„Kerken in Europa missen theologie van het lijden" kerk wereld Niet deelnemen aan conciliair proces'" £cklóe(2ourm uueer brieven van lezers GEESTELIJK LEVEN/OPINIE KOREAANSE DELEGATIE OP BEZOEK IN NEDERLAND beroepingen Vicaris Van Paassen rector Rotterdamse priesteropleiding Lastenverlichting CiicLc Souoant WOENSDAG 31 AUGUSTUS 1988 PAG Geen mis in gevangenis wegens alcoholverbod DES MOINES De directie van de gevangenis van Des Moi nes in de Amerikaanse staat Iowa heeft pater Frank Cordaro verboden de mis op te dragen. Hij zou anders het verbod van het gebruik van alcohol in de gevangenis overtreden. De bisschop van Des Moines heeft er bij de regering van de staat inmiddels op aangedrongen de wet zo te wijzigen dat ge detineerde katholieke geestelijken wordt toegestaan tijdens de eucharistieviering miswijn te gebruiken. Cordaro is tot zes maanden gevangenisstraf veroordeeld, omdat hij heeft deelge nomen aan een verboden demonstratie tegen kernwapens. Hoofdaalmoezenier G.W.M de Wit van het RK justitiepasto raat „kan zich niet voorstellen" dat in Nederland, een dergelijk verbod zou kunnen gelden. Gedenksteen ter ere van gezin Bonhoeffer WEST-BERLIJN Morgen wordt in West-Berlijn op het voormalige huis van de familie Bonhoeffer aan de Wangen- heimstrasse 14 een gedenksteen onthuld. De steen herinnert aan het verzet van de psychiater Karl Bon hoeffer en diens zonen Dietrich en Klaus tegen de nazi's. De theoloog Dietrich Bonhoeffer, die zich in 1934 bij de Bekennen de Kirche aansloot en van 1940 actief was in het verzet tegen de nazi s, werd kort voor het einde van de oorlog op persoon lijk beval van Hitler in het concentratiekamp Flossenburg om het leven gebracht. Ook zijn broer Klaus en zijn zwagers Hans von Dohnanyi en Rüdiger Schleicher werden door de nazi's vermoord. Niemand verdwaalt ooit op een rechte weg Rainbow wil vertoning omstreden Jezusfilm via rechter tegenhouden HILVERSUM De Rainbow Beweging, de organisatie van drs. L. Dorenbos, gaat naar de rechter om te proberen de vertoning van de fel omstreden film „The last Temptation" in ons land, komend najaar, tegen te hou den. Twee juristen zijn bezig een aan klacht tegen de dis tributeur voor te be reiden. De vrijheid van godsdienst en de vrijheid van me ningsuiting zouden in het geding zijn. De film is vanaf eind september in de Ne derlandse bioscopen te zien. Drs. Dorenbos noemt als kern van de bezwaren tegen de film de ver beelding van Jezus die zondigt. De christelijke leer ziet Jezus als God en als mens die niet heeft gezondigd. De Rainbow-direkteur deelde verder mee dat evangelische bewegin gen in Groot-Brittanië en in West-Duitsland ook initiatieven hebben genomen om vertoning tegen te houden. Dorenbos en enkele van zijn medestanders gaan volgende week naar Ve netië, waar de film tij dens een filmfestival zijn Europese première beleeft. Hij wil een dan „bijbelgetrouwe Jezus film" laten zien op het San Marcoplein en de bewoners van de stad via pamfletten duidelijk maken waarom „The last Temptation" zo slecht is. i WOUDSCHOTEN „De kerken in Nederland spreken over de „nieuwe armen". Regering en bur gers worden geinfor- meerd over dat verschijn sel en er worden pro gramma's ontwikkeld. Allemaal goed en wel, maar is dat echt de juiste manier om iets voor die armen te betekenen?" Dr. Park Seong Won, predi kant van de Presbyterian Church in Kora heeft natuur lijk allang een antwoord: nee. „Ik denk dat de kerk zich met die armen moet identificeren door de bereidheid te hebben mét hen arm te worden". Dr Park Seong Won was in ons land in verband met een consultatie van zijn kerk en de Nederlandse Hervormde Kerk/Gereformeerde Ker ken. De kerk kan „arm met de ar men" worden door hetzelfde te ervaren als de armen, door niet meer gebruik te maken van de priviliges van de machtigen. Een daarvan is het volwaardig kunnen deel nemen aan de samenleving. Armen kunnen dat niet (beta len), marginaliseren en ko men aan de zijlijn van de cul tuur te staan. Dr. Park Won. „Jezus