Christelijke agressiviteit
sinds Auschwitz subtieler"
Kleine Eusebiuskerk
gaat tegen de grond
PeidócCouACui
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
kerk
wereld
Vaticaan vraagt bedrijfsleven
Brazilië steun voor mediaproject
Wankelende dictatuur
CeidócSotvuwt
DONDERDAG 11 AUGUSTUS 1988 PAGI [J
UNESCO-vredesprijs voor frère Roger Schütz van Taizé
PARIJS Frère Roger Schütz, oprichter en prior van de oe
cumenische leefgemeenschap van Taizé, is onderscheiden met
de UNESCO-vredesprijs 1988. Aan de prijs is een bedrag ver
bonden van ruim 130.000 gulden. Frère Roger krijgt de prijs
voor „zijn werk voor de vrede en de verzoening en de verster
king van het vertrouwen tussen de mensen, in het bijzonder de
jongeren uit alle delen van de wereld". Eerder is de prijs toege
kend aan onder meer de internationale RK vredesbeweging
Pax Christi en de Braziliaanse onderwijspedagoog Paulo Frei-
Wereldconferentie conciliair proces in 1990 in Seoul
HANNOVER De wereldconferentie over het conciliaire
proces van gerechtigheid, vrede en behoud van d^ schepping
zal in 1990 in Seoul worden gehouden. De bijeenkomst wordt
door de Wereldraad georganiseerd. Het Vaticaan heeft mede
werking bij het organiseren ervan toegezegd, maar het is niet
ingegaan op de uitnodigiong van de Wereldraad als mede-gast
heer op te treden. Volgend jaar mei wordt in Basel een Europe
se bijeenkomst ter voorbereiding van de wereldconferentie in
Seoul gehouden. Deze bijeenkomst wordt georganiseerd door
de Conferentie van Europese Kerken, waarin de niet-RK ker
ken in Europa zijn verenigd, en de Raad van Bisschoppencon
ferenties in Europa.
Slechts één doodt de
olifant, maar het hele
volk eet er van
Soedanees spreekwoord
Kerken
Midden-Oosten
fel jegens Israël
LIMASSOL De secretaris
van de Raad van Kerken in
het Midden-Oosten, Gabriel
Habib, heeft een felle aanval
gedaan op het „aggressieve
beleid" en het „egocentrische
veiligheidsconcept" van de
staat Israël. De verklaring
van Habib is verspreid door
de Wereldraad van Kerken
in Genève.
Habib roept op tot solidariteit
met het Palestijnse volk en
bepleit een terugtrekking
van Israël uit alle bezette ge
bieden. Hij meent dat in het
belang van zowel Joden als
Arabieren de vicieuze cirkel
moet worden doorbroken die
„van slachtoffers telkens
weer onderdrukkers maakt".
Zo hebben de Joden Israël al
leen maar kunnen stichten
„ten koste van de Palestij-
nen".
Habib heeft veel kritiek op
fundamentalistische christe
lijke groeperingen, zoals de
Christelijke Ambassade in
Jeruzalem, die de stichting
van de staat Israël zien als
vervulling van de Bijbelse
profetieën en het beleid van
de staat Israël onvoorwaarde
lijk steunen. Als dergelijke
groepen gelijk zouden heb
ben, zou dat betekenen dat
de onrechtvaardigheid die
van Israël uitgaat beant
woordt aan de wil van God,
aldus Habib.
Bij de Raad van Kerken in
het Midden-Oosten zijn 17
orthodoxe, koptische en
protestantse kerken aange
sloten uit onder meer Liba
non, Israël, Algerije, Tunesië,
Egypte en Sudan. De raad
zegt 70 procent van alle
christenen in het Midden-
Oosten te vertegenwoordi
gen.
