Leven op één kamer soms vol verrassingen illulshoff >Hulshoff HET KOENEHUIS=TRENDSETTER „Gematigd progressief' wonen in een Hema- interieur J Hulshoff i Hulshoff CcidócGouocuit' 2R 198 DONDERDAG 29 SEPTEMBER nieuw ider et refwoo lebrach t zijn tintt bestaat irtimet itig toi zijde n tern n kastt kunne voorki g hooi in af. t er oo eigi Je zult maar stu dent wezen. Leg je met veel pijn en moeite beslag op één van die spaarzame stu dentenkamers en op die mogelijk nog moeilijker te verkrijgen stu- diebeurzen van minister Deetman, dan volgt vaak nog een probleem waar je eigenlijk nooit zo bij stil hebt gestaan. Thuis immers was dat zoiets vanzelfsprekends: woonkamer, slaapkamer en eetkamer. Nu worden die ruimtes vaak tot één gereduceerd, waar bij ook nog eens een gebrek aan vierkan te meters de ellende compleet lijkt te maken. ofd ste n wel i 'en aa :len on en gla °f Lijkt, want met vaak een enorme ijver wordt getracht een leefbaar geheel te produceren. Hoe nu wordt zo'n kamer opgebouwd en met wat voor (vaak be perkte) middelen wordt het uiteindelijke egen :eramie produi ;en he ief Cee resultaat bereikt? Het antwoord is net lam rassend, de vraag op zich eigenlijk ook, bankje isselbar s uit ui ikjes ie -, Rave inini-ja kort >ldoen< isten d litbreni 5 allerl jepassi e fabrii d verde mvoud deurtj iheen nneme >ootjes ide spi gezien de reacties. Zo werd aan stichtingen voor studenten huisvesting gevraagd op welke wijze wordt geadviseerd als aspirant-kamerbe woners met vragen op dat gebied aan komen zetten. Alle universiteitssteden in den lande beschikken wel over minimaal één zo'n instelling, waar nieuwe studen ten zich heden ten dage niet eens meer kunnen inschrijven; zo groot is het ka mertekort. En de geluksvogel die dat wel lukt hoeft in elk geval niet aan te komen met vragen over inrichting. „Daar hou den We ons niet mee bezig, dat is ook onze taak ook niet", meldden de diverse geraadpleegde instellingen, gefrustreerd geraakt door alle commotie. INITIATIEF ïme e< Tja, daar word je dus ook niet veel wij zer van en eigenlijk ook niet veel vrolij ker. Want wie of welke instantie moet er dan worden benaderd? In Delft huisvest de Technische Universiteit een afdeling Bouwkunde. Niet alleen leren studenten daar hoe allerhande gebouwen voor oert elk vaak enorme bedragen kunnen worden de vei neergezet (zodat na het afstuderen de ïgkast 4 praktijk vaak erg tegenvalt), ook wordt om as aandacht besteed aan leefcomfort. Dus En fa| is uite :ugel. trbeeldi ar die s koste nwel e nan-do vraag voorgelegd op welke wijze de ka- iueler dan zou je verwachten dat ook voor de ongelukkige kamerbewoner enig advies hier zou kunnen worden verkregen. Mis dus. Eigen initiatief lijkt nu wel erg op zijn plaats. De stoute schoenen maar aangetrokken en op pad gegaan. Aan een groep (gewezen) kamerbewoners werd de mer werd ingericht. En dan blijkt dat de student op dat ge bied in elk geval de inventiviteit aan de dag legt die in de studie zo wordt ver langd. Totaal niet gehinderd door moge lijkheden, al dan niet van finan ciële aard, gaat de nieuwbakken alleenwoner op zoek. Ouders, bekenden, vrien den, ooms en tantes, werkelijk iedereen wordt ingeschakeld voor het opsnor ren van meubels. Kamers worden ver volgens volgestouwd met meubels die ja ren geleden eigenlijk al niet meer kon den. Maar men zit, slaapt of studeert er prima op, in of mee. SLAPEN En toch, hoe richt je een kamer zo gun stig mogelijk in? Want vervelend blijft bijvoorbeeld het verschijnsel slapen. Niet dat de gemiddelde student daar moeite mee zou hebben, maar vaak gaat dat gepaard met een bed van vaak vo luptueuze afmetingen. Want je brengt er tenslotte eemniet onaanzienlijk deel van je kamertijd in door. Toch trekt zo'n log, rechthoekig meubelstuk doorgaans direct de aandacht. Want nogmaals, de student met meer dan twintig vierkante meter tot zijn/haar beschikking behoort gega randeerd tot de uitzonderingen. In de tocht langs de diverse onderko mens val je dan ook van de ene verba zing in de andere. Van ingenieus in el kaar geknutselde slaapbanken tot hoog werkers. Die dan weer het meest weg hebben van de vroegere constructie op de kinderkamer: het bed dat middels het beklimmen van een trap kon worden be reikt, waaronder een bureau is gemon teerd. Een bevestiging van de opvatting van velen dat een student met volle overgave profiteert van de laatste kin derjaren. Althans, de meesten. Want er valt nog iets anders op. Je mag dan