Verkoop van valse Appels
neemt hand over hand toe
bioscopen
lountryfestijn met Dave
"Dudley en Kitty Wells
„Glasnost" goed voor
eens verboden boeken
GALERIEHOUDER HENK VAN DER VET:
USTUS
S^UNST
lozenverF
CeidaeGomcmt
ZATERDAG 6 AUGUSTUS 1988 PAGINA
age Gri
de 43 -
3-80.21.
"fakantie-televisie voor
^fjltijd en overal
pN HAAG Globetrotters die niet goed zonder televisie kun-
- en daarom toch maar niet naar de Sahara gingen - hoe-
hun vakantieplannen niet meer doorelkaar te gooien: Grun-
heeft ëen draagbaar tv'tje ontwikkeld dat altijd en overal
levert, ongeacht beeldsysteem (PAL, Secam en NTSC), on-
acht voeding (50 of 60 Hz, 80 tot 260 Volt wisselstroom of 10
10. ViDEi 30 Volt gelijkstroom). Het apparaat wordt getoond op de ko-
:rs, en^nje Firato die vrijdag 26 augustus wordt geopend. De visuele
teiefoonjes-eter heeft een beeldbuisdiagonaal van 37 cm en een geheu-
1 150,-n voor 39 voorkeurzenders plus 1 AV-kanaal (voor video). Het
ijbruik uit het lichtnet is 40 Watt; dat is dermate weinig, dat
in samenwerking met Grundig een solarpack voor het tv-
:nne le.bgtel kon ontwikkelen waardoor zelfs geen lichtnet meer no-
"arianP is> een accu- Dit zonnepaneel is, samen met een laadrege-
antennepr en een accu zelfs in bewolkt Nederland voldoende om het
'tje van de benodigde electrische energie te voorzien. Waar-
ior die tocht naar de Sahara mét tv, in elk geval kan doorgaan.
Meervaart
met jazz
festival
AMSTERDAM
Het NOS Jazz Festi
val in de Meervaart
in Amsterdam vindt
dit jaar van 11 tot en
met 14 augustus
plaats. De concerten
beginnen elke dag
om 21 uur. Voorts
zijn er voorronden
voor het „Meervaart
Jazz Podium", dat 12
en 13 augustus van
13 tot 18 uur wordt
gehouden. De finale
is op zondag van 16
tot 19 uur.
Michael Jackson te
populair in Malaysia
KUALA LUMPUR De popster
Michael Jackson is zo populair in Ma
laysia dat een optreden van hem daar
geen doorgang kan vinden. De Ma-
laysische regering heeft dit gisteren
bekendgemaakt. Jackson zou in de
cember een concert geven, maar de
regering vreest dat de Amerikaanse
zanger zo populair is dat de menigte
niet in bedwang kan worden gehou
den. Het ministerie van sociale zaken
had gehoopt dat Michael Jackson een
liefdadigheidsoptreden zou geven om
geld bijeen te krijgen voor een fonds
voor wezen. Het ministerie verklaar
de te zullen proberen het kabinet op
andere gedachten te brengen.
Filmhistorie in straten van Potsdam
WEST-BERLIJN In een nieuwe stadswijk van Potsdam in de
DDR zal een brok Duitse filmgeschiedenis in straatnamen le
vendig gehouden worden. Behalve acteurs en actrices als Asta
Nielsen, Hans Albers, Conrad Veidt en Eduard von Winterstein,
zullen belangrijke regisseurs van weleer geëerd worden, zoals
Friedrich Wilhelm Murnau, die dit jaar 100 jaar wordt, Konrad
Wolf, Slatan Dudow en Wolfgang Staudte. Andere straten en
pleinen zullen worden vernoemd naar Fritz Lang en Ernst Lu-
bitsch die in Hollywood furore maakten en naar Erich Pommer.
Een bejaardentehuis wordt het „Henny Porten"-huis en bewo
ners van de wijk kunnen in restaurant "Blauer Engel" eten.
