i I All II MODIEUS IN MAAT 54 :<3 N3 A NVA TfliS 3ASJ33IN 3d DE STILLE KRACHT VAN HET PARFUMFLESJE WINTER-MAKE-UP: DRAMATISCHE EFFECTEN OPMARS VAN HET FRIVOLE SCHOEISEL Links: Diva van Ungaro: Emanuel Ungaro wou een couture-fles voor „Diva". Het werd een flacon met facetten die doen denken aan fijne drapering en plissé. Rechts: L'Air du Temps van Nina Ricci: Mare Lalique verwezenlijkte in 1947 de beroemde flacon met de twee duifjes naar een idee van Robert Ricci. Dit was de introductie van sculptuur in de parfumwereld. DIA'S. PR Vrouwen hebben al eeuwenlang een liefdesrelatie met parfum. En ook met het flesje waarin het wordt verkocht. Misschien is het wel zo dat Eva zich eerder door de frisse appelgeur en de bolronde vorm van de vriicht liet verleiden dan door de woorden van de slang. Hoe omschrijf je trouwens een geur? De Fransen proberen dat al jaren in de meest vergezochte be woordingen. Die zeggen uiteinde lijk echter niets wezenlijks over de geur, maar scheppen wel een sfeer rond het produkt. Een be langrijk aandeel daarin levert de flacon waarin het op de markt wordt gebracht. Het creëren van een nieuw par fum is een werk van jaren. Maar dat geldt evengoed voor de fla con. De flesjes zijn echte kunst werkjes. Vroeger was dat veel minder het geval. De flacons wa ren mooi, maar niet exclusief. En lang niet elk parfum had een „ei gen gezicht". In het begin van deze eeuw zou dat drastisch ver anderen. Francois Coty, een par fumeur met zin voor marketing, was de eerste die (in 1904) onder kende dat ook de verpakking een heel belangrijke rol speelde bij de keuze van de klanten. „Schenk de vrouw het beste produkt dat je kunt samenstellen, presenteer het in een prachtige, smaakvolle fla con en houd de prijs redelijk. Dat wordt de start van een grote par- fumhandel zoals de wereld nooit heeft meegemaakt", waren zijn profetische woorden. bikkelhard Om te wedijveren met grote hui zen zoals Houbigan, Guerlain, Ri- gaud en Piver, besloot Francois Coty voor elk van zijn parfums een eigen flacon te creëren. Zijn eerste parfum „La Rose de Jac- quemonot" werd in 1904 gepre senteerd in een flacon van Lali que, die een manier had gevon den om parfumflesjes in serie te produceren zonder dat ze iets aan fraaiheid of chic hoefden in te boeten. Deze Lalique was al be roemd door de exclusieve glazen en kristallen voorwerpen die hij maakte: glazen muurversieringen en kristallen poederdozen, seveer- schalen en champagneglazen. Aangezien de parfumindustrie een bikkelharde zaak is die wel dromen verkoopt, maar zelf agressief de markt moet inpal men, is de parfumfles niet zomaar een fantasietje van de directeur van het bedrijf. Een enkele keer komt het idee van een kunstenaar of de samensteller van het par fum. Maar meestal worden de ideëen voor zowel het parfum als het flesje geleverd door de marke tingmensen. En dat na een uitge breid onderzoek. Wat zijn de nieuwe trends? Is er ergens „een gat" in de markt? Wat wenst de hedendaagse vrouw? Hoe is zij: romantisch of realistisch? Al deze vragen worden onderzocht en verwerkt tot een concept dat aan de basis moet liggen van de nieu we creatie. Was het eerst glas en kristal waar van de flesjes werden vervaar digd, in onze tijd wordt veel geëx perimenteerd met nieuwe materi alen. Zo veroorzaakte de flacon- designer Pierre Dinand in 1968 sensatie in het parfumwereldje door grijs gerookt plastic te com bineren met doorschijnend glas voor „Calandre" van Paco Ra- banne. Net zoals er beroemde couturiers zijn, zijn er gereputeerde flacon ontwerpers. Een van hen is de Fransman Pierre Dinand, de man van meer dan 250 flacons. Hij en zijn collega-ontwerper Serge Man- sau creëren zestig procent van alle parfumflesjes ter wereld. Aan Di- nands brein ontsproten de omhul sels van „Y" en „Opium" (Yves Saint Laurent) „Calvin Klein en „Magie Noire" (Lancóme), „Ar mani" en „Ivoire" (Dior). Zijn vakgenoot Serge Mansau is eigenlijk beeldhouwer en het liefst werkt hij in