Ontroering bij optreden
van sopraan Elly Ameling
a
1
Expositie van Jan Roëde
één groot liefdeslied
Toneeltoernooi der Lage Landen
Te ingetogen presentatie
violiste Theodora Geraets
KUNST
£cldóc6oirumt
MAANDAG 26 SEPTEMBER 1988 PA<
lïDi
Zeldzame prenten
voor Teylers Museum
HAARLEM Het Teylers Museum in
Haarlem is uitgebreid met een omvangrijke
collectie grafiek, aquarellen en tekeningen.
De waardevolle verzameling is afkomstig
van de bekende Haarlemmers Hendrik Te-
ding van Berkhout sr. en jr.
De collectie bevat ongeveer 8000 prenten en
500 tekeningen en aquarellen uit de 16de,
17de en 18de eeuw. De waarde van de
kunstwerken loopt in de miljoenen guldens.
Onder de verzameling bevindt zich onder
meer werk van Rembrandt, Lucas van Ly-
den, Albrecht Dürer, Goltzius en de Itali
aanse architect Piranesi. Twee dochters van
Teding van Berkhout jr. hebben de collectie
eind vorig jaar bij Teylers Museum in be
heer gegeven. Het is de bedoeling dat de
kunstwerken volgend voorjaar voor het
eerst ten toon worden gesteld.
Han de Vries.
Eerste gezinsconcert op de zondag
morgen in Diligentia met Han de
Vries en Rudoll Jansen.
Meesterschap
op de hobo
Diligentia op de zondagmor
gen met een stoep vol spelende
kinderen. Men kan zich haast
geen vrolijker begin van het
nieuwe seizoen indenken. Om
half twaalf, bij het begin van
het eerste gezinsconcert kwam
echter een einde aan dat spel
en verhuisden de kinderen
naar de zaal.
Hoboist Han de Vries wist ze
daar zo te boeien dat er ner
gens sprake was van de ritse
lende onrust die anders nog
wel eens de aanwezigheid van
dit jonge volkje verraadt. Hij
brak meteen het ijs door te
zeggen dat hij nog nooit zo in
de bloemetjes was gezet. Het
hele podium was omgeven met
een zee van witte chrysanten.
Dit vormde het decor voor het
door de televisie op te nemen
middagrecital van Elly Ame-
ling.
De Vries opende het recital
met de vrolijke Frans getinte
sonate van Röntgen uit 1918.
Schumann roept in zijn beken
de 3 Romanzen op.94 een wee
moedig verlangen op. Geen in
strument kan die lichtsmach-
tende sfeer beter oproepen dan
de hobo. Daar moet dan met
een aan worden toegevoegd
dat in Nederland Han de Vries
nog steeds aan de top staat en
als geen ander met zijn hobo
weet om te gaan. Ondanks een
lichte verkoudheid blies hij de
lange vloeiende lijnen bij
Schumann even sierlijk en
dwingend als de veel kortere
bewegingen waarbij de hobo
bijna lijkt te gaan praten, zoals
in het scherzo van de op Schu
mann volgende sonate van
Poulenc.
Deze sonate is opgedragen aan
de nagedachtenis van Prokof-
jef en heeft twee langzame
hoekdelen waarin de hobo een
weemoedige klacht aanheft.
Han de Vries deed dat heel
overtuigend en op een bijna
bezwerende manier. Het reci
tal werd weer in majeur afge
sloten met twee romantische
Fantasiestukken op.2 van
Nielsen. Rudolf Jansen was
niet alleen een perfekte bege
leider die de pianopartij haar
fijn afstemde op de hobopartij,
hij kreeg ook de kans zich als
solist te laten horen. Hij deed
dat in een heel romantisch ge
speelde Impromptu in Ges van
Schubert, waar ik alleen moei
te had met sommige onevenre
dig luid opgezette melodiefrag
menten in de linkerhand.
ERIK BESIER
PRIJS VOOR
JULES BEKKER
Kunstenaar Jules Bekker (links) ont
ving afgelopen zaterdag bij de ope
ning van de najaarstentoonstelling
van Pulchri Studio voor zijn werk de
Van Ommeren-De Voogt-prijs, be
staande uit een glazen bol en een
bedrag van vierduizend gulden. De
prijs wordt uitgereikt door de jubile
rende Van Ommeren-de Voogt-
stichting, vernoemd naar het reder
sechtpaar dat vijftig jaar geleden
een stichting in het leven riep voor
sociaal en cultureel werk. In het
midden prof. dr. H.J. de Voogt,
voorzitter van de stichting. Een
amateurfilmer filmt het glazen object
dat bij de prijs hoorde.
