„Gevleugelde vrienden" spelen voor hulp verkeersslachtoffers H ft|5 ISi Unieke expositie Van Eeghencollectie Oppervlakkig Mozart van James Conloi „Eng wordt 10 x enger" INITIATIEF VAN MR. PIETER VAN VOLLENHOVEN bioscopen KUNST- EN ANTIEK BEUl KUNST Ceidóe Souoant VRIJDAG 30 SEPTEMBER 1988 PAG] ■Dl Kunstenaar Toon Verhoef heeft gisteren in Am sterdam de Prijs van de Amster damse Kunst stichting in ont vangst genomen uit handen van A.H. Heineken, voorzitter van het bestuur van de stichting. Aan de prijs, die Verhoef ontving voor zijn gehele oeuvre, is een geldbedrag van 50.000 gul den verbonden. FOTO: ANP Duran Duran in Ahoy' ROTTERDAM Du- ran Duran, waarvan de lang verwachte elpee Big Thing half oktober verschijnt, geeft op 22 november een concert in Ahoy' Rotterdam. Het eenmlaige optreden maakt deel uit van de Europese toernee die aan de presentaie van de plaat gekoppeld is. De voorverkoop voor dit concert begint zater dag bij alle bekende voorverkoopad ressen Jarre geeft toch concert in Londen Musicus Jean-Michel Jarre toont met brede armgebaren hoe hij zich de grote openluchtshow voorstelt die hij komend weekeinde geeft in het Londense havendistrict. Jarre, die zich speciali seert in immense laser concerten, had al hon derdduizenden kaarten verkocht toen enkele weken geleden het stadsbestuur plotseling geen toestemming gaf, vanwege de te verwach ten overlast. Dat besluit is nu teruggedraaid. FOTO: AP Droevig esteld met Amsterdamse architectuur AMSTERDAM Amster dam heeft enkele uiterst magere jaren achter de rug wat betreft (bijzonde re) architectuur. De jury van de Merkelbachprijs 1988 merkt dit op in haar rapport. De Merkelbach prijs (10.000 gulden) van het Amsterdams Fonds voor de Kunst wordt om de drie jaar toegekend. De onderscheiding gaat nu voor de tweede achtereen volgende keer naar archi tect Herman Hertzberger. De jury vindt dat Amster* dam op het gebied van de ar chitectuur sedert de vorige uitreiking van de Merkel bachprijs weinig heeft voor gesteld. Het Stadhuis/Mu ziektheater komt ook al niet in aanmerking voor de prijs. T)e jury komt tot de slotsom dat „het aantal voltooide ge bouwen met wezenlijke ar chitecturale kwaliteiten be droevend laag is". De jury wijst er wel op dat het archi tecten door regelgeving, standaardeisen en krappe middelen ook wel moeilijk wordt gemaakt projecten bo- yen de middelmaat uit te trekken. Hertzberger krijgt de prijs voor „zijn" Evenaar- school op het Ambonplein. Alle constructiedetails en materialen komen in dit ge bouw eerlijk tot hun recht en zijn „onberispelijk door dacht". De jury meent tevens dat het verplichte kunstwerk bij het gebouw „bij wijze van hoge uitzondering" nu eens wel bijdraagt tot de schoon heid van de architectuur. Geen krant ontvangen Bel tussen 18.00 en 19.00 uur, zaterdags tussen 14 00 en 15.00 uur, telefoonnr.071- 122248 en uw krant wordt nog dezelf de avond nabezorgd. DEN HAAG Vijf be roepspianisten en ama teur mr. Pieter van Vol lenhoven slaan hun vleugels in elkaar. Waar mee niet wordt bedoeld dat ze op gewelddadige wijze een einde maken aan hun muzikale prak tijken, maar dat zij, als „Gevleugelde vrienden", zoals zij zich noemen, concerten geven, waar van de baten ten goede komen aan verkeers slachtoffers. Een van de twaalf concerten die deze Gevleugelde vrien den geven, is maandag 10 ok tober in de Muziekzaal aan het Haagse Spui. De vijf be roepspianisten Zijn Louis van Dijk, Tonny Eyk, Pim Ja cobs, Laurens van Rooyen en Daniël Wayenberg. Mr. Pie ter van Vollenhoven, die deze vijf als vrienden op vriendendiensten wees, sluit zich spelenderwijs aan. Met Gershwin