FILM BLIK Veelzijdig aanbod bij Boymans-Van Beuningen isueel fascinerende thriller Ztid&Qowumt ^kymasters succesvol in Verenigde Staten gbij Leidse Courant: voor meer dan nieuws alleen. Een krant voor u! 3 A "I INST VRIJDAG 26 AUGUSTUS 1988 PAGINA 13 erdsg O/lt- i/i de gu'"-w YORK Het AVRO-orkest de Sky- zi'Jrepers maa^t momenteel een succesvolle r aanbae door de Verenigde Staten. De Neder- harfefse big band heeft eerst in New York twee be-Jerten gegeven. t eenF aarna berst werd in het Whitney Museum, een onder- 'eerd. Ivan het Philip Morris Headquarter Concern een s een ^concert gegeven tussen moderne kunstvoorwer pen [in een acoustisch moeilijk te bespelen hal maak- 'e bij-tt orkest toch een goede première. 'onenfet hart van New York, op Union Square, werd de i bijjde dag een openluchtconcert gegeven. Honder- huyt, fJewyorkers staken hun enthousiasme niet onder f3 VB en of banken. Het werd voor iedereen een on- ndienptelijke gebeurtenis met vele toegiften, i aanitweede gedeelte van de toernee had plaats in ge/io-ago. In de op een na oudste jazzclub van Ameri- zijn je Jazz Showcase, werd een concert gegeven voor een jubelend Amerikaans publiek. Bekende musici als Joe Henderson en Milt Jackson traden dezelfde week op in deze club. De AVRO heeft dit concert op genomen voor zowel radio als televisie. Een dag later werd in Chicago in een speciale bezetting gespeeld in de beroemde Gold Star Sardine Bar. Vooral de jonge Jarmo Hoogendijk werd in Chicago enorm gewaar deerd. Tevens werden in Chicago vier leden van de band geïnterviewd door de beroemde Amerikaanse rtv- presentator Studs Terkei. Dit interview van een uur dat werd afgewisseld met een live-optreden van deze formatie, wordt binnenkort in geheel Amerika uitge zonden op de radio. De Skymasters sluiten de USA Tour '88 dit weekend af in Houston. Zij geven drie concerten tijdens het zeer bekende jazzfestival in Texas. Deze concerten kwamen tot stand in het kader van de culturele uit wisseling tussen Nederland en de Verenigde Staten. De band keert maandagmorgen terug op Schiphol. FIRATO-PRIJZEN VOOR ARTIESTEN AMSTERDAM In het RAI-Congrescen- trum zijn gisteravond de Firato Awards uit gereikt aan Nederlands meest populaire ar tiesten. De onderscheiding werd twee jaar geleden ingesteld ter gelegenheid van de Fi rato, op initiatief van Philips en het week blad Story. Lezers en lezeressen van dat blad hebben de afgelopen zomer zeven we ken lang hun voorkeur uit mogen brengen op Nederlandse artiesten en presentatoren, die zij het meest bewonderen. Willeke Al- berti, Berdien Stenberg, Anita Meijer, San dra Reemer, de groep BZN, Lee Towers, Koos Alberts en Henny Huisman mochten de prijs in ontvangst nemen. Het Firato Fa vorieten Festival was tegelijk de opening van het Firato-spektakel, dat dit jaar voor de 25e maal gehouden wordt. Smartegeld voor Frank Sinatra SAN FRANCISCO Een Zwitserse kliniek is veroordeeld tot het betalen van 900.000 gulden smartegeld aan de Amerikaanse crooner Frank Sinatra, omdat zij ten onrechte heeft gemeld dat deze een „verjongingsserum" op basis van diercellen heeft gekregen. Een rechtbank van beroep in San Francisco bevestigde een eerder, in 1986 uitgeproken klacht tegen de kli niek, „La Prairie" in Montreux. Vol gens de rechter heeft de kliniek de naam van Sinatra volkomen ten on rechte gebruikt. Dat gebeurde in ok tober 1984 in een artikel in de Ameri kaanse roddelkrant National Enqui rer. Sinatra bleek nimmer contact met de kliniek te hebben gehad. tegen id en| wen ustus 'erbert m Karajan jlzburger tstspiele *ZBURG Herbert Karajan trekt zich te- lVou->uit de directie van de een burger Festspiele. Dit vere-ft dirigent donder- aan *n een telexbericht Roe- het Westduitse persa- zui-jschap DPA meege- '"o-jd. In het bericht geeft Karajan de inhoud gang de brief die