hn r loore
iindidaat-directeur
esidentie Orkest
Film
is geen
pakje
boter"
Grammofoonplaat staat
centraal op Platen 10-daagse
AUTO LEITHON
AUTO
LEITHON
Marcel van Dam
waarschuwt voor
commerciële tv
Organist
Stoffel
van Yiegen
overleden
EcidóeSouocwit
WOENSDAG 14 SEPTEMBER 1988 PAGINA 17
ipt aiiesjo Starr blokkeert
g Beatle-drum
Ringo Starr heeft via de rechter
geblokkeerd van de bastrommel van
;el waarop hij in 1965 met de Beatles
,ip de trommel staat het wereldbe-
irspronkelijke logo van de groep. De
was een van de pronkstukken op de
verwacht werd dat het zeker 30.000
iopbrengen. De catalogus meldde dat
IM el ooit aan George Peckham was ge-
j voormalig medewerker van de Ap-
s. Starr, die zichzelf nog steeds als ei-
n de trommel beschouwt, kreeg vrij-
ïS ej Hooggerechtshof gedaan dat de ver-
de trommel werd verboden. Starr zei
>en met verkoop van de trommel zou
1 als van tevoren werd beloofd dat de
naar een kinderziekenhuis in Lon-
ian. Die belofte werd niet gedaan en
ging niet door.
Londen verbiedt concert
van Jean-Michel Jarre
LONDEN De Londense deelgemeente
Newham heeft een concert verboden van de
Franse synthesizer-musicus Jean-Michel
Jarre, dat op 24 september begeleid door
vuurwerk, laser-show en ander spektakel
zou worden gehouden in het oostelijke ha
vengebied. Tegen het spektakel in de Royal
Victoria Docks waren tal van klachten gere
zen bij omwonenden, de brandweer en een
daar gevestigde fabriek. Uit veiligheidsover
wegingen is het concert nu verboden. Voor
het spektakel waren al 100.000 kaarten ver
kocht. Jarre overweegt nu het concert el
ders te geven. Jarre heeft tot nu toe slechts
drie concerten gegeven. In 1979 trad hij
voor het eerst in Parijs op en daarna volgde
een concert in Beijing. In 1986 verzorgde hij
in Houston in de VS een geruchtmakend
spektakel met een publiek van niet minder
dan 1,3 miljoen mensen.
Deze zilveren
tandenborstel
zal naar ver
wachting op
een veiling vol
gende maand
in München
rond de
50.000 gulden
opbrengen.
Niet vanwege
het zilver wat
er in verwerkt
is, maar om
dat Napoleon
er zijn tanden
mee poetste.
De veiling is
op 14 oktober.
FOTO: ANP
Multatulipri js voor
Stefan Hertmans
AMSTERDAM Stefan Hertmans krijgt de
Multatuliprijs 1988 van het Amsterdams Fonds
voor de Kunst. Hertmans krijgt de prijs (10.000
gulden) voor zijn verhalenbundel „Gestolde
Wolken". De in 1951 in Gent geboren Her
tmans trekt de laatste jaren als essayist, dichter
en prozaschrijver sterk de aandacht, althans
voor wie oog heeft voor literaire kwaliteiten en
vernieuwingen, aldus de jury die de prijs toe
kende. Hertmans getuigt in „Gestolde Wolken"
van een groot, haast wellustig respect voor de
wereld, die we met onze zintuigen waarnemen.
Het gaat hem er niet alleen om dat we die we
reld herkennen, maar dat we de dingen op
nieuw als nooit tevoren zien, ruiken, horen,
proeven en voelen, aldus de jury. De prijs zal
hem 11 november worden uitgereikt in Paradi-
so in Amsterdam.
-W-^1 Jo^n Floore.
|j| FOTO: SP
gaat,
lera.
v. Zij
ÏAAG/ROTTER-
John Floore, di-
jvan het Rotter-
|nservatorium, is
Residentie Or-
fraagd de functie
jistiek directeur
prkest op zich te
I
i*. En I
sterke inmiddels ge-
mingsraad en musici van het
orkest, maar heeft nog geen
besluit genomen. Floore: „Er is
geen directe aanleiding voor
mij om het conservatorium te
verlaten, ik heb het hier uit
stekend naar mijn zin. Aan de
andere kant is de functie die
mij wordt aangeboden, heel
interessant. We zijn nu in het
stadium dat we de invulling
van die functie nader aan het
bekijken zijn. Die zou er van
zelfsprekend anders
g€
i het
orkest worden bekeken is ook
de samenvoeging van artistie
ke en zakelijke leiding in één
persoon. Die taken waren
eerst gescheiden. Floore: „Je
kan je afvragen of je zo'n or
kest door twee mensen moet
laten leiden. Als ik wat wil
moet het ook goed gebeuren.
