ubilerende irato in Europa oonaangevend Tien dagen lang Firato-jubileum DE F/RATO BEG/NT BIJ Trompetklanhen uit floppy-disc Hoogstaande technologie kan onvermoede gevolgen hebben K YAMAHA P® Super VHS -systeem: een van de best zichtbare nieuwtjes impact Disc tsucces tn deze tijd ya Eenvoudig muziek maken met de „personal composer" (ADVERTENTIE) nieuwe voor- en eind versterkers MX-50 CX-50 MX-70 CX-70 B&WBOXEN Nieuwste geluids boxen tijdens de firato bij krenning te beluisteren. ft* A A. j». 4* rni ■■■■■■■gp-j I ki]k-en luisterrijk^^ I NENLAND CcicUcSotvtmot WOENSDAG 24 AUGUSTUS 1988 PAGINA 9 Temidden van alle kijk- en luisterapparatuur nemen de elektronische muziekinstru menten op de Firato een ge heel eigen plaats in. De elek tronica heeft de instrumenten beter, kleiner, goedkoper, be trouwbaarder en eenvoudiger gemaakt. Daardoor is het bij voorbeeld mogelijk geworden een ingewikkeld instrument als piano of orgel voor een be taalbare prijs op de markt te brengen. Elektronische piano's zijn eigenlijk nooit als vervan ger van de akoestische piano beschouwd. Maar dat wordt nu anders door de nieuwe digitale elektronische piano's met „ge samplede" klanken van een echte piano. Die zijn niet al leen uitstekend van kwaliteit, maar door de MIDI toepassing (Musical Instrument Digital Interface) ook aan te sluiten op andere elektronische muziekinstrumenten. Het is dan ,ook wel te verklaren dat de belangstelling voor deze nieuwe generatie piano's veel groter is dan de fabrikanten ooit hadden durven dromen. De nieuwe generatie synthesi zers gebruikt digitaal opgeno men klanken als basisgeluid. De bespeler kan nu zelf een klank maken, die instelling opslaan in het geheugen en op elk gewenst moment gebrui ken. Voorgeprogrammeerde „fabrieksklanken" zorgen er voor dat de nieuwe gebruiker meteen aan de slag kan, ter wijl het met behulp van losse floppy-discs eenvoudig is al lerlei nieuwe klanken te ko pen, te ruilen of te lenen. De moderne samplers geven een scala aan gebruiksmoge lijkheden. Met een sampler, gekoppeld aan een toetsen bord. kunnen zeer natuurge trouw geluiden worden nage bootst. Zo kun je met een elek tronische piano niet alleen pia- noklanken weergeven, maar ook (echte) trompetklanken of drumsof auto's De traditionele orgels hadden het de laatste tijd moeilijk, maar zitten nu weer in de lift. Want ook bij deze instrumen ten heeft de digitale techniek geleid tot een verbeterd geluid en een gemakkelijker bespeel baarheid. Tot slot is er aan dacht voor ontwikkelingen op het gebied van computermu ziek. Dank zij de digitale tech nieken in vrijwel alle elektro nische muziekinstrumenten is het nu ook mogelijk een gewo ne, losse huiscomputer te ge bruiken voor een aantal stuur- functies, vooropgesteld dat het juiste programma wordt ge hanteerd. De computer kan te vens worden gebruikt om het opgenomen geluid bij te wer ken. Voorts zijn er zelfs com putersystemen waarmee gelui den digitaal kunnen worden opgenomen (als met een recor der) en bewerkt. Dat zijn ap paraten die alles doen en waarvoor nu nog een complete opnamestudio nodig is. Een van de „zichtbaarste" nieuwtjes op de komende Fira to is het Super VHS-systeem. Daarmee wordt een beeldkwa liteit mogelijk gemaakt die zelfs beter is dan de huidige televisieweergave. Normale, goede televisiebeelden bestaan uit ongeveer 340 beeldlijnen. De huidige klassieke VHS-re- corder komt tot 240 lijnen; Su per VHS daarentegen haalt meer dan 400 beeldlijnen. Bij het Super VHS-systeem wordt bovendien