hij aan de bitter van het festival, >rt Moser, heeft ge- en< ;kst van de brief aan Mo- pidt: „Waarde heer Moser, (nee heb ik de eer u mede takkejeien> dat ik met ingang meuvj i september 1988 mijn ïenaafgis lid van de directie van ^ie,ialzburger Festpiele beëin- 7 harl Met vriendelijke groet, ?n. H^rt von Karajan". °KrfPe wee^ vrijdag heeft von he^an om gezondheidsrede ns «toeten afzien van het lei- ivieri4van een uitvoering van Don Giovanni. Zijn te^ej-g vonden dat de uitzon- ^Ptenjjke warmte en het ontbre- van een klimaatregeling Hlte? orkestbak van het Fest- "orjhaus, niet voor een goede «dsomloop van hun patiënt tfcrderlijk waren. Herbert von Karajan. De uitvoering werd op ver zoek van Von Karajan geleid door zijn assistent sinds vele jaren, Bruno Weil. De dirigent bleef in zijn huis in de buurt van Salzburg. Von Karajan, die een contract voor het le ven heeft met het Philharmo- nisch Orkest van Berlijn, zou nog wel willen dirigeren bij de uitvoering van Brahms' Requi em, dat komende zaterdag en zondag door dat orkest wordt gespeeld. De Festspiele hoopten dat het weer zou afkoelen, zodat von Karajan o.a. de twee resteren de opvoeringen van de Don Giovanni zou kunnen dirige- GASTCONSERVATOREN, ITALIANISANTEN EN HISTORISCHE TEKENINGEN ROTTERDAM De Zwitserse kunsthistoricus Harald Szeeman (55) toont van 28 augustus tot 9 ok tober als eerste gastcon servator in het Museum Boymans-Van Beuningen in Rotterdam zijn persoon lijke visie op de zeer geva rieerde collecties van deze kunstinstelling. Uitgaande van drie omvangrij ke moderne sculpturen zocht hij een samenspel met andere voorwerpen van oude en mo derne kunst om zodoende ar tistieke continuïteit zichtbaar te maken. Zijn keuze heeft hij als titel „a-Historische klan ken" meegegeven. Het is een van de vele activiteiten waar mee het museum het komend seizoen aan de weg timmert. Szeemann waé directeur van de Kunsthalle in Bern en maakte onder meer in 1972 Documenta 5 in Kassei en dit jaar ook „Zeitlos" in het Ham burger Bahnhof in Berlijn. Hij geldt als een eigenzinnige ma ker van exposities. Met zijn in de jaren zeventig opgerichte Agentuur voor Geestelijke Gastarbeid zegt hij het Mu seum der Obsessies te verte genwoordigen, dat ernaar streeft het hokjesdenken te doorbreken „met een aan schouwelijke kunstgeschiede nis", waardoor „a-historische dimensies zichbaar worden die de sleutel zijn tot de diepere intenties van kunstwerken uit heden en verleden". Tijdens een toelichting op zijn keus vertelde hij gisteren dat hij gewoon de krenten uit de pap heeft gehaald van de co- lectievan Boymans, en er een inhoudelijke, tijdloze dimensie aan toe heeft willen voegen. De gekozen kunstwerken zijn gegroepeerd rond Grond dat Joseph Beuys in 1981 maakte, Studio Piece uit 1979 van Bru ce Nauman, en Buffet (1984- 1985) van Imi Knoebel. „Ik wil een soort neo-Breugheli- aanse en tegelijk tijdloos-es thetische sfeer in de ruimte creëren door gestalte te geven aan drie parabels", aldus Szee mann. Grond bestaat uit vier meters hoge „batterijen koperplaten waarvoor kantoormeubilair staat om het leven van alledag creatieve impulsen te geven. Dit werk inspireerde Szee mann tot het tonen van aller lei zit-, werk- en bergmeubels van ambachtelijke, voorindus triële makelij, alsmede werken van onder meer Breughel, Er- cole de Roberti, Titiaan, Ver onese, Van Scorel, Rembrandt, Rubens, Degas, Picasso, Dali, Minne en Patenier. Bij de twee andere omvangrijke voorwer pen van moderne kunst koos en installeerde Szeemann werk van onder andere Seg- hers, Saenredam, De Witte, Mondriaan, Rothko, Geertgen tot Sint Jans en van Jheroni- mus Bosch, Van Dongen, Mo- randi, Broodhaers, Polke en Kadinsky. Boymans toont van 28 augus tus tot 24 oktober twee grote onlang gerestaureerde zuidelij ke landschappen van Adam Pijnacker. Hij