vaak nog zo blij zijn onder moeders vleugels uit te zijn, een gedeelte van alle nieuwe zelf standigen valt toch in een groot gat. De overgang was groter dan verwacht, de gewenning is uiterst moeizaam. Eén van de redenen - naast de beperkingen die minister Deetman aan studerend Neder land heeft opgelegd - waarom een groot Met de nodige inventiviteit wordt van de woon/slaap/eetkamer (ADVERTENTIE) deel de studie niet voltooit, maar stopt en levenslang geen studieboek meer in kijkt. Maar daarover wordt de toekom stige kamerbewoner niet ingelicht. En het interesseert hem/haar waarschijnlijk niet eens. Zolang dat kamertje, hoe klein ook, maar wordt bemachtigd en volge stouwd. INVENTIVITEIT Dat hoeft natuurlijk niet per se klein te zijn. Sommigen pakken het direct groot aan, maar die zijn dan ook van konink lijke bloede of krijgen van een gefortu neerde suikeroom een riante woonruim te aangeboden. En als de nood echt aan 4e man komt, blijkt een student toch ook heel best in staat tot enige inventivi teit. Zo zijn er genoeg die met een aantal anderen voor een sympathiek bedrag een huisje kopen, of een huis voor een eige naar bewonen. Dit bijvoorbeeld om kra ken tegen te gaan. Maar toch zijn het de spreekwoordelijke uitzonderingen. En zolang het ministerie van VROM (tegen woordig verantwoordelijk voor de stu dentenhuisvesting) niet van zins is spoe dig iets aan de zorgelijke situatie te doen, lijkt het nemen van dit soort maatregelen steeds gewoner te worden. En als het nu bij die woningnood bleef. Maar nu de meeste van de torenflats die in de jaren zestig uit de grond werden gestampt volledig zijn uitgewoond en al lemaal tegelijk aan renovatie toe zijn, is door de gedwongen herhuisvesting van duizenden het probleem nog nijpender geworden. In Delft doen tegenwoordig vele caravans als huisvesting dienst. Be nieuwd wanneer de eerste met een tent zich meldt. HENK KLOOSTERHUIS (ADVERTENTIES) 2aLFOLUX KEUKEN KEUKENS BADKAMERS SANITAIR OPEN HAARDEN MARMER, TEGELS PLAVUIZEN ïnweg 62 (Binckhors»).Telefoon.070 473434 'teve ■OTO: P epels Ie pliss le gordi tof mai erlijk. nog st n enke nogelijl igvenst fgewerk vlakke somn hterziji binnen i een stof zi te tre EUWE Wekelijks brengen zo'n vier miljoen klanten een be zoekje aan de Hema. Worst, taart, make-up en bh's. De Hema is er bekend om. Maar ook de arti kelen op het ge bied van woning inrichting eri -decoratie („kleinwonen" zoals het concern het zelf noemt) ge nieten een enorme belangstelling. Ver lichting, gordijnen, serviesgoed, glas werk, huishoudtextiel en keukenarti kelen. Qua vormgeving soms gedurfd, soms behoudender. Maar in elk geval fris en opvallend eri met een heel ei gen stijl, ondanks de relatief lage prij zen. „Actueel, gematigd progressief en ei gentijds". Zo typeert groepsinkooplei- der C. IJsbrandy, werkzaam op het hoofdkantoor in Amsterdam Zuid- Oost, het assortiment. „Kijk, wij zijn geen trendsetters en we steken onze nek niet uit met nieuwe dingen waar van we niet weten hoe ze het doen. Het echte design laten we over aan de A-merken. Maar we proberen wel be paalde trends zo snel mogelijk te vol gen". Dat was in de beginperiode van de Hollandse Eenheidsprijzen Maat schappij Amsterdam (opgericht in 1926) wel even anders. In alle winkels dezelfde lage prijzen, was de slogan. Kwaliteit kwam op de tweede plaats en aan vormgeving werd nagenoeg niets gedaan. „We werden eind jaren WARENHUIS WIL ROL ALS VORMGEVER BENADRUKKEN (ADVERTENTIE) Gelderland zestig gedwongen meer aan kwali teit en vormge ving te doen, toen het discount-feno meen ontstond", vertelt IJsbrandy, die onder meer voor de woningin- richting verant- woordelijk „Lage prijzen wa ren niet meer voldoende. Dat resul teerde in de oprichting van een Hema- lab voor het testen van artikelen en een afdeling styling die zich bezig houdt met de vormgeving. Verder zijn we in de jaren tachtig meer gaan doen aan de vormgeving per assortiment in plaats van per artikel. Zo zie je nu veel vaker een zelfde kleur in verschil lende assortimentsgroepen terugko men. SIGNALEREN De stylisten zijn voor de Hema van groot belang. Omdat het bedrijf alleen het eigen merk verkoopt, hebben hun ideeén een grote invloed op het imago van de artikelen. Toch worden de meeste artikelen in het „kleinwonen" niet door de stylisten ontworpen. „Zelf produkten ontwikkelen is een langdurig proces en vergt grote startin vesteringen. Neem nou bijvoorbeeld pannen. Het kost veel geld om daar voor