het principe van signaalscheiding toegepast. Bij televisieuitzendingen wordt het Y-signaal en het kleursig- naal gemengd uitgezonden. Op de videoband worden deze sig nalen (zowel bij VHS als Super VHS) gescheiden opgenomen, in verschillende frequenties. Het wezenlijke verschil tussen de twee systemen ligt vooral in de signaalverwerking: bij VHS wordt het combinatiesig naal FBAS (Farb, Bild, Ampli tudes Signal) gebruikt. Hier door kan het voorkomen dat storingen optreden zoals bij voorbeeld „kleuroverspre- ken". Bij Super VHS worden de twee afzonderlijke signalen gescheiden verwerkt. Dit voorkomt storingen, maar maakt wèl een nieuwe verbin ding met het tv-apparaat noodzakelijk. Toekomstige televisies worden van een Su per VHS-aansluiting voorzien; voor oudere toestellen is een aanpassingsset leverbaar. Videorecorders voor „de huis kamer" worden (uit kosteno verwegingen) niet ontworpen om over te spelen, zodat als men het toch probeert, de kwaliteit aanzienlijk minder wordt. Voor de bezitters van bijvoorbeeld camcorders is dat jammer, want elke montage van het opgenomen materiaal gaat nu gepaard met kwali teitsverlies. Bij Super VHS is het kwaliteitsverlies bij de eer ste keer kopiëren nog zo ge ring, dat de kwaliteit nog steeds beter is dan bij de stan daard VHS. Het video-filmen zal mede hierdoor dan ook een flinke opbloei kunnen bele ven; niet alleen bij de camcor ders met een normale formaat cassette, maar ook bij VHS- compactcassettes, die nu S- VHS-C gaan heten. Wie ten volle van Super VHS wil ger nieten, zal wel speciale banden moeten aanschaffen. compact disc is hèt :es van de jaren tach- Het zilveren schijfje tt niet alleen een on- kwaliteitsverbe- ook beschadiging plaatje (het grote bij grammo- is goeddeels Vandaar ook n ras tempo steeds mensen een cd aan- worden steeds vooral in de afspeelap- wordt steeds goedko- de plaatjes zijn de jaren sterk in prijs ge- Was die gemiddelde 1986 nog 45 gulden, vo- kwam ze uit op 34 gul- inmiddels komt de 25 in zicht. telg van de cd-fa- s cd-video, op de Firato van stands te bewonde- nu toe werden beeld vrijwel [escheiden gebruikt. Cd- combineert het digitale van een cd-speler met video-signaal. Op wordt een audio- medium gecreëerd, dat aan de hoge kwa- die de consument, de cd kent. gewend is. Zonder daar lang bij stil te staan pakken de meeste mensen de telefoon en brengen (als het meezit) binnen enkele ogenblik ken direct contact tot stand met een vriend of vriendin, familielid, za kenrelatie of informatie dienst in binnen- en bui tenland. Evenzo gemak kelijk stapt men in een auto, trein of vliegtuig om zich in korte tijd te ver plaatsen over relatief gro te afstanden. Het zijn vormen van commu nicatie die onderhand vanzelf sprekend zijn geworden. Ge worden, want ooit verliep communicatie heel wat moei zamer. Koeriers te paard, post duiven en zeilschepen deden er aanzienlijk langer over om een boodschap op de plaats van bestemming te krijgen. De komst van snellere com municatiemiddelen heeft grote gevolgen gehad, niet alleen voor de wijze waarop mensen onderling communiceren maar voor vrijwel alle aspecten van de samenleving. Een voorbeeld daarvan is het cOtbreken van de Eerste We reldoorlog. Met name tele graaf, telefoon en trein speel den daarbij een rol van bete kenis. De bestaande diploma tieke gewoonten en gebruiken bleken niet te zijn berekend op de tot dan toe ongekende snelheid waarmee boodschap pen plots konden worden overgebracht. Er werden ulti matums over en weer gestuurd