Holland Promotie met Pat Boone INTERIEUR Werkwijze van Werkteater nekt „Blindgangers Nanni Vermeer (57) overleden A.BC-TELEYISIE RAAST DOOR HET LAND Koud zweet jij Arno Lintjens Luidruchtige vrolijkheid in kasteel Duivenvoorde lKT NST EaidM<2owtamt VRIJDAG 2 SEPTEMBER 1988 PAGINA 13 Optreden Prince verboden in vervallen Italiaans stadion ROME Het Italiaanse ministerie van cultuur heeft jisteren toestemming geweigerd voor een optreden van Prince komende maandag in het Stadio dei Mar- ni (het marmeren stadion) in Rome. Volgens minis ter Vincenza Parrino is het stadion met een capaci- eit van 20.000 toeschouwers „in een verregaande taat van verval" en moet het niet verder in de waagschaal worden gesteld door een popconcert. Het Stadio dei Marmi is een nationaal monument. Ook ien concert van Deep Purple op 11 september is om lie reden al verboden verklaard. In het Stadio dei ilarmi staan 60 kolossale standbeelden van atleten, let is onderdeel van het Foro Italico-complex, een portcentrum dat werd gebouwd onder het fascisti- che regime in de jaren 30. Duizenden kaartjes voor iet optreden van Prince zijn al verkocht, maar het is liet duidelijk of het nu op een andere plaats wordt ;ehouden. Prince heeft tot nog toe altijd geweigerd p een andere plaats op te treden. DEN HAAG Op 57-jarige leeftijd is gis teren in Voorburg overleden de actrice Nanni Vermeer (J.M.C. Graafland-Noor- dermeer) die van 1964 tot 1984 was ver bonden aan de Haagse Comedie. Nanni Vermeer debuteerde in 1954 onder de naam Nanni van der Donk (zij was des tijds gehuwd met Joop van der Donk) als mevrouw Halma in „Boefje" van M.J. Brusse bij de Schouwspelers onder leiding van Theo van Duijn. Zij speelde enkele ja ren bij het jeugdtoneel en kwam in 1964, na twee jaar niet op de planken te hebben gestaan (wel televisiewerk) bij de Haagse Comedie. Nanni Vermeer speelde ook, van 1956 tot 1961 bij Arena en het seizoen 1963-'64 bij het Nieuw Rotterdams Toneel. Nanni Vermeer. FOTO: PAN SOK Andere wereldbol in NOS-journaal HILVERSUM Het NOS-journaal krijgt met ingang van maandag een nieuwe inleiding. De omcirkelde we reldbol verdwijnt. Er komt een andere voor in de plaats, voorzien van ruim teschip in duik vlucht. Ook zijn er veranderingen in de presentatie. Pia Dijkstra is miet zwangerschapsver lof, haar plaats wordt ingenomen door Gerard Ar- ninkhof. Isaac Stern zamelt geld in voor Concertgebouw AMSTERDAM Een club van duizend mensen die ieder duizend dollar storten in een fonds ten behoeve van het jubilerende Concertgebouw en het Concertgebouwor kest. Het initiatief is afkomstig van de we reldvermaarde violist Isaac Stern, die zelf als eerste met een cheque van 1000 dollar over de brug kwam. Stern, in ons land voor een concert in het Concertgebouw, maakte zijn plan bekend tijdens een lunch, waar ongeveer twintig mensen aanwezig waren. Overigens volgden slechts acht van hen zijn voorbeeld. Di recteur Martijn Sanders van het Concert gebouw zal overigens zelf moeten zorgen voor de andere leden van de exclusieve 1000-dollarclub. Hij wil met het geld eve nementen brengen die niet uit het be staande budget betaald kunnen worden. AMSTERDAM APEL DOORN Niet meer dan een stuk of tien mensen lierkenden hem gisteren p Amsterdam, misschien nog een zelfde aantal in Apeldoorn. Pat Boone pag dan in zijn hoogtijda ten de hele muzieklief- (ïebbende wereld aan zijn roeten hebben gehad, Ne derland lijkt hem een [jeetje te zijn vergeten. Waar toen de herkenning ?r dan eindelijk was, kwa- jnen oude tijden weer bo ron. ,,Wat ziet u er nog roed uit, 54 jaar inmiddels [egt u? Hoe bestaat het!", reageerde een aantal da tnes van middelbare leef- ijd gisteren spontaan toen Pat Boone tegen het lijf liepen. Een dagje op stap met „Mister Nice Guy", in dienst van de Holland