Klappen, joelen en stampen op commando „Die groep hing als een molensteen om onze nek" W ANGELA GROOTHUIZEN (DOLLY DOTS): £eidóe@ouxcmt De Dolly Dots nemen morgen defini tief afscheid. Dat gebeurt in een recht streeks uitgezonden concert vanuit de Amsterdamse Escape, dat door de VARA op het scherm wordt gebracht. Menige fan zal een traantje wegpinken om het verlies van de groep die negen jaar kleur bracht in het soms grauwe muzikale landschap. De leukste mei dengroep ter wereld heeft echter geen spijt van het besluit. „De rek was er ge woon uit. We waren leeg", zegt Angela Groothuizen. „Alleen de zaterdag dat het bekend werd, had ik een rouwdag. Die dag heb ik de gordijnen dichtgela- ten en de telefoon eruit gehaald. Op de radio hoorde je alleen huilende fans. Het leek wel alsof we dood waren". AMSTERDAM - Angela Groot huizen, Sjeel Kramers en Esther Oosterbeqk zien er uitgerust uit. Nadat op 3 februari van dit jaar de knoop er mee te stoppen definitief werd doorgehakt, hebben ze vooral genoten van hun vrijheid. „Ik zou nog wel drie jaar zo willen leven. Als ik miljonair was, deed ik het, maar dat komt ook doordat ik lui ben", zegt Angela Groothuizen die, zo blijkt uit haar verhaal, in de af gelopen maanden het meest actief is geweest van het vijftal. Zij heeft niet zoals de anderen vooral vakantie gehouden, maar is inmiddels een nieuw muzikaal project begonnen met ex-Spargo-gitarist Ruud Mulder. „Ik heb ook nog audities gedaan voor wat films. Een ervan was vrijwel zeker, maar is toch niet doorgegaan. Verder heb ik muziek gestudeerd en heb ik beter piano leren spelen". Sjeel: „Ik ben druk beziggeweest met dingen die niets met werken te maken hadden. Dat was wel even wennen. Het was alsof ik opnieuw moest leren leven. Momenteel ben ik met een wandkleed bezig". Angela: „Oh nee, dat is wel heel ernstig hoor. Goh kind, ga je straks nog naar een klei-collectief Hoewel alleen de toekomst van Ria defi nitief vaststaat (ze wordt over ongeveer anderhalve maand moeder), heeft het vijftal wel plannen ontwikkeld. Patty is binnenkort op Sky Channel te zien als presentatrice van een popprogramma terwijl Sjeel zich op sportmassage en de natuurgeneeskunde wil werpen. Daar voor wil ze een aantal avondcursussen gaan volgen. Angela: „De hele wereld wil weten wat ze gaat doen, maar dat wist ze als kind al niet". Sjeel: „Ik ben iemand die heel veel zin heeft in iets, bijvoorbeeld foto's ontwik kelen. Daar begin ik dan heel enthou siast aan, maar na een maand ben ik het zat. Met gitaar spelen, liedjes schrijven en tekenen is het precies hetzelfde ge gaan. Alleen die massage is iets dat ik steeds graag wil doen". Esther denkt in de richting van de mode-fotografie. „Maar dat is wel moei lijk omdat ik zo'n uitgesproken gezicht heb. In m'n eentje optreden zie ik echter niet zitten". Leuke tijd Angela: „Als Dolly Dots hebben we een leuke tijd gehad. We hebben ontzettend veel gezien en een hoop spannende din gen meegemaakt, maar het was ook een enorme stress-tijd". Sjeel: „Vooral het begin was leuk. Je bent jong en dan is alles spannend. Het was een feest zonder dat je het gevoel had een vreselijke verantwoordelijkheid te hebben. Alles werd voor je geregeld, vooral in het begin met Cees van Leeu wen. We deden maar wat eigenlijk". Angela: „Cees was een supermanager. Als ik erop terugkijk, is hij de beste be geleider die we hebben gehad. Als we deze leeftijd hadden gehad toen we be gonnen, waren we waarschijnlijk met hem blijven werken. Maar we waren jong en dus te beïnvloeden. Het was niet vol te houden met die man. De stress was te groot, maar het was een ontzet tend harde werker. We hielden allemaal van hem, maar de Dolly Dots waren al jaren geleden uit elkaar gegaan als hij was gebleven. We waren niet volwassen genoeg om over de problemen heen te stappen. En hij had te weinig kijk op meisjes van die leeftijd". Sjeel: „Het was een haat-liefdeverhou ding. Ik zou zeker uit de groep zijn ge stapt als hij niet was weggegaan. Ik heb ook tegen hem gezegd: ik haat je. Dat heb ik nooit midden in iemands gezicht gezegd. Ik haatte hem, maar hield ook van hem. Hij probeerde ons altijd te be schermen. Dan hadden