JOODSE NIEUWTESTAMENTICUS DAVID FLUSSER:
Na Auschwitz is de chris
telijke agressiviteit ten
opzichte van joden niet
verminderd, maar door
de genocide is die agres
siviteit subtieler gewor
den. De oude vooroorde
len over de joodse com
ponenten van het chris
tendom zijn niet verdwe
nen, maar bij sommige
nieuwtestamentici zelfs
toegenomen.
Dat schrijft de joodse nieuw-
testamenticus'dr. David Flus-
ser uit Jeruzalem in het
woord vooraf bij de jongste
Nederlandse vertaling van
diverse essays van zijn hand.
Als voorbeeld noemt dr.
Flusser de recent geuite me
ning van een docent aan een
zeer goed bekend staande
universiteit in Duitsland over
de verhouding tussen Jezus
en het het joodse volk. Vol
gens die docent ergerden de
joden zich vreselijk aan Jezus
wegens diens manier van
omgaan met randgroepen
(tollenaars, melaatsen, hoe
ren etc.); zijn houding ten op
zichte van de cultus (vasten,
sabbat, offer en tempel) en
zijn verkondiging (echtschei
ding, eedverbod, uitleg van
de Thora). Volgens de docent
viel er voor de joden, met
name voor de Farizeeën, met
zo'n Jezus niet te leven en
Hij moest dus rekening hou
den met de mogelijkheid van
zijn dood.
„Er zouden nog meer absur
de beweringen uit de moder
ne wetenschap aan te voeren
zijn, die de vermeende reden
voor de dodelijke tegenstel
ling tussen Jezus en het jo
dendom moeten onthullen.
Dit alles is niet alleen absurd,
maar onwerkelijk en eenvou
dig onvoorstelbaar", aldus
Flusser.
Het boekje dat hij met deze
en andere woorden inleidt,
heet „Ontdekkingen in het
Nieuwe Testament" en bevat
een aantal artikelen die kort
of langer geleden elders wer
den gepubliceerd, maar nog
niet in het Nederlands wer
den vertaald.
De ondertitel van het boekje
geeft precies aan waar het
om gaat: „woorden van Jezus
en hun overlevering". Flus
ser probeert na te gaan wat
de historische Jezus heeft ge
zegd en dat is soms anders
dan wat er op diverse plaat
sen in bijvoorbeeld in het
Marcus-evangelie staat.
Met opzet valt de naam Mar
cus, want Flusser poneert
met heftigheid en vastbera
denheid de stelling dat niet
Marcus het oudste evangelie
is, maar dat het evangelie
volgens Lucas het dichtst
staat bij de historische ge
beurtenissen.
Deze visie op het probleem
van de synoptische evange
liën staat lijnrecht tegenover
de in christelijke kring meest
gangbare, namelijk dat Lucas
en Matteüs gebruik maakten
van Marcus.
Een voorbeeld van dat laatste
standpunt is te vinden in het
onlangs gecompleteerde Bij
bels Handboek, deel 3 (over
het nieuwe testament). On-
Voorbode van pausbezoek
In de haven van Durban, Zuidafrika, is de „pausmobiel" gelost. De paus zal de beveiligde auto
gebruiken tijdens zijn aanstaande bezoek aan zuidelijk Afrika. foto: ap
TEGEN DE ZIN VAN BISSCHOPPENCONFERENTIE
SAO PAULO Het Vati
caan heeft het bedrijfsleven
in Brazilië gevraagd om fi
nanciële steun voor een me
diaproject dat op grote be
zwaren is gestuit bij de Brazi
liaanse bisschoppenconferen
tie (CNBB). Volgens de bis
schoppen is het project, dat
gericht is op de RK Kerk in
geheel Latijns-Amerika,
„veel te duur" en negeert het
de ontwikkelingen die de
Kerk in dit deel van de we
reld de afgelopen twintig jaar
heeft doorgemaakt. Daarbij
doelen de bisschoppen op de
toenemende samenwerking
met de protestantse kerken
en op hun beleid meer aan
dacht te besteden aan de soci
ale en godsdienstige behoef
ten van de gelovigen. Ook de
hoge kosten zijn voor de bis
schoppen een probleem.
