is en het phil aal Artiesten in de dop krijgen kans in tv-show Sandra Reemer £eidóc (Sowimit Met pon allem Ze reizen apart, hebben elk hun eigen limousine en willen absoluut niet bij elkaar in de Ideedkamer. De één woont in Hollywood, de ander in Nashville. Don en Phil Everly lopen niet over van broederliefde. Tien jaar lang spraken ze geen woord met elkaar, maar in 1983 verschenen ze weer samen op de Bühne. Het reünieconcert werd een groot succes. Sinds die tijd treden The Everly Brothers weer geregeld op, al is de onderlinge verstandhouding nog steeds niet optimaal. Na een afwezigheid van zestien jaar keren Don (51en Phil (49) terug op de Nederlandse concertpodia. De Europese tour begint in Apeldoorn (27 oktober). Daarna volgen optredens in Leeuwarden (28 oktober), Rotterdam (29 oktober), Utrecht 1 november), Den Bosch (3 november) en Alkmaar (4 november). Het beroemde duo heeft onmiskenbaar invloed gehad op de historie van de popmuziek. Zo zijn de broertjes een belangrijke inspiratiebron geweest voor The Beatles. ZATERDAG 8 OKTOBER 1988 PAGINA EÜR°P i yx APELDOORN - „Ze hebben niet zulke hoge stemmetjes meer. Ik denk dat ze nu een octaaf lager zingen, maar het klinkt nog steeds geweldig". Martial Bekkers van Everly Brothers International (de officiële fanclub) spreekt in lyrische bewoordingen over zijn idolen, die hij al decennia als een kostbaar kleinood koestert. Korte vragen le veren lange monologen op, waarin dorre gegevens met anekdotes afge wisseld worden. Aan de vooravond van de Europese toernee van The Everly Brothers willen Bekkers en zijn kameraad Willem Vonk maar al te graag ingaan op levenswandel van de broertjes Everly en hun be tekenis voor de popmuziek. „Drie jaar lang is het betrekkelijk stil ge weest rond Don en Phil maar nu zijn eindelijk de opnamen voor hun nieuwe elpee klaar. Thuis in Gouda heb ik een demo liggen en ik kan vertellen dat de broers het gebruik van synthesizers niet schuwen. In tegenstelling tot veel andere artiesten uit de jaren vijftig en zestig zijn de Everly's altijd met hun tijd meege gaan", zegt Bekkers. Op die nieuwe elpee, dat „Some Hearts" gaat heten, staan acht eigen composities en twee covers van een nummer van John Hiatt en één van The Beach Boys. Ongetwijfeld zullen Don en Phil ver schillende van die nummers tijdens de Nederlandse concerten spelen, maar de meeste mensen komen daar niet voor. Die willen „Bye bye love", „Wake up little Susie", „Bird Dog" en „Cathy's clown" horen, om maar eens enkele van hun beroemdste nummers te noemen. Een concert van The Everly's is immers voor velen een feest der herkenning. Close harmony Wie wel eens wat van The Everly Bro thers heeft gehoord zal onmiddellijk aan close harmony denken. De perfecte sa menzang van Don en Phil is altijd het handelsmerk van het duo geweest. Daar naast zijn het typische slaggitaargeluid en de korte, sterke melodieën, met als ingrediënten rock and roll, country, blues en gospel, kenmerkend voor de Everly's. Wat je op hun muziek tegen zou kunnen hebben, is de vaak zoetige verpakking. "Bekkers hoort dat soort reacties wel va ker. „Toch waren de Everly's voor hun tijd vrij ruig. Een nummer als „Wake up Susie" mocht in Boston niet gedraaid Na een afwezigheid van zestien jaar keren worden omdat in het nummer zou worden gesuggereerd dat het om meer dan een simpel autoritje gaat. Verder za gen ze er, we praten dus wel over de ja ren vijftig, vrij ruig uit met hun bakke baarden. En hun muziek vind ik beslist niet mierzoet. Maar ja, ga je die afzetten tegen de Beatles en later de Stones, die overigens ooit