0 0 Wat De Appel tegen heeft, dat vind ik nou net leuk" !5 Flyers houdt lang stand tegen Leiderdorp ERIK VOS EN HET SUCCES VAN ZIJN TONEELGROEP Tekenaar Opland winnaar van H.N. Werkmanprijs Goede dag voor Arthur Turk Mozart en Salieri als combinatie geslaagd Ceidócöouamtt ZATERDAG 17 SEPTEMBER 1988 PAGINA 17 Beeren drukt stempel op laatste zomeropstelling Stedelijk Museum „Het bloe menmeisje" van Malevich is een van de vele werken op de exposi tie in het Ste delijk „Vertol king van een collectie". FOTO: ANP AMSTERDAM De tweede en laatste zome ropstelling 100 jaar moderne kunst in het Ste delijk Museum in Amsterdam, die de naam „Vertolking van een collectie" heeft meege kregen, is vandaag voor het publiek openge steld. De expositie is samengesteld door direc teur W. Beeren en toont daarmee diens per soonlijke voorkeur. eigen verzameling van het Stedelijk en maakte daarbij gebruik van werk uit de collecties schilder- en beeld houwkunst, prenten, tekeningen, fotografie en toege paste kunst. Het zijn collecties die meestal afzonderlijk worden getoond. Tegelijk wil Beeren met de tentoonstelling de breed heid van de verzameling laten zien. Het gaat in de op stelling niet alleen om hoogtepunten die al veel te zien waren maar ook om werken die minder vaak zijn ge toond. Centraal in de zomeropstelling staat de kunststroming Cobra die veertig jaar geleden ontstond. Het werk van onder meer Appel, Constant en Corneille is opgesteld in de erezaal op de eerste verdieping. Een recente aanwinst in deze zaal is een beeld van Appel. Ook werk van Lucebert uit de in 1987 door het Stedelijk verworven collectie-Groenendijk is in deze zaal te zien. Beeren heeft met de zomeropstelling ook aangegeven dat de collectie van het Stedelijk wortelt in de negen tiende eeuw. Dat doet hij met werken van Witsen, Maris, Bosboom, Breitner, Doubigny, Van Gogh en Corot. Een belangrijke plaats kreeg ook Chagall. In een aparte zaal is het door Beerens voorganger De Wilde aangekochte werk van Willem de Kooning ge ëxposeerd. In de zaal met La Perruche et La Sirène van Matisse hangen nu ook druksels van Werkman. In een aantal zalen op de begane grond zijn voorwer pen uit de afdeling toegepaste kunst te zien, zoals meubelen, affiches en boeken, samengebracht met schilderijen. f. IOC ar Ban avoni ii met we Je boti1 HAAG Het Rijks- urn Hendrik Willem aan de Laan van jrdervoort 7 f houdt g open huis van tot 17.00 uur. In de lopen maand heeft spandoek over de van Meerdervoort al aandacht op geves van deze open dag is is 'langstelling te stimuleren dit vrijwel vergeten [se museum, waarvan het tbestaan jarenlang onze- is geweest. Mesdag (1831- was behalve schilder ok 'root verzamelaar. In 1887 hij het museum bouwen de Haagse architect H.A. Jaarsveld in de tuin van huis aan de Laan van rdervoort waar hij woonde zijn vrouw, de schilderes tje Mesdag-van Houten. jk dekt ootste risico in bruikleen rijksmusea TERDAM Met ingang TJhet nieuwe jaar dekt het lëil tot een maximum van een miljard gulden per jaar eerste en grootste risico chade aan en verlies van :voorwerpen die in bruik- zijn gegeven voor ten- itellingen in rijksmusea, vorden de verzekerings- ies aanzienlijk terugge- it. Doel van de regeling is beperkt aantal tentoon- ;en van uitzonderlijk en internationale allure >musea mogelijk te ma- tocht li lister Brinkman van cul- restaui heeft deze regeling van- ling van de tentoonstelling tocento - Novecento" in Van Goghmuseum in Am- dam. ïan Kaartprijs Dr John Kraaykamp