Antwerpen trots op Persmuseum met oude kranten als kunst Een vrouw moet iets mysterieus hebben" Violist Mintz naar Prinsegrachtconcert Biografie: John Lennon leefde laatste jaren in zeer grote afzondering KUNST £eidóc@ou/umt DINSDAG 9 AUGUSTUS 1988 PAGINA 12 Scenario-schrijvers na 22 weken staken weer aan de slag HOLLYWOOD Stakende Amerikaanse scenario-schrij vers zijn akkoord gegaan met een nieuw vieijaars-contract met de film- en tv-producen- ten. Na 22 weken staking, die, Hollywood verlamden en het herfstseizoen van de tv-makers in duigen liet vallen, zijn ze weer aan de slag gegaan. De le den van de Schrijversbond van Amerika steunden zondag het nieuwe contract met 2.111 stemmen voor en 412 stemmen tegen. Natalia Makarova danst weer met Kirov-ensemble LONDEN Achttien jaar nadat de danseres Natalia Makarova tijdens een optreden in Londen het Sovjet-balletgezelschap Ki rov verliet en in Groot-Brittannië om politiek asiel vroeg, heeft zij afgelopen weekeinde in de Britse hoofdstad weer met de be faamde troupe geschitterd. „Ik was zo zenuwachtig, dat ik rilde als nooit tevoren," vertelde zij, na haar rol in het Zwanenmeer. Makarova, die 47 jaar is en in Groot-Brittannië woont, had van tevoren aan de Sovjetautoriteiten moeten vragen of zij met het gezelschap mocht optreden. Tijdens de Open Doekjes keerde zij op zeker ogenblik haar rug naar het publiek om met dit gebaar het gezelschap toe te klappen. Gevraagd of zij nu ook weer in de Sovjetunie zou gaan dansen, antwoordde Makarova: „Ik geloof dat nu alles kan." Ook de dansers Rudolf Nurejev - die inmid dels weer in zijn geboorteland op bezoek is geweest - en Michail Barischnikov waren vroeger aan het Kirov-gezelschap verbon den en weken naar het westen uit. Eerherstel Solzjenitsyn bepleit MOSKOU De schrijver Alexander Solzjenitsyn moet het Sovjetrussiche staatsbur gerschap terugkrijgen, zo schrijft Elena Tsjoekovskaja in een ingezonden brief die werd gepubliceerd in het Sovjetweekblad „Book Re- view". Solzjenitsyn had vol gens haar in 1974 niet uitge wezen mogen worden. „Het is tijd om een einde te ma ken aan de twist met deze opmer kelijke zoon van Rusland, officier in het Sovjetleger, de drager van militaire onderscheidingen, de ge vangene in de kampen van Stalin, de wereldberoemde russische schrijver", zo schreef Tsjoekovs kaja. En ze vervolgde:„We moeten het Sovjetstaatsburger schap aan hem teruggeven. Pas als we dat gedaan hebben is het passend dat we zijn boeken uitge ven en hun kritische concepten afdrukken in onze kranten". De schrijver werd in 1974 verbannen uit de Sovjetunie als een verdor ven anticommunist nadat in het Westen zijn boek 'De Goelag Ar chipel' over de werkkampen in de Sovjetunie was gepubliceerd. Hij woont momenteel in de Verenig de Staten. AMSTERRDAM Een van de grootste hedendaagse violisten, Sholomo Mintz (31), begeleid door zijn vaste muzikale partner Paul Ostrovsky (40), luistert dit jaar het Prinsegrachtconcert in Amsterdam op. Dit inmid dels ook internationaal bekende evenement dat voor de zevende keer wordt georganiseerd door Hotel Pu litzer en Salon Cristoforie, wordt gehouden op 26 au gustus. De AVRO maakt een tv-registratie die op een later tijdstip wordt uitgezonden. Elk jaar trekt het gratis toegankelijke Prinsegrachtconcert grotere aan tallen belangstellenden. Vorig jaar keken en luister den vanaf de kaden en vaartuigen ruim 15.000 men sen naar Jaap van Zweden, Ronald Brautigam en Ja cob Slagter. Als het vrijdagavond de 26e slecht weer zijn, dan wordt het evenement verschoven naar za