscircuit. Ik ken een prachtig voorbeeld van een samenwerking tus sen een hulpverlener en een vrijwilligster. De situatie van de hulpvrager is blijvend. De vrijwilligster bezoekt hem re gelmatig en krijgt advies van de hulpverlener, zodat zij deze situatie aankan. Het kan voor een hulpvrager van be lang zijn om zo kort mogelijk in het officiële hulpverlenings circuit te zijn, opdat hij pf zij er niet al te afhankelijk van wordt. Tegelijkertijd zijn er mensen nodig die niet tot dit circuit behoren, die bereid en in staat zijn om met mensen op te trekken die leven moeten met een onoplosba re. slechts ten dele beheers baar geestelijk lijden. Hulp verlening moet niet onder schat maar ook niet over schat worden. Religieuze kennis Fransen „redelijk op peil' PARIJS Twee derde van de Fransen kan het Onze Va/ der en het weesgegroetje uit zijn hoofd opzeggen. Dat blijkt uit een enquête van ra dio Luxemburg en het Fran se dagblad Le Monde ter ge legenheid van het vierde be zoek van de paus aan Frank rijk dat vandaag in Straats burg is begonnen. De enquête is de eerste in zijn soort waarin wordt nagegaan hoe het gesteld is met de gods dienstige kennis van de Fransen. Volgens het blad is de kennis die de Fransen hebben over Jezus nog het meest opmerkelijk en het concludeert op grond daar van dat de religieuze kennis ondanks de maatschappelijke teruggang van de godsdienst opmerkelijk overeind is ge bleven. Jezus wordt door 63 procent van de Fransen zoon van God genoemd en van Jo zef en Maria en tevens aan geduid als Verlosser. Zeven tien procent zien in hem een morele leidsman. Deze „hori zontale" kijk op Jezus is ster ker bij de niet-praktiserende katholieken dan bij hen die geregeld naar de kerk gaan. Andere sleuteltermen uit het christelijk geloof zoals zonde en verrijzenis worden door twee derde of meer Fransen gekend. Waar de kennis van het Nieuwe Testament redelijk op peil is, is die van het Oude Testament bedroevend. Veel Fransen weten niet wie Mo- zes en nog minder wie Abra ham is. Ik verbaas mij telkens weer over het grote aantal geschikte mensen en behoorlijke mensen op de wereld, terwijl de mensheid als geheel zo'n zootje is. EGEM De Pauselijke Mis siewerken, de internationale organisatie voor hulp aan kerken in de derde wereld, richt deze maand die in de rooms-katholieke kerk de wereldmissiemaand is, de schijnwerpers op de kerk van Zaïre. In de Zaïrese kerk speelt de mokambi een rol die enigszins te vergelijken is met de positie van de pasto rale werker in Nederland. Pater Daniël Delanote (70) uit het Westvlaamse Egem, missionaris van Scheut en al sinds 1947 in Zaïre werk zaam, is. vanaf het begin be trokken geweest bij het werk van de mokambi's. Als op richter en directeur van het centrum voor vorming van leken in het aartsbisdom Kinshasa en stimulator van de diocesane commissie voor lekebedieningen van hetzelf de aartsbisdom heeft hij de functie van de mbkambi mede tot ontwikkeling ge bracht. Twee oorzaken hebben tot de komst van de mokambi ge leid. In de eerste plaats het schrikbarende priestertekort. De tweede oorzaak was de absolute noodzaak om de kerk te afrikaniseren. Een eigen Afrikaanse kerk houdt in een Afrikaanse liturgie, Afrikaanse wijze van kqte- chese, een eigen Afrikaanse theologie. Maar, aldus Dela note, wij kunnen dat niet klaar spelen. Dat is alleen mogelijk als die Afrikaanse kerk geleid wordt door Afri kaanse. leiders: priesters of lekebedienaren." Wantrouwen Er was echter nog een derde factor die meespeelde. De Zaïrese kardinaal Malula was