zermf ijdenjsd Q. f. ard ïkerirfy- Johan Kaartprijs voor het oen 1987-1988 is toege- aan de acteur John i^aykamp voor zijn spel in toneelstuk De Fantast van Gardner. Hij kreeg de on- heiding gisteravond in itelveen tijdens een televi- litzending. jury, bestaande uit Wim Berend Boudewijn, Joop met, Ted Mooren en Ton stenbosch, stelde dat zij ontroerd, geboeid en gea- seerd was door de uitzon- lijk fraaie acteursprestatie Kraaykamp. raaykamp was in staat een het leven getekende maar iondanks positief ingestelde neer te zetten met een »s gevoel voor humor en vingsvermogen", aldus het ^rapport. FOTO: ANP de n den heid I I ax bekert erder JDEN Bax/Zeefdruk W eft zich gisteravond ge- Ïatst voor de tweede ronde de strijd om de landelijke Jvoetbalbeker. De Voor- 1 utse formatie bleef in Heiloo uisploeg De Viersprong een- idig de baas: 1-7. Bax, dat ze re h nu bij de laatste 36 ploe- al 30n in die bekerstrijd weet, d bij de rust al een voor- '°ng van 1-4. Wim Bouc- B|Bert< Hans van Leeuwen en jft|j#ri0 Faber scoorden allen Eütffce keer voor de ploeg van ■jj|g*ch Jan Schoen. Mart Bax j^HPftfcte de zevenklapper vol. DEN HAAG Erik Vos trekt zich nergens wat van aan. Met bril op lijkt hij een enthousiaste jonge kerel die voor het eerst met een heuse toneel groep aan de slag mag, met bril-af komen er oog jes vrij die hem een stuk ouder maken, maar wèl met de pret van de oudere die het allemaal wel een keer heeft meegemaakt en erom mag lachen. „Ik ijdel?" Stomverbaasd: „Nee. Voor geen gram. Blij? O ja, dat wel. Ontzettend blij. En trots natuurlijk, wat dacht je. Ik wou dat het anders was, maar Toneelgroep De Appel is dit moment wel de oudste groep van Nederland; de ande re bestaan korter of zijn opge heven". Telt op z'n vingers uit: die en die en dieEn ik ben de oudste toneelregisseur van Nederland. Is dat niet belache lijk? Ja, maar het is toch wel zo. Ik wou dat jongere krach ten dat werk van me overna men. Nee, ik ken die jongere niet... nee, maar ik wou wel dat ze het déden". Toneelgroep De Appel aan de Duinstraat heeft in feite alles tegen wat een zich respecte rend gezelschap maar tegen kan hebben: het gebouw oogt niet, ziet eruit als een voorma lig schoolgebouw annex lood- gietersbedrijf, van binnen lijkt het op een boksarena met geen pluisje pluche. Wie er wil ko men, aan dat smalle Scheve- ningse straatje, moet minimaal brood méé, met ijzeren wils kracht, want geheel buiten welk centrum dan ook, niet eens van het Scheveningse. Artistiek leider Erik Vos (59) zal het een zorg zijn. „Ik laat me niet meer beledigen hoor, daar ben ik te oud voor. Bo vendien raakt het me niet. Ik houd helemaal niet van die echte schouwburggebouwen, ik houd niet van pluche en wat die bereikbaarheid betreft, ha! Ze komen toch maar uit het hele land, per trein, per bus; ze doen er echt moeite voor en dat is precies zoals ik het wil: moeite doen om goed toneel te zien. Want dat haalt niemand onderuit, De Appel heeft kwalifeit, heeft altijd kwaliteit gehad, ook toen nie mand er nog van wist. Op een enkeling na, natuurlijk. De Raad voor de Kunst had het door, die wel; toen het ene ge zelschap na het andere werd opgeheven, speelde De Appel gewoon door en trök meer pu bliek dan ooit. Ik weet ook wel, dat aantallen lang niet al tijd iets zeggen over kwaliteit, maar als je als toneelgroep geen kwaliteit brengt, kun je naar je publiek fluiten". Direct raken „Misschien kan dat publiek niet eens uitleggen, waar die kwaliteit in zit, ik kan dat wel. De