CPNB zoekt sponsor voor voortbestaan Kinderjury Oude Muziek Festival Utrecht opnieuw succes TE KORT: ANDERHALVE TON Sfeerloos concert onder leiding van Sir Menuhin Het verhaal van Karelkee# simpel en doeltreffend KUNST EcidócSouimtt MAANDAG S SEPTEMBER 1988 PAGINA Onderwerp ECI-prijs: „Nederlands teloor?" DEN HAAG Het eerste onderwerp van de literair-wetenschappelijke prijs vraag die is uitgeschreven door de ECI is: „Gaat het Nederlands teloor?" Tot maart 1989 kan over dit onderwerp (anoniem) een oorspronkelijk Neder landstalig essay of verhandeling over dit onderwerp worden ingezonden. De prijswinnende inzendingen worden ge bundeld en zijn in de boekhandel ver krijgbaar. Er zijn vijf prijzen: van 45,000,-, van 30.000,-, van 20.00,- en twee kleinere prijzen van 5.000,-. De jury wordt gevormd door prof. dr. H. van den Bergh, J.P.A. Gruijters (voor zitter), prof. dr. G.A. Kohnstamm, H.R. Kousbroek en mevrouw M. van Pae- mel. „VICTORY" DEN HAAG WINT TAPTOE BREDA BREDA De showband Victory uit Den Haag is winnaar geworden van de eerste wedstrijd tussen burgerkorpsen tijdens de dertiende nationale tap toe van Breda. Tweede werd het drum- en majo- rettenpeloton „Wapen van Maassluis". De drum fanfare Velp-Zuid won de wisselbokaal van de vereniging Buma. De taptoe van Breda trok dit jaar een record aantal bezoekers. Bijna 28.000 toe schouwers bezochten de negen avondvoorstellin gen. Gezien de verwachte grote toeloop was het aantal zitplaatsen met 500 uitgebreid tot ruim 3100 per avond. De grootste publiekstrekker dit jaar was het zogenaamde „spookpeloton", een demon stratiepeloton uit Nijmegen dat de viering van 75 jaar koninklijke luchtmacht luister bijzette. Aan de taptoe is meegewerkt door circa 2300 mensen. De nationale taptoe zal volgend jaar gehouden worden van 24 augustus tot en met 2 september. Kunstraad: sluiting Amsterdams theater voorkomen AMSTERDAM De Am sterdamse Kunstraad denkt dat de ruim vijf ton die de gemeente wil bezui nigen op de theateraccom modaties niet hoeft te lei den tot de sluiting van een theater in Amsterdam. In een nota geeft de raad aan waar in het totaalbedrag dat aan de Amsterdamse theaters wordt uitgegeven een bezuiniging van 547.000 gulden gevonden zou kunnen worden. Vorig iaar wilde B en W dit geld besparen door de Kleine Komedie te sluiten, maar dit werd voorkomen dankzij een actie van de cabaretier Youp van 't Hek. De Kunstraad is van mening dat op de budget ten voor de publiciteit en de technische organisatie van het Muziektheater een bedrag van totaal 550.000 gulden kan worden bezui nigd. Het aantal theater technici dat de verschil lende theaters in dienst hebben loopt volgens de raad zeer uiteen. Het Mu ziektheater heeft meer technici in dienst dan alle andere theaters samen. Om aan deze „relatieve luxe" een eind te maken is herschikking hier op zijn plaats, aldus de raad. Een bedrag van 75.000 gulden kan volgens de Kunstraad bezuinigd worden op de programmering van de bovenzaal van de Stads schouwburg. Die vormt in haar ogen geen toevoeging aan het bestaande theate raanbod en kan daarom beëindigd worden. Ook de voorstellingen in de twee kleine zalen van Frascati kunnen wat de Kunstraad betreft geschrapt worden (bezuiniging 50.000 gul den). Dat theater zou zich bij de programmering op de grote zaal moeten con centreren. Max Dendermonde krijgt schrijfopdracht