Apartheid keert steeds
terug in toespraken paus
„Leven in onthouding is zegenrijk"
ÊetdócSotiAc;
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
SEF
kerk
wereld
Rechter wil omstreden
Jezusfilm zien
God is de gevangene van onze agenda
brieven
/lezers
uiv
eli
en
weer
CcidoeSoivumt
woensdag 14 september 1988
->
Scholten wil debat met CDA-Kamerlid Aarts over Zuidafrika
DEN HAAG De voorzitter van de associatie van Westeuro-
pese politici tegen apartheid (AWEPAA), mr. J.N. Scholten,
heeft het CDA-Tweede Kamerlid drs. H. Aarts uitgedaagd tot
een openbaar debat over de stelling van het kamerlid dat Ne
derland in Europa voorop loopt bij het bestrijden van de apart
heid. Scholten was tot zijn vertrek uit het CDA woordvoerder
voor deze partij over Zuidafrika.
Het afgelopen weekeinde keerde Aarts zich fel tegen de be
schuldiging van ds. Allan Boesak dat het Nederlandse rege
ringsbeleid inzake Zuidafrika „schandalig" is. Aarts achtte dit
een belediging en verklaarde dat Nederland juist vooroploopt
in de strijd tegen de apartheid.
Aarts was niet voor een reactie bereikbaar.
Hoewel de Nederlandse regering uiteraard nooit de bedoeling
heeft de apartheid te steunen, ervaren Boesak en andere zwar
te Zuidafrikanen de effecten van dit beleid wel als zodanig. Zij
zijn het slachtoffer van de apartheid. Dan kijk je heel anders
tegen de dingen aan en druk je je niet zo genuanceerd uit. Zo
reageert de praeses van de Gereformeerde Kerken in Neder
land, ds. E. Overeem, op de kritiek van Boesak. Maandagavond
had dr. K. Blei, secretaris-generaal van de Nederlandse Her
vormde Kerk, zich achter de kritiek van Boesak geschaard.
Overeem kan zich indenken dat de Nederlandse regering zich
onaangenaam getroffen voelt door de kritiek van Boesak en
dat minister Van den Broek zich in zijn intenties miskend acht.
De kerken hebben het in dit geval makkelijker dan de politici.
„Via onze kerkelijke contacten leer je te luisteren naar de
slachtoffers, terwijl in de politiek alleen maar op de haalbaar
heid wordt gelet," aldus Overeem.
Een wijs man is met
weinig tevreden.
Alexander Solzjenitsyn
GABARONE Paus Johan
nes Paulus II heeft op de
vierde dag van zijn bezoek
aan Zuidelijk Afrika op
nieuw fel uitgehaald naar de
apartheid. Op nog geen twin
tig kilometer van de grens
met Zuidafrika zei de paus
bij aankomst in Gaborone, de
hoofdstad van Botswana, tot
de duizenden aanwezigen: „U
bent getuige van het lot van
diegenen die op grond van de
wet worden gediscrimineerd.
Ik steun U van harte in uw
streven diegenen te helpen
aan wie de legitieme rechten
en behoorlijke levensomstan
digheden worden onthouden.
Uw land is een eiland van
vrede temidden van een
stormachtige zee".
De meeste vluchtelingen uit
Zuidafrika worden in Bots
wana opgevangen. Het land
heeft te lijden onder aanval
len van Zuidafrikaanse mili
tairen die zeggen op zoek te
zijn naar vrijheidsstrijders
die zich in Botswana schuil
houden. Zuidafrika houdt het
buurland Botswana in een
economische wurggreep. Niet
minder dan 85 procent van
de export van Botswana gaat
naar Zuidafrika.
De perschef van het Vaticaan
maakte bekend dat de paus
volgend jaar opnieuw naar
Zuidelijk Afrika zal gaan.
Daarbij zullen in ieder geval
Tanzania en Madagascar
worden bezocht.
