Nederlandse sterren in buitenlandse films moeten Filmdagen redden jnst bioscopen tORT/ buitenland Italiaanse auto-lobby in het geweer tegen snelheidsbeperking fhzidócQowuvnt WOENSDAG 21 SEPTEMBER 1988 PAGINA 17 iy van Leersumprijs ar Jan van der Vaart ERDAM De Emmy van Leer- iprijs van het Amsterdams Fonds i de Kunst is toegekend aan Jan van J Vaart voor zijn met de hand ge- ftide vazen en potten. De Emmy van Tsumpriis (10.000 gulden) is bedoeld in Neaerland wonende en werkza- :unstenaars op het gebied van mo- rmgeving, sieraden, keramiek/glas xtiel. Volgens de jury neemt Van "Vaart zijn eigen plaats in binnen de eld van de Nederlandse keramiek r'de afgelopen jaren. Het zuiver per- lijke komt het meest tot uitdruk- in de vorm. Binnen de strenge ka- van bruikbaarheid, ingetogenheid jet de mogelijkheden van eenvoudi- chnieken ontwikkelt hij daarin een nbaar onbegrensde vrijheid, aldus iry. Expositie Johan van der Keuken in Centraal Museum Utrecht UTRECHT In het Utrechtse Centraal Museum is van 23 september tot 7 november de tentoonstelling „Johan van der Keuken: Fotografie 1953-1988" te zien. Naast recent werk van de fotograaf en filmer is er een ruime keuze gemaakt uit ouder werk, waaronder een aantal portretten van schrijvers uit de jaren vijftig en zestig. Het thema van de tentoonstel ling is „plaats en tijd" en zij is onderverdeeld in zes periodes uit het leven van Van der Keuken. Ze begint met de periode tussen 1953 en 1956, waarin Van der Keuken zijn eerste foto boek „Wij zijn 17" publiceerde en ze eindigt met de jaren tachtig. De tentoonstelling is tot stand gekomen op initiatief van het festival Nederlandse Filmdagen, dat van 22 tot 29 september in Utrecht wordt gehouden. Van der Keuken staat in dat festival centraal met een uitgebreide terugblik op zijn filmwerk, een door hem zelf geleid seminar en een praatpro gramma. Werken van Buffet onder de hamer PARIJS In Parijs en Tokyo zullen 7 december veertig werken worden geveild van de Franse schilder Bernard Buffet (60). De totale waarde van de te veilen stukken ligt naar schatting rond de 11 mil joen franc (circa 3,4 miljoen gulden). Het werk van Buffet is met name in Japan zeer ge liefd. Onder de schilderijen die geveild worden, zijn twee gro te zelfportretten uit de periode 1945-1955. Na 1955 ging Buffet, die ook graveur en ontwerper van theaterdecors is, in zijn werken meer gebruik maken van kleuren. Manuscript Kafka's „Proces" wordt geveild LONDEN Het handgeschreven manuscript van „Der Prozesz" van Franz Kafka, een van de grote ro mans van de twintigste eeuw, wordt op 17 november in Londen geveild. Veilinghuis Sotheby's spreekt van „het belangrijkste moderne literaire manus cript dat ooit op een veiling is aangebo den", en zegt te verwachten dat het een miljoen pond zal opbrengen (3,5 miljoen gulden), ruim boven het huidige record - 1,2 miljoen gulden - dat vorig jaar werd neergeteld voor Kafka's correspondentie met zijn verloofde Felice Bauer. „Het Proces", dat Kafka in Duitsland heeft geschreven op blaadjes die hij uit een no titieboek had gescheurd, werd in 1925, een jaar na zijn dood, uitgegeven. Kafka vertrouwde het manuscript na voltooiing in 1920 toe aan zijn vriend Max Brod. Brod liet het werk na Kafka's dood uit geven, ondanks dat deze opdracht had gegeven zijn papieren te verbranden. In 1961 schonk Brod bijna alle manuscrip ten van Kafka aan de Bodleian biblio theek in Oxford, maar „Het Proces" hield hij zelf. Na zijn dood ging het in particuliere handen over. Voorafgaand aan de veiling zal het manuscript worden tentoongesteld in New York, To