m wEsn VLAK SCHERM, 3-SPOT LASER... TANDY. Ik ben niet de man die het altijd juist heeft gezien" Spoorloos" beste Nederlandse film Bin Denver wil 21 min len voor ruimtereis John Floore niet naar Residentie Orkest Succes voor Caroline Kaart en Marco Bakker Leidse Courant: voor meer dan nieuws alleen. Een krant voor u! art. Z\ met[ rorietl Fortu de ti rondc elwinc men. J aor Ze bleek metel ïdê orf averij! i ama? MEMOREX™ CD 2400 CD SPELER 3 spot laser Gedempt, zwevend af- speelmechanisme Tot 15 tracks pro grammeerbaar Herhaling van een num mer. programma of hele CD Automa tisch muzlekzoeken voor en achterwaarts 42-9046 Van.^99/ elk MINIMUS®? Alum. 2 weg i ziek (2SW RMS) j 40 2030 Zwart 1 40 2034 Zilver kleurig SYSTEM-302 HIFI-INSTALLATIE Versterker van 2x55W muziek (2x35W RMS) Digitale MG LG FM stereo tuner met 2 preselecties Dubbel cassette deck met Dolby* B en snel kopieerfunctie Platenspeler Twee 3-weg boxen met "bass reflex" van 100W muziek (70W RMS) 31 9065 IE PRIJZEN VOOR VAN GELUK GESPROKEN IAECHT „Spoorloos" regisseur George Slui- s gisteren als beste rlandse film onder- g tri jen met een Gouden De prijs werd tijdens lotgala van de Neder- e Filmdagen in 3-Hifht overhandigd aan roducenten van de George Sluizer en wiingia^ordon. De prijs van :ige ei 3llanda 3S 2-1, s 2-0. 2-10. eidschi buiters 2 2-4, 1 2-0, ndag i Iwart 5- >4. Leli 5-14, Ido 5- Slof 5 i 5-28, 'envoor de Nederlandse Filmkri tiek (geen Gouden Kalf) werd eveneens aan deze film toegekend. Het Gouden Kalf voor de beste regie ging naar Pieter Verhoef f, voor zijn film „Van geluk gesproken", die verder in de prijzen viel met prijzen voor Michiel Romeyn (beste acteur) en Marijke Veugelers (beste actrice). In de categorie beste korte film werd „Vuurdoop" van regisseur Sander Francken met een Gouden Kalf onder scheiden en als beste docu mentaire „De Wording" van Cherry Duyns. De speciale juryprijs (voor producenten) ging naar Hagenaars Cees Kasander en Denis Wigman voor de film „Love is a fat woman" (regie Alejandro Agresti). De winnaars van de Gouden Kalveren bij een, met op de onder ste rij (tweede van links) Pieter Verhoef en boven (tweede van rechts) George Slui zer, die de belangrijk ste prijzen in ont vangst namen. FOTO: ANP NEAST JORIS IVENS WIJST LEGENDEVORMING AF [STERDAM „Men ft ten lange leste jd mij een soort monu- opgericht, een ;szins drukkend mo- ient maar wel één stand houdt, gerust- end doch incom- t, en vervolgens ben een legende gewor- Joris Ivens, de Vlie- ide Hollander, die ziin camera de we- doortrekt teneinde lisdaden van het ka- isme aan de kaak te len en het werk van mderdrukte mens te ngen. Die legende i ik echter niet, ik ben de man die het op j moment van zijn le- juist heeft gezien". b zelfbespiegeling werd éle jaren geleden neerge- I in een autobiografie van is Ivens, de in Parijs wo- de Nederlandse cineast in november 90 jaar .r* ^dt. Tegelijkertijd zal hij tnjd v een filmcarrière van zes- opmejaar achter de rug hebben was itgn bewogen leven dat tot beurtje dag van vandaag aan- oers qjng ]S voor heftige discus ronde. dium ls Werd in een progressief /ormq0liek gezin in Nijmegen daaniiren Hij was voorbe- |d om zijn vader op te n Renbn als hoofd van diens rtai ^ak (CAPI) met een kondelg filialen in het land. voor^. joris voelde zich meer vee getrokken tot de camera, eerde |een oude