Grootste tegenstander van „Rambo III' heet Glasnost DAT ZIT GOED! FENOMEEN „SLY" STALLONE: SPIEREN, GELD EN GEWELD Verwerving Microlife door HCS rechtmatig KUNST CcktócSoiMcwt DINSDAG 2 AUGUSTUS 1988 PAGINA li AMSTERDAM De grootste tegenstander van Rambo heet Glasnost. Terwijl de eenlettergrepi ge ijzervreter in zijn der de filmoptreden in z'n eentje verbitterd een paar honderd Russen in Af ghanistan volgens het „rood sla dood"-principe van het celluloid af schiet, is de wereld in middels heel wat milder gestemd. Een halve week voor de Nederlandse pre mière van Sylvester Stal lone's „Rambo III" (vanaf donderdag in 65 biosco pen) verlaten vriendelij ke Russen ons land na een op sigthseeing lijkend tripje Woensdrecht. Hoe moet dat hier nu met een van de duurste films die Hollywood ooit gemaakt heeft? Het is de vraag of Sylvester Stallone echt kopzorgen heeft over het commerciële verloop van zijn film. In Amerika staat zijn derde Rambo-film na een week of acht in de bio scopen op zestig miljoen dol lar bruto inkomsten. In Ame rika is Rambo aan de kassa's verslagen door een krokodil, een konijn en Eddie Murphy. Respectievelijk „Crocodile Dundee II", de Spielberg-Dis- ney-film „Who framed Roger Spieren, geld en geweld, het handelsmerk van Stallone. Rabbit" en de nieuwste Murp- hy-komedie „Coming to Ame rica". Maar Stallone heeft zijn salaris al binnen. Volgens de vakpers 20 miljoen dollar, een voorschot op Stallone's con tractuele aandeel in de op brengst. Het maken van de film kostte - zonder dat voor schot - meer dan zestig mil joen dollar en daarmee werd „Rambo III" misschien wel de duurste produktie ooit ge maakt. Stallone pleegt in zijn filmrollen (zijn sentimentele rol in het armworsteldrama „Over the top" daargelaten) een minimum aan tekst uit te spreken. Amerikaanse reke naars kwamen voor „Rambo III" zo aan een honorarium voor „Sly" Stallone van 500.000 dollar per zinnetje. Of het dat allemaal waard is moet straks in de bioscoop be wezen worden. Een feit is dat FOTO: PU de Nederlandse tak van film maatschappij Columbia de derde Rambo iets minder hoog ingeschat heeft dan de twee eerdere. „First blood" (Rambo I) trok een miljoen Nederlanders naar de bio scoop. „Rambo II" haalde een bruto recette van 11.300.000 gulden en dat bedrag staat voor méér dan een miljoen bezoekers. In de wandeling kan je overal horen dat het fenomeen Rambo al lang met een stevige korrel zout wordt genomen. Maar of dat de nieuwsgierigen uit de bio scoop houdt? Een woordvoer der van Columbia: „We zitten in Nederland op het ogenblik wel met een tendens dat de meer kunstzinnige films als „The last emperor" en „The unbearable lightness of being" het erg goed doen". Afwach ten dus. Een feit is dat de be zoekers straks een film zullen gaan zien waarin het koude oorlog-fenomeen weer driftig opgerakeld wordt en waarin 'John Rambo het opneemt te gen onder meer een ver schrikkelijke sadist van een Rus: Rambo heeft zich terug getrokken in een Boeddistisch klooster in Thailand, waar hij veel zwijgt en naar mooie zonsondergangen kijkt. Tus sendoor doet hij een beetje aan de Thaise sport van het stokvechten. Pas wanneer zijn oude mentor en vriend kolo nel Trautman (Richard Cren- na) bij zijn hulpmissie aan de Afghaanse rebellen door een onaangename Rus gemarteld gaat worden, komt hij in ac tie. Het wordt het bekende Drimitieve en weinig waar schijnlijke werk: Rambo zwaar bewapend, in z'n eentje een compleet tankleger tot stilstand brengend, zichzelf opererend aan een wond waaraan een volwassen oli fant dood zou zijn gebleven. Met dialogen die als volgt gaan: „Heb je een plan?" vraagt Trautman wanneer Rambo en hij met z'n tweetjes tegenover een leger Russen staan. „Omsingelen kunnen we vergeten" gromt Stallone. Wanneer Trautman in de handen van de onmenselijke Russische beul zijn optimisme over de komst van Rambo blijft