en Wayenberg. Een orkest onder leiding van Harry van Hoof, geformeerd uit studenten van het Rotter dams conservatorium, bege leidt. Uit de opbrengsten van de concerten, gemikt wordt op ruim twee ton, op een totaal benodigd bedrag van 2,5 mil joen gulden, moeten de on kosten van 50 vrijwilligers worden betaald, die in eerste instantie hulp kunnen bieden aan verkeersslachtoffers. Die kunnen het informatienum mer voor verkeersslachtof fers draaien:^ 070-147766, waarna zij in contact worden De vijf beroepspianisten en Pieter van Vollenhoven, v.l.n.r. tonny Eyk (achter hem Van Vollen- hoven), Louis van Dijk, Pim Jacobs, Laurens van Rooyen en Daniël Wayenberg. Rechts achter: dirigent Harry van Hoof. gebracht met een van de hulpverleners. En vervolgens doet die zijn of haar best, zo veel mogelijk emotioneel puin te ruimen. Gebeld kan ook worden de Landelijke Organisatie Slachtofferhulp in Utrecht: 030-340116. Drs. A.P. Delpeut, coördina tor verkeersslachtoffers: „We bemoeien ons met zaken die zich in feite buiten de relatie slachtoffer-dader afspelen. Om een sprekend voorbeeld te geven: een jongen wordt met z'n fiets aangereden en raakt gewond. In het zieken huis wordt hij opgelapt, de verzekering dekt de schade: ook de fiets die onherstelbaar is vernield. Niks aan de hand dus, naar het lijkt. Waar niet over wordt gesproken is dit: de fiets waar die jongen op reed, was van opa. En opa is dood. De jongen trekt zich dat aan, krijgt nachtmerries en wordt plotseling bedplas- ser. Dit is dus het gevolg van een verkeersongval waar nog geen oplossing voor bestaat. Die jongen, die geestelijk in de war is geraakt, niet wqet waar hij naartoe moet, kan nu dat nummer bellen. En ie mand aan de lijn krijgen die zich wezenlijk met zijn geval gaat bemoeien en naar de juiste instantie kan verwij zen. Want die instanties zijn er. Maar hoe kom je daarach ter?". Mr. Pieter van Vollenhoven, voorzitter van de stichting Nationaal Verkeersveilig- heidsfonds vult aan: „Cor rect. Materieel zijn er vol doende oplossingen. En er is geld voor. Maar degene die door een ongeval wordt ge troffen, weet vaak niet waar dat geld ligt, daar gaat. het FOTO: DIJKSTRA om. De hulpdienst is ervoor, om bij het slachtoffer de mo gelijkheden op een rijtje te krijgen; die zien sommigen niet zo gauw, zijn nog te veel in de war. En een opbeurend praatje van de buurman, hoe aardig bedoeld, is dan niet voldoende. De vrijwilligers die hulp verlenen, zijn hierin getraind en al lossen ze de problemen zelf niet op, zoals ze ook niet uitbetalen, ze zor gen er wel voor, dat het ver keersslachtoffer zonder om wegen bij de juiste instanties terecht komt. Zelfs al zou zo'n slachtoffer aan bed zijn gekluisterd". Fonds Het Nationaal Verkeersvei- ligheidsfonds zet zich sinds 1987 met de ANWB, het Lan delijk Bureau Slachtoffer hulp en het Instituut voor Psychotrauma in voor hulp verlening aan verkeers slachtoffers. In Nederland raken per jaar 120.000 men sen betrokken bij een ver keersongeval, waarvan de materiële gevolgen doorgaans na langere of kortere tijd we) in orde komen. Emotioneel wordt echter nog te weinig opgelost. „Ze krijgen niet alleen te ma ken met medische en juridi sche problemen", aldus mr. Van Vollenhove, „vaak is de psychische schok nog groter. Nog afgezien van de vraag, of ze al die problemen over zien en wel aan kunnen. En om die problemen te over zien; daar zijn die vijftig vrij willigers voor. Die kijken over emoties na het ongeval heen en gaan praktisch aan de slag". Vergoeding De vijftig gevonden hulpver leners krijgen voor hun werk alleen een onkostenvergoe ding, die ergens