Apartheid staat centraal bij
pausbezoek zuidelijk Afrika
£eidóe@omcmt op
Spanningen tussen
overheid en onderwijs
r
kerk
wereld
Schoolwijzer
„Oecumene vooral
op praktische vlak
brieven
lezers
Giro 50500
Bank7070.70929
weer
z-4
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
fttidóe Goutant
VRIJDAG 2 SEPTEMBER 1988 PAGINA 2
Bil
Ecuadoraanse „bisschop van de Indianen" gestorven
QUITO De Ecuadoraanse „bisschop van de Indianen", Leo-
nidas Eduardo Proano Villalba, is op 78-jarige leeftijd aan
kanker overleden. Villalba, die het bisdom Riobamba 31 jaar
heeft geleid en voorzitter van de bisschoppelijke commissie
voor Indianenvraagstukken is geweest, was een van de be
langrijkste figuren binnen de Latijnsamerikaanse Kerk. Hij
kreeg in 1985 van paus Johannes Paulus II de eretitel van
„bisschop van de Indianen". Land dat de kerk in eigendom
had, werd tijdens zijn regime onder de armen verdeeld. Op
aandrang van grootgrondbezitters stuurde het Vaticaan in
1972 een apostolische visitator om na te gaan of de bisschop
wel rechtzinnig in de leer was, zonder dat deze aanleiding
vond om negatief te rapporteren.
Stichting wil Russische joden in Harderwijk opvangen
ZEIST De Stichting „Vriendenhulp voor de joden" wil het
twintig hectare grote landgoed „Sonnevanck" in Harderwijk
aankopen voor de opvang van joden uit de Sovjetunie. Boven
dien wil de stichting er conferenties voor joden en christenen
houden. Direkteur F. Van Dam zegt dat zijn stichting is voor
stander van zending van christenen onder joden. Zij noemt
zich „onafhankelijk interkerkelijk" en heeft volgens Van Dam
3.000 donateurs, zowel protestanten als rooms-katholieken. De
stichting gaat ervan uit dat er binnenkort een exodus van 2,5
tot 3 miljoen joden uit de Sovjetunie zal plaatshebben. Omdat
deze exodus naar verwachting vooral via Nederland en Scan
dinavië zal gaan, brengt de stichting extra tijdelijke opvang in
gereedheid.
De mond die liegt, doodt
de ziel
Salomo
Drie nieuwe
priesters in
bisdom R'dam
ROTTERDAM In het bis
dom Rotterdam worden de
komende maanden drie man
nen tot priester en twee tot
diaken gewijd. Op zaterdag 10
september worden Peter A.
Owel (28) uit Leiden, Theo
van den Hout (49) uit Eindho
ven en Pieter C. Snoeks (59)
uit Oudewater in de kathe
drale kerk van de HH Lau-
rentius en Elisabeth in Rotter
dam door mgr. R. Ph. Bör tot
priester gewijd. Peter Owel,
die aan het grootseminarie
Rolduc van het bisdom Roer
mond de priesterstudie vol
tooide, werd vorig jaar diaken
gewijd en is sindsdien werk
zaam in Zoeterwoude. Op za
terdag 1 oktober a.s. worden
Coert Biesjot (24) uit Leider
dorp en Hans Vergeer (33) uit
Den Haag diaken gewijd,
eveneens in de kathedrale
kerk te Rotterdam. Beiden
studeerden in Rolduc en ho
pen volgend jaar priester te
worden gewijd, nadat ze een
jaar in het bisdom hebben ge
werkt. Biesjot begon op 18-ja-
rige leeftijd na het HAVO-
i de studie te Rol-
betrokkenheid bij <fe Leidse
St. Lodewijkparochie, waarin
ook zijn ouders actief zijn.
