Bij elkaar op schoot voor gratis voorproefje theaterseizoen Ijzerbedevaart blijft extreem-rechts trekkei KUNST HALF MILJOEN BEZOEKERS OP UITMARKT Extra concert Level 42 bioscopen Diefstal Italiaanse oudheden neemt alarmerende proporties aan £eidóc(3otucMit MAANDAG 29 AUGUSTUS 1988 PA< Neo-impressionisten trekken 230.000 bezoekers AMSTERDAM De tentoon stelling „Neo-impressionisten" in het Van Goghmuseum in Amsterdam heeft 230.000 be zoekers getrokken. In verband met de overweldigende be langstelling werd begin augus tus besloten de tentoonstelling, die op 27 mei werd geopend, drie weken te verlengen. De maand augustus spande met ongeveer 130.000 bezoekers de kroon. „Wij waren met 120.000 tot 130.000 bezoekers dik tevreden geweest. Dat was ruim vol doende om uit de kosten te ko men", aldus een woordvoer der. Zeer veel Italiaanse toe risten hebben volgens hem de tentoonstelling bezocht. Hij verklaart deze Italiaanse be langstelling uit het grote suc ces van de tentoonstelling van werken van Van Gogh, die dit voorjaar in Rome is gehouden. Een tweede verlenging van de tentoonstelling neo-impressio- nisme is niet mogelijk. De Ho liday Collection van het India napolis Museum of Art in de Verenigde Staten, waar om heen de tentoonstelling is op gebouwd, moet terug naar de Verenigde Staten. Deze collec tie is aangevuld met veel in bruikleen afgestane werken uit Europese en Amerikaanse collecties. De tentoonstelling omvatte on geveer 130 schilderijen, teke ningen, aquarellen en litho's, aan de hand waarvan het ont staan en de ontwikkeling van neo-impressionisme werd ge volgd. Mede op grond van het succes van deze tentoonstelling hoopt het museum volgens de woordvoerder dit jaar met een bezoekersaantal van ongeveer 700.000 mensen te kunnen af sluiten. In 1987 registreerde het Van Goghmuseum onge veer 680.000 bezoekers. Op 17 september opent het Van Goghmuseum een nieuwe tentoonstelling. Onder de naam „Ottocinto/novecento" introduceert het museum een in Nederland vrijwel onver- kend gebied in de Italiaanse schilderkunst. Op 10 december begint in het Van Goghmu seum een tentoonstelling van werken van Van Gogh en zijn leermeester Millet. Gewonden door rellen met hardrockfans SCHWEINFURT Bij nachtelijke rellen tussen politie en veelal dronken hardrockfans in de Beierse stad Schweinfurt zijn in de nacht van vrijdag op zaterdag 63 mensen gewond geraakt, van wie een ernstig. De pólitie verrichtte zeker 35 arrestaties. Volgens de politie begon de plundertocht van de naar schatting 2500 hardrockfans, die in de stad waren om daar het Monsters-of- rock-festival bij te wonen, kort voor middernacht. De vaak dron ken jongeren vielen voorbijgangers aan, gooiden ruiten van win kels en auto's in en lieten een spoor van vernieling en glassplinters achter. Een Amerikaanse soldaat werd met een mes in de borst gestoken en moest zwaar gewond naar een ziekenhuis worden overgebracht. Ongeveer 600 politieagenten werden ingezet om de orde in het centrum van Schweinfurt te herstellen. Behalve de Amerikaanse soldaat liepen nog 62 mensen lichte verwondigen op. Bovendien werden 35 hardrockfans gearresteerd. De arrestanten moeten te recht staan op beschuldiging van ondermeer vandalisme, het toe brengen van lichamelijk letsel en het bezit van drugs, aldus de po litie. Tijdens het Monsters-of-rock-festival stonden onder meer optre dens van Iron Maiden, Kiss en David Lee Roth opliet programma. AMSTERDAM Het Museumplein in Amster dam, berucht vanwege zijn nutteloze leegte, was het afgelopen weekeinde eindelijk eens meer dan de de „kortste snelweg van Nederland" tussen Concertgebouw en Rijks museum. Nu verzamelden zich er duizenden en nog eens duizenden mensen om een voorproefje te ne men van het komende theater- en concertsei zoen. De plastic bierglazen verpul verend onder hun schoenen schuifelden de liefhebbers langs de verschillende podia, het