vandaan moet komen. Pieter van Vol lenhoven, verdienstelijk amateur-pianist die in zijn vriendenkring beroepspianis ten wist, kreeg ze bereid mee te werken aan een nogal po pulair, in elk geval zeer ge varieerd programma waar aan ook studenten van het Rotterdams conservatorium wilden meewerken. „Het wordt een vrolijke avond", kondigde Van Vol lenhoven ten huize van de ANWB gisteren aan, „en we hopen dat heel veel mensen komen luisteren. Ze moeten natuurlijk van pianomuziek houden, dat is het enige". FRITS BROMBERG Voor een uitgebreide agen da, ook voor de komende dagen, raadplege men „UIT", de cjratis wekelijkse bijlage van deze krant. ALPHEN AAN DEN RIJN EURO CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6, tel. 01720-20800): Good morning Vietnam (al); dag 18.30 en 21.15, za en wo ook 13.30, zo ook 13.30 en 16.00. EUROCINEMA II: Ac tion Jackson (16); dag 18.45 en 21.30, za en wo ook 13.45, zo ook 13.45 en 16.15. EUROCINEMA III: Crocodile Dundee II (al); dag 18.45 en 21.15. zo ook 16.15. Benji (al); za. zo en wo 14.00. EUROCI NEMA IV: Salsa (al); dag 18.30 en 21.00. za en wo ook 13.30, zo ook 13.30 en 16.00. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239): Can't buy me love (al); dag 19.00 en 21.15. za. zo en wo 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39. tel. 124130): De ondraaglijke lichtheid van het be staan (al); The last temptation of Christ (12); dag 20.00. Presidio (al); Good morning Vietnam (al); Nico (al); dag '14.30. 19.00 en 21.15. Junglebook (al); za, zo en wo 14.30. TRIANON (Breestraat 31, tel. 123875): The last emperor (al); dag 20.00. REX (Haarlemmer straat 52. tel. 071-125414): Raw ta lent (16); dag 14.30, 19.00 en 21.15. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30. tel. 01718-74075): Crocodile Dundee II (al); do t/m zo en wo 14.45, 19.00 en 21.15, ma en di 19.00 en 21.15. CITY THEA TER II: Saigon (12); dag 19.00, do, vr en zo ook 14.45. ma. di en wo 21.15. Honneponnetje (al); do. vr, za en zo 21.15. Tom and Jerry fes tival (al); za en wo 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Honneponnetje (al); do. t/m zo. 19.00, ma. t/m wo. 20.15. za. zo. wo. 15.45. Crocodile Dundee (12); do. t/m zo. 19.00 en 21.15, za. zo. wo. 15.45. The Dead (16); do. t/m zo. 20.45, ma. t/m wo. 20.15. KINDERVOORSTELLING Repelsteeltje (al); za., zo., wo. 14.00. ma. t/m wo. 20.00. De red- dertjes (al); za.. zo., wo. 14.00. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13.269) Gooi mamma uit de treinl (al): vr. t/m zo. 20.00. za. zo. wo. 14.00. 20.00. Dancers (al): ma. t/m wo. 20.00. KINDERVOORSTELLING Gooi mamma uit de treinl (al): za. zo. wo. 14.00. ZOETERMEER PROMENADE: Deadly pursuit 16; do. ma. di. 20.00. vr. 19.00, 21.30. za. zo. 14.00. 19.00 21.30. wo 14.00, 16.30. 21.30. Moon struck (16); do. ma. di. 20.00. vr. za. zo. 19.00. 21.30. Crocodile Du- nee II (al); do. ma. di. 20.00. vr. 19.00. 21.30. za. zo. 14 00r 21.30. wo. 14.00. 16.30, Troetelbeertjes in wonNea' (al); za. zo. wo. 14.00. I. 2 ii boe DEN HAAGASTA 1 (Spul i 463500): Goodmorning Vmel (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo'un, 16.00. 18.45, 21.30. Ar Masquerade (al); 14.00, e* 21.30. zo. 13.15. 16.00,1 21.30. ASTA 3: Salsa..' (al); 14.00. 18.45. 21.30. 3 16.00, 18.45. 21.30. BA (Winkelcentrum Babyloi 471656): Tosca (al); zo. 11._ na's War (16); 15.00. 18.00;kke BABYLON 2: The last tion of Christ (12); 15.15, 19.15. 21.30. zo. ook 13.15. cn BYLON 3: De ondraaglijk^ .?P heid van het bestaan (al);'die 20.00. CINEAC 1 (Buiterwen tel. 630637): Srewball Hotiet i 14.00. 18.45, 21.30. zo. 16.00. 