van Groningen GRONINGEN Het college van gedepu teerde staten van Groningen heeft de schrij ver Max Dendermonde opdracht gegeven tot het schrijven van 40 sonnetten over Gronin gen. Het is de bedoeling dat deze gedichten in de loop van 1989 in een bundel zullen ver schijnen. Max Dendermonde, pseudoniem voor Hendrik Hazelhoff, werd in 1919 in Winschoten geboren. Hij bracht een groot deel van zijn jeugd door in de stad Gronin gen. Momenteel woont hij afwisselend in Amsterdam en Florida. Grote bekendheid kreeg hij door zijn roman „De wereld gaat aan vlijt ten onder". Een en ander werd donderdag bekend ge maakt door een woordvoerder van de provin cie Groningen. De provincie Groningen ver- 'opdrachten. De bunde ïlatiegeschenk dienen. AMSTERDAM De dit jaar zo succesvol begonnen Stich ting Kinderjury - twintigdui zend kinderen die uit het niets leken te komen deden spontaan mee - wordt nu al in het bestaan bedreigd: de CPNB (Collectieve Propa ganda van het Nederlandse Boek) moet nog anderhalve ton zien te vinden om de Kinderjury voor het tweede jaar in leven te houden. Voor dit bedrag wordt op korte termijn een sponsor gezocht. Henk Kraima, directeur van de CPNB: „Ik ga ervan uit dat die sponsor wordt gevon den, want de Kinderjury moet natuurlijk hoe dan ook blijven, al was het maar om dat tijdens de komende Kin derboekenweek (12 t/m 22 oktober) kinderen hiervoor worden opgewekt te gaan le zen. We kunnen gewoon niet terug". Kraima aarzelt geen moment als het gaat om het voortbestaan van de Kinder jury, die veel meer respons heeft gekregen dan werd verwacht, maar onder tafel houdt hij zijn kromme tenen verstopt. „Die anderhalve ton moet zelfs op korte termijn worden gevonden en wat mij betreft belt vandaag nog een bedrijf op met de mededeling dat de zaak in orde is"» De Stichting Kinderjury is een initiatief van CPNB, NBLC en VARA. Al jaren is om iets dergelijks gevraagd, omdat tot dusver uitsluitend volwassenen kinder- en en beoordeeld en daar eervolle prijzen aan verbonden als Griffels voor het schrijfwerk en Penselen voor de illustra ties. Incidenteel Maar steeds werd, doorgaans op fluistertoon, gevraagd wat de kinderen er nu zélf van vonden en dat wist geen hond. Slechts incidenteel en zeer plaatselijk werden kin- derjuries gevormd die later tijdens de festiviteiten van de kinderboekenweek nauwe lijks werden gehoord en in feite geen enkele rol speel den. De doorzetters die van me ning bleven dat het tóch wel grappig zou zijn als kinderen zelf eens konden aangeven wat ze nu echt leuk en lek ker vonden, kregen uiteinde lijk hun zin: vorig jaar werd het initiatief tot een landelijk erkende Kinderjury geno men. En tot stomme verba zing van de initiatiefnemers lazen 20.000 kinderen zich in IHHRHHHHNi Kinderen hebben meer belangstelling voor boeken dan werd verwacht. Maar voor de tweede Kinderjury is voorlopig geen geld. foto: sp korte tijd de ogen uit het hoofd om aan te geven waar hun voorkeuren lagen. Wat de CPNB weer de uitspraak ontlokte dat kinderen veel meer dan verwacht geïnte resseerd waren in boeken, mits een beetje gemakkelijk verkrijgbaar - middels de gratis bibliotheek dan. Het geen weer andere discussies uitlokte, maar niets afdeed aan het gegeven dat kinde ren, behalve tv-kijken, toch bepaald niet afkerig waren van een (goed) boek. En dat werd de laatste jaren nog wel eens