terdagavond. „Dit museum is een passionele zaak. Maar ik hoop dat het ertoe bijdraagt dat binnen twee jaar veel mensen een ander gedacht gaan krijgen over wat een dagblad is. Als dat lukt, ben ik een contente mens." Antwerpenaar Georges Blommaert (50) is apetrots op zijn persmuseum, dat hij met vrouw en kinderen nu al een jaar draaiend houdt. Aan de Lombardenvest in Antwerpen bracht hij een unieke collectie kranten bijeen. Blommaert, enthousiast: „Ik wil het dagblad terug bij de mensen brengen. Want iets mooiers dan een krant is er niet." Persmuseum Antwerpen, Lombar denvest 6; vrijdag, zaterdag en zon dag van elf tot vijf en na afspraak: 09-32.33.87.50.86. Entree: honderd ANTWERPEN Terwijl in Amsterdam en Aken de lokale dagbladmusea een kwijnend bestaan lei den en het grootste deel van hun collecties nog steeds in grote dozen ligt opgeslagen, loopt in Ant werpen het bezoek de deur plat. In het statige Abraham Ver- hoevenhuis vlakbij de Groen plaats, eens de uitvalsbasis van 's werelds eerste journa list, is het een drukte van be lang. Twee Amerikaanse meisjes werken aan de leesta fel een klapper met Engelsta lige kranten door; een aanko mend bibliothecaris uit Moes- kroen doet er opzoekingen in oude Franstalige dagbladen. Een drukker vergaapt zich aan de uitgestalde techniek. En dan lopen er ook nog ge wone mensen binnen. De vrouw van eigenaar Georges Blommaert schenkt koffie en jenever. Blommaert zelf geeft zo goed en zo kwaad als het gaat in drie talen uitleg. Hij geniet. Blommaert begon zijn mu seum ruim een jaar geleden, maar de oorsprong ligt toch al een kleine honderd jaar ver der terug. Vader Blommaert, drukker van professie en op dat vak al even verliefd als op zijn vrouw, verzamelde al zo'n vijftig jaar kranten en ander drukwerk, toen ook Georges, de jongste van zijn veertien kinderen, door dat virus werd aangestoken. Blommaert junior: „Als kleine jongen ging ik vaak met mijn vader wandelen, en dan kwa men we altijd door de Lom bardenvest. Mijn vader ver telde dan over Abraham Ver hoeven. die hier al in 1605 zijn eerste gazetjes uitgaf. Dat huis wil ik later gaan wonen." Toen vier jaar geleden het Abraham Verhoevenhuis te koop kwam, aarzelde Blom maert dan ook geen seconde. Hij bracht zijn hele collectie kranten en aanverwante spul len, de vrucht van 86 jaar verzamelwoede, naar het Ver hoevenhuis over en bracht er zijn jongensdroom tot uitvoe ring. Blommaert heeft nu in zijn dagbladmuseum meer dan 50.000 kranten uit 126 verschillende landen, waaron der 3000 antiquariaatsstuk ken. Hij reisde er de halve wereld voor af, gaat nu nog wekelijks naar Amsterdam en Londen voor nieuwe aanwin sten, maar nam ook al heel wat giften in ontvangst. De journalist Jos De Schans, ex- Volksgazet, schonk hem een unieke postzegelverzameling met zegels over journalistiek en druktechnieken, onder werpen waarover Blommaert ook nog een bibliotheek van meer dan 2000 boeken heeft aangelegd. Ontstaan Blommaert: „Voor veel men sen is de krant alleen om naar de koer te gaan, om patatten te schellen of om in de stoof te doen. Ik probeer ze hier duidelijk te maken hoe onte recht dat is. Door te laten zien hoe de krant is ontstaan - van de rotstekeningen van de oer mens via de hiërogliefen van de oude Egyptenaren en het spijkerschrift van de Mesopo- tamiërs tot het kleurendag- blad van nu - krijgt de krant weer de plaats die hem toe komt. Voor veel mensen is dat een openbaring. Zij weten niet wat er bij het maken van een krant komt kijken, elke dag opnieuw." Wie bij Blommaert langsgaat, krijgt daar