waarin antwoord werd geëist binnen luttele uren. De ver antwoordelijke staatshoofden en ministers konden of wilden niet zo snel bij elkaar komen voor overleg en besluitvor ming. De ultimatums verstre ken, met alle gevolgen van dien. Technologie kan dus on vermoede gevolgen hebben. Op de educatieve manifestatie „Het Elektron 88" wordt ge tracht een breed publiek een zo goed mogelijk inzicht te verschaffen in relevante tech nologische ontwikkelingen, toepassingen en gevolgen. Het Elektron 88 zal van 26 augus tus tot en met 4 september aanstaande in de Amsterdamse RAI gelijktijdig met de Firato plaatsvinden. De manifestatie is erop gericht de dreigende informatiekloof als gevolg van de aanzwellende stroom tech nologische ontwikkelingen en toepassingen te dichten. Het onderwijs heeft daarbij spe ciaal de aandacht. Het hoofdthema van Het Elek tron 88 is communicatie. Dit thema spitst zich toe op drie belangrijke gebieden: het wo nen, het werken en het leren/ studeren. Een belangrijke kenmerk is de wisselwerking die in toene mende mate plaatsvindt tussen de mens en de diverse techno logische hulpmiddelen en toe passingen. Er is niet langer sprake van eenrichtingverkeer waarbij de gebruiker of consu ment passief afwacht wat wordt voorgeschoteld. Een ander kenmerk is het ver vagen van duidelijke grenzen tussen het werk, de school of het opleidingsinstituut en de woning. Telewerken is daar een voorbeeld van. Een groei end aantal mensen gebruikt thuis, een personal computer voor administratieve werk zaamheden. Modem en facsi mile (fax) maken het mogelijk berichten, teksten en dergelij ke te ontvangen en te verzen den. Tele-educatie is een ander voorbeeld. De Open Universi teit en diverse opleidingsinsti tuten hebben experimenten opgezet. Met de personal com puter thuis kunnen opgaven en huiswerk over telefoonlij nen worden verstuurd en bin nen enkele uren worden be antwoord. „Elektronische post" is slechts een van de vele diensten die op Het Elektron 88 worden belicht. Er wordt tijdens de manifestatie ge tracht inzicht te verschaffen in de samenhang tussen de ont wikkelingen. Ook de techniek van beeld plaat of Laser Vision voor educatieve toepassingen zal uitvoerig op Het Elektron 88 aan bod komen. De cursist kan direct op het getoonde lesma teriaal reageren, bijvoorbeeld door het beantwoorden van vragen. Dit lesmateriaal kan bestaan uit een combinatie van teksten, film- of videobeelden en geluid. Er is inmidels een groot aantal cursussen en trai ningen op beeldplaat gezet, een aantal dat de komende tijd fors zal toenemen. Er zijn cur sussen voor middelbare scho lieren, voor machinisten in op leiding, voor kraandrijvers, medici enzovoort. Een belang rijk deel daarvan wordt ge toond op Het Elektron 88. De moderne communicatie- voorzieningen en -mogelijkhe den maken het huis of de wo ning van een relatief „afgele gen" plek tot een in potentie bruisend middelpunt van acti viteiten als leren, studeren en AMSTERDAM - In de Amsterdamse RAI is van daag de vijfentwintigste Firato geopend, met we derom de nieuwste ont wikkelingen op het ge bied van audio- en vi deoapparatuur. Vandaag en morgen gaan de deu ren alleen open voor de vakhandel; vanaf over morgen is het grote pu bliek welkom. Tien dagen lang (tot en met 4 septem ber) kunnen de liefheb bers genieten van alles wat er te vinden is op het gebied van beeld, geluid en muziek. Net als voorgaande keren ma ken aparte manifestaties deel uit van de tentoonstelling. Zo is er de Studio Firato, waar