bij hen in het voorpro gramma hebben gestaan, dan is het in derdaad een stuk softer". The Everly Brothers hebben niet alleen The Beatles (die ooit optraden als de Four Englisch Everly Brothers) beïn- vloèd. Bob Dylan, die op zijn elpee „Self Portrait" de Everly-hits „Take a message to Mary", en „Let it be me" heeft staan, verklaarde ooit: „Wat zijn we hun veel verschuldigd, want met *Don en Phil is het allemaal begonnen". En Chuck Berry noemde de inbreng van de broers in de huidige popscene van grotere betekenis dan die van Elvis Presley. Met name in het begin van de jaren zestig vormde de samenzang een belangrijke inspiratie bron voor talrijke bands. Ook Simon and Garfunkel staken hun bewondering voor hun Amerikaanse collega's niet on der stoelen of banken, getuige een live uitvoering van „Bye, bye love" op de el pee „Bridge over troubled water". De in vloed van de close-harmony deed zich eveneens gelden in de country. Voor beelden zijn onder meer The Byrds, de Everly Brothers terug op de Nederlandse Gram Parsons, Emmelou Harris, Poco en The Flying Burrito Brothers. De gouden periode van de Everly's be gint in 1957 en duurt tot het midden van de jaren zestig. De jongens krijgen country met de paplepel ingegoten door hun ouders, die als country- and westernartiesten door de VS reizen. De befaamde gitarist Chet Atkins helpt Don en Phil in.het zadel. Hij is betrokken bij de eerste hit „Bye bye love", een compo sitie van Felice en Boudléaux Bryant die nog meer succesnummers voor de broers zullen schrijven. Van die eerste hit worden twee miljoen singles verkocht. Eenzelfde resultaat wordt geboekt met „Wake up little Susie". Vanaf dat moment gaan de hits als zoete broodjes over de toonbank. In de jaren zestig gaat ook Europa voor de bijl. Met nummers als „That'll be the day", „Love is strange" en „The price of love" bestormen ze de hitladders. Maar in de VS is hun populariteit tanende. Het tweetal besluit tot hun wortels terug te keren en werpt zich op de countrymu- ziek. Het album „Roots" in 1969 wordt als een meesterwerk gezien. Naarmate de jaren vorderen wordt de relatie slechter tussen Don en Phil. Het keiharde bestaan in de muziekbusiness eist z'n tol. Beiden nemen stimulerende middelen' omdat ze niet meer bestand zijn tegen het hectische tourleven en de druk om een hit te produceren. Met name Don is geestelijk gesloopt. Hij kampt met alcoholverslaving en pro beert twee keer zelfmoord te plegen. De verschillen in karakters doen zich steeds meer gelden. Gestorven Op 14 juli 1973 barst de bom tijdens een concert in Los Angeles. Nadat Don Phil vertelt dat hij voortaan alleen verder wil, slaat Phil in het nummer „So sad" zijn gitaar kapot en laat een benevelde Don op het podium achter. Don Everly verklaart nadien: „Ik wil geen Everly Brother meer zijn, ze zijn tien jaar gele den al gestorven". Dertien jaar later zegt Don Everly in een interview in het blad Rolling Stone over dat moment: „De mensen dachten dat er die avond gewoon wat trammelant was tussen Phil en mij. Zij hadden helemaal 'niet in de gaten dat we ons al die jaren uit de naad hadden gewerkt. We waren nooit ergens geweest zonder te werken; hadden nooit enige vrijheid gekend. We waren aan elkaar verbonden als een stel paarden. Het grappige is, dat de pers, die tien jaar lang geen enkele aandacht aan ons besteed had, er bovenop sprong. Het was een van de verdrietigste dagen van mijn leven". FOTO: F Tien jaar lang zullen de heren elka spreken noch zien. De onverwachte v< zoening vindt plaats in 1983, tijde twee emotionele reünieconcerten in Londense