Heinrich Schiff in Concertgebouw
AMSTERDAM De pianist-cellist Heinrich Schiff verzorgt 11
augustus een concert in het Concertgebouw in Amsterdam.
Schiff bespeelt een Stradivarius-violoncel uit 1698. Hij zal drie
composities van Johann Sebastian Bach ten gehore brengen.
en vleu|
Ie steml
Foto-
Ij expositie
Jsrael
na 40 jaar
IN HAAG In het Museon
[van 9 augustus tot en met 4
gember een f ototentoonstel -
ANTIEKS ingericht ter gelegenheid
Jn het 40-jarig bestaan van
nalat» staat Israel. Meer dan 70
renfoto's met toelichtende
KAQTcJtsten geven een beeld van
scheep!1 *and> de steden en het rijk-
ïr etc. Tischakeerde volk van Israel,
telile opnamen zijn gemaakt
ior Richard Nowitz, een van
bekendste fotografen van
3 land.
6 tentoonstelling geeft weer,
it Israel 4000 jaar het land is
iMODOin het joodse volk, het gebied
ag klaaBar de godsdiensten van
iknlppejoslems, joden en Christenen
un oorsprong hadden. Voor
ODERtfcn behoort de Tempelberg in
/3qq'ïofdstad Jerusalem tot de
Wst vereerde plaatsen. Een
jtgesproken religieuze tole-
l_ intie heeft altijd voorop ge-
aan: alle gelovigen zijn vrij
het volgen van de eigen tra-
(lies.
cma de stichting van de staat Is-
995-ipi kwam de bevolking er sa-
icn uit alle delen van de we-
jld. Deze mensen die de talen
>reken van meer dan hon-
erd naties, zijn verenigd in
tn democratie met een eigen
achtigientiteit. Gezamenlijk bleken
dor^in staat om de schaarste van
grondstoffen te
)rp* jtnpenseren: het land is een
r~T^j>oraanstaand exporteur ge-
i. inge°rden van vernieuwende
Jerusalem is een
(hoofd)stad gewor-
Qpn met oude heiligdommen
2-852&ast een netwerk van win-
pl-S restaurants, theaters en
it b.a.|"t- verkeer van een half mil-
in inwoners.
|R_ TfJtograaf Richard Nowitz
^yam in 1978 naar Israel en
lont nu met zijn gezin in Je-
ialem. De afgelopen tien
r heeft hij voornamelijk de
fhoonheid van zijn land in
beid gebracht; zijn foto's
jorden over de hele wereld
epublicieerd. De tentoonstel-
ig is wegens de manifestatie
'ezond 2000" gesloten van 24
28 augustus.
Volmaakte
itopieën in
ilazzo Strozzi
RENCE Vanaf 16 sep-
imber wordt in het Palazzo
ozzi in Florence een tentoon-
illing gehouden van meer dan
volmaakte kopieën van be-
mde schilderijen uit de 14e
tt de 20e eeuw, waarvan de
,'^riginelen in musea in de hele
Gereld hangen. In de catalogus,
lie in Florence werd aangebo-
(en, staan beroemde namen als
itticelli, Caravaggio, Giotto,
jhagal, Dali, Picasso, Rem-
randt, Klee, Braque, Goya en
[élazquez. Het gaat bij deze
ipieën niet om vervalsingen,
verzekeren de organisatoren,
iar om goede imitaties van
■rk van tijdgenoten.
DEN HAAG Galerie
houder Henk van der
Vet, eigenaar van het Art
Centre aan het Haagse
Noordeinde 14, kan met
zijn eerlijke oogjes over
zijn brilletje turen wat hij
wil, maar alle begrip van
de wereld neemt niet
weg, dat hij met toene
mende kracht de strijd
aanbindt met valse (Ka-
rel) Appels. „Zijn schilde
rijen worden al langer
vervalst, grafiek pas de
laatste twee jaar. Maar
het vervalsen neemt wel
hand over hand toe, er
lijkt geen einde aan te
komen", zegt hij. „En ik
zou ook niet weten wat je
er echt tegen kunt doen".