camera uit va- vergee zaak maakte hij op der- n leeftijd in twee of Ruitej weekeinden met mede- enslotljting van de gehele fami- werdgj zijn eerste zwart/wit Gerarijanenjfilm, die vijf minu- luurde: De Wigwam. Er •n daarna nog vele vol- zo'n 65 in totaal. isterdam, eenmaal wer- jjet [3 in het bedrijf van zijn pir, maakt hij de films „De zen del" (1928> en ..Branding" jlun»), en „Regen". Met deze weel5 begint Ivens naam te )lgend:en als Pionier van de eente flgarde fikn. Intussen NecjJ hij met een groepje nroanHen^unstenaars 'n ook ji^dam ook de Filmliga spra$) opgericht met de be- e kern!nS om met ^et vertonen .^.artistieke „zuivere onaf- telijke" films een dam op Terpen tegen de opruk- I Ie „commerciële film". gt Ie jonge Ivens beginnen e tijd al linkse gevoelens De beitwaken- ^at komt onder ïverijef tot uitdrukking in het jindigfn van hlms voor de In drwe^in^ "^9- Bouwen" slechi en „NVV-congres" (1929) en voor de CPN „Breken en Bouwen" (1930). Van die par tij is Ivens nog een paar maanden lid, maar hij voelt zich dermate in zijn bewe gingsvrijheid beperkt dat hij er weer uitstapt. Zijn geloof in communisme en marxisme wordt sterker na bezoeken aan de Sovjetunie. Zijn camera wordt steeds meer een „wapen in de klas senstrijd van de arbeiders". In 1934 gaat hij naar de Bori- nage om daar het ellendige maar ook strijdbare leven van de mijnwerkers op het celluloid vast te leggen. En daarvan teruggekeerd werkt hij zijn film „Zuiderzee" om tot „Nieuwe Gronden", met meer aandacht voor de socia le en politieke dimensies. „Nieuwe Gronden" was voor velen de druppel die de em mer deed overlopen. „Zij die „Borinage" nog hadden geac cepteerd of zij die hem had den willen vergeten zoals men een jeugdzonde vergeet, waren niet bereid de nieuwe versie van „Zuiderzee" te verdedigen. In minder dan twee jaar had ik zowel de be langstelling van een progres sieve avantgarde gewekt als de banbliksems over me af geroepen van een kritiek, die de burgerlijke waarden ver dedigde", aldus Ivens. Hemingway Hij vertrekt naar de VS, van waar hij in 1937 naar Spanje vertrekt voor een film over de burgeroorlog, „Spaanse aarde", waarin hij partij kiest voor de republikeinse rege ring die vecht tegen Franco. Ernest Hemingway spreekt het commentaar van de film, die beiden zelfs brengt bij president van Amerika, Roosevelt. Die reageerde ui terst positief. „Deze film geeft voor de eerste keer dui delijk aan dat het het Spaan se volk is dat vecht", zo zou hij tegen Ivens gezegd heb ben. In 1939 maakt hij zijn eerste reis naar China, dat in oorlog verwikkeld is met Japan, en maakt er „De 400 miljoen". In Canada en de VS maakt hij daarna films over de New Deal-politiek en de dan al woedende wereldoorlog. Tegen het einde van de oor log krijgt hij opdracht van de Nederlandse regering de be vrijding van Nederlands-In- dië te verfilmen. In zijn con tract stelt hij dat na die be vrijding Nederlanders en In donesiërs gelijkwaardig die nen te zijn. Ivens: .