Swaziland
Het bezoek van paus Johan-
nes-Paulus II aan het Afri
kaanse Swaziland, dat voor
vrijdag op het programma
staat, is bij de regering niet
aangekondigd. Dat heeft de
minister van binnenlandse
zaken van Swaziland ver
klaard. Van enige officiële
voorbereiding voor de ont
vangst van de katholieke lei
der is volgens hem' dan ook
geen sprake.
Welingelichte kringen in het
land zeggen dat drie andere
grootse evenementen in Swa
ziland het bezoek van de
paus volledig naar de achter
grond hebben gedrongen. De
autoriteiten zijn veel te druk
met een handelscongres, het
jaarlijkse traditionele dans-
festival en de viering van de
twintigste verjaardag van de
onafhankelijkheid.
In Swaziland, een klein ko
ninkrijk bij de oostgrens van
Zuidafrika, wonen ongeveer
700.000 mensen. Paus Johan-
nes-Paulus heeft te kennen
gegeven een achttal uren in
het land te willen doorbren
gen. Hij had gedacht ook ko
ning Mswati even te spreken.
Als uitdrukking van goede wil en overgave van het volk van
Botswana aan de paus, overhandigden twee jongens de paus
een groot houten kruisbeeld. De jongens hadden het kruis
dwars door grote delen van de Kalahari-woestijn met zich mee
gedragen.
IN VERBAND MET KORT GEDING
AMSTERDAM Mr. B.J.
Asscher, president van de
Amsterdamse rechtbank, wil
de omstreden film over het
leven van Jezus („The Last
Temptation") zien in verband
met een kort geding dat is
aangespannen tegen de Ne
derlandse distributeur van de
film Enkele christelijke ver
enigingen, de speciaal opge
richte stichting „Stop de
film", de christelijke gerefor
meerde predikanten J.H. Ve-
lema en J.C. Maris en RPF-
Tweede Kamerlid M. Leer
ling willen zo voorkomen dat
de film in Nederlandse bio
scopen wordt gedraaid.
De advocaat van de eisers,
mr. E.N. Bouwman, heeft dat
dinsdag bevestigd. Volgens
de eisers is de omstreden film
„godslasterlijk, nodeloos grie
vend en discriminerend voor
christenen."
Het geding dient op 20 sep
tember in Amsterdam. Mr.
B.J. Asscher wil voor de be
handeling de film zien om
erover te kunnen oordelen.
In de rechtszaal zal de rol
prent op televisieschermen
gedraaid worden.
Het liefst had het dagelijks
bestuur van de Nederlandse
Hervormde Kerk de film ge
heel genegeerd, maar het wil
tegemoet komen aan de ver
zoeken om een reactie. De
film is historisch, exegetisch
en esthetisch niet zo de moei
te waard, aldus praeses ds. B.
Wallet te Utrecht in een
mondelinge reactie namens
het moderamen. Hij baseert
zich hierbij op kranteberich-
ten omdat hij de film nog
niet heeft kunnen zien.
De film van Scorsese gaat
niet over de Christus van de
Schriften (bijbel), die zonder
geloof niet kap worden ge
kend. De film gaat echter
over de mens Jezus die bela
den wordt met een proble
matiek waarmee auteur Ka-
zantsakis en regisseur Scorse
se hebben geworsteld, name
lijk de strijd tussen het licha
melijke en het geestelijke. Op
basis van de bronnen zouden
vraagstukken als gerechtig
heid, barmhartigheid, ver
zoening en bevrijding veel
meer aandacht moeten krij
gen. „Zo gezien is de film een
misser," aldus Wallet.
Christus wordt, zo vervolgt
Wallet, dagelijks op vele ma
nieren gekruisigd: in geweld,
onderdrukking, marteling en
bespotting. Dat hoort bij de
Verlossingsweg, die met ver
nedering gepaard gaat. Chris
tenen lijden daarin een heel
klein beetje mee. Daarom
hebben zij ook niet het recht
met hoge woorden op deze
film te reageren. „Opkomen
voor Jezus doe je door alle
zwakken lief te hebben in
plaats van ons te verzetten
tegen een namaak-Jezus."