Van hulp van de politie ver
wacht Van der Vet niet over
dreven veel. „Er is erger
kwaad waar de politie geen
tijd voor heeft..." zegt hij met
hulpeloos geheven armen.
„Maar toch. Gisteren kreeg ik
nog honderd vervalste druk
ken aangeboden en ik krijg er
nog steeds kippevel van".
Samenwerking tussen Karei
Appel en Henk van der Vet
dateert van 1971, toen de kun
stenaar voor het eerst een
grafiek door Van der Vet wil
de laten drukken, op aanra
den van Cobra-expert Jan
Nieuwenhuizen Segaar. Appel
was over de zeefdruk dermate
tevreden, dat hij bij de Hage
naar bleef terugkomen. Ook
ging het tweetal gezamenlijk
op kunstreis en daar kwam
gemeenschappelijke kunst
werk van, het veertienbladige
album „Seven Summer
Day's", met foto's van Van
der Vet die Appel inverfde en
zeefdrukken van Appel-solo.
Van der Vet werd door deze
samenwerking en toch al ge
toonde belangstelling een
hechte Appelkenner; velen
varen er thans blind op.
Henk van der Vet: „Karei Appel is niet zo moei
e vervalsen; met name déze niet".
FOTO: MILAN KONVALINKA
Stijl
Van der Vet: „Ik weet wat
Appel maakt, wat zijn stijl is,
welke kleuren hij gebruikt en
welke heel zeker niet. Hoe
wel, voor zover je van Appel
zeker kan zijn. Soms grijpt de
techniek in, want een zeef
druk is altijd een zo goed mo
gelijke benadering van het
origineel. Een enkele keer
heeft een afdruk echt een an
dere kleur dan het origineel,
maar dan vindt Appel die
nieuwgemaakte kleur zo
mooi, dattie het zo wil laten.
Ook in andere steden heeft
hij drukkers, vakmensen die
voor hem werken en ook daar
kan een tint ontstaan die ik
niet meteen zou verwachten.
Dat maakt me voorzichtig bij
de beoordeling op vals en
echt. Appel besloot op een dag
geen grafieken meer te ma
ken om zijn eigen markt niet
de bederven, maar toch doken
op een dag nieuwe grafieken
op. Vals, meende ik dus. Tot
Appel me uit de droom hielp,
hij had in Spanje toch maar
wat nieuwe grafieken ge
maakt. Ja, dat vraagt om mis
verstanden, als hij me niet op
de hoogte houdt".
Wordt de beoordeling op echt
en vals er zo niet gemakkelij
ker op, Van der Vet heeft zijn
eigen methoden die hem be
hulpzaam zijn. „Ik weet in
welke periode welk papier
Appel gebruikte, wat voor
verf en welke druktechniek
werd toegepast. Het is voor
mii dan niet zo moeilijk ver
valsingen aan te wijzen. En
dan is er nog de prijs".
Goedkoper
Het ligt wel een beetje voor
de hand dat een vervalser een
zo hoog mogelijke prijs pro
beert te krijgen voor zijn pro-
dukten, maar er zijn grenzen.
Van der Vet: „Die prijs kén
nooit gelijk zijn aan de prijs
van een echte Appel. Een
handelaar zou wel gek zijn;
als hij een beetje twijfelt,
koopt hij liever meteen een
echte van Karei, wel zo een
voudig.
Die prijs is een raar ding. Het
maken van echte zeefdruk
ken is duur, daar komen 25
tot 30 kleuren aan te pas.
Maar het maken van een ver
valsing is ook niet zo goed
koop, omdat een béétje ver
valser toch al gauw van acht
kleuren gebruik maakt. Door
kleuren over elkaar heen te
drukken, krijg je kleuren die
niet of nauwelijks van het ori
gineel zijn te onderscheiden.
