De Appel speelt wollige Strindberg P.C. Hooft-pri js voor Rutger Kopland Peter Gülke: eminent in Strauss en Bruckner Frysk Orkest wil twee standplaatsen en één miljoen meer NfSSAN SUNNY Tweede korte stukken festival KOMPLETE PROGRAMMA'S NIEUWE ONTWIKKELINGEN £cidóe@owant ZATERDAG 1 OKTOBER 1088 PAGINA 17 DEN HAAG - In het Letterkundig Museum ontving Rutger chiatrie in Groningen. De jury die hem voor de prijs voordroeg, Kopland gisteren de P.C. Hooft-prijs nieuwe stijl. De jury was bestond uit Robert Anker, H.H.ter Balkt, Wiel Kusters, Ad Zui- unaniem van oordeel dat de prijs toegekend moest worden aan derent en voorzitter Anton Korteweg. Zij spraken in hun rap- Koplands oeuvre om de hoge kwaliteit ervan, om het feit dat port van een ontwikkeling in Koplands werk van tamelijk con crete en soms aforistische poëzie naar een abstracter dichter schap, waarin termen als „plek", „herinnering" en „verdwij nen' sleutelwoorden zijn geworden. Ook als Kopland goed te meel van karakter veranderd. Nu hij niet meer officieel „staats- volgen en zelfs sentimenteel lijkt, is hij geen lieflijke dichter, prijs" genoemd wordt, kan een minister niet meer verbieden Hij geeft geen goedkope troost, maar ontnuchterende waarhe- dat een aan staatslieden onwelgevallig auteur in aanmerking den, en is bij uitstek aards in zijn afwijzen van de beschutting komt voor de prijs. Minister Brinkman, die enkele jaren gele- van de religie, volgens de jury. den de toekenning van de onderscheiding aan Hugo Brandt Kopland zelf gaf zich in zijn dankwoord „Dankzij de dingen" - Corstius blokkeerde, werd desondanks vriendelijk welkom ge- zoals in veel van zijn poëzie - rekenschap van de manier waar- heten door de voorzitter van de Stichting P.C. Hooft-prijs, prof. op een gedicht tot stand komt: „Pas toen ik besefte dat ik juist dr. S. Dresden. niet wist wat ik te lezen zou krijgen, begon ik te schrijven." In vier delen van het etmaal riep hij de sfeer in het huis van zijn Feestredenaar Lolle Nauta, hoogleraar in de wijsbegeerte, hield grootouders op. Maar uiteindelijk kon het daar niet bij blijven: het een groot publiek heeft bereikt, andere dichters heeft beïn vloed en omdat de dichter zich is blijven ontwikkelen De meest prestigieuze Nederlandse letterkundige prijs is for* APK. betoog over poëzie en wetenschap. Die twee zo vaak onte- o recht tegengestelde begrippen ziin geen rivalen of concurren- weg is, had Ik nog niet opgeroepen." De dingen laten de Dichter Rutger Koplands (pseudoniem voor R.N. van de Hoofdakker) ten, maar vullen elkaar aan. Er bestaan veel gelukkige combi- zien dat hij van tijd gemaakt is Het tijdelijk opheffen va met de oorkonde van de hem toegekende P.C.Hoofprijs (rechts op naties van kunstJJ de foto). Professor Dresden (links) reikte hem uit. Minister Brinkman voorbeeld van, keek alleen maar toe, want een Staatsprijs is het niet meer. n.l. als prof. dr. R.N. van de Hoofdakker hoogleraar „Het geluksgevoel, dat de dingen ons bezorgen als zij tonen wat mens tijdelijk opheffen van tijd blijven, is de taak van de kun- Ul-, K .pr., j. cunst en wetenschap, Kopland zelf is daar een goed en ruimte, dankzij de dingen die ran, aldus Nauta. In het dagelijks leven is Kopland stenaar. dr. R.N. van de Hoofdakker hoogleraar in de psy- DICK VAN TEYLINGEN APK Onbegrip over afwezigheid Elly Ameling bij Ameling- concours Zeven finalisten na twee dagen hal ve finale van het Internationaal Elly Ameling-tiedconcours. Finale van- ig, concert prijawinnaara mor- i. Diligentia, Den Haag. Elly Ameling, naamgeefster van het Internationaal Elly Ameling-liedconcours dat van af afgelopen maandag