Daar moeten afspraken over
gemaakt worden en het over
leg gaat nu vooral daar over".
De gesprekken tussen de di
recteur van het Rotterdams
Conservatorium en het Resi
dentie Orkest zijn nog in een
voorbereidende fase. aldus
Floore. Over een eventuele
datum waarop hij in dienst
kan treden is nog niet gespro
ken.
Floore kent het Residentie Or
kest vooral van zijn verleden
als musicus bij het Rotterdams
Philharmonisch Orkest, waar
hij als solo-trompettist diverse
malen in mammoetproducties
met de twee orkesten optrad.
Ook zijn enkele solisten uit het
Residentie Orkest docent op
het Rotterdams Conservatori
um.
.commissies PRODUCENT ROB HOUWER:
-lfunctie
llen
lG De streekcom-
(oeten een signaal-
inen blijven vervul-
van ruimte-
ning, water en mi-
jeatie en groenvoor-
1 verkeer en vervoer,
voldoende geld
Idelijkheid over de
Jg en behandeling
fenalen en ten slotte
latorisch aanspreek-
Khrijven de streek-
in Zuid-Holland,
[dering van die in de
Jen, in een gezamen-
Tlaring aan Gedepu-
kten van Zuid-Hol-
Igens de nota In-
Jiarmee de commis-
ingestemd, hebben
jiger een taak in de
[De commissies, die
|ntig streekbewoners
B- zich in hun vrije
i om anderen te be-
j de ruimtelijke or-
Uen dat zij pas met
overleggen als er
duidelijkheid is
streekcommissies
2
2 overkl3st LFC
2j— LFC werd in de
1de van het „eigen"
^^^Adolen toernooi met
^^■>ogd door derdeklas
sen. In de eerste helft
Kanaries nog aar-
Bimen, maar in het
^^Brt stortte de ploeg
|HBshuizerkade als een
^^■s ineen,
^^^^coorde Rob Bink de
|W/¥er voor Leiden. Na
jichakelden de pupil-
biner Hennie Beren-
n versnelling hoger
;n Peter Moenen (2),
hof en Klaas Dek-
sextet Leidse doel-
K BI) UW KRANT MET
.ÏTIEOVER FILMS,MUZIEK
1 RECREATIE, EXPOSITIES
■COMPLETE AGENDA
Rob Houwer: „Volgens de EG is een onsje kaas
en een pakje boter blijkbaar hetzelfde als film".
DEN HAAG Er is geen
cent subsidie ingetrokken,
er is geen enkel financieel
dreigement geuit, maar
toch kwamen maandag j.l.
een aantal belangrijke
vertegenwoordigers uit de
Nederlandse filmwereld
met een „Film Manifest"
bij minister Brinkman.
Eerste regel daarvan: „Er
is hevige beroering in de
filmwereld". De filmma
kers van Nederland zijn
bang voor de Europese
Gemeenschap.
Via het Nederlands Filmmani-'
fest doen de Nederlandse film
makers „een dringend beroep
op de minister van cultuur, en
met hem op de Nederlandse
regering, om de voortschrij
dende gelijkschakeling van de
nationale culturen door de Eu-
rocratie een halt toe te roe
pen". Wat is er namelijk aan
de hand? In elk land van Eu
ropa heeft de nationale film-
produktie het moeilijk. In de
meeste landen van Europa be
staan steunmaatregelen en
subsidies die er op gericht zijn
de nationale filmindustrie
overeind te helpen of te hou
den. yolgens het Verdrag van
Rome zijn nationale maatrege
len die een prioriteit geven
aan een produkt uit dat land
„discriminerend". En aange
zien de nationale wetgeving
van
nt de lu
viiegffagen actie bij
gs te kit
Profiteer nu en win één van de
m 100 vliegweekends naar Parijs.
geesterweg/Maredijk 175 - 2316 VZ Leiden
Don 071-212911 t.o. het nieuwe postkantoor.
ugeot-Talbot dealer
3r Leiden en omstreken
volgens het Verdrag van
Rome ondergeschikt is aan de
wetten en voorschriften van
de Europese Gemeenschap,
zou die nationale steun beho
ren te verdwijnen. Het is nog
niet zover, maar er zijn door
het Hof van Brussel proefpro
cessen op gang gebracht tegen
landen als Griekenland, Dene
marken en Italië.