kyo en Hongkong. FOTO:DUKSTRA IECHT Sterren len overal. Maar voor- n het buitenland. Het op voor de top van de lerlandse filmacteurs, èns de Nederlandse pdagen, die morgen nnen, blijkt dat nog I dubbel en wars. Het val van de Neder- film heeft nota een belangrijke 5 ingeruimd voor een buitenlandse films. Sat er hoofd- of in elk belangrijke rollen Vervuld worden door Nederlandse acteurs. ys een logische ontwikke- ïotaal prj maar tegelijkertijd een ledrag: 'ikkeling die een stagnatie de eigen speelfilmproduk- Jaat zien. Wie voor het icteren heeft gekozen, dat hij zich niet onge- t vele malen achtereen in Nederlandse film kan ver- p. Willeke van Ammel- weet er alles van. Hoe je ook speelt, het publiek op je uitgekeken, wil He gezichten. Het is een ie redenen waarom film- s hun werkterrein naar litenland verleggen. tr Hauer was de eerste - an vergeten we even de oe van de stomme film mensen als Lou Tellegen ïnald Varno matinee-ido- an de Amerikaanse film en -die dat consequent Hauer zie je hier niet Hij heeft het image van Nederlandse acteur" zo ils achter zich gelaten. In uitenlands blad zie je bij espreking van zijn werk toe nog het bijvoeglijk ^woord „dutch" staan, va- stéét het er zelfs al niet f. Ruiger Hauer is opgeno- in het internationaal ar- van belangrijke film- Een andere duidelijke voor die keus voor het iland is het feit dat hier in geen werk genoeg is een acteur. Wü je met Jeroen Krabbé FOTO:DIJKSTRA Marouschka Detmers filmacteren je brood verdienen dan moet je de grenzen over. Maruschka Detmers De Nederlandse Filmdagen re gistreren de meest recente „grensoverschrijdingen" in hun totaliteit. „Hannah's War" wordt er gedraaid. Maruschka Detmers in de hoofdrol van een film geregisseerd door Cannon-baas Menahem Golan. Het is het tragische, waarge beurde verhaal van de jonge Hongaars-joodse dichteres Hanna Senesch, die voor de Tweede Wereldoorlog naar Palestina trok. Wanneer de oorlog uitbreekt meldt ze zich als vrijwilligster bij het Britse leger, krijgt er haar soldateno- pleiding en wordt uiteindelijk in Joegoslavië gedropt. De partizanen moeten haar de grens naar haar geboorteland over helpen en daar zal ze het ondergrondse verzet moeten gaan versterken en haar ach tergebleven familie helpen. Ze wordt gearresteerd, gevangen gezet en gemarteld door Hon gaarse collaborateurs. Maar ze Renee Soutendijk FOTOiDIJKSTRA blijft zwijgen. Tegen het einde van de oorlog krijgt ze een (schijn)proces: ze wordt ter dood veroordeeld. Gratie vra gen wil ze niet. Eén dag voor dat de de geallieerde troepen Boedapest binnen trekken wordt het vonnis voltrokken. Menahem Golan maakte er een doorsnee-oorlogsfilm van met alle cliché's vandien en met zelfs af en toe lachwek kend-gezwollen uitbarstingen van de begeleidende muziek. Maar de hoofdrol van Marusc hka Detmers mag er zijn. Van al te onschuldig wordt ze een slachtoffer dat steeds vastbera dener onder de afschuwelijk ste omstandigheden haar idea len hoog blijft houden. Rutger Hauer: clochard Maruschka Detmers is even eens te zien in Marco Ferreri's „Y'a bon les blancs". Ook Rut ger Hauer speelt in twee bui tenlandse films: in Howard Brookners „Bloodhounds of Broadway' en in „De legende ACHTSTE EDITIE VAN NEDERLANDSE FILMDAGEN BEGINT MORGEN van de heilige drinker". Een film waarmee regisseur Erma- no Olmi op het filmfestival van Venetië de Gouden Leeuw won. Hauer speelt een volkomen andere rol dan we van hem gewend zijn. Olmi baseerde z'n film op het prach tige kleine boekje met dezelfde titel van auteur Joseph Roth. Roth, een Oostenrijkse jood, vluchtte in '33 voor