Het project van het Vaticaan
voorziet in eerste instantie in
de oprichting van een data
bank en een katholiek pers
bureau. Het Vaticaan laat
zich door de bezwaren van
de bisschoppenconferentie
niet afschrikken.
Het streven naar de oprich
ting van een katholiek pers
bureau wordt door vooruit
strevende kringen in de Bra
ziliaanse RK Kerk als een
stap terug gezien. Zij voelen
meer voor samenwerking
met de protestantse kerken
in een oecumenisch persbu
reau voor Latijns-Amerika.
De data-bank die het Vati
caan wil, wordt positief en
negatief beoordeeld: poisitief
omdat gegevensuitwisseling
veel sneller en beter kan
plaatsvinden; negatief omdat
wordt gevreesd dat bijvoor
beeld gegevens over aanhan
gers van bevrijdingstheologie
worden gebruikt ten dienste
van een steeds behoudender
beleid.
der andere dr. H. Baarlink
(Theologische Universiteit
Kampen) werkt vanuit de
stelling dat Marcus het oud
ste evangelie is en de voor
naamste bron voor Matteüs
en Lucas. Daarnaast hebben
Matteüs en Lucas gebruikt
gemaakt van een onbekend
gebleven geschrift en beiden
hebben afzonderlijk van nog
andere bronnen gebruik ge
maakt.
Flusser probeert het gelijk
Lucas als oudste geschrift
aan zijn kant te krijgen door
de methode toe te passen zo
als Robert L. Lindsey die toe
past: het terugvertalen naar
het hebreeuws van de evan
geliën. De tekst die het ge
makkelijkst in het hebreeuws
is te vertalen, zou het dichtst
staan bij wat werkelijk is ge
beurd en gezegd. Lindsey
ontdekte dat Lucas veel dich
ter staat bij de hebreeuwse
taal en joodse leefwijze dan
Marcus. De laatste bewerkte
zijn materiaal zonder de ken
nis van het hebreeuws en de
joodse leefwijze zoals de au
teur van het Lucas-evangelie
die had.
Flusser voert allerlei voor
beelden aan voor zijns in
ziens de overwaardering van
Marcus ten opzichte van Lu
cas en Matteüs. De evangelist
Marcus interpreteert het ge
beurde vanuit het christelijk
perspectief (zo gebruikt, al
dus Flusser, Marcus de apo
stel Paulus als interpretatie
kader voor zijn bewerking).
Daardoor gaat, volgens Flus
ser, op diverse plaatsen de
oorspronkelijke betekenis
van Jezus' woorden voor een
groter of kleiner deel verlo-
Anti-joods
Een groot „verwijt" van
Flusser aan Marcus is dat
deze de „vijandschap tussen
Jezus en de Farizeeën be
klemtoont. De joodse geleer
de noemt als grond voor dit
verwijt onder meer de wijze
waarop Marcus het verhaal
vertelt waarin Jezus de vraag
krijgt voorgelegd: is het ge
oorloofd de keizer belasting
te betalen? Volgens Flusser
„verdraait" Marcus de feiten:
bij hem zijn het niet de Sadu-
ceeën die Jezus in de val wil
len laten lopen om zo
doende een motief te krijgen
voor de uitlevering aan Pila-
tus maar de Farizeeën. De
historie, het gebeurde, telt
minder dan wat de schrijver
wil uitdrukken: Jezus en Fa
rizeeën zijn vijanden.
Flusser is er zich van bewust
dat hij met verhalen zoals die
zijn opgenomen in het boek:
„Ontdekkingen in het Nieu
we Testament" de kans loopt
zich te moeten verdedigen te
gen in zijn ogen onheuse be
jegeningen. Want blijkbaar
ligt er niet meer voor de
hand dan zijn mening over
bijvoorbeeld Marcus „af te
doen" als een poging tot ver
dediging van de joden,tegen
over de christenen met hun
rijke anti-joodse traditie. Dan
is Flusser vooral jood met
„begrijpelijke reacties" en
minder de wetenschapper
wiens mening serieus moet
worden genomen.