toeschouwers voelen zich aangesproken; wat ze zien, raakt ze direct, heeft met hun persoonlijke leven te maken. Dat blijkt uit de honderden brieven die we krijgen. Het gaat om de directe betrokken heid. Kijk; je kunt bijna zeg- Erik Vos tijdens de repetities van Hamlet, op de achtergrond Aus Greidanus. gen dat De Appel een Shake- speare-groep is, omdat we alles van Shakespeare spelen. Maar die man was ook zo verschrik kelijk groot, die had door wat emoties zijn, niet aan tijd en eeuw gebonden, ook al zijn sommige emoties in de ene tijd sterker dan in een andere. Het gevoel van honger, bij voor beeld, zal in oorlogstijd sterker aanspreken dan in tijden van vrede. Maar over het alge meen: woede, jalouzie, incest, vernedering, trouw en wan trouwen, dat herkent iedereen en daar schreef Shakespeare over als geen ander. Maar dan nóg". Opletten Vos noemt zich voor geen gram ijdel, hij weet wel pre cies waarmee hij bezig is. En met priemoogjes die staan op: en nu goed opletten alsjeblieft, hóófd erbij: „In het tekstboek staat niks over emoties. Daarin staat tekst; om uit te spreken. En nu kun je uit de tekst wel opmaken dat een acteur er gens moet gaan staan huilen, maar daar gaat het niet om, huilen kan iedere toneelspeler op elk gewenst moment. Ge beurt dat, dan denkt die toe schouwer: o. Die meneer huilt; nou die zal wel erge verdriet hebben, of pijn. Maar het raakt die toeschouwer niet van binnen, die voelt dat verdriet niet méé. En dat is nou weer net wel de bedoeling". En wat Vos dan wel bedoelt. „Dat kan ik uitleggen. Het is juist de kracht van De Appel, dat het publiek doormaakt, wat in het theater gebeurt. Nu, dat kan alleen, als je de juiste acteurs hebt, die hun ziel dur ven open te gooien. Dat durft niet iedereen, hoor, dat is heel moeilijk. Toen Carlien Brou wer bij ons wilde komen, vroeg ik eerst of ze een scène wilde spelen waarin ze zich heel erg vernederd voelde. Met alle pijn, die daarbij hoort. Ik ging er vanuit, dat ieder mens wel eens door een gelief de is afgewezen, Carlien ook. Ze moest even nadenken, zei dat ze het heel moeilijk vond en dat ze dat nooit zo maar even zou doen. In dit geval dan maar wel, omdat ik het was, die het vroeg. Want dit is voorwaarde voor goed toneel: blind vertrouwen in de regis seur, maar evengoed ook we derzijds. Als dat er niet is, kun je het schudden". Lef „Maar om op Shakespeare te rug te komen: alleen als je hem zó speelt, gebeurt er iets: op het toneel en bij het pu bliek. Maar nogmaals, je moet er wel verrekt goeie acteurs met lef voor hebben, niet zo maar toneelspelers. Want juist Vijftien jaar geleden kwam Erik Vos uit Amerika, waar hij twee jaar had rondgeneusd om te zien hoe het moest. Toen al had De Appel, nog spelend in het Theater aan de Haven, de meeste acteurs die nu nog aan zijn groep zijn verbonden, onder wie Aus Greidanus, Geert de Jong (ook in de film Schatjes en Mamma is boos) Sacha Bulthuis en Carol Lin- sen. Gespeeld werd, als eerste produktie Peer Gynt van Ib sen. Vos: „Daarmee begon het zoeken en ontdekken van wat je als produkt moest afleveren. We kwamen er achter, dat het patroon moest vastliggen met een heleboel improvisatie, dat dus niet vastligt: die samen hang. Vergelijk het maar met voetballen: veld, bal, spelers, dat patroon ligt vast: de kee per keept en stormt, meestal, niet als een gek naar voren. Maar de hele rest is improvisa tie, je weet ook nooit helemaal zeker welk elftal wint. Speel je toneel, dan weet je na tuurlijk wel hoe het afloopt, maar