18.45, 21.30. CINt The presidio (12); 14.00.. 21.30. zo. 13.15. 16.00.1 21.30. CINEAC 3: Polterf f (16); 18.45, 21.30. do. vr. I ook 14.00. METROPOLE? 1 negielaan, tel. 456756): Fram 14.00, 18.45, 21.30. zo. 16.00. 18.45, 21.30. MET( LE 2: The last temptation ol. /io\- tA nn on in n is!u™-. (12); 14.00, 20.30. zo. 13.15, 20.30. METROPOLE 3: L .T.. pursuit (12); 14.00, 18.45, zo. 13.15. 16.00, 18.45, 111 METROPOLE 4: Crocodili dee 2 (al); 14.00, 18.45, 21J.RS 13.15. 16.00, 18.45. 21.30., al TROPOLE 5: The Milagro er field War (al); 20.30. do. vr. in ook 14.00. ODEON 1 (I j gracht 13, tel. 462400): Stevi aa agal is „Nico" (12); 13.45, l ck 21.30. zo. 13.30, 16.00. ter 21.30. ODEON 2: Action»nlj son (16); 13.45. 18.45. 21 i_:J 13.30, 16.00, 18.45. 21.30. «TIU ON 3: Evil dead 2 (16); er 1 18.45. 21.30. zo. 13.30, |boi 18.45, 21.30. ODEON 4: ;elei men and a baby (al); 13.45, Ln 21.30. zo. 13.30, 16.00, i,on 21.30. STUDIO 1 (Kettinjr. 12b. tel. 656402): The last ginr ror (al); 20.00. STUDIO Ite freedom (al); 19.00. 21.30. rVA 14.45. STUDIO 3: Pow«,ppr (al); 19.00. Oei ciornie (16);??, zo. wo. 14.30. HAAGS }u HUIS: Zaal 1: Attention Bfanc 20.00. zo. ook 14.00._ Zaa/£èn Ten non des sources; 19.30, 21.' ma. di. do. vr. 19.30 wo. 19.30, 22.00. GangsteBtlOl oplichters do. Serpico; vrjeze French Connection; za. Touger evil; zo. Kiss me deadly; ma.jf pl force; dl. The Chase; wo. II Pje of v NACHTVOORSTELLINGEN e d CINEAC 1: 9'/» weeka (16 kw 00.15. CINEAC 2: The prilop. (16); za. 00.15. CINEAC 3pe' tergeist 3 (16); za. 00.15. ,nen rdei KINDERVOORSTELLINGEN vanl CINEAC 3: De reddertjei wo. 14.00. zo. 13.15. 16.00. De speurneuzen; zo. v (ADVERTENTIE) LAURENSKERK Rotterdam t/m oktober 9 1988 Dagelijks 14-22 uur. .Zaterdagen Zondag 13-18 uur.l Nederlandse bioscopen starten reclamecampagne UTRECHT - „In de bioscoop vergeet je dat het film is" luidt de wat cryptische slag zin waarmee de gezamenlijke Nederlandse bioscopen vol gende maand een campagne starten waarin het publiek op een andere manier benaderd gaat worden. Niet alleen maar de reclame voor die-of- die film, maar reclame voor de bioscoop zélf. De campag ne maakt deel uit van een pakket maatregelen die de bioscopen gezamenlijk heb ben genomen met het doel meer publiek binnen hun muren te krijgen. De slagzin zal in oktober en november op 400 grote „billboards" (aanplakborden) in ons land te zien zijn. Met vier illustra ties: Een bij elkaar houvast zoekend paar, twee intens zoenende jongelieden, een gebrilde meneer met een enge injectiespuit en een dame die de mond gesnoerd wordt door een gemeen grijnzende snoodaard. Want, zegt het reclamebureau dat de campagne ontwierp: „Film is groots en meesle pend en dat moet de campag ne ook zijn". De campagne wordt ondersteund met stic kers, buttons en advertenties met diezelfde slagzin. In 1984, de neergang in het bezoek was in volle gang, be sloten de bioscopen -niet al leen maar kwaad te kijken in de richting van de beeldbuis, maar de hand in eigen boe zem te steken. De Nehem (Nederlandse Herstructure ringsmaatschappij) werd ver zocht in een rapport neer te leggen wat er gedaan zou kunnen worden om het bio scoopbezoek te stimuleren. De uitkomst van dat rapport werd niet door iedereen in het filmbedrijf met evenveel gejuich begroet. Er klonken reactie's als „Ja, dat wistep wij óók wel". Het werd in elk geval wel aanleiding tot een structuurverbeteringsproject, waaraan het complete film en bioscoopbedrijf, de diens tenbond FNV, de ministeries van economische en sociale zaken en WVC deelnamen. Er kwam een reeks projecten uit de bus met het doel bio scoop- en filmmaatschappijen meer