Gladde stoffen en Italiaanse dessins Jlli5±ii!Ek> Een creatief wandmeubel HET KOENEHUIS=TRENDSETTER Boven: Een wandmeubel dat rond een stukje stellingkast is gebouwd. Het laat zien hoe met behulp van plaatmateriaal en een stuk spiegel allerlei fantasieën werkelijkheid worden. Voor het ene raam hangt een klassiek bloemtjesgordijn en voor het vol gende moderne la mellen. Bij de bu ren daarnaast hangt helemaal niets. Kortom, een echt allegaartje. In Nederland heeft ie dereen zo zijn ei gen ideeën over „raam-aankle- ding". In tegenstelling tot de Belgen en de Duitsers. België is I een uitgesproken voile-land. Tachtig procent van de vitra- gemarkt wordt daar door voile bepaald. In Duitsland is het net andersom, daar hebben gebreide vitrages de voorkeur. In onze buurlanden is het glasgordijn een essentieel onderdeel van de inrichting, terwijl het in Nederland nog steeds een sluitpost is. Neem alleen maar de plooi val. Een Nederlander vindt honderd procent toegift voor de plooien al heel royaal. In Duitsland is dat vaak twee honderd a driehonderd procent. Geen wonder dat het strakke rolgordijn het in Nederland goed doet. Ook overgordij- Moderne dessins sieren de gordijnstoffen. Veel (ADVERTENTIE) WARMTE SFEER! elkaar worden afgestemd Het Koenehuis doet dat diverse materialen, kleuren en strukturen op KEUKENS «BADKAMERS SANITAIR OPEN HAARDEN MARMER.TEGELS PLAVUIZEN Maanweg 62 (Binckhorfct), Telefoon 070 473434 EEN STOFJE Hoewel de Neder landers geen over weldigende voor keur hebben voor bepaalde typen gordijnen, zijn er toch wel trends te signaleren in de gordijnenmode. Er is een opmerkelijke 'Vffi voorkeur voor gladde stoffen en Italiaanse dessins. Volgens B. Boerkamp van Wyers Wo ningtextiel in Maarsbergen hangen steeds meer mensen „een stofje voor de vensters". Niet alleen een valletje, - ove rigens een typisch Nederlands verschijn sel - maar ook weer meer lange vitrages. „De gebreide vitrage is vrijwel van de markt verdwenen. Vijftien jaar geleden waren de zogenaamde open weave glas gordijnen met grove draden nog een ware rage. Momenteel is er veel vraag naar geweven glasgordijnen. Met name naar de gladde weefsels", aldus Boer kamp. Bij de overgordijnen is er sinds vorig jaar een duidelijke trend naar gladde en glanzende bedrukte gordijnstoffen met een donkere achtergrond en levendige motieven. „We zitten nu in de nadagen van de country-look. De ruige tweed achtige stoffen verdwijnen naar de ach tergrond. De sfeer verandert van ruige Noorse stoffen naar een verfijnd, elegant Italiaans uiterlijk dat beter past bij het chroom en glas van de moderne meu bels", aldus Boerkamp. LAMELLEN MET MOTIEVEN Een veel gekozen alternatief voor vitrage zijn de lamellen. Werden ze in de jaren zestig voornamelijk als zonwering ge bruikt, tegenwoordig staat het decoratie ve aspect voorop. Dit geldt ook de verti cale lamellen. Boerkamp: „Er zijn lamel len in uitgesproken gordijndessins, met bloemmotieven bij voorbeeld. Nu al worden gordijnstoffen zodanig geprepa reerd dat ze zijn te verwerken tot mooi strak en glad hangende lamellen". Horizontale lamellen zijn er momenteel in meer dan vijftig kleuren. In matte of glanzende uitvoering, geperforeerd of zelfs in een diagonale structuurstreep. „Die structuurstreep, daar verwachten we veel van", zegt Boerkamp. „En dan vooral in de smallere lamellen. De om zet in vijfentwintig en zestien milimeter stijgt nog steeds, terwijl die in vijftig en vijfendertig milimeter daalt". Voor schuine ramen, lichtkoepels glasserres bieden de zogenaamde plissé een goede oplossing. Geplisseerde gordr nen zijn vervaardigd van kunststof mal hebben een uitgesproken stofuiterlijk. Nieuw is de dubbele plissé die nog su bieler en vormvaster is dan een enkel uitvoering en daardoor in alle mogelijl modellen plooibaar. Een boogvensti kan hiermee fraai worden afgewerk maar ook vrijwel horizontale vlakke zonder kans op doorzakken. Bij somni ge series is het mogelijk de achterzij* uniform ivoorwit te kiezen en binnen huis in verschillende vertrekken een ai dere kleur. Ondanks de dubbele stof zi ze tot een uiterst klein pakje op te tre ken. JEANNETTE v.LEEUWE ■ficidóc Qowuvnt' DONDERDAG 29 SEPTEMBER 198 Meer dan een bergmeubel Kastenspecialist Bruynzeel maakt van zijn AXIA-étagère veel meer dan een opbergmeubel. Opbergen is hier tentoonstellen geworden. Ontwerper Walter Antonis maakte deze opbouwkast uit elementen die op velerlei manieren gevarieerd kunnen worden en die een toepassing als hoekkast, boekenkast, bar of