Bijbel blijft bestseller kerk wereld Afrikaanse bijdrage aan Europese kerken: theologie onder de boom Goede bedoelingen zijn niet voldoende" CeidócGou/tmi» Giro 50500 Bank7070.70929 GEESTELIJK LEVEN/OPINIE Onmenselijke toestanden in Hongaarse kerk" r h EcidócSowuvnl MAANDAG 29 AUGUSTUS 1988 PAGINjJI Huiscatechisatie populair in Gereformeerde Kerken LEUSDEN Catechese bij een gemeentelid thuis is populair in de Gereformeerde Kerken in Nederland. In zestig procent van de ruim 800 kerken is een deel van de cathechese verhuisd van het kerklokaal naar een huiskamer. Veelal betekent dat niet de predikant, maar een „gewoon" gemeentelid de catechi satie verzorgt. Dat meldt het Catechetisch Centrum van deze kerken. Het is voor jongeren nauwelijks nog vanzelfsprekend te behoren bij een kleine groep die zich buigt over geloofs- en levensvragen, meent het Centrunj. Maar ook de volwassenen die de jongeren de catechese geven, hebben er baat bij: ze worden gedwongen rekenschap af te leggen van wat het geloof voor hen betekent. Niet alle Amerikaanse joden blij met Kitty Dukakis NEW YORK Kitty Dukakis wordt misschien de eerste joodse first lady in de Amerikaanse geschiedenis, maar dat vooruitzicht maakt sommige joden ongerust. Zij vrezen dat haar huwelijk met de Grieks-orthodoxe Michael Dukakis andere joden ertoe kan brengen ook met een niet-jood te trouwen. Rabbijn Mare Tanen- baum, directeur interreligieuze zaken van het Amerikaanse Jood se Comité, zei onlangs over de bezwaren tegen Dukakis' vrouw, dat rabbijnen en andere joodse leiders het recht en de plicht heb ben hun verzet tegen het gemengde huwelijk naar voren te bren gen, maar dat dat nooit mag leiden tot persoonlijke aanvallen op Kitty Dukakis. Hij waarschuwde dat „zulke heftige en onvoorzich tige aanvallen" haar functioneren als presidentsvrouw kunnen verlammen. ZEVENHUIZEN - „De bijbel is een bestseller en zal dat blijven ook. Dat weten ook de direkties van de grote warenhui zen. Dus verkopen ze ook Het Boek". Dat zei de heer A. Ramaker zaterdag bij de introduktie van Het Boek, een vertaling van de bijbel in begrijpelijk Nederlands. Ramaker is di- rekteur van de Nederlandse afdeling van de oorspronke lijk Amerikaanse organisatie „Living Bibles". In de historische ruimte van de Hervormde Kerk van Ze venhuizen klonken zaterdag getuigenissen van mensen die in Het Boek de ideale verta ling vinden voor mensen die de „gewone" bijbel niet be grijpen. De vertalers die anoniem blijven om hen te „beschermen" tegen te harde kritiek of te veel eer, aldus Ramaker hebben gekozen voor een vertaling die in voor lijk leest als een populair boek ieder begrijpelijk Nederlands of tijdschrift, de bedoelingen van de oor- Het Nederlands Bijbelgenoot- spronkelijke tekst weergeeft, schap (NBG) en de Katholie- „Wij vertalen niet woord na woord, maar gedachte na ge dachte", aldus Ramaker. De zinnen -zijn zo geformuleerd dat Het Boek net zo gemakke- ke Bijbelstichting (KBS) heb ben ruim tien jaar geleden de Groot Nieuws Bijbel uitge bracht, bedoeld als evangeli satie-bijbel. Ramaker maar ook de Neerlandiscus prof. dr. L. Strengholt (VU, Amster dam) lieten weten geen be hoefte te hebben aan het uit spreken van oordelen over de diverse vertalingen in het Ne derlands taalgebied: „iedere vertaling heeft zijn eigen waarde". „Belangrijker is dat het verloederde Nederland het Woord van God gaat le zen, want daarin staat de op lossing voor alle problemen van de moderne wereld". Maar prof. Strengholt liet tus sen de regels door weten de Statenvertaling de beste ver taling te vinden en dat Het Boek bedoeld is is voor men sen die de Statenvertaling uit 1637 niet begrijpen. Voordat de vertaling waar aan negen jaar is gewerkt door een interkerkeljk team is gedrukt, werd aan 850 mensen een mening gevraagd over het manuscript. De ver taling scoorde wat betreft leesbaarheid erg hoog, aldus Ramaker: „Het is een boek waarin je blijft lezen". De direkteur zei dat het Ne derlands