FOTO: PETER VAN MULKEN
ELSLOO Na een jaar onderbreking in
verband met financiële problemen kan de
reeks van toneeltoernooien der Lage Lan
den in het Zuidlimburgse Elsloo (gemeen
te Stein) thans weer worden hervat. De
geldelijke moeilijkheden werden veroor
zaakt door het niet doorgaan van subsi
dies van het Vlaamse ministerie van cul
tuur. Maar dit jaar verleent de Vlaamse
overheid weer financële steun zodat het
36ste toernooi der Lage Landen gehouden
kan worden.
Voor het toernooi bestaat een verheugend
grote belangstelling, aldus secretaris W.
Cremers. Er hebben zich 52 toneelgezel
schappen voor aangemeld. Voor het eerst
ook uit Groningen en Friesland. Uit de
gezelschappen zijn er zeven geselecteerd,
vier uit Vlaanderen en drie uit Neder
land. Dat zijn het Haarlems toneel uit
Haarlem, R'71 uit Rotterdam en het Lim
burgs toneel uit Sittard. De voorstellingen
vinden plaats op zeven zaterdagen tussen
15 oktober en 10 december telkens om
20.00 uur in het Maaslandcentrum in Els
loo. De prijsuitreiking is voorzien op 17
december.
Voor de winnaar bestaat de prijs uit een
bedrag van 2.000 gulden. De tweede en
derde prijs belopen 1.500 respectievelijk
1.000 gulden.
Liederenrecital door de sopraan
Elly Ameling en pianist Rudolf
Jansen bij de opening van het in
ternationaal liederenconcours. Di
ligentia, Den Haag, gisteravond.
Elly Ameling, ambassadrice
van het lied, heeft haar naam
gegeven aan het internatio
naal liedconcours dat van
daag in Diligentia van start is
gegaan en dat tot en met ko
mende zondag duurt. Zij
heeft geweigerd zitting te ne
men in de jury - „toekomsti
ge collega's wil ik niet jure
ren" -, maar wel heeft zij gis
termiddag op het fraai met
bloemen versierde podium
van een uitverkocht Diligen
tia (met vijftig extra podium
plaatsen) met Rudolf Jansen,
als opmaat van het concours
én als opmaat van het sei
zoen, een liederenrecital ge
geven.
Haar door de televisie opge
nomen en gisteravond uitge
zonden optreden bevatte lie
deren van niet minder dan
achttien componisten. Van de
eerste noot tot en met de
laatste en derde toegift heeft
mevrouw Ameling het pu
bliek weten te boeien, weten
te ontroeren en tot uitbundig
enthousiasme weten te bren
gen.
Vanaf haar debuut - haar Di-
ligentia-optreden was toen
niets minder dan een sensatie
- heeft zij een internationaal
publiek in verrukking ge
bracht met haar gouden vo-
caliteit, haar fascinerende af
finiteit met poëzie en haar
indringende voordracht.
Kwaliteiten die haar tot de
verste uithoeken van onze
aardbol brachten. Na een
dertigjarige carrière gaan on
herroepelijk de jaren mee
spreken, maar haar optreden
van gistermiddag bezat de
zelfde emotie, dezelfde ver
rukking, dezelfde bewonde
ring als het wandelen in een
bos met de kleurenpracht
van de herfsttooi. Zoals de
wandelaar in stille bewonde
ring kan kijken naar een met
zon overgoten bospad met al
die wonderschone kleuren,
zo kan de toehoorder bij me
vrouw Ameling luisteren
naar een veelzijdig, kleurrijk
programma overgoten door
tederheid en romantiek, door
humor en ontroering, door
weemoedigheid en verfij
ning. Wie zoveel schoonheid
wil analyseren komt tot de
ontdekking dat gevoelens
zich zo slecht laten vangen in
woorden. Toch een poging
daartoe.
De opening van de liederen-
middag stond in het teken
van de voorzichtigheid, het
aftasten van mogelijkheden.