de weg daar naartoe, staat niet vast. Hóe speel je, wat zijn de decors, wat doe je met de belichting en kleding. En wat dat betreft vind ik, dat alles mag; dat je alles moet ge bruiken om tot je doel te ko men. En om weer met muziek te vergelijken: Bruckner zou ik natuurlijk gewoon spelen met groot orkest, niet op mondharmonica voor het leu ke effect. Nee nee, ik ben niet achterlijk". Ook de pianist, de muziekma- ker van enig niveau, gooit Vos in zijn regie. „We hebben er altijd muziek bij. Maar dat is het niet alleen, in het spel moet ook ritme zitten en als er een rustmoment komt, moet dat zijn met spanning in de onderstroom; spanning, dat moet van het begin tot eind aanwezig en voelbaar zijn. An ders gaat het publiek de gaten in het plafond tellen". Vrije wil Het verbazingwekkende van De Appel is, dat jeugd uit het hele land uit vrije wil naar Scheveningen komt, al staat er honderd keer Shakespeare of Vondel op het programma. FOTO: PAN SOK Vos: „De klassieken zijn niet voor niets klassiek, ook al moet de schooljeugd daar in beginsel niet veel van hebben. Hamlet: waaaaah! De Gijs- brecht: waaaaah! Daar ga je al leen onder dwang van de le raar naartoe. Natuurlijk, in het begin kwamen ze dan ook niet, op die 3500 man per jaar na. Tot het, hè hè, zo'n vijf jaar geleden begon te dagen en scholieren onder elkaar erover gingen praten. Goed hoor, zei den ze tot in Roodeschool. Ben je nog niet bij De Appel ge weest? Góén! Daar beleef je nog eens wat". Die praat vormde de basis van het huidige Appel-succes. Zon der aanlokkelijke aanbiedin gen, sterker, met de beperking dat er geen aparte schoolvoor stellingen worden gegeven (Vos: „Daar houd ik helemaal niet van") en als scholieren ge- froepeerd komen, nooit meer an 100 man tegelijk. Erik Vos, gravend in een tas: „Hier heb ik een brief van een meisje uit 's-Gravesande. 's Kijken. Ze schrijft dat ze de oorlog niet heeft meegemaakt, niet joods is, niks. Maar dat ze Ghetto heeft gezien en hoe ze daardoor tot in het merg is ge raakt. Dat mag nóóit meer ge beuren, schrijft ze. Met harte lijke groeten". Vos bergt de brief met enige ontroering op. „Nou ja, als je zo'n brief leest, dan hoef ik er niks meer aan toe te voegen, daar staat pre cies in, wat ik bedoel". Pauze voor het tweede bedrijf, Vos schakelt abrupt over: „Zullen we maar wat gaan eten? Ik heb honger". Alles is immers gezegd. FRITS BROMBERG LEIDEN De basketbal- plegen van BVO, Luba Leiden, Voorburg 2 en Leiderdorp hebben zich gisteravond geplaatst voor de halve finales van het jubileumtoernooi van het Leidse Luba. Hoewel don derdag de laatste poule wedstrijden nog moeten worden afgewerkt, zijn deze vier ploegen nu al zeker van een plek in de halve finales. «Het Waddinxveense Flyers werd op voorhand nög een mogelijkheid toegedicht roet in het eten van (met name) Leiderdorp te kunnen gooien. De Flyers hielden inderdaad goed stand in het treffen met Leiderdorp, maar moesten in de slotfase toch lijdzaam toe zien hoe Leiderdorp, onder aanvoering van Erik Huijbens, nog ruim afstand nam: 91-79. Ook Oegstgeest deed het, te gen BVO, zeker niet slecht. BVO maakte de reglementaire achterstand van tien punten weliswaar snel goed, maar Oegstgeest zag toch kans de strijd tot vijf minuten voor tijd (78-74) knap spannend te hou den. Toen was de kaars even wel compleet op en kon BVO alsnog naar een 14-puntszege weglopen: 91-79. Hoofddorp was geen partij voor het organiserende Luba Leiden. In de zesde minuut al hadden de Leidenaars