Maar hoe dan ook, het blijft
een dure klus en de winst, als
die er al is, moet komen uit
grote aantallen.
Nu is het in de kunstenaars
wereld gebruik, dat er nooit
meer dan 140 drukken van
een origineel worden ge
maakt; vraag niet waarom,
dat is altijd zo geweest. Als ie
mand dan met een pak van
200 zeefdrukken komt, weet
ik onmiddellijk dat het stinkt.
Zo'n man is of ongelooflijk
dom, of hij heeft er geen moer
verstand van.
En feit blijft ook, dat zo'n ver
valser graag iets wil verdie
nen. Hij moet onder de prijs
van een echte druk blijven,
moet zijn kosten drukken en
neemt het dan niet zo nauw
met de kleuren. Dat is voor
hem dan goedkoper, maar hij
neemt dan ook het daarbij be
horende risico. Hier, deze
prent: deze is origineel. Maar
ik kreeg ook drukken onder
ogen waar het grijs helemaal
vergeten was en voor het ge
mak hadden ze ook maar
geen oranje gebruikt. Als je
het origineel niet kent, wordt
het lastig, maar hiervan ken
de ik het origineel wél en was
het al niet zo moeilijk meer".
Van der Vet glimlacht. „Som
mige Appels zijn heel eenvou
dig na te maken, andere weer
moeilijker tot veel moeilijker.
Maar aan de andere kant, él-
les is te vervalsen, de tech
niek staat voor niets. Alleen
de prijs van de apparauur hè,
die maakt vervalsen zakelijk
gezien al zinloos. Een echte
Appel kost rond de 2.500 gul
den, vervalsingen worden
aangeboden rond de vijf- tot
zevenhonderd. Ook dat is een
aanwijzing".
De dupe
Het gaat Van der Vet bij zijn
speurtochten naar valse Ap
pels om het beginsel, dat ver
valsen van kunst niet mag.
„Bovendien komen ze aan
m'n brood; wat zij aan vals
verkopen, raak ik aan echte
niet meer kwijt. Bovendien
duperen ze de kopers die den
ken dat ze voor weinig geld
aan een echt kunstwerk zijn
gekomen"^
Hoewel het ook anders kan
uitpakken. Van der Vet: „Na
tuurlijk zijn er mensen die
door het lezen van dit soort
krantestukjes gaan twijfelen
aan de echtheid van hun Ap
pel. En als je twijfelt, zit je al
niet lekker meer. Komen er
mensen, die naar de bejubelde
prent kijken en met uitgesto
ken vingertje vragen oftie wel
echt is... En als na onderzoek
blijkt dat het om een verval
sing gaat, krijgt de eigenaar er
de pee in, nadat hij er mis
schien jaren zo gelukkig mee
Maar het kan ook zo: er
kwam en man in de galerie
met een ingelijste Appel. Echt
of vals; dat wou hij weten.
Vals, zei ik. Kijk maar, daar
en daarom. De man stak een
vinger door de prent en
scheurde de hele valse Appel
eruit. „En zet er nu maar met
een een echte in", zei hij boos.
Van der Vet zendt zijn meest
beminnelijke glimlach uit.
„Die Appel. Vroeger zeiden
ze: nou, wat hij kan, kan mijn
kleine zusje ook. En beter.
Maar als dat kleine zusje iets
Appelachtigs produceerde,
werd het een kinderprentje.
Appel maakt kunst en laat
zich niet namaken, ook door
Appel zelf niet; want dét is
kunst, iets eenmaligs. Ook al
is het aantal kunstwerken dat
Karei maakte niet meer te
tellen. Ik wou, dat hij de boel
eens rubriceerde. Maar ik ben
bang, dat het voor Appel zelf
een onbegonnen zaak is; dat
hij niet eens meer weet wat
hij vroeger allemaal maakte.
Nou, als het Appel zelf niet
meer lukt, wat moet ik dan?"
De vraag blijft hangen en de
valse Appels blijven biunen-
stromen. Van der Vet: „Dat
houdt nooit op. Nooit meer.