Het grote risico van officiële
protesten is bovendien de re
clame, zoals producent en
importeur zeer wel weten.
Ds. E. Overeem
FOTO: PERS UNIE
Wallet kan echter heel goed
begrijpen dat mensen die
Christus navolgen, door dezë
zaak zijn geraakt en dat zij
graag zouden willen dat de
Kerk namens hen zou ver
klaren dat met Christus niet
gesold kan worden. „Het gaat
hier echter om een ons
vreemde Jezus," zo besluit
Wallet zijn verklaring.
ARGENTIJNSE BEVRIJDINGSTHEOLOOG BONINO:
v>
HENGELO „In onze rede
lijke westerse samenleving
hebben we de toekomst reeds
voorzien. We stoppen de re
levante gegevens in de com
puter en kunnen uitrekenen
wat er gaat gebeuren. We
verwachten niet dat er iets
tussenkomt. God is de gevan
gene geworden van onze
computer, van onze agenda,
van onze plannen. In het
westen hebben we afgeleerd
te hopen op iets nieuws. Een
bijbelse God, die brood uit de
hemel laat vallen, water uit
de rots laat vloeien, de doden
doet herrijzen, past niet in de
westerse logica. Zo'n God is
als resultaat van onze compu
terberekeningen niet te ver
wachten."
Dat zei de Argentijnse bevrij
dingstheoloog José Miguez
Bonino gisteravond op een
bijeenkomst in het Hengelose
Grundelhuis. Bonino (45)
geldt als één van de belang
rijkste bevrijdingstheologen
uit protestants Latijns-Ame-
rika. Mede door zijn boeken
„Theologie van de verdruk
ten", „Naar een christelijke
politieke ethiek" en „Ruimte
om mens te zijn" verwierf
Bonino internationale theolo
gische bekendheid.
Volgens Bonino is het een
ernstige vergissing van chris
tenen in het westen te den
ken dat de wereld redelijk
functioneert en dat de ar
moede langs natuurlijke weg
vanzelf opgelost zal worden.
„De wereld is voor tweeder
de van de bevolking op aarde
een oceaan van armoede. Er
zijn slechts enkele eilandjes
van welstand. Christenen
dienen zich er rekenschap
van te geven dat de wereld
niet een gezond lichaam is
met als bijverschijnsel kleine
ziektes, maar fundamenteel
ziek. De meerderheid van de
bevolking lijdt onder deze si
tuatie."
„God is liefde", zei de Argen
tijn, „maar de armen ervaren
dagelijks dat ze worden ver
worpen. Ze hebben recht op
niets. Hun leven wordt be
paald. Als ze horen dat God
liefde is, dat God hen accep
teert, dan is dat een buiten
gewoon goede en blijde bood
schap waardoor ze in staat
worden gesteld hun leven te
veranderen."
Westerse christenen kunnen
daar van leren, ze moeten
zich laten evangeliseren door
de armen. „Wie zich verbindt
met de strijd van de armen
leert opnieuw hopen, het lij
den onder ogen te zien, de
vreugde te ervaren, en feest
te vieren. De arme heeft
geen agenda, hij kan niet be
slissen over zijn leven. Hij
kan enkel hopen op een
wonder. Zo'n wonder is de
geboorte van een kind. Een
motief om feest te vieren on
danks de armoede waarin het
kind geboren wordt. De vor
ming van een basisgemeen
schap is ook een wonder. Of
wanneer het gelukt is na veel
strijd een straat geplaveid te
krijgen of een waterkraan in
een woning te installeren."
Bonino toonde zich sceptisch
over de vraag wat westerse
christenen kunnen doen om
de situatie van de armen te
verbeteren, omdat dat een
kwestie van lange adem en
brede politieke actie is, waar
van de resultaten niet op
korte termijn te zien zijn.
Kleine acties, zoals de desin-
vesteringscampagne in Zuid-
Afrika, die kerken voeren,
hebben daarbij een belangrij
ke symbolische waarde. „De
vraag, wat wij kunnen doen,
wordt mij op elke bijeen
komst gesteld. Maar dat is
niet de belangrijkste vraag.
