Mondriaan in de verkoop Blauwbaards Burcht'met ogen dicht beter te volgen Gert Fröbe overleden Prinselijk paar niet bij première van misdaadfili KUNST EeidoeSowa/nt DINSDAG 6 SEPTEMBER 1988 PAGINA 'jjs MÜNCHEN De Westduitse toneel- en filmacteur Gert Fröbe (75) is zondagavond na een hartinfarct in een ziekenhuis in München overleden. Karl-Gerhard Froeber, zoals hij hij de bur- gelijke stand te boek stond, was al lange tijd ziek. Hij was dertig kilo afgevallen na een serie operaties en bestralingen wegens kanker. Hoewel hij plannen had om nog deze maand weer aan het werk te gaan werd hij een week geleden in een sanatorium opgenomen. Volgens zijn impressario gebeurde dat om hem te laten aansterken met het oog op een nieuwe reeks optredens ..Fröbe zeigt Fröbe", waarin hij commentaar zou geven op stuk jes uit een aantal van zijn 100 films. Fröbe speelde vooral onverwoestbare karakters; zowel de onver beterlijke humorist als de doortrapte schurk, zoals in de James Bond-film „Goldfinger", waren hem op het lijf geschreven. Ook op het terrein van de kleinkunst, waar hij een passie voor had, was hij actief en hij werkte mee aan verschillende cabaretgezel schappen. Zijn werk als acteur, cabaretier en kleinkunstenaar leverden hem verschillende prijzen en onderscheidingen op. Eddy Becker bij NCRV verdwenen HILVERSUM Eddy Bec ker keert het komende sei zoen niet terug op het NCRV-scherm. In goed over leg hebben de presentator en de omroep besloten de sa menwerking voorlopig voor gezien te houden. In de afge lopen winter presenteerde hij de ..Wie kent Nederland quiz". Op 10 september ziet men hem nog wel in de pre sentatie van het blaasfestival, maar afspraken hierover wa ren al eerder gemaakt. De NCRV heeft hem nadien dank gezegd voor de bewe zen diensten. Prijs voor Toon Verhoef AMSTERDAM Beeldend kunstenaar Toon Verhoef (1946) uit Edam is onderscheiden met de Prijs van de Amsterdamse Kunststichting (50.000 gulden), die dit jaar voor het eerst is toegekend. Verhoef krijgt de prijs voor zijn gehele oeuvre, waarmee hij volgens de jury een be langrijke bijdrage heeft geleverd aan de ontwikkeling van de schilderkunst en waarmee hij zich een vooraan staande positie in de hedendaagse Nederlandse kunst heeft verworven. De jury die de kunstenaar de prijs toe kende bestond uit oud-directeur Edy de Wilde van het Stedelijk Museum in Amsterdam, directeur Rudi Fuchs van het Haags Gemeentemuseum en Karei Schampers, conservator van Museum Boymans-Van Beuningen in Rotterdam. De prijs, die op 29 september aan Toon Ver hoef wordt uitgereikt, is bedoeld als aanmoediging van in Nederland werkende, veelbelovende kunstenaars. De prijs zal jaarlijks worden toegekend. Daarbij wijst de stichting elk jaar een ander deelgebied van de kunst aan, waarbinnen de prijs zal vallen. Guido Jonckers gaat voor NCRV dartspel leiden HILVERSUM Guido Jonc kers, bekend als acteur van de Haagsche Comedie, gaat voor NCRV-tv een kwis leiden. Deze heeft als titel gekregen „Bull's Eye". Hierin zal de vaardigheid van kandidaten worden getest in het dartspel. Vanaf dinsdag 4 oktober zul len van dit spel 25 afleverin gen van een half uur worden gemaakt. Er werd in dit pro gramma voor dart gekozen, omdat dit