In het al genoemde woord
vooraf voorspelt hij zo'n gang
van zaken ook al een beetje.
Hij vraagt daarin namelijk
nadrukkelijk als wetenschap
per te worden gelezen. „Het
is voor mij persoonlijk van
groter belang om mens en
wetenschappelijk onderzoe
ker te zijn dan trouw lid van
een godsdienstige gemeen
schap".
Met het artikel van Flusser
over de synoptische evange
liën heeft de problematiek
niet een finaal antwoord ge
kregen, dat zal nooit mogelijk
zijn. Maar de geïnteresseerde
lezer kan intussen wel blij
zijn met de vertaling in het
Nederlands; het is intrigeren
de kost die de geïnteresseer
de sterkt in diens kritische
houding jegens gevestigde
christelijk-theologische be
langen.
Het aangehaalde artikel over
de methode-Lindsey en de
verfijnde toepassing daarvan
door Flusser is al bijna tien
jaar oud, maar deze opvattin
gen kregen in de Nederland
se literatuur geen vaste
plaats. Ook niet in het ge
noemde Bijbels Handboek;
redakteur Baarlink sluit bij
voorbaat hypothesen zoals
die van Lindsey-Flusser bot
weg uit. Een interessante
vraag is wat de reden is voor
die onbekendheid.
LÜTSEN KOOISTRA
David Flusser Ontdekkin
gen in het Nieuwe Testa
ment. Uitgave Ten Have,
Erijs ƒ25. Bijbels Hand-
oek, dl. 3 (Het Nieuwe
Testament). Prof. dr. A.S.
van der Woude hoofdredak-
teur. Uitgave Kok.
ARNHEM De „kleine Eu
sebiuskerk" in Arnhem
wordt komend najaar ge
sloopt. Wethouder G. Vel-
thuizen van Arnhem heeft
overeenstemming met het
parochiebestuur van de kerk
bereikt over de aankoop van
de kerk voor 600.000 gulden.
Dat heeft een woordvoerder
van de gemeente Arnhem
woensdag meegedeeld. Vol
gens de woordvoerder is de
verwachting dat de gemeen
teraad met de aankoop ak
koord zal gaan.
Tussen de gemeente en het
parochiebestuur is jarenlang
strijd geleverd over de toe
komst van de kerk. Eind zes
tiger jaren besloot het aarts
bisdom van Utrecht de Euse
biuskerk te sluiten wegens de
aanleg van een verkeersbrug
in' de nabijheid van de kerk
en de ontvolking van de wijk
waarin de kerk ligt. In de
daaropvolgende jaren kwa
men er verschillende kopers
die op de plaats van de kerk
nieuwbouw wilden plegen.
De gemeente Arnhem wei
gerde echter telkens aan die
plannen mee te werken om
dat de gemeente de kerk wil
de behouden en er woon
ruimte in wilde creëren.
Behalve de gemeente keerde
zich ook een actiegroep tegen
de sluiting en sloop van de
kerk. Vorig jaar september
besliste, de Apostolische Sig
natuur de hoogste juridi
sche instantie van de RK
kerk in Rome dat er geen
bezwaar was tegen sluiting
en sloop. Daardoor kon de
parochie verder onderhande
len over de verkoop en sloop
van de kerk. Eind vorig jaar
bleek uit een onderzoek dat
de staat van de kerk steeds
slechter werd. De woning
bouwvereniging Patrimoni
um in Arnhem weigerde
daarna vanwege de te hoge
kosten nog langer aan wo
ningbouwplannen mee te
werken. Voor wethouder
Velthuizen was dat de reden
om toch over sloop na te den
ken, aldus de gemeente
woordvoerder.