identificeerde zichzelf met de armen omdat en door dat Hij zelf arm was. Het zwakke punt van de Europese kerken is dat ze wel óver de armen spreken, maar niet de bereidheid lijken te hebben zélf arm te worden. Teveel wordt geprobeerd solidair te zijn door gebruik te maken van invloed, van macht. Maar de macht van de christen is juist de machteloosheid, zoals Christus zijn macht toonde door af te zien van macht". „De kerken van Europa heb ben eigenlijk hun hele ge- Dr. Park Seong Won schiedenis lang aan de kant van macht gestaan. In Azië ligt dat anders. Onze kerk trekt veel Koreanen aan juis- tomdat die kerk altijd „arm" heeft willen zijn; tegen de verdrukking in. Voor veel mensen is de kerk een „thuis", waar ze rust kunnen vinden omdat de kerk zich met de kerk zich met de „rus- telozen" heeft geidentificeerd. Met de vluchtelingen uit Noordkorea maar ook met de „vluchtelingen" uit de eigen samenleving; degene die op komen voor de rechten van de mens, strijden voor recht en democratie" „De enige manier voor de middenstandstandskerken van het westen om het heil Gods te verwerven is het kruis op te nemen. Dat is: wil len lijden, zoals zoveel armen moeten lijden. De kerken van Europa missen, als ik dat zo mag zeggen, een theologie van het Kruis. Dat gemis is denk ik ook een aspect van de secularisatie: het niet meer willen of kunnen opnemen van het kruis dat het lijden FOTO: PERS UNIE om Gods wil met zich mee brengt. Wie de waarde van het Kruis ziet, kiest daarmee onherroepelijk voor de ar men". De kerk heeft de zogeheten Minjung-theologie ontwik keld, Daarin speelt het lijden door armoe en onderdrukking een belangrijke rol. Delegatie Dr. Park Seong Won, werk zaam op de staf van de WARC, de hervormd-gerefor- meerde wereldbond in Gene ve, maakte deel uit van een vijf man sterke delegatie. Er zijn oriënterende besprekin gen gevoerd met vertegen woordigers van de twee grote Nederlandse protestants^ ker ken. Volgend jaar gaat een Nederlandse delegatie naar Seoel om de kennismaking te verdiepen. Daarna wordt be sloten of en hoe de drie ker ken „met elkaar verder wil- De geschiedenis van de Pres byterian Church van Korea, door Amerikaanse zendings- arbeid ontstaan in 1884, wordt gekenmerkt door een grote betrokkenheid op de samenle ving: politiek, maatschappe lijk en cultureel. In een „Ma nifest van Koreaanse christe nen" nemen de armen en ont rechten een belangrijke plaats in en voor de Koreaanse kerk is de scheiding in noord en zuid, gevolg van de Koreaan se oorlog, ook een situatie van onrecht en pijn. Tien miljoen mensen lijden onder de ge dwongen scheiding doordat gezinnen en families uiteen werden gedreven; er zijn twee miljoen Noordkoreaanse vluchtelingen en er is het door de overheid gepropa geerde vijandsdenken. Het bevorderen van de hereniging van noord en zuid is voor de Presbyterian Church een ge loofszaak geworden als onder deel van het christelijk getui genis van recht en vrijheid. Tussen christenen van noord en zuid zijn in Geneve contac ten geweest en voor komend najaar is een nieuwe ontmoe ting gepland. Nu al is geble ken, aldus de delegatie, dat christelijke eenheid de politie ke vijandigheid te boven gaat. Olympische Spelen De Olympische Spelen, die deze maand in Seoel begin nen, worden door de kerk in Korea aangegrepen om de oorspronkelijke gedachte van de Spelen, de eenheid der mensheid, aan de orde te stel len. Tegelijkertijd is er de angst dat de duizenden bui tenlanders alleen het „mooie verhaal" van Korea te zien en te horen krijgen: het land met de snelle industrialisatie en de uitstekende, westerse voorzie ningen op allerlei gebied. „We zijn bang dat verborgen blijft hoeveel geld en moeite de Spelen de Koreaan in feite kosten". Drs. Ad. Mook van de gere formeerde zending vertelde hoe het Nederlands Olym pisch Comité niet wilde in gaan op het verzoek van de gereformeerde en hervormde zending om de Nederlandse deelnemers aan de spelen in formatie te geven over „de andere kant van de Spelen". De kerken van Korea