Britse spel ook in ons land sterk in opkomst is. Ton Koopman in prachtig barokconcert Werken van Carl Philipp Emanuel Bach door het Nederlands Kamer koor. het Amsterdam Baroque Or chestra en de solisten Monika Prim mer. Tannie Willemstijn, Harry van Bern en Klaus Mertens, het geheel onder leiding van Ton Koopman. Dr. Anton Philipszaal, Den Haag. 1 Met het oratorium Die Israeli- ten in der Wüste van Carl Philipp Emanuel Bach werd zondagavond in Utrecht het -Holland Festival Oude Muziek teesloten. Met hetzelfde werk werd gisteravond in de Dr. Anton Philipszaal het Haagse seizoen geopend. Het talrijke publiek kwam niet af op het werk wie kent eigenlijk deze zoon van Johann Sebasti an? maar op de uitvoeren den: het Nederlands Kamer koor en het Amsterdam Baro que Orchestra met de dirigent die het in binnen- en buiten land op het gebied van de ba rok helemaal gemaakt heeft: Ton Koopman. Het was de eerste maal dat het Kamerkoor in de Philipszaal ((aanstaande vrijdag viert de zaal het eerste jaar) een uit voering gaf. „Wij zijn be nieuwd hoe het hier klinkt", 'vertelde directeur Bert van Mourik in een onderonsje voorafgaande aan het concert. „Wij blijven concerten geven in de schitterende Oud-Katho lieke Kerk maar willen toch ook deze zaal benutten". Dat gaat gebeuren op 19 december in een kerstconcert en op 6 maart in Bach's Hohe Messe. Niet alleen Van Mourik, ook Ton Koopman en de uitvoe renden zullen tevreden ge weest zijn met de akoestiek, het samengaan van dit perfec te koor met het gespecialiseer de orkest klonk voortreffelijk. Koopman had al spoedig in de ^aten dat hij in de begeleiding van de solisten het orkest kon temperen, de zaal klinkt glas- Jaelder. Precies tweehonderd jaar gele den overleed Carl Philipp Emanuel. Dat is een lange tijd om eindelijk erkenning te vin den maar in het Utrechtse fes tival was hij dé ontdekking. Terecht of overdreven? Te recht, niet alleen omdat hij vele composities heeft geschre ven die het uitvoeren waard zijn. maar ook en vooral om dat hij zich wist los te maken van de componeertrant van zijn vader en op die wijze de wegwijzer voor volgende ge neraties werd. Maar wie zal zeggen of hij na de herdenking van het feit dat hij tweehon derd jaar geleden overleed niet weer even spoedig verge ten zal worden. In de trant van: dat was C. Ph. E., wie volgt. Het oratorium Die Israe- liten in der Wüste werd ge schreven in het begin van de Hamburgse tijd. De componist oogstte succes met het werk, het werd vele malen uitge voerd. Het oratorium ademt dan nog wel de geest van de barok maar de „empfindsamer Stil" klinkt duidelijk door. Als er één dirigent is die een der gelijk werk nieuw leven kan inblazen dan is het Ton Koop man en als er één koor is dat het werk in de meest ideale verklanking brengt dan is dat het Nederlands Kamerkoor. Dat gevoegd bij het sublieme spel van het Amsterdam Baro que Orchestra en het glansrij ke aandeel van de solisten geeft een ideaal totaalbeeld. Het oratorium werd omlijst met het „Heilig" en als C. Ph. E. ooit heeft bewezen dat hij niet alleen in de muzie- kencyclopedie thuis hoort maar vooral op het podium dan is het met dit beknopte maar veelzeggende werk. ADRIAAN HAGER Nouvelles Images zit zonder