ih Thuismode De autonome werkzaamheid van ikonen niet goed voor elk Wijsheid 6. 24 VAN HUIS UIT CcidAeSou/umt MAANDAG 26 SEPTEMBER 1988 PAG: Een groot aantal wijzen ii de redding van de werelcL Ik weet niet of er onder lezers velen zijn die ziel wagen aan sportieve ond mingen in een berglands Ik heb het nu niet over ski langlaufen. Ik houd het voudig bij wandelen. M zonder stok, in ieder gevi een paar stevige schoene de voeten en eventuele bi op de rug. Gezonde maa I moeiende bezigheid! Het scheelt natuurlijk als j oefend bent, zoniet in bergbeklimmen dan toch hjjL wandelen. Maar vergeet i blieft niet dat afdalen dl meer inspanning vergt daf vn stijgen. De ervaring heeft fst stc ieder geval geleerd dat jej rens gaan, zeker in dit gevaikfisc0 niet hetzelfde Is als alle\ wel men loslaten. We hadden flink eind pefi^&e afgelegd en waren van mna dat het mooie weer een «en 01 ging betekende voor een|acht< wandeling. Onze conditio 2i\ er wél bij varen. Dus weL u. den af; te voet. Over eë3 stand van ongeveer 2 fr/1 ter zouden we 600 meterj belanden. Voo: wie er V van heeft, niet misselijk. ,daa onszelf voor uitglijders ti m hoeden namen we voorzh"uc" heidshalve telkens de g/>uder buitenbocht van het pad. iconfe minder scherp en het ie. komt dat je de „grip" awe c grond onder je voeten vee bea Eigenlijk had ik alle aani op e nodig bij mijn persoo wijs sportieve prestatie. Tochvo ik afgeleid. Voor mij uit iie Ki een man van zo'n dertig^ ee, endertig jaar even tegeivice v rotswand leunen. Hij ha^r (jro er kennelijk nogal mj „e, mee. Maar zorgwekkend gon ik het te vinden to hem even later met step benen en slingerende ben aa gen moeizaam de tochfi kr vervolgen. Ik had de indri£T c hij zich niet goed voeen moest ik iets doen? 7"«keer meter verder Hepen een J ik re man en vrouw, die ee/jmuu enkele maal even omkekée 01 behoorden blijkbaar tot), die gezelschap. Waarom lett bree niet beter op hem?" vro^rde me in stilte af. Ik bleef h%achi onopvallend mogelijk beii slaan en begon te beghet dat hem iets wezenlijk f. keerde. De oude mensen derop wachtten hem rustL zagen in zijn onzekere üf,, gingen kennelijk niets vy rustends en groetten 1 wa; vriendelijk toen wij voorbFen pen. Toen we het drietalltst- J beneden zagen aankomeI £er zaten allang te wachten hel trein die ons terug zou heb i gen, werd het helemaal flfeen lijk. Vader en moeder hékwai hun zoon die ernstig spaaaaltj was kennelijk het pleziel gund van ook een berg j dalen. Hij droeg een rt/jecn als elke rechtgeaarde be^r^ei klimmer en op zijn borst i gelde een fototoestel. Ik heb op de terugweg i trein in stilte zitten bedeV_ hoe geweldig wijs ik de van die jongen eigenlijk Hoe onbaatzuchtig boven\ Zou het niet veel eenvou, zijn rustig met een spast patiënt thuis te blijven en te riskeren? Geen on gelui zij geen ongewenste aandac£\ing Wat een geduld brachteknnv, oude mensen op. En wal var grote dosis zelfbeheersirt, doe overwoog nog wel dat zei M< ervaring wijs geworden 2 Mie zijn. Dat de dagelijkse ontgaan met hun kind hun geleer Sec hebben wat mogelijk wiolyi wat niet. Hoe groot ook in ge tuele risico's zouden zijn. fi Ts diep in mijn hart voelde iH Mee een zekere schaamte. Idert onderweg had ik me alir da boos gemaakt dat zulke l sen toch wel eens wat i Mee aandacht aan hun reist}*den schap konden besteden. ïapei beter zouden kunnen oplt ver Die vader en moeder helowa, niet bij elke bocht op hun ten r staan wachten. Ze gluiReha niet onder hun oogleden deen allemaal achter hen wel ijnaa. Ze wandelden door enighec heel eind verder rusttétice-^ even uit. Wachtend tot o$ m< zoon weer wat gevorderde als bij zijn afdaling. Ze zatettet w op zijn lip en niet achteiïn d broek. Ik heb achteraf eens overwogen dat voot "J gehandicapt kind zorgen■v I veel meer is dan hem zijlm I gelijks bestaan mogelijk'* M ken. Vrije tijd en vakantie gen óók enorme vindingrijkheid èn aandiarme Gehandicapten èn hun ortrijd worden een leven lang oftegge bepaald stramien vastgefrdse En sommige