betwijfeld. Algemeen Kraima: „Daarom moet die Kinderjury doorgaan. Maar er is geld nodig dat we ge woon niet hebben. Natuurlijk doen we alles om het lezen bij kinderen te stimuleren, maar het bureau CPNB is niet alléén voor kinderen, we zijn algemeen bezig. En het geld dat PTT-Post als hoofd sponsor heeft gegeven, is be stemd voor algemene dek king. En dat is op, of heeft een bestemming. Op dit mo ment is voor de Kinderjury geen geld en dat hebben we gewoon nodig: de kleurenaf- fiches, de mailing naar totaal veertienduizend scholen, het gebruik van een computer, de uit te reiken prijzen; die kosten lopen heel snel op". Henk Kraima heeft zich de naam verworven van de eer ste CPNB-directeur, die er niet vies van is bedrijven omver te praten als het gaat om het verkrijgen van de noodzakelijke gelden, maar deze keer stokt zijn werven de taal. „Natuurlijk gaat de Kinderjury ook dit jaar van start, geen twijfel mogelijk. Dat geld komt er. Maar het zou ook heel erg prettig zijn als dat probleempje nu even kon worden opgelost en een bedrijf ons met een gerust stellend telefoontje benader de". FRITS BROMBERG Sir Yehudi Menuhin, die met het Nederlands Philharmonisch Ka merorkest een plichtmatig concert gaf in het Circustheater, foto: dijkstra Sir Yehudi Menuhin dirigeert het Nederlands Philharmonisch Orkest in werken van Honegger, Mendels sohn en Dvorak. Solist de violist Ro bert McDuffie. Circustheater Sche- veningen. Naarmate hij ouder wordt ruilt Sir Menuhin zijn vi oolstok steeds meer in voor de dirigeerstok. „Op de bok" staan heeft voor tal van instrumentalisten en vocalisten grote aan trekkingskracht, het suc ces is wisselend. Het „schoenmaker houdt u bij uw leest" geldt voor ve len. Menuhin dirigeerde zaterdaga vond het Philharmonisch Ka merorkest in eeh zeer matig bezet Circustheater. Het con certpubliek was duidelijk niet geïnteresseerd in de verrich tingen van de man die 65 jaar geleden als violistisch wonderkind debuteerde. Het concert werd geopend met Pastorale d'Eté van Honegger, een symfonisch gedicht in de kleuren van het impressionis me. In de plichtmatige versie van het Kamerorkest was wei nig terug te vinden van de schildering van een zomer landschap, meer van een drui lerige namiddag. Omdat om de één of andere reden programmaboekjes ont braken bleef het publiek in het ongewisse over de achter gronden van de Amerikaanse violist Robert McDuffie. Deze protégé van Menuhin gaf zijn visitekaartje af met het viool concert van Mendelssohn en dat viel niet mee. Zijn spel was rijk versierd met glissandi, hij speelde hard, in de snelle pas sages overdreven virtuoos en fraaie tonen buitte hij uit als een tenor de hoge c. Jammer want hij beschikt over een voortreffelijke techniek. Het korte concert het pu bliek stond al voor tienen op straat werd besloten met de Tjechische Suite van Dvorak. De welwillende orkestleden zagen de partituur van dit charmante, melodische werk bepaald niet voor de eerste maal en zo kon Menuhin met de weergave eer in leggen. Het applaus gaf hem aanleiding voor een toegift, de keuze werd bepaald op het laatste deel uit Schuberts vijfde sym fonie. ADRIAAN HAGER Voor een uitgebreide^ agenda, ook voor de ko mende dagen, raadplege[ men „UIT", de gratis we kelijkse bijlage van deze^ krant. kunstagenda DEN HAAG Madurodam 21.30: Klank- en lichtspel 'I light Miracle'. Malieveld: 