Bijbelgenootschap zeker niet als concurrent wordt gezien. „De ervaring leert dat in landen waar de vertaling van Living Bibles wordt verkocht, de „gewone" vertaling ook meer wordt verkocht". De Nederlandse vertaling werd gesponsord uit de winst die met een Living Bible-ver- taling elders in de wereld worden gemaakt. Op zijn beurt wordt met de winst in Nederland een vertaalprojekt in een ander land gesponsord. Er zijn nu elf bijbelvertalin gen klaar en vijftig vertalin gen van het Nieuwe Testa ment. In het Nederlands ver scheen het Nieuwe Testament eerder onder de titel: Het Le vende Woord. Amerikaanse direkteur van Living Bibles vertelde hoe zijn organisatie actief is in het evangelisatiewerk, bijvoor beeld straks in Seoel. De deel nemers aan de Olpympische Spelen krijgen een boekje uit gereikt over „hoe word ik de échte winnaar". Deze publica tie maakt deel uit van een grote evangelisatie-ralley waaraan Youth for Christ meedoet, maar ook Campus Crusade, Operatie Mobilisatie, Youth with a Mission en an dere reformatorische opwek kingsbewegingen. Jan Filius: communicator bij de gratie Gods Jan Filius is afgelopen zater dag om het in zijn eigen Le ger des Heils-taal te zeggen: verlost. Hij is 63 jaar gewor den. En ik ben er zeker van, dat Jan diep dankbaar is, dat hij eindelijk naar het Vader huis is geroepen. Want na een hersenbloeding kon hij de laatste jaren van zijn leven niet meer lopen, praten, lezen, schrijven of tv-kijken. En dat terwijl hij jarenlang een com municator bij de gratie Gods is geweest. Jan Filius was een Zeeuw, die uit de Vrijzinnig Christelijke Jeugdbeweging kwam en in Middelburg op het zondaars bankje van het Leger des Heils was beland. Als Bour gondische man, die hield van lekker eten en drinken, heeft hij het sobere leven van een Heilsofficier niet kunnen op brengen. Wél heeft hij vaak voor het Leger in de gevange nis van Rotterdam gepreekt en wél veranderde hij de ver ouderde Strijdkreet in een modern evangelisatieblad. Al die prachtige kerstnummers van zo'n tien jaar geleden wa ren van „envoi" Jan Filius. Ik heb hèel veel van Jan Fili us mogen leren toen hij pers chef was van Kom over de Brug I en II, van de Biafra- actie, van de beide grote jeugdfestivals van het Bijbel genootschap Palaver in Utrecht. Bij „Kom over de Brug I" overtuigde hij de zen- dings- en werelddiakonaats- bonzen ervan, dat het nodig was om alle dagbladen van Nederland een gratis vliegtic ket te geven naar een derde wereldland met de boodschap: waar u over schrijft is uw zaak, als u maar minstens een pagina lang aandacht besteedt aan dat land. Het werkte per fect. Bij „Kom over de Brug II" vreesde Jan de intussen in dit land opkomende kritiek op kerk en geloof. En dus riep hij een aantal mensen, die thuis waren in de media bij elkaar om een dag lang samen te bedenken welke kritiek er kon komen en hoe daar op geantwoord moest worden in de publiciteit. Toen een poosje later de VARA een kritisch programma wilde maken konden ze geen mensen vin den die eraan mee wilden doen. Jan had alle gras al voor hun voeten weggemaaid. Later werd Jan de publici- teitsman van Solidaridad, ook maakte hij de filmpjes over het Leger des Heils voor So- cutera. En hij was perschef van de Hervormde Zending in Oegstgeest. Wanneer er daar weer een moeilijk be leidsstuk aangekomen was, wist Filus dat te vertalen in een taal die het gewone ge meentelid kon volgen. De laatste keer dat ik bij hem was 'heb ik Psalm 23 voor hem gelezen: de Heer is mijn herder. Want ook toen hij met de mensen vrijwel niet meer communiceren kon was de verbindingslijn tussen Jan en zijn Heer nog compleet intact. Daarom mogen we de Heer danken voor deze man en voor het feit dat hij eindelijk, 63 jaar oud na 5 jaar stilte, naar huis mocht. DS. YPE SCHAAF OEGSTGEEST Afrika zou Europa een „theolo gie onder de boom" kun nen schenken. Dat bete kent: een theologie ten dienste van de ander, van de gemeenschap. En in Afrika komt die