ouders gettdaar daarbij van grote wijsheitbrger ouXJL De „carrière vrouw" of de vrouw met een Baan van Belang staat 's morgens om zeven uur op om over haar dagtaak te den ken. Daarna drinkt ze snel een kop thee, werkt een gezond ontbijt naar binnen en gaat naar haar werk in een goed maar niet opval lend pak. Duur, maar ze wordt goed betaald en ze heeft een cre dit-card. Ze rookt niet, vraagt thuis graag gasten en kookt „infor meel" maar lek ker. Ze drinkt per week een paar flessen wijn, maar geen druppel op een zakenlunch. De carrière vrouw, bij wie de telefoon de hele dag door bijna aan haar oor ge groeid is, is een potentiële klant voor de thuiskle- ding. 's A vonds wil ze zich ont spannen. Voor haar zoü een or ganisatie in het leven moeten worden geroepen; een Vereniging voor bezige bij en", waar ze ad vies krijgt in gar derobeplanning, opruimen van kasten en pakken van koffers voor ambtsreisjes. Er zouden shows moeten worden gehouden met wat ze het beste voor thuiskleding kan kopen, waar ze zich behaaglijk in kan voelen en toch geestig. Een los jak van ge breide stof, jersey of jersey met een katoenen draad op leggings of een lekkere, wijde Mariene Dietrich broek komt in aanmerking. Met leggings warm zacht en soepel) staat zo'n top heel goed. Die heeft nu een levens groot ingebreid motief of een dol le print. Een housecoat is een goed kleding stuk, maar opge past dat die niet lijkt op de peig noir waarin over grootmoeder in de serre de plan ten afstofte. Een housecoat ver dient pit! Sleeps- hirts zijn geschikt als late televisie- kleding. Ze zijn kort en er hoort een kleine ka merjas bij in een tof dessin en har de kleuren zoals fuchsia, mint, zwart met wit; kleuren waar je niet omheen kunt en niet van dat babyrose met wit of hemelsblauw. De mode-indus trie heeft een zwak plekje voor de thuismode om dat ze in een be hoefte voorziet van vrouwen die na de dagtaak moe zijn. Daar horen ook huis vrouwen bij die (soms met een halve baan) ook nog eens met kleine kinderen rondtollen. De natafel-mode is niet meer saai. De fabrikant voorziet die van polokraagjes, pla strons, zakjes, schoudervullin - gen en voert ze uit in flanel voor de zogenaamde televisiepyama 's en als overall of jumpsuit, ge maakt uit fijne tricot, jersey en zelfs sweatstof. De thuismode is opgehangen aan trends met soms grove details als uitstekende zak ken in slordig lij kende overalls met slobberig ge sneden broekspij pen. Etnische mo tieven op bati kachtige tuniek hemden of blou ses laten zich goed combineren met kousenbroe ken in uni kleu ren of op een broek met een rustig stofbeeld. TINY FRANCIS Sleepshirts zijn geschikt als late televisie-kleding. Als het geen geraffineer de p.r.-informatie is en niets wijst er op dat dat wèl zo zou zijn is de waarneming van drs. Desirée Krikhaar inter essant. Dat steeds meer jonge mensen geboeid, gefascineerd en zelfs ge passioneerd raken door ikonen. „Vergeleken met een jaar geleden is de toename echt heel opval lend. Twintigers die langdurig in de galerie rondscharrelen, uitvoeri ge toelichtingen vragen en boeken kopen of re producties. Tieners die hier samen met hun ou ders komen en heel ver rast blijken dat er zoiets bestaat als ikonen. 'Maar waarom hebben jullie mij hierover nooit eerder verteld?' hoor je zo'n jon gen of meisje dan veront waardigd vragen en dat klinkt in onze oren natuurlijk heel grappig". Desirée Krikhaar is zelf ook een twintigster, zevenen twintig om precies te zijn, en ze is als wetenschappelijk medewerkster verbonden aan de „Art<E+S Galleries" aan het Noordeinde in Den Haag. Dat wil zeggen dat ze zich bezig houdt met de be schrijving en de inhoudelijke analyse van de ikonen en an dere oostchristelijke kunstui tingen die hier geëxposeerd en ter verkoop aangeboden worden. Haar eigen ikonen- tic dateert van ongeveer haar elfde levensjaar: „Toen kochten mijn ouders, thuis in Velp, hun eerste ikoon. Een Nikolaas-ikoon en dat was een geweldige gebeurtenis. Als er familie of vrienden op bezoek kwamen, werd-ie van de muur gehaald om hem beter te kunnen be kijken en om te vertellen wat er allemaal op te zien was. Allerlei oostchristelijke le genden werden er over hem verteld, waardoor hij voor mij een heel andere figuur werd dan de Sinterklaas die ik tot dan toe .had gekend. Zo centraal stond die Nikolaas- ikoon in mijn ouderlijk huis, dat-ie een soort mede-gezins lid werd. Als we weggingen namen we afscheid van hem: 'Nikolaas, pas je goed op het huis?'