an Kooten loopt in alle sloten tegelijk
Marine: 175
of 500 jaar?
°rachtige beelden
ran Günter Förg
n Gemeentemuseum
JNST
EcidócSomunt
J. Jordaanprijs '88
>or Jaap Drupsteen
Muziekarchitectuur bij Rotterdamse Euromast
00,-!
KUNST- EN ANTIEK BEURS
- ROTTERDAM
Leidse Courant: voor meer dan nieuws alleen. Een krant voor u!
VRIJDAG 23 SEPTEMBER 1988 PAGINA 19
ERDAM Aan Jaap Drupsteen is de L.J. Jordaanprijs
flO.OOO gulden) van het Amsterdams Fonds voor de Kunst
ttend voor zijn televisieprogramma „De levensloop van een
piljet". De jury voor deze prijs had de opdracht een tv-pro-
tna voor te dragen waarin op creatieve wijze gebruik is ge-
t van het medium televisie.
x die in de jaren zeventig naam maakte met talloze ge-^
nakende programma's voor NOS en VPRO. Vielen deze al
K>r hun orginaliteit en een zeer creatief gebruik van de
ische mogelijkheden van de tv, in „De levensloop van een
liljet" toont hij dat creatieve gebruik van techniek op een
nde wijze te kunnen combineren met de eisen van de op-
ROTTERDAM In 1990 zal in Rot
terdam een driedaags Popfestival
worden gehouden waarbij gebruik
makend van de havens over de
lengte van vier kilometer een com
positie zal worden uitgevoerd.
Als proef én als experiment wordt op 6
oktober aanstaande aan de voet van de
Euromast in het kader van de manifesta
tie „Rotterdam '88, de stad als podium"
een project opgezet waarbij óók het water
wordt gebruikt als de voortplanter van
muziek. Een combinatie van muziek en
architectuur waarbij een speciaal voor
deze klankruimte gemaakte compositie
van Jan Boerman voor geluidsband, Fair-
light muziekcomputer en koperblazers in
première zal gaan. Door middel van
twaalf luidsprekersgroepen wordt een
driedimensionale geluidsinstallatie ge
vormd waarbij een afstand van 186 meter
wordt overbrugd. De geluidsbronnen,
luidsprekers en koperblazers, zijn ge
plaatst op de hoekpunten van een mathe
matisch bepaalde ruimtelijke struktuur:
de klankruimte. In deze klankruimte
worden de geluiden uit de luidsprekers
electronisch zodanig gestuurd dat ze rela
ties met elkaar aangaan. Er ontstaan klan-
kliinen, vlakken en volumes die ten op
zichte van de toeschouwers kantelen en
verschuiven volgens te voren ontworpen
patronen.
Het project is tot stand gekomen in sa
menwerking met componist Jan Boerman,
docent aan het Koninklijk Conservatori
um, architect Jan Hoogstad en acousticus
Rob Metkemeyer. Jan Hoogstad heeft met
de combinatie muziekarchitectuur al eni
ge ervaring opgedaan bij de bouw van een
plein in Nieuwegein waarbij hij inplaats
van zoals hij zelf zegt gezellige din
gen als bloembakken, door middel van
driehonderd luidsprekers een aaneenscha
keling van geluid over de hoofden van de
bezoekers verspreidt.
In Rotterdam zouden aanvankelijk ook
lichteffecten benut worden, bij nader in
zien is ter vermijding van goedkope effec
ten dat idee geschrapt. „Het is niet te ho
pen dat duizenden mensen bij de Euro
mast komen luisteren en kijken", zegt Jan
Hoogstad „want dat loopt uit op een te
leurstelling". Aan het project wordt mee
gewerkt door een aantal trompet- en
trombonestudenten van het Rotterdams
Conservatorium.