in Dili- iiies- gentia wordt gehouden, heeft zich tot nu toe niet of nauwe lijks laten zien. Die nadrukke lijke afwezigheid wekt bij or- )00,i ganisatoren, deelnemers en publiek gevoelens van verba zing, onbegrip en teleurstel- 2-Pling. Naar verwachting zal zij bij de vandaag te houden fina le aanwezig zijn, morgen heeft £ij een concert elders. Regel matig bezoekster is prinses Christina. Zij volgde de de Richel prestaties tijdens de halve fi nales met veel belangstelling. ;ven van de 21 halve finale- indidaten hebben de finale bereikt. Het zijn de Nederlan ders Ellen van Lier en Nico in der Meel, de Engelse so-. Kym Marsho Amps en 'iona Cameron, de Finse sop- aan Soile Isokoski, de Ameri- :aanse tenor Carl Halverson |en de Russische bas-bariton ilexander Naumenko. twee dagen halve finales iven een bevestiging van leerdere discutabele jury-be- issingen. Enkele vocalisten lie hun plaats niet konden vaar maken zijn: de theatraal ;ingende Rus André Slavni, de aliaan Leonardo de Lisi die iforceerd een tenorstem op- ft, de Russische Asta Mundei- na, de Nederlandse sopra- n Irene Maessen en Fieko- Hoolboom die in dit inter- itionale gezelschap in de orrondes knap staande ble- en maar met een demi-fina- feplaats overgewaardeerd wer- edei den, de kinderlijk en onzuiver shiko Nit- ic. o. ..cu verveelde obré.en de slaapverwekkende Boi Amerikaanse bariton Charles Hammett. De Russische bas- iriton Alexander Naumenko In 10. ;wam in de demi-finale veel tz. ivertuigender uit de verf dan i tot in de voorronde. b' Drie Nederlandse vocalisten everden uitstekende presta- lies. Tenor Nico van der Meel Dudpzong wonderschoon en met ndenigrote intensiteit, zijn plaatsing dè finale is meer dan te récht. Sopraan Ellen van Lier jïjeen echt „theater-dier" die wedn >P haar element is met humor- j keit volle, levendige en schalkse 60-7 liederen als van Britten en 'Walton. Ongetwijfeld dankt zij y^re(Jaaraan haar finaleplaats. De leiiini bariton Frans Huyts beschikt is beover een juweel van een stem bui rnaar zijn voordracht is aan de sss, stijve kant. rmp,' Voorspellingen over wie dit »uto; :o.ncours gaat winnen zijn bij Zij ieze grillige jury moeilijk te rzl{£ naken. Mijn voorkeur gaat uit bur| laar de Finse Soile Isokoski lie na liederen van onder an- ^3 leren Mozart, Schubert en het JST- ing-fluitlied van Ives een i om ivatie in ontvangst kon ne- irdQ nen- Z'j 's een üederen-zange- es bij uitstek. Dat geldt ook oor de Engelse Fiona Came- TE|T on met een pracht van een eum 'ócaliteit maar zij is in de eer- i hei te plaats opera-zangeres, tolk- )e uitslag van de ongetwijfeld pannende finale wordt van- ziek' ÏYbnd rond 19-00 uur bekend- 070^ emaakt, morgenmiddag aanvang 14.30 uur) wordt in Diligentia het concert door de L*T'prijswinnaars gegeven. br° ADRIAAN HAGER e|ï Amsterdam wil Shaffy Theater opheffen 01» sissj AMSTERDAM -Wethouder ouw jbiimstra van kunstzaken in eert Amsterdam wil het Shaffy rheater aan de Keizersgracht opheffen. De IJsbreker, het in ol] langs de Amstel gevestigde tentrum voor hedendaagse Jn'uziek, zou dan over de Shaf- fy-accomodatie kunnen be- chikken en tevens een deel ikülfc subsidie van Shaffy *ïnnen krijgen, vef- Directeur J. Wolff van De IJs- lasU] breker die dit plan afgelopen week van de wethouder te ho- ten kreeg, voelt zich in „een irettige positie" gedwongen. IJsbreker groeit fors en toekt naar een groter gebouw. GENIETEN VAN RASACTEUR ERIC SCHNEIDER De Appel: „De Dodendans" van Au gust Strindberg. Vertaling: Karst Woudstra. Regie: Agaath Witteman. Dramaturgie: Watze Tiesema. Vorm geving: Jos Groenier. Licht: Reinier Tweebeeke. Met Eric