16.00 24.00: bioscopen long. CID ALPHEN AAN DEN RIJN EU-L 15 ROCINEMA I (Van Boetzelaer-f straat 6. tel. 01720-20800)/ Rambo III (12); 18.45, 21.30. wo., ook 13.45. EUROCINEMA ll:bndr Deadly pursuit (12); 18.30,List» 21.00. Benji (al); wo. 14.00.1 EUROCINEMA III: Crocodile[ Dundee II (al); 18.45, 21.15. ook 13.45. EUROCINEMA IV:{anm Prince, sign „O" the times (al);j 18.30. wo. ook 13.30. Cry free dom (al); 20.45. LEIDEN LUXOR (Statlonswet 19, tel. 071-121239): Rambo (12); 19.00, 21.15. wo. ook 14.30.j LIDO en STUDIO (Steenstraatj 39, tel. 124130): De ondraaglijke lichtheid van het bestaan (al): 20.00. Deadly pursuit (al); Cro-| codile Dundee II (al); Honne- ponnetje (al); Salsa (al); 14.30.1 19.00, 21.15. Junglebook (al); wo'. 14.30. TRIANON (Breestraat 31, tel. 123875): The last empe- ror (al); 20.00. REX (Haarlem-1 merstraat 52, tel. 071-125414):' How do you like it (16); 14.30,! 19.00, 21.15. KATWIJK CITY THEATER ii (Badstraat 30, tel. 01718-74075): Reddock (12); wo. 14.45, 19.00, A 21.15. ma. di. 19.00, 21.15. I CITY THEATER II: Can't buy 2 me love (al); ma. di. wo. 19.00; I 21.15. Avontuur met een staar tje (al); wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Like father like son (al); wo. 15.45. Three L men and a baby (al); ma. di.; T 20.30. wo. 14.15, 20.30. The last u emperor (al);ma. t/m wo. 20.00. til KINDERVOORSTELLING De reddertjes; wo. 14.00. WASSENAAR ASTRA (tel.| bl 01751-13269): Ironweed (12); V( ma. t/m wo. 20.00. KINDERVOORSTELLING m Astrix contra Cesar (al); wo. BI li 14.00. DEN HAAGASTA 1 (Spui 27. tel.l 463500): Colors (16);; 14.00, SC 18.45, 21.30. ASTA 2: Salsa... w „It's hot" (al); 14.00. 18.45; 21.30. ASTA 3: Three men OI and a baby (al); 14.00, 18.45, v« 21.30. BABYLON 1 (Winkel- centrum Babylon, tel. 471656):! P' Man in love (16); 14.00, 18.45, 5( 21.30. BABYLON 2: De on draaglijke lichtheid van hot be- p staan (al); 13.45, 20.00. BABY- LON 3: Bright lights big city sti (12); 14.00, 19.00, 21.30. CI- V£ NEAC 1 (Buitenhof 20, tel. rv 630637): Rambo 3 (al); 14.00, „1 18.45, 21.30. CINEAC 2: Prin ce: Sign o' the times (al); 14.00, ZXi 18.45, 21.30. CINEAC 3: A n< clockwork Orange (16); 18.45, L 21.30. ma. di. 00k 14.00. ME-^| TROPOLE 1 (Carnegielaan, tel. 456756): Deadly pursuit (12);L_ 14.00, 18.45, 21.30. METRO-iy, POLE 2: Crocodile Dundee 2kA/ (al); 14.00, 18.45, 21.30. ME-^Y TROPOLE 3: Appointment with; death (al); 14.00, 18.45, 20.30.' METROPOLE 4: Cry treedoni (al); 14.00, 20.30. METROPO-1 LE 5: The last emperor (al)J 20.30. ma. di. ooK 14.00» ODEON 1 (Herengracht 13J, tel. 462400): Action jacksong (12); 13.45, 18.45, 21.30. ODEON 2: Honneponnetje (al)f> 13.45, 18.45, 21.30. ODEON Police academy 5 (al); 13.451' 18.45, 21.30. ODEON 4: May-™ be baby (al); 13.45, 18.45, 21.30.g or STUDIO 1 (Kettingstraat 12b, j tel. 656402): The bedroom win-|mu' dow (12); 19.15, 21.45. STU-Taa DIO 2: Maurice (16); 19-00i„„ 21.30. STUDIO 3: Oei ciorniuu 4 (16); 19.00, 21.30. HAAGSlCllt FILMHUIS: Zaal 1: House of ga mes; 19.30, 21.45. Zaal 2: Sierrarie leone; 19.30, 21.45. Zaal 3*-f 19.30, 21.30. ma. 19.30, 22.45.JcnJ Macbeth; ma. Leo the last; di.