Maar ik doe wat ik kan, zo
lang ze aan m'n brood blijven
komen".
FRITS BROMBERG
Voor een uitgebreide agenda, ook voor de komende da
gen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage
van deze krant.
ALPHEN AAN DEN RIJN EURO
CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6.
tel. 01720-20800): Rambo 3 (12);
13.45, 18.45, 21.30. zo. ook 13.45,
16.15. My little pony (al); 14.00. zo.
ook 16.00. EUROCINEMA II:
Rambo 3 (12); 13.45, 18.45, 21.30.
zo. ook 13.45, 16.15. EUROCI
NEMA III: Honneponnetje (al);
13.30. 18.30. zo. ook 16.00. EU
ROCINEMA IV: Police Academy 5
(al); 13.30, 18.30. zo. ook 16.00.
Cry freedom (al); 21.00.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19,
tel. 071-121239): Rambo 3 (12);
14.30. 19.00, 21.15. LIDO en
STUDIO (Steenstraat 39, tel.
124130): De ondraaglijke lichtheid
van het bestaan (al): 14.00, 20.00.
Crocodile Dundee 2 (al); Honne
ponnetje (al); Salsa (al); 14.30,
19.00, 21.15. Three men and a
baby (al); 19.00, 21.15.; Jungle-
book (al); 14.30. TRIANON (Bree-
straat 31, tel. 123875): Last empe
ror (al); 14.30, 19.00, 21.15. REX
(Haarlemmerstraat 52, tel. 071-
125414): Telefono Rosso (16);
14.30, 19.00, 21.15.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30. tel. 01718-74075):
Police Academy 5 (al); 14.45,
19.00, 21.15. CITY THEATER II:
Wall street (al); 19.00. do. vr. zo.
ma. di. 14.45. Cry Freedom (al);
21.15. De Reddertjes (al); za. wo.
14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY (tel.
01717-4354): Police academy 5
(al); do. t/m zo. 14.00, 19.00.
Moonstruck (al); do. t/m zo. 20.30.
The last emperor (al); do. t/m zo.
21.00. ma. t/m wo. 20.00.
KINDERVOORSTELLING
De reddertjes; 14.00.
WASSENAAR ASTRA (tel.
01751-13269): Police Academy 5
(al); vr. t/m wo. 20.00.
KINDERVOORSTELLING
Police Academy 5; za. t/m wo.
14.009.
ZOETERMEER
PROMENADE: Rambo III; do.
ma. di. wo. 14.00, 20.00. vr. za. zo.
14.00. 19.00, 21.30. Crocodile
dundee; do. ma. di. wo. 14.00,
20.00. vr. za. zo. 14.00, 19.00,
21.30. Honneponnetje; do. ma. di.
wo. 20.00. vr. za. zo. 19.00, 21.30.
My little pony; 14.00.
DEN HAAGASTA 1 (Spul 27. tel.
463500): Salsa..."it's hot" (al);
14.00, 19.00, 21.30. zo. 13.30,
16.00, 19.00, 21.30. ASTA 2:
Honneponnetje (al); 14.00. 19.00,
21.30. zo. 13.30, 16.00, 19.00,
21.30. ASTA 3: Biloxi blues (al);
14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.30,
16.00, 18.45, 21.30. BABYLON 1
(Winkelcentrum Babylon, tel.
471656): De ondraaglijke lichtheid
van het bestaan (al); 13.45, 20.00.
BABYLON 2: Bright lights big
city (12); 14.00. 18.45, 21.30. zo.
13.15. 16.00, 18.45, 21.30. BA
BYLON 3; Three men and a baby
(al); 14.00, 19.00, 21.30. zo. 13.30.
16.00, 19.00, 21.30. CINEAC 1
(Buitenhof 20. tel. 630637): Rambo
3 (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo.