De uitvoeringen vinden plaats op 6 okto
ber om 21.00 uur en op 7 en 8 oktober om
20.15 uur en 21.30 uur bij de Euromast en
de Parkhaven.
k is gebj
ïappelijtgt Gemeentemuseum, Sfad-
bezuinird*rB,**n 41 in D#n T/m
Oktober werk van Günter Förg.
de ovëarie Artline, Touaaaintkade
j J8 in Den Haag: T/m 15 okto-
i werk van Stetano Cattaneo.
minderkaons Galleries, Touaaaintkade
Den Haag: T/m 9 oktober
van Fred de Jong.
■gterv
decolI£N HAAG-„Wil een
ijdrage fnstwerk werkelijk
3u.kr.lfterfeIiik Z1in' dan
pet het de grenzen van
!t menselijke volledig
1 buiten gaan: gezond
rstand en logica ont-
nrr cpppken erin. Zo bena-
het de droom en de
-'■rtgEntaliteit van het
lÜÜ^Tüid".
ze uitspraak is/afkomstig
■■h de Italiaanse kunstenaar
5rgio de Chirico (1888-
f8). De Chirico behoorde
it zijn raadselachtige wer-
n. die hij vooral tussen
0 en 1917 maakte tot de
|A geheten surrealistische
'^^ilders, wiens werk wordt
kenmerkt door een bijzon-
re gevoeligheid voor de
ëtische macht van de my-
p.
het n^et **aa£s Gemeentemu-
e Mm is het afgelopen week-
d een tentoonstelling geo-
jd van de Duitse kunste-
ir Günter Förg. Voor deze
pstenaar, zo meldt de bij-
lorende catalogus, was
schilderij „Pittura Meta-
:a" van Giorgio de Chiri-
inspiratiebron voor de
lumentale twaalf-delige
lildering op lood, die zich
iéén van de zalen in het
toonstellingengebouw be-
I Idt. Wie naar herkenbare
1^^ ireenkomsten met het
l^^ék van De Chirico zoekt,
bedrogen uitkomen,
„wezen" zijn er echter
ing rwantschappen. Zo is een-
ma vi Pe soort vervreemding
mdXI1sensitiviteit voelbaar. Ge
fokte De Chirico een ver
teling herkenbare beel-
Een deel van de twaalf-delige schildering op lood van Günter Förg in het Gemeentemuseum.
'Een schildering op hout van Stefano Cattaneo bij Artline.
pas op
den om dit te bereiken,
Günter Förg probeert dit via
de abstractie. De twaalf wer
ken zijn allen 240 cm bij 160
cm en de schilderingen zijn
op lood dat om een houten
frame is gespannen, aange
bracht. De schilderingen
doen door hun ogenschijnlijk
strenge rechte kleurvlakken
wat constructivistisch aan.
Een nadere beschouwing
leert echter dat van enige
strengheid geen sprake is.
Eerder wordt een grote poë
tische gevoeligheid duide
lijk, veroorzaakt door de
kleine oneffenheden en
kreukels in het lood en de
zichtbare verfaktie van de
schilder.
Pöetische
schilderingen
op hout bij
Artline
Door het lood neigen de
schilderijen naar het sculp-
turele, maar krijgen daar
door ook een mythische uit
straling. Dat sensitieve in
het oppervlak is nog duide
lijker en naar mijn mening
krachtiger en veel boeiender
in de bronzen beelden, die
Günter Förg in een andere
ruimte exposeert. De „spo
ren" van zijn arbeid, lijken
hier een veel bewuster the
ma. Hoewel de beelden ze
ker niet monumentaler zijn
dan de „schilderijen" is hun
uitstraling veel overweldi
gender, veel geheimzinniger.
