ragmenten leiden tot compositie an Beethovens „tiende symfonie lit in dorpje bij Parijs Lnn Ramsey verleden Belangstelling voor Bayreuth gigantisch PREMIERE IN OKTOBER IN LONDEN Musical Barnum eind september in Scheveningen in première H CUNST fieidaetSou/uMitDINSDAG 16 AUGUSTUS 1988 PAGINA 13 ?nigii dag it tWi ïi* finajg, *17° wor aan wor que ANGELES De Ame- aanse filmactrice Ann msey is eind vorige week 59-jarige leeftijd aan keel- iker overleden. Haar laat- film is „Throw Momma m the Train", waarin zij nny DeVito's moeder elt. De film was een kas- l ces in de Verenigde Sta- en Ramsey werd voorge len voor een Oscar. Ann insey speelde ook de ge ne moeder in „The Goon- uit 1985 en Nick Noltes eder in „Weeds" uit 1987. s mi Van msey jderd I, di r (13. sn< Record aantal bezoekers naar straattheater in Limburg HEERLEN Het zesde Limburgse straat theaterfestival heeft van 5 tot en met 14 au gustus een record aantal bezoekers getrok ken. De 106 gratis voorstellingen van twaalf internationale groepen in 29 ge meenten in Limburg trokken meer dan 66.000 bezoekers. Dit zijn er ruim 24.000 meer dan verleden jaar, zo heeft de Stich ting Limburg Straattheaterfestival bekend gemaakt. Het gemiddelde aantal bezoekers per voorstelling bedroeg thans 630. In 1987 waren dit er ongeveer 400. Op grond van dit succes staat het vast dat het festival wordt voortgezet, aldus de organisatie. Spork Het voorwerp dat deze mevrouw nog al mysterieus aan de camera toont wordt, althans door een ontwerper in München een „spork" genoemd, zijnde de kruising van een een spoon (lepel) en een vork. Het eetvoorwerp zal gedurende de Olympische Spelen in Seoul worden ge toond op een ten toonstelling die wordt georgani seerd door het Duit se Goethe Instituut. FOTO: AP BAYREUTH Dit jaar is de kloof tussen vraag naar en aanbod van plaatskaarten voor de jaarlijkse Bayreuther Festspiele groter geweest dan ooit tevoren. Op elk be geerd plaatsbewijs voor de 30 voorstellingen op de Grüne Hügel moest dit jaar 7 keer „nee" worden verkocht. Directeur Wolfgang Wagner noemt het aantal van 350.000 afwijzingen op een aanbod van ruim 50.000 kaarten „gigantisch." Zelfs vele leden van het Gesellschaft der Freunde Bayreuths moesten met lege han den weggestuurd worden. Van de intussen bijna 3.000 leden van het genootschap van weldoeners kon maar eenderde volledig tevreden worden gesteld. Een vierde kon niet alle kaarten krijgen die het wilde en 500 „Freunde" gingen met lege han den naar huis. Een kleine 600 leden van de vriendenkring had maar helemaal niet om plaatsbewijzen gevraagd. Over de toekomst hoeft Festspielleiter Wolfgang Wag ner zich geen zorgen te maken. De financiën zijn bij geringere inkomsten als dit jaar al gezond en bovendien brengen investeringen op de lange termijn, zoals de installa tie van kostbare hydraulische toneel installaties voor de Ring des Nibelungen van 1983 van het duo Georg Solti-Peter Hall, hun geld op. crf>n -?PocTÉ>n Geen Gebruik maakte van de adeaul 3' iNDEN Als u soms lacht dat de Negende jan Beethoven het laatste rerk van belang was in Europese muziekge- chiedenis, hoedt u zich in voor de tiende. Het we on2ni§ overgebleven deel wette an de symfonie die iikenb leethoven op zijn sterf- aringki e(j jn 1827 moet zijn be- onnen, beleeft binnen- ort eindelijk zijn pre- lière. Het is met veel toeite en hoofdbrekens Teconstrueerd uit te rn resjuggevonden fragmenten 5.