bracht als vele andere Nederlandse schilders en tekenaars in de zeventien de eeuw het Italiaanse land schap en volksleven in beeld. De werken zijn onderdeel van de expositie „Italianisanten en Bamboccianten" die in totaal dertig schilderijen en meer dan vijftig tekeningen omvat. In Rotterdam worden voorts werken getoond van meesters als Paul Bril, Cornelis van Poelenburch, Nicolaes Ber- chem, Jan en Andries Both, Michiel Sweerts, Frederick de Moucheron en Jan Hackaert. De tentoonstelling bevestigt dat er de laatste jaren een her waardering is gekomen voor de Italianisanten en Bambocci anten, aldus het museum. De term Bamboccianten is af geleid van het Italiaanse bam- boccio, een bijnaam van de uit Haarlem stammende Pieter van Laer. Deze was de eerste schilder die bekend werd met voorstellingen van het Itali aanse volksleven met bede laars, marskramers en hand werkslieden. Zijn bijnaam werd de benaming van zijn voorstellingen. Vanaf 9 september en even eens tot 24 oktober is in Rot terdam de tentoonstelling „Te kenen door de eeuwen heen" te zien, waarop de tekeningen zijn te bewonderen die zijn af gebeeld in de Boymans-agenda voor het komende jaar. Daar bij zijn meesterlijke studies van Rembrandt voor de „Staalmeesters", het blad „Voeten" van Dtlrer, het char mante portretje in aquarel van Delacroix en het „Gezicht op l'Estaque" van Cézanne. De verzameling bestrijkt de perio de van de late middeleeuwen tot heden. Verder zijn er teke- nigen van Fra Bartolomeo, Watteau, Tintoretto, Tiepolo, Rubens, Breugel de Oude, Jan van Goyen, Ingres, Menzel, Manet, Mondriaan, Kruijder, Appel, De Kooning, Warhol en Serra te zien. Voor een uitgebreide agen da, ook voor de komende dagen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant. bioscopen ALPHEN AAN DEN RIJN EURO CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 0, tel. 01720-20800): Rambo III (12); 18.45, 21.30. do. vr. za. wo. ook 13.45. zo. ook 13.45, 16.15. EU ROCINEMA II: Deadly pureuit (12); 18.30 21.00. do. vr. za. wo. ook 13.30. zo. ook 13.30, 16.00. EU ROCINEMA. Ill: Crocodile Dundee II (al); 18.45, 21.15. do. vr. za. wo. ook 13.45. zo. ook 13.45, 16.15. EUROCINEMA IV: Honneponn^ tje (al); 18.30. do. vr. ook 13.30. zo. ook 16.00. Cry freedom (al); 20.45. My little pony (al); za. zo. wo. 14.00. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19, tel. 071-121239): Rambo III (12); 19.00, 21.15. za. zo. wo. ook 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39, tel. 124130): De ondraaglijke lichtheid van het bestaan (al): 20.00. Deadly pureuit (al); Croco dile Dundee II (al); Honneponnetje (al); Salsa (al); 14.30, 19.00, 21.15. Junglebook (al); za. zo. wo. 14.30. TRIANON (Breestraat 31, tel. 123875): The last emperor (al); 20.00. REX (Haarlemmerstraat 52, tel. 071-125414): How do you like it (16); 14.30, 19.00, 21.15. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30, tel. 01718-74075): Reddock (12); do. t/m zo. wo. 14.45, 19.00, 21.15. ma. dl. 19.00, 21.15. CITY THEATER II: Gooi mama uit de trein (al); 19.00. Poli ce Academy V (al); 21.15. Avon tuur met een staartje (al); za. wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): The last empe ror (al); do. t/m zo. 20.45. ma. t/m wo. 20.00. Police academy 5 (al); do. t/m zo. wo. 15.45, 19.00. Three men and a baby (al); do. t/m zo. 14.15, 19.00. ma. t/m wo. 20.30. Babette's feast (al); do. t/m zo. 20.45. KINDERVOORSTELLING De reddertje8; za. zo. wo. 14.00. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13269): Hamburger Hill (12); vr. t/m zo. 20.00. The last emperor (al); ma. t/m wo. 20.00. KINDERVOORSTELLING Ghostbustere; za. zo. wo. 14.00. ZOETERMEER PROMENADE: Rambo III; do. ma. di. 20.00. vr. 19.00.' 