Onsie kaas
Filmproducent Rob Houwer:
„Die EG-maatregelen zijn eco
nomisch gericht. Volgens de
EG is een onsje kaas en een
pakje boter blijkbaar hetzelfde
als film". Regisseur Wim Ver
stappen: „Al zou Duitsland het
hele nationale budget als sub
sidie in de eigen filmproduktie
stoppen, dan zou dat niemand
in Nederland ook maar iets
doen. Omgekeerd evenmin".
Houwer: „En wanneer de EG
zou gaan stellen dat bestaande
steunmaatregelen in een land
voor iedereen uit de EG
moeten gelden, lopen we de
kans dat de Nederlandse film
onder de voet gelopen wordt
door filmmakers uit andere
landen. Iedere filmer zou dan
overal in Europa subsidie kun
nen aanvragen. Maar de lan
den met een grotere filmpro
duktie, met een groter eigen
afzetgebied en dus met meer
projecten zouden dan onze
steun kunnen opsouperen. We
zien nu al dat Amerikaanse
filmmaatschappijen via doch
terondernemingen een stuk
nationale subsidie in kunnen
pikken". De heer J. van Taal
ingen van de Nederlandse Bio
scoopbond: „We zitten in heel
Europa met een grote over
heersing door de Amerikaanse
filmindustrie. Die maakt in
Nederland tachtig procent van
de markt uit. Maar in Neder
land is gebleken dat men ook
Nederlandse films wil zien.
Die kunnen twintig procent
van die markt uitmaken. Valt
de subsidie aan die eigen
speelfilmindustrie weg, dan
geef je dat stuk van de markt
ook prijs aan de Amerikaanse
film".
Met andere woorden: de films
van Frankrijk, Denemarken,
Griekenland en Nederland
zijn niet eikaars concurrent.
De industrieën van die landen
- voor zover je daar al van kan
spreken - zitten in hetzelfde
moeilijke vaarwater. Ze heb
ben alle steun nodig om zich
zelfs maar op hun eigen, natio
nale markt te kunnen handha-
Veelkoppig
Film in Europa blijft een zor
genkind. Er wordt al jaren ge-
'praat over een gezamenlijke
vuist tegen de krachtige Ame
rikaanse film en er zijn de
laatste jaren - door minister
Brinkman - bilaterale culture
le verdragen gesloten voor co-
produkties met andere Euro
pese landen. Immers, films
met aantrekkelijke elementen'
voor meerdere markten, via
buitenlandse acteurs, via de
Engelse taal, zouden sterker
kunnen staan. Het lijkt in te
genspraak met de angst die uit
het Film Manifest klinkt.
Maar film is een veelkoppig
medium. De mogelijkheden
voor internationale co-produk-
ties, die uit meerdere landen
geld zouden kunnen krijgen
uit de diverse steunpoties, gel
den alleen voor een bepaald
soort, internationaal georiën
teerde films. Een typisch Ne
derlands produkt afhankelijk
van de Nederlandse taal, komt
daar qua opzet al niet voor in
aanmerking. Er zullen weinig
Europese landen zijn waar
men geld zou hebben gestoken
in Houwers produktie „Van
geluk gesproken". Hetzelfde
geldt voor Verstappens typisch
Nederlandse verfilming van
„De ratelrat". En dan praten
we even niet over de kwaliteit
van die films, want die blijkt
pas in een later stadium. Het
zijn bovendien voorbeelden
van films met een wat sterker
commercieel potentieel. Wat te
denken van de talloze kleinere
projecten met nog typischer
lokale draagkracht?
De „Europese dreiging" is er
al enige jaren. De speelfilm
makers van Nederland (het
Genootschap van Nederlandse
Speelfilmmakers, de afdeling
Speelfilmproducenten van de
NBB en de Beroepsvereniging
van film- en televisie-makers)
zijn juist nu met hun Film Ma
nifest gekomen omdat minis
ter Brinkman eind september
naar het Griekse Delphi ver
trekt voor een vergadering
van de Europese Ministerraad.