Hoofd dorp achterhaald, waarna een gat van bijna veertig punten werd gecreëerd: 120-81. Blitz deed nauwelijks iets goed tegen de reserves van Voor burg. De eindstand van 84-49 maakt dat ook wel duidelijk. Eigenlijk verzorgde de Voor- schotense ploeg immers maar 39 punten... AMSTERDAM Teke naar Opland (Rob Wout) is bekroond met de H.N. Werkmanprijs 1988 van het Amsterdams Fonds voor de Kunst. Opland krijgt de prijs (10.000 gul den) voor zijn gehele oeu vre, voor al het werk dat hij in 1987 heeft gemaakt en voor zijn continue stroom van bijdragen in Volkskrant en Groene Amsterdammer. De jury noemt Opland een man die zijn leven lang typo grafie en beeld samenbrengt, in zwart/wit en wat vorm en inhoud betreft scherp maar genuanceerd. Hij is iemand op wie iedere grafische vormge ver jaloers kan zijn. Immers voor hem is er altijd plaats, ie dereen, zelfs tot in Japan, her kent zijn werk. Zijn boodschap is actueel en helder. Opland is tegelijkertijd illustrator, vorm gever, schrijver en politiek commentator. Niemand weet zoveel van de Nederlandse po litiek en misschien wel van de wereldpolitiek als hij, aldus de jury. Via beeld en tekst draagt Rob Wout de inhoud van zijn bood schap helder over, een van de belangrijkste opgaven van de grafisch vormgever. Waarom is men niet eerder op zijn naam gekomen?, zo vraagt de jwy zich af. Voor een uitgebreide agen da, ook voor de komende dagen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant. bioscopen ALPHEN AAN OEN RIJN EURO CINEMA l (Van Boetzelaerstraat 6. tel 01720-20800): Color» (16); 18.30. 21.15. za. wo. ook 13.30. zo. ook 13.30. 16.00. EUROCINEMA II: Hot bubblegum op vrijersvoe ten (16); 18.30. 21.00. za. ook 13.30. zo. ook 13.30, 16.00. EU ROCINEMA III: Crocodile Dundee II (al); 18.45, 21.15. za. zo. wo. ook 13.45. zo. ook 16.15. EUROCI NEMA IV: Raw (16). 18.45, 21.30. zo. ook 16.15. Benji (al); za. zo. wo. 14.00. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19, tel. 071-121239); Nico (16); 19.00. 21.15. za. zo. wo. 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39. tel. 124130): De ondraaglijke lichtheid van het bestaan (al): 20.00. Polter geist III (16); Deadly pursuit (al); Crocodile Dundee II (al): Salsa (al); 14.30, 19.00, 21.15 Junglebook (al); za. zo. wo. 14.30. TRIANON (Breestraat 31. tel. 123875): The last emperor (al); 20.00. REX (Haarlemmerstraat 52. tel. 071- 125414): Girl Friends (16); 14.30, 19.00, 21.15. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30. tel. 01718-74075): Rambo III (12); do. t/m zO. wo. 14.45, 19.00 en 21.15. ma. di. 19.00, 21.15. CITY THEATER II: Honneponnetje (al); 19.00. 21.15. do. vr. zo. ook 14.45. Troetelbeer tjes (al); za. wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Rambo III (12); do. t/m zo. 19.00, 21.15. za. zo. wo. 15.45. Three men and a baby (al): do. t/m zo. 19.00. ma. t/m wo. 20.30. Diva (16); do. t/m zo. 20.45. Color purple (al); ma. di. wo. 20.00. KINDERVOORSTELLING De reddertjes; za. zo. wo. 14.00. My little pony; za. zo. wo. 14.00. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13269): Na schooltijd (12); vr. t/m zo. 20.00. Crimes of the hart (12); ma. t/m wo. 20.00. KINDERVOORSTELLING De speurneuzen (al); za. zo. wo. 14.00. ZOETERMEER PROMENADE: Deadly pursuit 16: do. ma. di. 20.00. vr. 19.00, 21.30. za. zo. 14.00, 19.00 21.30. Colors (16); do. ma. dl. 20.00. vr. za. zo. 19.00, 21.30. Crocodile Du- nee II (al); do. ma. di. 20.00. vr. 19 00, 21.30. za. zo. 14.00. 