21.30. za. zo. 14.00, 19.00, 21.30. wo. 14.00, 20.00. Prince: Sign o' the times; do. ma. di. 20.00. vr. 19.00, 21.30. za. zo. 14.00, 19.00, 21.30. wo. 14.00, 20.00. Crocodile Dunee II; do. ma. di. wo. 20.00. vr. za. zo. 19.00, 21.30. My little pony; wo. za. zo. 14.00. DEN HAAGASTA 1 (Spul 27, tel. 463500): Colore (16);; 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ASTA 2: Salsa... „It's hot" (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ASTA 3: Three men and a baby (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. BABYLON 1 (Win kelcentrum Babylon, tel. 471656): Man in love (16); 14.00. 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. BABYLON 2: De ondraag lijke lichtheid van het bestaan (al); 13.45, 20.00. BABYLON 3: Bright lights big city (12); 14.00, 19.00, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 19.00, 21.30. CINEAC 1 (Buiten hof 20, tel. 630637): Rambo 3 (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 2: Prince: Sign o' the times (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 3: A clockwork Orange (16); 18.45, 21.30. do. vr. ma. dl. ook 14.00. METROPOLE 1 (Carnegielaan, tel. 456756): Deadly pureuit (12); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPO LE 2: Crocodile Dundee 2 (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPO LE 3: The last emperor (al); 14.00, 20.30. METROPOLE 4: Cry free dom (al); 14.00, 20.30. METRO- POLE 5: The bedroom window (12); 18.45, 21.30. do. vr. ma. dl. ook 14.00. ODEON 1 (Heren gracht 13, tel. 462400): Rambo 3 (12); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 2: Honneponnetje (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 3: Police acade my 5 (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. ODE ON 4: Maybe baby (al); 13.45. 18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. e STUDIO 1 (Ketting straat 12b, tel. 656402): Nobody's fool (16); 19.15, 21.45. STUDIO 2: Maurice (16); 19.00, 21.30. STUDIO 3: Switching channels (al); 19.15. zo. wo. 15.00. Oci ciorni (16); 21.30. e HAAGS FILMHUIS: Zaal 1: House of games; 19.30, 21.45. Et dieu cr.ea la femme; Une flamme dans mon coeur; za. 24.00. Zaal 2: Une flamme dans mon coeur; 19.30, 21.45. za. 24.00. Zaal 3: do. ma. dl. 19.30, 22.00. vr. za. zo. wo. 19.30, 21.45. Empire of the sun; do. Wall street; vr. Blue velvet; za. Nuts; zo. NO way out; ma. Broadcast news; di. La fami- glia; wo. NACHTVOORSTELLINGEN CINEAC 1: Action Jackson (16); za. 00.15. CINEAC 2: Prince: Sign o' the times (16); za. 00.15. CINEAC 3: 9Vi weeks (16); za. 00.15. KINDERVOORSTELLINGEN e CINEAC 3: De reddertjes; za. wo. 14.00. zo. 13.15, 16.00. ME TROPOLE 5: Jungle book; za. wo. 14.00. zo. 13.15, 16.00. STUDIO 1: My little pony, zo. wo. 14.30. Nederlandse Taalunie stelt penning in DEN HAAG Het comité van ministers van de Nederlandse Taalunie heeft een Taaluniepenning ingesteld. De vergulde zil veren penning wordt jaarlijks toegekend aan een persoon of in stelling die „zich langdurig en aanwijsbaar verdienstelijk heeft gemaakt voor de integratie van Nederland en Vlaanderen op het gebied van de Nederlandse taal en letteren". De onderschei ding wordt voor het eerst in 1990 uitgereikt. Het ministerscomité zal zich over de toekenning laten adviseren door de beide voor zitters van de Raad voor de Nederlandse Taal en Letteren en de algemeen secretaris van de Nederlandse Taalunie. DEADLY PURSUIT' [OR: „Deadly pursuit" uu> Sidney Poitier, Tom Su™«tnger en Kirstie Alley. i;-je: Roger Spottis- 1ANCWp leidJ00- ^1. eerste zwarte Korerster Hollywood ken" antoofWoot zich terug te trek- ivan het witte doek. Om evensverhaal op papier te Die autobiografie er onder de titel „This Maar Poitier keerde zelf l'ma. temeer terug. Twintig jaar 00 u-I was hij haast in z'n eentje 6 00 gezicht van Zwart Holly- is 07? geweest. Een trieste een- f plek aan de top die hem Stldwel eens beneden werd Lang gekieurd Amerika. Waar aalT t|*sten vonden dat die Poi- Mef«de Hollywood-versie van 2.00 Ie Tom was. Poitier zelf Gezonfcnerde zich: „Ik maakte in een tijd dat de andere zwarte op de de schoenpoetsjongen >reekuiDat was bij MGM. Ik was (beetje de eenzaamste man stad Poitier is terug. Na sltuatirs elf jaar berelter van „In the Heat of !141. [Night", „Lilies of the *07!'' „To Sir with love", 01 een tamelijk doorsnee- Rijndi^hikel gekozen voor zijn Kantof-back, „Deadly Pursuit". 