En in die Ministerraad kunnen
Europese besluiten veranderd,
beperkt of bijgesteld worden.
BERT JANSMA
DEN HAAG Aan de
vooravond van de discus
sie over „Schuivende Pa
nelen" in de Partij van de
Arbeid heeft VARA-voor
zitter Marcel van Dam zijn
partij een duidelijke waar
schuwing gegeven om niet
voor commerciële televi
sie te kiezen. In een inter
view in het kaderblad van
het PvdA-gewest Noord-
Holland-Zuid zegt hij dat
de PvdA zich wel tien
maal moet bedenken al
vorens de commercie te
omhelzen. Een verande
ring van het huidige be
stel valt nooit meer terug
te draaien. Overal heeft,
volgens Van Dam, com
merciële tv geleid tot ver
vlakking. De programme
ring wordt op de commer
cie gericht.
Reagerend op een duaal bestel
als in Engeland, waarvoor bin
nen de PvdA voorstanders te
vinden zijn, zegt van Dam:
„Om te beginnen wijken de
ideeën in Nederland af. In fei
te wil de ATV-combinatie on
beperkte zendtijd en de andere
zendgemachtigden op het hui
dige niveau houden. Een su-
perstatus via een omweg. Maar
wat nog ingrijpender is, is de
vrijheid van sponsoring met
bijbehorende methoden om
produkten te pushen. Wat
men voorstelt, is de meest ver-,
loederde vorm van televisie",
meent Van Dam.
Van Dam bepleit uitbreiding
van de STER-reclame, waarbij
ook onder de programma's zelf
reclame mag komen. De ad
verteerder moet zelf kunnen
uitmaken wanneer en op welk
net zijn boodschap wordt uit
gezonden. Voorts vindt Van
Dam dat de hoogte van de om
roepbijdrage moet worden ge
koppeld aan de inflatie.
De VARA-voorzitter zich af
tégen minister Brinkman „die
het uit een oogpunt van medi
abeleid niet goed heeft ge
daan".
Marcel van Dam.
UTRECHT Stoffel van
Viegen, die bijna vijftig
jaar organist van de Dom
kerk is geweest, is maan
dag op 72-jarige leeftijd in
zijn geboorteplaats
Utrecht overleden.
Van Viegen studeerde orgel en
piano bij Willem Petrie in
Utrecht en Hamm in Eindho
ven. Op 21-jarige leeftijd werd
hj al benoemd tot organist van
de Domkerk in Utrecht. Daar
bouwde hij een grote reputatie
op als concertorganist. Via ra
dio-uitzendingen van de
NCRV kwam Van Viegen in
veel Nederlandse huiskamers
als begeleider van het Barti-
meus-koor, met onder andere
Dé van Oenen.
Van Viegen had een geweldig
breed repertoire, inclusief he
dendaagse orgelmuziek. In zijn
jonge jaren verzorgde hij vele
Nederlandse premières van
onder meer werken van Oli
vier Messiaen.
Van Viegen was voorts ker
korganist in hart en nieren.
De begeleiding van de kerk
zang tijdens de zondagse ere
dienst was voor hem steeds
een hoogtepunt van de week.
Van Viegen heeft het de her
vormde kerkvoogdij altijd
kwalijk genomen dat hij een
half jaar voor zijn 50-jarig ju
bileum (in 1986) de orgelbank
moest afstaan (aan Jan Jan
sen).
Voor een uitgebreide
agenda, ook voor de ko
mende dagen, raadplege
men „UIT", de gratis we
kelijkse bijlage van deze
krant.
bioscopen
ALPHEN AAN OEN RIJN EU
ROCINEMA I (Van Boetzelaer-
straat 6, tel. 01720-20800):
Rambo III (12); 18 45. 21.30. wo.
ook 13.45. EUROCINEMA II:
Hot bubblegum op vrijersvoe
ten (16); 18.30, 21.00. wo. ook
13.30. EUROCINEMA III: Cro
codile Dundee II (al); 18.45.
21.15. wo. ook 13.45. EURO
CINEMA IV: Broadcast news
(al); 18.30, 21.15. Benji (al); wo.
14.00.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg
19, tel. 071-121239): Poltergeist
III (16); 14.30. 19.00, 21.15.
LIDO en STUDIO (Steenstraat
39. tel. 124130): De ondraaglijke
lichtheid van het beataan (al):
20.00. Raw (16); Deadly pursuit
(al); Crocodile Dundee II (al);
Salsa (al); 14.30, 19.00, 21.15.