ene moment genietend van de zon, het volgende schuilend voor de regen. Dan vlogen ze het Concertgebouw binnen, met tientallen tegelijk door de draaideuren en ver volgens met z'n allen de grote zaal in. Zoals gistermiddag, toen na een stralend begin van de dag, het plotseling he vig begon te waaien en te re genen. De populariteit van Mathilde Santing kende toen geen grenzen meer; de men sen zaten niet alleen bij el kaar op schoot (de stoelen wa ren uit grote zaal verwijderd) maar kropen boven, op de ga lerij, zelfs in hoeken en gaten waarin normaal gesproken nog geen handtasje leek te passen. Zich met het programma koelte (nou ja, koelte) toe waaiend luisterden ze naar een voortreffelijk optreden van de zangeres die haar kos tuum met stropdas gewoon aanhield. Nadat ze haar toe gift had beëindigd was het buiten weer wat droger en konden The Nits hun „Dutch Als haringen in een ton op het Museumplein. De Uitmarkt in Amsterdam trok dit jaar een half miljoen bezoekers. foto: anp mountains" bezingen in een echte Hollandse motregen. Paraplu's gingen netjes in de maat op en neer, de handen regelmatig en enthousiast op elkaar en in plaats van het voorgeschreven half uur speelde de groep ruim een uur. Waarna het publiek zich en masse stortte op de bier- pompen en frietkramen om 's avonds geheel voorbereid te zijn op de optredens van on der anderen Bram Vermeulen en Youp van 't Hek. Haringen Meer dan een half miljoen mensen bezochten dit keer de Uitmarkt. Bezoekers die be reid waren zich als haringen in een ton te verzamelen in het Concertgebouw en voor de buitenpodia, om toch voor al maar niets te missen van iets waarvoor ze normaal toch zeker vijftien gulden moeten betalen, maar nu gratis kre gen voorgeschoteld. Zelden zal het Concert gebouworkest voor zo'n groot en enthousiast publiek heb ben gespeeld als zaterdaga vond tijdens het openlucht concert onder leiding van Ri- cardo Chailly. Veertigduizend bezoekers werden er van te voren verwacht, het werden er volgens de politie zo'n ze ventigduizend. Het moet voor het orkest, getuige ook het overduidelijke plezier waar mee Chailly c.s. zich van hun taak kweten, bijna net zo'n onvergetelijke ervaring zijn geweest als voor de zeventig duizend, waarvan een groot deel vermoedelijk voor het eerst een orkestconcert bij woonde. Het orkest had twee stukken genomen die zelfs bij het overwegend jonge, wat popu lair gerichte publiek bekend in de oren moet hebben ge klonken: Moussorgsky's Schil derijententoonstelling en Ra vels Bolero. Het enthousiasme waarmee met name de laatste compositie werd begroet, in spireerde het orkest zelfs tot een toegift, vrij ongebruike lijk bij concerten van symfo nie-orkesten. Overigens bleef het voor het Concertgebouworkest niet al leen bij het openlucht-concert. Ook in het Concertgebouw zelf werden twee korte con certen gegeven, en ook hier was de belangstelling groot. Andere grote publiekstrekker in de concertzaal was cabare tière Brigitte Kaandorp. Met naar schatting meer dan 3500 mensen in de grote zaal moet besloten worden de deuren te sluiten: er kon geen mens meer bij. Of het Museumplein volgend jaar, ondanks de goede erva ringen die nu werden opge daan, ook weer plaats biedt aan de Uitmarkt is nog de vraag. Organisator Arthur van Schendel noemde het plein uit organisatorisch oog punt moeilijker dan de grach tengordel, waar het festival vorig jaar werd gehouden. Volgens Van Schendel komen voor volgend jaar behalve het Museumplein ook het gebied rond de Amstel en het gebied rond de Dam in aanmerking. Van Schendel wilde niet in gaan op de kosten die er met de Uitmarkt gemoeid zijn ge weest. Deze kosten worden voor een aanzienlijk deel via sponsoring gedekt. Wanneer volgend jaar de Uitmarkt weer op het Museumplein zal worden gehouden, zou vol gens hem een hoger bedrag moeten worden gefinancierd uit sponsoring. Daarvoor zijn volgens