Vergeer begon op latere leef
tijd in Rolduc te studeren. Hij
is afkomstig uit de parochie
HH Antonius en Lodewijk in
Den Haag, waar hij zanger en
lector was. Hij heeft zes jaar
in Maassluis voor de klas ge
staan. Na de filosofische en
theologische studie in Rolduc
liep Vergeer stage onder
drugsverslaafden in Rotter
dam, als arbeider aan de lo
pende band, als reisleider in
Lourdes en als hulpverpleeg-
kundige bij demente bejaar
den.
SGP wil verbod
Christus-film
DEN HAAG De SGP heeft
in een brief aan premier Lub
bers gevraagd om een verbod
van de film „The Last Temp
tation of Christ". Volgens de
SGP heeft de godslastering in
deze film „gruwelijke" vor
men aangenomen. Mediabis
schop R.Ph. Bar van Rotter
dam, drs. L.P. Dorenbos van
de Rainbow-beweging en
RPF-Kamerlid M. Leerling
behoren tot de prominente
christenen die een uitnodiging
hebben afgewezen om dit
weekeinde in besloten kring
de film 'De laatste verzoeking
van Christus' van Martin
Scorsese te bekijken. Bar
heeft volgens zijn woordvoer
der dit weekeinde andere
verplichtingen. Bovendien
meent hij dat andere bis
schoppen al voldoende over
de film (in negatieve zin) heb
ben gezegd.
DEN HAAG De apart
heid in Zuid-Afrika en de
gevolgen daarvan voor de
omringende landen staan
centraal tijdens de 39e
buitenlandse reis van
paus Johannes Paulus II.
De paus bezoekt van 10
tot en met 19 september
achtereenvolgens Zim
babwe, Botswana, Leso
tho, Swaziland en Mo
zambique.
Op advies van de bis
schoppen van Zuid-Afri
ka heeft de paus afgezien
van een bezoek aan dat
land. De bisschoppen die
de apartheidspolitiek de
afgelopen jaren scherp
hebben veroordeeld en
onder meer de zwarte
oppösitiekrant New Na
tion financieren, waren
bang dat het regime mis
bruik van het bezoek van
het hoofd van r.k. Kerk
zou maken.
De paus heeft zich de afgelo-
kaanse bisschoppen gesteld.
„U hebt uw stem verheven
ten behoeve van de mensen
rechten, de fundamentele ge
lijkheid van alle personen,
alsmede de verdediging van
alle onderdrukte mensen in
uw land", zo prees de paus
vorig jaar de bisschoppen die
voor hun vijfjaarlijkse ad-li-
minabezoek naar Rome wa
ren gekomen.
In Zimbabwe, het eerste land
dat de paus bezoekt, heeft de
paus een ontmoeting met de
organisatie van de bisschop
pen in zuidelijk Afrika. Hij
zal daar spreken over de
rechten van de mens en de
bijdrage van de r.k. Kerk aan
de gerechtigheid en vrede.
Zimbabwe, waar ongeveer
tien procent van de acht mil
joen inwoners rooms-katho-
liek is, werd in 1980 na een ja
renlange guerrillaoorlog tegen
het blanke minderheidsbe
wind van Ian Smith onafhan
kelijk. De vroegere guerrilla
leider Robert Mugabe werd
premier. Dat riep bij de Ker
ken angst op, omdat hij zijn
streven naar een socialistisch
Zimbabwe volgens marxis-
tisch-leninistisch model niet
onder stoelen of banken had
gestoken.
Maar Mugabe wilde een her
haling voorkomen van de ge
beurtenissen in Mozambique,
waar het vertrek van de blan
ken na de onafhankelijkheid
tot ontwrichting van de eco
nomie had geleid. Hij voert
een pragmatisch beleid en
heeft de economische structu
ren grotendeels intact gelaten.
De Kerken mochten hun mis
siescholen houden en werden
niet in hun activiteiten be
lemmerd.
De paus verblijft twee dagen
in Zimbabwe. Hij zal behalve
aan Harare ook een bezoek
brengen aan Bulawayo, de
tweede stad van het land en
de belangrijkste stad van Ma-
tabeleland.