leiding DEN HAAG Maria Gun- nink, de kunsthistorica uit Leeuwarden die het beheer over zou nemen van de gere nommeerde galerie Nouvelles Images aan het Westeinde in Den Haag, heeft zich op het al lerlaatste moment terugge trokken voor deze functie. Om de voortgang van de exposities in de galerie niet in gevaar te brengen is op korte termijn een stichting Nouvelles Images gevormd, waarvan het bestuur binnenkort een directeur zal benoemen voor de dagelijkse leiding. Ton Berends, die za terdag met een groots feest in de foyer van het Haags Ge meentemuseum afscheid nam als directeur van de galerie, blijft op de achtergrond werk zaam als adviseur. FRAAIE NIEUWE GRAFIEKKALENDER VAN INKT mm ■I Rechts: „Irissen" een schilderij van Piet Mondriaan, dat bij van Voorst van Beest te zien Galerie Van Voorst van Beest, Laan van Meerdervoort 5a in Den Haag: T/m eind november vroeg werk van Piel Mondriaan. Galerie Nebti, Oude Molstraat 30 O in Den Haag: T/m 1 oktober siera den van Cees Post en Wim Steins en nieuwe grafiek van Karei Demel, Pavel Roucka, Pavel Sukdolak en Vladimir Suchanek. De nieuwe Gra fiekkalender is verkrijgbaar bij gra fiekwinkel INKT, Prinsegracht 16 in Den Haag. DEN HAAG Het is vrij uitzonderlijk als galeries verkooptentoonstellingen weten te organiseren met werken van zeer beroem de kunstenaars uit het verleden. Een tentoonstel ling houden met werken die in bruikleen worden afgestaan, valt nog wel te doen, maar daadwerkelijk kunstwerken los krijgen voor de verkoop is een hele klus. Twee jaar van voorbereidin gen en het leggen van contac ten over heel de wereld waren dan ook nodig voor de ver kooptentoonstelling met vroe ge werken van Piet Mondri aan, die tot eind november bij Gallery Pieter B. van Voorst van Beest in Den Haag gehou den wordt. Voor de echtheid van de werken, waarvan drie kwart te koop is (prijzen varië ren van zo'n 75.000 gulden tot ruim 150.000 gulden) durft de galeriehouder zijn handen in het vuur te steken. Alle schil derijen en aquarellen zijn vol gens hem bekeken door dr. Robert P. Welsh, professor of the university of Toronto Ca nada. Welsh staat bekend als internationaal expert ten aan zien van het werk van Mon driaan. Welsh heeft ook het voorwoord geschreven in de zeer fraaie catalogus, die Van Voorst van Beest bij de ten toonstelling uitbrengt. De expositie toont werken van Mondriaan uit de periode eind vorige eeuw en begin deze eeuw, voor een flink deel in de traditie van de Haagse School met scènes uit de om geving van Amsterdam, Arn hem, Brabant en Oele en een dorp in de duinen. Ook zijn er vijf schitterende in licht blau we kleur opgezette bloemschil- deringen van Mondriaan; aquarellen en een olieverf schilderij. De werken zijn af komstig van particulieren uit onder meer Engeland, Frank rijk, Amerika en Nieuw-Zee- land. Galerie Nebti Bij Galerie Nebti is dit week end een tentoonstelling met grafisch werk van Praagse kunstenaars van start gegaan. Ook zijn er weer nieuwe siera den te zien van de Nederland- Links: De nieuwe Grafiekkalender van INKT. Rechts de zeefdruk van Willem Goedegebuure. Ernaast een ets van Michel Hoogervorst. se kunstenaars Cees Post en Wim Steins. De nieuwe siera den van deze kunstenaars