we van die span nende reisjes naar Duitsland voor een programma zoals „Musikladen", waar veel andere sterren in optraden. Als je twintig bent is dat het mooiste wat je kan overkomen, maar wij zaten altijd in een ander hotel. Volgens mij was hij bang dat we met andere muzikanten naar bed gouden gaan". interesseerde ons niet... FOTO: PR Angela: „In het begin hielden we een dagboek bij van onze belevenissen". Sjqel: ,Dat hebben we volgens mij maar twee weken volgehouden". Esther: „Ik vond een oude agenda uit de tijd dat we in Japan zaten. Er staan maar vier dagen in beschreven. Maar als ik foto's zie, komt alles weer terug". Angela: „Aan die foto's kun je zien dat ik mij vooral in het begin niet op mijn plaats voelde in de Dolly Dots. Ik was zo onzeker en verschrikkelijk lelijk". Sjeel: „Ik heb onlangs negen videoban den teruggekeken die mijn moeder van ons heeft. Wat mij vooral is opgevallen, is hoe dik we waren". Esther: „Dat is ook terug te zien op de oude foto's die ik van zolder heb ge haald". Angela:,,Lag dat niet aan de camera stand?". Sjeel: „Nee hoor, we waren gewoon dik, maar dat interesseerde ons niet. Ik denk dat het babyvet was". Angela: „Esther had nog iets elegants, maar als ik naar mijzelf kijk, zie ik echt een boerenmeisje, dat een beetje onge lukkig aan de zijkant van de groep staat. Vooral die eerst vijf jaar. En dan denk ik: wat ben je toch lelijk kind en dat nie mand ooit iets heeft gezegd over dat haar". Esther: „Iedereen vind dat Ria er het ergst uitziet, maar Ria en Patty zijn het meest drastisch veranderd". Sjeel: „Als we nu met zijn allen naar die oude video's kijken, ligt iedereen op de grond van het lachen". Angela: „Als Ria begint te huppelen kun je mij wegbrengen. Die voetjes Het is net alsof ze verkeerd om staan. En als ik mijzelf zie, is het net alsof ik mijzelf niet onder controle heb". Sjeel: „Angela kan echt te gek dansen als ze het zelf verzint, maar zodra ze een choreografie moet doen, lukt het niet. Ze heeft dan zoiets van: ik vind dit niet leuk. Angela heeft ook negen jaar iets ge daan dat ze eigenlijk niet leuk vond". Angela: „De Dolly Dots zijn zeker niet het beste wat ik kan, maar dat hebben we geloof ik allemaal. Toch hebben we een krankzinnig goede tijd met elkaar gehad. We zijn er wel heel groot mee ge worden". Sjeel: „Opvallend is ook dat Esther en Patty altijd heel revolutionair waren in alles, vooral kleding". Waterpokken Angela: „We wisten ook niet van ophou den. Ik weet nog dat ik met waterpokken heb opgetreden in Duitsland. Ik was echt doodziek, maar het kwam gewoon niet in je op om in bed te gaan liggen". Sjeel: „Dat kwam ook doordat je niets wilde missen. Je voelde je verantwoor delijk voor die anderen. Hoewel ik die ingeklapte long had en nog nooit zo'n pijn had gehad, wilde ik na die Carré concerten toch gewoon mee naar Lu xemburg, maar dat ging natuurlijk hele maal niet". Esther: „Ik heb twee keer niet meege daan". Angela: „Ja, je lag doodziek op vier stoe len in de kleedkamer met een voedsel vergiftiging. Dat vergeet ik mijn leven niet. Ik denk dat we zo lang zijn doorge gaan omdat we het gezellig hadden met elkaar, maar die groep hing het laatste jaar als een molensteen om onze nek. Als ik thuis kwam en er werd gevraagd hoe het was, kwam er nooit een positief woord uit". Sjeel: „Na de film ging het mis. We kwa men heel positief terug uit Amerika, maar hier hadden de mensen zoiets van: gaat het wel goed met jullie?". Angela: „We zijn gestopt na een waan zinnig goed optreden in Belgié. Het was een van de leukste optredens sinds tij den, maar de inspiratie was gewoon op. We waren het imago, dat we zelf hadden bedacht, ontgroeid, al een paar jaar. De nummers die we wilden opnemen en die andere mensen met ons wilden opne men, lagen te ver uit elkaar. Maar spijt heb ik niet. Het was een leuke tijd. De manier waarop we uiteindelijk de knoop hebben doorgehakt was ook minder dra matisch dan velen zullen denken. We hadden een vergadering bij Patty thuis. Iemand zei op een gegeven moment: jongens is het nog leuk? Nee hè, we stop pen ermee. Wie wil er nog koffie. Daar na hebben we het er niet meer over ge had". HANS PIËT