Van Schendel inmid dels wel „interessante contac ten" gelegd. Van Schendel zei zeer blij te zijn geweest met de aandacht die de televisie via het derde net aan de Uitmarkt heeft ge geven. „Dit bewijst dat nu ook de Nederlandse televisiewe reld volwassen tegen kunst aankijkt". Hij Schendel pleitte in dit verband voor een goed toegelichte culturele agenda die een aantal dagen per week op een daarvoor gunstig tijdstip via de televisie uitge zonden zou moeten worden. Prijs voor Sophia „L.A. Uw". „Nigh- tcourt", „Golden Girls" en „Frank's Place" zijn enkele van de ook in ons land uitgezonden series die het afge lopen weekeinde tijdens de uitreiking van de Emmy's, de Amerikaanse prij zen voor de beste tv-programma's, in de prijzen zijn ge vallen. Dit jaar werd de uitreiking van de Emmy's ge domineerd door twee series: „L.A. Law" en „Thirtieéo- mething", dat nog niet in ons land is viel dit jaar Estelle te zien. Wat „Gol- Getty in de prijzen, den Girls" betreft foto: ap ROTTERDAM De nieuwe elpee is nog niet uit maar de concer ten op 4 en 5 oktober van de Britse formatie in Rotterdam Ahoy' zijn nu al uitverkocht. De groep geeft daarom een extra concert, dat tevens het eerste wordt van de wereldtournee. Het extra con cert is vastgesteld op 3 oktober. De kaartverkoop begint donder dag. Amusante „Fairy Queen" op festival Oude Muziek UTRECHT Tien dagen lang kunnen de bezoekers van het zevende festival Oude Muziek - ruim 50.000 vorig jaar en dit jaar reeds een 20 procent hogere kaartvoorverkoop - uit 200 evenementen met oude muziek kiezen. Vrijdag begon het festival met beiaardklanken en een concert door een mammoetorkest onder lei ding van Frans Brüggen. Naast ongeveer 52 officiële concerten in verschillende kerken en muziekcentrum Vredenburg zijn er nog eens bijna net zoveel fringe-concer- ten, overwegend in historische lokaties verspreid over de bin nenstad. En vele andere acti viteiten zoals lezingen. Wie niet de mogelijkheid heeft zichzelf in deze oude muziek wereld onder te dompelen, kan veel via de radio en een klein deel via de televisie op afstand meemaken. Naast veel oude gezichten komen er dit jaar ook weer nieuwe ensem bles bij, waaronder een baro- korkest uit Hongarije. De voornaamste thema's die als een rode draad door dit fes tival lopen, zijn: muziek uit het Italië van de 14e eeuw, het oeuvre van Orlando di Lassus, composities uit de tijd van William and Mary, de muziek van Carl Philipp Emanuel Bach en zijn broers en tenslot te de forte piano. Aan dit in strument, waarvoor ook in 1985 een belangrijke plaats was ingeruimd, worden veel concerten gewijd en boven dien een aantal lezingen en workshops. De belangrijkste gebeurtenis sen in dit eerste weekeinde waren het optreden van de Tallis Scholars onder leiding van Peter Philips, de door René Jacobs bewerkte en ge leide opera Giasone van Ka- valli in een schitterende en scenering en een humoristi sche en meeslepende vertol king en tenslotte Purcell's „The Fairy Queen". Dit was een Engelse produktie - de Engelsen nemen onder de deelnemers uit 15 landen de eerste plaats in - met vier zangsolisten en het The 16 choirs and orchestra onder lei ding van Harry Christopher. Purcell gebruikte voor deze semi-opera in 5 actes het sterk ingekorte en aangepaste libret to van Shakespeare's Midsum mer Night's Dream en voerde het vermoedelijk als veijaars- cadeau voor koningin Mary op. De tweede acte, gesitueerd in een nachtelijk woud, werd in een pianissimo-uitvoering door koor, orkest en solisten in een ijl maanlicht geplaatst. In de derde acte kreeg de counter tenor in zijn komisch verweer tegen „kisses" de hele zaal op zijn hand. Het entertainmente- lement van dit gelegenheids theaterstuk werd daarmee uit stekend geïllustreerd. Koor en orkest musiceerden levendig en schuwden het theatraal ef fect niet. De zangsolisten zon gen hun rollen in het alge meen licht