Royal Albert Hall. Sindsdi zijn Don en Phil weer samen en scor ze in '84 nog een grote hit met „On t wings of a nightingale", dat voor h door Paul McCartney werd geschrevei, Rasmuzikanten Drie jaar lang is het betrekkelijk rusj geweest rond The Everly's, maar i wordt die stilte doorbroken. Op hun Ej ropese toernee worden de broers be§ leid door rasmuzikanten als Albert li (gitaar), Buddy Emmons (pedalsteel taar), Mitch Humphries (toetsen), Lan Londin (drums) en Phil Cranham (ba Zoals reeds gememoreerd speelt de sj thesizer een belangrijker rol in de ni ziek van The Everly's. Bekkers: „Synti' sizers of niet, het blijven altijd de Eve ly's. Sommige hits brengen ze iets andd dan vroeger, maar dat is logisch wa door wat te improviseren houden ze n voor zichzelf leuk. De zo typische 1 menzang is nooit overtroffen. En uitj aard zijn zij niet te scheiden van hun taren. Gelukkig dansen ze niet, dat z de aandacht alleen maar afleiden HENK WANINd AMSTERDAM - Een ober van het Amsterdamse restaurant dat als ontmoetingsplaats dienst doet, schiet als een speer te hulp om Sandra Reemer in haar jas te hel pen. Bij haar met een glimlach on derstreepte bedankje grijnst hij van oor tot oor. Zijn dag kan niet meer kapot. Sandra lijkt het niet te zien. Ze groet de receptioniste, die ver guld teruggroet, en stapt naar bui ten. Ook aan de herkennende blik ken van voorbijgangers die haar pad richting parkeerplaats kruisen, schenkt ze geen aandacht. Ze bab belt, vrolijk voort, geniet van de in het park rondtokkende kippen en wijst enthousiast op een wegglip pend konijntje. Van persoonsverheerlijking moet Sandra Reemer nu eenmaal niets hebben. „Ik doe gewoon m'n vak, zoals de bakker brood bakt", zegt ze op besliste toon en de blik in haar grote bruine ogen spreekt boekdelen. „Voor mij hoeft het allemaal niet zo overdreven en gelukkig hebben zich rond mij nooit hysterische taferelen afgespeeld. De mensen herkennen me wel, maar het blijft heel plezierig". Sandra Reemer heeft inderdaad niets van een showtypetje dat barst van de sterallures. Ze is zoals ze ook op de tele visie overkomt: goedlachs, spontaan en vriendelijk. „Ik ben gewoon die ik ben. Ik kan geen rol spelen. Ik ben spontaan en emotioneel, en dat kan ik niet voor me houden". Die spontane, emotionele kant van San dra is vooral door haar presentatiewerk op televisie aan het licht gekomen. Voordien had ze altijd alleen maar ge zongen. „De platenmensen zeiden me op een gegeven moment dat ik maar wat anders moest gaan doen dan zingen. Sandra was „uit". Niemand wilde me meer. Eind '84 mocht ik van de AVRO een „Show van de Maand" doen. Ik was daar erg blij mee. Daardoor kon ik aller lei facetten laten zien, zoals zingen, dan sen en acteren. Nou kan ik helemaal niet acteren, want ik kan geen teksten ont houden, maar in deze show was de tekst verwerkt in liedjes en dan kan ik het wel. Ja, heel vreemd is dat, als ik tekst voor een lied moet leren dan lukt het wel, maar gesproken tekst kan ik niet onthouden. Als je me nu vraagt de tekst van een liedje op te zeggen, dan kan ik het niet, maar als ik het ga zingen, dan weet ik het wel. Voor m'n tv-program- ma's leer ik dan ook nooit teksten uit het hoofd, want dat lukt toch niet. Ik weet wat er komt en improviseer daar op. Misschien is dat maar beter ook. An ders kom je met een ingestudeerd lesje op de proppen en dan gaat het spontane eraf'. „Die „Show van de Maand" had Joop van den Ende gezien. Ik zei hem dat ik wel eens wat anders zou willen dan al leen maar zingen en platen maken, maar ik wist eigenlijk nog niet precies wat. Joop kwam