bijeen onder de boom. Dat zei dr. L. Schellevis, her vormd theoloog uit Nijmegen zaterdag in Oegstgeest. Hij sprak op een reünie van oud- aendingsarbeiders in dienst van de hervormde Raad voor de Zending. Dr. Schellevis, die met zijn vrouw vier jaar in Cameroun werkte, vroeg zich af of er wel belangstel ling in Nederland is voor Afrikaans theologisch den ken. In zijn inleiding voor zo'n driehonderd oud-zendings werkers sprak dr. Schellevis onder meer over de verhou ding evangelie-cultuur en de identiteit. Dat er spanning zit tussen het evangelie, de cultu rele (westerse) gestalte waarin die in Afrika is gekomen en de identiteit van de Afrikaan, verwoordde een van zijn the- ologie-studenten in Cameroun eens zo: „is het christendom eigenlijk niet een godsdienst die de Afrikaan vervreemdt van zichzelf?" Afrikaanse theologen gaan op zoek naar de identiteit door te proberen terug te gaan naar de bijbelse boodschap. Ze zijn zich steeds meer bewust van de westerse „verpakking" van de boodschap en willen terug naar wat Jezus zelf heeft ge- Drs M. Jongeneel-Touw zegd en naar het getuigenis van evangelisten en aposte len. Vandaaruit wordt gezocht naar aansluiting bij de Afri kaanse traditionele godsdien sten. Dr. Schellevis wees er op hoe voor de Afrikaan leven altijd „leven mét" is. Met andere mensen, ten dienste van de gemeenschap. Maar ook: met de voorouders. Kunnen de christenen iets met die ge dachte van de voorouders? vroeg de oud-zendingswerker zich af. „Ik ben ik als een produkt van een hele geschie denis. Die lijn kun je niet on gestraft wegdenken. Moeten en kunnen we juist in de kerk niet meer aandacht vragen voor die lijn der geslachten? FOTO: PERS UNIE De voorouders zijn niet wég, maar present. De vraag is al leen: hóe zijn ze hier en nu"? Dr. Schellevis herinnerde aan een veel gezongen lied waarin het met name gaat over de verbondenheid van de ge slachten, uitgedrukt rond de doop (Gezang 335). De Afrikaan kan de westerse christen ook helpen bij het weer bijelkaar brengen van de „totale werkelijkheid". De theologie van het westen ra felt alles uit elkaar; voor de Afrikaan hoort theologie on losmakelijk bij het leven en andersom. Wellicht dat met Afrikaanse hulp de westerling die eenheid van schepping, le ven en geloven, weer kan le ren ervaren. Misschien is die westerse christen dan ook be ter in staat de crisis van de moderne wereld op te lossen. Want wellicht is die mede ontstaan door het uit elkaar halen van de schepping, het leven, God en geloven. Woord en daad De voorzitter van de Raad voor de Zending, mevrouw drs. M. Jongeneel-Touw her innerde er in haar openings woord van de reünie aan hoe de zending en de kerk steeds nadrukkelijk worden gecon fronteerd met de vraag naar de positie van de kerk. „We zeggen steeds dat we als zen ding, als kerk aan de kant staan van de armen, van de onderdrukten. Maar is dat wel zo gezien vanuit de eco nomische en politieke werke lijkheid? Kunnen we trou wens wel aan hun kant staan?" Het verwijt dat de zending te veel „daadverkondiging" is en te weinig „woorverkondi- ging" gaat volgens haar dan ook niet op. „Soms denk ik dat we helemaal nog niet toe zijn aan de daad. Misschien is dat wat wij „daad" noemen niet meer dan wat woorden, een lippendienst aan het evangelie van Gods gerechtig heid". Deze vragen zullen de ko mende jaren de Raad voor de Zending diepgaand bezig moeten houden, aldus de voorzitter, met het oog op het werk overzee en ten aanzien van de missionaire toerusting in Nederland. Wanneer een idealist in zijn zak tasten moet, wordt hij onwillekeurig realist. Emmanuel Wertheimer „Lijkwade Turijn is vervalsing" LONDEN Onder- zoekers van de Uni versiteit van Oxford hebben vastgesteld dat de Lijkwade van Turijn, die door ve len wordt be schouwd als het doodskleed van Je zus, een Middel eeuwse vervalsing is. Dat heeft de Lon- dense krant Evening Standard gemeld. De krant zei dat een ou- derdomsbepaling op ba sis van radioactief