Barnum "mooi kijkspel met nog te weinig overtuiging ele prominenten BIezoeken Barnum stival in i)rzo in ttober zzmaand -j'ijs van 100.000 gulden naar componist Theo Loevendie Nederlands DansTheater £aid6cQowuLnt WOENSDAG 28 SEPTEMBER 1988 PAGINA 17 Voor een uitgebreide agenda, ook voor de ko mende dagen, raadplege men „UIT", de gratis we kelijkse bijlage van deze krant. bioscopen LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239): Presidio (al); 19.00, 21.15. wo. 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39, tel. 124130): De ondraaglijke lichtheid van het bestaan (al); The last temptation of Christ (12); 20.00. Good morning Viet nam (al); Crocodile Dundee II (al); Nico (al); 14.30, 19.00, 21.15. Junglebook (al); wo. 14.30. TRIANON (Breestraat 31, tel. 123875): The last emperor (al); 20.00. REX (Haarlemmer straat 52. tel. 071-125414): Girl Friends (16); 14.30, 19.00, 21.15. ifloop van de voorstelling van „Barnum" werd hoofdrol- ir Mike Burstyn voorgesteld aan Prinses Margriet en r van Vollenhoven. Malleen op het podium leverde de première van de musi- jBarnum een parade van glitter en kleur op; het circus bezoekende bekende Nederlanders was ook alleszins het fjken waard. Al bij de ingang riep een van de artiesten 1)et fijn was dat iedereen had kunnen komen en dat het Jhezellig zou gaan worden. Lee Towers liet hij niet onop- erkt voorbijgaan. ïses Margriet gaf de voorstelling een koninklijk tintje, ir verdween na afloop snel en geruisloos. Tal van show- \ness-prominenten deden dat niet en gaven fotografen ?p de gelegenheid zich te laten vereeuwigen met of zon- 'sterren uit de cast. Verschillende generaties grappenma- i maakten hun opwachting: de Mounties, André van Ip en Frans van Dusschoten en Adelheid Roosen en Titus Groenesteege. Ook de televisieprogrammamakers Ron ids teder. Sandra Rèemer, Joop Koopman en Berend fJewijn, die ook verantwoordelijk was voor de Neder- Je tekstregie van „Barnum", waren alleszins bereid het •fe heffen op de geslaagde produktie. bleef nog lang bruisen in het theater. Later, in het stadi- dat de dames hun schoenen uitdeden en de heren wat uchtiger werden, zorgden de zangeressen Lils Mackin- jen Margot Giselle in de foyer nog voor een klein pro- \ma met liedjes uit andere musicals en classics als „All e". „Barnum", een voorstelling van allure werd beslo- net een feestje van allure. „Barnum", musical van Mark Bram ble, Cy Coleman en Michael Ste wart. Vertaling: Hans Peters en Hugo Heinen. Regie en choreografie: Buddy Schwab. Muzikale leiding: Ruud Bos. Gezien in het Circusthea ter in Schevenlngen op 27 septem ber. Herhalingen tot en met 30 okto ber. Phineas Taylor Barnum (1810-1891) had een groot zakelijk talent. Hij organi seerde eerst loterijen, run de vervolgens een krant en stapte toen over naar het uitbaten van menselij ke attracties. Hij begon met de oudste vrouw ter wereld, een 161-ja- rige negerin, die het kinder meisje zou zijn geweest van George Washington. Meer van dergelijke unica volgden; de poedelman, de dame met de baard, de man zonder armen, een zeemeermin, liliputters, albino's en ga zo maar door. Hij bracht ze bijeen in een mu seum met skeletten van die ren, fossielen, trofeeën van verre reizen en alles wat maar raar was. Grenzen tussen we tenschap, nieuwsgierigheid en kermis bestonden er nauwe lijks. Het museum brandde af en Barnum besloot met een der gelijke collectie op reis te gaan. Dat resulteerde uiteinde lijk in 'the greatest show on earth', het grote circus dat Barnum met James Bailey leidde. Dat levensverhaal leidde tot een andere show, de musical „Barnum". In Amerika ging die in 1980 in première, in Ne derland gisteren pas; het uit brengen van een musical blijft hier een hachelijke zaak. Het circusgegeven geeft na tuurlijk alle kans voor een groots visueel spektakel, en die kans is met de