consumentgericht te la ten denken en handelen. Er verscheen een Handboek voor Bedrijfleiders van Bio scopen, er werden cursussen gegeven voor bioscoopperso neel, er werd benadrukt dat de bioscoop meer service moest geven, dat er perfecte filmkopieën gedraaid moes ten worden, enzovoorts. Als apotheose op al dat van zelfsprekende nuttigs komt nu de reclamecampagne („bewustwordingscampagne" geheten) naar buiten toe. Want - dat stelde het Nehem- rapport destijds - de bios coopbranche was teveel pro- duktgericht en te weinig marktgericht. Dus niet al leen: kijk 'ns wat 'n mooie film we draaien. Maar ook: kijk 'ns hoe mooi een bio scoop is". Het reclamebureau (Geudeker Oerlemansd/ RSCG) zocht naar het eigene van de bioscoop en vond (een woordvoerder op een pers conferentie tijdens de Neder landse Filmdagen): „In de bioscoop beleef je de film in tenser. Je kunt niet om het grote doek heen. Daarop ver schijnen als het ware de emo ties uitvergroot. Mooi wordt 10 x mooier. Eng wordt 10 x enger en Liefde wordt echte Liefde". Een vondst kan je het nauwelijks noemen, maar duidelijk is dat men zich af wil zetten tegen tv en video, waar film niet zo dwingend werkt en waar er ruimte is voor koffie, een babbel of een tukje. Het bracht het bu reau tot de slogan „In de bio scoop vergeet je dat het film is". Hetgeen een schrandere toehoorder tijdens de pers conferentie verleidde tot de opmerking: „In de bioscoop zie je juist pas dat het film is". Het betekent in feite het zelfde. Het verschil is de in terpretatie van het woord „film". Maar wat moet het publiek nu met die 400 aanplakbor den waarop 'onbekende foto modellen doen alsof ze een scène uit een film spelen? Zou daar echt het publiek van naar de bioscoop moeten hollen? Ik betwijfel het ten zeerste. Dat de bioscoop wat aan zichzelf doet - en gedaan heeft de laatste tijd - is be langrijk. Dat er keus is tussen films met of zonder pauze (het Cannon-iniatief met de ABC-theaters in de drie grote steden) is belangrijk. Dat er altijd iemand in de bioscoop te vinden is om je klacht aan kwijnt te kunnen, dat je in de pauze ook een beetje behoor lijk en snel bediend wordt, dat je je auto kwijt kunt in de buurt, dat de bioscoop er feestelijk uitziet en niet als een twintig keer overgeverf- de fabriekshal. Dat is belang rijk. Maar er zijn meer haken en ogen. Een kunstwerk van een bioscoop is weinig zonder een goede film. Films waar mee een middelbaar en ouder publiek opnieuw gewonnen kan worden zijn er nauwe lijks. Een publiek dat vanuit buitenwijken en slaapsteden toch al met een scheef oog naar de binnensteden kijkt. Ik wens het bioscoopbedrijf het allerbeste. Het is waar dat je film het beste in de bioscoop ziet. Tien keer be ter. Jazeker. Maar of die aan plakborden dat duidelijk ma ken? BERT JANSMA „,T£ ÉÊc Leiden - Stadsgehoorzaal. Concert door het Rotterdams Philharmo- nisch Orkest in werk van Mozart en Brahms met medewerking van Frank-Peter Zimmermann (viool) onder leiding van James Conlon. Gehoord op 29 september. Mevrouw Van Eeghen bij de enige Breitner op de expositie van de collectie van haar vader in het Amsterdamse Gemeente-archief. FOTO: ANP AMSTERDAM Honderd twintig van de mooiste teke ningen en aquarellen uit de verzameling van mr. Chr. P. van Eeghen, zijn vanaf van daag te zien in het Gemeente Archiet van Amsterdam. Van Eeghen heeft steeds bij voor keur tekeningen van Amster dam gekocht die hij zowel his torisch als estetisch de moeite waard vond. De collectie geeft daardoor niet alleen een beeld van de stad in zijn voortduren de verandering, maar ook van de grote rijkdom aan stijlen en