In de werken op papier is de
sensitiviteit eveneens duide
lijk. De rechte vlakken zijn
in een gevoelige toets neer
gezet, vaak in schitterende
kleurcombinaties. In een an
dere ruimte zijn grote inge
lijste fotowerken, een spiegel
en een geel geschilderde
muur van Günter Förg te
zien. Sinds het midden van
de jaren '70 vormt het om
gaan met ruimrte een wezen
lijk element van Förgs oeu
vre. De inrichting van deze
ruimte, moet dan ook als een
kunstwerk op zich gezien
worden. Förg zelf is dermate
tevreden over de expositie
dat hij spontaan twaalf van
de schilderingen op lood en
zes tekeningen aan het Ge
meentemuseum schonk.
Artline
Bij de Italiaanse kunstenaar
Stefano Cattaneo, die bij ga
lerie Artline exposeert,
speelt de sensitiviteit van
het schilderen ook een be
langrijke rol. Verder doen
zijn werken door de recht
hoekige vormen eveneens
constructivistisch aan, maar
zijn het niet. Zijn schilderin
gen zijn niet op lood maar op
hout aangebracht. Het hout,
dat op sommige plaatsen ook
onbeschilderd is, speelt een
belangrijke rol.
Ook hier balanceert het
werk in het grensgebied tus
sen schilder- en beeldhouw
kunst. En eveneens kan ge
steld worden dat ze een my
thische uitstraling hebben.
De schilderingen zijn niet op
één groot stuk hout aange
bracht maar op losse grotere
en kleine delen, die tesamen
een compositie vormen.
Door de poëtische schilder-
toets op een stuk hout af te
zetten tegen meer expressie
ver beschilderde delen
wordt een spanning ge
creëerd, die de sensibiliteit
van het werk nog verhoogt.
De kleuren zijn voorname
lijk ingetogen: aardetinten,
grijs en zwart. Slechts een
enkel werk schreeuwt met
hel blauw en rood.
Seasons Galleries
In het werk van Fred de
Jong, die bij Seasons Galle
ries exposeert, is de schilder-
toets nauwelijks van belang.
Wel werkt hij met hout, zij
het op een totaal andere ma
nier. Fred de Jong gebruikt
niet de verf maar het grilli
ge lijnenspel van hout onder
meer als beeldend gegeven.
Hij maakt afdrukken van
stukken hout en gebruikt
papier of linnen als drager.
Door soms meerdere hout-
drukken over elkaar heen te
plaatsen ontstaat een varië
teit in struktuur en kleurin-
tensiteit.
Met andere materialen ont
staat een collage van vor
men en strukturen. Af en
toe lijkt iets van een schrif
tuur herkenbaar, waardoor
sommige werken een wat
Oosterse uitstraling hebben.
Verschillende werken zijn
naar mijn mening te vrijblij
vend omdat daarin het
„knip- en plakwerk" te veel
overheerst en minder naar
een sterke compositie ge
zocht lijkt te zijn. Opvallend
op de tentoonstelling is de
collage „Gevangen rood".
Dit zeer krachtige werk lijkt
op een afstand een schilderij,
waarbij de verf er met grote
kracht op gesmeten is. Een
nadere beschouwing leert
echter dat de „spetters" en
„druipers" houtdrukken
zijn. Met andere woorden: de
ogenschijnlijk expressieve
krachtexplosie, blijkt zorg
vuldig gecomponeerd.
SYLVIA VAN LEEUWEN
bij een vorig boekje
hia" laat Kees van Koo-
or een paar foto's op de
van zijn nieuwe bun
even Sloten", de lezer
>p het idee komen, dat
nalen met de hoofdper-
[ees van Kooten, die in
ikje staan, meer werke-
d bevatten dan ge-
jk bij literaire vertel-
het geval is.
e naamvermelding van
leur speelt in dit spel
II. Opeens blijkt hij de
f. voor zijn naam te zet-
b de voorzijde van het
lie je zijn portret: een
h deskundige uit een
pta-spot of een finan-
ponomisch medewer-
n een of ander bezuini-
fen kortzichtig ministe
rs, een Dr.!
i achterzijde van het
van Dr. Kees van Koo-
h foto, waarop we de
met een opengeslagen
»ek zien, dat dezelfde
foevat als achter hem
p muur is gehangen.