het publiek een kijkje kan ne men achter de schermen van de Nederlandse omroepen. Ook het Elektron, de educatie ve manifestatie over elektroni ca en informatica, bedoeld voor leerlingen in het voortge zet onderwijs, wordt wederom gelijktijdig met de Firato ge houden. „Communicatie" is dit keer het centrale thema van Het Elektron. Sinds jaar en dag komen tel kens een dikke driehonderd duizend bezoekers naar de Fi rato. Voor het merendeel man nen, maar het aantal vrouwe lijke bezoekers neemt gestaag toe. De gemiddelde leeftijd van de bezoeker ligt net boven de 30 jaar en hij/zij komt veel al met gerichte aankoopplan nen naar de Firato, zo blijkt uit het bezoekersonderzoek van vorige jaar. Van hen heeft 65 procent een specifieke be langstelling voor geluidsappa ratuur, 29 procent komt spe ciaal voor de videoapparatuur, terwijl 24 procent vooral voor de (kleuren)televisie komt. Daarnaast tonen de bezoekers relatief veel belangstelling voor computers (16 procent) en muziekinstrumenten (8 pro cent). De openingstijden van de 25e Firato zijn: weekdagen 10.00- 17.00 uur en 19.00-22.00 uur; weekends 10.00-17.00 uur. Het Elektron is vooral bedoeld voor scholieren, maar is ook voor ouderen interessant. FOTO: werken. De „thuiswerkers" die gebruik maken van hun personal computer zijn een goed voorbeeld voor het ver vagen van de grens tussen kantoor en woning. Vanuit het huis kunnen ook financiële za ken worden geregeld (teleban kieren o.a. via Girotel) en kunnen boodschappen worden besteld (telewinkelen onder meer via Comp-U-Card en Ja mes Telesuper). Bovendien heeft men ook vanuit het huis toegang tot zeer veel informa tie, via elektronische informa tiediensten (Teletekst, Viditel, diverse satellietzenders). De PR mogelijkheden om informatie op te vragen dan wel te selec teren zullen de komende tijd onder invloed van sterk ver beterde hardware- en softwa retechnologie toenemen. Een groot aantal van deze moge lijkheden is daadwerkelijk te zien op Het Elektron 88. kijkers. Veel mensen komen naar de tentoonstelling met het voor- FOTO: PR De Firato trekt niet alleen maar opgezette doel iets te kopen. kort hebben om alle nieuwtjes, de speciale presentaties, de op tredens van artiesten en de (li- ve)uitzendingen van radio- en televisieprogramma's te zien. „Je zou haast zeggen dat ook op het gebied van de nieuwtjes deze jubileum Firato een hoog tepunt vormt, met de intro ductie van enkele écht nieuwe produkten", aldus de RAI-di- recteur die verwacht dat de DAT-recorder (de cassettere corder die digitaal opneemt) in alle glorie op verschillende stands getoond zal worden. De consument die de Firato aangrijpt om zich te oriënteren op een cd-speler krijgt het moeilijk, want hij kan nu ook kiezen voor de combinatie cd- video. De multiplayer, waar mee je ook kan zien wat je hoort, is een van de belang rijkste nieuwtjes en zal naar verwachting ook kort na de tentoonstelling te koop zijn. Een andere belangrijke novi teit is volgens Bakker het nieuwe Super-VHS-systeem dat tijdens de Firato voor het eerst op grote schaal wordt ge presenteerd. „Dat super is in dit geval niet zomaar een loze (reclame)kreet, maar slaat op een duidelijke verbetering van de kwaliteit, waardoor beelden nóg mooier en helderder op de buis verschijnen", aldus de en thousiaste directeur. .;?v jubileum-Firato geeft $°P redenen tot hoogge le nde verwachtingen. En mag ook wel, vindt de ^|r L.J. Bakker, direc ts r Beurzen en Tentoon- ■gj lingen van de RAI. Firato is dit jaar im- rs de