De Rotterdamse architect
Rem Koolhaas heeft plannen
gemaakt voor de bouw van
een 23 verdiepingen tellende
woon- en kantoortoren van
70 meter hoog.
Het parochiebestuur heeft in
het verleden de gemeentelij
ke woningbouwplannen in
de kerk altijd afgewezen om
dat men van mening was dat
wonen in een kerk onder
andere door ongehuwd sa
menwonenden zeer veel
parochianen zou kwetsen en
gedurende vele jaren een
bron van ergernis zou blij
ven. Kardinaal Simonis
steunde het kerkbestuur
hierin. Een persoonlijk ge
sprek tussen burgemeester
mr. J. Drijber en kardinaal
Simonis veranderde niets aan
deze opstelling.
De gemeente Arnhem heeft
altijd geprobeerd de sloop
van de kerk te voorkomen
omdat men het monumentale
gebouw voor de stad wilde
behouden.
Met de sloop van de „kleine
Eusebiuskerk" vervlakt de
skyline van Arnhem
FOTO: ARNHEMS PERS
BUREAU
VAAK weten dictaturen het lang uit te houden. Door d
meedogenloosheid zien ze geruime tijd kans elk begin
verzet de kop in te drukken. Als echter de kansen zich
maal keren, komt het einde meestal snel. Toen zich de ei
barsten vertoonden in het pantser van bijvoorbeeld de
in Iran, „Baby Doe" Duvalier op Haïti en Ferdinand M;
op de Filipijnen verdwenen ze binnen enkele maanden
het toneel. Thans is het de beurt aan Burma. Het dictato *a
bewind in dat land is de ijzeren greep op de bevolking"
het verliezen en alle tekenen wijzen erop dat ook dat rejjn
zijn langste tijd heeft gehad.
De socialistische dictatuur van de „Schitterende Zon'
neraal Ne Win - is een kwart eeuw lang overeind geble
zonder dat de bevolking ook maar een schijn van kans
te hebben en terwijl de wereld zich niet bekommerde on L.
lot van de Burmanen. Maar nauwelijks twee weken na
aftreden van Ne Win wordt zijn opvolger zo zwaar belaf
dat het regiem op zijn grondvesten wankelt.
WaT aanvankelijk slechts een studentenprotest was i: g
hoofdstad Rangoon is uitgegroeid tot massale betogin n
Een ware volksopstand keert zich tegen de dictatuur
Burma, dat een van de rijkste gebieden van Azië zou kui
zijn, heeft doen afglijden tot een van de tien armste lat
ter wereld.
HeT aftreden van de „Schitterende Zon", bedoeld orjj
eerste tekenen van onrust weg te nemen, heeft niet he
oogde effect gehad. De betogers zijn met niets minder tc n
den dan democratische hervormingen en de politieke iJ(
ten, die ze vijfentwintig jaar niet hebben gehad. De nie u
machthebber, Sein Lwin, jarenlang de harde man achte
schermen, heeft bij zijn aantreden gewaarschuwd dat hij
vorm van oppositie met harde hand zou onderdrukken,
doet hij ook zoals blijkt uit de schaarse berichten die de
reld bereiken uit het sterk geïsoleerde land, waar bu
landse journalisten zonder pardon gevangen worden g|£
Honderden ongewapende betogers zijn inmiddels door Cir
troepen neergeschoten en de gewelddadigheden neS
steeds ernstiger vormen aan.