-. °7(^ Beethovens oorspron- elijke handschrift. Wanneer het aan het einde an dit jaar wordt uitgevoerd l de Royal Festival Hall in RETR onden, wordt daarmee de elofte vervuld die Beethoven 5 athJïl jaar geleden deed, name- oea jk dat zijn eerstvolgende rmfonie in Londen in pre- ir pi lière zou gaan. Beethoven deed deze belofte acht dagen voor zijn dood, gekweld door armoede en pijn. Zonder erom gevraagd te hebben, ontving hij van de Philharmonic So ciety in Londen een bedrag van honderd pond om zijn lasten te verlichten. Hij was vastbesloten te „bewijzen hoe zeer ik het medeleven van deze edelmoedige Engelse heren met mij en mijn jam merlijk lot waardeer.". Destijds verzekerde hij één van zijn vrienden dat de ruwe opzet van zijn tiende symfo nie al in de la van zijn bureau lag. Na zijn dood kon echter niemand de bladmuziek vin den en schreef men de symfo nie af als een verzinsel van een oude man. Het verhaal van de biograaf van Beetho ven, Karl Holz, over hoe hij naar Beethoven had geluis terd terwijl die het eerste deel van de symfonie speelde op de piano, werd door latere biografen niet serieus geno men. Volgens Holz begon de symfo nie langzaam en rustig in E- groot en over in een in c-klein hij geleidelijk allegro Vijf jaar geleden bestudeerde de musicoloog Barry Cooper de manuscripten van Beetho ven in de bibliotheek van West-Berlijn. Hij vond een aantal stukken muziek in klad, die precies overeenkwa men met de beschrijving van Holz. Tot dan toe had men de papieren geclassificeerd als een onvoltooide ouverture, rimar Cooper meende iets bij zonders op te merken. Op een bladzijde van het schrift stond geschreven „ein de van het eerste deel" en toen hij omsloeg las hij „de nieuwe symfonie". Cooper publiceerde zijn bevindingen in een wetenschappelijk tij schrift en poneerde de stelling dat dit de lang gezochte tien de moest zijn. Hij had het ge luk dat in dezelfde week de beheerder van het archief in Bonn eveneens met enkele ontbrekende stukken op de proppen kwam. Door de twee vondsten naast elkaar te leg gen zag hij, naar eigen zeggen, „hoe Beethoven zich het be gin van zijn symfonie had voorgesteld' Om zijn eigen nieuwsgierig heid te bevredigen onder wierp Cooper elk stukje mu ziek aan een nauwkeurig on derzoek. Geen van de stuk ken was langer dan twintig maten, het ging soms om een paar seconden muziek. Door zich in te leven in Beethovens werkwijze, rangschikte hij de stukjes niettemin tot een ge heel van ongeveer veertien minuten. „Ik ben zo dicht mo gelijk bij de originele opzet gebleven", zegt hij. „Ik moest een aantal harmonieën invul len en een paar overgangen componeren, maar er zit geen enkel thema van mijn hand bij. Die zijn allemaal van Beethoven zelf". De negende symfonie shoc keerde nogal wat tijdgenoten van Beethoven door de weer galoze zangpartijen aan het eind. De tiende zou op haar manier revolutionair geweest zijn, omdat Beethoven daarin geen gebruik maakte van de traditionele afbakeningen die binnen een groot muziekstuk de overgang van het ene deel naar het andere markeren. De symfonie zou daardoor een vloeiender verloop hebben gehad dan men gewend was. Cooper verwacht de nodige kritiek van musici die het er niet mee eens zijn dat hij het heeft gewaagd met Beetho vens geheiligde bladmuziek te knoeien. Hii is er echter van overtuigd aat de uitvoering van de tiende symfonie het publiek duidelijk zal maken welke weg Beethoven zou hebben ingeslagen als hij niet al op zesenvijftig-jarige leef tijd was gestorven. De tiende zal op achttien ok tober in Londen worden uit gevoerd door het Royal Li verpool Philharmonic Or chestra, onder leiding van Walter Weller. De ontdekker van de symfonie is blij dat de Royal Philharmonic Society de beloofde symfonie na al die jaren nog wil hebben. NORMAN LEBRECHT (c- )The Times, Londen mm Meegeren-vervalsingen. nocx^ artier stalt „echt vals" -EN-JOSAS Wat ichter- ff nog echt in deze we- 1? En wat is kunst en niet? Die vragen zijn tellen na een bezoek de spectaculaire expo- „Vraiment Faux" it Vals), georganiseerd het sjieke Franse ju inhuis Cartier. Tot 18 imber zijn in het itterende museumpark 6# de Fondation Cartier 3» Jouy-en-Josas, tussen f. 14,64 ijs en Versailles, vele nen van vervalsing, laak en imitatie geëta- 'd. Een ware nepwe- heeft dat opgeleverd; de echte Han van igerens via imitatie Joste-shirts