Junglebook (al); wo. 14.30. TRI
ANON (Breestraat 31. tel.
123875): The last emperor (al);
20.00. REX (Haarlemmerstraat
52, tel. 071-125414): Between
lovers (16); 14.30, 19.00, 21.15.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30, tel. 01718-74075):
Rambo III (12): wo. 14.45, 19.00.
21.15. ma. di. 19.00, 21.15.
CITY THEATER II: Honnepon-
netje (al); 19.00, 21 15. Troetel-
beertjes (al); wo. 14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY
(tel. 01717-4354): Three men
and a baby (al); ma. t/m wo.
20.30. The last emperor (al);
dag. 20.00.
KINDERVOORSTELLING
De reddertjes; wo. 14.00. My
little pony; wo. 14.00, 15.45.
WASSENAAR ASTRA (tel.
01751-13269): Wall Street (12);
vr. t/m wo. 20.00.
KINDERVOORSTELLING
Astrix contra Cesar (al); wo.
14.00.
ZOETERMEER
PROMENADE: Cry freedom
(al); 20.00. My little pony (al);
wo. 14.00. Can't bay me love-
(al); ma. di. 20.00. 21.30. wo.
14.00, 20.00.
DEN HAAGASTA 1 (Spui 27. tel.
463500): Colors (16);; 14.00.
18.45. 21.30. ASTA 2: Salsa...
„It's hot" (al); 14.00. 18.45.
21.30. ASTA 3: Three men
and a baby (al); 14.00, 18.45,
21.30. BABYLON 1 (Winkel
centrum Babylon, tel. 471656):
The Milagro Beanfield war (al);
15.45. 17.45. 19.45. 21.45.
BABYLON 2: Powaqqatai (al);
13.30, 17.30, 19.30, 21.30.
BABYLON 3: De ondraaglijke
lichtheid van het bestaan (al);
15.30, 20.00. CINEAC 1 (Bui
tenhof 20. tel. 630637): Polter
geist 3 (16); 14.00, 18.45, 21.30.
CINEAC 2: Rambo 3 (12);
14.00, 18.45, 21.30. CINEAC
3: Bright lights big city (12);
18.45. 21.30. ma. di. ook 14.00.
METROPOLE 1 (Carnegielaan,
tel. 456756): Deadly pursuit (12);
14.00, 18.45, 21.30. METRO-
POLE 2: Crocodile Dundee 2
(al); 14.00, 18.45, 21.30. ME
TROPOLE 3: Appointment with
death (al); 14.00. 18.45, 21.30.
METROPOLE 4: A man in
love (16); 14 00, 18.45, 21.30.
METROPOLE 5: The last em
peror (al); 20.30. za. 21.00. ma.
di. ook 14.00. ODEON 1 (He
rengracht 13, tel. 462400): Ac
tion jackson (12); 13.45, 18.45,
21.30. ODEON 2: De mafia-
koning (16); 20 00. ODEON 3:
Police academy 5 (al); 13.45,
18.45, 21.30 ODEON 4: Cry
freedom (al); 13.45, 20.00.
STUDIO 1 (Kettingstraat 12b,
tel. 656402): De naam van de
roos (16); 19.00, 21.30. STU
DIO 2: Princa: Sign 'o the times
(al); 19.15, 21.45. wo. 14.45.
STUDIO 3: Oci clorni (16);
19.00, 21.30. wo. 14.30.
HAAGS FILMHUIS: Zaal 1:
House of gamea; 19.30, 21.45.
Zaal 2: Old well; 19.30. Sierra
Leone; 21.45. Zaal 3: 19.30,
21.45. Die Sehnsucht der Ver-
onika Vots: ma. Ala dem Leben
der Marionetten; di. White heet;
KINDERVOORSTELLINGEN
CINEAC 3: De reddertjes; wo.
14.00. ODEON 2 Honnepon-
netje; 13.45. METROPOLE 5:
Jungle book; wo. 14.00. STU
DIO 1: De speurneuzen; wo.
15.00.
BUSSUM „Nog steeds
heeft ruim zeventig pro
cent van de Nederlandse
huishoudens een gewone
platenspeler en géén CD-
speler. Daarom wordt juist
die groep, die langzamer
hand zelfs een vergeten
groep dreigt te worden tij
dens de Platen 1 O-daagse
benaderd".