Ir is verschil tussen de
'renten en dat is in een
t zes verhalen uit het
een verrassend detail,
peelt Van Kooten hier
im spel met de geloof-
feheid van de verhalen-
is het nou autobiogra-
lat Koot schrijft of niet?
het er eigenlijk iets toe
e r in de kont
!Rte verhaal, uit de ja-
ImAtijftig, beschrijft een
KA cht van drie vriendjes,
Delft heen". Vanuit de
in Den Haag
ueiit heer
Wijkstraat
gaan de drie jongetjes, onder
wie Kees, op een zomerse va
kantiedag naar Delft, waar zij
natuurlijk nooit zullen ko
men, ook al neemt een van
hen het initiatief „peper in de
kont" te doen, een volwasse
nen-uitdrukking, die zij wel
eens aangehoord hebben en
die ze nu letterlijktoepassen.
Ze fietsen harder, of niet?
Een mislukking dus, zoals al
die uitstapjes van Kees van
Kooten zoals hij zichzelf in dit
boekje portretteert, een af
gang inhouden, op een of an
der gebied. „Zes uitstapjes"
noemt de ondertitel de inhoud
van het boekje, het gaat in
derdaad om reisjes. Maar
steeds tuint Van Kooten er
gens in, faalt hij, gaat hij on
deruit.
Het verhaal dat met de dok-
terstitel van Kees van Kooten
te maken heeft, „Titeldee-
moed", is heel sterk. Het is
aan de ene kant een pastische,
een verzameling van een
reeks cliché's. Tegelijk bevat
het een aantal eerlijke, ge
meende en doorvoelde obser
vaties en gevoelens, waardoor
de lezer zich verloren voelt in
een spel van werkelijkheid en
fictie, zoals de foto's op de
omslag veroorzaakten. Om
zijn huwelijksdatum te vieren
maakt de auteur telkenjare
met ziin vrouw een „onver
wacht' reisje. Het eerste deel
van het verhaal beschrijft hoe
hij haar „veroverde" op haar
eerste vriend, iemand die la
ter ingenieur werd, terwijl
Van Kooten er nooit in slaag
de met een akademische titel
thuis te komen. Met een tref
zekere stijl beschrijft hij dan -
in de stijl van een licht-eroti-
sche keukenmeidenroman -
de „nieuwe huwelijksreis",
doorgebracht op het platte
land van Engeland, in een
vreselijk sjiek en verschrik
kelijk hotel. Een verblijf dat
alles met zijn dokterstitel te
maken blijkt te hebben. Maar
een mislukking blijft het, titel
of niet.
Zo zijn er nog twee treurige
vakantieverslagen in „Zeven
sloten". Een met vrouw en
kinderen aan de Westkust
van de Verenigde Staten,
waar vader alsmaar eenheid
in zijn gezinnetje probeert te
bewaren - en het laatste ver
haal - met wederzijdse groot
ouders in een voor de vakan
tie afgehuurd Frans kasteel.
Een heel treurig en door
drenkt van de kunst van het
falen is het verhaal „Literaire
Minaressen", een juweeltie.
De auteur, opgejut door alle
erotiek van de media (Nacht
shows en Pinupclubs op tv,
om maar iets te noemen),
wordt door zijn vrouw uitge
daagd om een minnares te ne
men. Zijn vaste bijdrage aan
het Belgische blad HUMO (al
weer: fictie en werkelijkheid
zijn niet te scheiden) wordt
een oproep om kontakten te
leggen met vrouwen, die min
nares van een schrijver willen
worden. In een duur Ant
werps hotel regelt hij met een
van de inzendsters van brie
ven een ontmoeting. Treurig
van onkunde, falen en berus
ting in het grote tekort van
het leven.