erop terug. Hij had wat voor me, een programma met een heel leuke formule. Dat was „Sterrenslag". Ik schrok me eerst wezenloos, maar dacht toen: waarom ook eigenlijk niet. Dat programma is heel goed aangeslagen en naderhand rolde daar „Wedden dat" uit voort". jos brink Aan de zijde van Jos Brink kwam het grote succes. De eerste plaats in de „Kijk Top Tien" was voor hen. Groot was de kijkdichtheid en zeker zo groot de pu blieke waardering. „Die samenwerking met Jos was grandioos. We kenden el kaar voordien al wel van de schnabbel- toer. Als discjockey draaide hij destijds mijn platen. Maar echt vrienden, neen, zo kon je ons voor „Wedden dat" niet noemen". En na „Wedden dat" was het met de vriendschap bijna gedaan, omdat Jos Brink van de pers moest vernemen dat Sandra uit „Wedden dat" zou stappen richting eigen show bij de NCRV. „Dat was een heel nare situatie. Toen ik zeker wist, dat ik voor de NCRV het program ma „Showmasters" zou gaan doen, heb ik Jos een brief geschreven. Dat was op donderdag en ik ging ervan uit dat hij vrijdag, hooguit zaterdag die brief zou hebben. En maandag werd het nieuws pas wereldkundig gemaakt, dus dan was hij al op de hoogte. Maar van mijn goe de bedoelingen kwam niets terecht, want de brief is bij de post blijven hangen. Hij kreeg pas dinsdag mijn brief, terwijl maandag journalisten hem al belden over mijn overstap naar de NCRV. Toen heeft hij wat boos gereageerd. Ver velend, ja. Je probeert het goed te doen en dan pakt het heel anders uit. Maar de vriendschap is gebleven. Jos heeft me naderhand een heel lieve brief geschre ven. „Ik hoop dat jij mijn beste concur rente wordt", schreef hij. Ja, ik zal Jos echt nog wel missen. Drie seizoenen hebben we „Wedden dat" gedaan en zo nauw samengewerkt Sandra Reemer kijkt enthousiast uit naar de nieuwe uitdaging bij de NCRV. Duizenden mensen („Veel meer dan ik had verwacht") hebben zich voor „Showmasters" aangemeld. Uit audities zijn 21 kandidaten geselecteerd. Wat ze in die audities gezien heeft, stemt San dra Reemer opgetogen. „Er zitten heel talentvolle mensen bij. Met zulke kandi daten kan het echt heel leuk worden". „De formule van het programma is ook erg goed. De kandidaten krijgen op drachten die te maken hebben met de showbusiness. Ze moeten van alles een beetje in huis hebben. Er is ook een ron de waarin ze hun eigen specialiteit latèn zien. De een doet bijvoorbeeld acroba tiek, de ander zingt en de volgende danst. In elke uitzending doen drie kan didaten mee, en in de finale strijden de beste drie om de hoogste eer. Het be looft heel gevarieerd te worden". „We mikken op een publiek van jong en oud en dat moet ook wel want we zitten op de zaterdagavond tussen 19.45 en 20.45 uur en dan kijken ook de kinderen nog. Kinderen vinden mij wel leuk. Ik krijg tenminste schattige briefjes van ze en ook tekeningen. O ja hoor, zelf vind ik kinderen ook leuk. Ik heb zelf nog geen kinderen, maar ik zou dat best wil len". Dan schatert ze van het lachen: „Zeg maar dat we ermee bezig zijn". Sandra Reemer treedt ook als zangeres op in haar eigen show. „Ik zing in elk geval de begin- en eindtune, en ik denk dat ik ergens halverwege ook nog wel iets doe, maar hoe het er precies uit gaat zien, weet ik nog niet. Welzijn op dit moment druk bezig met de inhoudelijke invulling". Sandra geniet zichtbaar van de uitdaging die haar te wachten staat. Maar ze beseft ten volle dat ze aan hooggespannen ver wachtingen moet voldoen. „De lezers en lezeressen van het weekblad Story heb ben me onlangs tot presentatrice van het jaar gekozen. Ik ben daar heel erg