Schneider, Ro bert Prager en Christine Ewert. Ap peltheater, vrijdag 30 september, herhalingen t/m eind oktober. Wie enigszins op de hoog te is van de achtergrond van de schrijver August Strindberg, zal in „De do dendans" facetten uit diens leven herkennen. Net als de theaterpersona ges Edgar, Alice en Kurt ontmoetten in werkelijk heid Carl Gustav Wran- gel, Siri von Essen en Au gust Strindberg elkaar on der vreemde omstandig heden. Alice en Kurt trouwen echter niet in dit stuk. Siri zou later wel Strindbergs vrouw worden. Op het minieme speelvlak van ontwerper Jos Groenier speelt de handeling zich af. De leger- kapitein Edgar woont in een toren bij de zee en wacht daar met zijn vrouw Alice zijn vijf entwintig jarig huwelijk af. Hun relatie is verzuurd, hun conversatie bestaat uit kibbe len en katten. De komst van de neef van Alice, Kurt, moet voor verandering kunnen zor gen. Maar Edgar en Alice rea geren heftiger dan ooit op el kaar en gebruiken Kurt als bliksemafleider. Na de storm volgt stilte: Alice en Edgar blijven ook na Kurts vertrek bij elkaar. Het podium op de speelvloer van de Appelstudio is niet veel groter dan drie bij drie. Het is volgepropt met een half dozijn zitplaatsen, een piano, een ta fel en nog wat huisraad. Daar tussen en daarop moeten Eric Schneider, Christine Ewert en Robert Prager hun bijtende tekst uitspreken en de be klemmende sfeer doen voelen. Dat de tekst van „De doden dans" als een geslepen zwaard de ruimte kan doorklieven, viel paar jaar geleden nog te beleven bij theatergroep De Omweg. De Appel maakt er een nogal wollig geheel van, waarin expressieve passages de cynische en komische on derbreken. Deze Strindberg krijgt daarmee weliswaar een rijke, zij het niet zo coherente uitvoering. Kapitein Edgar mag dan merkwaardige toe vallen ondergaan en even „van de wereld" zijn, dat Alice en Kurt intussen in bleek licht dansen op Ravels „La Valse" maakt de verwarring naar het publiek toe alleen maar groter. Gelukkig valt er te genieten van het optreden van Eric Schneider. Zijn Edgar is een rasacteur, die gromt, brult, sta melt en bibbert. Die kapitein beheerst de zaal, hoe zeer Ali ce en Kurt hem in hun macht denken te hebben. Het spel van Christine Ewert verbleekt daarbij. Robert Prager, die even als koddige dienstbode verschijnt en de rol van Kurt speelt, is slecht gecast. Hij straalt te weinig kracht uit om tegenspel te bieden aan de fi guur Edgar. Dat het podium ook nog van ver weg naar dichtbij kan rij den en de belichting het to neelbeeld van schimmig tot verblindend tovert, hoort bij deze Strindberg van regisseur Agaath Witteman. Er is veel te zien en veel te beleven, maar daardoor raakt de intelligente tekst ondergesneeuwd. Uit de hoeveelheid indrukken kan iedereen wel weer wat goeds peuren. PETER SNEL Christine Ewert kijkt als Alice met argwaan naar Eric Schneider in „De Dodendans" FOTO PAN SOK In de laatste periode van zijn leven is Richard Strauss terug gekeerd tot de componisten die hem in zijn allervroegste periode tot leidraad dienden: Mozart en Beethoven. Het tie Orkest werd geopend, kijkt hij terug, haalt hij genoeglijk breedsprakig herinneringen op. En zo liet dirigent Peter Gülke samen met zijn solisten Ab Vos en Ronald Karten het mooiste voorbeeld hiervan is ook klinken - heel simpel en zijn „Metamorphosen", waarin de Eroika opduikt. Maar in zijn Duet-Concertino voor kla rinet, fagot en strijkers, waar mee gisteravond het eerste se rie B-concert van het Residen- zonder pretentie. Want Gülke is een ervaren dirigent, zoals zijn schitterende Rosenkava- lier in Wuppertal, waar hij di rigent is, bewees. En