Verrassende details op de foto op het achterplat.
Net als „Veertig" en „Hedo-
nia" en net als in veel verha
len uit eerdere bundels van
Van Kooten spelen reizen een
grote rol in „Zeven sloten".
Maar steeds weer loopt Kees
van Kooten in al die sloten te
gelijk, met een klungeligheid
waar je weliswaar om moet
lachen, maar waarover je toch
een groot verdriet voelt Deze
herkenning geeft het welda
dige gevoel dat humor in zijn
beste vorm kan brengen.
JAN VERSTAPPEN
Dr. Kees van Kooten: „Ze-
ven sloten - zes uitstapjes".
Uitgave De Bezige Bij.
Prijs ƒ22,50.
Voor een uitgebreide agen
da, ook voor de komende
dagen, raadplege men
„UIT", de gratis wekelijkse
bijlage van deze krant.
ALPHEN AAN DEN RUN EURO
CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6.
tel. 01720-20800): Good morning
Viotnam (al); 18.45, 21.30. za. wo.
ook 13.45. zo. ook 13.45, 16.15.
EUROCINEMA II: Hot bubbto-
gum op vrijoravooton (16); 18.30,
21.00. zo. ook 16.00. vr. za. niet
21.00. Benji (al); za. zo. wo. 14.00.
EUROCINEMA III: Crocodile
Dundee n (al); 18.45, 21.15. za. zo.
wo. ook 13.45. zo. ook 16.15.
EUROCINEMA IV: Salsa (al);
18.30, 21.00. za. wo. ook 13.30. zo.
ook 13.30, 16.00.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19,
tel. 071-121239): Preaidio (al);
19.00, 21.15. za. zo. wo. 14.30.
LIDO en STUDIO (Steenstraat
39. tel. 124130): De ondraaglijke
lichtheid van het bestaan (al); The
last temptation of Christ (12);
20.00. Good moming Vietnam (al):
Crocodile Dundee II (al); Nico (al):
J4.30, 19.00. 21.15. Junglebook
(al); za. zo. wo. 14.30. TRIANON
(Breestraat 31. tel. 123875): The
last emperor (al); 20.00. REX
(Haarlemmerstraat 52. tel. 071-
125414): Girl Friends (16); 14.30.
19.00, 21.15.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30. tel. 01718-74075):
Raw (16); do. t/m zo. en wo. 14.45,
19.00, 21.15. ma. dl. 19.00, 21.15.
CITY THEATER II: Ruimte aca
demie (al); 19.00. do. vr. zo. ook
14.45. Honneponnetje (al); 21.15.
Tom and Jerry festival (al); za. wo.
14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY
(tel. 01717-4354): Rambo III (12);
do. t/m zo. 19.00, 21.15. za. zo.
wo. 15.45. Honneponnetje (al); do.
t/m zo. 19.00. ma. t/m wo. 20.15.
za. zo. wo. 14.00. 15.45. Wallstreet
(16); do. t/m zo. 20.45. Color pur
ple (al); ma. t/m wo. 20.00.
KINDERVOORSTELLING
De reddertjes; za. zo. wo. 14.00.
My little pony; za. zo. wo. 14.00.
WASSENAAR ASTRA (tel.
01751-13269): Someone to watch
over me (12); vr. t/m zo. 20.00.
Jean de Florette (12); ma. t/m wo.
20.00.
KINDERVOORSTELLING
De speurneuzen (al); za. zo. 14.00.
ZOETERMEER
PROMENADE: Deadly pursuit
16; do. ma. dl. 20.00. vr. 19.00,
21.30. za. zo. 14.00, 19.00 21.30.
Colors (16); do. ma. di. 20.00. vr.
za. zo. 19.00, 21.30. Crocodile Du-
nee II (al); do. ma. di. 20.00. vr.
19.00, 21.30. za. zo. 14.00, 19.00,
21.30. Trost el beertjes in wonder
land (al); za. zo. wo. 14.00.