al snel een indruk van, net als van de verschei denheid van het nieuws zelf, die aanleiding geeft tot uren lang doelloos bladeren. Kran ten met doodsberichten van wereldberoemde politici en dramatische topics als de machtsgreep van Hitier liggen er naast de zilveren en gou den edities die de Britse Daily Mail uitgaf ter gelegenheid van haar 25- en 50-jarig be staan. Een fotoloze versie van de Herald Tribune, gevolg Dagbladmuseum Antwerpen, interieur. FOTO'S: PERS UNIE van een fotografenstaking, vergezelt er de handgeschre ven krant die De Morgen twee jaar geleden uitgaf. Ook Nederland is goed vertegen woordigd, met een rijke selec tie uit de illegale verzetspers en met het kleinste dagblad ter wereld, het Utrechtsch Nieuws- en Advertentieblaad je, dat in 1844 en 1845 op lilli- put-formaat werd uitgegeven, omdat het zegelrecht dan maar een in plaats van vier cent bedroeg. Blommaert, grinnikend: „Die zuinigheid is beloond, want de familie Van Conservator Georges Blommaert met NA-courant uit 1784. Boekhoven, die destijds dat blaadje uitgaf, is nu bij jullie een vooraanstaand uitgever." Belegering Blommaert, die ter gelegen heid van de opening van zijn museum zijn reclamebedrijf aan zijn zoons overdeed, is een enthousiast gids en ken ner van de stiel. Vol trots wijst hij op de Nieuwe Tydinghen van 19 en 20 juli 1624, een pronkstuk waarin zijn grote idool Abraham Ver hoeven, compleet met een „oprechte ende waerachtighe afbeeldinghe van de stadt Breda", op aanschouwelijke wijze verslag doet van de Bar baarse belegering van deze stad door Spinola. De status van Verhoeven als oudste journalist ter wereld is niet onomstreden, want vol gens Folke Dahl, een Zweeds diplomaat die onder de titel Dutch Corantos een journalis tiek handboek samenstelde, heeft ene Van Hilten nog ou dere rechten. Blommaert: „In Stockholm zeggen ze dat, om dat ze een stapeltje nieuws brieven uit 1618 hebben ont dekt die steeds onder dezelfde titel verschenen, en omdat Verhoeven zijn uitgaven van voor die tijd weieens onder een andere titel verspreidde. Maar voor mij was hij de eer ste." FRANS BOOGAARD Dagbladmuseum Antwerpen in het Abraham Verhoevenhuis. John Lennon en Yoko Ono in hun gelukkigste jaren. NEW YORK John Lennon leefde de laatste drie jaar van zijn leven praktisch afgezon derd in zijn kamer, waar de rook van tabak en marihuana hing. Hij leed feitelijk aan anorexia, ziekelijke vermage- ringsdrang. Dit schrijft de journalist Albert Goldrqan in de eind deze maand verschij nende biografie van de ver moorde „Beatle". In zijn boek tekent Golfman een weinig flatteus beeld van de beroemde Beatle en zijn vrouw Yoko Ono. Tussen 1976 en 1979 „leefde Lennon in fei telijke afzondering". Behalve enkele uren in de ochtend en avond „sloot Lennon zich op in zijn kamer, alleen en in stil te". John Lennon was volgens het boek geobsedeerd om zijn hon gergevoel te verliezen „sinds een of andere idioot hem (in 1965) in de pers de „dikke Be atle" had genoemd", schrijft Goldman. „Die zin was zo'n zware slag voor zijn wankele ego dat hij er nooit overheen kwam". Volgens de 719 pagina's tellen de biografie droeg Lennon in eigen huis zelden kleren op een paar slippers na en ver meed hij mensen aan te raken. De schrijver vernam verder dat Yoko Ono in 1979 per week 10.000 gulden uitgaf om tegemoet te komen aan zijn heroine-verslaving. „The Li ves of John Lennon" is het re sultaat van zes jaar onderzoek, waarbij 1.200 mensen, onder wie vrienden en zijn ouders, werden geïnterviewd over de zanger/componist. CLAUDIA CARDINALE: 99 