De open klank van de Bösen-
dorfervleugel dreigde de vo-
caliteit te overstemmen,
maar Rudolf Jansen (deze
week wél jurylid) legde een
klankbodem waarop me
vrouw Ameling zich op vo-
caal-koninklijke wijze kon
bewegen. Na het eerste pro-
gramma^edeelte met de
Duitse inbreng van onder an
deren Haydn, Mozart, Schu
bert, Brahms, Mendelssohn
en Schumann was er de be
wondering: wat is de vocali-
teit nog altijd schitterend. Bij
het Franse aandeel met Gou
nod en dat meeslepende lied
„Viens, les gazons sont
verts", met Fauré, Caplet en
zijn „Le Corbeau et le Re-
nard", met Poulenc en Du-
parc werd aan die bewonde
ring nog het meebeleven, het
meegenieten toegevoegd.
Want daarin ligt de kracht
van Elly Ameling, het pu
bliek gebruikt zij als klank
bord en als inspiratiebron en
het publiek dat daarvoor
open staat wordt nadrukke
lijk betrokken bij haar muzi
kale verhaal. Lichtvoetig en
humorvol als bij Caplet, wee
moedig en ontroerend als bij
„Think on me" van Lady
John Scott.
In de tweede van de drie toe
giften („Auf Flügeln des Ge-
sanges" van Mendelssohn)
wendde mevrouw Ameling
zich met een charmant ge-
Elly Ameling.
baar naar het publiek op het
podium dat tot dat moment
genoegen moest nemen met
een indirecte presentatie. Zo
-ooit dan waren de kussen
FOTO: PR
van de zangeres voor haar
begeleider na dit recital ver
diend, Rudolf Jansen leidde
haar naar grote hoogten.
ADRIAAN HAGER
Theodora Geraets.
Violiste Theodora Geraets en pianist
Carlos Moerdijk in de serie „Jonge
Meesters aan Zee". Circustheater
Scheveningen, gisteren.
Niet alleen in zakelijk maar
ook en vooral in artiestiek op
zicht is de concertserie „Jonge
Meesters aan Zee" in het Cir
custheater een succes. Dankzij
de samenwerking tussen stich
ting Scheveningen Bad, TROS
en Nationale Nederlanden
heeft het publiek de afgelopen
weken voor een entreeprijs
van slechts elf gulden kunnen
luisteren naar Jaap van Zwe
den, Karin Lechner, Sergio
Tiempo en Andrei Nikolsky.
Gistermiddag werden door
Aukelien van Hoytema de vio
liste Theodora Geraets en pia
nist Carlos Moerdijk gepresen
teerd, komende zondag zal pi
anist Daniel Blumenthal met
Schubert en Chopin de serie
besluiten.
Theodora Geraets won reeds
als leerlinge van Davina van
Wely enkele prijzen, ging na
het winnen van het Oskar
Back Concours naar de Juilli-
ard School in New York en
werd in 1986 toegelaten tot de
studie voor de Nederlandse
Muziekprijs. Voor haar Sche-
veningse recital met haar vas
te begeleider Carlos Moerdijk
koos zij werken van Mozart,
Richard «Strauss en Vieux-
temps, een compact visitekaar
tje voor een recital in kort be
stek. Met zijn sonate KV 380
richt Mozart de schijnwerper
op de pianist. Het spel van
Moerdijk kan zeker in dat
licht geplaatst worden, maar
voor een violiste die tot nu toe
nog bescheiden aan de weg
timmert is die „opofferingsge
zindheid" wel groot. Violis-
tisch valt meer eer te behalen
aan de sonate opus 18 van
Strauss, maar ook hierin stelde
Theodora Geraets zich in de
sfeer van intimiteit op. Zij be
schikt over een warmbloedige
toonvorming en een romanti
sche geest, maar die kwalitei
ten gevoegd bij haar op perfec
tie ingestelde techniek zou zij
meer kunnen „etaleren", met
meer glansrijkheid ten toon
kunnen spreiden. Zij wekt de
indruk nog zo aan de materie
gebonden te zijn dat zij aan het
vertolken nog te weinig toe
komt. Virtuoos was de weerga
ve van Rondino opus 32 nr. 2
van Vieuxtemps, maar ook
deze interpretatie zou met
meer allure en meer welspre
kende expressiviteit een grote
re indruk gemaakt hebben.
ADRIAAN HAGER
SUSKE EN WISKE DE DAPPERE DUINDUIKERS
(c) Standaard Uitgeverij. Antwerpen-Weesp
DEN HAAG Een
groot liefdeslied, zo zou
ik de schitterende over
zichtstentoonstelling van
de 74-jarige Haagse kun
stenaar Jan Roëde willen
kenmerken. De expositie
ging het afgelopen week
end in het Haags Ge
meentemuseum van
start.