op het Tweede Vaticaanse Concilie warm gelopen voor meer ruimte voor leken in de kerk. Hij wilde de lèek zijn plaats geven in het uitvoe rende kerkewerk en in het bestuur van de-kerk. In feite was de kerk toen zeer cleri- caal. De toenmalige missiona- Daniël Delanote rissen hadden het kerkbeeld van België en Nederland overgeplant. Malula ontmoet te dan ook veel weerstand van de clerus. Hij werd be schuldigd van anti-blanke gezindheid. De nuntiatuur wantrouwde Malula even eens omdat men dacht dat hij aanstuurde op gehuwde priesters. Malula zette niettemin door. In 1970 werd begonnen met de ontwikke ling van het lekeambt van mokambi. Achttien jaar later heeft de ontwikkeling zich uitgekristalliseerd. De mokambi staat voor een nieuwe structuur voor bege leiding van parochies. Daar- FOTO: PR voor dragen twee personen de verantwoordelijkheid. Een van die twee direct verant woordelijken is een gehuwde leek die in die parochie woont. Hij is de mokambi en deelt de verantwoordelijk heid met een priester die bij na altijd meer dan een paro chie te bedienen heeft. „De taakverdeling tussen de priester-moderator en de mo kambi ligt nu wél zo'n beetje vast", zo meent Delanote. „Het leiderschap van de pa rochie berust bij de mokam bi. Het financiële en materië le beheer is zijn directe ver antwoordelijkheid. Ook houdt hij zich bezig met het samenstellen van de paro chieraad, de vorming van nieuwe basisgemeenschap pen. Maar de mokambi deelt zijn verantwoordelijkheid met de priester. Belangrijke besluiten worden dus nooit genomen zonder gezamenlijk beraad". Wat liturgie en sa cramenten betreft is de pries ter de direct verantwoordelij ke, maar ook in dat opzicht zorgt hij er voor dat de zaken goed verlopen. Dan is er de kwestie van het geloofson derricht. De eindverantwoor delijke is ook hier de pries ter, maar de mokambi ver zorgt de praktische organisa tie. Sinds kort is het hem verboden te preken. Dat de den ze eerst beurtelings, maar rome maakte daar een eind aan. De vergelijking met de pasto raal werk(st)er dringt zich op. Wat onderscheidt beiden van elkaar? Delanote: „Een mokambi is een vrijwilliger, zijn werk voor de kerk is vrijwilligers werk waarvoor hij geen loon krijgt. Hij heeft een beroep om van te leven en krijgt een speciale religieuze opleiding. Bovendien is het geen per manent ambt, de mokambi krijgt een mandaat van drie jaar, dat na drie termijnen definitief afloopt, tenzij hij in een andere parochie zou gaan werken. Rome hëeft de ontwikkelin gen rond Zaïrese mokambi lange tijd gewantrouwd maar volgens Delanote is daar nu geen sprake meer van omdat de functie drie jaar geleden nauwkeurig werd afgebakend. Intussen neemt in Zaïre het aantal priesters weer toe. Elk jaar worden er tegenwoordig gemiddeld tien nieuwe pries ters gewijd. Toch bestaan er geen plannen de mokambi weer overboord te zetten, hoe onduidelijk zijn positie ker krechterlijk ook is geregeld. Delanote: „De kerk profiteert van het feit dat een mokambi veel meer in de samenleving is opgenomen en dus de pro blemen ervan beter in de kerk inbrengt." sC\& Agenda Conciliair Proces Zondag 9 oktober Parochie Verrezen Christus Voorburg, Fonteynenbur- glaan (10.30 uur) eucharistie viering gevolgd door presen tatie van thema: '„Welke we reld laten wij na aan onze kinderen en kleinkinderen?" (inl. 070-874964) Dinsdag 11' okober Kring Oegstgeest, „Heelheid van de Schepping". Rhijn- Woensdag 12 oktober Stuurgroep Voorburg, De Voorhof bij Oude Kerk (20.00 uur): Herman Noordegraaf over Werkloosheid, sociale