. En als we weer thuis kwamen, bedankten we hem voor zijn waakzaamheid". Maria „Met de jaren kwamen er meer ikonen in huis. Op mijn vijftiende kreeg ik er één die speciaal voor mij was: een metaal-ikoontje van Maria, Troosteres der Bedroefden. Daarmee heb ik een heel bij zondere band ontwikkeld die in de loop van de tijd eerder sterker dan zwakker is ge worden. Niet dat ik ervoor op mijn knieën val om te bid den of zo vroom ben ik helemaal niet maar ik heb er een soort buitengewoon innige verstandhouding mee. Een onstoffelijke vriendin is het, een aanwezigheid, op wie ik in goede èn in slechte tijden kan rekenen". Is het een inblazing van deze vriendin geweest die haar deed besluiten om na de mid delbare school kunstgeschie denis te gaan studeren, in Nijmegen, en zich te speciali seren in oostchristelijke kunst? Desirée Krikhaar kan zich hierover niet uitlaten. Zo'n universitaire studie is in beginsel een puur verstande lijke aangelegenheid. Zoals je geen islamiet hoeft te zijn om de islam te bestuderen, zo kun ie heel wel een studie van ikonen maken zonder de geloofservaring te delen van de Oosters Orthodoxe Ker ken. Die orthodoxe ervaring houdt in dat een ikoon, ver vaardigd volgens de traditio nele regels, meer is dan een afbeelding. Ikonen (ontstaan in het midden van de vierde eeuw) verwijzen niet alleen Desirée Krikhaar: ontvankelijkheid voor ontroering naar een geloofsmysterie, maar zijn er een volwaardig onderdeel van. Desirée Krik- haars ikoon van Maria Troos teres der Bedroefden maakt 1 dus deel uit van de Maria-ge- heimenis, en tegen deze ach tergrond is de gedachte aan een inblazing zo gek niet. De kunsthistorica zelf wil zo ver echter niet gaan: „Ik ben roomskatholiek op de manier zoals zoveel mensen dat te genwoordig zijn. Ik ga zeker niet elke zondag naar de kerk, ik woon samen zonder getrouwd te zijn een ge woon kind van deze tijd dus. Maar de kracht die van een goede, oude, ikoon uitgaat, is voor mij onontkoombaar. Niet dat die zich altijd on middellijk manifesteert. In mijn werk kom ik elke dag weer andere ikonen tegen en daaronder zijn er waarvan ik in eerste instantie denk: jee wat een monsters. Maar als ik er dan een studie van maak, de opbouvy van de af beelding onderzoek, en de betekenissen naga van de verschillende onderdelen - dan kan zo'n afkeer opeens omslaan. Vaak, wanneer ik er een nachtje op geslapen heb, floept de schoonheid on verwacht te voorschijn. Treedt de kracht opeens in werking. Maar wat er dan gebeurt, is vreselijk moeilijk onder woorden te brengen.^ Een soort eerbied die wordl opgeroepen? Dat is te zwaar uitgedrukt. Een ikoon roept bij mij geen eerbied op. Eerder een ontvankelijkheid voor ontroering". De buitenstaander is geneigd te reageren met de opmer king dat elk geslaagd kunst werk de beschouwer ont- pantsert en ontroert. Maar volgens Desirée Krikhaar is de ikonen-ontpantsering van een geheel andere aard. Kirel Appel „Wanneer je in je huis een ikoon aan de wand hangt, ge beurt er echt iets heel anders dan in het geval van een Ka- rel Appel of van welke pro fane schilder dan ook. Iko- nen-schilders gingen vroeger op hun zevende jaar het klooster in en kregen dan een opleiding die eenentwin tig jaar duurde. Pas op hun achtentwintigste mochten ze echt aan de slag. En dan nog konden ze niet zomaar op een dag besluiten een ikoon te gaan maken. Daar kwam een langdurige voorbereiding aan te pas. Ze moesten Zich afzonderen, bidden, vasten net zo lang tot ze innerlijk zo leeg waren, dat God zelf