Botswana
De r.k. Kerk is pas sinds 1926
in Botswana actief. Toen
stichtte de Duitse pater Riet-
muller er een missiepost,
waar al spoedig een school
aan werd toegevoegd. Nu wo
nen er in het zeer grote, dun
bevolkte land, 42.000 katho
lieken, bijna vier procent van
van de totale bevolking. De
enige bisschop van het land,
Boniface Tshosa Setlalekgosi,
en zijn 34 priesters staan voor
een bijna onmogelijke taak.
De paus verblijft slechts een
dag in het land. Hij heeft er
een ontmoeting met president
Quett Masire en celebreert
een eucharistieviering in het
nationale stadion van de
hoofdstad Gaborone.
De autoriteiten van Lesotho,
waar ruim 400.000 van de 1,3
miljoen inwoners rooms-ka-
tholiek zijn, staan voor de ge
weldige taak voorzieningen te
treffen voor de twee miljoen
mensen die in verband met
het bezoek van de paus uit
Zuid-Afrika naar het konink
rijk komen. Lesotho, dat ge
heel door Zuid-Afrika wordt
omgeven en economisch vrij
wel geheel van dat land af
hankelijk is, beschikt noch
over voldoende transportmid
delen, noch over voldoende
bedden om zo'n stroom bezoe
kers op te vangen. Zuid-Afri
ka zal moeten helpen. Er
worden tentenkampen inge
richt, er komen extra grens
overgangen en de formalitei
ten aan de grens worden tij
delijk versoepeld.
Hoogtepunt
Het kerkelijk hoogtepunt van
deze reis van de paus heeft in
Maseru, de hoofdstad van Le
sotho, plaats. Daar wordt op
donderdag 15 september de
Franse missionaris Joseph
Gérard van de Oblaten van
Maria zalig verklaard. Gérard
werkte meer dan vijftig jaar
in het gebied van het huidige
Lesotho. Hij is in 1914 gestor
ven. De eucharistieviering
met de zaligverklaring zal in
het grootste stadion van Jo
hannesburg op reusachtige
schermen te zien zijn.
De paus verblijft slechts ne
gen uur in Swaziland, dat
grenst aan Zuid-Afrika en
Mozambique. In het land ver
blijven meer dan 40.000
vluchtelingen uit dat laatste
land. Johannes Paulus II zal
met de rooms-katholieken,
die slechts 6 procent van de
totale bevolking uitmaken, de
eucharistie vieren en vervol
gens de kathedraal in de
hoofdstad Manzini bezoeken.
Mozambique, het laatste land
dat de paus aandoet, onder
vindt op dit moment het
meest de gevolgen van het
apartheidssysteem in Zuid-
Afrika. Sedert het in 1975 van
Portugal onafhankelijk werd,
is het land geteisterd door een
burgeroorlog tussen de mar
xistische Frelimo-regering en
de door Zuid-Afrika gesteun
de verzetsbeweging Renamo.
Deze oorlog heeft ertoe geleid
dat volgens de regering een
derde van alle basisscholen
gesloten is en dat vele gezond
heidscentra, fabrieken, plan
tages en elektriciteitscentrales
niet meer in bedrijf zijn.
Geen verbetering
De overeenkomst tussen Mo
zambique en Zuid-Arika van
1984 waarbij Mazambique toe
zegde de activiteit van de
Zuidafrikaanse verzetsbewe
ging ANC op zijn grondgebied
aan banden te leggen in ruil
voor stopzetting van de steun
van Zuid-Afrika aan Renamo,
heeft geen verbetering van de
situatie bewerkstelligd.
De r.k. Kerk in Mozambique,
waartoe ongeveer 20 procent
van de bevolking behoort,
heeft het in de eerste tijd na
de onafhankelijkheid hard te
verduren gehad. De Frelimo-
regering beschuldigde haar
ervan te hebben samenge
werkt met de Portugezen en
onteigende de katholieke
Kerken, scholen en zieken
huizen. Bovendien werden
vele buitenlandse missionaris
sen uitgewezen.