ONDANKS de steun van de alomtegenwoordige, in
Duitsland opgeleide geheime politie en het ontbreken
een georganiseerde oppositie ziet het er niet naar uit dat
Lwin nog lang in het zadel zal blijven. De vraag is w r
vervolgens met Burma zal gebeuren; de omverwerping li
een regiem betekent voor de bevolking lang niet altijc
verbetering, zoals Iran in de jaren na de sjah heeft laten
In Burma is de ontwikkeling de laatste vijfentwintig
volledig stil blijven staan. De mysterieuze klank die de
van het land vroeger had is gebleven, maar voor een
schrikkelijke prijs. Burma waar elke verandering onde
bewind van Ne Win taboe was, is zelfs in dat deel vi
wereld een ongekend achtergebleven gebied. Als het lai
kans daartoe krijgt, zal het nog jaren nodig hebben o
herstellen van de lange, sombere jaren onder de „Schittt f
de Zon".
Perioden met zon
DE BILT (KNMI) De ko
mende dagen wordt het weer
bepaald door storingen, die
van de Oceaan via Schotland
naar de Noorse westkust trek
ken. Ook morgen trekt zo'n
storing in deze baan naar
Noorwegen. Regengebieden,
die hiermee samenhangen,
zorgen in de nacht en ochtend
voor veel bewolking waaruit
mogelijk wat regen valt.
De regenhoeveelheden zijn
echter niet groot. In de middag
breekt van het westen uit de
zon af en toe door, waarbij de
middagtemperatuur tot 22 gra
den oploopt. In het binnenland
staat een matige wind, rond
kracht 4, maar aan de kust
trekt de wind in de middag nu
en dan even aan tot krachtig,
windkracht 6.
Weersvooruitzichten voor diverse
Europese landen, medegedeeld door
het KNMI, geldig voor morgen en za-
Zuid-Scandinavië: Veranderlijk be-
Britse eilanden: Enkele buien maar
vooral in het zuiden ook zon. mid
dagtemperatuur van 16 graden in het
noordwesten tot 21 graden in zuid-
oost-Engeland.
Denemarken. noordwest-Duitsland
en Benelux-. Eerst half tot zwaar be
wolkt en vooral in Denemarken eni
ge regen. Vooral op zaterdag ook af
en toe zon. Middagtemperatuur van
18 graden langs de noordzeekusten
tot 20 a 23 graden landinwaarts.
naar het noorden mogelijk wat regen.
Middagtemperatuur van 19 graden
langs de Franse westkust tot 21 24
graden elders.
Midden- en zuid-Frankrijk en zuid-
Duilsland: Flinke perioden met zon
en voornamelijk in de middag of
avond op enkele plaatsen een bui.
Middagtemperatuur 24 tot 28 gi j-
irt zuid-Frankrijk plaatselijk
graden.
Alpengebied: Overwegend zAT
Op enkele plaatsen in de mid(
avond een enkele regen of on*
bui. Middagtemperatuur in het
land en in de dalen aan de noor
van de Alpen tot 28 graden
zuidzijde tot 33 graden.
Spanje en Portugal: Zonni|
noordwest Spanje nu en r
king, maar droog. Middagten
tuur van 21 graden langs de
kust in het noorden en weste
a 33 graden elders. Landinwaa
Spanje echter tot 38 graden.
Italië, Joegoslavische en G|e
kustgebieden: Aanhoudend
zeer warm. Landinwaarts
Italië en in Joegoslavië 's midd
's avonds op enkele plaatsen
gen of onweersbui.
WEERRAPPORT HEDENMORGEÏ
Weer Ma* Mi
Amsterdam h.bew. 25 1
Den Helder h.bew.
Zd. Limburg h.bew.
27 14
17 12
31 20
*r.bew. 24 17
onbew. 32 20
Ech tscheiding 8)
Na terugkeer van vakantie
door de stapel kranten blade
rend las ik het interview met
pater Ter Reegen en de reac
ties daarop van enkele lezers.
Daarbij werd ik pijnlijk getrof
fen door de grote kloof die
bleek te bestaan tussen de in
stelling van de pater en die
van de briefschrijvers t.a.v. de
echtscheiding, onder katholie
ken slechts mogelijk door mid
del van een ongeldigheidsver
klaring door de Kerk van het
huwelijk. Hoewel ik me niet
in staat acht een oplossing te
geven in dit conflict, wil ik
toch proberen althans een
kleine aanzet hiertoe te bie
den.