DEN HAAGASTA 1 (Spui 27. tel
463500): Goodmorning Vietnam
(al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. ASTA 2:
Masquerade (al); 14.00. 18.45,
21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.45.
21.30. e ASTA 3: Salsa_"it's hot"
(al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15.
16.00, 18.45, 21.30. BABYLON 1
(Winkelcentrum Babylon, tel
471656): Falstaff (al); zo. 1100
The last temptation of christ (12);
15.00, 18.00, 21.00. BABYLON 2:
The milagro beanfield war (al);
15.15, 17.15, 19.15. 21.30. zo. ook
13.15. e BABYLON 3 De ondraag
lijke lichtheid van het bestaan (al);
15.30. 20.00. e CINEAC 1 (Buiten
hof 20. tel. 630637): The presido
(12Y, 14.00, 18.45. 21.30. zo. 13.15.
16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 2:
Poltergeist 3 (16); 14.00, 18.45,
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45,
21.30. e CINEAC 3: Rambo 3 (12);
18.45, 21.30. do. vr ma. di. ook
14.00. e METROPOLE 1 (Carne-
gielaan, tel. 456756): Frantic (al);
14.00. 18.45, 21.30. zo 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. METROPO
LE 2: The last temptation of christ
(12); 14.00, 20.30. zo. 13.15. 16.45.
20.30. e METROPOLE 3 Deadly
pursuit (12): 14.00. 18.45, 21.30.
zo. 13.15. 16.00. 18.45. 21.30.
METROPOLE 4: Crocodile dun-
dee 2 (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo.
13.15, 16.00, 18.45. 21.30. s ME
TROPOLE 5: The last emperor (al);
20.30. do. vr. ma. dl. ook 14.00.
ODEON 1 (Herengracht 13. tel.
462400): Steven Seagal is „Nico"
(12); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.30,
16.00, 18.45, 21.30 ODEON 2:
Action Jackson (16); 13.45, 18.45,
21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.45.
21.30. ODEON 3: Evil dead 2
(16); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.30,
16.00, 18.45, 21.30. ODEON 4:
Three men and a baby (al); 13.45.
18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00,
18.45, 21.30. s STUDIO 1 (Ketting
straat 12b, tel. 656402): Cry free
dom (al); 20.00. STUDIO 2: A
man in love (16); 19.00, 21.30. za.
wo. 14.45. STUDIO 3: Powaq-
qatsi (al); 19.00. Oei ciornie (16);
21.30, zo. wo. 14.30 HAAGS
FILMHUIS: Zaal 1: Irma la douche;
20.00. zo. ook 14.00. The girl of a
good family; zo. 14.00, 16.15 Zaal
2: Manon des sources; 19.30,
21.45. zo. ook 14.00, 16.15. Zaal 3:
ma.'di. do. vr. 19.30. 21.45. za. zo.
wo. 19.30, 22.00. Violence et pas
sion; do. Providence; vr. High and
low; za. Cul-de-sac; zo. Vertigo;
ma. Paranoia; di. Vrouw in het
NACHTVÓORSTELLINGEN
CINEAC 1: The presido (16); za.
00.15. CINEAC 2: Poltergeist 3
(16); za. 00.15. CINEAC 3: 9W
weeks (16); za. 00.15.
KINDERVOORSTELLINGEN
e CINEAC 3: De reddertjes; za.
wo. 14.00. ZO. 13.15, 16.00. ME
TROPOLE 5: Jungle book; za. wo.
14.00. zo. 13.15, 16.00. STUDIO
1: De speurneuzen; zo. wo. 15.00.
(ADVERTENTIE)
r LAURENSKERK
Rotterdam
1
t/m
9
oktober
1988
Dagelijks 14-22 uur.
Zaterdagen Zondag 13-18 uur.