14-I6|titel en een dodelijke ach- kind^iging zoals er tientallen vooln dozÖn gaan. De eerdere 19^3 van de film, „Shoot to u. Leïwas evenmin een wonder 3254. vernuft. Maar Poitier er Weer een e^egante, en infid'£e ^eld in> zoaIs we dat nmiiiJaar geleden eigenlijk al ering nem gewend waren. Hij is ke doUeen zestig. En dat is hem lan te zien. De schrijvers het scenario (idee van Zimmel) hebben ook al- ïdaan om Poitier in z'n '•j* hfdigheid te laten. Met een nogelirProKen voor hu- adat de gehele film voor luchtigs zorgt dat een te- Lyicht moet zijn voor het ™9$-door-zee achtervolgings- "al dat ook door een com- geproduceerd had kun De stadsmens en de woudloper: Sidney Poitier en Tom Berenger klaar voor de dodelijke achtervolging door de bergen. nen worden. Poitier is een door de wol geverfde politie- inspecteur uit de stad. Een ele gante man, keurig in het pak, die achter een misdadiger aan moet door de wouden en ber gen van de Verenigde Staten tegen de grens van Canada aan (de opnames vonden plaats in Brits Columbia). Hij is op dat natuurterrein een vreemde eend in de bijt. Steun (beter gezegd: tegenwerking die door de omstandigheden in steun moet veranderen) krijgt hij van Tom Berenger als een soort eenzame woudloper. Be renger is de man die weet hoe je in de bittere kou gedraagt, hoe je de gevluchte misdadiger - die inmiddels zijn vriendin heeft gegijzeld - over de ber gen de pas afsniidt. Poitier is het blok aan het been. De man van de grootsteedse wetten van de misdaad, die niet kan begrijpen dat je in die barre natuur óók kunt leven. De film krijgt - terwijl de karak ters elkaar tegen wil en dank steeds dichter naderen - iets van de „buddy-movie". De films met twee helden die naar elkaar toegroeien. In Hollywood „durft" men tegen woordig een van die helden zwart en de andere blank te maken. Zie „Lethal weapon", waarin Mel Gibson en Danny Glover eigenlijk eenzelfde verhouding hebben. Het op vallende is dat in beide films de zwarte man de geciviliseer de en stabiele pi is. Terwijl de bl£ rauwdouwer mag zijn. Er zijn tijden geweest in Hollywoof T weederangskomiek Het maakt „Deadly pursuit" overigens verre van een per fecte film. Wel een film die met de bekende fascinerende filmflair van het hedendaagse Hollywood gemaakt is. De vi suele spanning en de visuele pracht van de beelden tillen de film uit boven de doorsnee thriller. En zodra je je mee laat slepen ben je geneigd een aan tal achtervolgingscliché's, een paar inconsequente draaien in het scenario te vergeten. Maar ze zijn er wel degelijk. Poitiers aanwezigheid is overigens een genot om te zien. Hij heeft nog alijd die sterke uitstraling op het doek. En hij kan tussen door zelfs een grapje maken dat elke andere zwarte acteur onmiddellijk als tweederangs komiek te kijk had gezet. Er- Sidney Poitier (60) na elf jaar terug op het bioscoopscherm gens in de bergen in de bittere kou, waar het duo zich moet ingraven, na een adembenemd gefilmde klimpartij tegen de rotsen, komt het tweetal een levensgrote beer tegen. In nood begint Poitier gekke ge zichten te trekken en geluiden te maken tegen het beest. Het dier vlucht. „Het zal met hem wel hetzelfde zijn als met de mensen hier" zegt Poitier. „Nooit een zwarte gezien". Goed, Poitier is terug. Zijn volgende film is al op komst, „Little Nikita". „Ik bouwde een fort om mezelf heen" zegt