de nazi's, kwam in Nederland terecht waar ziin door Goebbels ver brande boeken door Allert de Lange en Qtierido werden uit gegeven, en vertrok naar Pa rijs waar hij in 1939 stierf. Roth - zelf een „heilige drin ker" - vertelt het verhaal van een clochard in Parijs die van een onbekende tweehonderd francs krijgt die hij uiteinde lijk op bepaalde voorwaarden via een priester terug zal moeten geven. Het is het oegin van een stel „wonderen" die zijn wereld veranderen. Hauer speelt de hoofdrol van de clo chard, ooit mijnwerker in het Poolse Olschowice. Sylvia Kristel is te zien in „The arrogant", Huub Stapel in de tv-verfilming van „The attic - The hiding of Anne Frank" en in de Duitse film „Der Zocher Express", Derek de Lint in Clive Donners „Ste aling heaven", Renee Souten dijk in Bryan Gibsons „The Wiesenthal story" en „Where ver you are" van Krzystof Za- nussi. Jeroen Krabbé is te zien in „A world apart", Chris Menges' aangrijpende verslag van apartheid in Zuid-Afrika via het verhaal van een dap pere blanke tegenstandster (Barbara Hershey) die van haar dochtertje gescheiden wordt ..Shadowman" Het is een aardige oogst. Het geeft je de indruk dat die bui tenlandse films de Utrechtse Filmdagen voor het publiek moeten „redden". De oogst aan Nederlandse films - en dan hebben we het over de groter opgzette speelfilms is namelijk beduidend kleiner. FOTO: NOB In de eerste plaats is er „Sha dowman", geproduceerd door Pool Piotr Andreyev. Een Kafkaësk verhaal in Amster dam met Tom („Amadeus") Hulce en Jeroen Krabbé in de hoofdrollen. Verder is er George Sluizers „Spoorloos", gebaseerd op het boek „Het gouden ei" van Tim Krabbé en de nieuwe film van Hans Hylkema „De Papegaai", beide laatste gesubsidieerd uit de pot voor de meer artistieke film. Daar omheen een aantal klei nere projecten. Geen grote oogst dus. Maar we kunnen dan ook nog steeds niet zeggen dat het goed gaat met de Ne derlandse filmindustrie. In het afgelopen filmjaar sprongen „Hersenschimmen" en „Amsterdamned" eruit. De eerste film door thema, spel en artistieke aanpak, de tweede door de Amerikaanse flair van Dick Maas en het succes hier en in het buitenland. Binnen kort gaat „Amsterdamned" in Amerika in première. Beide films staan voor twee stromin gen in de filmindustrie. Aan de ene kant de grote publieks film die duur is, een hoop mensen moet trekken en daar door internationaal is van aan pak. Laurens Geels' „First FOTO: SP Floor Features" - bezig met een nieuwe studio in Amster dam Zuid-Oost - gaat het voor de wind. Daar lijkt dankzij de successen van „Abel" en „Am sterdamned" de basis gelegd voor een brokje „filmindus trie" waar naast commerciële projecten ook aan artistieke gewerkt wordt. De ontwikke lingen bij First Floor Features kunnen zeer belangrijk blijken voor de haperende Nederland se filmindustrie. De onmogelijkheid om het in een speelfilm project geïnves teerde geld hier in eigen land terug te verdienen, is voor een aantal producenten (Gys Ver- sluys o.a.) reden om te denken aan co-producties. Echte suc cessen zijn er nog niet geboekt op dat gebied. Vandaar dat diezelfde filmproducenten kortgeleden in net geweer kwamen om te zorgen dat de mogelijkheid tot subsidiëring van puur Nederlandse films in het gelijkschakelingsgeweld van de Europese Gemeen schap niet verloren zou gaan of aangevreten zou worden. Filmer Thys Ockersen mom pelde toen bij de personferen- tie: „Anders gaan we staken. Alleen zal helaas niemand dóér iets van merken". Een tragische opmerking, maar wel met een stuk waarheid. De Utrechtse Filmdagen mo- §en dan een week lang