„Nadat In donesië zichzelf in 1945 be vrijdde, veranderde een en ander. Toen er vervolgens een boot met de gouverneur en met militairen naar Java vertrok, zat ik daar niet op. En ook niet op de volgende. Joris Ivens, de Vliegende Hollander, die met zijn camera de we reld doortrekt FOTO.ANP Ik kreeg het gevoel dat zij er mij er niet bij wilde hebben", aldus Ivens. Op een persconferentie in het Australische Sydney be schuldigde hij vervolgens de Nederlands-Indische rege ring van contractbreuk en gaf zijn opdracht terug. Hij maakte zelf „Indonesia Cal ling", over de boycot van ha venarbeiders van Nederland se munitieschepen richting Indië. Het betekende een conflict tussen hem en de Nederlandse overheid, die hem tien jaar lang zijn pas poort zou kosten. Dat werd in 1947 ingenomen op de Neder landse ambassade in Praag, toen hij het wilde verlengen. Noodgedwongen maakt hij uitsluitend films in het oost- blok over communistische jeugdcongressen, vakverbon den en vredesbewegingen. Maar hij voelt zich gedegra deerd tot een soort hoffoto- Yu Kong Pas tien jaar jaar later, weer in het bezit van zijn paspoort, trekt hij weer de wereld in: Frankrijk, Italië, Mali, Cuba, Chili, Vietnam, Laos en Chi na. In dat laatste land maakt hij de twaalf uur durende film „Hoe Yu-Kong de ber gen verzette", en de onlangs gereed gekomen film „Une histoire de vent". Hij heeft zich inmiddels afge keerd van het Sovjet-com- munisme, en in China koes tert hij meer liefde voor de mensen dan voor de leiders van dat land. Terugkijkend op die periode vindt hij zich dan nog een „roestige oude fellow-traveller van het Sta linisme". Als cineast heeft hij een enorme reputatie, wat tot uit drukking komt in de vele prijzen en onderscheidingen uit Frankrijk, Italië, Spanje, de Sovjetunie en, nog niet zo lang geleden, ook Nederland. Minister Brinkman overhan digde hem in 1985 het Gou den Kalf. Een laat eerherstel. Jaren geleden is hij al eens vanuit de Nederlandse film wereld voorgedragen voor het Grootkruis in de Orde van de Nederlandse Leeuw. Ivens weigerde zolang hij geen eerherstel had gekre gen. Dat laatste is nu ge beurd. Misschien dat het er nu toch van komt, in Nijme gen, waar hij zijn negentigste verjaardag viert. WIM SWART enspelprijs naar Marijke Meijer !RDAM Marijke Meijer heeft de Jan Nelissenprijs •ppenspel van het Amsterdams Fonds voor de Kunst ge- i voor de voorstelling „Klaasje ergens anders". Het is de leer dat deze vierjaarlijkse prijs van 10.000 gulden wordt 1. Meijer speelt sinds 1981 produkties voor kinderen tot zeven jaar. De bekroonde produktie is volgens de immissie zeer harmonieus. arleenju f)e Amerikaanse zanger John Denver is bereid ia Aijjoen dollar (ruim 21 miljoen gulden) te betalen voor een jers nifoet een Sovjetrussich ruimtevaartuig. Volgens Denver is stanjelijkheid met een NASA-vlucht mee te gaan uiterst voorJlenver zei altijd belangstelling te hebben gehad voor de 6 ammn 'n 2 *e hebben aangemeld voor het ruimte- uw Mfrgramma van de NASA waaraan ook burgers mochten ir jl^' Na de ramp met de Challenger werd dit programma i Kondlpgeschort. Denver heeft van de Amerikaanse autoritei- uitnotemming gekregen voor zijn verzoek. Hij moet bij de sprongiog een medische keuring ondergaan. Voor zijn tien mil- ln d*Jar kan de Amerikaanse zanger een tweedaagse vlucht 51 Van een Sojuzruimteschip en een zesdaags verblijf aan met fen het ruimtestation MIR tegemoet zien. ROTTERDAM „Twee kapi teins op één schip is niet goed. Zeker niet als een van die twee over de pot geld gaat en ik dat niet ben". Om deze re den wordt John Floore, thans directeur van het Rotterdams Conservatorium, geen artistiek directeur van het Residentie Orkest. Hij was voor deze functie