19.00, 21.30. Troetelbeertjes in wonder land (al); za. zo. wo. 14.00. DEN HAAGASTA 1 (Spul 27. tel. 463500): Goodmorning Vietnam (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45. 21.30. ASTA 2: Salsa». „It's hot" (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ASTA 3: Three men and a baby (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15. 16.00, 18.45, 21.30. BA BYLON 1 (Winkelcentrum Babyion, tel. 471656): The Milagro Bean- field war (al); 15.45, 17.45. 19.45, 21.45. zo. ook 13.45. BABYLON 2: Powaqqatsi (al); 13.30, 17.30, 19.30. 21.30. zo. ook 13.30. BA BYLON 3: De ondraaglijke licht heid van het bestaan (al); 15.30, 20.00. CINEAC 1 (Buitenhof 20. tel. 630637): Poltergeist 3 (16); 14.00, 18.45. 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 2: Rambo 3 (12); 14.00. 18.45, 21.30. zo. 13.15. 16,00, 18.45, 21.30. CINEAC 3: Bright lights big city (12); 18.45, 21.30. do. vr. ma. di. ook 14.00. METROPOLE 1 (Car- negielaan. tel. 456756): Frantic (al); 14.00. 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45. 21.30. METROPO LE 2: Deadly pursuit (12); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15. 16.00. 18.45. 21.30. METROPOLE 3: Crocodile Dundee 2 (al); 14.00. 18.45. 21.30. zo. 13.15. 16.00, 18.45. 21.30. METROPOLE 4: Appointment with death (al); 14.00. 18.45. 21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.45. 21.30. METROPO LE 5: The last emperor (al); 20.30. do. vr. ma. di. ook 14.00. ODE- ON 1 (Herengracht 13. tel. 462400): Steven Seagal is „Nico" (12); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00. 18.45, 21.30. ODEON 2: Action Jackson (16); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 3: Evil dead 2 (16); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 4: Colors (16); 13.45, 18.45. 21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.45. 21.30. STUDIO 1 (Kettingstraat 12b, tel. 656402): Cry freedom (al); 20.0. STUDIO 2: A man in love (16); 19.00. 21.30. za. wo. 14.45. STU DIO 3: Oci ciorni (16); 19.00. 21.30. zo. wo. 14.30. HAAGS FILM HUIS: Zaal 1: Manon des Sources; 19.30. 21.45. zo. ook 14.00, 16.15. In the wild mountains; zo. 14.00, 16.15. Zaal 2: Hollywood shuffle; 19.30, 21.45. zo. ook 14.00, 16.15. Zaal 3: 19.30, 21.45. vr. 19.30, 22.00. Despair; do. L'lnnocente; vr. La derniére femme; za. L'ldiot; zo. L'Argent; ma. II deaerto rosso; di. Le beau serge; wo. NACHTVOORSTELLINGEN CINEAC 1: Masquerade (16); za. 00.15. CINEAC 2: Poltergeist 3 (16); za. 00.15. CINEAC 3: 9% weeks (16); za. 00.15. KINDERVOORSTELLINGEN CINEAC 3: De reddertjes; za. wo. 14.00. zo. 13.15, 16.00. ME TROPOLE 5: Jungle book; za. wo. 14.00. zo. 13.15. 16.00. STUDIO 1: De speurneuzen; zo. wo. 15.00. LEIDEN Arthur Turk kende gisteren een goede dag tijdens het eerste open tennistoernooi van Leiden Zuid-West. Turk, eerder dit seizoen in D deelne mer aan het Masterstoer- nooi van de Leidse Cou rant, speelde zich zowel bij de C-heren als in het HED bij de laatste vier. De speler van Bollenpark deed dat tweemaal ook op overtui gende wijze. In C door Marco Prins met 6-3, 6-1 terug te wij zen, bij de D-heren door oppo nent Kesteloo met 6-3 en 6-4 de toegang naar de halve fina les te versperren. Rudolf Kampers vormt in D nu het volgende obstakel voor Turk. Kampers ook al Masters- deelnemer 1988 is als papie ren favoriet aan 'Zuid-West' begonnen, maar dat zegt op zich niet zoveel. Eerder dit toernooi immers, bleef Turk de lijstaanvoerder in C, Jack Manuputty, al de baas. De HDDl-combinatie Jong