Aldus Jan Gaasterland, direc
teur van de Stichting Platen
10-daagse gistermiddag in Bus-
sum tijdens zijn toelichting op
de collectieve acties die de pla
tenindustrie en -handel van 5
tot en met 15 oktober gaat voe
ren. Gedeeltelijk om de ver
koop van geluidsdragers te sti
muleren - want die handel
loopt niet meer zo hard - en
om ervoor te zorgen dat de
overwegend ouderen die (nog)
geen CD-speler hebben en ook
niet meer zo veel grammo
foonplaten kopen, weer in de
platenwinkel terug te krijgen.
Dat de Nederlander wtel dege
lijk in muziek is geïnteres
seerd, wil Gaasterland graag
gelqven en dat de verkoop van
CD's en de afspelers daarvan
harder gaat dan de fabrikan
ten in hun mooiste dromen
nog niet konden geloven, was
hem ook opgevallen. Maar dat
een platenmaatschappij als
DGG nu helemaal geen elpees
meer maakt en alleen nog
maar CD's en muziekcassettes,
vond Gaasterland een te snelle
maatregel. „De elpee zal het
nog een jaar of drie, vier goed
doen", voorzag hij. „Dan pas
kan die geluidsdrager tot his
torie worden gerekend. Niet
eerder, zeker niet zolang in de
meeste huishoudens de gewo
ne platenspelers nog in ge
bruik zijn".
Gaasterland verwacht niet al
leen dat de elpee over onge
veer vier jaar zal zijn uitge
storven, hij voorspelde ook
een versnelde teruggang van
de traditionele single en de
maxi-single, die nu nog maar
ten dele worden gecompen
seerd door de CD-single en de
CD-maxi. „Ook denk ik dat de
muziekcassette zich naast de
CD zal handhaven, zolang de
auto's nog niet algemeen zijn
toegerust met een CD-speler
en de draagbare CD-speler
niet in grote aantallen wordt
verkocht".
Wat de eventueel te introduce
ren cassette-single zal gaan
doen, kon Gaasterland niet
voorspellen. Dat de CD, de
compact disc, het hele muziek
leven zal stimuleren, daarvan
was deze directeur wel over
tuigd. Al was Gaasterland wat
voorzichtig met de toekomst
van de CD-video, het plaatje -
een goudkleurige CD - dat
behalve muziek ook beelden
oplevert. „Moet je daarvoor
nou naar de videotheek of
naar de platenwinkel", mij
merde hij hardop. „Er valt
weinig van te zeggen, zeker
zolang de handel, die er echt
wel aan wil, nog te horen
krijgt dat rekening moet
worden gehouden met een
half jaar levertijd. Ik be
schouw de CD-video als een
gezonde zijtak", hield Gaaster
land zich aan de voorzichtige
kant.
Ook met de DAT-recorder
(Digitale Audio Tape) wist
Gaasterland niet veel raad.
„De stagnatie rond dat feno
meen is toe te juichen", meen
de hij, aansluitend bij de me
ningen van de belangenorga
nisaties van met name de ar
tiesten, die bang zijn dat met
de DAT-recorder CD's einde
loos zullen worden gecopieerd
zonder enig verlies in kwali
teit.
De campagne Geef Klassiek
Kado (5 oktober tot en met 31
december) is bedoeld de ver
koop van het klassiek reper
toire te bevorderen naar een
zo groot mogelijk publiek. In
die periode wordt, zoals lang
zamerhand gebruikelijk, een
premieplaat of cassette „Warm
aanbevolen" gratis overhan
digd bij aanschaf van mini
maal 27,50 aan platen of mu
ziekcassettes. Voorts zijn er
goedkope, maar uitstekende
opnamen als „Proficiat Con
certgebouw" op plaat, MC of
CD, verkrijgbaar, waarbij
slechts kan worden betreurd
dat gedeeltelijk is gekozen
voor delen uit bekende compo
sities. Alleen de premie-CD-
klasiek heeft complete wer
ken, zoals het vioolconcertje
van Locatelli dat zo bekend
werd dank zij de tv-serie „Dr.
Finlay". Dat James Galway
solist is in de fluitconcerten
van Vivaldi zal niet door ie
dereen zo mooi worden gevon
den.
De TROS zendt een platengala
uit op 4 en 11 oktober, met
medewerking van een groot
aantal zeer bekende solisten,
onder wie Charles Aznavour.
FRITS BROMBERG