Promotie. Boone is öeze week in Nederland om (net zijn vrouw Shirley en wee kleinkinderen Ryan (11). in Jessica (10) de hoofdrol te (pelen in een Amerikaans' iprime-time" televisiepro gramma over Nederland, let wekelijks door tien mil- oen Amerikanen bekeken Lifestyles of the rich and fa- nous" portretteert de Boones ip vakantie in Nederland, dat [u de ABC-produktie naar vo ren moet komen als een „ge weldig land om met kinderen IJieen te gaan". Niet alleen tómerikanen en Canadezen krijgen deze boodschap, ook in nog elf andere landen (waar onder ook de door Sky-Chan- rel bediende landen) wordt de uitzending straks uitgezonden. |n ruim twee filmdagen vorden met de drie man ster- te ABC-ploeg tientallen loka- |es afgereisd, telkens met de soones in de rol van toeristen, ten afschuwelijk tempo voor ten vakantie, maar het forse jonorarium dat Pat ten deel |al vallen maakt uiteraard reel goed. Geen wonder dat de Pat Boone, zijn vrouw en hun kleinkinderen tijdens hun bezoek aan het Rijksmuseum In Amsterdam. voormalige superster (nu voor al zich specialiserend in reli- pop, -radio en -tv) geen mo ment zal klagen. „Eindelijk zien we Nederland eens op een wat rustige manier, niet zoals die ene keer lang geleden dat we één dag in Nederland wa ren voor een optreden. Daarbij vergeleken is dit vobr ons in derdaad een reis in een plezie rig tempo, niet te snel. Door dat we twee van onze klein kinderen hebben meegenomen zien we Nederland een beetje door hun ogen; zij spelen een belangrijke rol", aldus Pat op het moment dat kleinzoon Ryan van de veeleisende pro ducer Norman Grossfeld voor de derde keer de smalle hou ten trap in het achterhuis van Anne Frank op moet klaute ren. De kinderen, kennelijk vooraf goed geïnstrueerd, weren zich goed als ze telkens weer in an dere min of meer geïnteres seerde poses met opa en oma worden gemanoeuvreerd. Het ene moment rnoeten ze de plaatjes in Anne Franks ka mer bekijken, het volgende moment krijgen ze van NBT's vertegenwoordiger in de VS Hank Fisher hun half opge dronken colaatje weer in han den gedrukt. Om een minuut later weer in de grote zwarte limousine te stappen op weg naar „Dam Square". Waar ho pelijk veel duiven en weinig junks wachten, want daar con fronteren de Boones hun kroost liever niet mee. In de auto laat Shirley Boone een kiekje van haar vier kinderen en dertien kleinkinderen zien. Allemaal schatten van kinde ren, van wie Ryan en Jessica de oudste zijn. Klokslag acht uur Van 's ochtends acht tot 's avonds acht werkt de ploeg door. Maar niet later dan dat, want Pat Boone wil dat zijn kleinkinderen om klokslag acht uur op bed liggen. De in T-shirt, spijkerbroek en gym pen gehulde ster zegt zijn nog immer jeugdige uiterlijk niet te danken aan siliconen-be handelingen en face-lifts maar aan een actief sportleven met golf, tennis, softbal, basketbal en jogging. De man die in zijn leven meer dan 45 miljoen pla ten verkocht (onder meer „Bernardine" en „April Love"), een groot aantal boe- FOTO: DIJKSTRA ken schreef en ontelbare ke ren via televisie en radio op trad, haalt zijn grootste kracht naar eigen zeggen uit zijn band met God. Zijn leven wordt tegenwoordig beheerst door de verbreiding van het evangelie, waarbij hij de laat ste jaren steeds vecht voor de verdediging van het ongebo ren leven. Zijn stellingname tegen de zonde heeft de VVV van Amsterdam aanvankelijk zorgen gebaard. „Niet om zijn overtuiging, die respecteren we uiteraard volledig", aldus woordvoerster Odette Tami- niau. „We waren eerst alleen bang dat hij Amsterdam in het programma zou gaan uitma ken voor het Sodom en Go- morra van de wereld. En daar zitten we natuurlijk niet op te wachten". Hoewel Boone in het ma zelf niet veel zal zeggen, ziet het er naar uit dat wét hij zegt zonder meer door de beu gel