de Ne- erlandse film in al zijn facet ten in het licht van de schijn werpers zetten, echt levend is die eigen filmcultuur nauwe lijks. Cineast Peter Greenaway houdt in Utrecht de tweejaar lijkse lezing „Cinema Mili- tans" en zijn film „Drowning by Numbers" gaat in Utrecht in première. De titel „Cinema Militans" is onleend aan een essay van Men no ter Braak over film. Eén zin daaruit: „De huidige bioscoop is op z'n best een doolhof-met-verrassingen; op zijn slechtst de onwelrie kende mestvaalt der andere kunsten". Dat was 1929. Het geldt anno nu deels nog altijd. Voor de bioscoop en voor de Nederlandse film. Veel verder zijn we dus nog niet gekomen. BERT JANSMA Voor een uitgebreide agenda, ook voor de ko mende dagen, raadplege men „UIT", de gratis we kelijkse bijlage van deze krant. ALPHEN AAN DEN RUN EU ROCINEMA I (Van Boetzelaer- straat 6. tel. 01720-20800): Co lor* (16); 18.30, 21.15. wo. ook 13.30. EUROCINEMA II: Hot bubblegum op vrijersvoeten (16Y. 18.30, 21.00. EUROCINE MA III: Crocodilo Dundo* II (al); 18.45. 21.15. wo. ook 13.45. EUROCINEMA IV: Raw (16); 18.45, 21.30. Bon]i (al); wo. 14.00. LEIOEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239): Nico (16); 19.00, 21.15. wo. 14.30. LIOO en STUDIO (Steenstraat 39. tel. 124130): De ondraaglijk* licht heid van het bestaan (al): 20.00. Poltergeist III (16); Deadly pur suit (al); Crocodile Dundee II (al); 8alsa (al); 14.30, 19.00. 21.15. Junglebook (al); wo. 14.30. TRIANON (Breestraat 31, tel. 123875): The last emperor (al); 20.00. REX (Haarlemmer straat 52. tel. 071-125414): Girt Friends (16); 14.30.19.00, 21.15. KATWMK CITY THEATER I (Badstraat 30, tel. 01718-74075): Rambo III (12); wo. 14.45, 19 00 en 21.15. ma. di. 19.00. 21.15. CITY THEATER II: Honnepon- netje (al); 19.00, 21.15. .Troetel- beertjes (al); wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Rambo IU (12); wo. 15.45. Three men and a baby (alY, ma. t/m wo. 20.30. Color purple (al); ma. di. wo. 20.00. KINDERVOORSTELLING De reddertjes; wo. 14.00. My little pony; wo. 14.00. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13269): Crimes of the hart (12); ma. t/m wo. 20.00. KINDERVOORSTELLING De speurneuzen (al); wo. 14.00. ZOETERMEER PROMENADE: Deadly pur- auit 16; ma. d). 20.00. Colors (16); ma. di. 20.00. Crocodile Dunee II (al); ma. dl. 20.00. Troetel beertjes in wonderland (aly, wo. 14.00. DEN HAAGASTA 1 (Spul 27, tel. 463500): Goodmoming Vietnam (al). 14.00, 18.45, 21.30. ASTA 2: Salsa- Jt*s hot" (al); 14.00. 18.45, 21.30. ASTA 3: Three men and a baby (al); 14.00, 18.45, 21.30. BABYLON 1 (Winkelcentrum Babylon, tel. 471656): The Milagro Beanfleld war (al); 15.45, 17.45, 19.45. 21.45. BABYLON 2 Powaq- qatsi (al); 13.30, 17.30. 19.30, 21.30. BABYLON 3: De on draaglijk* lichtheid van het be staan (al); 15.30. 20.00. CINE AC 1 (Buitenhof 20, tel. 630637): Poltergeist 3 (16); 14.00. 18.45. 21.30. CINEAC 2: Rambo 3 (12Y, 14.00, 1S.45, 21.30. CI NEAC 3: Bright lights big city (12); 18.45, 21.30. ma. di. ook 14.00. METROPOLE 1 (Carne- gielaan, tel. 456756): Frantic (al); 14.00, 18.45, 21.30. METRO- POLE 2: Deadly pursuit (12); 14.00. 18.45, 21.30. METRO- POLE 3: Crocodile Dundee 2 (al); 14.00, 18.45. 21.30. ME TROPOLE 4: Appointment with death (al); 14.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 5: The last em peror (al); 20.30.. ma. di. ook 14.00. ODEON 1 (Herengracht 13. tel. 462400): Steven Seagal is „Nico" (12); 13.45, 18.45. 21.30. ODEON 2: Action Jackson (16); 13.45. 18.45, 21.30. ODEON 3: Evil dead 2 (16); 13.45, 18.45, 21.30. ODE ON 4: Color* (16); 13.45. 18 45. 