de acteur. „En je gaat beseffen dat dat helemaal niet zo nodig is". Dat fort was een privé-le- ven met zijn zes dochters, met zijn blanke vrouw Joanna Shimkus, die zijn tegenspeel ster was in „The Lost Man". Het was een van de eerste films waarin een zwarte ac teur en een blanke actrice een lijfelijke liefdesrelatie hadden. Ook al zegt de historie dat dat al in Poitiers „Guess who's co ming to dinner" gebeurde. Maar daarin hadden Sidney Poitier en Katherine Hough ton nauwelijks een scène sa men. Discriminatie werd daar op een andere manier aan de tand gevoeld. Comeback van Sidney Poitier ais politieman: Je ziet hem z'n 2 tig jaar niet aan. Poitier-nu is blij met de veran deringen in Hollywood. „Je kunt je niet voorstellen hóe blij" zegt hij. „Al zijn er nog schandalig weinig grote rollen voor zwarte actrices". Hijzelf deed achter de schermen z'n werk. Hij veranderde lang zaam de houding van Holly wood, maakte in 1980 nog de succesvolle film „Stir Crazy" (Richard Pryor en Gene Wil der), hij bemoeide zich pro- duktiegewijs met een aantal films. Was geinteresseerd in het ontstaan van de hip hop- cultuur en de film daarom heen. En is inmiddels weer te rug als acteur. En daar mag je blij om zijn. BERT JANSMA GRATIS ELKE WOENSDAG DE BIJLAGE Bil UW KRANT MET INFORMATIE OVER FILMS,MUZIEK THEATER, RECREATIE,EXPOSITIES EN EEN COMPLETE AGENDA door Bert Jansma John Lennon-film op komst sloten met Warner Bros. per is befaamd om zijn mini series. Hij produceerde inmid dels zo'n tachtig uur aan tv- voer („Roots", „The Thorn- birds" en „North and South") naast een aantal speelfilms. Zijn nieuwe plannen voor Warner Bros liegen er ook al niet om. Wolper heeft voor de kbmende twee jaar voor 150 miljoen aan films en series op het programma staan. Bijna klaar is inmiddels „Kunta Kin te: A Roots Christmas" met opnieuw Levar Burton (Kunta Kinte) en Louis Gos- set jr. (Fiddler). Wolpers eerstvolgende productie voor de bioscopen heet Imagine John Lennon", een film die nooit vertoonde beelden en onbekende muziek uit John Lennons privé-collectie moet bevatten. Open brieven van Zefirelli en Martin Scorsese De berichten over Martin Scorsese's „The last tempation of Christ" blijven ook de in ternationale vakpers overstro men. In het voorlaatste num mer van filmvakblad Variety een paginagrote advertentie van de Italiaanse regisseur Franco Zefirelli. Het is een open brief aan Tom Pollock, een van de topmensen bij Universal/MCA, de produ cent van Scorsese's film. Woorden zijn nauwelijks toe reikend om mijn schok, pijn en afschuw uit te drukken over de persverslagen die mijn woorden verdraaid heb ben" zegt Zefirelli. „Zelden heb ik journalisten moedwil lig zulke sensatie zien verko pen om aandacht te trekken". Hij ontkent ook maar de min ste antisemitische opmerking gemaakt te hebben, zegt zijn carrière zelfs te danken te hebben aan enkele joodse heren („gentlemen of the je- wish faith"), omschrijft Scor sese als een hoogstaand en vi- sionnair regisseur, Universal /MCA als een morele kracht („moral force") in Hollywood en nodigt vervolgens iedereen uit voor zijn film „The young Toscanini" tijdens het komen de filmfestival van Venetië. In het daaropvolgende num mer van Variety alweer een paginagrote advertentie. Nu van Martin Scorsese zelf, die zich in een open brief richt aan de bazen van Univer- sal/MCA: „Ik zal altijd dank baar blijven voor uw onge looflijke steun en aanmoedi ging gedurende een moeilijke periode". De eerste recensies zijn inmiddels ook in die vak bladen verschenen. Uit één van die recensies een mooi zinnetje: „Dit is een film die de meeste mensen liever ge zien hebben dan hem te bekij ken". Afwachten. Er is nog altijd geen kopie van de film bij de Nederlandse verhuur der UIP gearriveerd. a 18.1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 13