benaderd, maar vindt dat de artistieke en de zakelij ke taken bij het orkest te na drukkelijk zijn verdeeld. Ook beschouwt hij zijn werkzaam heden op het conservatorium nog niet als afgerond. Volgens Floore houdt de func tie van artistiek directeur van een groot orkest meer in dan alleen het programma samen stellen. Zo moet een artistiek- directeur zich bij voorbeeld ook bezighouden met perso neelsbeleid en publiciteit. De strakke scheiding tussen de ta ken van de twee directeuren bij het Residentie Orkest wijst Floore af. „Dat heb ik van het begin af gedaan. Ik vindt dat degeen die zich met solisten en dirigent moet bemoeien, ook over het geld moet gaan en als dat niet kan, dan ben ik niet de juiste persoon voor die post. Afgezien daarvan heb ik geen enkele aanleiding om uit Rot terdam weg te gaan; dat is na vijf jaar te vroeg. Misschien valt over een paar jaar weer te praten". Een nieuwe structuur komt pas in het vizier als zakelijk leider mr. B. van der Meer over enkele jaren met pen sioen gaat. Artistiek directeur drs. J. Taat heeft het Residen-» tie Orkest eerder dit jaar ver laten. FORMULE PROMCONCERT WERKT Stadsgehoorzaal (Lelden): Concert door het Noordhollands Philharmo- nisch Orkest met werk van onder anderen Mozart, Verdi, Anderson en Bernstein, met medewerking van Caroline Kaart (sopraan) en Marco Bakker (bas), onder leiding van Fer- nand Terbij. Gehoord op 28 septem ber. Als er gouden melodieën be loofd worden, gezongen en ge speeld door een goed orkest en twee beroemde solisten, als een kaartje slechts 12,50 gul den kost (mogelijk gemaakt door enkele sponsors) en een deel daarvan nog bestemd is voor het Rode Kruis, dan blijf je niet voor de buis hangen. Dat zo'n formule werkt, bleek uit de grote belangstelling voor het promenadeconcert gisteravond in de Stadsgehoor zaal. En de concertganger kreeg in derdaad waar hij op hoopte. Een gevarieerd programma dat voor de pauze hoogtepun ten uit de operaliteratuur be lichtte, bood in het tweede ge deelte een keur aan onverslijt- bare Amerikaanse musicalme lodieën. Als een opmaat voor het uitgebreide programma zette het orkest een precieze uitvoering van Donizetti's ouverture „II matrimonio se- greto" in. Een warm applaus was op zijn plaats, maar nog meer bijval werd met Donizet ti's ouverture voor „Don Pas- quale" geoogst, die strak maar karaktervol gespeeld werd. Het enige stuk waarin het or kest minder overtuigend klonk, was het „Intermezzo" uit Franz Schmidts „Notre Dame", dat zich wel rustig ontvouwde maar waarin de baspartijen onevenredig hard doorkwamen en de strijkersin- zetten hier en daar nogal on gelijk waren. In dit deel van de avond zon gen Caroline Kaart en Marco Bakker een aantal aria's en duetten van Mozart, Verdi en Puccini. Carolines stem heeft een breekbaar timbre en werd door haar jgehoor vooral ge waardeerd in het duet „La ci darem la mano" uit „Don Gio vanni" van Mozart, waarmee zij en Marco Bakker door hun fraaie stemmen en suggestieve voordracht de zaal een over weldigend applaus ontlokten. Ook was Marco Bakker een voortreffelijke Leporello in „Mada mina", eveneens uit „Don Giovanni". Na de pauze lieten de Noordhollandse mu sici zich nog eens van hun bes te kant horen in twee compo sities van Leroy Anderson: de heerlijke wals „Belle of the ball" en de virtuoze „Bugiers holliday". Vocale hoogtepunten