belangrijkste ten- iistelling op het gebied i beeld, geluid en mu- g c in Europa. Bakker: (f it houdt dan tevens de $5 wachting in dat we be- gstelling uit het bui- S; fend zullen krijgen". §i ingstelling zal er in elk ge- zijn van de buitenlandse *iandel. De vakgenoten uit ië en Duitsland zijn voor eerst speciaal uitgenodigd r de handelarendagen. De :£feto is als vakbeurs uitge- id tot een belangrijke ont- 3 moetingsplaats. Dat blijkt ook wel uit de bezoekcijfers op de handelarendagen twee jaar ge leden. Er werden toen voor het eerst twee vakdagen ge houden en dat resulteerde in vergelijking met 1984 in bijna een verdrievoudiging van het aantal bezoekers: zo'n 15.000 tegenover 5.300. In het licht van het totaal aan tal verkooppunten (ongeveer achtduizend) vormen die vijf tienduizend vakbezoekers dus een respectabel aantal, maar vergeleken met de kleine 300.000 particuliere bezoekers die de Firato twee jaar geleden registreerde valt dat aantal minder op. Over hoe nu eigen lijk die Firato-bezoeker eruit ziet zegt directeur Bakker: „Tamelijk jong in elk geval, als we zien dat tweederde tus sen de 16 en 30 jaar is. Op grond van die leeftijd zou je wellicht denken dat daar rela tief veel „kijkers" tussen zit ten, maar dat wordt gelogen straft door cijfers waaruit blijkt dat meer dan veertig procent van de bezoekers bin nen een half jaar audio-appa- ratuur denkt aan te schafffen en zo'n 27 procent tv- en vi- deo-apparatuur" Een ander opmerkelijk gege ven over het Firato-publiek is volgens Bakker de hobby van de bezoekers. „Bij de vraag, twee jaar geleden, naar hob by's antwoordde 35 procent van de bezoekers „muziek". Dat ligt nogal voor de hand denk je dan. Maar het percen tage krijgt een extra dimensie als uit een volgende vraag blijkt dat bij bijna de helft van alle Firato-bezoekers een muziekinstrument in huis dat ook daadwerkelijk bespeeld wordt". NOVITEITEN Wie naar de Firato gaat, zal waarschijnlijk aan één dag te De „Personal Music Com poser" (PMC 100) 'van Philips is bedoeld voor mensen die plezierig mu ziek willen maken, zonder dat ze dat op de traditio nele wijze moeten leren. De PMC 100 is een combi natie van een stereo-cas setterecorder en een syn thesizer, die door gebruik te maken van geavanceer de software tot muzikale hoogstandjes in staat is. Het apparaat heeft voldoende ingebouwde muzikale intelli gentie om te voorzien in de be hoeften van mensen van ver schillende muzikale niveaus. Maar ook beginners kunnen al meteen goed klinkende melo dieën op het toetsenbord spe len. Het creëren van eigen composities is een kwestie van minuten. De composer beschikt over een zogeheten soft-touch toet senbord met twee octaven, waarop niet alleen foutloos ge speeld kan worden met een standaard of eigen gemaakte begeleiding, maar dat ook ge bruikt kan worden als nor maal toetsenbord met of zon der begeleiding. Verder is het mogelijk muziek noot voor noot te componeren met een bereik van vier octaven. In het digitale geheugen van het apparaat kan de muziek worden opgeslagen, maar ook direct worden teruggespeeld. Afzonderlijke instelbaarheid van de zes muzieksporen (in strumenten en volumes) en controle over honderd FM in strumentgeluiden, twaalf be geleidingsstijlen, vier afspeel- manieren, drums, tempo en dergelijke maken de mogelijk heden om te mixen en te ar rangeren bijna eindeloos. De prijs zal rond de vierhon derd gulden komen te liggen. Personal Music Composer van Philips.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 9