van de Holland-promotie zal kunnen. De van het pro gramma te verwachten publi citeit voor Nederland als va kantieland is er de reden van dat de VVV en het NBT hun volle gewicht in de strijd heb ben gegooid. Niets is te gek om het programma tot een succes te maken. Zo staat ook het Diamond Center bij de Dam bijna een uur ter beschikking van de Amerikanen en laat men wa tertaxi's aanrukken om het ge zelschap op originele en foto genieke wijze naar Hotel Amé- ricain te vervoeren voor de lunch. Daarna gaat het weer verder en raakt de staf van het Rijksmuseum in korte tijd mesjokke van het door de za len razende gezelschap. Eén ding kan niet worden gere geld, hoezeer de vaderlandse promotors ook zeuren. Ge plande scènes bij de Nacht wacht kunnen niet worden ge filmd, omdat juist een stuk glas uit het dak in de zaal is gevallen. De reparatie gaat vóór alles en voor de zeker heid wordt de zaal afgesloten en het doek afgedekt. Dan maar een innige familie-pose bij de in Amerika minder be kende Staalmeesters (Pat: „The what?") vastgelegd. Om daarna snel in de auto te stap pen om bij Het Loo in Apel doorn de tuinen en de WK- vierspannen te filmen. Het programma is verder even meedogenloos als obligaat: plaatjes schieten van het Bin nenhof in Den Haag, Maduro- dam, de Zaanse Schans, een klompen- en kaasmaker. „Tja, niet echt origineel, dat klopt", geeft Odette Taminiau toe. „Ik was graag met ze door de Jor- daan gaan lopen, had ze de hofjes willen laten zien en zo, en dan een volkskroeg in. Maar daar is echt geen tijd voor. We zullen het ermee moeten doen. We mogen toch al blij zijn, want twintig minu ten Holland-promotie op de Amerikaanse televisie hebben we niet elke dag". ARJEN VAN DER SAR irno Hintjens, de gewezen TC latic-zanger, die gisteravond het LVC optrad, is het le- pnde bewijs van de stelling, at de gek en het genie in we- En niet veel van elkaar ver gillen. Wellicht zijn ze zelfs §n en dezelfde figuur. Aan de liitenkant is Arno de paljas iet de gestoorde motoriek van e televisie-tovenaar Catwea- le. Aan de binnenkant is hij e alchemist, die het oude Eu- .eigen roem te (>pa en de nieuwe wereld mu- Ikaal verzoent. Een zwoele ingo hier, een straffe funk- amper daar. intjens is afkomstig uit de (elgische kustplaats Oostende, !aar naar het schijnt, het ichtleven goed is. Ooit heeft j met de legendarische soul- nger Marvin Gaye, die thans ;t als de even grote Otis dood „On The Dock Of The Bay" •zeten. Over en weer toon- en zij groot respect voor el- aar. Beiden beschikten over et gevoel, dat men maar lie er het best kan omschrijven Is de „Inner City Blues", lannen als Hintjens en Gaye oefden ze niets meer wijs te taken over de nachtelijke ad. Daar wisten zij alles van. ndere vertolkers van het enre van de duisternis, als de ngelsman Marc Almond en e Australiër Nick Cave, leekt zotte Arno moeiteloos aar de kroon. Zijn die het ge- 'end om heimelijk vanuit het truikgewas hun slachtoffers te bespieden, Hintjens rijdt ze met open vizier vanaf het midden van de weg tegemoet en overmeestert ze met bra voure. Daarbij is zijn muziek allesbehalve „middle of the road". Maar waar de maanzie ke hond Cave en de decadente nachtuil Almond zich verlie zen in sombere gedragen me- lodiën, daar is Hintjens toch meer het flamboyante feest varken van de nacht. In plaats van met een getor menteerd gelaat voor de mi crofoon te staan, put Hintjens zich uit in een almaar pulse rende „sexbeat". „Jive To The Beat" heet dat in zijn eigen taaltje, dat tevens doorspekt is met Frans koeterwaals. Met een glimlach die verraadt dat hij alles van plan is wat god verboden heeft, vangt hij aan met Jagues Brel's meester werk „Le Bon Dieu". „Dat gaat over ons lieven heer, most ge eens nie katholiek zijn," licht hij het aandachtige Leidse publiek