waren na de pauze Marco Bakkers vertolking van Bernsteins „Maria" en het door Caroline Kaart gezongen „I feel pret ty". Hoogtepunten, ondanks het storende feit dat af en toe teveel van hun geluid verloren ging door het gebruik van mi crofoons die beter afgesteld hadden kunnen zijn. TOM STRENGERS Voor een uitgebreide agen da, ook voor de komende dagen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant. ALPHEN AAN DEN RIJN EURO CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6. tel. 01720-20800): Good morning Vietnam (al); dag 18.30 en 21.15, za en wo ook 13.30, zo ook 13.30 en 16.00. EUROCINEMA II: Ac tion Jackson (16); dag 18.45 en 21.30, za en wo ook 13.45, zo ook 13.45 en 16.15. EUROCINEMA III: Crocodile Dundee II (al); dag 18.45 en 21.15, zo ook 16.15. Benji (al); za. zo en wo 14.00. EUROCI NEMA IV: Salsa (al); dag 18.30 en 21.00, za en wo ook 13.30, zo ook 13.30 en 16.00. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19, tel. 071-121239): Can't buy me love (al); dag 19.00 en 21.15, za. zo en wo 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39. tel. 124130): De ondraaglijke lichtheid van het be staan (al); The last temptation of Christ (12); dag 20.00. Presidid (aj); Good morning Vietnam (al); Nico (al); dag 14.30, 19.00 en 21.15. Junglebook (al); za, zo en wo 14.30. TRIANON (Breestraat 31. tel. 123875): The last emperor (al); dag 20.00. REX (Haarlemmer straat 52, tel. 071-125414): Raw ta lent (16); dag 14.30, 19.00 en 21.15. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30. tel. 01718-74075): Crocodile Dundee II (al); do t/m zo en wo 14.45, 19.00 en 21.15, ma en di 19.00 en 21.15. CITY THEA TER II: Saigon (12); dag 19.00, do. vr en zo ook 14.45, ma, di en wo 21.15. Honneponnetje (al); do, vr, za en zo 21.15. Tom and Jerry fes tival (al); za en wo 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Honneponnetje (al); do. t/m zo. 19.00, ma. t/m wo. 20.15, za. zo. wo. 15.45. Crocodile Dundee (12); do. t/m zo. 19.00 en 21.15, za. zo. wo. 15.45. The Dead (16); do. t/m zo. 20.45, ma. t/m wo. 20.15. KINDERVOORSTELLING Repelsteeltje (al); za., zo., wo. 14.00. ma. t/m wo. 20.00. De red- dertjes (al); za., zo., wo. 14.00. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13.269) Gooi mamma uit de treinl (al): vr. t/m zo. 20.00. za. zo. wo. 14.00, 20.00. Dancers (al): ma. t/m wo. 20.00. KINDERVOORSTELLING Gooi mamma uit de treinl (al): za. zo. wo. 14.00. ZOETERMEER PROMENADE: Deadly pursuit 16; do. ma. di. 20.00. vr. 19.00, 21.30. za. zo. 14.00, 19.00 21.30. wo. 14.00, 16.30, 21.30. Moon struck (16); do. ma. di. 20.00. vr. za. zo. 19.00, 21.30. Crocodile Du- nee II (al); do. ma. di. 20.00. vr. 19.00, 21.30. za. zo. 14.00, 19.00, 21.30. wo. 14.00. 16.30, 21.30. Troetelbeertjes in wonderland (al); za. zo. wo. 14.00. DEN HAAGASTA 1 (Spui 27, tel. 463500): Goodmorning Vietnam (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ASTA 2: Masquerade (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.45. 21.30. ASTA 3: Salsa.."it's hot" (al); 14.00, 18.45. 