deze gro te ervaring, deze grondige kennis van de Duitse laatro mantiek kwam ook uit in zijn aanpak van Bruckner's Acht ste Symfonie, deze grootse 80 minuten durende muziek die in doorgaande lijnen en in voortdurend stromende bewe ging werd opgetrokken: prach tig van structuur, rijk van klank en diep bewogen van expressie, met als culminatie het Adagio. Indrukwekkend werd dit in de stuwende cli max van het koraalthema (als of de hemel open gaat wan neer de harp inzet) en de ge weldige ontplooiing met de bekkenslag. Het Residentie Orkest, dat in het eerste deel nog niet precies reageerde, kwam hier volkomen in de ban van Gülke en hoe de klank toen openbloeide.... NOES KOKEE John Lennons ster op Hollywood Boulevard De in 1980 door Mark David Chapman vermoorde Beatle John Lennon heeft posthuum nu ook zijn ster gekregen in het met na men van film- en muziekgrootheden bezaaide trottoir van Holly wood Boulevard, de befaamde „Hollywood Walk of Fame". Len nons weduwe, Yoko Ono, onthulde gisteren de steen en nam de bijbehorende plakette in ontvangst. LEEUWARDEN - Het Frysk Orkest in Leeuwarden acht het onaanvaardbaar dat er één nieuwe orkestvoorziening voor het noorden des lands in één vestigingsplaats komt, waar voor de rijksoverheid niet meer dan tien miljoen gulden over heeft. Voor één miljoen meer kan die ene voorziening twee steden gevestigd blij ven en zijn er belangrijke gro te artistieke, maatschappelijke en sociale voordelen te beha- Dit schrijft het Frysk Orkest aan de onafhankelijke werk groep voor het orkestbestel in de drie noordelijke provincies. Het bestuur vindt bovendien dat het afgelopen moet zijn met de voortdurende afkal ving van de noordelijke sym fonische capaciteit. Het noor den, met zijn absoluut en rela tief hoge werkloosheid, is ge baat bij verbetering van de in frastructuur, niet, met ver slechtering, aldus het bestuur. De genoemde werkgroep kreeg eind juni de opdracht van minister Brinkman (WVC) om een model te ma ken voor een orkestvoorzie ning die per jaar niet meer dan tien miljoen gulden kost. Dit nadat de Tweede Kamer al haar voorkeur had laten blij ken voor vestiging in Leeu warden en Groningen, waar nu respectievelijk het Frysk en het Noordelijk Filharmo nisch Orkest zetelen. Het Frysk Orkest stelt dat er met die één miljoen extra on vergelijkelijk veel meer te be reiken is. Per jaar zou het be tekenen: ruim 140 in plaats van bijna honderd concerten, het dubbele aantal koorbege leidingen, gevarieerdere pro gramma's, specialisatie bij deelensembles, geen verlies aan arbeidsplaatsen voor twin tig personen, betere belangen behartiging ten aanzien van conservatoria, het amateurmu ziekleven en de kamermuziek. Voor een uitgebreide agen da, ook voor de komende dagen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant. bioscopen ALPHEN AAN DEN RIJN EURO CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6, tel. 01720-20800): Good morning Vietnam (al); dag 18.30 en 21.15, za en wo ook 13.30, zo ook 13.30 en 16.00. EUROCINEMA II: Ac tion Jackaon (16); dag 18.45 en 21.30, za en wo ook 13.45, zo ook 13.45 en 16.15. EUROCINEMA III: Crocodile Dundee II (al); dag 18.45 en 21.15. zo ook 16.15. Benji (al); za. zo en wo 14.00. EUROCI NEMA IV: Salsa (al); dag 18.30 en 21.00, za en wo ook 13.30, zo ook 13.30 en 16.00. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239): Can't buy me love (al); dag 19.00 en 21.15. za, zo en wo 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39, tel. 124130): De ondraaglijke lichtheid van het be staan (al); The laat temptation of Christ (12); dag 20.00. Presidio (al); Good morning Vietnam (al); Nico (al); dag 14.30, 19.00 en 21.15. Junglebook (al); za. zo en wo 14.30. TRIANON (Breestraat 31. tel. 123875): The laet emperor (al); dag 20.00. REX (Haarlemmer straat 52. tel. 071-125414): Raw ta lent (16); dag 14.30. 