21.30. STUDIO 1 (Ketting straat 12b, tel. 656402): Cry freedom (al); 20.0. STUDIO 2: A man in love (16); 19.00, 21.30. wo. 14.45. STUDIO 3: Ocl cioml (16); 19.00. 21.30. wo. 14.30. HAAGS FILMHUIS: Zaal 1: Manon des Sources; 19.30, 21.45. Zaal 2: Hollywood shuffle; 19.30, 21.45. Zaal 3: 19.30. 21.45. L'Argent; ma. II deeerto rosso; dL Le beau ser- S»; wo. INDERVOORSTELLINGEN CINEAC 3: De reddertjes; wo. 14.00. METROPOLE 5: Jungle book; wo. 14.00. STUDIO 1: De speurneuzen; wo. 15.00. Geen krant ontvangen? Bel tussen 18.00 en 19.00 uur, zaterdags tussen 14.00 en 15.00 uur. telefoon 071- 12.22.48 en uw krant wordt nog de zelfde avond nabezorgd. Ik en de ergernis van de Italiaanse auto-lobby: agenten maximum-snelheid controleren. FOTO: EPA (Van onze correspondent Gerard Kessels) ROME De Italiaanse* minister van openbare werken, Ferri, heeft het verbruid bij de machtigste familie van het land, de Agnelli's uit Turijn. Ferri, van de ene dag op de an dere in de actieve politiek terecht gekomen, heeft het gewaagd de maxi mum-snelheid op de Itali aanse wegen te beperken. De Agnelli's van Fiat, die vrij wel de gehele Italiaanse auto- industrie beheersen, vrezen voor de afzet van hun duurde re, snelle auto's. Ex-hoogleraar Enrico Ferri heeft een unieke maatregel in gevoerd. Op de Italiaanse auto-wegen gelden voortaan twee maximum-snelheden. Door de week 130 en in het weekeinde en op feestdagen 110. De maatregel, genomen samen met de minister voor transport Santuz, volgt na een zomerse experimenteerperiode van twee maanden. Geduren de die tiid mochten de Italia nen niet harder rijden dan 110. Hoewel er fel tegen werd ge protesteerd lijkt de maatregel succes te hebben gehad. Het aantal verkeersdoden in iuli en augustus is aanmerkelijk verminderd in vergelijking met vorig jaar. Ook het brand stofverbruik is met enkele ftrocenten afgenomen, een be- angrijke zaak voor een land dat vrijwel al zijn energie moet importeren. Na afloop van het experiment heeft Ferri slechts voor een deel bakzeil moeten halen. De 110 blijft overeind in de week einden, wanneer de meeste ongevallen plaatsvinden. Door de week kan het woon-werk- verkeer doorgaan met de oude maximum-snelheid van 130. Wie zich niet aan de voorge schreven snelheden houdt heeft kans op gepeperde boe tes of he intrekken van het rij bewijs. Ferri is de eerste minister die in Italië probeert de hopeloos achtergebleven verkeerswet- geving wat meer bii de tijd te rengen. Begin volgend jaar wil hij de draagplicht voor de veiligheidsgordel invoeren, in plaats van 1990 zoals oor- pspronkelijk voorzien. Verder zal de politie op korte termijn met blaaspijpjes worden uitge rust om te controleren op het alcohol-gebruik. Ferri komt met zijn maatrege len op een moment dat de Ita liaanse auto-lobby sterker dan ooit is. Fiat staat met zijn auto verkopen aan de top in Euro pa. Alfa Romeo, vóór de over name door Fiat een noodlij dend bedrijf, draait als een trein en kan de vraag naar zijn nieuwe rribdellen niet bijbe nen. Verder is de bekende car rosserie-bouwer Sergio Pinin- farina opgeklommen tot presi dent van de Italiaanse werk gevers. De machtige lobby heeft al zijn gewicht in de schaal geworpen om de snel heidsmaatregelen van Ferri te torpederen. Gianni Agnelli zei dat de „geschiedenis nad aan getoond dat snelheidsbeper king niets uithaalt" en noemde de maatregelen „tegen de techniek gericht". Pininfarina morde dat hij zijn „hele leven had besteed aan het veilig ma ken van auto's", maar dat die inspanning door de overheid niet werd gewaardeerd. Hij voorspelde „donkere dagen voor de