hadden de oecumenische partner-ker ken gevraagd om met name in eigen land dat andere ver haal van de Koreaanse wer kelijkheid te vertellen Het Nederlands Olympisch Comité oordeelde dat het niet de geschikte tijd was sporters van dergelijke informatie te voorzien. Groei Vrijwel alle kerken en reli gieuze groeperingen in Korea maken een sterke groei door, vertelden de delegatieleden. Soms wordt wel de indruk ge wekt dat het vooral de pink sterbeweging is die enorm groeit, maaF die indruk is niet juist. Het is niet goed mogelijk een afgerond beeld te geven over de oorzaken van de groei. Het enthousiasme van de predikanten en van de evangelisten speelt een be langrijke rol, maar ook de gastvrijheid van de geloofsge meenschappen en de betrok kenheid op de samenleving (streven naar democratie, be tere arbeidsomstandigheden en verdediging van burger rechten) zijn van betekenis. Wanneer wordt gesuggereerd dat de theologie van bijvoor beeld de pinkstergroepen dé reden is voor de groei van juist die kerken, dan is dat onjuist; er zijn vele factoren. Bovendien: Alle kerken groeien sterk, ook de niet- christelijke gemeenschappen. Er is zelfs reden tort bezorgd heid over een mogelijke con frontatie van de diverse ge loofsovertuigingen nu de reli gie een steeds belangrijker factor wordt in de Koreaanse samenleving. LÜTSEN KOOISTRA DR. J. VLAARDINGERBROEK VOOR VOKS: BERGEN Als de ker ken in ons land niet be reid zijn hun omstreden uitspraken van de afgelo pen jaren over oorlog en vrede in te trekken is van het conciliaire proces van gerechtigheid, vrede en behoud van de schepping niet veel heil te verwach ten. Deze uitspraken over. onder meer de plaatsing van kruis raketten hebben niet alleen een grote verdeeldheid onder de gelovigen aan het licht ge bracht, maar hebben ook de polarisatie doen toenemen. Dr. J. Vlaardingerbroek, ge reformeerd predikant in Rot terdam. zegt het in het blad van het Vredesoverleg Kerk en Samenleving (VOKS) dui delijk: deelnemen aan het conciliaire proces, waartoe de Wereldraad van Kerken heeft meer nadelen dan voordelen. Vooral de wijze waarop de kerken die bij het proces be trokken zijn, tot op heden met het vraagstuk van oorlog en vrede zijn omgegaan, heeft hem tot deze conclusie ge bracht. Vlaardingerbroek, die binnen zijn kerk tot de behoudende vleugel kan worden gere kend, erkent dat het conciliai re proces een „geweldig" pro bleem aan de orde stelt dat ook de kerken aangaat. Volgens Vlaardingerbroek zouden de kerken beter kun nen kiezen voor een wereld wijd appèl. Zij zouden de poli tici moeten oproepen te stre ven naar gerechtigheid, vrede en behoud van de schepping zonder daarbij concrete we gen aan te geven. Zo'n appél zou niet alleen veel goedko per zijn dan een veel geld verslindende vergadering van afgevaardigden, maar het zou ook meer kans maken op steun van alle kerkleden Het VOKS werd opgericht na het conflict binnen het Inter kerkelijk Comité Tweezijdige Ontwapening (ICTO) over de positie van voorzitter mr. Janssen van Raay. Nederlands Hervormde Kerk Aangenomen naar Zoutelande (toez.) P. Boekesteijn te Bei- len; de benoeming tot pasto raal werker (part-time) te Een en Een-West J.M. van Wijk, kand. te Sliedrecht. Bedankt voor Midwoud en Oostwoud en Hauwert en Twisk A. Ko- bus te Roordahuizen en Id- aard (part-time). Roermond organiseert bisdomdag ROERMOND Het activiteitencentrum voor evangelisatie van het bisdom Roermond organiseert aanstaande zaterdag in Sittard een bisdomdag. Het gebeuren speelt zich af in een aantal kleinere en grote tenten op een terrein in het hart van de stad naast het Serviam-college. Er is een ontmoe tingstent, een tent met informatiekraampjes, een kindertent en een gebedstent. Om elf uur zal bisschop Gijsen in concelebratie met hulp bisschop Castermans en geassisteerd door een groot aantal priesters voorgaan in de eucharistieviering. In de gebed stent zal de hele verdere dag het Allerheiligste worden uit gesteld. SHELL PROTESTEERT BIJ WERELDRAAD DEN HAAG De directeur