zijn atelier werkt. Toch zit hij vaak achter zijn te kentafel om een nieuw parfumf lesje te ontwerpen. Hij ontwierp onder meer de flacons voor „Pa radoxe" van Pierre Cardin, „Mys- tèr" van Rochas en het wonder lijk flesje van „Montana". Voor dat flesje was zijn opdracht iets te creëren waar beweging in zat. Hij tekende de vorm van een wentel trap in transparant glas dat ach teraf mat gepolijst werd om het licht zacht te weerspiegelen. Er zijn in de loop der jaren fla cons ontworpen die zo apart zijn, dat ze in musea terecht zijn geko men. Zoals bijvoorbeeld het flesje van Chanel nr. 5. De naam en de flacon van dit parfum waren in 1921 revolutionair. De door Cha nel zelf ontworpen fles was een avant-garde kunstobject, zo mo dern dat het sedert 1959 tentoon gesteld wordt in het „Museum of Modern Art" van New York. In middels is het nieuwste parfum van Chanel („Coco") in hetzelfde flacon verpakt. In het Musée des Arts Déco staat de flacon waarin „Arpège" van Lanvin over de toonbank ging. De artiest Armand Rateau ont wierp in 1927 de ongeëvenaarde „Boule Noire", versierd met een vergulde, gestileerde tekening van de kunstenaar Paul Irbe. Deze te kening, die Jeanne Lanvin en haar dochtertje Marie-Blanche voorstelt, is het embleem van het huis Lanvin geworden. (advertentie) Zijn we de zomer nogal bleekjes doorgekomen met liente kleuren en blanke teint, voor de komende winter wordt het kleurgebrek dub bel en dwars ingehaald. Lipstick en vooral oogschaduw zullen met (advertentie) groot gevoel voor drama worden gehanteerd. Christian Dior heeft de kleurcon trasten alvast voorzien van de veelbetekende naam „Les Somp- tueux" (de weelderigen) en zette daarmee de toon. Violet en warm groen rond de ogen voor een theatrale oogop slag. Wie iets minder wil opval len, maakt de ogen op met mo nochroom (eenkleurig) blauw met een veegje violet of met petro- leumblauw gecombineerd met Nijlgroen. De nog bescheidener naturen kunnen harmonie berei ken met oplichtende transparan ten in twee nieuwe tinten: goud achtig groen met het parelmoer- kleurig beige. Een beetje dromerig dus. De warme sfeer van het Noor se binnenhuis tijdens de ijzige win terdag buiten straalt uit de Bio- therm-tinten donkergroen, diep rood, dieppaars en aubergine. Veel sensueler komt Lancóme over met haar „Noirs Couleurs" in een combinatie van diep violet met oud-rose; metallic groen met blauw/groen, bruin/sienna en goudgeel met mos. Het zijn ge wolkte donkere tinten die zwaar kunnen worden aangezet. Geen bagijntjesblik voor timide meisjes maar opvallend opgemaakte ogen, brede wenkbrauwen en een rode mond voor de vrouw die gezien wil worden. TINY FRANCIS Thomsonlaan 124. Tel. 070 - 608268 v.d. BERG-JEANS De grootste! Sweaters - Truien Overhemden. Enorme collectie L. v. Meerdervoort 486 (bij Valkenboskade) leuke zwarte opstiksels. (Radio) (doorlees van de voorpagina) Heel typisch voor de Duitse confec tie is echter de belangstelling voor de mollige vrouw, „de vrouw met een Rubensfiguur", zoals een fabri kant het uitdrukt. Een aantal vrou welijke ontwerpsters hebben zich in deze sector gespecialiseerd. De laat ste in de rij komt van goeden huize, het is een dochter van het bekende merk Mondi. Patrizia S - dat is de nieuwe naam - brengt echt uitgesproken modieu ze kleding tot en met maat 54! Maar ook elegante, klassieke pak ken met wollen jas op effen, smalle rok, Patrizia S gaat geen enkele uit daging uit de weg; zelfs gebreide truien en zonnejurken worden ge toond door mannequins waarvan het gemiddelde gewicht boven de 80 kilo zweeft. Ook Brigitte Haarke, een gevestigde ontwerpster die monter haar 86 kilo's torst, heeft een speciale collectie (Bella Donna) voor „Vrouwen van Formaat". Glamour zonder grenzen, ook niet de grens van 100 kilo! is het motto. Het gaat hier dan ook om een be langrijk marktsegment; volgens een enquête van Der Spiegel zijn 11 miljoen Duitse vrouwen, m.a.w. éénderde van de vrouwelijke bevol king, (te) dik! Het