bloed en Van Zeist deed eerder deze week al van zich spreken door de favorieten Van Tongeren en De Feyter uit het toernooi te verwijde ren. Gisteren bleven zij het opnieuw aan de winnende hand. Het koppel Poots/Ser- lier werd met 6-3, 3-6, 5-7 ver slagen. De D2-dames konden de eerste finaliste begroeten. Traudi Witteveen verloor tegen Hedy Braam slechts twee games. Bij de D2-heren ging lijstaanvoer der Mark Spigt met 3-6, 2-6 onderuit tegen Roomburger Sander Brugman. Een verras sende nederlaag. Spigt immers lijkt het D2-niveau dit seizoen ruim te zijn ontgroeid; E- speler Brugman derhalve waarschijnlijk ook. P. Siere haalde in het HED2 eveneens de laatste vier. Frans Stouten had tegen Siere niet veel in'te brengen: 6-2, 6-1. In Amsterdam gingen gis teravond twee mini-ope ra's in een vrije produktie in première, als eerste in de serie van vijf vrije pro- dukties die door de Stads schouwburg dit jaar zon der subsidie zijn opgezet. De Stadsschouwburg kreeg zijn produktiebud- get als compensatie voor het verlies van de opera- en balletprodukties aan het Muziektheater. Met een Amsterdams impresa riaat en een piano-firma werd de produktie van Salieri's „Prima la musica poi le paro le" en Rimsky Korsakovs Mozart en Salieri" voor een geheel Nederlandse cast opge zet. Salieri's korte opera werd in 1786 in dezelfde ruimte uit- fevoerd als Mozarts „Der chauspieldirektor" waarna het publiek zijn voorkeur uit sprak voor het werk van Sa lieri. Het was een uitstekend idee om deze produktie in het Ne derlands te zingen temeer daar dit gebeurde in goedlopende vertalingen van Jenny Tuin (Salieri) en Pien Hemmink (Rimsky Korsakov). Bij Salieri wordt de spot ge dreven met twee prima don na's die hun opwachting ma ken bij een operacomponist die van zijn librettist verlangt dat hij hèm snel van een passend libretto voorziet. De vier zan gers zingen en acteren dat de stukken eraf vliegen. Regis seur Javier Lopez Pinon zorg de voor een inventieve en har- monistische regie in een vro lijk lichtgewicht-decor van Jan Klatter. Bij Salieri duurde het ondanks de vele grappen toch wat lang tot de vier ru- zieënde coryfeeën elkaar in een klinkend slotkwartet von den. Mogelijk wordt de speels- nelheid gedurende de 13 vol gende voorstellingen elders in het land - de laatste op 31 ok tober in het Scheveningse Cir custheater - nog wat sneller. H.et Cristofori Symfonia-or- kest onder leiding van Hans Rotman kwam gaandeweg be ter op gang en zorgde voor een overwegend goede begelei ding. De zangers Joep Bröcheler, Ton Sol, Bernard Loonen, Anne-Marie Dur en Irene Maessen lieten horen dat het mogelijk is een uitvoering op niveau met uitsluitend Neder landse zangers te geven. De vrolijke resitatieven en aria-fragmentjes bij Salierie maakten bij Rimsky Korsakov plaats voor een doorgecompo- neerde mini-opera 'naar een verhaal van Boeshjkin. Muzi kaal is deze opera waarin Sa- lierie^ Mozart vergiftigt veel interessanter dan Salieri's Pas- tische. Bovendien was Joep Bröcheler die hier de hoofdrol van Salieri zong veel beter dan in zijn grotendeels Parlan do gespeelde rol als de compo nist Salieri's Pastische. Persoonlijk zou ik er de voor keur aan geven om deze se rieuze mini-opera als eerste te spelen en Salieri daarop te aoen volgen. De opera-liefhebber mag zich de mini-opera van Rimsky Korsakov niet laten ontgaan, terwijl een beetje opera-humor zoals bij Salieri nem zeker geen kwaad zal doen. ERIK BESIER

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 17