ze kerheid en armoede in Neder land. Zaterdag 15 oktober EVP Den Haag, Fatimakerk Escamplaan (10.15 uur): „(On gerechtigheid van christenen in de politiek" met o.a. Hans de Boer, Piet de Visser en Henk Koetsier (inl. 070- 645616) Zondag 23 oktober Mariënburgvereniging Den Haag, Kapel van de Priesters van H. Hart, Treublaan 2, (11.30 uur): woord- en gebeds dienst over gerechtigheid, (inl. 070-553737) Gegevens voor deze wekelijk se rubriek richten aan redac tie Kerk en Wereld van deze krant, postbus 89, 2501 CA Den Haag, onder vermelding van „agenda CP". Victor Farias, de Chileense oud-leerling van de filosoof Martin Heidegger, is deze week tijdens zijn bezoek aan Nederland met nieuwe gege vens gekomen over de relatie tussen Heideggers filosofie en het nazidom. Uit zijn vorig jaar gepubliceerde boek Hei degger en het nazisme - dat nu een jaar na de geruchtma kende Franse uitgave in Ne derlandse vertaling is ver schenen -, was al het nodige bekend over zijn formele banden met de NSDAP, het tot 1945 gecontinueerde lid maatschap bijvoorbeeld en Heideggers vergevorderde plannen om een kaderschool op te zetten voor het geven van cursussen aan hoge nazi beambten. Deze week meldde Farias dat hij inzage heeft in de aante keningen van een joodse stu dente van Heidegger, Helena Weisz, die volgens hem op nieuw bevestigen dat de ge vierde filosoof het nodige denkwerk verrichtte om de nationaal-socialisten van een doctrine te voorzien. Het zal onderdeel uitmaken van een nieuw boek dat volgend jaar verschijnt. Ook andere teksten varj Hei degger worden door Farias in het nu verschenen boek gele zen als een ondersteuning van de nationaal-socialisti- sche doctrine. Bijvoorbeeld de rede die Heidegger hield aan het begin van zijn recto raat in mei 1933 over de rol van de Duitse universiteit (Die Selbstbehauptung der Deutschen Universitët). Fari as maakt aannemelijk dat Heidegger een ideologische rol wilde vervullen, toen de nazi's eenmaal aan de macht waren. Deze rol was op het lijf geschreven van de uni versiteit, in dit geval Heideg ger. Want de nazi's hadden dan wel de macht veroverd, waarvoor die macht nu pre cies moest worden aange wend en naar welke idealen gestreefd diende te worden, daarover bestond binnen de gelederen van de nazi's veel onenigheid. Er waren lieden die streefden naar „een totale revolutie in Duitse geest", zo als Ernst Röhm en zijn SA (Sturm Abteilung) die vooral onder studenten aanhang Martin Heidegger had. Farias stelt dat Heideg ger zich oriënteerde op deze fanaticus, maar andere des kundigen die deze periode hebben onderzocht zoals de historicus Hugo Ott bestrij den dit weer. Feit is dat ruim een jaar na het aan de macht komen van Hitier Röhm en zijn mannen het onderspit delfden: zij werden in de nacht van de lange messen (30 juni 1934) bij duizenden afgemaakt om dat ze een bedreiging vorm den voor Hitier zelf. Ook Heidegger zou de gevolgen van deze machtsstrijd hebben ondergaan. Hij zou daarom het rectoraat van de Frei- burgse universiteit ruim een jaar nadat hij het had aan vaard weer neerleggen en niet langer de rol kunnen spelen die hij zichzelf had toebedacht. Ook voor de ka derschool zou hij daarom niet langer in tel zijn. Zijspoor Heidegger werd op een zij spoor gezet en dat vormt een van de voornaamste redenen dat zijn betrokkenheid bij het nationaal-socialisme lange tijd als een incident kon worden opgevat. Farias heeft geprobeerd door een exegese van Heideggers teksten een moeizame excursie die zijn boek bepaald niet ge schikt maakt voor