EEN BRIL ALS SIERAAD VOOR LANGE VROUWEN Brillen voor 's morgens, brillen voor 's avonds, brillen voor chic, brillen voor bij het golfen. 'Sil houet' heeft ze. Vijftien jaar lang werden de klassebrillen tweemaal per jaar in het kielzog van de internationale mode, in samenhang met mooie dingen gefotografeerd in het Journal Cou ture. Miljoenen mensen kunnen zien hoe ze hun bril kunnen combineren met hun kleding. Heel nieuw is de trend om sieraden exact te la ten passen bij de bril, qua kleur, qua vorm, qua décor. De sieraden zijn gemaakt van hetzelfde lichtgewicht materiaal als de brillen, afgewerkt met 18 krt. doublé. Bij een hoornen bril hoort een collier van schilpadachtig materiaal of een paar hoornen oorhangers. In de handel zijn brillen met zelf verwisselbare glazen, drie monturen in drie kleuren. Er zijn tweekleurige modellen met een gemarkeerde brede witte bovenkant, hoekig gemonteerd op goudkleurige onderrand, of monturen in tijger vel motief; er zijn zwarte monturen met hoge veren en gouddécor, er zijn brillen om mee te gaan paardrijden en brillen voor in de Weense opera, voor mini, voor in het museum, voor bij tweed en taft, voor man en vrouw, recht, rond, hoekig, en in alle kleuren metaal, goud, zilver of gekleurd. TINY FRANCIS Samen in het wit met zwarte knopen. Mooie bijpassende monturen. Theodorus Wigman zit vijftig jaar in de optiek. Het kriebelt in zijn bloed; zijn grootvader werkte ooit bij de- destiias grootste opticien in Neder land, in de Haagse Wagenstraat. Zelf sleet hij bijna 45 jaar bij Torica Optiek in Rijswijk. Oude klanten die vroeger van huis kwamen lopen om een bril uit te zoe ken, helpt hij nu thuis bij de keuze van een montuur. „Je laat die men sen toch niet in de steek als ze niet meer goed ter been zijn. Ik ga ook altijd naar het Leger des Heils met monturen. De mensen sparen ervoor want een bril is belangrijk, het is je visitekaartje. Vroeger, toen je jong was, wou ie geen bril dragen. Dat vond je lelijk. Ik ben eens met een meisje naar de bioscoop gegaan toen we allebei zeventien jaar waren. Ik heb niks van die film gezien, want mijn bril had ik in mijn zak gestopt. Ik schaamde me ervoor. Buiten op straat vroeg ik of zij de film mooi had gevonden? Maar ze had ook niks gezien, ze had haar bril niet opge zet..." „Dat is nu wel anders! De bril is een accessoire geworden. Mensen hebben soms verschillende monturen, elk montuur bij bepaalde kleding. Voor de jeugd verkoop ik wel 25 kleuren". Hij wijst met een breed armgebaar naar wanden vol brillen in een re genboog van tinten. Nieuw is een klein, rond montuurtje zoals Mozart het droeg. Thierry Mu gier ontwierp het. Theodorus laat liefkozend zijn vingers over het don kere kunstofglijden en zet het brille tje op in plaats van zijn eigen mooi geslepen glazen. In plaats van een beetje deftig ziet hij er opeens uit als een prof die zijn studenten moppen vertelt. „Je moet lef hebben om het te dragen", zegt hij. Een bril doet je wat... FOTO: MILAN KONVALINKA Gestreepte doorknoopjurk in de collectie van Marianne David. Marianne David zetelt in het Am sterdamse Confectiecentrum maar haar kleren zijn door het hele land te koop. Als één van de meest be kende vrouwelijke ontwerpers, slaagt niemand beter dan zij erin vrouwen van elke leeftijd te verpak ken in flatterende kleding zonder dat zij aan de leiband van de trend setters loopt. Ze werkt op instinct en vertaalt op eigen wijze wat er in de lucht hangt. En vogue zijn ruiten. „Ik ben erg ge steld op plaids", zegt ze, maar dan in donkere kleuren, gemengd met licht. Daardoor krijg je een prachtige melange". Haar hoofdkleuren zijn aubergine, flessengroen, khaki, bruin met beige. „De lengte van de rok hangt af van het Figuur. Kort kan voor 40+ alleen maar worden gedragen met dikkere kousen". Marianne David maakte veel geruite doorknoopjurken en gaf de geruite lange broek een grote plaats in haar collectie. Daarbij grof en fijn gebrei de kabeltruien in grijs met bijvoor beeld zalmkleur. Een vierdelig en semble - met een combinatie van grote en kleine ruiten - bestaat uit: licht getailleerde blazer, rok, man- nenvest en overhemd met twee zak jes boven elkaar, daarmee ben je voor de hele winter voor een kleine 1000.- onder de pannen. Marianne David gelooft in vaste combinaties: een pullover (J 219.-) met bijpassende rok (j 179.-) bij een geruit jasje (f 425.-), gemiddel de prijzen voor puur wollen spullen. Bij een gebreide blazer horen lange shawls en een wollen blouse. Kort om individuele kleding van klasse, te koop bij Bins in Wassenaar, Wulfsen en Wulfsen, Valerie Mari tiem en de Bonneterie. TINY FRANCIS De geruite lange broek heeft een vaste plaats in de collectie. In combinatie met i breide blazer en kabeltrui. Strookjesrokken en neo-Britse accenten in de kleding voor kinderen van alle leeftijden. (C A). KIND IN DE WIND Als het koud wordt dienen kinde ren lekker ingepakt te worden. Winterse dagen vragen om wol en gelukkig zijn er veel tricots, gebrei de twin-sets en variaties op Engel se mantelpakjes om de jeugd warm de gure maanden te laten doorkomen. Versieringen met Tiroler folklore- elementen zijn nageaapt van de grote-mensenkleding. Uit de we reld van autosport en vliegtuigpio niers zijn grapjes gehaald door vil- tapplicaties, badges en ingebreide motiefjen. De sfeer in de kinderkleding voor de komende winter doet vrolijk denken aan vroegere jeugdfilms over Heidi en Peter (edelweissmo- tiefjes, ingebreide rozen in truien etc.) en de eerste Sissyfilms van Romy Schneider. In het silhouetje krijgt de taille veel accent door een X-lijn aan te houden in de tailleurtjes met cein tuur en de jasjes met schootjes. De vrouwelijke prinsesselijn doet voorzichtig een stapje voorwaarts. Maar ook de verhoogde taille en de A-lijn, toegepast voor zeve nachtste en driekwart coats, laat zich door de jeugd goed dragen. De gebruikte materialen zijn pure wol, cashmere, mohair, gladde gar- bardine en katoen met imitatie bont, teddy en leer met suède ge combineerd. Pioniersjacks zien er soms wat versleten uit. Schrikt u niet: dit moet. Op zwart en bijna zwart komen doen accenten als rood, fuchsia, goudgeel en hard paars doen het goed, ook al zijn ze vaak niet direct in beeld, maar slechts toegepast in de voering. TINY FRANCIS

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 17