Countdown, Popformule, de Eurochart Top 50, de UK Top 40, de US Top 20, we worden overspoeld door popprogram ma's en hitlijsten. Videoclips schieten in een jachtig tempo door het beeld. Wie de satellietzenders MTV, Super Chan nel of Sky Channel aanzet weet wat de belangrijkste expo nent van de huidige jongerencultuur is en de Nederlandse omroepen doen dapper mee. Wie zo'n programma als Countdown of de Eurochart Top 50 bekijkt, ziet artiesten optreden temidden van een razend enthousiaste menigte. Zijn die goed ogende jongeren, veelal scholieren, nu echt laaiend enthousiast of gaat het om goed gespeelde vrolijk heid? Waar halen programmamakers dat „applausvee" van daan? Een avondje in de superdisco Escape op het Amster damse Rembrandtplein, waar wekelijks opnamen worden gemaakt voor de Eurochart Top 50 van Sky Channel. AMSTERDAM - Het begin is zon der meer vrolijk. Om kwart voor acht gaan de deuren van de Escape open en stromen honderden scho lieren de zaal in. Vol verwachting klopt hun hart. Ze zien een podi um, een drumstel, veel kabels, ca mera's, technici, horen discomu- ziek en worden verwelkomd door iemand die hun (turbo)taal spreekt. De ingrediënten voor een leuk avondje lijken aanwezig. Dc spanning stijgt met de minuut. Wie is de eerste artiest, zouden ze op tv ko men en wat moeten ze allemaal doen? Spreekstalmeester Arnoud Pleket neemt met hen het scénario door. Veel en hard klappen, daar gaat het om. Stampen mag ook („De tent moet toch verbouwd worden"), maar fluiten is uit den boze. En natuurlijk kijkt iedereen vrolijk want zo'n popprogramma is fun. Big fun, weet je wel. Producer Ger Loogman van John de Mol Productions meldt zich aan het front. Hij neemt me wat wantrouwend op want hij heeft het niet zo op journa listen. „We hebben in het verleden enke le vervelende ervaringen gehad. Besef wel dat het hier om opnamen gaat", waarschuwt hij. Rook vult de ruimte, de presentatoren Pat Sharp en Mariska van der Kolk, die invalt voor Linda de Mol, maken zich gereed. Pleket gooit z'n laatste instruc ties door de microfoon. „Ik tel af van vijf tot twee en daarna zorgen jullie voor een oorverdovend applaus. Zwaai niet naar huis, vanavond zie je toch je ou ders weer. Weten jullie trouwens dat er straks dertig miljoen mensen naar jullie kijken? Zijn er nog Amsterdammers in de zaal?". Een luid gejoel is hierop het antwoord. Het overgrote deel van de cir ca zevenhonderd aanwezigen blijkt uit Mokum te komen. Nadat de videojockeys hun verhaaltje hebben afgestoken, verschijnt de eerste artiest: René Frogger. Hij speelt een thuiswedstrijd en zingt (of liever play backt) het nummer „See you on sun- day". De eerste opname is redelijk, maar het moet toch over. Pleket verlangt een „uit je dak-applaus" en krijgt het ver- SCHOLIEREN FUNGEREN EEN AVONDJE ALS APPLAUS MACHINE Tanita Tikaram en haar band. Haar folkachtige muziek ligt het discopubliek zwaar op de maag. Toch maar hard klappen. FOTO: CEES VERKERK langde. Het donderende lawaai doet een wereldact vermoeden. Omdat onze oosterburen ook naar Sky Channel kijken, moet Mariska een an nonce in het Duits doen. Ze schakelt moeiteloos van de ene op de andere taal over. Er dient vervolgens „op z'n Duits" geklapt te worden. Het enthousiasme is gering, maar Pleket weet hoe hij dat moet aanpakken. „Denk maar aan de Europese voetbalkampioenschappen, denk maar aan die die 2-1 zege van Ne derland op Duitsland Met die op merking bereikt hij het beoogde effect. 1 «1 V Beroering Even ontstaat er beroering als wordt ge zegd dat Kim Wilde elk moment op het podium kan komen. De wens is hier de vader van de gedachte. Kim is in geen velden of wegen te bekennen. Het is inmiddels negen uur en alles loopt op rolletjes. De meeste scholieren vinden het echt leuk. Maurice en Ber nard, beiden 17 jaar, zitten langs de zij lijn. „Het is precies zoals ik het me had voorgesteld, en ik amuseer me best", zegt eerstgenoemde. „Het komt allemaal spontaan over", zegt de 15-jarige Marga. „Je moet alles een keer meemaken en daarom ben ik hier", voegt ze eraan toe. Even verderop zitten Carmen (15) en Natasja (14) en die komen nu eens niet uit Amsterdam maar uit De Bilt. „Een prima