In defensiekringen is men nooit te beroerd om een jubileum een
feestelijk tintje te geven. Zo blijkt dit jaar. We zijn nog niet be
komen van het geknal van champagnekurken rond het 75-jarig
bestaan van de Koninklijke Luchtmacht, of een nieuw jubileum
dient zich aan. „500 jaar Marine" heet het boekje dat sinds kort
in de boekhandel ligt. Het geeft een overzicht van de lange en
afwisselende geschiedenis van onze verdedigingsmacht ter zee
en is samengesteld door de afdeling Maritieme Historie van de
Marinestaf.
Maar wacht eens even, hebben we dit jaar ook niet het 175-jarig
bestaan van de koninklijke marine te vieren? Woordvoerders
van de marine geven desgevraagd aan dat onder de historici bij
dit krijgsmacht-onderdeel verschil van inzicht bestaat over het
iuiste aantal iaren dat onze marine nu eigenlijk bestaat. Het ene
kamp hangt het beginjaar op aan het herstel van Nederlands on
afhankelijkheid na de inlijving bij de Fransen (1813); het andere
kamp plaatst het begin van het bestaan van een georganiseerde
zeemacht in 1488, bij de zogeheten Ordonnantie op de Admirali
teit. „Vast staat dat er geen echte geboortedatum is, omdat deze
overheidsinstelling stukje bij beetje is ontstaan en pas daarna in
een formele organisatie is ingepast", aldus drs. G. Raven, hoofd
van de afdeling maritieme historie.
Hoe het ook zij, de jaren 1488 en 1813 en nog veel meer wetens
waardigheden komen aan de orde in het nieuwe marine-boek
werk. De Ordonnantie van 1488, uitgevaardigd door Maximili-
aan van Habsburg, voorzag in ieder geval voor het eerst in een
permanente organisatie voor alle Nederlandse zeezaken door de
instelling van een Admiraliteit of Raad van Admiraliteit. In
vijfhonderd jaar is veel gebeurd. Watergeuzen en mariniers, be-
roepspersoneel en dienstplichtigen hebben op de Nederlandse
marineschepen gevaren. Vlootvoogden als Michiel de Ruyter en
Karei Doorman passeerden in de marinegeschiedenis de revue.
Zeeslagen werden geleverd bij Kamperduin, Ter Heide en in de
Javazee. Van de oude zeilschepen tot de modernste fregatten,
van Karei V tot de computergestuurde Goalkeeper, vrijwel alle
belangrijke personen en zaken komen aan bod. Volgens de
schrijvers is „500 jaar marine" geen naslagwerk, maar een over
zicht.
ARJEN VAN DER SAR
«S00 jaar Marine", uitgever De Boekerij B.V. Amsterdam.
Spelshow VARA vanuit Leiden en Scheveningen
DEN HAAG De VARA be
gint op 9 oktober met de
groots opgezette spelshow
„Wereldwildie zowel van
uit het Rotterdamse World
Trade Centre als vanuit steeds
wisselende steden in het land
rechtstreeks op tv wordt uitge
zonden. De spelshow, gepre
senteerd door Hanneke Kap
pen en Robert ten Brink,
wordt op 9 oktober4 uitgezon
den vanuit Leiden en op 23
oktober vanuit Scheveningen.
Vanaf deze lokaties worden,
naast de tv-uitzending op zon
dagavond, op de zaterdaga-
vonmd daaraan voorafgaand
ook verschillende VAR A-ra
dioprogramma's rechtstreeks
uitgezonden. „Wereldwijs" is
volgens de VARA een spel
show van een meer dan ge
middeld niveau, met amuse
ment en cultuur als ingrediën
ten.
GRATIS ELKE WOENSDAG DE
BIJLAGE BIJ UW KRANT MET
WFORMATIEOVER FILMS.MUZIEK
THEATER. RECREATIE. EX POSITIES
EN EEN COMPLETE AGENDA