opvattingen binnen het stads gezicht als artistiek genre. De collectie Van Eeghen is de laatste grote particuliere ver- bewaard is gebleven. De doch ter van de verzamelaar, dr. I.H. van Eeghen, oud-gemeen te-archivaris, heeft de collectie overgedragen aan het Ge meentearchief. De tentoonstelling begint met de pionier op het gebied van de topografische tekenkunst in Nederland, de Amsterdammer Claes Jansz. Visscher. Zijn schetsboekblad met de ruïne van het Karthuizerklooster dateert van kort na 1600 en geeft dus een zeldzaam kijkje op de rand van de stad voor de aanleg van de Jordaan. Ande re hoogtepunten zijn het brede gezicht op de stad van over het IJ door Lambert Doomer en het Damgezicht met het oude stadhuis van dezelfde kunste naar. Daarnaast is er een prachtige 19-de eeuwse aqua rel van G.H. Breitner. Ter gelegenheid van de ten toonstelling is een volledig ge ïllustreerde catalogus versche nen van de colleétie Van Eeg hen, geschreven door mede werkers van het Gemeentear chief. Het in linnen band ge bonden boekwerk van 512 pa gina's, waarvan 72 in kleur, is de eerste wetenschappelijke catalogus waarin gelijkelijk aandacht is gegeven aan teke ningen als kunstwerk en als historisch document. Op het eerste concert van de door K&O georganiseerde Meesterserie in dit seizoen ontbrak het niet aan grote namen. Voor het vioolcon cert in D opus 77 van Johan nes Brahms hadden de orga nisatoren de uit de Bondsre publiek afkomstige eerste rangs violist Frank-Peter Zimmerman binnen weten te halen. Met bovendien een sympho- nie van Mozart op het pro gramma en de leiding in handen van de nauwelijks minder vermaarde James Conlon, al enige jaren chef dirigent van het Rotterdams Philharmonisch Orkest, moest dit concert een goed begin worden. Toch stelde met name het eerste pro grammaonderdeel, de Praag se symphonie van Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) ietwat teleur. Dat het RPO een toporkest is hoeft hier niet betoogd te worden. Vak manschap, muzikaliteit, er varing, het was er allemaal wel. Toch kwam het bij Mo zart niet tot musiceren op 't scherp van de snede. De uitvoering van deze be zonken compositie van de rijpe Mozart, bleef helaas re gelmatig steken in aanzetten tot spel waarin iets van de diepgang van het stuk hoor baar had moeten Zeker, alles klonk goed Pan( ticuleerd, helder en M0b prog Rechttoe, rechtaan zou*®"^ ook kunnen zeggen. DiBab] overdreven zijn, maarmigr gebeurde het vaak datNieu grijpende of weemij Tik passages onder een jPriki hoogglansbehandeling Kj®® Conlon in voor Mozartjwaa, ziek dodelijke parmant! var» veranderden. Verdwe«°P bodem van Mozarts syn*°rtc nie door deze aanpak I Athe dan dus wat uit het i tatie Conlons strakke mei Juk( verleende de finale, mi zon zorgvuldig opgebouwde!- daui titiemotieven, echter I' ™ealf én Mozartiaanse spannij |_eig de t Violist Zimmermann al ®tel* list in het concert in D «£1 Brahms (1833-1897) ma- daarentegen een onver! Uitz genoegen. Het stuk, dat' part tijds nogal wat weerst opgeroepen schijnt te he) Wee - Pablo de Sarasate zelfs van een „concert de viool" - overtuigde vertolking van Zir„ mannn in ieder geval he5 bliek van de volle sl hoorzaal van het besl recht van dit stuk. Kri maar met gevoel voor ance tekende zich de dl tische solopartij tegen] veelal uit liggende accoa bestaande orkestpartij het allegro non troppo af ook in het lyrische adaffl het opgewonden allegro coso ma non troppo vi| toonde de gastviolist ziel!5 groot solist, die na zijn U tatie terecht met een uitU ten applaus werd beloon TOM STRENGERS hijo

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 16