De eerste vraag is wat wij
van de armen kunnen leren.
Wat betekent blijdschap en
wat betekent hoop? Westerse
christenen kunnen niet veel
doen. Ze kunnen de wereld
problemen niet oplossen, om
dat ze zelf een deel van het
probleem zijn. Maar als wes
terse christenen zich door de
armen laten evangeliseren,
zullen ze ontdekken dat God
hen oproept om hun wereld
beeld te veranderen. Want de
wereld is niet redelijk, maar
absurd."
THEO KRABBE
STUDIE OVER GEREFORMEERDEN EN HUN SEXUELE VOORLICHTING
DEN HAAG Tussen
1900 en 1965 treedt in de
Gereformeerde Kerken
in Nederland een ver
schuiving op in de opvat
tingen over huwelijk en
seksualiteit. Deze veran
deringen die in de vijfti
ger jaren beginnen door
te klinken, liggen op het
terrein van de geboor-
tenbeperking, de open
heid rond seksuele
vraagstukken waaronder
homofilie en de seksuele
vragen van de jeugd.
Dit schrijft drs. W. Top in
zijn proefschrift Fijn en
frisch, seksuele voorlichting
onder gereformeerden 1900-
1965. Top is deze week gepro
moveerd tot doctor in de let
teren aan de Vrije Universi
teit te Amsterdam.
De seksuele voorlichting aan
gereformeerde jongeren had
vooral een waarschuwend
karakter. Heel duidelijk
komt dit tot uitdrukking in
het boek van A. Dupont, ge
titeld „Het huwelijk. Genees
kundige wenken voor ge
huwden en verloofden". Het
was een boek voor het chris
telijk gezin en voor de oorlog
was hét voorlichtingsboek
onder gereformeerden.
A. Dupont die geneesheer-di
recteur was van Lozenoord,
„een gesticht voor de verple
ging van idiote meisjes", ver
telt in het voorwoord dat hij
verband ziet tussen het door
hem behandelde onderwerp
en zijn dagelijks werk: „Mijn
bijzondere werkkring deed
mij herhaaldelijk in aanra
king komen met kinderen,
die leden tengevolge van een
verkeerde keuze, van ver
keerde handelswijze, van
ziekten en zonden der ou
ders".
Dupont ziet het huwelijk als
een Goddelijke opdracht,
maar door de zondeval is het
tevens een zware opgave.
Seksualiteit ondermijnt de
zedelijke kracht van de
mens: Een overmaat aan ge
slachtsgenot na de verwek
king van een kind kan scha
delijk zijn. Leven in onthou
ding heeft een zegenrijke in
vloed. Zelfbevrediging is iets
verschrikkelijks.
Drs. Top vat de visie van Du
pont als volgt samen: De man
die zich aan zelfbevrediging
in zijn jeugd heeft overgege
ven, is een wrak, naar li
chaam en geest; zijn nakome
lingschap zal de wrange
vruchten plukken tot in het
derde en vierde geslacht, zo
als de Schrift zegt in Exodus
20 5.
Seksualiteit buiten het huwe
lijk is door God verboden en
binnen het huwelijk staat zij
in dienst van de voortplan
ting. Gebruik van voorbe
hoedmiddelen is schadelijk
voor de gezondheid.
Met een beroep op Paulus
wordt alles wat met de seksu
aliteit te maken had, in de
sfeer van het mysterie ge
trokken. Deze apostel verge
lijkt de verhouding tussen
man en vrouw met die tussen
de kerk (de bruid) en de
Heer. (de bruidegom).
In gesprekken met de jeugd
trokken ouders vaak de ver
gelijking met planten en die
ren. Het paren van honden,
koeien en paarden werd be
kend verondersteld en men
hield de jongere voor dat de
paring bij de mens op verge
lijkbare wijze plaatsvond.
Volgens A. Hijmans die in
hervormde en gereformeerde
kring veel gezag genoot, was
het gevolg van deze gesple
ten voorlichting aan de ene
kant het mysterie en aan de
andere kant de vergelijking
met de paringsdaad van die
ren dat er verwarring ge
sticht werd bij de hoorders.