toe. De meesten gaan solo, om hun eigen roem te versterken. Arno Hintjens heeft dat niet nodig. Wie hij wel nodig heeft is zijn onafscheidelijke gitarist Jean-Marie Aerts en inmiddels ook weer een andere oud-TC Matic-klant, drummer Rudy Cloet. Helaas wil Hintjens solo maar geen hitjes scoren. On dertussen staat het publiek bij de optredens steeds met het koude zweet op de rug. Mis schien moest „Cold Sweat" maar eens opnieuw als single worden uitgebracht. Laat dit een hint zijn voor de platen maatschappij van Hintjens. Die bracht tot dusverre twee elpees in omloop, te weten „Arno" en „Charlatan". Die twee titels slaan op Hintjens zelf. Die eerste is een hele rake typering, met de tweede doet hij zichzelf veel tekort. Een Arno dat is die, maar een charlatan, een kwakzalver geenszins. Dat heeft het vele toegestroomde volk in het LVC uitgebreid kunnen con stateren. ROBBERT TILLI «een krant ontvangen Bel tussen 18.00 en 19.00 uur, zater- lags tussen 14.00 en 15.00 uur, telefoonnr.071-122248 en uw irant wordt nog dezelfde avond nabezorgd. Toneel op Batavia Leden van de amateur-toneelgroep De Kubus uit Lelystad hebben een wel zeer oorspronke lijke lokatie gevonden om De Storm van Sha kespeare in op te voeren: de replica van het VOC-schip Batavia. Bij de première op 9 sep tember zullen zowel acteurs als publiek afda len in het ruim van het schip, dat is gekozen als lokatie vanwege de parallellen die er zijn tussen het vergaan ervan en de inhoud van De Storm. Opperrabbijn gaat bemiddelen in conflict over Anne Frank-film AMSTERDAM De voorma lig opperrabbijn van Amster dam Meijer Just zal bemidde len in het conflict over de tv- documentaire „De laatste ze ven maanden. Vrouwen in het spoor van Anne Frank". In deze film, die op 3 mei door TROS en BRT werd uitgezon den, vertellen zeven vrouwen die Anne Frank gekend heb ben, over hun ervaringen in de Tweede Wereldoorlog. De Amerikaan David Barchas be weert dat hij het idee en het script heeft geleverd aan de ci neast Willy Lindwer uit Am stelveen. De aftiteling van de film vermeldde echter dat het scenario het werk was van producer en regisseur W. Lindwer. De cineast was be reid 1500 gulden te betalen aan Barchas, die als free-lan cer hem slechts „drie velletjes" zou hebben geleverd, waarin oorspronkelijk van plan via een kort geding 50.000 gulden voorschot op de royalties plus vermelding van zijn naam bij de aftiteling te eisen. Hij is nu akkoord gegaan met het voor stel van Lindwer rabbijn Just, als joods rechter, te laten be middelen. De film wordt ver moedelijk aan het buitenland verkocht. Voor een uitgebreide agen da, ook voor de komende dagen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant. bioscopen ALPHEN AAN DEN RIJN EURO CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6, tel. 01720-20800): Rambo III (12); 18.45, 21.30. za. zo. wo. ook 13.45. zo. ook 16.15. EUROCINEMA II: Deadly pursuit (12): 18.30, 21.00. zo. ook 16.00. Benji (al); za. zo. wo. 14.00. EUROCINEMA III: Croco dile Dundee II (al); 18.45, 21.15. za. zo. wo. ook 13.45, zo. ook 16.15. EUROCINEMA IV: Prince, sign „O" the times (al); 18.30. za. zo. wo. ook 13.30. zo. ook 16.00. Cry freedom (al); 20.45. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239): Rambo III (12); 19.00, 21.15. za. zo. wo. ook 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39, tel. 124130): De ondraaglijke lichtheid van het bestaan (al): 20.00. Deadly pursuit (al); Croco dile Dundee II (al); Honneponnetje (al); Salsa (al); 14.30, 19.00, 21.15. Junglebook (al); za. zo. wo. 14.30. TRIANON (Breestraat 31, tel. 123875): The last emperor (al); 20.00. REX (Haarlemmerstraat 52. tel. 071-125414): How do you like it (16); 14.30, 19.00, 21.15. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30, tel. 01718-74075): Reddock (12); do. t/m zo. en wo. 14.45, 19.00, 21.15. ma. dl. 19.00, 21.15. CITY THEATER II: Can't buy me love (al); do. vr. zo. 14.45, 19.00, 21.15. za. ma. di. wo. 19.00, 21.15. Avontuur met een staartje (al); za. wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Like father like eon (al); do. t/m zo. 15.45, 19.00. wo. 15.45. Three men and a baby (al); do. vr. 19.00. za. zo. 14.15, 19.00. ma. di. 20.30. wo. 14.15, 20.30. The last emperor (al); do. t/ m zo. 20.45. ma. t/m wo. 20.00. Yeelen (al); do. t/m zo. 20.45. KINDERVOORSTELLING De reddertjes; za zo. wo. 14.00. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13269):Suspect (12); vr. t/m zo. 20.00. Ironweed (12); ma. t/m wo. 20.00. KINDERVOORSTELLING Astrix contra Cesar (al); wo. 14.00. ZOETERMEER PROMENADE: Cry freedom (al); 20.00. My little pony (al); za. zo. wo. 14.00. Rambo III (12); do. ma. dl. 20.00. vr. 19.00, 21.30. za. zo. 14.00, 19.00, 21.30. WO. 14.00, 20.00. Crocodile dundee II (al); do. ma. di. 20.00. vr. 19.00, 21.30. za. zo. 14.00, 19.00, 21.30. wo. 14.00, 20.00. DEN HAAGASTA 1 (Spui 27. tel. 463500): Colors (16);; 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ASTA 2: Salsa-. „It's hot" (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ASTA 3: Three men and a baby (al); 14.00, 18.45, 21.30. ZO. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. BABYLON 1 (Win kelcentrum Babylon, tel. 471656): Man in love (16); 14:00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. BABYLON 2: De ondraag lijke lichtheid van het bestaan (al); 13.45, 20.00. BABYLON 3: Bright lights big city (12); 14.00, 19.00, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 19.00, 21.30. CINEAC 1 (Buiten hof 20. tel. 630637): Rambo 3 (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 2: Prince: Sign o' the times (al); 14.00. 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 3: A clockwork Orange (16); 18.45, 21.30. do. vr. ma. dl. ook 14.00. METROPOLE 1 (Carneglelaan, tel. 456756): Deadly pursuit (12); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPO LE 2: Crocodile Dundee 2 (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPO LE 3: Appointment with death (al); 14.00, 18.45, 20.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPO LE 4: Cry freedom (al); 14.00, 20.30. METROPOLE 5: The last emperor (al); 20.30. do. vr. ma. di. ook 14.00. ODEON 1 (Heren- Sjracht 13. tel. 462400): Action ackson (12); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 2: Honneponnetje (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 3: Police academy 5 (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 4: Maybe baby (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30.-* STU DIO 1 (Kettingstraat 12b, tel. 656402): The bedroom window (12); 19.15, 21.45. STUDIO 2: Maurice (16); 19.00, 21.30. STU DIO 3: Oci clornl (16); 19.00, 21.30. HAAGS FILMHUIS: Zaal 1: Hou se of games; 19.30, 21.45.Yellow earth; zo. 14.00, 21.45. Zaal 2: Sierra leone; 19.30, 21.45. Zaal 3: 19.30, 21.30. vr. ma. 19.30, 22.45. Dirnenticare venezia; do. Marnie; vr. Cat on a hot tin roof; za. Mor gan, a suitable case for treat ment; zo. Macbeth; ma. Leo the last; di. Persona; wo. NACHTVOORSTELLINGEN CINEAC 1: Rambo III (16); za. 00.15. CINEAC 2: Prince: Sign o' the times (16); za. 00.15. CINE- AC 3: 9Vj weeks (16); za. 00.15. KINDERVOORSTELLINGEN CINEAC 3: De reddertjea; za. wo. 14.00. zo. 13.15, 16.00. ME TROPOLE 5: Jungle book; za. wo. 14.00. zo. 13.15, 16.00. STUDIO 1: My little pony; zo. wo. 14.30. STUDIO 2: De speurneuzen; zo. wo. 14.45. (ADVERTENTIE) EIGEN HUIS WONEN»DESIGN* ARCHITECTUUR j Maak nu kennis n de vernieuwde Eigen Huis Interi THEMA: vijftien pagina's over werktafels en bureau- accessoires iet Slechts 4 Q t'UT^ Scandinavische meubelen