mallen te maken. En dat is te duur voor ons smalle assortiment". De stylisten reizen de hele wereld door om nieuwe trends te signaleren. Twee keer per jaar presenteren ze hun be vindingen aan de afdeling inkoop. Naar aanleiding daarvan wordt de nieuwe collectie bepaald. Bij het ene artikel treedt het Hema-imagp duide lijker op de voorgrond dan bij het an dere. „Bij sommige fabrikanten kopen we alleen het produkt in en zullen we misschien slechts de kleur veranderen. We zullen er wel altijd naar streven zo'n artikel exclusief voor Nederland te krijgen. Gaat het om gordijnen en huishoudtextiel, dan kunnen we mak Ook gordijnen zijn een belangrijk onderdeel van Hema's assortiment kleinwonenHier meet. een verkoop ster in het filiaal aan de Grote Marktstraat in Den Haag een lap stof voor.een klant af. FOTO: CEES VERKERK kelijk zelf een dessin bepalen. Al dan niet in samenwerking met de stylisten van zo'n textielbedrijf', aldus de heer IJsbrandy. Nieuwe ideeën voor vorm geving worden vooral opgedaan in Ja pan, Frankrijk, Italië en Scandinavië. Voor de textiel zit men veel in de Bondsrepubliek. „Duitsland heeft nu eenmaal een sterke textielgroep". KWALITEITSBESEF Dat de Hema zijn rol als vormgever wil benadrukken blijkt uit de ontwerp wedstrijden die tweejaarlijks worden (ADVERTENTIE) gehouden. Het concern wil hiermee een brug slaan tussen onderwijs en bedrijfsleven, maar ook de vormge ving in het algemeen onder de aan dacht brengen. „Vroeger hoorde je nog wel eens: mensen die weinig geld heb ben, doen niks aan vormgeving. Maar dat is niet zo. Als je niet veel hebt uit te geven, wil dat nog niet zeggen dat je geen kwaliteitsbesef zou hebben of geen interesse voor vormgeving. Bo vendien: goede vormgeving hoeft be paald niet duur te zijn", aldus IJsbran dy. Een 51 pagina's tellende, gratis ver krijgbare kleurenbrochure (inclusief kortingsbonnen) moet het assortiment „kleinwonen" bij de klanten aanprij zen. Is dat niet wat duur voor een Hema, die zijn produkten altijd zo za kelijk brengt? „De presententatie in onze winkels is vrij recht toe recht aan. Sober en functioneel. Daardoor kunnen we niet alles tot zijn recht la ten komen en zoeken we naar andere wegen om de artikelen onder de aan dacht te brengen. Inderdaad, de gids is duur. Maar als je je winkel in Bijen korfsfeer wilt omtoveren, is het nog duurder". Stoelen, tafels, kasten en bankstellen zul je bij het warenhuis niet tegenko men. „Geen plaats voor. De opper vlakte van de winkels is gewoon te klein". En grappend: „Maar ze gaan ook niet door de draaideur". Wel ging er onlangs een karpetten-experiment van start. Deze zijn in dertig vestigin gen te bezichtigen, maar kunnen' ook in de andere vestigingen besteld worden. CLARISSE BUMA Piano spelen zonder buren te hinderen Er zijn twee, nee eigenlijk drie manieren om de buren niet te hinderen als je een piano hebt. De eerste: niet spelen. De tweede: geluidsisolatie. Om te beginnen moet de piano op rubber worden gezet en niet tegen de muur die de twee wo ningen scheidt. Dat alleen is verre van afdoende, daarom zijn er nog meer aan passingen noodzakelijk. Die kunnen zelfs zo ver gaan dat er een kamer in een kamer ontstaat. Maar in praktijk blijkt zelfs de beste en duurste isolatie (waar voor je een Steinway-vleugel zou kun nen kopen) tegen te vallen. De Stichting Geluidshinder (NSG) krijgt geregeld klachten van pianospelers en ouders van pianospelende kinderen, dat hun buren blijven klagen. De NSG noemt dan als mogelijke oplossing de di gitale piano, omdat daarnaar kan worden geluisterd via een koptelefoon. Maar dit imitatie-instrument stuit op veel bezwaren. Muziekliefhebbers vin den het een kwelling: de klank haalt het niet bij een normale, akoestische piano, de aanslag is gevoelloos, het past niet in een verantwoorde muzikale opleiding en het is geen gezicht als meubelstuk. Volgens de NSG zouden velen een digi tale piano echter toch serieus moeten ne men, omdat het de enige wérkelijke op lossing voor .geluidsoverlast is. „Door toepassing van geavanceerde digitale technieken is er een bijzonder goede imitatie van een normale piano te reali seren". constateert de stichting. „En vooral bij jongeren, dus ook bij jonge le raren, is de weerstand tegen digitale pia no's aan het wegebben". DICK HOFLAND (ADVERTENTIES) hülsta !S DAMADLICHTSTUDIO halogeen verlichting TORENSTRAAT 146 2513 BW DEN HAAG TELEFOON 070-647250

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 31