V rouwenrechten
Veel rooms-katholieken en
Anti-Revolutionairen waren
tegen meer rechten op poli
tiek en maatschappelijk ge
bied voor de vrouw. Dit zou
onder meer op seksueel ge
bied alleen maar problemen
met zich meebrengen. Vol
gens de Anti-revolutionair
Kuyper was de vrouw kuiser
en verlegener dan de man
„maar als ze één keer over
dien slagboom is heenge-
sprongen ziet gij haar bijna
altoos nog vreselijker uitspat
ten dan de man. Nog redelo-
zer, nog meer speelbal van
blinde passie. De tegenwoor
dige neiging nu om de vrouw
te emanciperen werkt dit
kwaad geweldig in de hand;
en dit hangt saam met het in-
Terwijl de Nederlandse Her
vormde Kerk in 1952 het ge
bruik van voorbehoedmidde
len toestond, werd hierover
discussieerde men hierover
nog volop in de gereformeer
de kerk. De broeders waren
het er wel over eens dat re
geling van geboorten noodza
kelijk was. Maar over de wij
ze waarop verschilde men
van mening. Drs. Top typeert
de situatie als volgt: „Het
stichten van kleine gezinnen
met behulp van middelen is
in elk geval verwerpelijk.
Voor die gevallen waarin een
gezin voltooid mocht worden
geacht en dan dacht men aan
gezinnen met vier of meer
kinderen, is regeling met be
hulp van middelen te over
wegen. Niet als normale,
maar als duidelijk tijdelijke
ingreep".
Dr. A.C. Drogendijk volgde
Dupont seksueel voorlichter
in gereformeerde kring op.
Het nieuwe voorlichtings
boek heet: „Man en vrouw
voor en in het huwelijk. Een
boek over het seksuele leven
van gehuwden en verloofden
(1941)". In 1955, als de zesde
druk verschijnt, zijn „enkele
niet onbelangrijke wijzigin
gen aangebracht". De veran
derde opvattingen die in ge
reformeerde kring ontwa
ken, klinken hierin door.
Drogendijk die consequent
het woord-„kwaad" gebruikt
voor masturbatie, vervangt
dit in 1955 door het woord
„verschijnsel".
Pas in de laatste druk van
1964 is een hoofdstukje opge
nomen over voorbehoedme-
thoden en -middelen waarin
zeven mogelijkheden aange
geven worden. De Goddelij
ke opdracht tot vermenigvul
diging wordt begrensd door
het Goddelijke gebod van de
naastenliefde.
„De vroegere normen zijn in
beweging gekomen en meer
op menselijke maat toegesne
den", concludeert Top. „Dat
roept enerzijds de vrees op
voor het verlies van identi
teit maar anderzijds onder
streept het de éigen verant
woordelijkheid van de mon
dige mens tegenover God en
de naaste".
GERRIT GEERDS
W. Top, Fijn en Frisch.
Seksuele voorlichting on
der gereformeerden 1900-
1965.VU-uitgeverij Amster
dam 1988, prijs: ƒ45.00.
Brieven graag kort en
duidelijk geschreven De
redactie behoudt zich
hel recht voor ingezon-
den stukken te bekorten
Doodstraf
Het is opvallend, dat in alle
kranten, radio en tv door al
lerlei politici, journalisten etc.
wordt verkondigd, dat zij te
gen de doodstraf zijn. Nergens
komt een voorstander aan het
woord. Maar als uit een enque-
te blijkt, dat 67% van onze be
volking voorstander is om in
bepaalde gevallen de doodstraf
te voltrekken volgt maar één
conclusie. De overgrote meer
derheid van de Nederlanders
komt gewoon niet aan het
woord. Ons wordt op allerlei
manier een bepaalde mening
en denkpatroon opgedrongen
maar als je het daar niet mee
eens bent dan treedt de „cen-
cuur" in werking.