Jan Roëde beleefde reeds op
jonge leeftijd internationale
faam, maar kwam steeds
meer in de schaduw van,
door kunsthistorici bedachte,
stromingen te staan doordat
hij zich nergens bij aansloot,
maar trouw bleef aan zijn ei
gen weg. Al voordat de term
Cobra werd uitgevonden,
schilderde Jan Roëde op de
voor deze groep kenmerken
de kinderlijke, naïeve, spon
tane wijze. Zo exposeerde
Roëde zijn „kindertekenin
gen" reeds in het voorjaar
van 1946 in het Stedelijk Mu
seum van Amsterdam. Hij
deed dit met de groep „Vrij
Beelden", die ongeveer ge
lijkgestemde ideeën over
kunst had. Twee jaar later,
toen Roëde inmiddels met
zijn werk in Parijs naam pro
beerde te maken, werd in
Nederland de „Experimente
le Groep Holland" opgericht
met daarin onder meer Ap
pel, Corneille en Constant.
Korte tijd later sloot deze
groep zich aan bij gelijkge
stemde kunstenaars uit De
nemarken en België (Cobra is
een samenvoeging van Co
penhagen, Brussel en Am
sterdam). Deze kunstenaars,
die het werk van Roëde za
gen, vroegen of deze zich bij
de Cobra-groep wilde aan
sluiten, maar Roëde bedankte
voor de eer. Hij kon zich niet
verenigen met hun ideeën en
manier van presenteren.
Door het tumult dat Cobra
veroorzaakte, werd alle aan
dacht op het werk van deze
Cobra-kunstenaars gericht.
Anderen, die in dezelfde
geest bezig waren, werden
min of meer buiten spel ge
zet. In 1948 kwam Roëde in
Parijs tot het besef dat hij
zijn kleuren op een traditio
nele manier gebruikt, dat wil
zeggen de warme kleuren op
de voorgrond en koele op de
achtergrond. Ook die traditie
moest volgens hem om en dat
werd de grondslag van zijn
volgende werken.
Integer
Op de overzichtstentoonstel
ling in het Gemeentemu
seum, waarbij vroeg en re
cent werk op toepasselijk
speelse wijze door elkaar
heen hangt, is de uitwerking
van dat voornemen heel dui
delijk zichtbaar. Bovenal is
echter de liefdevolle en inte
gere intentie waarmee de
schilder door de jaren heen
bezig is geweest, voelbaar.
„Jan Roëde familie" van Jan Roëde in het Haags Gemeente
museum.
FOTO: PR
Ook in zijn recente schilderij
en, waarbij hij zijn „omge
keerde kleurenperspectief"
steeds meer uitwerkt, blijft
het verstilde, kinderlijk ont
wapenende, dat zijn vroeger
werk karakteriseert, aanwe
zig. Nog altijd creëert hij lief
devolle verstilde werelden,
waarin hartstochtelijke emo
ties van welke aard dan ook
ontbreken. Zijn werken
glimlachen met de vrijblij
vendheid van een kind.
Schitterend vind ik in dit ka
der de schilderijen die hij in
de zestjger jaren maakte en
die mij diep ontroerden.
Worden achteraf de uit
gangspunten van Cobra nog
eens op een rijtje gezet, dan
kan wellicht geconcudeerd
worden, dat van alle Cobra
kunstenaars, Jan Roëde tot
de enkeling behoort, die aan
het oorspronkelijke idee
trouw is gebleven. Dit terwijl
hij niet heeft geschroomd
nieuwe wegen in te slaan en
niet in een herhaling van
zichzelf is vervallen.
Erik Pape
Gelijktijdig met de overzicht
stentoonstelling van Jan Roë
de, werd in het Haags Ge
meentemuseum een expositie
met werk van de Delftse
kunstenaar Erik Pape geo
pend. Op deze expositie zijn
aquarellen en schilderijen te
zien. De aquarellen bestaan
voornamelijk uit lijnen die in
één streek neergezet lijken te
zijn, met hier en daar een
vlek. De aquarellen zijn sen
sitief en toch ook krachtig.