kool stof, de zogeheten C-14 bepaling, had aange toond dat het doek rond het jaar 1350 na Christus moet zijn gemaakt. In het 4,20 meter lange doek, dat wordt bewaard in de kathedraal van Turijn, zit een afdruk van een bebaarde, ge kruisigde man. De Evening Standard gaf geen brondvermel- ding voor het bericht, maar citeerde wel dr. Richard Luckett van de Universiteit van Cam bridge, die zei: „Ik denk dat de zaak nu voor zo ver wetenschappelijk mogelijk is, is geregeld en dat de lijkwade een vervalsing is. Ik neem aan dat er bepaalde mensen zijn die dat nooit zullen willen gelo ven, maar het is zeer on waarschijnlijk dat men er met deze test 1300 jaar naast kan zitten." De Italiaanse professor Luigi Gonella, die op treedt als contactman tussen de kerk en^de universiteiten, reage^le gepikeerd op het bericht in de Evening Standard. Hij zei niets uit Oxford te hebben vernomen. Gonella zei dat de on derzoekers in Oxford drie stukjes stof hadden gekregen die blind ge test moesten worden. „Er was ze gevraagd de drie monsters te dateren en niet om vast te stel len welke ervan van de lijkwade kwam," zei hij. Hij bevestigde dat de tests in Oxford klaar zijn, maar dat de uitslag pas officieel bekend zou worden gemaakt als twee andere universitei ten (die van Zürich en van Arizona) hun bepa lingen bij elkaar hebben gelegd. De Amerikaanse geeste lijke David Sox, een kenner van de lijkwade, die aanwezig was bij het onderzoek in Zürich, verklaarde eind vorige maand dat de lijkwade „een prachtige middel eeuwse ikoonis. T>T> LONDEN De vroegere hulpbisschop van de her vormde kerk van Roemenië, prof. Istvan Tokes, heeft ge pleit voor een radicale wijzi ging van het beleid van zijn kerk. Een vrije generale syno de zou moeten worden bijeen geroepen om een geheel ver nieuwde kerkorde op te stel len. In een verklaring zegt Tokes dat zo'n synode noodza kelijk is om een einde te ma ken aan de situatie van „wet teloosheid" binnen zijn kerk. Hij beschuldigt de leiding van de hervormde kerk, waarin vooral leden van de Hongaar se minderheid in Roemenië zijn verenigd, van „onmense lijk willekeurig gedrag" door dat ze de bevoegde besluitvor mende organen van de kerk telkens passeert. De verklaring van Tokes komt op een moment dat in Hongarije en de westerse lan den veel kritiek wordt uitge oefend op de plannen van de Roemeense regering ongeveer de helft van het aantal dorpen te slopen en de bewoners bij een te brengen in agrarische centra. De bisschoppen van de hervormde kerk in Roemenië hebben nog geen woord van protest tegen deze plannen la ten horen, hoewel de uitvoe ring ervan zal leiden tot de opheffing van vele hervorm de gemeenten. MISSIEWERKERS GEPORTRETTEERD T) HILVERSUM Duiren- den Nederlandse religieu zen en leken werken in de Derde Wereld: men sen „in de missie" die het als hun opdracht zien bij te dragen aan de verbete ring van het lot van de mensen déar. Zes van hen staan, centraal in vier pro gramma's van de KRO- televisie, getiteld 'Een verre opdracht', waarvan de eerste aflevering van avond (Ned. 1, 21.00- 21.50) is te zien. De reeks programma's is ge maakt in samenwerking met acht Nederlandse hulpverle ningsorganisaties op het ge bied van de Derde Wereld: Pauselijke Missie Werken, Memisa, Mensen in Nood, Ce- bemo, Solidaridad, MIVA, Ne derlandse Missieraad en CMC. De makers, Han van der Meer en Aad van den Heuvel, heb ben hen opgezocht in het land waar zij ontwikkelingswerk doen: Korea, Tanzania, Egyp te, Papoea-Nieuw Guinea, Ecuador en Brazilië. Het zijn op een enkele uitzondering na portretten van missionarissen nieuwe-stijl: niet op de eerste plaats zieltjeswinners, maar mensen die zich vooral be trokken weten bij de strijd om het bestaan van arme mensen. In de eerste drie afleveringen zijn telkens twee van hen te zien in hun dagelijks leven en te horen over hun problemen, vreugde en inspiratie. Voor de vierde uitzending, op 26 sep tember, komen ze alle zes naar Nederland om elkaar te