R.C. Sangster,
DEN HAAG.
f
Enquêtecommissie (2)
Een uitspraak van Sigmund
Freud „Als u wilt dat mensen
niet naar u luisteren, u zelfs
belachelijk vinden, luistert
dan zelf nooit. Die over zich
zelf praten denken ook uitslui
tend aan zichzelf". Dit toepas
send op de enquêtecommissie
was het verbazingwekkend te
constateren hoe zij uitsluitend
ondervroeg, nooit luisterde en
alle argumenten van de onder
vraagden van tafel veegde. Zij
schroefde een middelmatige
kwestie op tot een halszaak,
zodat men in het buitenland
de hele zaak niet eens serieus
wilde nemen. Was de commis
sie vriendelijker geweest om
ook als toehoorder te willen
luisteren naar de moeilijkhe
den van de ondervraagden, de
image van het land zou dat ten
goede zijn gekomen. Nu zit ie
dereen met de ellende, en be
langrijker zaken ondervinden
groot oponthoud. Gevoel voor
de werkelijkheid en psycholo
gisch inzicht zijn niet ter spra
ke gekomen. Zelfs het lands
belang werd naar de achter
grond geduwd.
A.A.A. Jordanus,
DEN HAAG.
Al meerdan25 jaarhelpt het NRF hun gelijke
kansen te geven door financiële steun aan
honderden projekten in Nederland.
Helpt u mee? Ja, toch zeker! GIRO 953
Mat\onaa\
Revalidate Voor^*£
Jir* L F- Kennedylaan 101
W-^nQS 3981 GB BUNNIK
Y ^1 )el 03405-63244
Wolf in schaapskleren
JHELL
èrschell
Het was eerder deze week een op zijn zachtst gejL^nki
waardig gezicht: president Pieter Botha van Zu{o mete
president Joaquim Chissano van Mozambique genas me
een gemoedelijk gesprek. Eigenlijk zou het norn^el naa
zijn, ook in zuidelijk Afrika, dat presidenten van!
bij elkaar op bezoek gaan. Maar in dit geval lag da^^an
anders.
>ttige s
PlETER Botha verpersoonlijkt het alom
apartheidsbewind van Zuidafrika. En Joaquim f^jion
president van een marxistisch geregeerd land, daCn met
pen jaren ontzaggelijk veel te lijden heeft gehad
weid van het gewapend verzet. Dat verzet, beter
Renamo, heeft de voortdurende steun van Zuida'
de ontmoeting van eergisteren doet terugdenkej
toen beide landen plotseling het Nkomati-verdl
Daarin werd bepaald dat Mozambique niet langel
zou bieden aan het Afrikaans Nationaal Congres, i
afrika verboden verzetsbeweging. In ruil daarvooA
afrika verder afzien van het steunen van het Re|
Zambique had geen andere keus dan hiermee
gaan. De rebellen verlamden het land. En als def"
quaanse regering niet zelf een einde had gemaal
ANC-steunpunten zouden Zuidafrikaanse troepei
hebben gedaan, zoals ze dat ook geregeld doen in altV
ringende landen. hdc
SEDERTDIEN zijn de aanvallen van het ANC \j
Zambique op de vingers van enkele handen te te
voor Mozambique, dat de hoop koesterde dat ha0j* J
zonder Zuidafrikaanse steun een langzame dood zq
heeft het Nkomati-akkoord geheel anders uitgj
guerrilla heeft zich steeds verder uitgebreid, waarop
gering alleen nog de hoofdstad en enkele garnizoejeren
onder controle heeft. In de rest van het land heers Baar
os, die wordt verergerd doordat de rebellen van Reiden o
niets aan het lot van de burgerbevolking gelegen la£en
en er geen probleem mee hebben internationale hiPi"?