13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CINE-
AC 2: A clockwork orange (16);
14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 3:
Blue jean cop (12Y, 14.00. 18.45,
21.30. METROPOLE 1 (Carne-
gielaan, tel. 456756): Crocodile
dundee 2 (al); 14.00. 18.45, 21.30.
zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30.
METROPOLE 2: The bedroom
window (12); 14.00, 18.45, 21.30.
zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30.
METROPOLE 3: The last empe
ror (al); 14.00. 20.30. METROPO
LE 4: Cry freedom (al); 20.30.
METROPOLE 5: Programma
filmzomer '88. do. vr. za. wo.
14.00, 18.45, 21.30. zo.13.15,
16.00, 18.45, 21.30. ma. di. 14.00,
20.30. do. Cosi come eel (12); vr.
Blue velvet (16); za. Children of a
lesser god (al); zo. Fantasia (al);
ma. The color purple (al); dl. Lolita
(16); wo. Havinck (al). ODEON 1
(Herengracht 13, tel. 462400):
Rambo 3 (12); 13.45, 18.45, 21.30.
zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30.
ODEON 2: Gooi mamma uit de
trein (al); 14.00, 18.45, 21.30.zo.
13.30, 16.00, 18.45, 21.30. ODE
ON 3: The couch trip (al); 13.45,
18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00,
18.45, 21.30. ODEON 4: Police
academy 5 (al); 13.45, 18.45,
21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.45,
21.30. STUDIO 1 (Kettingstraat
12b, tel. 656402): Maurice (16);
19.00, 21.30. STUDIO 2: Fatal
attraction (12); 19.15, 21.45.
STUDIO 3: Oei ciornie (16);
19.15, 21.45. HAAGS FILMHUIS:
Zaal 1: Une flamme dans mon
coeur; 19.30, 21.45. Utamaro's
world/Une flamme dans mon
coeur; za. 24.00. Zaal 2: Der Him-
mel über Berlin; 19.30.Der ameri-
kanische Freund; 21.45. Zaal 3:
19.30, 21.45. do. Babette's feast;
vr. Radio days; za. Outrageous
fortune; zo. Le declin de l'empire
americain; ma. Jean de florette;
di. Au revoir les enfants; wo. La
femme de ma vie.
NACHTVOORSTELLINGEN
CINEAC 1: Prince: sign o' the ti
mes (16); za. 00.15. CINEAC 2:
Rambo 3 (16); za. 00.15. CINEAC
3: 9V» weeks (16); za. 00.15.
KINDERVOORSTELLINGEN
METROPOLE 4; Jungle book;
14.00. zo. 13.15, 16.00. STUDIO
1: My little pony; 14.30. STUDIO
2: De speurneuzen 14.45. STU
DIO 3: Benji; 15.00.
Zelfportret voor meer culturele vrijheid
In het Cubaanse weekblad El Caiman Barbudo liet de beeldend
kunstenaar Carlos Rodriguez Cardenas een opvallend zelfportret
afdrukken. Met zijn stenig beeld vroeg hij aandacht voor meer
culturele vrijheid. FOTO: anp
Al meer don 25 jaar helpt het NRF hungelqke
kansen te geven door financiële steun aan
honderden projekten in Nederland.
Helpt u mee? Ja, toch zeker! GIRO 953
Mationaal
^evaVidatie
Fonds
Voor informatie:
J. F. Kennedylaan 101
3981 GB BUNNIK
tel.: 03405-63244
ROTTERDAM In de
Doelen in Rotterdam
yordt zondag 28 augustus
)m 19.00 uur de manifes-
iatie „Country music in
ioncert" gehouden, met
aitvoeringen van Dottie
iVest, Kitty Wells en Dave
Dudley. Ook de Neder
landse groep The Peter
fiill Band en zanger/pre-
tentator Ruud Hermans
fijn uitgenodigd.
kitty Wells komt met haar
Volledige family-show. Tijdens
haar muzikale vertolkingen
ivordt ze bijgestaan door echt
enoot Johnny Wright, zoon
iobby Wright en haar band
fOl^The Tennessee Mountain Boys.
igcfNa twaalf jaar geleden in het
ei kheveningse Kurhaus opge-
redbeden te hebben, zal dit de
(tweede keer zijn dat Kitty
uxe Wells in ons land musiceert,
lift,(Toppers als „It wasn't God
iatsfwho made honky tonks an-
672gels" (goed voor zes miljoen
verkochte exemplaren), Ma-
king Believe', Heartbreak
USA' en Amigo's Guitar ont
breken niet op het repertoire
dat ze straks in Rotterdam ten
gehore brengt.