Maar sinds kort is de situatie
voor de Kerk verbeterd. De
regering heeft een begin ge
maakt met het teruggeven
van de kerkelijke eigendom
men. Volgens de regering is
dit „een erkenning en belo
ning voor de bijdrage van de
Kerk in de strijd voor natio
nale eenheid en economische
ontwikkeling".
De paus bezoekt tijdens zijn
verblijf van drie dagen in Mo
zambique niet alleen de
hoofdstad Maputo, maar ook
de havensteden Beira en
Nampula.
Teruggekeerd van een bezoek
aan het christelijk onderwijs
in Indonesië wil ik proberen
een paar globale conclusies te
trekken. Daarbij springt met
name in het oog de verhou
ding tussen overheid en on
derwijs, die zowel in Indone
sië als in Nederland de nodige
spanningen veroorzaakt.
Ik weet niet of iedereen in
Nederland zich wel realiseert
hoe uitgestrekt dat land ei
genlijk is om een vergelij
king te trekken: van Schot
land tot de Zwarte Zee. Met
daarbij geweldige verschillen
tussen de diverse delen van
de archipel.
Van die delen had het Neder
landse gouvernement in prin
cipe een eenheid gemaakt.
Men weet dat de Indonesische
regering na 1949 met alle
middelen heeft geprobeerd
die eenheid ook feitelijk te re
aliseren. Ze is daar nog steeds
heel intensief mee bezig. Eén
van de belangrijkste middelen
daarbij vindt zij het onder
wijs. Dit moet met kracht het
nationaal gevoel bevorderen
en de eenheid verstevigen. De
formule, door Soekarno des
tijds zelf bedacht, waar men
bij die eenheid van uitgaat is
de Panca Sila.
Alle scholen, ook de christelij
ke, moeten hun onderwijs in
dienst stellen van die Panca
Sila. Op elke Indonesische
school, ook de christelijke,
moet 's ochtends „voor het
front van de troep" op het
schoolplein de vlag worden
gehesen en moeten voorge
schreven liederen worden ge
zongen. Dan moet het onder
wijs (uiteraard) de opbouw
van het land bevorderen.
Daarom doet men er alles aan
om de kwaliteit ervan te be
vorderen. Daaronder verstaat
men dan vooral kennis en
kunde (een beetje te vergelij
ken met onze eisen van deug
delijkheid). Deze worden ook
gesteld aan het godsdienston
derwijs, namelijk voor zover
het onderdeel kennis van een
bepaalde godsdienst als gees
telijke stroming betreft. Men
moet ér ook eindexamen in
doen en kan dan o.a. kiezen
tussen examen in „het chris
tendom" of „de islam". Daar
voor moet je een voldoende
halen, anders zak je voor je
eindexamen. De overheid
heeft zelfs boeken voor gods
dienstonderwijs laten ver
vaardigen ook voor chris
telijke scholen(l).
Grotere grip
Vergeleken met de situatie in
ons land heeft de overheid in
Indonesië een nog grotere
grip op het christelijk onder
wijs. Daar staat geen financië
le gelijkstelling tussen het
christelijk en het openbaar
onderwijs in Indonesië tegen
over. De subsidies die christe
lijke scholen er krijgen zijn
heel verschillend, van 80% tot
soms helemaal niets. Het ver
velende is daarbij dat er wet
telijk op dat punt ook nog zo
weinig geregeld is.
Er is momenteel een Algeme
ne Onderwijswet bij het par
lement in behandeling. Hierin
wordt wel de waarde van ook
het christelijk onderwijs er
kend, maar van zaken als het
verlenen van subsidie wordt
voorgesteld die te delegeren
aan de regering. En die rege
ring wordt momenteel maar
door het parle
ment wordt gecontroleerd.