19.00 en 21.15. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30, tel. 01718-74075): Crocodile Dundee II (al); do t/m zo en wo 14.45, 19.00 en 21.15, ma en di 19.00 en 21.15. CITY THEA TER II: Saigon (12); dag 19.00. do. vr en zo ook 14.45. ma. di en wo 21.15. Honneponnetje (al); do. vr, za en zo 21.15. Tom and Jerry fes tival (al); za en wo 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Honneponnetje (al); do. t/m zo. 19.00. ma. t/m wo. 20.15, za. zo. wo. 15.45. Crocodile Dundee (12); do. t/m zo. 19.00 en 21.15, za. zo. wo. 15.45. The Dead (16); do. t/m zo. 20.45, ma. t/m wo. 20.15. KINDERVOORSTELLING Repelsteeltje (al); za.. zo., wo. 14.00. ma. t/m wo. 20.00. De red- dertjes (al); za., zo., wo. 14.00. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13.269) Gooi mamma uit de trein! (al): vr. t/m zo. 20.00. za. zo. wo. 14.00, 20.00. Dancere (al): ma. t/m wo. 20.00. KINDERVOORSTELLING Gooi mamma uit de treint (al); za. zo. wo. 14.00. ZOETERMEER PROMENADE; Deadly pursuit 16; do. ma. di. 20.00. vr. 19.00, 21.30. za. zo. 14.00. 19.00 21.30. wo. 14.00, 16.30, 21.30. Moon struck (16); do. ma. di. 20.00. vr. za. zo. 19.00, 21.30. Crocodile Du- nee II (al); do. ma. di. 20.00. vr. 19.00. 21.30. za. zo. 14.00. 19.00, 21.30. wo. 14.00. 16.30, 21.30. Troetelbeertjes in wonderland (al); za. zo. wo. 14.00. DEN HAAGASTA 1 (Spui 27, tel. 463500): Goodmorning Vietnam (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45. 21.30. e ASTA 2: Masquerade (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ASTA 3: Salsa.."it's hol" (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.45. 21.30. BABYLON 1 (Winkelcentrum Babylon, tel. 471656): Tosca (al); zo. 11.00. Han- na's War (16); 15.00. 18.00. 21.00. BABYLON 2: The last tempta tion of Christ (12); 15.15, 17.15, 19.15, 21.30. zo. ook 13.15. BA BYLON 3: De ondraaglijke licht heid van het bestaan (al); 15.30, 20.00. CINEAC 1 (Buitenhof 20, tel. 630637): Srewball Hotel (12); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 2: The presidio (12); 14.00. 18.45, 21.30. zo. 13.15. 16.00, 18.45. 21.30. CINEAC 3: Poltergeist 3 (16); 18.45, 21.30. do. vr. ma. di. ook 14.00. METROPOLE 1 (Car- negielaan, tel. 456756): Frantic (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.45. 21.30. METROPO LE 2: The last temptation of christ (12); 14.00. 20.30. zo. 13.15, 16.45. 20.30. METROPOLE 3: Deadly pursuit (12); 14.00. 18.45, 21.30 zo. 13.15. 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 4: Crocodile Dun dee 2 (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ME TROPOLE 5: The Milagro Bean- field War (al); 20.30. do. vr. ma. di. ook 14.00. ODEON 1 (Heren gracht 13. tel. 462400): Steven Se agal is „Nico" (12); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.30. 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 2; Action Jack son (16); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. ODE ON 3: Evil dead 2 (16); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 4: Three men and a baby (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. STUDIO 1 (Kettingstraat 12b, tel. 656402): The last empe ror (al); 20.00. STUDIO 2; Cry freedom (al); 19.00, 21.30. za. wo. 14.45. STUDIO 3: Powaqqatsi (al); 19.00. Oei ciornie (16); 21.30, zo. wo. 14.30. HAAGS FILM HUIS: Zaal 1: Attention Bandits 20.00. zo. ook 14.00. Zaal 2: Ma- non des sources; 19.30, 