ROME Claudia Cardi- nale: „Ik weet niet waar ik het aan te danken heb, maar ik wek kennelijk gevoelens van sympathie op. Ik heb in nogal wat films gespeeld waarvan ik later dacht: nou, nou, dat was ook niet veel bizon- ders. Maar de critici heb ben mij steeds in bescher ming genomen, ik ben nooit echt afgekraakt. De pers heeft mij altijd de hand boven het hoofd ge houden". Vraag een willekeurig iemand welke Italiaanse actrices hij kent. In negen van de tien keer komt er dit drietal uit: Sophia Loren, Gina Lollobrigi- da en Claudia Cardinale. Je ziet en hoort niet meer zoveel van ze, maar de namen kun nen niet kapot. Drie symbolen van de na-oorlogse Italiaanse cinema, die vooral in de jaren zestig menig hart sneller deed kloppen. Maar terwijl de inmiddels zes tigjarige Gina Lollobrigida in Italië voornamelijk nog op het scherm te zien is in een weinig flitsende reclame voor een be kend merk frietpannen, gaat het met „La Loren" en Clau dia Cardinale als met goede wijn. Hoe ouder, hoe beter. So phia Loren schittert dezer da gen in de (televisie)film „Mamma Lucia", terwijl Clau dia Cardinale lof oogst met haar opmerkelijke rol van gouvernante in de film „Blu Elettrico" van de onbekende Duits-Italiaanse regisseur El- friede Gange. „Het is de eerste film van Elfriede Gange. Zij heeft een Duitse vader en een Italiaanse moeder. De film gaat waarschijnlijk meedoen aan het festival van Venetië in september. Daarna komt hij in de roulatie". Introvert Claudia Cardinale, 49 jaar in middels, zoekt de publiciteit niet. Aan interviews heeft ze eigenlijk een hekel. „Ik ben heel introvert, ik houd niet van praten". Deze middag heeft ze een uitzondering ge maakt en is ze in de Via della Mercede in Rome neergestre ken om met een aantal buiten landse correspondenten te pra ten over haar carriëre. Ze lacht veel en heeft een sexy, enigszins doorgerookte, stem. Dat ze met rasse schreden de vijftig nadert is haar niet aan te zien. Een vrouwelijke colle ga wil dan ook prompt weten wat haar geheim is. Een dieet, een stug gymastiek-program- ma la Jane Fonda? „Er is geen geheim. Plezier in het le ven. Genieten van alles wat je doet. Het bewust beleven van elk ogenblik. Niet hier zijn en met de gedachten elders. Dat is belangrijk." Terug naar haar laatste film „Blu Elettrico". Waarom kiest een gevestigd actrice als Clau dia Cardinale, die voortdurend scenario's bij de post heeft, voor de eerste film van een volstrekte nieuweling in film land? "Ik wil alleen nog in een film spelen als ik er voor hon derd procent door gegrepen Claudia Cardinale: „Ik ben heel introvert, ik houd niet van pra ten". FOTO: FEDERIC HAMECOURT word. Gebeurt dat niet dan blijf ik veel liever bij mijn kinderen. "Blu Elettrico" heb ik gedaan omdat de film over de eenzaamheid van kinderen gaat. Een onderwerp dat me zeer aanspreekt. De ouders zijn aan het werk of hebben andere andere dingen aan hun hoofd en ze laten de kinderen thuis maar aan hun lot over onder de hoede van een fami lie-lid of iemand anders. Het is een film over kinderen die wanhopig op zoek zijn naar liefde. Een heel gevoelig ver haal. Draaiboeken die weinig van doen hebben met de wer kelijkheid zoals ik die zie, wei ger ik. Dat is niet altijd even gemakkelijk, ook al kan ik het me permitteren." Poes In de jaren zestig, de hoogtij dagen van Cardinale en van de Italiaanse film, onbrak het niet aan superlatieven voor de in Tunesië geboren Italiaanse. „De ideale vrouw", zwijmelde regisseur Federico Fellini. „Een spinnende, getemde, kat", meende collega Visconti. Schrijver