ontmoeten (ze kennen elkaar niet), ervaringen uit te wisse len en te praten met gasten die zij zelf mogen uitnodigen voor dit programma. Aad van den Heuvel ging op bezoek bij pater Jan Derickx in Brazilië. Deze werkt in Ca- rauari aan de Jurua, een zijri vier van de Amazone. Hij werkt te midden van mensen die hun brood verdienen aan het oerwoud: rubbertappers, kastanjerapers, kruidenzoe kers en houtkappers. Door toedoen van de pater is er een vakbond opgericht die de be langen van de arbeiders moet verdedigen bij de grote inter nationale ondernemingen die dit gebied willen exploiteren. De parochianen van Derickx zitten over een heel groot ge bied verspreid en hij is dan ook vaak op réis. Zelf zegt hij: Wij zijn de laatste der Mohi kanen: er is geen opvolger voor hem, althans niet vanuit het buitenland. Daaror moeten leken het werk van hem overnemen. Het onder scheid tussen dagelijks leven en religieuze praktijken zoals in het westen, bestaa* niet in de ervaring van de mensen daar, zo is de mening van De rickx. Het zich concentreren op louter religieuze handelin gen zou niet goed vallen, inzet voor de verbetering van de povere levensomstandigheden hoort net zo goed bij de gods dienst, aldus Derickx. Inzicht Van heel andere aard is het portret dat Han var aer Meer maakte van de j°«.uïet Christi- aan van Nispen tot Sevenaer. Hij heeft weinig weg van de traditionele missionaris. Via Libanon, waar hij studie maakte van de Arabische taal Arabische wereld, men in zijn streven te willen „toebehoren aan het land". Óm mensen bij elkaar te brengen is het volgens Van Nisper niet alleen voldoende goede bedoelingen te hebben, er i ook inzicht nodig in de wereld van de islam om het gesprek met de anderen mo gelijk te maken. Van Nispen promoveerde vorig jaar aan de Parijse Sorbonne op een proefschrift over de Islam. Hij is actief in gesprekken tussen Kopten en islamieten. Over de houding van Israël oor deelt hij negatief: het land pretendeert alles te weten kwam hij in Egypte terecht over de Arabische wereld, waar hij nu als leraar verbon- maar begrijpt haar niet. den is aan het college in Cairo Op maandag 5 september zelf van de Koptisch-katholieke de tijd komen respectievelijk kerk die geünieerd is met aan het woord een hervormd Rome. Hij omschrijft zijn taak echtpaar dat werkzaam is in als „het bij elkaar willen Tanzania, en Camilo Bear- brengen van mensen". Van waldt in Ecuador, op 12 sep- Nispen tot Sevenaer is zo ver tember een zuster in Nieuw gegaan dat hij de Egyptische Guinea en een pater Salesiaan nationaliteit heeft aangeno- in Zuid-Korea. pk Onthutsend rapport BlJ de regeringspartijen viel vorige week te beluisterer^e< het misschien maar beter zou zijn de dossiers te sluiten dat er nu eindelijk een goed paspoort is. Eind goed, al dus. Met het rapport van de parlementaire enquêtecomm in de hand kan niemand met goed fatsoen volhouden „zand erover!" de enige en beste oplossing is. HET is onthutsend te lezen hoe onder de verantwoorderS( heid van de toenmalige staatssecretaris Van Eekelen opvolger Van der Linden jarenlang verkeerde interpret*, misvattingen, blunders, miskleunen en fouten aaneen geregen. De Tweede Kamer werd zelfs een paar maal oty- ingelicht. En nog steeds zijn tal van zaken rond de invoe s van een nieuw paspoort niet goed geregeld. Als een meei heid van de Tweede Kamer zou besluiten aan dit rap geen gevolgen te verbinden, zou dat de onmacht van het lement tekenen. Het is overigens te hopen dat de Kamer de discussie f het rapport verbreedt tot een gedachtenwisseling overj voorkomen van dit soort affaires. De commissie stelt de t druk te hebben dat deze zaak niet op zichzelf staat. Er Ij staat bijna letterlijk in het rapport, geen sprake te zijn i bijzondere factoren en omstandigheden die dit project na bijzonder maken. Onuitgesproken klinkt eigenlijk de vil a hoe zit het met andere grote projecten? In één adem j I daaraan kan worden toegevoegd de vraag of de ministd