en voortreffelijk, zij het niet altijd goed ver staanbaar. Het geheel zou nog sterker hebben aangesproken als het in het voorgeschreven sprookjesachtige decor was „gespeeld". ERIK BESIER Voor een uitge agenda, ook voor d* mende dagen, raai men „UIT", de gratjl kelijkse bijlage vanw krant. ALPHEN AAN DEN RIJN *jk CINEMA I (Van BoetzelaersfT tel. 01720-20800): Rambo 18.45, 21.30. wo. ook 13.45fe ROCINEMA II: Deadly portin 18.30 21.00. wo. ook 13.30J., ROCINEMA III: Crocodile 0sK (al); 18.45, 21.15. wo. oohtë EUROCINEMA IV: Honnd tje (al); 18.30. Cry freedj 20.45. My little pony (al); wol LEIDEN LUXOR (Statlons|L tel. 071-121239): Rambo (c 19.00, 21.15. wo. ook 14.30.P en STUDIO (Steenstraat p 124130): De ondraaglijke liH van het bestaan (al): 20.00.U pursuit (al); Crocodile Dur (al); Honneponnetje (al); S«P( 14.30. 19.00, 21.15. Jungv (al); wo. 14.30. TRIANONV straat 31, tel. 123875): The l( peror (al); 20.00. REX (Hf merstraat 52. tel. 071-1254lfer do you like it (16); 14.301e 21.15. L KATWIJK e CITY THEATER! straat 30. tel. 01718-7407» doek (12); wo. 14.45, 19.00jo ma. di. 19.00, 21.15. CITtL TER II: Gooi mama uit de tiC 19.00. Police Academy |K 21.15. Avontuur met een f (al); wo. 14.45. VOORSCHOTEN (tel. 01717-4354): The li (al); ma. t/m wo. 20.00. I demy 5 (al); wo. 15.45, 19.00j men and a baby (al); ma. 11 20.30. KINDERVOORSTELLING t De reddertjes; wo. 14.00 WASSENAAR ASTRA (tel t] 13269): The last emperor t/m wo. 20.00. KINDERVOORSTELLING I Ghostbusters; wo. 14.00. tyi ZOETERMEER PROMENADE: Rambo lll;P- 20.00. wo. 14.00, 20.00. |d Sign o' the times; ma. di wo. 14.00, 20.00. CrocodilsL II; ma. di. wo. 20.00. My lit# wo. 14.00. f» DEN HAAGASTA 1 (Spui j 463500): Colors (16);; 14.00 21.30. ASTA 2: SalsaII" (al); 14.00, 18.45, 21.30. W Three men and a baby (al)j( 18.45. 21.30. BABYLON j keicentrum Babylon, tel. 4 Man in love (16); 14.00. 21 30. BABYLON 2: De oitr lijke lichtheid van het best»} iet een $i GREte he last e? 1.00. Polif 21.30. CINEAC 1 (Buiten*! tel. 630637): Rambo 3 (alh 18.45, 21.30. CINEAC 2:L Sign o' the times (al); 14.00* 21.30. CINEAC 3: A cloP* Orange (16); 18.45, 21.30. fc ook 14.00. METROPOLE |c negielaan, tel. 456756): Deal, suit (12); 14.00, 18.45, 21.30P TROPOLE 2: Crocodile Dl*!* (al); 14.00, 18.45, 21.30. Ve POLE 3: The last empe»n 14.00, 20.30. METROPOLr freedom (al); 14.00, 20.304 TROPOLE 5: The bedroom f (12); 18.45, 21.30. ma. di. oc0 ODEON 1 (Herengracht f 462400): Rambo 3 (12);r 18.45, 21.30.30. ODEON e neponnetje (al); 13.45, 18.4Ï] ODEON 3: Police academC 13.45. 18.45, 21.30. O0| Maybe baby (al); 13.45," 21.30. STUDIO 1 (Kettif: 12b, tel. 656402): Nobodj (16); 19.15, 21.45. STli Maurice (16); 19.00, 21.30." DIO 3: Switching channP 19.15. wo. 15.00. Oei eio« 21.30.# HAAGS FILMHUIS:! House of games; 19.30, 21.4 2: Une flamme dans mon| 19.30, 21.45. Zaal 3: ma. d[ 22.00. wo. 19.30, 21.45. out; ma. Broadcast news; do miglia; wo. 3 CERVETERI Ze drin gen in de nachtelijke uren Etruskische tomben binnen, stelen Griekse, beelden uit archeologi sche vindplaatsen en ro ven kunstwerken van een onschatbare waarde uit museau en kerken. De Italiaanse oudheden worden geplunderd door dieven en „tombaroli" (grafrovers) en volgens deskundigen is daar wei nig aan te doen. Slechts een klein deel van de kunstwerken wordt te ruggevonden. Soms duikt een kostbaar werk, zoals een Grieks beeld uit de vijf de eeuw v.Chr. dat nu in het Getty Museum in Cali- fornië staat, op in de Vere nigde Staten en ontstaat er internationale beroering. Volgens Italiaanse autori teiten is het geval van het beeld in het Getty Museum, dat clandestien zou zijn op gegraven op Sicilië, slechts het topje van de ijsberg en gaat het om een bloeiend bedrijf waarin miljoenen guldens omgaan en waarbij huurdieven, dubieuze tus senpersonen en rijke verza melaars betrokken zijn. Volgens officiële cijfers van een speciale