vul len een schitterende collectie aan, die in de galerie aanwezig is. In deze uitgebreide collectie zijn sieraden van bekende en minder bekende, maar wel zeer talentvolle, Nederlandse en buitenlandse kunstenaars vertegenwoordigd. Veel werk is vervaardigd in zilver, maar ook zijn er opvallend speelse en mooie sieraden van kunst stof. Voor alle sieraden geldt overigens dat ze perfect zijn afgewerkt. Technisch hoogwaardig is ook het grafisch werk van de Praagse kunstenaars, die Nebti thans toont. Pavel Sukdolak laat poëtische kleurenetsen zien. Zijn werk lijkt sterk be ïnvloed door Paul Klee. Hij creëert dromerige poëtische etsen, waarbij lijnen en vor men elkaar in een soort heelal lijken te ontmoeten. De figura tieve werken van Vladimir Suchanek hebben nagenoeg allen een literair onderwerp en komen verhalend over. Ook de werken van Karei De mel zijn figuratief en literair. Wat dat betreft lijkt het ab stracte grafisch werk van Pa vel Roucka een afwisseling. Roucka's litho's zijn veel ex pressiever en komen ook veel persoonlijker over dan het an dere werk. Wat opvalt in deze litho's is dat het aspect „bewe ging" een belangrijke rol moet spelen Zeer fraai vond ik zijn „Ein Fliehendes Pferd", van wege het contrast tussen een beweeglijk lijnenspel en de on verzettelijk ogende grote don kere vorm, die overigens bij nadere beschouwing uit aller lei kleurige laagjes blijkt te be staan. Doordat de galerie al leen met grafiek werkt, zijn de prijzen van alle werken zeer betaalbaar. Grafiekkalender Grafiekwinkel INKT presen teerde afgelopen vrijdag de nieuwe Grafiekkalender voor 1989. Het is voor de vijfde ach tereenvolgende keer dat'deze kalender wordt uitgegeven. Wethouder J. Verduyn Lunel mocht in het Muziek/Dansthe ater een eerste expemplaar gratis in ontvangst nemen. Andere belangstellenden zul len echter 450 gulden voor deze twaalf bladige, zeer ver zorgde en met werken van goede kunstenaars voorziene uitgave moeten neerleggen. De lage prijs is mogelijk gemaakt doordat verschillende bedrij ven uit Den Haag en omge ving de kalender financieel hebben gesteund. In de kalen der waaraan dit jaar vooral ook veel goede veelbelovende jonge kunstenaars meedoen, zijn alle grafische technieken, zoals foto, ets, litho, hout- en zeefdruk vertegenwoordigd. De kalender is zeer fraai vormgegeven. De grafische werken zijn namelijk vanach ter glas zichtbaar en zitten er los achter elkaar in waardoor zij onbeschadigd kunnen blij ven. Bij de kalender verschijnt dit jaar ook een boekje waqrin op heldere vlotte wijze iets over de deelnemende kunstenaars en over INKT verteld wordt. Het boekje is door de kunst historica Hestia Bavelaar ge schreven en door de ontwer pers Aad Derwordt en Rian Visser vormgegeven. De deelnemende kunstenaars aan de kalender voor 1989 zijn Bob Busking met een foto, Willem Goedegebuure met een ■;tt mooie expressieve zeefdruk, Michel Hoogervorst met een krachtige ets, Leo van der Kleii met een wat vervreem dende foto, Ton Klop met een heldere, speelse maar ook weer mytische zeefdruk, Bar ney de Krijger met wat sym bolisch aandoende abstracte vormen in litho. De zeefdruk van Charlotte Le Fèvre valt op door de zeer persoonlijke, gevoelige en onbevangen