decors en Scëne uit „Barnum", gisteravond In het Scheveningse Circustheater. kostuums van David Mitchell en Theoni Aldridge uitstekend benut: Barnum is een feest om naar te kijken. In de hele en tourage is een eenheid van stijl nagestreefd en bereikt. Vanaf het moment dat je het theater binnenkomt ben je in het cir cus, en dat laat je pas los in de taxi terug naar huis. Het zestienkoppige orkest le vert een prestatie naar de hoogste normen. De hoofdrol spelers acteren van goed tot zeer acceptabel, maar toch is de musical vooralsnog een leuk, maar klein en wat be deesd Hollands zusje van wat de Britten en Amerikanen op dit terrein klaarmaken. Onverstaanbaar Hoe komt dat? De grootste be zwaren lagen gisteren in de te geringe overtuigingskracht van de liedjes. Hoofdrolspeler Mike Burstyn speelt zijn rol met karakter, maar wordt on verstaanbaar als hij gaat zin gen. Zijn Amerikaans accent is daar debet aan, maar meer nog de te zachte versterking van zijn wat stramme stem. Ook zijn medespeelsters Marloes van de Heuvel, Jacky van Op pen en Lils Mackintosh lijden daaraan en komen nauwelijks boven het orkest uit als dat meer doet dan fluisteren. Ze maken de indruk zich niet volledig te durven geven in hun solo's. De zenuwen zullen daar een rol in spelen, het zelfbewust zijn zal nog groeien, maar het is storend om ingespannen te moeten luisteren om de helft van de tekst te kunnen ver staan. Fred Butter, de spreek- stalmeester had ik graag meer solo horen zingen; wat hij deed klonk sterk. Barnum is op veel punten een goede show, maar haalde het niet helemaal ia de afwerking. DICK VAN TEYLINGEN !AAG In het Korzo wordt van 23 tot 30 oktober een festival len met optredens van .andere Maarten Altena LJOT Willem van Manen en i Bijma, De Volharding llbleek Vokaal. .oktober wordt in het Om Z6 Congresgebouw een rainageêeven van drie a'taanse ensembles, £ljn onder meer Johnny jkOm- Kirk Lightsey, Bobby IQ n W Dn de Daktu "i Jatietij rson, Hank Jones en Moody aantreden. De ins maken deel uit van- tober Jazzmaand, die georganiseerd door de g Jazz Geïmprovi- Muziek Nederland. De and die in het gehele beleven valt, wordt op n in te'te van °*e maand se°~ )et onder meer het con- DCnt jas Wohlsubventionierte r" door pianist Leo [s in het BIM-huis in jdam. mOeitMurray, Oliver Lake, .||pn I Hempill en Hamiet u c samen het World jone Quartet in de oor- plijke bezetting, treden "1 ide vierde Multicultural Improvised Music Dp} g in Nijmegen op 15 en I [ber en sluiten wat het I fis betreft de jazzmaand 'F- Laatste keer voor Simone Simone Walraven is vanavond voor de laatste keer „het gezicht" van „Countdown". Met een voor deze gelegenheid wel heel feestelijk programma neemt ze afscheid van haar kijkpubiiek. Omringd door veel vrienden, die allemaal met een sterk uitvergroote pasfoto van Simone op hun achterhoofd door de studio liepen, gaven Womack en Womack en Joan Jett and the Blackhearts acte de presence. Candy Dulfer bracht samen met Slmone's vriendje Clark Datcher (zanger van Johnny Hates Jazz) „Turn Back The Clock", waarbij de tekst was aangepast, terwijl ook London Beat speciaal voor Simone een nummer had geschreven. In de studio kende gezelligheid geen tijd. Toch duurt het programma vanavond maar vijftig minuten. Videorecorders klaarzetten, want het is echt de laatste keer. Vanaf volgende week wordt het popprogramma door Wessel van Diepen gepresenteerd. Presentatie Erasmus Mars in Amsterdams Concertgebouw AMSTERDAM In het Amsterdamse Concertgebouw is dins dagmiddag de Erasmus Mars officieel gepresenteerd. Dat ge beurde bij de uitreiking door minister Smit-Kroes van jubileum postzegels ter gelegenheid van het 75-jarig bestaan van de Eras mus Universiteit Rotterdam en het 100-jarig bestaan van het Concertgebouw/Concertgebouworkest. De Mars, een compositie van J.H.P. Paelinck, werd uitgevoerd