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. BABYLON 1 (Winkelcentrum Babylon, tel. 471656): Tosca (al): zo. 11.00. Han- na's War (16); 15.00, 18.00, 21.00. BABYLON 2: The last tempta tion of Christ (12); 15.15, 17.15, 19.15, 21.30. zo. ook 13.15. BA BYLON 3: De ondraaglijke licht heid van het bestaan (al); 15.30, 20.00. CINEAC 1 (Buitenhof 20. tel. 630637): Srewball Hotel (12); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 2: The presidio (12); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 3: Poltergeist 3 (16); 18.45, 21.30. do. vr. ma. di. ook 14.00. METROPOLE 1 (Car- negielaan, tel. 456756): Frantic (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 2f.30. METROPO LE 2: The last temptation of christ (12); 14.00, 20.30. zo. 13.15, 16.45, 20.30. METROPOLE 3: Deadly pursuit (12); 14.00, 18.45, 21.30. ZO. 13.15, 16.00. 18.45. 21.30. METROPOLE 4: Crocodile Dun dee 2 (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ME TROPOLE 5: The Milagro Bean- field War (al); 20.30. do. vr. ma. di. ook 14.00. ODEON 1 (Heren gracht 13, tel. 462400): Steven Se agal ia „Nico" (12); 13.45, 18.45, 21.30'. zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 2: Action Jack son (16); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. ODE ON 3: Evil dead 2 (16); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. QDEON 4: Three men and a baby (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. STUDIO 1 (Kettingstraat 12b, tel. 656402): The last empe ror (al); 20.00. STUDrO 2: Cry freedom (al); 19.00, 21.30. za. wo 14.45. STUDIO 3: Powaqqatai (al); 19.00. Oei ciornie (16); 21.30, zo. wo. 14.30. HAAGS FILM HUIS: Zaal 1: Attention Bandits 20.00. zo. ook 14.00. Zaal 2: Ma- non des sources: 19.30, 21.45. zo. ook 14.00, 16.15. Extra: Mean Streets zo. 14.00,16.15. Zaal 3. ma. di. do. vr. 19.30, 21.45. za. zo. wo. 19.30, 22.00. Gangsters en oplichters do. Serpico; vr. The French Connection; za. Touch ol evil; zo. Kiss me deadly; ma. Brute force; di. The Chase; wo. II Bido- NACHTVOORSTELLINGEN CINEAC 1: 9'/j weeks (16); za. 00.15. CINEAC 2: The presido (16); za. 00.15. CINEAC 3: Pol tergeist 3 (16); za. 00.15. KINDERVOORSTELLINGEN CINEAC 3: De reddertjes; za. wo. 14.00. zo. 13.15, 16.00. ME TROPOLE 5: Jungle book; za. wo. 14.00. zo. 13.15, 16.00. STUDIO 1: De speurneuzen; zo. wo. 15.00. Vormgeversprijs voor Borek Sipek AMSTERDAM De Tsjechische ontwerper Borek Sipek ont vangt dit jaar de Kho Liang Ie-prijs voor vormgeving van het Amsterdams fonds voor de kunst. De prijs bedraagt 10.000 gul den. Het fonds maakte dit woensdag bekend. De sinds 1983 in Amsterdam wonende Sipek (39) is architect en vormgever, maar van huis uit meubelontwerper. Hij krijgt de Kho Liang Ie-prijs ook onder meer vanwege zijn meubelen. Si pek werkt voor bekende merken in Italië, Frankrijk, Zwitser land, Duitsland, Oostenrijk en Nederland. Ontwerpen van hem zijn te zien in het Stedelijk Museum in Amsterdam en Boymans van Beuningen in Rotterdam, maar ook in musea in bijvoorbeeld New York. van jwr voor KEYBOARD CONCERTMATE®-350 4 klankkleuren 10 ritmes Tempo regeling Geheugen voor 100 noten Autom. begeleiding,... 42-9300 MULTIMETER. 2.000 Q/V Meet gelijk- en wisselspanning en gelijkstroom Spie- gelschaal met kleur code 22 212 VAN ONEINDIG KLEIN TOT ONEINDIG GROOT CTV 2100 KLEUREN TV Vlak, rechthoekig scherm van 54cm 30 preselecties Elektronische tuner TELETEKST Stereo via twee 2-weg boxen (2x15W) IR afstandsbediening... 16-9131 LEIDEN, Haarlemmerstraat, 26 tel.(071)140803 JNST CetdócSomont DONDERDAG 29 SEPTEMBER 1988 PAGINA 19

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 19