hun hand kon leiden. Als je met een echte ikoon te ma ken hebt, en je staat er een beetje open voor, straalt die zuiverheid er voelbaar vanaf. En dat kun je van gewone kunstwerken niet zeggen". „Een echte ikoon heeft een autonome werkzaamheid. Daarover zijn talloze legen den bekend. Russische mon niken die hun klooster een opknapbeurt gaven en een Maria-ikoon van de voor- naar de achterzijde verhuis den. Ze gingen slapen, wer den weer wakker en be merkten tot hun schrik dat Maria op eigen houtje naar haar oorspronkelijke plek was teruggekeerd. Soortgelij ke dingen gebeuren ook nu nog. Iets minder spectaculair misschien, maar toch. Ver schillende keren heb ik ge hoord van mensen die hun huiskamer anders inrichtten, daarbij hun ikoon op een an dere plek hingen en zich opeens niet meer lekker voelden. Pas wanneer Nikö- laas of Maria of Johannes de Doper, of wat voor ikoon het dan ook was, zijn oorspron kelijke domein had terugge kregen, keerde de rust terug. Pure projectie, zul je mis schien zeggen, maar het zegt evengoed iets over ikonen". Koekjestrommel „Afgelopen week nog vertel de een mevrouw mij wat dit betreft een sterk verhaal. Die dame heeft in haar huiska mer een ikoon hangen in de vorm van een drieluik. Al maandenlang, vertelde ze, had dat drieluik de neiging zich spontaan te sluiten. Ging ze de kamer uit, was. de trip tiek gewoon open, kwam ze een half uur later weer bin nen, bleken de zijpanelen naar binnen geklapt. Een wonder? In onze tijd? Uitein delijk bleek dat zich direct in het zicht van die ikoon de koekjestrommel bevond. Het dochtertje van de mevrouw durfde geen koekjes te pik ken al ze daarbij door de ikoon op de vingers werd ge keken. Dus, elke keer als ze trek kreeg, sloot ze het drie luik. En vergat hem daarna weer open te doen!". Wie nu een jaartje of twintig is, is in veel gevallen opge voed door goeddeels gesecu lariseerde ouders. Van het gelovig erfgoed waarvan de ikonen verhalen, weten de meeste tieners en twintigers nagenoeg niets. En toch neemt Desirée Krikhaar juist onder hen een toenemende belangstelling waar: „En niet alleen hier in de galerie. Ook thuis, in mijn vrienden- en kennissenkring. Als ik een nieuwe stoel heb gekocht is de reactie 'leuke stoel' en gaat het gesprek over op het volgende onderwerp. Maar als ik een nieuw ikoontje op ons huisaltaar heb soms praten we de hele avond over niets anders". Over de autonome werk zaamheid van ikonen gespro ken. WILLEM SCHEER In dit land van melkmeren en bo terbergen is melk nog steeds goed voor elk. Behalve voor kleine Jan, want die plast ervan, rijmden we er vroeger altijd bij. Naast betreffende Jan zijn er de laatste tien tot vijf- tien jaar meer uitzonderingen op de 'goed voor elk'-regel gevonden. Wat de oorzaak is weet men niet, maar het lijkt er op dat steeds meer zuigelingen niet tegen koemelk kunnen. Dan kan het volgende ge beuren. Een moeder staakt om wat voor reden dan ook de borstvoe ding en gaat over op de fles met daarin koemelk. Na een dag of wat begint het wurm te braken, krijgt last van krampende pijn in de buik, van waterdunne diarree, heeft koorts en is echt ziek. Een bont ziektebeeld waarbij alles kan en niets hoeft. De helft van de patiën tjes krijgen last van allerhande hui duitslag of een dik oog. Soms zijn de kinderen sloom of juist heel prikkelbaar, en heel, heel soms ontstaat er een levensgevaarlijke r^Koemelk toestand door een acute aanval van astma of een plotseling opkomende shock. De diagnose lijkt makkelijk te stel len, maar is het niet. Op de eerste plaats zijn de verschijnselen zo bont en vaak ook nog zo vaag dat men niet altijd onmiddellijk aan overge voeligheid voor koemelk denkt. Bovendien is er niet zoiets als een „gouden standaard" voor het stel len van de diagnose. Er zijn een hoop laboratoriumproeven die een koemelk-allergie aannemelijk ma ken, maar een overtuigend bewijs leveren doen ze niet. Meestal zal men overstappen op een ander soort melk en dan kijken hoe het kind hierop reageert. Als