uit straling. Charlotte Le Fèvre is overigens de enige vrouwelij ke beeldend kunstenaar die aan deze kalender meedoet. Rob Lodder brengt een kleuri ge houtsnede en Jan Naezer een ets. In de kalender verder zeefdruk van Henk van der Plas en Piet Warffemius en een prachtige mytischè litho van Jurjen Ravenhorst. Alle kalenderwerken van de deel nemende kunstenaars zijn tot 2 oktober in een kleine exposi tie te bezichtigen in het Mu ziek/Danstheater aan het Spui. SYLVIA VAN LEEUWEN de opera „Blauwb aard* Burcht" van Bela Bartok door de Nederlandse Opera stichting on der leiding van Hartmut Haenchen. Muziektheater Amsterdam, gister avond. Herhaling o.a. op 27 septem ber in danstheater. Spui, Den Haag. „Blauwbaards Burcht" is een sterk symbolisch verhaal dat op vele manieren geduid kan worden. Judith wil de liefde van Blauwbaard winnen en kan hem alleen bezitten door zijn kennis te verwerven. Daarom wil zij weten wat zich achter de zeven gesloten deu ren bevindt. De Amsterdamse première van Bartoks opera naar dit gegeven door de Ne derlandse Opera was gister avond in muzikaal opzicht een succes. Hartmut Haenchen wist alle suggestieve kleuren van deze vroege, nog sterk in de laat-romantiek gewortelde Bartok uit het geïnspireerde Nederlands Philharmonisch Orkest te halen. De zwaar geladen dramatiek werd beter door het orkest ge dragen dan door beide zan gers. Henk Smit imponeerde wel vocaal als een getergde Blauwbaard maar niet visueel met zijn brilletje en in zijn frijze colbertje. De Ameri- aanse Katherine Ciesinski daarentegen was in haar smet teloos witte jurk wel een ver leidelijke en gekwelde Judith. Haar licht dramatische sop raan was toereikend maar be paald niet sterk genoeg om, waar nodig, aangrijpend te kunnen zijn. Echt ontoereikend was de pro grammatoelichting. In het pro grammaboekje was niet ver meld dat Lex Goudsmit de in leidende verteller was, noch dat dezelfde korte opera twee maal achter elkaar gespeeld zou worden, laat staan dat er een broodnodige regie-verant woording in was opgenomen. Dramaturg Tim Coleman en regisseur en decorontwerper Herbert Wernicke hebben een visueel mooi, maar qua bete kenis veelduidig en groten deels onbegrijpelijk beeld ge schapen. Het is aan te raden om bij de volgende voorstellin gen (27 september in Den Haag) een in dieptepsychologie getrainde expert mee te ne men. Wie het verhaal niet kent begrijpt nauwelijks wat er op het toneel gebeurt en wie het wel kent raakt de tel kwijt bij de 7 deuren, tenzij hij de muziek heel goed kent. De tweede uitvoering bleek een spiegelbeeld te zijn van de eerste, waarbij 7 in een kring opgestelde televisieschermen flarden van de overeenkomsti ge scènes van die eerste toon den. Beide zangers die bij aanvang zingend vanuit de donkere zaal opkwamen, ver dwenen daar aan het einde van de tweede ook weer in. De burcht werd gesymboliseerd door een helwitte, naar achte ren oplopende driehoek met een enorme in de achterste hoekpunt scharnierende deur. Het daarachter gapende zwar te gat werd gaandeweg dicht gemetseld en bleef tijdens de hele tweede uitvoering herme tisch dicht. De aanminnige Judith uit de eerste uitvoering werd in de tweede een bange vrouw en toonde zich daarin vokaal