Voeg daarbij dat het over-
heidsonderwijs sterk wordt
uitgebreid en bevoordeeld en
men kan dan begrijpen dat
sommige voorstanders van
confessioneel onderwijs hun
hart vasthouden voor de toe
komst van vele van hun scho
len. Daarbij komt nog de
vrees voor de islam: hoe groot
zal de invloed daarvan op de
overheid zijn, en dus op de
overheidsbemoeienis met het
onderwijs?
In het algemeen zijn wij het
er ook mee eens dat de over
heid eisen moet en mag stel
len aan het niet van haar uit
gaande onderwijs. „Het on
derwijs is een voorwerp van
aanhoudende zorg van de re
gering" staat er in onze
Grondwet. Daarbij is er altijd
een spanning tussen wat de
overheid mag eisen en wat de
eigen verantwoordelijkheid
van de bijzondere scholen is.
Een belangrijke achtergrond
daarbij is het feit dat er in een
land altijd behalve een aantal
„gemeenschappelijkheden"
ook een aantal „verscheiden
heden" zijn. En met name het
principe van de geestelijke
vrijheid vereist dat daar in al
het onderwijs ook ruimte voor
De kracht van de natie blijkt
onder meer uit de manier
waarop dat geregeld is. En dit
kan nooit een regeling zijn die
met 5149 stemmen is aange
nomen, ook niet met 7030
eigenlijk moet het een zo
geheten consensusregeling
zijn, één waar algemene over
eenstemming over bestaat op
basis van een verdraagzaam-
door drs. K. de Jong Ozn.
heid zonder welke een land
nu eenmaal niet kan bestaan.
De Pacificatie van 1917 het
einde van de Schoolstrijd in
Nederland is zo'n consen
susregeling. Er stemde des
tijds maar één parlementslid
tegen!
Mede in dit licht kan men
dan ook voor de suggesties,
enige tijd geleden gedaan
door een aantal voorstanders
van het openbaar onderwijs
om die Pacificatie met behulp
van een meerderheid van
PvdA, VVD en D66 open te
breken, geen goed woord over
hebben. Die stemmen hoort
men momenteel niet zo sterk
meer, maar ze zijn er nog wel.
In feite komt het er dan op
neer dat een bepaalde (gese
culariseerde) meerderheid
van ons volk het (openbaar)
onderwijs zou willen gebrui
ken voor het uitdragen van
haar ideologie (wat die ook
moge zijn!).
Kijkend in de spiegel van het
Indonesische onderwijs, met
name de plannen die er zijn
in aanmerking nemend, raakt
men opnieuw diep doordron
gen van de grote waarde van
onze Pacificatie, de gelijkbe
rechtiging van het opënbaar
en bijzonder onderwijs.
DS. H. SNOEP OVER KERKELIJKE SAMENWERKING:
DEN HAAG „Als we
om ons heen kijken, zien
we maar weinig kerkera
den die hun leden met
oecumenische aangele
genheden lastig vallen.
Ook tussen hervormden
en gereformeerden is het
in onze stad nog niet tot
een federatie gekomen".
Dat zei ds. H. Snoep, her
vormd predikant in Den
Haag bij zijn afscheid als
voorzitter van de Haagse
Gemeenschap van Ker
ken.
„De oecumene heeft meer
kans bij praktische zaken dan
bij „hoge zaken" als het zoge
heten Lima-rapport van de
Wereldraad van Kerkenm.
De inhoud van dat rapport is
toch als doorbraak aangekon
digd en ingebracht, maar
heeft geen bres geslagen in de
kerkelijke structuren", aldus
ds. Snoep tijdens zijn afscheid
als voorzitter van het Haags
oecumenisch samenwerkings
orgaan. „De Haagse Gemeen
schap van Kerken heeft de
afgelopen jaren dan ook op
dat praktische vlak verant
woordelijkheid willen nemen.
Bijvoorbeeld op het terrein
van kerk en maatschappij: ge
vangenen en werklozen, de
positie van de vrouw en die
van buitenlanders, of de le
vensmogelijkheden van ho
mofielen".