van Shell, L.C. Wachem, heeft bij de Wereldraad van kerken fel geprotesteerd tegen de eerder deze maand gedane op roep Shell te boycotten wegens haar aanwezigheid in Zuidafri- ka. In een brief aan secretaris generaal Emilio Castro van de Wereldraad van Kerken schrijft Van Wachem dat het opleggen van economische maatregelen tegen het Zuida- frikaanse apartheidsbewind een aangelegenheid is van re geringen. Van Wachem vindt het geen taak voor de Wereld raad diegenen te bestraffen die een andere kijk hebben op de manier waarop de apartheid kan worden beëindigd. Van Wachem vindt verder de bena dering van de Wereldraad „on ethisch en onverdraagzaam" omdat er in Zuidafrika nog ze ven internationale oliemaat schappijen actief zijn. Tenslotte stelt Van Wachem dat de boy cotcampagne tot nu toe geen invloed heeft op de verkopen van Shell, maar wel dat er tot nu toe meer dan 120 Shellsta- tions werden beschadigd of af gebrand. „Het is alleen maar verrassend dat nog niemand werd gewond of gedood" ROTTERDAM Dr. W.J.M. van Paassen is door bisschop R. Ph. Bar van Rotterdam benoemd tot rector van het Cen trum voor Priesteroplei ding van het bisdom Rot terdam te Voorburg. De benoeming gaat per 1 ok tober a.s. in. Van Paassen volgt pater H.G.J.B.M. Schelbergen op, die on langs om gezondheidsre denen ontslag nam. Van Paassen (55), die deze maand tot het bestuur van het bisdom Rotterdam toetrad als tweede vicaris-generaal naast vicaris-generaal J. Zuidgeest, zal de functie van rector com bineren met zijn functie van vicaris-generaal. Als zodanig blijft hij bisschoppelijk refe rent in het bestuur van het pastoraal centrum van het bisdom Rotterdam, dat profes sionele krachten en vrijwilli gers begeleidt en toerust voor taken in de pastoraal. Ook blijft hij belast met de zorg voor de diaconale activiteit in het bisdom. In het centrum te Voorburg wonen op dit moment 14 priesterstudenten. Bovendien onderhouden zes elders wo nende studenten een geregeld contact met het centrum. Drie jaar geleden startte het cen trum in de pastorie van de St. Martinuskerk te Voorburg. Omdat dit pand te klein werd voor het groeiend aantal stu denten verwierf het bisdom Huize Vronestein, eveneens in Voorburg. Dit gebouw zal na een verbouwing in novem ber in gebruik worden geno- De Credo-groep voor Den Haag en omstreken houdt in het najaar vier bijeenkomsten in Huize Mater Ecclesiae aan de Eisenowerlaan 120, Den Haag. Dinsdag 6 september spreekt de Leidse pastoor A Vreeburg over de verhouding tussen gelovigen en theolo gen. Op 4 oktober praat de Bijeenkomsten Credo-groep priester drs. E.J. van Waas dijk over het Oude Testa ment; pastoor M. W. Meiman uit Voorschoten spreekt over Edith Stein die onlangs zalig werd verklaard en tenslotte pastoor P. Riep die zal ingaan op de Adventstijd. Als regel zullen de sprekers vooraf in de kapel van Huize Mater Ecclesiae een H. Mis opdragen, waarna om half ne gen de lezing volgt. Het kabinetsberaad over de begroting 1989 heeft gis» weliswaar tot overeenstemming geleid, maar dat is ge gegaan met bedenkelijk veel ge'wirwar'. Met zoveel o wachte belastingmeevallers in de achterzak zou het de van Lubbers - zo was de algemene verwachting - v hoofdbrekens kosten een akkoord te bereiken. Maar h gendeel was het geval. HeT kabinet heeft dagenlang touwgetrokken over het penseren van de afgeschafte Wir-investeringspremie compensatie komt er uiteindelijk toch in de afgespi mate en op de afgesproken termijn. De werkgevers he tevreden gereageerd, maar daarmee is de kous nog ni Zeker de werkgevers past enige reserve, want het is denkbeeldig dat de verhoging van de sociale premies straks nog zwaar op de maag komt te liggen. De verdeling van de lastenverlichting voor volgend zorgde de afgelopen dagen - opnieuw - voor haarschei in de coalitie. De VVD-ministers hielden dit keer hun li le poot stijf: aan de beloofde compensatie voor de afgesc Wir mocht op geen enkele manier getornd worden. CDi nister Ruding van financiën vond in deze kwestie VVD premier