door het Rotterdams Studentenorkest Erasmusica. Het orkest stond onder leiding van Daan Admiraal. Beide postzegels zijn ontworpen door Dick Elffers en vertegenwoordigen elk een frankeerwaarde van 75 cent. Christie's vaart wel bij kunstveilingen LONDEN Christie's, het op een na grootste veilinghuis ter wereld, heeft in de eerste helft van dit jaar meer winst gemaakt dan ooit. De winst steeg met 12,5 procent, van 65 miljoen gulden vorig jaar tot 73 miljoen gulden dit jaar. De omzet bedroeg bijna 200 miljoen gulden. Christie's, dat samen met Sotheby's 90 pro cent van de veilingmarkt voor kunstwerken in handen heeft, veilt dit najaar de op een na grootste diamant ter wereld. Ver wacht wordt dat de diamant ruim 70 miljoen gulden zal opbren gen. De grootste diamant is de Cullinan I, die in de Britse kroon juwelen is verwerkt. Hoge Veluwe en Kröller-Müller gratis te bezoeken HOENDERLOO Het natio nale park de Hoge Veluwe en het Rijksmuseum Kröller-Mül ler zijn zaterdag 1 oktober voor iedereen vrij toeganke lijk. Dit heeft de vereniging „Vrienden van de Hoge Velu we" meegedeeld. Deze vereni ging waarvan de leden actief zijn betrokken bij milieube heer biedt de Nederlanders dit geschenk aan in verband met haar veertig-jarig bestaan. wfgj Ën De Stichting [uzieklaureaat heeft uA ^arlijks stipendium Tie 00-000 gulden voor I Kj -ering van de mu- - IN ioefening in Neder- n. [oegekend aan Theo pdie (58) omdat hij actief is op de terreinen van de eigentijdse muziek en de jazz, zowel als musi cus, componist, pedagoog en initiator als bestuurder. Minister Brinkman (cul tuur) reikt de prijs op 14 oktober uit tijdens een concert in Muziekcentrum Vredenburg in Utrecht. De onderscheiding is Loeven die toegekend op voordracht van zes deskundigen. Loeven die demonstreert tijdens het concert op 14 oktober waarom hij werd verkozen. Medewer king aan de avond verlenen onder meer het Residentie Or kest onder leiding van Jacques van Steen en de violiste Vera Beths. Loevendie speelde en speelt in bijna alle landen van Europa, nam deel aan veel festivals en hield in veel landen lezingen, tijdens een tournee zijn vrouw leerde kennen en aan welk land een van zijn belangrijkste werken - „Six Turkish Folk- spoems" - is gewijd. Tien jaar later kreeg hij de Wessel Ilckenprijs. In de loop der jaren werd hij vaak als hoogste geklasseerd op ranglij sten van jazzliefhebbers. Als saxofonist en pianist is hij autodidact, voor klarinet be haalde hij het diploma aan het Amsterdams Conservatorium. In 1968 richtte hij het Theo Loevendie Consort op. Hij speelde enige tijd met Boy Ed gar in diens Big Band, trad op met Nedley Elstak, Cees See en andere groten uit de jazz- wereld. Een speciale band heeft hij met Turkije, waar hij KINDERVOORSTELLING De riddertjes; wo. 14.00. My little pony; wo. 14.00. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13269): Jean de Florette (12); ma. t/m wo. 20.00. DEN HAAGASTA 1 (Spui 27. tel. 463500): Goodmorning Vietnam (al); 14.00. 18.45, 21.30. ASTA 2: Masquerade (al); 14.00, 18.45, 21.30. ASTA 3: Sal8a.."ifs hot" (al); 14.00. 18.45, 21.30. BABYLON 1 (Winkelcentrum Babylon, tel. 471656): The last temptation of Christ (12); 15.00. 18.00, 21.00. BABYLON 2: The milagro beanfield war (al); 15.15, 17.15, 19.15. 21.30. BABYLON 3: De ondraaglijke lichtheid van het bestaan (al); 15.30, 20.00. CINEAC 1 (Bui tenhof 20, tel. 630637): The pre side (12); 14.00. 18.45. 21.30. CINEAC 2: Poltergeist 3 (16); 14.00, 18.45, 21.30. CINEAC 3: Rambo 3 (12); 18.45, 21.30. ma. di. ook 14.00. METROPO- LE 1 (Carnegielaan, tel. 456756): Frantic (al); 14.00. 18.45, 21.30. METROPOLE 2: The last temptation of christ (12); 14.00. 20.30. METROPOLE 3: Deadly pursuit (12); 14.00. 