trots op, vooral omdat het een publieksprijs is. Aan de andere kant besef ik dat ik die prijs gekregen heb, terwijl het echte grote werk nog moet beginnen. Ik moet dat nog maar zien waar te maken". Huiswerk Al 26 jaar zit Sandra Reemer in de showbusiness. Op elfjarige leeftijd maak te ze haar eerste single, „Aldila en dui zenden sterren". Maar beter bekend bij een groot publiek is haar derde plaatje, waarop ze, een brilletje eigenwijs op de neus, heel vertederend zong over het ballonnetje waarmee ze op haar balkon netje stond. Ze trad als jong meisjel overal in het land op en was, als de beidsinspectie ermee akkoord ging, o wel op televisie te zien. „Ik nam gewo mijn huiswerk mee als ik in de weeke den in het land moest optreden en deed ik dan tussen de bedrijven dooi Sandra, die op zevenjarige leeftijd n; Nederland kwam vanuit het Indone van Soekarno dat geen prijs meer ste op Nederlanders, bewaart aan schi leuke herinneringen. „Echt vriendini tjes had ik niet. Ik weet niet hoe kwam. Ze keken misschien toch t beetje vreemd tegen dat zingen aan. de leerkrachten hadden er ook mof mee. Iedereen haalt wel eens kwajc gensstreken uit. Maar als ik dat de zeiden de leraren: „Jij denkt zeker dat dat kunt doen omdat je zingt". Tc kon ik zo'n opmerking nog niet zo g< inschatten, maar nu kan ik me er e kwaad om maken. Zoiets is toch niet dagogisch verantwoord". Die 26-jarige carrière heeft ups en dov gekend. „Een heleboel downs", verzu ze. „Daarom geniet ik zo van de up Zo'n up was bijvoorbeeld de tijd (tus 1968 en 1975) waarin ze met Andres c duo vormde en de ene hit na de and scoorde. „Dat is allemaal zo snel gega In die tijd is er zoveel gebeurd, m hele stukken weet ik niet meer. I drong soms gewoon niet helemaal me door wat er aan de hand was". Ups waren ook haar deelnames aan Eurovisie Songfestival, eenmaal met dres in 1972 en tweemaal alleen, in 1! en 1979. Maar naast die ups waren ook perioden dat het leek of Sandra t de aardbodem was verdwenen. Nu echter als presentatrice bij een milj nenpubliek aan de weg timmert, geeft platenwereld ook weer thuis. Een el] was vorig jaar het gevolg. „Dat ik er i CD-Award-nominatie voor kreeg, voor mij het bewijs dat ik nog best 1 zingen en dat het publiek het ook nog moeite waard vindt wat ik doe", stelt tevreden vast. Dank zij haar televisiewerk presente Sandra tegenwoordig ook heel veel het land. „Maar op zondag werk ik n De zondagen zijn voor Ferdi, m man". Sandra is blij met de uitstral die ze heeft en wil dat zo houden. 1 uitstraling die haar fanmail bezorgt kleine kinderen, Belgen, en oudere m sen. „Maar gelukkig niet zo heel vi want ik wil de brieven zelf beantwo den en nu kan ik het nog bijbenen. 1 welijksaanzoeken zijn er trouwens i bij. Heeft ook geen zin, ik ben stevig trouwd en er valt niets te versieren". NOLLY SPEIJH Ze is 37 jaar en zit toch al 26 jaar in het vak. Sandra Reemer was nog maar een schoolmeisje toen ze haar eerste plaatje maakte. Sindsdien is ze nooit helemaal weg geweest, al was het af en toe heel stil om haar heen. De laatste jaren staat ze evenwel weer volop in de belangstelling. Met „Sterrenslag" en „Wedden dat" scoorde ze hoog. Nu staat ze aan de vooravond van een nieuwe uitdaging. Voor het eerst draagt ze helemaal in haar eentje een show. Met een overstapje van AVRO naar NCRV kwam de grote kans in de vorm van het wekelijks op zaterdagavond uit te zenden programma „Showmasters", waarvan op 15 oktober de eerste aflevering over het scherm rolt. Sandra Reemer in een eigen show: een uitdaging.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 26