een groot publiek - aan te tonen dat deze vanaf zijn eerste publi caties in zijn denken autori taire, nationalistische en anti semitische sympathieën heeft gekoesterd die hem rijp maakte voor het nationaal- socialisme. Hij heeft willen aantonen dat er een inhoude lijk, organiek verband be staat tussen zijn filosofie en het nationaal-socialisme, maar de vraag blijft of hij daarin is geslaagd. Heidegger heeft het zijn inquisiteurs niet gemakkelijk gemaakt. Zijn subtiele verdediging na de oorlog van zijn teksten en van zijn korte openbare op treden in de naziperiode is niet voor niets als meesterlijk gekarakteriseerd. Het probleem met het werk van Heidegger is, dat het op zoveel manieren is te inter- f>reteren, het laat zich verge- ijken met een hoge berg die langs vele paden beklommen kan worden. Niettemin zijn de tijdsomstandigheden voor het begrijpen ervan zeer be langrijk. Alleen al de titel van Heideggers belangrijkste werk Sein und Zeit uit 1927 maakt dit duidelijk. Het is geschreven toen de frustra ties in Weimar-republiek over het dictaat van Versail les hoogtij vierden. Tegen over de (regerende) sociaal democraten die de status quo accepteren (inclusief Versail les), maakt zich een groeien de irrationele stroming baan (men denke alleen maar aan een boek als Ondergang van het avondland van Oswald Spengler) die zich verzet te gen de moderne techniek en terug wil naar het verleden, terug naar de stoere ger- maanse mentaliteit. Heideg gers boek voegt zich in die ir rationele stroming die een in breuk vormt op de dan gedo ceerde filosofie. Heidegger oriënteerde zich nadrukke lijk op zijn (joodse) leermees ter Edmund Husserl (die hij naderhand van de universi teit zou verbannen), de grondlegger van de fenome nologie, die richting in het denken waarin nadrukkelijk de rechten van de beleving van het subject tegenover de obiectief, natuurwetenschap pelijk vaststelbare werkelijk heid worden opgeëist. In Sein und Zeit gaat Heidegger een stap verder dan zijn ooit zo gerespecteerde leermees ter en spreekt hij over het authentieke en het niet-au- thentieke bestaan. Het is dui delijk waar Heideggers sym pathie naar toe gaat en in de loop van zijn carrière maakt hij er ook geen geheim van wie dat authentieke bestaan belichaamt. Een andere element is het sterk nationalistische karak ter ervan. Naast het oude Grieks meende Heidegger dat alleen het Duits op grond van zijn vormenrijkdom ge schikt was om het bestaan op filosofische wijze te verwoor den. Als de Fransen gaan fi losoferen, gaan ze Duits spre ken, zei Heidegger. Het meest verwonderlijke is dat hij in zekere zin ook nog zijn gelijk kreeg: de Fransen heb ben het langst aan de lippen van Heidegger gehangen en de onthullingen van Farias, niet voor niets uiteraard het eerst in het Frans gepubli ceerd, hebben in Frankrijk voor de grootste verwarring gezorgd. Verdediging Heidegger wilde, met name in Sein und Zeit, een ant woord geven op wat hij - en vele anderen onder wie niet de kleinste geesten - zagen als de decadentie van zijn tijd. Achteraf kunnen we - gemakkelijk, het is waar, - vaststellen dat het geen juist antwoord is geweest. Het kon als zuiver germaans, nationa listisch worden opgevat, maar anderen zagen er een heroïsche verdediging in van het bedreigde individu. Het zou ook door hen die in het geheel geen sympathie koes terden voor het nationaal-so cialisme als een vruchtbare basis worden gebruikt: door de Franse existentialistische denkers bijvoorbeeld. Onbegrijpelijk blijft het ech ter dat Heidegger geen