|n h Persona; wo. !r r KINDERVOORSTELLINGEN |isw. CINEAC 3: De reddertjes; wo.i D 14.00. METROPOLE 5 Jungle. va book; wo. 14.00. STUDIO 1:", My little pony; wo. 14.30.Pf.at STUDIO 2: De 8peurneuzen;idin wo. 14.45. (ADVERTENTIE) STAAT DER NEDERLANDEN 6LENING 1988 PER 1998 inschrijving op 6 september a.s. van 9 tot 15 uur via banken en commissionairs Jonge componisten leveren strijd om Gaudeamusprijs 1988 AMSTERDAM Een internationale jury heeft het werk gese lecteerd van dertien jonge componisten voor uitvoering tijdens de Internationale Gaudeamus Muziekdagen van 9 tot en met 13 september in Amsterdam. In totaal waren er 253 partituren van jonge componisten tot 30 jaar uit de gehele wereld ingezonden voor dit jaarlijks evenement. Na afloop van het laatste concert, in de Wangzaal van de Beurs van Berlage, zal bekend worden gemaakt wie de winnaar is geworden. Deze wordt bekroond met de Gaudeamusprijs 1988, die bestaat uit de opdracht voor het maken van een stuk voor solo of duo waarvoor 5000 gulden be schikbaar is. De geselecteerde werken zijn van jonge componis ten uit Italië, Griekenland, Verenigde Staten, Canada, de Bonds republiek en Frankrijk. Er werden ook twee Nèderlandse wer ken geselecteerd: „Study in Five Parts for piano" van Richard Rijnvos en het orkestwerk „Tala" van Jan Rokus van Roosen daal. De Gaudeamus Muziekdagen zullen zich dit jaar geheel af spelen in Amsterdam. Dit in tegenstelling tot de andere muzie- kactiviteiten die Gaudeamus voor het seizoen 1988-1989 op het programma heeft staan; deze zijn gespreid over het gehele land. De eenzame Karelkees (Jan Hoek) leert zijn worm pianospelen in „Het verhaal van Karelkees" van Peter Pan Produkties. foto: pan sok Peter Pan Produkties met: „Het ver haal van Karelkees". Spel: Jan Hoek. Regie: Maarten Verhoef. In „Het paradijs" boven de Koninklijke Schouwburg te Den Haag, zaterdag 3 september. Herhalingen: 7, 14, 21 en 28 september, telkens om 15.00 Het prentenboek van Bar- bro Lindgren en Cecilia Torudd stond model voor de theatervoorstelling „Het verhaal van Karel kees" van Peter Pan Pro dukties. De première was zaterdagmiddag, tijdens het drukke Voorhoutfesti val, in het „Paradijs" van de Koninklijke Schouw burg te Den Haag. Een te grote belangstelling voor deze gratis voorstelling zorgde er voor dat niet ieder een in het „Paradijs" beland de, maar de gelukkigen on der ons werden deelgenoot van een boeiende voorstel ling. Jfln Hoek speelt het verhaal van Karelkees. Het décor is simpel, een tafel met kruk ken en een groot achtergor dijn en een stukje grasmat, maar tijdens het spel blijkt alles zijn funktie te hebben. Jan heeft zich bijzonder goed ingeleefd in de rol van Ka relkees, een overdreven net te en eenzame man. Tijdef0 1 zijn dagelijkse wandelir°^J ontmoet hij een worm di"^ met behulp van zijn wijsviL"t ger tot leven komt. Na enki le minuten zit ook die wort,ee| op zijn hand en wint hL^ wurm de sympathie van ctjc| bezoekers. Heel knap maapuu Jan Hoek dit verhaal visuetren- Zijn mimiek en stemgebrujuld maken het een spannenflen voorstelling. Het simpéit 1 verhaal maakt deze voorstudie ling slechts interessant votuit de allerkleinsten. De leefti^^ van 4 tot 7 jaar zal echt| met rode oortjes in dit nièi we avontuur duiken. ROB VAN DER Mil >1 UTRECHT De tien da gen Muziekfestival in Utrecht zijn voorbij. Het <Z> <Z> {ADVERTENTIE) Dinsdag 20 september verschijnt bij deze krant de special Miljoenennota. Informatie over de adverteermogelijkheden in deze special wordt u graag verstrekt door r bereikbaar onder telefoonnummer 071 - 122244 