een stuk beter. Wat zij echter wil de en wat haar verhouding tot Blauwbaard was viel zeker in die tweede uitvoering niet meer te achterhalen, temeer daar de slotscène beide malen sterk verschilt van het ver haal. Gelukkig is deze muziek van Bartok zo mooi dat hij bij de herhaalde uitvoering (zonder de proloog), die nog aangrij pender was dan de eerste, al leen maar boeiender wordt. Daarbij is bijna aan te raden met dichte ogen te luisteren en niet langer te pogen te begrij pen wat er op het toneel ge beurt. ERIK BESIER Tot verbazing van het bruidspaar Joop van den Ende en Janine Klijberg laat directeur Haagenbeek van het Nederlands Omroep productie Bedrijf (NOB) zijn bioscopen Voor een uitgebn agenda, ook voor de mende dagen, raadpli men „UIT", de gratis kelijkse bijlage van dirdig^bi kran<- Lande \voor di antiebt Gooi. c lingen i. Dat ALPHEN AAN DEN RIJN kes en ROCINEMA I (Van Boetzel slraat 6. lel. 01720-20J Rambo 111(12); 18.45. 21.30. ook 13.45. EUROCINEMA Deadly pursuit 21.00. Benji (al); EUROCINEMA III: Croc© Dundee II (al): 18.45. 21.15. ook 13.45. EUROCINEMA Prince, sign „O" the times 18.30. wo. ook 13.30. Cry Ui. •t ter R dag ei id doo. panne, als ki verwa leidt letjes i (al); 20.45. LEIDEN LUXOR (Station! 19. tel. 071-121239): Ramt (12); 19.00. 21.15. wo. ook 14 LIDO en STUDIO (Steensti 39. tel. 124130): De ondraagli lichtheid van het bestaan 20.00. Deadly pursuit (al); codile Dundee II (al); Hon) ponnetje (al); Salsa (al); 14 19.00, 21.15. Junglebook WO. 14.30. TRIANON (Breesti 31. tel. 123875): The last ei ror (al); 20.00. REX (Haarl merstraat 52. tel. 071-12541 How do you like it (16); 14J 19.00, 21.15. i( ,VER irde l ndei iterse: I opzei KATWIJK CITY THEATEBmmei (Badstraat 30. tel. 01718-7401rv r Reddock (12); wo. 14.45. 19.r v 1 21.15. ma. di. 19.00, 21.1,nieU CITY THEATER II: Can't bye re< me love (al); ma. dl. wo. 19.F? f 21.15. Avontuur met een almond tje (al); wo. 14.45. jer va •te te: VOORSCHOTEN GREENWkhtpn (tel. 01717-4354): Like fatf like son (al); wo. 15.45. Thi men and a baby (al); ma. Mw h( 20.30. wo 14.15, 20.30. The Ij van •mperor (al).ma. t/m wo. 20.^jag r WASSENAAR ASTRA 01751-13269): Ironweed ma. t/m wo. 20.00. KINDERVOORSTELLING Astris contra Cesar (al); 14.00. (ten me (ilagge> Aart lts zuil p uitze rden si lerwen ^ctuali' 'ichterj ZOETERMEER PROMENADE: Cry (al); 20.00. My little pony (l wo 14.00. Rambo III (12); iP"Y, di. 20.00. wo. 14.00. 20.00. C)1 Va codile dundee II (al); ma. pek", 20.00. wo. 14.00, 20.00. [spraal ak noj DEN HAAGASTA 1 (Spui 27. <dt gez 463500): Colors (16);; 14.laanta 18.45, 21.30. ASTA 2: Salsi nietes „It's hot" (al); 14.00. 18.t V3n 21.30. ASTA 3: Three mlr d and a baby (al); 14.00. I8.l?en. 21.30. BABYLON 1 (Winkjindt 2 centrum Babylon, tel. 471650e we Man in love (16); 14.00, 18.4an zil! 21.30. BABYLON 2: De e' v»Jr draaglijke lichtheid van het lp, staan (al); 13.45. 20.00. BAffdlgen LON 3: Bright lights big ebreen (12); 14.00. 19.00, 21.30. feer val NEAC 1 (Buitenhof 20. krt de 630637): Rambo 3 (al); 14.& 18.45, 21.30. CINEAC 2: PA VOOr ce: Sign o' the times (al); 14.GP m( 18.45. 21.30. CINEAC 3:1 clockwork Orange (16); 184fc 21.30. ma. di. ook 14.00. TROPOLE 1 (Carnegielaan. ifBcl 456756): Deadly pursuit (1&mhb 14.00, 18.45. 