Alberto Moravia hield het op „de nieuwe godin van de liefde". Zelf ziet ze zich niet als een van de mooiste vrouwen uit de geschiedenis van het witte doek. „Beslist niet nee. Als schoonheid zal ie mand als Mariene Dietrich al tijd onbereikbaar blijven". Toen de hausse van de Itali aanse film voorbij was, speelde ook Cardinale zich internatio naal minder in de kijker. Toch ging ze stug door met films maken. Inmiddels heeft ze in ruim negentig rolprenten gefi gureerd. Haar films met regis seurs als Fellini (Acht en een Half) en Visconti vestigden haar roem definitief. "Met Visconti", zo analyseert ze, „heb ik een plaats in de ge schiedenis van de film gekre gen". „Ik ben niet iemand die boe ken leest op zoek naar een goed film-script en daar dan mee naar een regisseur gaat. Ik heb nog nooit een vinger verroerd om een film te ma ken. Ik heb altijd gewacht op datgene wat mij werd aange dragen. Misschien is dat fout." „Ik houd niet van de Ameri kaanse film. Ik heb hele goede aanbiedingen uit Amerika ge kregen die ik allemaal heb af gewezen. Ik beschouw me zelf als een Europese actrice." Geen sexy rollen Al te sexy rollen heeft Claudia Cardinale steeds van de hand gewezen. „Ja. Ik heb altijd ge vonden dat een vrouw iets mysterieus moet hebben. Dat wordt in die films volkomen ontkend en daarom vind ik ze totaal oninteressant. Afgezien van het feit ik er nu onge schikt voor zou zijn." „Ik ben in de jaren zestig be gonnen, dat was een gouden tijd voor de Italiaanse film. De huidige situatie is nogal triest. Goede jonge regisseurs zijn er nauwelijks. Er is een gebrek aan goede ideeën en de produ centen willen alleen maar op zeker spelen. Toch ben ik niet pessimistisch voor de toe komst." „Ik ben politiek zeer geïnte resseerd. Ik probeer op de hoogte te blijven. Het feminis me is belangrijk voor mij. Ik heb steeds doelbewust de zijde van de vrouwen gekozen. Ik heb aan demonstraties meege daan, maar moest me terug trekken. Ik werd steeds gefo tografeerd en gefilmd en dat wilde ik niet. Ik wilde een van de vele vrouwen zijn. Dat ik als actrice invloed kan hebben op de vrouwenbeweging ge loof ik niet. Ik weet niet wat ik me daar bij voor moet stel len." GERARD KESSELS o Voor een uitgebreide u agenda, ook voor de ko mende dagen, raadplege men „UIT", de gratis we kelijkse bijlage van deze krant. ii bioscopen ALPHEN AAN DEN RIJN EU ROCINEMA I (Van Boetzelaer- straat 6, tel. 01720-20800): Rambo 3 (12); 13.45, 18.45, 21.30. My little pony (al); 14.00. EUROCINEMA II: Rambo 3 (12); 13.45. 18.45, 21.30. EU ROCINEMA III: Honneponnetje (al); 13.30, 18.30. EUROCINE MA IV: Police Academy 5 (al); 13.30, 18.30. Cry freedom (al); 21.00. LEIDEN e LUXOR (Stationsweg 19, tel. 071-121239): Rambo 3 (12); 14.30. 19.00, 21.15. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39. tel. 124130): De ondraaglijke licht heid van het bestaan (al): 14.00, 20.00. Crocodile Dundee 2 (al); Honneponnetje (al); Salsa (al); 14.30, 19.00, 21.15. Three men and a baby (al); 19.00, 21.15.; Junglebook (al); 14.30. TRIA NON (Breestraat 31, tel. 123875): Last emperor (al); 14.30, 19.00, 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52. tel. 071- 125414): Telefono Rosso (16); 14.30, 19.00, 21.15. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30. tel. 01718-74075): Police Academy 5 (al); 14.45, 19.00, 21.15. CITY THEATER II: Wall street (al); 19.00. ma. di. 14.45. Cry Freedom (al); 21.15. De Reddertjes (al); wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): The last em peror (al); ma. t/m wo. 20.00. KINDERVOORSTELLING De reddertjes; 14.00. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13269): Police Academy 5 (al); ma.t/m wo. 20.00. KINDERVOORSTELLING Police Academy 5; mat/m wo. 14.009. ZOETERMEER PROMENADE: Rambo III; ma. di. wo. 14.00, 20.00. Crocodile dundee; ma. di. wo. 14.00, 20.00. Honneponnetje; ma. di. wo. 20.00. My little pony; 14.00. DEN HAAGASTA 1 (Spui 27, tel. 463500): Salsa..."it's hot" (al); 14.00, 19.00, 21.30. ASTA 2: Honneponnetje (al); 14.00, 19.00, 21.30. ASTA 3: Biloxi blues (al); 14.00, 18.45, 21 BABYLON 1 (Winkelcentrum Babylon, tel. 471656): De on draaglijke lichtheid van het be staan (al); 13.45, 20.00. BABY LON 2: Bright lights big city (12); 14.00, 18.45, 21.30. BA BYLON 3: Three men and a baby (al); 14.00, 19.00, 21.30. CINEAC 1 (Buitenhof 20, tel. 630637): Rambo 3 (al); 14.00, 18.45, 21.30. CINEAC 2: A clockwork orange (16); 14.00, 18.45. 21.30. CINEAC 3: Blue jean cop (12); 14.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 1 (Carne- gielaan, tel. 456756): Crocodile dundee 2 (al); 14.00, 18.45. 21.30. METROPOLE 2: The bedroom window (12); 14.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 3: The last emperor (al); 14.00JO 20.30. METROPOLE 4: Cry| freedom (al); 20.30. METRO- 1 POLE 5: Programma filmzomer I '88. wo. 14.00. 18.45, 21.30. ma. l di. 14.00, 20.30. ma. The color I purple (al); dl. Lolita (16); wo. Havinck (al). ODEON 1 (He- I rengracht 13, tel. 462400): Ram bo 3 (12); 13.45, 18.45, 21.30. ODEON 2: Gooi mamma uit de r trein (al); 14.00, 18.45, 21.30. f ODEON 3: The couch trip (al); t 13.45, 18.45, 21.30. ODEON 4: P Police academy 5 (al); 13.45, 0( 18.45, 21.30. STUDIO 1 (Ket-^u tingstraat 12b, tel. 656402): Maurice (16); 19.00, 21.30. STUDIO 2: Fatal attraction (12); 19.15. 21.45. STUDIO 3: Oci ciornie (16); 19.15. 21.45. HAAGS FILMHUIS: Zaal 1: Une flamme dana mon coeur; 19.30, 21.45. Zaal 2: Der Hlm- mel Ober Berlin; 19.30.Der ame- rikanische Freund; 21.45. Zaal 3: 19.30, 21.45. ma. Jean de flo- rette; di. Au revoir les enfants; wo. La femme de ma vie. KINDERVOORSTELLINGEN METROPOLE 4: Jungle book; 14.00. STUDIO 1: My little pony; 14.30. STUDIO 2: De speurneuzen 14.45. STUDIO 3: Benji; 15.00. Franse dichter Francis Ponge overleden PARIJS De Frans dichter Francis Ponge, di wordt beschouwd als ee van de grootste dichter van Frankrijk van d eeuw, is op 89-jarige leef tijd in zijn villa in Bai< sur-Loup bij Nice, in he zuiden van het land, over 51 leden. Het werk van Ponge, waaror 5 der „Le parti pris des choses uit 1942, wordt gekenmerk door de wil om zo diep moge lijk door te dringen tot het we zen der dingen en een preciez en objectieve beschrijving va de werkelijkheid. Hij oefend daarmee ook invloed uit op d Nouveau Roman. Ponge is vele malen ondei scheiden, onder meer met d Grand Prix de la Poésie va de Académie Francaise, d 4 Franse nationale prijs voo dichtkunst en de internationa le letterkundeprijs Ingran t Merrill, New York. Na „twintig jaar in een woei q tijn" te hebben verkeen 1, schrijft hij in 1942 tussen h( bekleden van een twaalfta ambten door - verzekeringsa£ gent, vakbondsman, journa q list - zijn hoofdwerk, „Le pari 0 pris des choses". Hij treedt 6 2 mee uit de anonimiteit. Ponge, die zichzelf liever „fa buliste" dan dichter noemde, i q in het buitenland bekende dan hij in Frankrijk was. I 1982 verscheen hij overigen-2 pas in Duitse vertaling, dank zij de Oostenrijkse auteur Pe ter Handke. Hij was lid van d Beierse Academie van Schon -8 Kunsten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 12