af stand nam van Hitier toen het duidelijk was tot welke brute excessen diens optre den leidde. En dit geldt hele maal toen duidelijk was ge worden hoe de Endlösung van het jodenvraagstuk er in de praktijk uitzag. Veelzeg gend is de getuigenis die Fa rias ontleent aan de autobio grafie van de filosoof Karl Jaspers. Tijdens een gesprek in juni 1933 vroeg Jaspers aan Heidegger: „Hoe denkt u dat een onbeschaafde man als Adolf Hitler Duitsland zal kunnen besturen?" Heideg ger antwoordde: „De bescha ving is niet van belang. Let eens op zijn fijne handen!" Dat Heidegger nooit publie kelijk afstand heeft kunnen en willen nemen van zijn sympathieën voor het natio naal-socialisme kan alleen maar verklaard worden uit het feit dat het een verlooc hening zou hebben ingehou den van zijn diepste filosofi sche oriëntaties. Maar de interessantste en meest ter zake doende vraag in dit hele debat rond Hei degger: in hoeverre diens op vattingen een substantiële bijdrage vormden voor de nazi-doctrine, beantwoordt inquisiteur Farias negatief. Heidegger is voor wat zijn di recte werkzaamheid betreft, een van die talloze kleine fiionnen geweest. Zijn filoso- ie was te moeilijk en te veel zinnig om werkelijk die in vloed te kunnen uitoefenen. PAUL VAN VELTHOVEN Victor Farias: Heidegger en het nazisme. Prijs f 47,-. Uigave Gooi Sticht. Hil versum. CHILI heeft deze week duidelijk gemaakt wat het n^ ger wil: in meerderheid heeft het Chileense volk ji volksraadpleging „no" gezegd tegen generaal Augustd chet, die vijftien jaar lang met ijzeren vuist het land rel en onder wiens bewind intimidatie en terreur tot n< machtsmiddelen van de overheid werden verheven. Overigens heelt zo'n veertig procent van de CW met „si" te kennen gegeven nog wel verder te willen r dictator, waarschijnlijk vervuld van zorg of het Chili Pinochet economisch wel voor de wind zal blijven ga(. bestaat inderdaad een redelijke welstand, zij het uitslr voor de burgerlijke middenlaag, terwijl het land voor I merikaanse verhoudingen bovendien een aanzienlijke f mische groei en een geringe inflatie kent. AlS de militairen geen roet in het eten gooien (want t wettelijk behouden zij, ondanks het massale „no", zee! macht) ligt de weg naar democratie open, ook al is di nog erg lang. En als de uit zestien partijen bestaande o tie niet op haar tellen past kan het even goed de weg ni anarchie of naar een nieuwe staatsgreep zijn. Binnen d' positie is nauwelijks iemand van voldoende formaat C Chilenen rond zich te kunnen verzamelen. Verdeel binnen de oppositie dreigt. Voor de Chileense oppositie]" en is na het massale „no" de moeilijke en gevaarlijk begonnen, waarin zij het eens moeten worden over wa moet inhouden. Ook in de Britse Labourpartij schuiven de panelen, deze week gebleken op het congres van de partij in B^ pool. Na drie vernietigende verkiezingsnederlagen tege^ Conservatieven lijkt bij een deel van de Labourleiding I, zaam het besef door te dringen dat de tijd van even omT. bare als onverzoenlijke standpunten op met name so^' economisch terrein voorbij is - als de partij tenminst^, nog kans wil maken op de regering. De maatschappe( verhoudingen in Groot-Brittannië zijn sinds Margaret 'L cher in 1979 aan de macht kwam ingrijpend gewijzijgd..