Ook Dave Dudley, de godfa
ther van de truckers heeft et
telijke hits op zijn naam staan.
Zoals Me and my old CB en
Truck driving son-of-a-gun.
Zijn Six days on the road
wordt door menig vrachtwa
genchauffeur gekoesterd als
zijn lijflied.
Eerst had de Amerikaan Dave
Dudley zich meer beijverd om
een goede baseballspeler te
zijn, maar een blessure maakte
een eind aan zijn plannen om
van het baseball-spelen een
beroep te maken. In zijn ge-
boortestaat Wisconsin trad nij
op als zanger en gitarist in
plaatselijke etablissementen.
Met Six days on the road brak
hij op wereldniveau door.
Na tv-optredens bij Freddy
Quinn en Rudi Carrell is Dave
Dudley ook in Duitsland tot
een van de populairste country
western-zangers gaan beho
ren. Wanneer hij geen concer
ten geeft, beheert hij samen
met zijn vrouw een groot va
kantiepark in Amerika.
Samen met Kenny Rogers
heeft Dottie West in de tachti
ger jaren hits gescoord als All
moeilijke start. Haar eerste
singles bleven onopgemerkt,
maar na 1965 braken betere
tijden door. De naam Dottie
West schitterde toen vaker in
de country hitparades.
Het populaire, door haar ge
schreven en vertolkte num
mer Here comes my baby,
werd later ook door Perry
Como gezongen, die er hoge
ogen meegoooide. Met wijlen
Jimmy Reeves zong ze ever
greens als Love is no excuse.
Financieel kwam ze er
warmpjes bii te zitten, toen
Coca Cola haar waanzinnig
populaire Country Sunshine
voor miljoenen dollars kocht
ter ondersteuning van een re
clamecampagne.
Dottie West wat op de achter
grond. Sinds Kenny Rogers
haar in 1982 vroeg om samen
een reeks duet-elpees vol te
zingen, is haar ster weer hoog-
gestegen. Jaarlijks treedt ze
tussen de 200 tot 250 keer op.
Enige tijd geleden zong ze in
Peter Hill Band, te beluisteren op het Rotterdamse Countryfes-
tijn. FOTO: PR
een kazerne in Soesterberg
voor Amerikaanse militairen.
Van vaderlandse bodem is The
Peter Hill Band. Deze groep
uit Tilburg bestaat nog geen
twee jaar, maar heeft reeds be
roemdheden als Johnny Cash
en Wanda Jackson begeleid.
Met laatstgenoemde zangeres
maakt The Peter Hill Band op
dit moment een tournee door
Zwitserland.
Uit eigen land is eveneens
Ruud Hermans. Oorspronke
lijk maakte hij deel uit van
The Tumbleweeds. De plaat
Somewhere between werd pla
tina. Na een auto-ongeval for
meerde hij de Ruud Hermans
Band, die daarna Tulsa ging
heten.
Toen de groep zich ophief, is
Ruud Hermans als solist door
gegaan. Voor de Kro-radio
presenteert hij samen met Lex
Tondeur het programma
Country Time. Verleden jaar
werd zijn elpee Waiting for
you genomineerd voor een
Edison.
MOSKOU Het Sovjet-rCge-
ringsblad Izvestia heeft een lijst
gepubliceerd van de 12 meest
populaire boeken in de Sovjetu
nie. De krant publiceerde de
lijst die is gebaseerd op de
wachtlijsten ia de leeszalen
waar de Sovjetburger kan inte
kenen op een boek dat ter plek
ke moet worden gelezen.