sfeer. Als ik een tweede keer erbij zou kunnen zijn, doe ik het zo weer". t Producer Ger Loogman laat z'n gezicht ook weer zien. Dat staat een stuk vrolij ker. „Er zijn er nu zo'n kleine vierhon derd binnen. Voor Popformule heb je ongeveer eenzelfde aantal nodig. Zeg maar achthonderd jongeren per week en dat dan tweeënvijftig maal per jaar. Waar we ze vandaan halen? Scholen, clubs, verenigingen. Een bureau verzorgt dat voor ons. Ze komen nu bijna alle maal uit Amsterdam, maar we halen ze ook vaak uit het oosten en noorden. Wel valt het me telkens op dat jongeren uit de Randstad er een stuk modieuzer uit- Meestal stijgt de stemming en daalt het peil naarmate een (feestelijke) avond vordert; op deze sessie is er geen enkele stijgende tendens waarneembaar. Gaan deweg komt de klad erin. De tweede ar tiest laat lang op zich wachten. De pauze wordt opgevangen door discomuziek maar na een uur is voor de meesten de lol er af. Ze willen weer een artiest zien. Het wachten duurt lang. Een licht- en la sershow, waarvan gezegd wordt dat die een van de beroemdste in Europa is, moet de aandacht vasthouden. Pat Sharp staart verveeld voor zich uit. Maar afc bij toverslag verschijnt er een glimlach op zijn gezicht als hij wordt aangesproken. „Het is m'n vak. Dat wachten hoort erbij, ik vind het niet echt vervelend. Eens in de week vlieg ik oyer van Engeland naar Nederland om dit programma te presenteren en opna men voor Countdown te doen". Intussen, het is inmiddels tien uur, is Arnoud Pleket weer op de Bühne ver schenen. Dan is het zover. Tanita Tika ram, al weer geen wereldact. maar vol gens Pleket wel een talent dat het hele maal gaat maken, verschijnt met haar band voor het voetlicht. Haar folkachti ge muziek valt het discopubliek zwaar op de maag. Het eerste nummer gaat nog wel maar bij het tweede ontstaan de eerste lege plekken in de zaal. Het valt het publiek moeilijk om enthousiast te reageren na een uiterst zwaarmoedige song. Zeker als de opname een paar keer overgedaan moet worden. Het wachten is op de laatste artiest. Ar noud Pleket wauwelt maar door. Dat die man niet moe wordt van zichzelf. Hij moet de stemming erin houden. Of zoals hij het zelf zegt: „Ik word betaald om te praten dus praat ik". Pleket, die evenals Loogman vaak als discjockey optreedt, vertelt vanaf de zijlijn dat hij op sommi ge avonden niet meer weet of hij bepaal de dingen wel of niet heeft gezegd. „Be ter één keer te veel, dan helemaal niet. denk ik dan maar. Maar voor het einde van de avond heb ik altijd iets bijzon ders in petto". Teleurstelling Wat dat is wordt die avond niet duide lijk. Feit is dat hij alle registers moet opentrekken om nog een handjevol pu bliek in de zaal te houden. „De volgende artiest zingt helemaal live. dat is op zich al een applausje waard", probeert Pleket de stemming erin te houden. Die artiest is de volslagen onbekende Stanley Bo- vet, die met een treurig liedje het laatste restje vrolijkheid uit Escape-wegspoelt. Met grote moeite kan de omroeper nog enkele rijen tot gespeelde vrolijkheid be wegen als de lijvige Bovet voor de twee de keer zijn kommer en kwel over de hoofden uitstort. Kwart over elf. Het karwei voor het op nameteam zit erop. Teleurgesteld ont vluchten Patrick (17) en Mireille (15) de disco. „Ze hadden wel eens betere arties ten mogen halen", moppert het tweetal. „En dat wachten op het laatst was ook helemaal niet meer leuk. Dan ben je even lekker aan het dansen en dan wordt de muziek weggedraaid". Even verderop soortgelijke geluiden. „Ik hoef dit nooit meer een tweede keer mee te maken", zegt een meisje tegen haar vriendin in de garderobe. Wel kijkt ie dereen op de dag van de uitzending naar tv, want stel je voor dat je close in beeld komt Het is inmiddels half twaalf. Escape loopt leeg. Vijf vaders staan met een norse blik op hun kroost te wachten. Twee tenten verderop op het Rem brandtplein schalt echte live muziek (op zich al een applausje waard) door het café. Eén galmende stem vertolkt in on vervalst Amsterdams het Slavenkoor van Verdi. Het is goed om weer even een echte stem te horen HENK WANINGE

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 23