( de Labourpartij leken al die veranderingen echter voor^ zijn gegaan. n MAAR sinds de verkiezingsnederlaag van vorig jaar zij? een aantal Labourleiders, onder wie Neil Kinnock, de d opengegaan. Realisme en pragmatisme is de combiji waarmee zij zich uiteindelijk toegang hopen te versch& tot Downingstreet 10, de ambtswoning van de Britse ees minister. In Kinnocks opvatting betekent die nieuwe Ijr onder meer aanvaarding van de vrije-markteconomie, j/ nationalisaties van grote bedrijven, geen eenzijdige ontwg ning, een pro-Europese opstelling en een verdere bepeijl van de macht van de vakbonden binnen de Labourpart Op het congres in Blackpool heeft Kinnock al een a van dergelijke heilige huisjes omver* kunnen*'kegelen.'1 <j positie is dan ook onmiskenbaar versterkt. Maar juist 0[ van de terreinen waarop Labour vorig jaar de verkiezi] verloor; de eenzijdige ontwapening, is hij er nog niet ii slaagd de radicale linkervleugel onder controle te brer^j De extremisten hebben daarbij de steun gekregen var vakbonden, die niet kunnen verkroppen dat de partijlei) eindelijk tot de conclusie durft te komen dat landelijke tiek veel méér is dan vakbondspolitiek en terecht vrezen) hun invloed nog verder wordt teruggebracht. GELUKKIG voor Neil Kinnock duurt het nog tot uite 1992 voordat Groot-Brittannië opnieuw naar de stenl moét. En er is voorlopig geen ontwikkeling denkbaar wj door dat eerder zou moeten gebeuren. De tijd tot dan Kinnock prima gebruiken om Labour verder om te vorj tot een partij van deze tijd. Want alleen als Labour op manier haar geloofwaardigheid herwint, krijgen de Bri§§ bij de volgende stembusstrijd een echte keus. II Guur Herfstweer DE BILT (KNMI) De eerste helft van vandaag is er tijde lijk wat minder wind en bo vendien is er wat meer zon tussen de buien door. In de loop van de middag neemt de bewolking echter weer snel toe op de nadering van een nieuwe oceaandepressie, die opnieuw veel regen en buien gaat brengen. De meeste regen zal in de nacht van zaterdag op zondag vallen. Daarna klaart het opnieuw op en krij gen de buien weer de over hand. Het temperatuurniveau blijft met dit alles met waar den rond de dertien graden aan de lage kant. De westelij ke wind, die aan de kust af en toe stormachtig is, maakt het weerbeeld extra herfstig. 'Weersvooruitzichten voor di verse Europese landen, geldig voor morgen en maandag: Zuid-Scandinavië: wisselend bewolkt en enkele buien. Mid- dagtemperatuur omstreeks 9 graden. Britse Eilanden: veranderlijke bewolking en enkele buien, maandag perioden met zon en vooral in het zuiden droog. Middagtemperatuur ongeveer van 9 graden in het noorden tot lij, graden in zuid-Enge- land. Duitsland, noord-Frankrijk en Beneluxmorgen van het wes ten uit veel bewolking met re gen, gevolgd door buien, maandag ook af en toe zon en nog een enkele bui. Middag- temperatuur morgen ongeveer 15 graden, maandag iets kou der. Zuid-frankrijk, noord-Spanje en noord-Portugal: morgen van het noorden uit bewol king, gevolgd door af en toe regen. Maandag opnieuw op klaringen. Middagtemperatuur 21 tot 25 graden. Zuid-spanje, zuid-Portf Italië en Joegoslavische Griekse kust: perioden I zon en droog. Middagtemn tuur van 25 tot 30 gradert| Alpengebied: morgen peril met zon, maar in de loopi de dag van het westen uit bewolking, gevolgd door gen. Maandag enige tijd bewolking en af en toe later van het westen uit o ringen. WEERRAPPORT HEDENMORGEN Eindhoven Oen Heidel Zuld-Llmbur Aberdeen Barcelona Budapest Bordeaux regenbui 14 10 hagelbui 14 12 regenbui 13 0 Innsbruck xw. bew. Istanbul onbew. Klagenturt regenbui Kopenhagen halt bew Las Palmas I. bew. Luxemburg halt bew. 32 26 New Orleans onbew. Paramaribo hall bew. Palm Beach I. bew, Rlo do Janeiro Sao Paolo Seoul Singapore

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 2