Uit de lijst blijkt overigens dat
de boeken die dankzij „glas
nost" van de plank bij de censor
zijn verdwenen zeer succesvol
zijn. Nummer 1 op de lijst van
Izvestia is Anatoly Ribakovs
„Kinderen van de Arbat".
Overigens pleitte Izvestia er
voor om grotere oplagen te
drukken van de boeken, zowel
in gebonden versie voor de ver
koop als in afleveringen in tijd
schriften.
In de Sovjetunie kunnen de
mensen boeken meenemen uit
de bibliotheek, maar de vaak
gelezen werken worden bin
nenshuis gehouden om diefstal
te voorkomen. De boete die
wordt opgelegd als een boek
niet wordt teruggebracht is ech
ter aanzienlijk lager dan de prijs
die voor een werk moet worden
betaald op de zwarte markt.
De meeste boeken die op de lijst
van Izvestia staan werden jaren
geleden geschreven maar moch
ten niet worden uitgegeven. Zo
werd Ribakovs „Kinderen van
de Arbat" ruim 20 jaar geleden
geschreven. Daarin wordt het
leven beschreven van een stu
dent die wordt vervolgd en ver
bannen tijdens het bewind van
Josef Stalin in de jaren '30.
Het tijdperk Stalin komt veel
vuldig terug in de meeste best
sellers zoals in „Wittè Kleding"
over manipulatie bij genetisch
onderzoek in de jaren '40 (num
mer 2) en „De Gouden Wolk
Sluimerde" waarin de ver
schrikkingen worden verhaald
die minderheden in de Sovjetu
nie moesten doormaken nadat
ze van vermeende samenwer
king met de nazi's tijdens de
Tweede Wereldoorlog waren
beschuldigd. Andere populaire
werken zijn Pasternaks „Doktor
Zhivago" (nummer 4) dat
slechts in een beperkte oplage
als boek is verschenen maar
eerder dit jaar in afleveringen
werd afgedrukt in het blad
Novy Mir. De meeste Sovjet le
zers kunnen hun hongei^ het
beste stillen met tijdschriften als
Novy Mir, Moskva en Druzjba
Narodov. Zij publiceren vaak de
ipngste uitgaven in series.
Koeken, ook de toegestane,
worden vaak maar in beperkte
oplage uitgegeven. Izvestia be
klaagde zich er over dat de uit
gevers in de Sovjetunie hun pa
pier en drukwerkmachines ver
spillen aan enorme voorraden
politieke geschriften die slechts
een paar mensen willen lezen.
Daardoor ontstaan volgens de
krant de lange wachtlijsten in
de leeszalen, die het afgelopen
jaar zijn verdrievoudigd.
„Economen hebben berekend
dat wij voor verschillende goe
deren en diensten 65 miljard
manjaren in de rij staan. Maar
de tijd die we besteden om cul
tuur te vergaren is niet minder
duur," aldus Izvestia.
De best-sellerlijst van Izvestia
ziet er als volgt uit: 1. Kinderen
van de Arbat, Anatoly Ribakov;
2. Witte Kleding, V. Doedintsev;
3. De Favoriet, Valentin Pikoel;
4. Dokter Zhivago, Boris Paster
nak; 5. De Nieuwe Afspraak,
Aleksander Bek; 6. De Gouden
Wolk Sluimerde, Anatoli Pris-
tavkin; 7. Het Hakblok, Djingiz
Aitmatov; 8. De Godfather, Ma
rio Puzo; 9. Voorwaarts, Voor
waarts, Voorwaarts, Michail
Sjatrov; 10. Leven en Lot, Vasili
Grossman; 11. De Geschiedenis
van de Regering in Rusland, Ni-
colai Karamzin en 12. De Mees-
/ter en Margarita, MichaiU Boel-
gakov.