het opge knapte kind prompt weer ziek wordt na een proefflesje met 20 cc koemelk, en dat ook nog in een paar gevallen achter elkaar, dan pas is de diagnose koemelk-allergie tamelijk zeker. Niet exotisch Een jaar of tien, vijftien jaar gele den was koemelk-allergie een ta melijk exotische kwaal, maar dat is het allang niet meer: uit een Am sterdams onderzoek bleek pas gele den dat bijna vier op de honderd zuigelingen er allergisch voor zijn. Vaak komen deze kinderen uiteen „allergische familie", waar astma of eczeem en andere overgevoelighe den vaker dan normaal voorko men. Maar die aanleg en ook het drin ken van koemelk is voor het ont staan van de allergie niet genoeg. Eiwit uit deze melk moet ook rechtstreeks met het bloed in aan raking komen wat eigenlijk niet kan, want eiwitten worden als het goed is in de darm afgebroken tot onschuldige voedingsstoffen. Ten minste, dat dacht men tot voor kort. Tegenwoordig weet men dat vooral jonge zuigelingen toch on verteerde eiwitten vanuit de darm in het bloed kunnen opnemenen op die manier toch allergisch kunnen worden. De produktie van de antis tof IgA die deze eiwitten had moeten tegenhouden, komt pas bij de geboorte aarzelend op gang. Het tekort wordt, net als met een horde andere antistoffen, bijgepast door de moedermelk. Maar ja, zuigelin gen die koemelk drinken moeten met hun zelfgemaakte IgA antistof het koemelkeiwit binnen de darm buline eiwit via de moedermelk toch het kind bereikt. De moeder wordt dan geadviseerd om geen koemelk, maar ook geen noten, eie ren, vis of pinda's te gebruiken. Meestal verdwijnt de allergie voor koemelk na drie jaar, maar blijkt dan helaas een voorbode te zijn ge weest voor naardere vormen van allergie en dan vooral van de luchtwegen zoals astma. In feite is koemelk-allergie een bij zondere vorm van een veel groter ziektebeeld, namelijk dat van de Voedsel Allergie (vanaf nu VA). Hoeveel mensen daar precies last van hebben is onderwerp van ta melijk verhit debat. Zuigelingen hebben er in vier procent van de gevallen last,van, zegt het Amster dams onderzoek. Maar in het bui tenland worden cijfers genoemd van 50 procent, niet van kinderen, maar van volwassenen. Vooral in alternatieve kringen schat men het percentage mensen dat allergisch is voor voedselbijzonder hoog in, want daar is de angst voor de kunstmatige rommeltjes die in ons voedsel worden gemikt het grootst. De gewone geneeskunde is stukken laconieker. Mevrouw E. Mathus- Vliegen, darmspecialist in het Aca demisch Medisch Centrum in Am sterdam, schat dat hooguit een op de honderd mensen die last heeft van darmklachten, dat heeft door VA. Van VA in welke vorm dan ook zou niet meer dan een procent van de bevolking lijden. Dit komt omdat niet alles allergisch is wat allergisch lijkt. Nogal wat mensen hebben een intolerantie voor voed sel omdat ze bepaalde stoffen niet kunnen afbreken. Dat geeft een hoop ellende, maar is geen VA. Net zo min als de kwalijke reacties die voedingsmiddelen als kaas, wijn, aardbeien, koffie, cola, chocola, zuurkool enzovoort kunnen op wekken omdat ze stoffen bevatten die net zo kunnen uitpakken als een overgevoeligheidsreactie. Voor VA bestaat een opmerkelijke patiëntenverening. De Nederlandse Voedsel-Allergiè Stichting biedt niet alleen onderdak aan VA- pa tiënten, maar ook aan een advies raad voor gewone dokters èn een raad voor alternatieve dokters. Wie moeite heeft om de juiste weg naar een goede hulpverlening te vinden kan hier terecht. NVAS Postbus 21, 1300 AA Almere zien te houden en dat lukt in een aantal gevallen niet. Gevolg: koe melk-allergie. De therapie is eenvoudig: geen koe melk meer. Overgaan op soja-melk wordt ontraden, want een op de zes kinderen is daar weer overgevoelig voor. Borstvoeding de eerste drie maanden geeft eigenlijk de beste bescherming, maar niet altijd. Als de moeder zélf koemelk drinkt, dan kan het gebeuren dat het hevig' allergisch werkende Beta-lactoglo-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 10