De Korte ongekend strijdbaar tegenover zich ding wilde de werkgevers (een deel van) de schrikbai Wir-tegenvallers zelf laten ophoesten. De Korte stelde e dat het kabinet de beloftes aan het bedrijfsleven ge diende na te komen: de vennootschapsbelasting gewoon oktober terugbrengen van 42 naar 35 procent en per 1 j< ri 1989 de betaling van het werkgeversdeel in de kinde lagpremie overhevelen naar het rijk. Om meer dan den is het volkomen terecht dat De Korte een keer zij kreeg. In de eerste plaats was de geloofwaardigheid van de heid in het geding. Je spreekt wat af en zeker van de overheid mag worden verwacht dat zo'n belofte stipt nagekomen. Heel simpel. Daar komt nog bij dat Ri moeilijk het bedrijfsleven kwalijk kan nemen dat de Wi mingen van geen kant deugden. De Wir was er om inv ringen te stimuleren en daar is zeer ruim gebruik va maakt. Ook als de regeling niet helemaal waterdicht kan dat moeilijk het bedrijfsleven worden verweten. Ri doet er verstandig aan maar eens kritisch naar zijn eigei nisterie te kijken en nog veel meer naar dat van zijn nent' De Korte. Op Economische Zaken hadden de schrijdingen voorkomen moeten worden. Onbeantwoord is nog de vraag wat de Wir-oversif ding aan extra werkgelegenheid heeft opgeleverd. Bij geruzie over de centjes dreigt dat einddoel steeds wee; het gezicht onttrokken te worden. Dat geldt ook voor d miljoen die het kabinet volgend jaar extra uittrekt ter sl lering van de werkgelegenheid. Met bedragen alleen k< we er niet. Het gaat om de besteding ervan. Daarover z de komende dagen met de vakbonden en de werkgeve ganisaties spijkerharde afspraken gemaakt moeten wor Bewolkt DE BILT (KNMI) De ko mende dagen wordt ons weer nog bepaald door een depressie tussen Schotland en IJsland die maar weinig van plaats verandert. Een bij deze de pressie behorende storing trekt morgen van het zuidwes ten uit over ons land. In de ochtend is er nog af en toe zon, maar geleidelijk neemt de be wolking toe en valt er, vooral in de middag en avond, een enkele bui. Daarbij is er een kleine kans op onweer. De temperaturen zijn nog aange naam, zo'n graad of 23. Ook vrijdag is er nog een grote kans op een bui en is het koe ler, maar vanaf zaterdag wordt er een duidelijke weers- verbetering verwacht met meer zon en middagtempera- turen die langzaam weer oplo pen tot waarden rond de 22 graden. Weersvooruitzichten voor di verse Europese landen, geldig voor morgen en vrijdag: Zuid-Scandinavië: bewolkt en vooral morgen nog enige re gen. Middagtemperatuur van 16 graden aan de kust tot 20 graden meer landinwaarts. Britse Eilanden morgen be wolkt met enige regen, vrijdag eerst nog buien daarna opkla ringen vanuit het westen. Mid dagtemperatuur van 17 graden in het westen tot 21 graden in het zuidoosten. Vrijdag enkele graden lager. Benelux, Denemarken, noord- west-Duitsland, noordwest- Frankrijk: veranderlijk be wolkt met vrijdag een regen- of onweersbui. Middagtempe ratuur van 19 graden langs de kust tot 25 graden meer lan dinwaarts. Middagtemperatuur vrijdag dalend naar ongeveer 20 graden. Zuid-en midden-Frankrijk bewolkt met een enkele re gen- of onweersbui. Middag temperatuur van 23 tot 29 gra den. Midden-en zuid-Duitsland: toenemende bewolking vooral vrijdag kans op ee gen- of onweersbui. Mi temperatuur omstreeks 2' den, vrijdag dalend tot veer 21 graden. Alpengebied: wisselend wolkt met enige regen- o weersbuien. Middagtem tuur in de dalen en het land 27 graden, vrijdag mend tot 21 graden. Franse Middellandse zee Italië, Joegoslavische kui Griekenland: overwegend nig. Vrijdag landinw vooral in Italië een rege onweersbui. Middagtem tuur van 27 tot 32 graden Spanje en Portugal: vrij nig, in het noorden v morgen een regen- of weersbui. Middagtempen van 21 graden in het n< westen van Portugal to graden elders. WEERRAPPORT HEDENMORGE! regenbui 14 12 Stockholm Brieven graag kort en duidelijk geschreven De redactie behoudt zich het recht voor ingezon den stukken te bekorten Doodstraf De christen kan aan de bijbel