Zeidó^Oowumt aantal uitgegeven kaartjes steeg ten opzichte van vo rig jaar en passeerde de 57.000. Dat betekende re gelmatig uitverkochte concerten. Het algemeen uitvoeringsniveau lag hoog, hetgeen werd be vestigd door unaniem en thousiaste persreacties. Voorbij is de festivalroes voor de vele toegewijde liefhebbers, voorbij zijn de ontmoetingen onderweg tussen twee concer ten met inmiddels herkenbare andere festivalgangers, zoals bijvoorbeeld de door zijn vi king-uiterlijk opvallende Rus sische pianist Lubinov. Hij was met zijn geëngageerde forte pianospel in Schubert en Cho pin één van de ontdekkingen van het festival. Er waren trouwens veel sterke forte-pianisten, zoals bijvoor beeld ook de Duitse Ludger Rémy in de virtuoos en fijn genuanceerde C. Ph. E. Bach- en Haydn-sonates, de Ameri kaanse Melvyn Tan en de ras muzikant Jos van Immerzeel. Hij speelde drie vroege Mo- zart-pianoconcerten. Jammer dat zijn soms grillige spel (nog) niet voldoende accuraat ge volgd werd door het Anima Eterna-ensemble. Bij de vele muziek van de zo nen van Bach sprong de vaak grillige Carl Philip Emanuell er het meeste uit, onder meer door de drie fantasievolle cla- vecimbel-concerten die met veel inzet door het Hongaarse Concerto Armonico werden gespeeld en de door koor en barokorkest van de Neder landse Bachvereniging onder leiding van Jos van Veldho ven uitgevoerde romantische Klopstocks Morgengesang. Het Oratorium van deze Bach- zoon, dat door The Amsterdam Baroque Orchestra onder lei ding van Ton Koopman op de laatste avond ter afsluiting van het festival werd gegeven, wordt vanavond in Den Haag herhaald. De gevoeligste snaren werden door de vocale muziek getrof fen, waarbij de grote Engelse traditie op dit gebied op de voorgrond stond - Tallis Scho lars, Hilliard Ensemble. Zij werden slechts zo nu en dan door bijvoorbeeld de Franse „Arts Florissants" of het Belgi sche Huelvas-ensemble voor bijgestreefd, voorzover het een levendige en meer aardse pre sentatie betrof. Emma Kirby was en bleef de prima donna die de engeltjes uit de hemel zingt, de vele an dere uitstekende zangers niet te na gesproken. Hoewel mijn indrukken geba seerd zijn op slechts tien con certen durf ik toch te conclu deren dat de meest interessan te herontdekkingen van dit festival de zangerige muziek uit het Italiaanse Trecento, de veelzijdigheid van het oeuvre van Lassus en van C. Ph. E.Bach en de rijkdom van de muziek van John Blow betrof fen. Daarnaast is het opval lend dat een aantal steeds te rugkerende ensembles in kwa- Hetzelfde geldt de authentieke copieën van oude instrumen ten, met name de dit jaar nog betere forte piano's. De vele fringe-concerten z hier niet aan de orde geljju; men. Een klein deel ervan J volgend jaar in het officie festival worden opgenomi5^ en op die manier voor aanw H I van onderen zorgen. Dat v sse gende festival gaat zich 0 iag richten op Guillaume de A chaut, Venetiaanse muziek de 16e/17e eeuw en meer I J1" derlandse muziek dan in festival. Met Haydn als fe#t valcomponist en een barok' )er ooi-symposium wordt dit acl ste Oude Muziekfestival 01 g nieuw heel interessant, tem< jen daar het herstel van de we igss kelders en het grachtens) «qui teem dan zover is gevorde rvo dat ook deze in het festivalc or 1 cuit kunnen worden betroiem ken. ERIK BESI1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 6