18.45, 21.30. METROPOLE 4: Crocodile dundee 2 (al); 14.00, 18.45, 21.30. e METROPOLE 5: The last emperor (al); 20.30. ma. di. ook 14.00. ODEON 1 (Heren gracht 13, tel. 462400): Steven Seagal is „Nico" (12); 13.45, 18.45, 21.30. ODEON 2: Ac tion Jackson (16); 13.45, 18.45. 21.30. ODEON 3: Evil dead 2 (16); 13.45, 18.45, 21.30. ODE ON 4: Three men and a baby (al); 13.45. 18.45. 21.30. STU DIO 1 (Kettingstraat 12b, tel. 656402): Cry freedom (al); 20.00. STUDIO 2: A man in love (16); 19.00, 21.30. wo. 14.45. STUDIO 3: Powaqqatsi (al); 19.00. Oci ciornie (16); 21.30. wo. 14.30 HAAGS FILMHUIS: Zaal J: Irma la dou che; 20.00. Zaal 2: Manon des sources: 19.30. 21.45. Zaai 3: ma. di. do. vr. 19.30, 21.45. wo. 19.30, 22.00. Vertigo; ma. Para noia; di. Vrouw in het zand; wo. KINDERVOORSTELLINGEN CINEAC 3: De reddertjes; wo. 14.00. METROPOLE 5: Jungle book; wo. 14.00. STUDIO 1: De speurneuzen: wo. 15.00. Daniel Larrieu: Beschermengelen muziek: Jean Sibelius Jiri Kylian: L'Enfant et les Sortileges muziek: Maurice Ravel Het Nederlands Balletorkest, Koor van het NDT, en zangsolisten. Dirigent: Roelof van Driesten. UIT DE PERS: "Serene rust en milde melancholie" (NRC) 'Kwetsbaar en mooi" (Volkskrant) 'Zeer intrigerend en indringend" (Trouw) DEN HAAG: Danstheater aan 't Spui DO 29/VR 30 sept./ZA 1 okt. 20.15 uur. Kassa 070-604930. Handvest ter bescherming van Europese film DELFI Ongeveer 150 cineasten, schrijvers en academici af komstig uit 20 Europese landen hebben gisteren in het Griekse Delfi een handvest ondertekend waarin een juridisché bescher ming wordt gelegd onder de Europese film. Met name beoogt het handvest de film te beschermen tegen verminking door re clame op TV. „De commerciële televisieomroepen keren de marktbepalingen om; zij verkopen geen programma's meer aan de kijkers, maar verkopen (televisie-)kijkers aan de reclamema kers. Als zij films uitzenden is dat allen op voorwaarde dat zij, door deze te verminken, ruimte kunnen vrijmaken voor recla me", aldus de tekst van het handvest. )0 weren CJP 1988 voor ardenberg en De Jong jTERDAM Het zilveren CJP 1988 •gekend aan Martin van Waarden en Wilfried de Jong voor hun pro- e „De Gekkengalerij". Het tweetal [t ook deel uit van de Cabarestafette, übaretfestival dat in meer dan dertig %p£>rs in ons land is te zien. Het Zil- I Si CJP is een prijs die elk jaar beurte- door de Vlaamse en Nederlandse Organisaties wordt uitgereikt. De jwordt toegekend aan artiesten die lij jongeren geliefd hebben gemaakt, y de eerste keer dat CJP-houders zelf Jn bepaald wie de zilveren onder- ïenöiing krijgt. Eerdere prijswinnaars 5 onder anderen Jules Deelder en f van den Berg. De prijs, groot ,n 1),- wordt dit jaar in december in JU Uuruam uitgereikt. )0 uur Brieven auteurs brengen op veiling 11.000 gulden op AMSTERDAM Een particu liere verzameling brieven, handschriften en dergelijke van bekende schrijvers, ge leerden en filosofen uit bin nen- en buitenland heeft giste ren bij het veilinghuis Van Gendt in Amsterdam ruim 11.000 gulden opgebracht. Een met de hand geschreven brief van Simon Vestdijk bracht het meeste geld op: 720 gulden in clusief veilingkosten. Drie an dere brieven van Vestdijk ver anderden voor samen bijna 1.000 gulden van eigenaar. Ruim 400 gulden werd betaald voor twee Drieven van Mahat- ma Ghandi. Relatief veel geld (384 gulden) werd ook neerge legd voor twee met de hand geschreven brieven van archi tect Gerrit Rietveld. Hoge be dragen werden tevens gebo den voor brieven van Martin Buber, Herman Hesse, Willem Kloos en Bertrand Russell. De opbrengst van de veiling was geschat op acht mille. De ver koper was een familielid van een redelijk bekende,' overle den Nederlandse auteur. Deze brief van Vestdijk aan ene Annie, waarin hij haar in bedekte termen zijn liefde verklaart, bracht gisteren het meeste geld op; 720 gulden. FOTO: ANP Martin van Waardenberg (voorgrond) en Wilfried de Jong. FOTO: PR

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 17