en Cartier- .j" 'loges tot opblaasbare uwen en open haard- f.39,5' iQ mens is ingenieus, ook in 'vervalsen. De „verbeter- Picasso's van de Parijse Holder Vido (hij rekent onge- 180 gulden per uur voor copie van meesterwerk, „mooie Vermeer" komt zo 8000 gulden terwijl een driaan niet meer dan 1500 'en hoeft te kosten) zijn r de leek nauwelijks van origineel te onderscheiden, 'onderenswaardig zijn ook valse zeldzame postzegels de Fransman Jean de Spe- ir, al zullen benadeelde fi- isten daar anders over ken. Maar bewondering is juist het woord dat men artier op deze expositie liever niet hoort. Het bruine decor van grafkelders waarin de tentoonstelling begint zegt genoeg. „Imitatie doodt de creativiteit en kan bovendien erg gevaar lijk zijn", staat in het met een matje kunstgras beklede pers- dossier. Ter illustratie van de aan namaak verbonden risico's een vals medisch ontsmet tingsmiddel, dat - verkocht onder een bekende merk naam - opdook in een Argen tijns ziekenhuis. In plaats van te ontsmetten vrat het de me dische apparatuur aan. Bewondering Toch vallen bewondering en een neiging tot glimlachen niet altijd te onderdrukken bij deze bizarre verzameling nep. De Amerikaan David Stein bijvoorbeeld geniet een repu tatie als „vervalser van de eeuw". Veel beter dan onze ei gen Van Meegeren grossierde hij tussen 1963 en 1967 in meesterwerken. Het leverde hem een miljoen dollar op en ruim vier jaar cel in New York, Parijs en Toulouse. Niet toevallig kunstcentra. Picasso zelf werd door Stein gefopt en schreef op de achterkant van een door de vervalser voorge houden pastel: „Dit schilderij is echt van mij". Wie met het valse echt geld wil verdienen kan op de ge dachte komen dan maar met een vals geld te fabriceren. De Fransen blijken daarin experts getuige de vele valse biljetten van met name 50 francs die de ronde doen. Dertig procent van de in omloop zijnde tien tien-francsstukken zou even eens vals zijn, vandaar het be- Boven: Een „mooie Vermeer" kost f 8000,- bij de Parijse schilder Vido. sluit een nieuwe munt te slaan. Een Nederlands briefje van honderd vertegenwoor digt onze valsmunters, al kan de wel erg bleke De Ruyter niet echt overtuigen. In een ander domein valt met valse gebitten, kunstbenen, valse borsten en nog vele an dere proteses een best aardige mens in elkaar te zetten. Bedrog Maar naast de luchtiger gepre senteerde artistieke fraudes met komische Mona Lisa-va- rianten van onder andere Mike Bidlo en Daniel Spoerri wil de expositie (noblesse obli ge) toch vooral waarschuwen tegen het industriële bedrog, dat volgens Cartier inmiddels vijf procent van de wereld handel treft. Dat wil zeggen een jaaromzet van 100 miljard dollar. De beschuldigende vin ger wijst uiteraard naar het Verre Oosten, waar Korea, Taiwan en Hong Kong de er kende kampioenen van het ongeoorloofd copiëren zijn. Maar op de kaart met de „rode landen ook Nederland en En geland. De rechercheurs van de verenigde fabrikanten van luxe-artikelen hébben in ons land voor miljoenen aan valse kwaliteitskleding, -horloges en -parfum ontdekt. Demonstratief reed een door links: „Echt valse" Cartier horloges. Cartier ingehuurde stoomwals eens over een berg nep heen. Het leverde tenminste nog een niet onaardige brei wijzers en bandjes op die in Josas valt te bewonderen tussen samenge perste Ferrari-zonnebrillen en Lacoste-shirts. Allemaal vals, zo is te hopen. De expositie 'Vraiment Faux' is nog tot 18 september te zien op het landgoed van de Fon dation Cartier, 3 Rue de la Ma nufacture, Jouy-en-Josas (ligt aan de A 86 tussen Parijs en Versailles). Dagelijks van 11 00 tot 19 00 uur geopend, zaterdag en zondag tot 20 00 uur. Toegang 35 francs. BOB VAN HUËT Ex-Beatle Paul McCartney: Lennon-biografie „vuilnis" LONDEN Ex-Beatle Paul McCartney is zeer ontstemd over de biografie van John Lennon die onlangs is verschenen. In een interview