hoeft dan ook niemand te ver wonderen, dat dikkerdjes „de lieve lingen van de markt" zijn volgens de Wall Street Journal, wellicht om dat ze zo licht in de zware porte feuille grijpen. BLIJVERTJES De zomermode heeft trouwens zijn invloed gehad. Trends veranderen maar er zijn ook blijvertjes. De mini is spoorloos, hij danste slechts twee zomers. Hier is alles lang, tot aan de kuit of tot aan de knie: dat laatste heet dan „kort". Shorts, bermuda's en broekrok ken blijven. Klassieke mantelpakken, liefst met de rok in een andere kleur dan de jas. Misschien moet die rok wel een beetje uitgelegd worden, vol gend jaar. De zogeheten „swagger", een kor te, kraagloze jas, is de grote topper. In een bijzondere kleur, die op al uw rokken en broeken past: roze, rood, lila... Overhemdjurken met lange, wij de, gerimpelde of geplooide rokken. In de taille gesneden, dus niet meer helemaal rechttoe-rechtaan. „Modern klassiek" heet de trend, die eerder 1950-achtig aandoet. Kraagloze mantelpakken van droge wol (cool wool) of linnenachtig ma teriaal. Op vrij korte, rechte rok ken. Echt linnen, van het „edele kreukel"-soort hebben wij weinig f;ezien. Wel een juteachtige menge- ing van diverse vezels, speciaal voor blazers en vesten. De safarilook, bekend als de „Out of Afrikalook", blijft ongewij zigd. De zogeheten „fancy'Mook is sterk Indisch getint, met harem- broeken, gedrapeerde rokken, bole ro's in zinderende Oosterse kleuren: goudgeel, amarant, paars, violet, dieprood, terracotta. Heel veel lila, violet, zachtpaars. Alle zogeheten winterkleuren als donkergrijs, tabaksbruin, roest, warmrood, pruimenpaars, flessen- groen, dennegroen. Weinig wit (Verven!!). Bustiers, lijfjes die er uitzien als beha's. Ook terug van weggeweest is de Marlène Dietrichpantalon met rechte pijpen, opslag, brede band- plooien. En helemaal terug is de Vichyruit of boerenbont, die vorig jaar bij Saint Laurent al een schuchtere co meback pleegde. Dat is niet in blin- demans ogen gevallen, Duitsers hebben nu eenmaal een zeer scher pe flair voor trends. Veel bloemen, meestal in lichte, fletse tinten, verwassen abrikoos met lichtgroen, grijs en beige, room geel met zachtblauw, nijlgroen met ïjsblauw, lichtgroen en lichtgeel. Toch maar mets wegwerpen. Mis schien dat andere steden nog een andere toon aangeven. AGNES ADRIAENSSEN v.d. BERG-JEANS De grootste! De beroemde Italiaanse jeans „Armani" - „Valentino". Boven: Lange schachtlaarzen met platte hak in zwart en diverse bruin tinten uit de collectie van Harrink Design. De modellen zijn verkrijg baar bij Dungelmann en Otokio. De prijzen liggen tussen de f 199 en f219. Rechts: Enkellaarsjes met rijgslui- ting, queeniehakjes, oogjes en gesp. De prijzen variëren van f 45 tot f 89 (C&A) FOTO S: PR Speciaalzaak in ondergoed, badmode en nachtkleding voor heren o.a. grigio perla versace cerruti nikos Tfn 070-653597 habella Prinsestr. 95a 2513 CC "s-Gravenhage 3ÉSK* r? Laarzen uit de mode? Het leek er even op, maar ze zijn nu definitief teruggekeerd in het modebeeld. En dan niet zomaar, maar met speciale stiksels en hakken die opvallen door hun bijzondere vormgeving. Nooit eerder zagen hakken er zo bi zar uit. We zagen hakken in de vorm van een diabolo en zelfs in de vorm van een banaan. „Gruppo sti letto" (vertegenwoordigd door Har rink Design in Oisterwijk) brengt een uitgebreide collectie. De hakken zijn niet alleen in hout of plastic uitgevoerd, maar ook in metaal. De laarsjes hebben een western-achtige rijgsfuiting of versierde naden. Ook de pump kon niet aan frivole nieu- wigjieidjes ontsnappen: de hielen zijn versierd met een strik of ragfij ne rits. Voor wie met de pump niet uit de voeten kan, zijn er veter schoentjes met lichtgewicht zolen. De elastische inzet bn andere platte schoenen, die doet denken aan de deftige herenschoenen van de nota ris op het platteland, is nog volop in het modebeeld aanwezig. TINY FRANCIS

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 20