brigade van de Carabinieri zijn in de eerste helft van 1988 maar liefst 1.466 diefstallen gemeld van in totaal 23.128 kunst werken. Ongeveer de helft daarvan werd geroofd uit kerken, die over het alge meen nauwelijks bewaakt worden, maar ook musea en particuliere collecties moesten het ontgelden. In diezelfde tijd zijn 8.469 kunstvoorwerpen terugge vonden en 417 arrestaties verricht. Bij deze cijfers zijn niet de talloze oudheden inbegre pen die illegaal worden op gegraven in plaatsen als Cerveteri, 50 kilometer ten noorden van Rome, waar zich een belangrijkse Etrus kische necropolis bevindt. „De situatie in Cerveteri is dramatisch en rampzalig," meent de archeologe Danie- la Rizzo, die zich met het probleem bezighoudt in Etrurië, waar de Etruski sche beschaving bloeide van de 8ste tot de 4de eeuw v.Chr. Cerveteri was het middelpunt van een van de grootste kunstschandalen van de laatste tientallen ja ren. Een terracotta vaas uit de 6de eeuw v.Chr. van de hand van de Griek Euphro- nius, de zogenaamde calyx krater, werd in 1972 ge kocht door het Metropolitan Museum in New York, dat het ding nog steeds in bezit heeft. Italië wil de vaas nog altijd terughebben omdat het voorwerp in 1971 in Cerveteri zou zijn opgegra ven door kunstdieven, waarna het illegaal werd verkocht en naar de Vere nigde Staten gesmokkeld. De 270 hectare grote necro polis van Cerveteri is net als de beroemde nabijgele gen Etruskische plaatsen Tarquinia en Vulci een be langrijk doelwit voor tom baroli. Overdag zoeken ze naar onopgegraven tombes met lange, puntige staken die ze in de grond steken, waarna ze 's nachts terug komen om potten, vazen en sarcofagen op te graven. „De schade is niet te bere kenen," zegt Rizzo terwijl ze op een dikke stapel rap porten over recente illegale opgravingen in het gebied wijst. „De schade bestaat niet alleen uit het verlies van de voorwerpen, maar ook uit de vernielingen die in de tombes worden aan gericht". Helikopters De Italiaanse politie maakt tegenwoordig gebruik van helikopters en surveillances van de bereden politie om de archeologische zones te bewaken, terwijl ook mo torboten worden ingezet te gen de schatgravers. „Het is lastig om een eind te maken aan deze illegale opgravin gen omdat vrijwel overal in Italië plaatsen zijn van een archeologische waarde. Vele daarvan liggen in af gelegen streken waar een onafgebroken surveillance onmogelijk is", vertelt een rechercheur van de Carabi nieri. In Tarquinia en Vulci heeft de regering in oktober een bewaking voor dag en nacht ingesteld, toen door overstromingen tal van on opgegraven tombes waren blootgelegd. In april wer den in Tarquinia vier tom baroli op heterdaad betrapt en gearresteerd na een woeste achtervolging door de begraafplaats. „Je kunt de grafroven wel afremmen maar nooit helemaal stop pen," meent Paola Pelagat- ti, de archeologische op zichtster voor het zuiden van Etrurië. „We hebben meer middelen, geld en personeel nodig". De tombaroli vormen slechts een onderdeel van een uitgebreid netwerk. Zij leveren de gestolen voor werpen af bij een tussen persoon die bij een grote smokkelbende hoort. Veel kunstwerken worden gesto len in opdracht om te vol doen aan de vraag van rijke verzamelaars in Italië en el ders. De tombaroli, zegt Rizzo, „nemen het grootste risico, maar verdienen het minst". Volgens haar worden veel gestolen Etruskische voor werpen naar het buurland Zwitserland gesmokkeld, waar de herkomst van kunstwerken nauwelijks wordt gecontroleerd en waar gemakkelijk aan ei gendomspapieren is te ko men. Vaak worden diezelf de voorwerpen weer naar Italië teruggebracht, waar ze terecht komen in antiek winkels in Rome. Aphrodite De tombaroli zijn ook actief in het zuiden van Italië en op Sicilië. De Italiaanse au toriteiten vermoeden dat het prachtige Griekse beeld dat onlangs in het Getty Museum tentoon werd ge steld, afkomstig