Kritiek geven betekent: on-
'derscheid maken; goed onder
scheiden wat de bekritiseerde
zegt en óók wat de kritiekge
ver zélf zeggen wil. Eén van
de briefschrijvers verwijt pa
ter Ter Reegen, degenen, die
echtscheiding vragen „moedi
ge profeten" te noemen. Maar
pater Ter Reegen heeft „moe
dig" en „profetisch" duidelijk
afzonderlijk genoemd en zelfs
de betekenis van deze
woorden in dit verband afzon
derlijk toegelicht! Inderdaad
een kwestie van zuiverheid in
taalgebruik.
Een andere briefschrijver
meent, dat pater Ter Reegen,
door echtscheiding een moedi
ge daad te noemen, impliciet
stelt, dat mensen die blijven
proberen een verslechterde
verhouding ten goede te ke
ren, gebrek aan moed tonen
etc. Wat hier gebeurt, is zoiets
als het omkeren van een stel
ling, wat zelden of nooit kan,
en zeker niet in deze materie.
Menselijke levensgeschiedenis
sen laten zich zó niet vangen.
Pater Ter Reegen heeft niet
gesproken over mensen die
gekozen hebben voor het blij
ven proberen een verslechter
de verhouding ten goede te
keren. Hoe hij zulke mensen
waardeert, zou de betrokken
briefschrijver hem persoonlijk
kunnen vragen.
Een andere briefschrijver
heeft begrepen, dat het gaat
over mensen, die hun zin wil
len krijgen en over de twijfel
achtige populariteit van dege
ne, die hen daarin onder
steunt. Ik kan deze strekkmg
absoluut niet terugvinden in
het interview. Deze brief
schrijver moet wel van een to
taal ander beeld van mensen
zijn uitgegaan, mogelijk op
grond van eigen ervaringen.
Dat neemt niet weg dat hij dat
beeld niet zomaar mag veral
gemenen tot alle mensen die
echtscheiding aanvragen.
Tot slot: het gaat niet op de
eerste plaats om „moedig-zijn",
het gaat erom eerlijk in het le
ven te staan tegenover jezelf
en tegenover de ander (en de
anderen en dé Ander).
Daar is meestal veel moed
voor nodig, óók voor mensen
die gaan scheiden van echt of
die juist willen proberen, sa
men voort te gaan. En hier
over is wél een en ander terug
te vinden in het interview.
Mw. E.A.M. Haring,
DEN HAAG.
(Naschrift: Discussie gesloten.
Redactie).
Dwaas en funest
De NOS zond „Het rijke room
se leven" uit van de broers
Groothof, waarin zij onder
meer de draak staken met de
biecht. Geen moslim, geen jo-
denman zal men heden ten
dage belachelijk durven ma
ken, maar de katholiek die
moet er aan geloven. En waar
om? Omdat men er nooit iets
van begreep.. Wat is biechten?
Biechten is een leerproces om
de mens te leren zich schuldig
en beklagenswaardig te voelen
jegens de liefdevolle God bij
het overtreden van zijn gebo
den. Jong werd dat al geleerd
bij kleine dingen, om later
eventueel dë weg te vinden bij
grote dingen. Zo leerde men
reeds jong wat verkeerd en
zondig was. Waar de wereld
aan te gronde gaat is het niet
meer weten wat zonde is. De
Kerk belachelijk maken om
dat zij dat ooit leerde om zo
misschien de Kerk er voortaan
van af te houden dit weer te
leren is even dwaas als funest.
GRATIS ELKE WOENSDAG DE
BIJLAGE BIJ UW KRANT METR
INFORMATIE OVER FILMS, MUZ|
THEATER, RECREATIE, EXPOSI11
EN EEN COMPLETE AGENDA