met de Daily Mail noemt McCartney „The Lives of John Lennon" van Albert Goldman een „stuk vuilnis" en hij ontraadt iedereen zelfs ook maar van het boek kennis te nemen. McCartney spreekt tegen dat Lennon een homoseksuele relatie had met Beatle-manager Brian Epstein, zoals in het boek wordt gesuggereerd. De ex-Beatle zegt nooit de geringste aanwijzing te hebben gehad dat Lennon homofiele neigingen had. „In tegen deel, John werd altijd erg aangetrokken door vrouwen," zegt hij. Goldman, die zegt dat hij 6,5 jaar onderzoek heeft gedaan voor zijn laatste biografie en 1.200 mensen, die Lennon van nabij heb ben gekend, heeft geïnterviewd, is bepaald niet complimenteus over zijn onderzoeksobject. In de periode kort voor zijn dood in 1980 na een aanslag door een geestelijk ontspoorde man in New York gedroeg Lennon zich als een wereldvreemde kluizenaar, tot over zijn oren onder de dope en lijdend aan een soort ano rexia, stelt de 60-jarige biograaf, die al eerder geld in het laatje kreeg met een boek over Elvis Presley. McCartney erkent dat Lennon het een tijd te kwaad heeft gehad met verdovende middelen. Maar in 1975 toen zijn Japanse gezel lin Yoko Ono een zoon ter wereld bracht had hij zich helemaal ontworsteld aan de drugsellende, stelt McCartney. De Amerikaanse uitgever blijft zich volledig achter het boek van Goldman opstellen en zweert dat de koper van het boek een „uitputtend gedocumenteerde, grondige en accurate biografie" in handen krijgt. Om de proef op de som te nemen moet in de VS, waar het boek al in de handel is, 25 dollar (bijna 54 gulden) worden neergeteld. In Groot-Brittannië, waar het op 22 augustus uitkomt, is het werk op 15 pond geprijsd. Voor een uitgebreide agenda, ook voor de ko mende dagen, raadplege men „UIT", de gratis we kelijkse bijlage van deze krant. ALPHEN AAN DEN RIJN ROCINEMA I (Vari Boetzelaer- straat 6. tel. 01720-20800): Rambo III (12); 13.45. 18.45, 21.30. EUROCINEMA II: Hon- neponnetje (al); 13.30, 18.30. EUROCINEMA III: Crocodile Dundee II (al); 13.45, 18.45, 21.15. EUROCINEMA IV: Poli ce Academy V (al); 18.30. Cry freedom (al); 21.00. My little pony (al); 14.00. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19, tel. 071-121239): Rambo III (12); 14.30, 19.00, 21.15. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39. tel. 124130): De ondraaglijke licht heid van het bestaan (al): 20.00. Prince sign the times (al); Cro codile Dundee II (al); Honne- ponnetje (al); Salaa (al); 14.30, 19.00, 21.15. Junglebook (al); ma. di. wo. 14.30. TRIANON (Breestraat 31, tel. 123875): Last emperor (al); 14.30, 19.00, 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52, tel. 071-125414): Telefono Rosso (16); 14.30. 19.00, 21.15. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30. tel. 01718-74075): Police Academy V (al); 14.45, 19.00, 21.15. CITY THEATER II: Wall street (al); 14.45, 19.00, 21.15, behalve wo.midd. Reddertjes (al); wo. 14.45. SCHEVENINGEN „Barnum" is de naam van de nieuwe grote Ne derlandse musical die op 27 september in Schevenihgen van start gaat. Het stuk gaat over het aangrijpende levensverhaal van Phineas Taylor Barnum, één van de kleurrijkste figuren uit de Amerikaanse showgeschiedenis. Hij was onder andere de initiatiefnemer van het beroemde circus „The greatest show on earth". De musical - uitgebracht door Joop van den Ende productions - be staat uit een combinatie van acteren, dansen, zingen, acrobatiek, jongleren en koordansen. De hoofdrol wordt vertolkt door Mike Burstyn. „Barnum" werd geschreven door Mark Bramble en wordt geregisseerd door Buddy Schwab. De musical is bestemd voor de hele familie. De cast van Bar num, v.l.n.r.: Mar- loes van den Heu vel, choreograaf Buddy Schwab, Lills Mackintosh, Mike Burstyn, spreekstalmeester Fred Butter, Jacky van Oppen en Rick Somsen. FOTO: ANP

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 13