scheidingswand mogelijk maken. Er zijn veel kleurcombinaties mogelijk, de materialen zijn fiberboard, staal en hout. Creatief opber gen. Scheidings wanden als een speelse grens. Voor wandsys- temen met uit gekiende toepas singen zijn het variaties op het thema indivi dueel wonen. Zelfs een zo prozaïsch meubelstuk als een rechttoe-rechtaan stellingkast ontkomt er niet aan de indi viduele mogelijkheden te benadrukken. Juist de verschillende opbouwmogelijk- heden van stellingvasten en de plaats er van in de woonruimte maakt veel eigen indelingen mogelijk. De laatste jaren zijn er door allerlei kastenspecialisten - en Lundia ging hierbij voorop - ook al lerlei kleurvariaties aan toegevoegd. Het bekende boekenrek van weleer, in blank hout of gelakt of gebeitst, is allang ver anderd in een veel speelser meubel met deurtjes, laden, diagonale vormen en toepassing van glas, enz. Het is ook al lang niet meer een kast alleen maar een heel systeem voor zitten, slapen, opber gen en koken. Het uitgangspunt is even wel gelijk gebleven: een snel te demonte ren en weer anders op te bouwen geheel van losse elementen. Wat pa en ma van daag als boekenkast dient kan morgen onderdeel uitmaken van de slaapkame rinrichting van zoon- of dochterlief. Lundia kijkt vooruit. De prijs is mee ontwikkeld. Was een Lundiarek al niet echt goedkoop, met de nieuwe toepassingen zijn de kosten toch een factor die stevig meeweegt bij de aanschaf. Marketing-chef Kreugel erkent dit: „We zijn niet de goedkoopste, maar we willen ons onderscheiden door de ko per waar voor zijn geld te bieden". NIEUWE KLEUREN Lundia werd begin augustus getroffen door een brand die de toonzalen in Varsseveld in de as legde. De produktie- 1 ij nen bleven evenwel gespaard en daar door is wat de nieuwe catalogus aan nieuws brengt ook werkelijk verkrijg- Dat nieuw wordt onder ee aantal trefwooi den gebracl Allereerst zijn enkele tinte aan het bestaac de assortimei van twintig to< i gevoegd: zijde zwart en tem bruin, tinten die in stellingen en kaste goed met elkaar gecombineerd kunne worden. Ze geven de kasten het voork* men dat bij de prijsontwikkeling hooi goedkoopte zie je er echt niet aan af. Behalve de nieuwe kleuren komt er oo een „Lundia-Line". Die omvat eigenlij alles wat niet valt onder het hoofd ste lingkast, maar wat de laatste jaren wel de catalogus werd aangetroffen aa woonaccessoires. „Die bij-artikelen oo vatten bijvoorbeeld keramiek en gla werk. Mensen zagen een vaas of ee dekbed in de catalogus en vroegen e naar in de Lundiawinkel. Die keramie hebben we uiteraard niet zelf in produl tie, maar we leveren nu wel een hei programma", aldus marketingchef Cei Kreugel. Hetzelfde is het geval met lam pen, tafels, stoelen en fauteuils, bankjt met een omkeerbare of verwisselbai jas". De catalogus biedt de keus uit ui voeringen met namen die de bankjes iel klassieks meegeven: een Dvorak-, Rave Strauss-, Strawinsky- en Toscanini-ja En daarbij de mogelijkheid van kort half lang. Individueel zijn er voldoend één z mogelijkheden. ten Z1 kunm merte lukt I met a MEN TEKENT EROMHEEN... Nog veel individueler zijn de kasten d den Lundia onder de naam Aksent uitbrer Werden in de vorige catalogus allei tips en suggesties voor eigen toepassi gen opgenomen, ditmaal gaat de fabrii in Varsseveld meer dan een stap verde „Voor de koper is het recept eenvoud en hoogst persoonlijk: men neme ei stellingkastfje), met of zonder deurtj en laden, en men tekene eromheen vormen die de kast moet aanneme Waar nodig worden er extra pootjes verchroomd of gelakt - allerhande spi gels of glasbladen aan toegevoegd, kleur is alles mogelijk, Lundia voert elk vaak wens uit. De rekening omvat de ve neerg werkte onderdelen van de stellingkast fl prakt het plaatmateriaal dat nodig was om aa aand; Je zul dent je me en m« op ée spaan dentei op di nog n verkri diebei minis een p bij sti dat ze slaapl ruimt bij oo te mi make Lijkt, wordl prodi opgefc perkt* result rasser geziei Zo wi huisv wordl wone kome den li de grilligste wensen te voldoen. En arbeidsloon. Een standaardprijs is uite aard niet te leveren", aldus Kreugel. De catalogus omvat enkele voorbeeld! die het aanzien waard zijn maar die gauw enkele duizenden guldens koste Voor dat geld heb je dan evenwel e meubel in huis dat geen buuirnan-d* het-zelver je nabouwt. Individueler nauwelijks mogelijk. Links: Stoeltjes, fauteuils, een bankje en keramiek, het houdt een nieuwe Lundia Line in. dan 2 ongel hier 2

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 30