Langs de weg van het con
creet werken aan de noden
van de wereld vindt volgens
ds. Snoep óók de herkenning
plaats van elkaar als broeders
en zusters van de ene Heer.
Ds. Snoep zei dat in de ruim
zeven jaar van zijn voorzitter
schap er weinig veranderd is
aan de teneur in de interker
kelijke samenwerking: oecu
mene werd en wordt gezien
als „iets bijkomends" in plaats
van iets van centraal belang.
Ds. Snoep wordt opgevolgd
door de pastoor van de West-
einde-parochie, drs. A.G.P.
Wiewei S.J.
„Hervormden, vlieg niet via Johannesburg"
LEIDSCHENDAM Het Breed Moderamen (uitgebreid
dagelijks bestuur) van de hervormde synode ziet liever
geen hervormden niet meer via Johannesburg vliegen,
maar wel via de frontlijnstaten naar landen in Zuidelijk
Afrika. De oproep zou ruime aandacht moeten krijgen in de
gemeente, meent het moderamen. De brief vloeit voort uit
het besluit van het synodebestuur om de ministers van ver
keer en waterstaat en buitenlandse zaken te vragen het
luchtvaartverdrag met Zuidafrika op te zeggen en bij de
KLM aan te dringen op verlegging van de belangrijkste
luchtvaartlijnen naar de frontlijnstaten.
Ra]
Mi
Wilde specialistenactie
Het conflict tussen staat en medisch specialisten dreigt ui
te lopen op een harde confrontatie met alle gevolgen vandiei
voor de behandeling van patiënten. Volgende week neeni|
staatssecretaris Dees van volksgezondheid een beslissing ovej
de praktijkkosten van de specialisten door de ondertekeninj
van het akkoord met het COTG, het college dat de tarievei
in de gezondheidszorg vaststelt. De spcialisten dreigen ma
wilde acties.
WlLDE acties kenmerken zich door het volstrekt onvoori
spelbare karakter ervan. De woordvoerder van de Landelij
ke Specialisten Vereniging heeft dit als volgt verduidelijk!
„Er zou een situatie kunnen ontstaan waarbij specialiste!
hun praktijk plotseling in de steek laten en zomaar met va[
kantie gaan". De specialisten voorzien wel de juridische ge
volgen daarvan, maar lijken daardoor niet te worden afgej
schrikt.
TERECHTE ergernis bij de regering vanwege de druk dij
de specialisten via de pers uitoefenen. „Een weinig verhei)
fend schouwspel van een elitaire beroepsgroep met wie d
regering aanvankelijk een generaal akkoord meende te kuni
nen sluiten, wat echter niet gelukt is", aldus een woordvoer*
der van WVC. Uiteraard zijn acties als deze onaanvaardba;
voor de regering. Minister De Koning dreigt danook
rechter te stappen als de specialisten het bijltje erbij neei
gooien. Maar ook individuele patiënten zouden in actie kui
nen komen als zij door een plotselinge afwezigheid van
specialist ernstig in hun belangen worden geschaad. Want
patiënt dreigt wel weer de dupe te worden van het al vel
jaren durend conflict tussen staat en specialisten. En dat
de specialisten te verwijten.
ger b*
rie, d
beroe
ker S
ding^
zit. D
ligen
inten
'r li
Brieven graag kort en
duidelijk geschreven De
redactie behoudt zich
het recht voor ingezon
den stukken te bekorten
Eucharistie 2
Naar aanleiding van het arti
kel over Avondmaal en Eu
charistie in de krant van vrij
dag jl: ruimte voor eigen ver
antwoordelijkheid van rooms-
katholieken en protestanten of
ze samen Avondmaal en Eu
charistie willen vieren, kan
nooit „gewoon" worden, aan
gezien het twee totaal ver
schillende zaken betreft. Het
rooms-katholieke geloof hout
vast aan Christus' eigeJ
woorden over brood en wijt
„Dit is Mijn Lichaam, dit
Mijn Bloed (Matth. 26 26-28J
hetgeen niets aan duidelijl
heid te wensen overlaat.