Italiaanse automobie lindustrie". De campagne van de industrie tegen de snelheidsbeperking wordt door een belangrijk deel van de pers ondersteund. Het voortouw nam, uiteraard, de Turiinse „La Stampa" die ei gendom is van de Agnelli's. JTERIJ inckaert positief ars door België •EL De Belgische wielren- Idy Planckaert is in de wieler- ijd Dwars door België positief len. Hij slikte codeïne, een dat op de liist van verboden den staat. In dezelfde wedstrijd zijn landgenoot Patrick Coc- >p doping betrapt De overwin- komt nu toe aan de Nederlan- 'hn Talen. Planckaert's ploeg- José de Cauwer wil de dis- ificatie voor de rechter onge- maken. Hij vindt het te gek dat dgische wielerbond pas een half ia dato de uitslag van het do- onderzoek bekend heeft ge- OOK JAN TIMMAN KAN KARPOV NIET STOPPEN TILBURG Er komt geen einde aan de scorings drift van Anatoli Karpov tijdens het internationale schaaktoernooi in Tilburg. De oud-wereldkampioen speelde gisteren in de tiende ronde Jan Timman van het bord en behaalde daarmee zijn derde opeenvol gende zege. Met nog vier ronden kan Karpov de eindzege nauwelijks meer ontgaan. Zijn naaste rivaal Nigel Short, die tegen de Joegoslaaf Nikolic opnieuw een halfje inleverde, heeft een achterstand van an derhalf punt. John van der Wiel belandde na een ma gere remise tegen de Westduitser Htlbner op de laat ste plaats. De IJslander Hiartarson zorgde voor de tweede winstpartij door de Hongaar Lajos Portisch te verslaan. Timman kreeg tegen Karpov zijn tweede nul te verwerken. De met zwart spelende Nederlan der hield tegen beter weten in vast aan de Slavische verdediging. Zijn koppigheid werd hem noodlottig. Willaarts scoort tegen FC Utrecht DEN HAAG FC Utrecht verloor gister avond op eigen veld een oefenwedstrijd tegen Bo- russia Mönchengladbach met ruime cijfers: 4-1. Erik Willaarts nam de tweede treffer voor zijn rekening. Twee minuten voor tijd redde Steinmann de eer voor de thuisclub. In Kerkrade won Roda JC met opvallend gemak van het Zweedse IFK Göte- borg: 5-0. De jonge spits Jurgen Streppel scoorde viermaal. Eddy PG gaat keepers Feyenoord begeleiden ROTTERDAM Met onmiddellij ke ingang is Eddy Pieters Graaf land toegevoegd aan de technische staf van Feyenoord. De vroegere doelman van de Rotterdamse eredi visieclub en het Nederlands elftal gaat zich bezighouden met de oplei ding en begeleiding van ionge aoel- verdedigers. Na Coen Moulijn, die werd aangetrokken als elftalbege leider, is Eddy PG de tweede oud- speler binnen het begeleidings team. Pieters Graafland, een begrip in de jaren zestig, speelde 47 keer Eddy in Oranje. Katwijk verrast UVS LEIDEN Katwijk heeft zich gisteravond verrassend ge plaatst voor de halve finales van het door LFC georgani seerde Zilveren Molentoer- nooi. De zaterdagtweedeklas ser bleef het in de zondagse hoofdklasse uitkomende UVS met 2-0 de baas. Vorige week al speelde Leiden zich, ten koste van LFC, bij de laatste vier. De overwinning werd gister avond pas in de tweede helft een feit Na een uur spelen was het Jaap Guyt die num mer één liet noteren. Tien mi nuten voor tijd werd de strijd definitief beslist Fred Eijsberg w?s de maker van die goal. Helikopter neergestort is gisteren bij de zuidelijke Ko reaanse havenstad Pusan in zee gestort. De helicopter stortte neer toen twee Austra lische cameralieden de olym- §ische zeilwedstrijden in de uyong-baai filmden. Volgens het Zuidkoreaanse persbureau Yonhap werden de twee Au straliërs en de twee Zuidko reaanse piloten door een pa trouilleboot uit zee opgepikt

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 17