Ongeveer dezelfde lijnen zijn
herkenbaar in de grote schil
derijen van Pape. De schilde
rijen zijn verder over het ge
hele vlak opgebouwd in kor
te verfstreken die in vele
richtingen gaan, waardoor
een ragfijn weefsel van tin
ten ontstaat. Dit over elkaar
heen werken van kleur,
wordt nergens „vies*. De
schilderijen blijven „open"
en tonen alle onderliggende
lagen. De aquarellen en
schilderijen van Pape zijn ge
baseerd op de natuur en di
rect resultaat van waarne
mingen in het landschap.
Vooral de sfeer, atmosfeer,
beweeglijkheid en de eenheid
van aspecten in een land
schap, lijkt Pape in zijn werk
te willen vatten. Voor de
werken in het Haags Ge
meentemuseum vormden de
Tuileriën van Parijs het on
derwerp.
Chadwick
Bij galerie Nova Spectra is
een tentoonstelling ingericht
met beelden van de 74-jarige
bekende Engelse beeldhou
wer Lynn Chadwick. De ex
positie toont vroeg en recent
werk. De beelden van Chad
wick tonen een gestileerd
mensbeeld, waarin zekere
kubistische invloeden te her
kennen zijn. Vaak is sprake
van twee beelden (mensen)
die op de een of andere ma
nier aan elkaar geklonken
zijn. De wijze waarop de twee
beelden zich tot elkaar ver
houden, roept vaak een span
ning op. Zo wordt bijvoor
beeld een grote spanning ge
creëerd in het beeld „Dan
cing Figures" uit 1956, be
staande uit twee geabstra
heerde menselijke figuren,
die door hun houding en
vorm een grote kracht uit
stralen. In het werk van
Chadwick lijkt ook soms de
invloed van Afrikaanse
volkskunst zichtbaar. Zoals
in enkele meer abstracte
beelden als bijvoorbeeld
„ïrigon III" of „High Hat
Man" en een „High Hat Wo
man", die zich in de schitte
rende tuin achter de galerie
bevinden. Bij deze laatste
beelden steken gepolijste
stukken brons af tegen zwar
te delen, alsof daarmee het
innerlijk en het uiterlijk ge
stalte krijgt. Wat verder op
valt is het contrast tussen de
vaak stijve, stramme figuren
en hun zwierige kledingstuk
ken die in de wind meege
voerd lijken te worden. Ook
de hoofden van de figuren,
die bij de mannen vaak uit
een rechthoek en bij de vrou
wen uit een driehoek bestaat,
vallen op. Toch werd ik, op
enkele uitzonderingen na,
.niet echt getroffen door dit
werk, waarbij volgens mij de
kunstenaar zichzelf maar
lijkt te blijven citeren. Wel
erg goed vond ik zijn teke
ningen van enkele beelden.
SYLVIA VAN LEEUWEN
Haags Gemeentemuseum,
Stadhouderslaan 41, Den
Haag: T/m 6 november,
overzichtstentoonstelling
met schilderijen van Jan
Roëde en t/m 13 november
werk van Erik Pape. Gale
rie Nova Spectra, Laan van
Mecrdervoort 41, Den
Haag: T/m 16 oktober
bronzen beelden van Lynn
Chadwick. Geopend di-za
11-18 uur.
>r
Voor een
agenda, ook voor
mende dagen, raa
men „UIT", de gra
kelijkse bijlage va
krant. >tzu'
tkl.
lschi
■iferda
ALPHEN AAN DEN PI
ROCINEMA I {Van B
straat 6. tel. 017
Good morning Viet
18.45, 21.30. wo. o
EUROCINEMA II: Hi
gum op vrijersvoel
18.30, 21.00. Benji
14.00. EUROCINEM/
codile Dundee II
21.15. wo. ook 13.45.
CINEMA IV: Salsa
21.00. wo. ook 13.30.
ii en. t
neus
kl
,0 nodi
,tV»en
125 i
LEIDEN LUXOR (Sl
19. tel. 071-121239):
(al); 19.00, 21.15. w
LIDO en STUDIO (Sl
39. tel. 124130): De
lichtheid van het bei
The last temptation
(12); 20.00. Good moi
nam (al); Crocodile
(al); Nico (al); 14.
21.15. Junglebook
14.30. TRIANON (Bree
tel. 123875): The last
(al); 20.00. REX (Hai
straat 52, tel. 071-12T
Friends (16); 14.30, 19.
aunt l
(i forct
prx
'onbl
KATWIJK CITY Tl
(Badstraat 30, tel. 0171
Raw (16); wo. 1
21.15. ma. di. 1
CITY THEATER
academie (al); 19.00.
ponnetje (al); 21.15.