In Jezus tijd morde men
over Hem, toen Hij zei „Wij
Mijn Vlees eet en Mijn Bloe
drinkt, heeft het eeuweige lt
ven". „Deze rede is hard, wi'
kan haar aan aanhoren?
klonk het toen (Joh. 6 54
60). Waarop Jezus a
apostelen de vraag stelt
„wilt ook gij misschien heei
gaan?" Zó sterk ligt dit ge
loofspunt bij Jezus zelf. Er ka
dus geen sprake zijn van gt
lijkschakeling van Avondi
en Eucharistie.
Lepra. Een kwestie van gevoel.
Ja, maar ook van geld. Want lepra is te genêzen.
De volledige behandeling van één patiënt kost per
jaar ongeveer 300 gulden. De medicamenten om
hem te genezen kosten 60 gulden. De NSL is de
nationale instantie die zich inzet om de nood onder
de 15 miljoen lijders aan deze afschuwelijke ziekte
l" lenigen. Laat lepra ons allemaal een zorg 7»"
DEN
voert
(lande
I de bi
tisch
I dan f
iaangt
Enkele buien
DE BILT (KNMI) - Een de
pressie boven Schotland trekt
langzaam naar het noorden en
bereikt morgen de Faroer-ei-
landen. Rond deze depressie
stroomt dan nog steeds koele
en onstabiele lucht over ons
land. Boven het relatief war
me zeewater ontstaan makke
lijk enkele buien die vooral de
kustprovincies bereiken. Ver
der landinwaarts neemt de
buiigheid af. Een randstoring
van hierboven genoemde de
pressie bereikt morgenmiddag
noord-Frankrijk en trekt van
daar uit naar het noordoostn.
In de nacht van zaterdag op
zondag bereikt het bijbehoren
de regengebied ons land. De
meeste neerslag wordt in het
zuiden verwacht. In de loop
van zondag komen er van het
westen uit opklaringen. Na het
weekeinde krijgen we meer
zon en gaat de temperatuur
stijgen.
Weersvooruitzichten voor di
verse Europese landen, geldig
voor zaterdag en zondag:
Zuid-Scandinavië: Vrij veel
bewolking en van tijd tot tijd
buien. Middagtemperatuur
rond 17 graden.
Denemarken en noord-Duits-
land: Half tot zwaar bewolkt
en enkele buien. Middagtem
peratuur ongeveer 18 graden.
Britse Eilanden: Wisselend be
wolkt en enkele buien. Mid
dagtemperatuur van 15 graden
in het noorden tot 20 graden
in het zuidoosten.
Benelux: Af en toe zon en en
kele buien. Koel met middag-
temperatuur van ongeveer 18
graden.
Noord- en midden-Frankrijk,
midden-Duitsland: Vrij veel
bewolking en van tijd tot tijd
regen. Middagtemperatuur
rond 21 graden.
Zuid-Frankrijk, Portugal en
Spanje: Overwegend zonnig.
Middagtemperatuur 26 graden
vlak aan zee tot 38 graden
plaatselijk in het binnenland
van Spanje.
Zuid-Duitsland en Alpenlani
den: Perioden met zon. Zon!
dag meer bewolking en kan)
op regen. Middagtemperatuul
ongeveer 24 graden in de da
len.
Italië en Joegoslavische kusl
Eerst nog een enkele bui. Ge
leidelijk meer zon en droog
Middagtemperatuur rond
graden.
Griekse kust: Vrij zonnig
Middagtemperatuur ongevee
31 graden.
Luxemburg rw bew.
Cttsabiance
i haffbew. 30
Singapore regen
Tokyo regenbul
Min
Minisl
Wadi:
opleic
DE
IK
i/l l