eigenlijk wel voldoende zijn toegerust dergelijke grote li sen fatsoenlijk te klaren. Mocht het antwoord negatief i dan is het aan het parlement zelf daarvoor een oplossiq Vliegshows ja, stunts nee De reacties na het ongeluk met de Driekleurige Regenbo het Italiaanse stuntteam dat gisteren dood en verderf za^ in het Westduitse Ramstein, spitsen zich toe op de vraag ol r nog wel vliegshows gegegeven zouden mogen worden. Inle land meent minister Van Eekelen van defensie dat er vqe alsnog geen aanleiding is een verbod op de shows zelf ui|1 vaardigen. Oud-bewindsman Stemerdink meent dat hetlc thans verstandig is op te houden met stuntvliegen. In bd s standpunten kunnen we ons vinden. s De luchtmacht laat van tijd tot tijd in alle openheid aanl v publiek zien waar ze mee bezig is. Luitenant-kolonel Strot v woordvoerder van de Koninklijke Luchtmacht, noemt da1 dure bewoordingen „een stuk verantwoording afleggen".! heeft in elk geval gelijk als hij stelt dat het de gelegenheid uitstek is belangstelling te wekken voor het werken bij luchtmacht. En zolang we de luchtmacht niet kunnen om d ren is dat een goede zaak. DAT menselijke fouten in combinatie met technische!r kortkomingen kunnen leiden tot afschuwelijke ongeluk! c is een gegeven waarbij we ons helaas moeten neerleg!v Doelbewust de grenzen van de risico's aftasten, zoalsl stuntvliegen gebeurt, heeft echter nauwelijks een publiek^ lang. Het gaat dan om het bevredigen van ongezonde sej tiezucht. I f En dat nog los van het feit dat het instandhouden van I y stuntteam een onevenredige belasting vormt op de begroi c van de luchtmacht. x Af en toe zon DE BILT (KNMI) - Een kou front maakte gistermiddag ab rupt een einde aan het warme weer. Rond een depressie, waarvan de kern zich tussen Schotland en IJsland ophoudt, begon toen koelere oceaan- lucht ons land binnen te stro men. De aanvoer van deze koelere lucht duurt ook het komende etmaal nog voort. In de aanstromende lucht komen zowel in de komende nacht als morgen overdag opklaringen voor. Mogelijk vormt zich een enkele bui. Verderweg op de oceaan ligt een nieuwe storing. Deze beweegt zich in de rich ting van noord-Engeland en laat ons weer tot dinsdag avond nog ongemoeid. De temperaturen variëren dins dagmiddag tussen 18 graden aan zee en 21 graden in het zuidoosten. De zuidwesten wind is matig. Weersvooruitzichten voor di verse Europese landen, geldig voor dinsdag en woensdag: Zuid-Scandinavië: Half tot zwaar bewolkt en een enkele bui. Middagtemperatuur onge veer 18 graden. Britse eilanden: Half tot zwaar bewolkt en enige tijd regen. Middagtemperatuur van 16 graden in Schotland tot 21 in zuidoost-Engeland. Benelux: Perioden met zon en vooral woensdag later op de dag een bui. Middagtempera tuur dinsdag 19 graden, en woensdag 23 graden. Duitsland: Flinke perioden met zon, in het noordwesten kans op een bui. Middagtem peratuur dinsdag 20 graden, woensdag ongeveer 24 graden. Frankrijk: Zonnig, woensdag in het westen I e wolkt en enkele buien, dagtemperatuur van 19 gral r aan de Kanaalkust tot 3C zuidoost-Frankrijk. r Alpengebied: Zonnig, 's rjl dags 25 graden. c c Portugal en Spanje: Vrij ie nig, woensdag kans op een I gen- of onweersbui in noorden en westen. Middc temperatuur tussen 26 en graden, maar in het noord\ - ten koeler. Italië en Joegoslavië: Zoi en warm, middagtemperal 30 graden. WEERRAPPORT HEDENMORGEN Wetr Mm Min Amsterdam onbew. 27 II De Bilt zw bew. 27 12 25 14 27 13 28 15 Zd. Limburg I bcw. inbui 25 14 Londen 1 bew Luxemburg I bcw Malaga onbe\ Lepra. Een kwestie van gevoel. Ja, maar ook van geld. Want lepra is te genézen. De volledige behandeling van één patiënt kost per jaar ongeveer 300 gulden. De medicamenten om hem te genezen kosten 60 gulden. De NSL is de nationale instantie die zich inzet om de nood onder de 15 miljoen lijders aan deze afschuwelijke ziekte te lenigen. Laat lepra ons allemaal een zorg z«ir

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 2