geen verbod tegen de dood straf ontlenen. Deze werd bij de joden voltrokken door ste niging, verbranding of naar Romeins gebruik door krui siging. Juridisch gesproken vraagt moord als zijnde een halsmis daad om een gelijkaardige strafmaat. Beveiliging van een gemeenschap tegen een moor denaar vormt de achtergrond van de doodstraf. Tegenover deze eeuwenlang gevolgde grondregel stelde in 1756 de Napolitaanse jurist Cesare Bec- caria afschaffing van de dood straf voor, omdat een voltrok ken doodvonnis nooit kan worden herroepen, indien zou blijken dat er tijdens het pro ces fouten waren gemaakt. Op grond van de natuurlijke geaardheid van de bewoners kent West-Europa tegenover de doodstraf nog steeds twee standpunten. De zuidelijke sta ten Frankrijk, Spanje en Italië kennen de doodstaf en de noordelijke landen Zweden, Noorwegen, Denemarken en Nederland niet. De noordelijke mens laat in alles zijn „gevoel" spreken, terwijl de zuidelijke „evenmens" hard is voor zijn „evenmens". Voor de „mede mens" is diens „naaste" ieder medemens; voor de zuidelijke mens is het begrip „naaste" zeer beperkt. Dit verschil be staat ook in de Verenigde Sta ten. De noordelijke staten ken nen geen doodstraf en de zui delijke wel; zelfs voor jonge ren. Dertig jongeren beneden de 18 jaar zitten in de dodencel wegens moord. Nu de criminaliteit en het ter-, rorisme ook ons land geselt gaan er stemmen op de dood straf weer opnieuw in te voe ren als afschrikking tegen de halsmisdaad. Een artikel met deze strekking van de beleids medewerker van het Ministe rie van Justitie, drs. R. de Smidt heeft deze kwestie openlijk bespreekbaar ge maakt. Op grond van de ge noemde geaardheid bestaat er weinig kans dat een regering of parlement een grondwets wijziging tot herinvoering van de doodsraf zullen voorstellen. Misschien kan een oplossing met een goede preventieve werking gevonden worden in het als straf aan verdachte le venslang of tijdelijk ontnemen van bepaalde aan het Neder lands staatsburgerschap poli tieke of sociale rechten. Eucharistie In het meer dan voortreffelij ke, goed onderbouwde artikel van uw medewerker Lutsen Kooistra over de eucharistie viering, in de krant van vrij dag voert hij ook de secretaris generaal van de wereldraad, dr. Castro op, met dit citaat: „Als Jezus zijn verrader no digt, waar halen zijn volgelin gen dan het, recht vandaan om andere christenen te weigeren als tafelgenoten?". Dit citaat zou een klacht kun nen zijn tegen de bijna twee duizend jaren traditie van alle katholieke kerken in de we reld met betrekking tot de hei lige Eucharistie. Maar ik vind dat dr. Castro zijn hand nu ook eens in eigen boezem moet ste ken. Want wat is het geval? Binnen de kerken die dr. Ca stro en in Nederland de domi nees Blei en Van Overeem vertegenwoordigen, dus de protestantse kerken, bestaat wel degelijk „uitsluiting" van hun eigen lidmaten van het avondmaal, de zogenaamde cencuur die ook vandaag nog binnen al die kerken wordt toegepast. Steeds wijst men naar Rome. Wordt het geen tijd eens orde op zaken te stel len? „Medice cura te ipsum", zegt Jezus. „Geneesheer ge neest eerst u zelve De heilige Monica Zaterdag jl.herdachten wij de heilige Monica, de moeder van Augustinus, die in haar tijd van dwaalleren ook als een niets betekenende moeder werd beschouwd die niet met haar tijd meeging. Maar Moni ca zou geen echte moeder zijn geweest als zij zich niet ver antwoordelijk had gevoeld en zich uit het veld had laten slaan. Zij volhardde in het ge ven van het goede voor! en bleek op den duur do< kracht van haar gelovig t sterker dan het ongeloof haar zoon. En wie dwaas beschaamde de geleerde, toen hij eindelijk voor zich boog zoals zijn moede haar leven lang al had gei hij een van de grootste ge den der christenheid weri De wijze liefde van de mo zij een troost voor deze waar ook veie moeders leed hun kinderen be waarts zien gaan. Niet niets zijn vele moeders h Ook nu, om hun gebei voorbeeld.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 14