Jerry festival (al); wo.
1 k
tyoen
mt
stro
watt
:huir
pan
jsjte sp
'neen
H 'mtig
jet t
(he
Gt
amel
V di
*°'n
ii
Bal
lich
VOORSCHOTEN
(tel. 01717-4354): Rami
wo. 15.45. Honneponi
ma. t/m wo. 20.15.
15.45. Color purple (al]
wo. 20.00.
KINDERVOORSTELLINI
De reddertjes; wo. 1( en
little pony; wo. 14.00.
WASSENAAR
01751-13269): Jean del
(12); ma. t/m wo. 20.00®
gi
baar
OEN HAAGASTA 1 (Spèefer
463500): GoodmorningL
(al); 14.00, 18.45, 21.30£
2: Masquerade (al); 14.(r
21.30. AST A 3:
(al); 14.00, 18.41
BABYLON 1 (Winkei
Babylon, tel. 471656): T
temptation of Christ (12
18.00, 21.00. BABY*
The milagro beanfield en
15.15, 17.15, 19.15,, SCl
BABYLON 3: De ond,spa<
lichtheid van het best., k
15.30, 20.00. CINEAC^ a
tenhof 20. tel. 630637):au'
aido (12); 14.00, 18.410vei
CINEAC 2: Poltergeil bloe
14.00, 18.45, 21.30. •wpir.
3: Rambo 3 (12); 18.4^
ma. di. ook 14.00. ME 1
LE 1 (Carnegielaan, tel.? me
Frantic (al); 14.00, 18.4waf
METROPOLE 2: Tef r
temptation of christ (1>_
20.30. METROPOLE
pursuit (12); 14.00, 18.4»
METROPOLE 4: Cn en
dundee 2 (al); 14.0ÖJc c
21.30. METROPOLE met
last emperor (al); 20.3C
ook 14.00. ODEON
gracht 13. tel. 462400)^H
Seagal is „Nico" (l^f^T
18.45, 21.30. ODEOil H I
tion Jackson (16): 13.4MM
21.30. ODEON 3: Evfcirrt
(16); 13.45, 18.45, 21.30, van
ON 4: Three men ancLn w
(al); 13.45, 18.45, 21.30. waa,
20.00. STUDIO 2: A|AM I
love (16); 19.00, 21.£,DE
14.45. STUDIO 3: PoC Ac
(al); 19.00. Oei ciorft dir
21.30 wo. 14.30 eïjou
FILMHUIS: Zaal 1: lrma,el
che; 20.00. Zaal 2: Ma en
sources; 19.30, 21.45.L
ma. di. do. vr. 19.30, 2r
19.30, 22.00. Vertigo,
noia; di. Vrouw in het z
KINDERVOORSTELLINI
CINEAC 3: De redder
14.00. METROPOLE
book; wo. 14.00.
De speurneuzen; wo. 1
jdderip
3.LI>-
GRATIS ELKE WOENSDAf
BULAGE BIJ UW KRANT
INFORMATIE OVER FILMS,
THEATER, RECREATIE.EXP
EN EEN COMPLETE AGE
Nederland
lond
schilders nSi
tonen wer^j
in Japan
EINDHOVEN Tiei
landse kunstenaars
melijk uit Noord-Br;
één Japanse collega
tig jaar in ons land
woond, zullen vanaf
ber ongeveer een jaai
Japanse steden hun
ten zien. Zij hebben hi
tief „Deshima" geno
daarmee een culture»
gehoofd te symboliseil
eenkomstig de historË
die het eilandje Desf
Nagasaki in het
speelde in de Japan
landse betrekkingen"UR
De elf deelnemende Hm
naars zijn Jan van dl ms
Bert Hermans, Frank £av;
Heuvel en Dick Verd
uit Eindhoven), Leoefte
aans, Paul van Dijk Jpcht
Heyden en Anneli ®J.m
(Den Bosch), Richard
en Jacqueline Peete assi
sterdam) en Koji Ogkon
zich de laatste tijd tu '"iö»
derland en Japan bev
De organisatie is in vc
van de Stichting Tran }g,
le Perspectieven, die^
doel stelt een dialoog ïqon
Nederlandse en niet-MBJi
culturen te bevordert
vorm van uitwisselii !^u,
teilen. 811