is van ille gale opgravingen in 1979 in Morgantina op Sicilië. Een Italiaanse onderzoeksrech ter en Interpol stellen een onderzoek in naar de her komst van het beeld, dat waarschijnlijk de godin Aphrodite voorstelt en ruim 43 miljoen gulden is. Getty heeft verklaard dat contact is opgenomen met de Itali aanse overheid voor tot de aankoop van het beeld werd overgegaan. Rizzo ziet wel heil in een legale, open markt voor de handel in oudheden. „Dat zou de activiteiten van de grafrovers verminderen", denkt zij. „Maar wat we op het ogenblik nodig hebben, is een grotere medewerking van het buitenland, voord van die landen welke geen antieke geschiedenis heb ben zoals Italië en graag het materiaal aannemen, legaal dan wel illegaal". (Van onze correspondent Frans Boogaard) DIKSMUIDE Uit vier, vijf kelen tegelijk klinkt het op: „Sieg Heil!" Een politiebusje rijdt langzaam door Diksmuide. De ober van het Vlaams Huis, schuin tegenover het mo nument voor de gevallen frontsoldaten van '14-' 18, gaat nog eens met een blad bier rond. Fascistisch machtsvertoon? Schaamte loos en aanstootgevend? De man haalt zijn schou ders op: „Het zijn klanten, meneer, en morgenavond zijn ze weer weg". De IJzervlakte, een groene grasmat met een imposante to ren net buiten Diksmuide, is voor tienduizenden Vlamin gen een heilig oord. Jaarlijks herdenken zij in een devote sfeer de naar schatting twin tigduizend Vlaamse frontsol daten die hier in 1918 op aan drang van koning Albert een laatste wanhoopsoffensief te gen de Duitsers begonnen. De Belgische vorst beloofde hen gelijke rechten en een goed bestaan als zij hun wa pens in het belang van België zouden opnemen. Maar de meesten overleefden het barre avontuur aan de IJzer niet en na de oorlog beseften de Vla mingen maar al te vlug dat hun werkelijke strijd nog moest beginnen. Buitenparlementaire acties waren een logisch gevolg, maar sommige leidende figu ren van de Vlaamse Beweging, zoals de priester-dichter Cyriel Verschaeve, ontspoorden lelijk in hun fanatisme door in de Tweede Wereldoorlog resoluut de kant van de nazi's te kie zen. Diezelfde Verschaeve wordt anno '88 als held ver eerd in Diksmuide. Het IJzermonument in Diksmuide is jaarlijks een verzamelpunt voor extreem-rechts. Tijdens de bedevaart wordt behalve het Wilhelmus het Zuidafrikaanse volkslied ge zongen, mag het Vlaams Blok bekend van de slogan „Ei gen volk eerst!" propaganda maken en worden in een grote feesttent van het ultra-rechtse Voorpost Duitse volksliedjes gespeeld. „Hier is onze fierheid ge groeid, hier werd men zich be wust van de rechteloosheid van de eenvoudige volkslagen, overgeleverd aan heersers met een vreemde taal," aldus giste ren voorzitter Herman Vande- zande van de Vlaamse Oud- Strijders. Vlaamse ontvoogding, de ka tholieke kerk, de hang naar ultra-rechts: ze zijn in Vlaan deren vaak met elkaar ver bonden. Een verbondenheid die op de Ijzerbedevaart met veel samenzang en vlagver toon nog eens wordt onder streept, en die in veel toespra ken het belangrijkste idee van de Ijzerbedevaart, het „nooit meer oorlog", steeds sterker overschaduwt. Jozef Deleu, voorzitter van de stichting Ons Erfdeel zei zater dag: „Men heeft de werkelijke inspiratiebron van de IJzerto- ren uit het oog verloren. Men zou moeten terugkeren naar de oorsprong, namelijk dat geen enkel motief een oorlog rechtvaardigt. De Ijzerbede vaart had kunnen uitgroeien tot een Europese vred festatie, als nationalist slechte politieke motii niet hun eigen tendi betekenis aan haddei ven." Maar die boodschap wi ren aan de doorsne vaartganger niet Evenmin lieten een daj ruim honderd natio zich in Kortijk beïn door een groep anti-fa demonstranten. Na e< gres van extreem-recht plaatselijk café werden tientallen betogers o| door de politie. Franse se nationalisten werd land uitgezet na de komst.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 8