Nieuwe serie over oude stijlen: Louis Quatorze Luxe gecombineerd met spullen van de rommelmarkt j Tuinen: de schoonheid van i grachtentuinen J Verbouwen als experiment en vele woonreportages en rubrieken SEPTEMBERUITGAVE NU OVERAL TE KOOP Het vierde Duivenvoorde concert met het Residentieblaaskwintet, met werken van Farkas, Ravel en Li- geti. Gisteravond. Wie zonder voorafgaande boe king naar Kasteel Duiven voorde komt loopt het risico geen kaartje meer voor de veelal uitverkochte concerten te krijgen of het gebeuren slechts vanuit de zijzaal mee te kunnen maken. Het Residen tie Blaaskwintet speelde gis teravond voor een uitverkoch te zaal en vulde deze met zijn vrij luidruchtige vrolijkheid. De vijf blazers spelen al jaren samen en zijn qua samenspel en onderling klankevenwicht goed op elkaar ingesteld. Daarmee is het echter nog geen Danzi kwintet. Dat bleek duidelijk in de 5 oude Hongaarse dansen van Ferenc Farkas waar inspeel- oneffenheden en een weinig duidelijke profilering van de dansritmes de toon aangaven. Het derde blaaskwintet van Onslow bleek aardige vitale en soms virtuoze muziek die mij verder echter totaal niet raak te. Dat gebeurde pas bij de twee Ravelbewerkingen (le Tombeau de Couperin en Piè- ce enforme de Habanera) en vooral in de 6 Bagatellen van Ligeti. Hier wisselden gevoeli ge sfeertekening en buitelende dansen elkaar af en hielden de blazers de aandacht van het publiek totaal gevangen. Bin nen het totaal van de vijf blaasinstrumenten was het vooral de hobo die met zijn prachtige zangerige toon de sfeer aangaf. Het concert werd vrolijk afgesloten met de Trois Pièces breves van Ibert. Op 15 september geeft het Mendels- sohn-trio het volgende con cert. ERIK BESIER 99 Werktesten „Blindgangers" naar de roman „Der Blindensturz" van Gert Hofmann, gebaseerd op het schilde rij „De Parabel van de Blinden" van Breughel. Regie: Yolande Bertsch. Met o.a. Flip Filz, Pim Lambeau, Fred Vaassen en UIII Lothmanns. Tent op het Plein, donderdag 1 sep tember, herhalingen t/m zaterdag. De toelichting op het briefje bij de voorstelling geeft nog de meeste informatie omtrent de intenties: het had allemaal zo mooi kunnen zijn. De tekst gaat over het toenemend ge bruik van onze visuele moge lijkheden. Doen we verder nog wat met de rest van onze zin tuigen? In „Blindgangers" wordt de tocht van vijf blinden op weg naar de schilder die hen zal vereeuwigen, voorgesteld. De blinden worden gevoed en mogen zich ontlasten. Ze kun nen zich vervolgens bekwa men in het struikelen, want dét wil de schilder vastleggen. Dan worden ze aan hun lot overgelaten en moeten zij zon- naar het heden. De acteur die steeds foto's heeft genomen, laat het resultaat op èen pro jectiescherm zien aan het pu bliek. De blinden gaan -fi guurlijk - af. „Blindgangers" is niet zo'n ge- zit er niet in. Het lijkt af en toe op een goedbedoelde po ging tot het wekken van me- 'deleven, maar de mallotige ty pen op het speelvlak zijn zo bezijden enige realiteit, dat zij geen gevoel opwekken. Dat de persoonlijke getuigenis- De werkwijze, waarin uit ei gen inzicht werd geput, blijkt vervangen door een waarbij inleving een rol speelt. Helaas levert die niet de gewenste overdracht op. Wie zo blind is als het kwintet in „Blindgan gers", valt te betreuren. Ge- der verdere richtlijnen maar slaagde voorstelling. Er is ken- sen van deze Werkteater-ploeg lukkig verliest men met het zien hoe ze bij de schilder te- nelijk gebruik gemaakt van in tegenstelling tot in voorstel- gezicht meestal niet het ver- rechtkomen. De voorstelling improvisaties, die niet goed ge- lingen uit het verleden nauwe- stand. maakt vervolgens een sprong noeg zijn gezeefd: de spanning lijks 'ndruk maken, is jammer. PETER SNEL

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 13