21.45. zo. ook 14.00, 16.15. Extra: Mean Streets zo. 14.00,16.15. Zaal 3: ma. di. do. vr. 19.30, 21.45. za. zo. wo. 19.30, 22.00. Gangsters en oplichters do. Serpico; vr. The French Connection; za. Touch of evil; zo. Kiss me deadly; ma. Brute force; di. The Chase; wo. II Bido- NACHTVOORSTELLINGEN CINEAC 1: 9'/» weeks (16); za. 00.15. CINEAC 2: The presido (16); za. 00.15. CINEAC 3: Pol tergeist 3 (16); za. 00.15. KINDERVOORSTELLINGEN CINEAC 3: De reddertjes; za. wo. 14.00. zo. 13.15, 16.00. ME TROPOLE 5: Jungle book; za. wo. 14.00. zo. 13.15, 16.00. STUDIO 1: De speurneuzen; zo. wo. 15.00. GRATIS ELKE WOENSDAG DE BIJLAGE BI] UW KRANT MET INFORMATIE OVER FILMS,MUZIEK THEATER, RECREATIE,EXPOSITIES EN EEN COMPLETE AGENDA (ADVERTENTIE) EEN VAN DE 30 TYPEN PAST PRECIES BIJ U Nissan Sunny 4-deurs f^^FnR^TTi Prijs incl. BTï; v.a. 23.425,-. excl. afleveringskosten. Tweede Korte Stukken Festival Lei den. Presentatie Joost van Keste- ren. Gezien in het Microtheater Im perium. Het derde festival vindt daar plaats op 9 december. De tweede aflevering van het Korte Stukken Festival Lei den moet ongeveer geworden zijn wat de organisatie voor ogen stond toen ze dit nieuwe plan lanceerden. De avond was gevarieerd, kwalitatief ge middeld heel redelijk en on derhoudend. Het Ontzettend Leids Saxo foon Kwartet opende de avond met vierstemmige stukken voor twee alten, een tenor en een bariton van bijvoorbeeld Gershwin. Mooi dus, en hoe wel bijvoorbeeld de ritmiek nog voor verbetering vatbaar is, ook mooi gespeeld. De Giftige Appel oefende met delen uit het toneelstuk 'Va- lentijn', dat de groep zelf be werkte uit het gelijknamige boek van Hans Andreus. Het aardige was dat het gezelschap een vorm vond om de frag menten als een repetitie te presenteren, het prettige is dat het stuk pas op 8 maart in pre mière hoeft te gaan. Hoewel presentator Joost van Kesteren aangaf dat het 'tiid voor proza' was, las C. Th. Beentjes gedichten voor uit ei gen werk. Vondsten en ge klopte lucht wisjelden elkaar af. Meer zelfkritiek kan van een deeldertje een dichtertje maken. Foutjes in het voorle zen hielpen soms jammerlijk de clou om zeep. Circus De Blauwe Eend ver- interessante aanvulling op het gedifferentieerde aanbod. René van Rossum wist de zaal te winnen met de boeren- clownsact 'De vlieg'. Zijn hoofd lijkt hem tot een derge lijke carrière gedwongen te hebben, hij kan er nog veel plezier van beleven. Komisch, absurd, en net niet langdradig. Theatergroep Schrikkel maak te de avond wel erg sterk af. Jaap Slagman en Erik Siebel zijn niet alleen knappe acteurs, maar weten hun ideeën mooi en verrassend vorm te geven. Theater voor mensen van jong tot bijna dood dat veel belooft Het Tweede KSFL is een be sliste stap naar het bestaans recht van het festival. DICK VAN TEYLINGEN zorgde een ambachtelijk staal tje jongleren (door Newtons dissonanten) en acrobatiek (door Van Speyk, prachtige namen). Het laatste onderdeel was leuk in West Side Story- vorm gegoten. Martin Hooymans droeg een requiem voor Nihat Karaman bij, in tekst en dia's. Sympa thiek, balancerend op de rand van het sentimentele en quasi- diepzinnige, maar zeker een (ADVERTENTIE) WELKOM AAN BOORD VAN DE LEIDEN DINSDAG 4 OKT. A.S. Zijlsingel, bij meelfabriek O .00 lol 31.00 ui Centrale HiFi, TV en Video door uw hele huis. Pluk de satelliet met uw eigen schotelantenne. De vormgeving van toekomstmuziek. Het Intelligente Huis. HiFi-techniek voor de echte liefhebber, 's Werelds kleinste DAT recorder. UW GASTHEER: Radio Hoogeveen ROELOFARENDSVEEN Zuideinde l(*l Toi 01713-2891

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 17