gen te overvallen en te vernietigen. Daarbij wordeijj^g
len, ondanks ontkenningen, vrijwel zeker nog stjd, n
Zuidafrika gesteund. m P
een
INTUSSEN is het de burgerbevolking van MozanLtezic
al jarenlang de tol betaalt van politieke en ideolog]
flicten. Eerst waren het de Portugese koloniale ovede sc
die het land plunderden. In 1975 lieten zij een volf in
pauperd en onderontwikkeld land achter, waar dfg0^
tisch geïnspireerde bevrijdingsbeweging haar th|er* J
denkbeelden op uitprobeerde. Met rampzalige g en
Voeg daarbij een jarenlange droogte gevolgd dotjong;
overstromingen en de verwoestingen van de burgeivolgt
de desastreuze situatie waarin het land verkeert mo
deels verklaard. VOg)
net ais zijn voorganger Samora Machel had prestfden
sano dus geen andere keus dan met Botha om
gaan zitten. Daar komt nog eens bij dat Zuidafrika fj^t
que economisch in de tang heeft. Tienduizenden j zj4 j
quanen werken in de mijnen en fabrieken van Zt* vai
hand
VOOR president Botha zijn ontvangsten in de zw^
landen na Mozambique reisde hij naar Malawi
pen in de komende verkiezingsstrijd. Hij doorbreell
lement waarin zijn land op het Afrikaanse contina87m
lang heeft verkeerd en daardoor hoopt hij het zwal"'
in eigen land te isoleren. Onder de blanke kiezeLn]
vooral Botha's akkoord met Angola en de mogelijk
hankelijkheid van Namibia op veel kritiek. Hij prolb
het aureool te verwerven van een ook door zwart I
respecteerd staathoofd. Zuidafrika in de rol van gi,
die de arme buurlanden zal helpen maar MoF.'J
weet intussen wel beter. Een wolf in schaapsklere^
iemand in gewoon Nederlands.
Overwegend
droog
DE BILT (KNMI) - Rond een
hogedrukgebied bij Ierland
stroomt met een noordelijke
stroming nog steeds vrij koele
lucht over ons land. De buiig
heid van de afgelopen dagen is
inmiddels afgenomen. Morgen
is de kans op een bui klein.
Het is dan half tot zwaar be
wolkt en de zon zal slechts af
en toe te zien zijn. De mini
mumtemperatuur vannacht
daalt naar ongeveer 8 graden,
terwijl de middagtemperatuur
morgen rond de 17 graden
komt te liggen. De wind is
noordelijk en overwegend ma
tig in kracht, langs de kust
staat af en toe een vrij krachti
ge wind. Het eerdergenoemde
hogedrukgebied verplaatst
zich langzaam in onze rich
ting, waardoor de kans op
neerslag de komende dagen
klein blijft.
Zuid-Scandinavië, Denemarken: Pe
rioden met zon en overwegend
droog, maar aan de Noorse westkust
ook een enkele bui. Middagtempera-
turen rond 18 graden, maar in west-
Noorwegen iets koeler.
Britse eilanden: Perioden met zon en
droog. Middagtemperaturen van 16
graden in Schotland tot rond 19 gra
den elders.
Benelux: Wolkenvelden en vrijwel
overal droog. Middagtemperaturen
ongeveer 18 graden.
Duitsland: Donderdag perioden met
zon en droog, vrijdag wolkenvelden
en kans op een bui. Middagtempera
turen ongeveer 18 graden.
Frankrijk: Zonnige perioden en vrij
wel droog. Middagtemperaturen in
het noordwesten rond 18 graden, el
ders rond 22 graden, aan de Middel
landse zee tot 25 graden.
Spanje, Portugal: Flinke zf
rioden en droog. Middag?'
ren aan de noord- en westK
veer 23 graden, elders rok
den, in het binnenland hik
oplopend tot ongeveer 31 i
«.■«-.V regen- of onweersh
dagtemperaturen in de d(-
veer 20 graden.
Italië, Joegoslavische kust
zwaar bewolkt en enkele!
onweersbuien. Middagtem
23 tot 26 graden, in de Po-I
WEERRAPPORT HEDENMORGEN
Kopenhagen gr.-
Casablanca regen
Los Angelos onbew.
Rlo de Janeiro i
San Francisco i
Sao Paolo l
Singapore