21.30. METRl^^™ POLE 2: Crocodile Dundeeh (al); 14.00. 18.45. 21.30. MÉT 1 TROPOLE 3: Appointment w^^_ death (al); 14.00. 18.45. 20.^^™ METROPOLE 4: Cry freeddS Nieui (al); 14.00. 20.30. METROP LE 5: The last emperor (i 2030. ma. dl. ook 14.( ODEON 1 (Herengracht i tel. 462400): Action jacks (12); 13.45. 18.45. 21.30. ODEON 2: Honneponnetje (i Tik T Prikt Kind be baby (al); 13.45. 18.45, 21.35 De k STUDIO 1 (Kettingstraat 12 lest I tel. 656402): The bedroom w» se ie dow (12); 19.15, 21.45. STl se sc DIO 2: Maurice (16); 19.0 Afl. 1 21.30. STUDIO 3: Oei ciofO Uitze (16); 19.00. 21.30. HAAG gram FILMHUIS: Zaal 1: House ol g Omrc mes; 19.30. 21.45. Zaal 2: Sierp Mede leone; 19.30. 21.45. Zaal 6 Nieui 19.30. 21.30. ma. 19.30, 22.4) Kuns Macbeth; ma. Leo the last; l.O. Persona; wo. Herrr 0 Rond KINDERVOORSTELLINGEN ™,etJ CINEAC 3: De reddertjes; vfc 14.00. METROPOLE 5: JunflT book; wo. 14.00. STUDIO My little pony; wo. 14.3, Nj STUDIO 2: De speurneuz^.™ wo. 14.45. LONDEN Prins Charles en Lady Diana zien erk osht advies van hoofdrolspeler Phil Collins van af aanwè ko k te zijn op de première van de film „Buster", over c leven van Ronald Edwards, een van de overvallers? Kwid de Grote Treinroof van 8 augustus 1963. Daarbij vf den 2,5 miljoen pond (destijds ongeveer 25 miljoen t den) buitgemaakt aan gebruikte bankbiljeten. Sled 350.000 pond werden teruggevonden. Critici in Grootbrittannie hebben beweerd dat de film „misdl verheerlijkt", Collins ontkent dat laatste. „Zou dat wel zol dan had ik niet meegedaan aan de film, laat staan de Prinr Prinses van Wales uitgenodigd voor de première". Hij zegt r ter het kroonprinselijk paar niet in verlegenheid te willen b# gen vanwege de controverse die is ontstaan. Toen bekend matj( dat Edwards zelf ook tijdens de premiere aanwezig zou zijn t frauc oorzaakte dat grote opschudding en conservatieve parlemel riers beweerden dat het kroonprinselijk paar een film zou i heerlijken waarin „meedogenloze, gewelddadige rovers" worr verafgood. Collins zei echter dat Buster het leven portretti van Edwards die na negen jaar gevangenis weer vrijkwam nu een bloemenstand heeft bij Waterloo Station in LondenJi opbrengst van de film is bestemd voor twee liefdadigheidsoT nisaties die hulp geven aan kansarme jongeren en drugs^ slaafden. Kunstenaars willen verscherping boycot Zuidafril^o conl ATHENE Tijdens een symposium in Athene van de sped. VN-commissie tegen apartheid en het Griekse ministerie io Cinó cultuur is afgelopen weekeinde gepleit voor verscherping vai> fran^ culturele boycot tegen Zuidafrika. „Boycots van deze soort du d ben grote waarde omdat zij veranderingen via gewelddaï p^ weg kunnen verhinderen", meent Oscar-winnares Glenda ji Glas son. Zij vindt dat ook de filmindustrie Zuidafrika nu del Paul moet toekeren. „Aangezien ik niet persoonlijk in Zuidafrika^ wil d werken, vind ik eigenlijk ook dat mijn schaduw daar niet Ifc l®n mag met de hulp van een projectiedoek. Het Ijjkt mij dan oof haar volgende logische stap om de filmgemeenschap wakkei* viuci schudden en te stoppen daar films uit te brengen," aldus de B&0-23.3C se actrice.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 16