verkondigen, vraagt de Rus: .Wie denk je dan dat die Rambo is? God?". Waarop Trautman met grafstem ant woordt: „God kent genade. Hij niet". „hoe maak je een geloofwaardig mogelijk". En het is bijna fascinerend hoe wel absurd dat daar zoveel miljoenen voor uitgegeven zijn. Stallone zelf neemt zijn epos van spieren, geld en ge weld bloedserieus. Hij trok negentien maanden van zijn Rambo en Trautman maken zich klaar om aan de Russen te ontsnappen. leven uit om de film te ma ken. In Thailand, Californië, maar vooral Israël. Hij ont sloeg regisseur Russel Mulca- hy na twee weken opnames, zette second unit-regisseur Peter MacDonald op zijn plek. tweede plan werd ontslagen. Stallone is de baas en ieder een accepteert dat. Een man die met twee eerdere Rambo- films 390 miljoen dollar bin nengebracht heeft, weet wat- ie doet, is de mening op de set. Regisseur MacDonald: „Zelfs als je de meest ervaren regisseur ter wereld zou zijn, zou je die man niet onder con trole hebben. Hij schrijft het script. Hij heeft in feite de lei ding over de meeste aspecten van de productie. Hij is de enige die werkelijk weet wat Rambo wel en niet kan doen". Stallone veranderde behalve de regisseur nog meer ter plekke in Israel. Oorspronke lijk had het script een scène waarin „buzkashi" wordt ge speeld. Een Afghaans ruiter- spel waarin paardrijders van uit het zadel een dode geit van de grond moeten trachten te tillen. Een soort paardenpo lo met de geit als puck. Het productieteam was bang dat het te duur werd om 35 ge trainde paardrijders voor die ene scène te vinden en dus werd die vervangen door een ander, simpeler Afghaans ge bruik: Ruiters moesten een tent doorboren met speren. De afdeling rekwisieten fabri- moet je die bushkazi-scène f men. Dat andere spel is te Hollywoods. Aardig om te zien, maar in Afghanistan wordt het al honderd jaar niet meer gedaan". Dat wist hij via zijn Afghaanse adviseur, Saw- diq Tawfiq. Die werd naar Afghanistan gestuurd om als nog een bushkazi-team bij el kaar te krijgen, terwijl stunt- coordinator Vic Armstrong (een van de befaamdste ter wereld, ook werkzaam aan Dick Maas' „Amsterdamned") Spaanse stuntmensen en be- douienen voor dat spel mocht gaan trainen. Illegale video's Stallone heeft zijn huiswerk gedaan. Heeft zijn held met ontbloot bovenlijf en een bij na Messiaanse intensiteit in beeld gebracht. John Rambo was in de eerste film het monster van Frankenstein ge creëerd door de oorlog in Vietnam, in twee begon hij aan een revisie van de Ameri kaanse historie daar en won, in drie loopt hij achter bij de actualiteit. „Rambo gaat het gevecht niet aan om de Af ghaanse politieke situatie" heeft Stallone uitgelegd. „Hij gaat erheen om zijn vriend te redden van wie hij voelt dat die er nooit heen had moeten gaan. Maar zodra hij er is, wordt hij betrokken bij de vrijheidsstrijd van de Afgha- nen". Het is de vraag of hier de nieuwe goodwill van de Russen niet te zwaar weegt voor dat oude zeer. In elk ge val meldt het blad Variety dat onder de Moejaheddien aan de grens met Pakistan een le vendige handel in illegale vi deo-kopieën van „Rambo III" op gang is gekomen. Het blad citeert ene commandant Ab dul Haq: „Natuurlijk heeft Stallone die film gemaakt om dollars te verdienen. Dat is geen gek idee. Maar de film laat Amerikanen zien waar wij voor vechten, en dat is -doorschuiven van dochter Reiss naar zijn hoofdonderneming „HCS Technology. Deze door twee Britse aandeelhouders, Schro der Capital Management en Equity Law Assurance, betwiste overneming heeft de fungerend president van de Amsterdamse rechtbank, mr. H. van Breda, gisteren goedgekeurd. De president toonde geen enkel mededogen met de door de ei sers aangevoerde argumenten tegen de machtsmiddelen die Kuijten c.q. HCS hadden aangegrepen om de inlijving van Mi crolife door te zetten. De door HCS uitgegeven en van diverse •zijden fel bekritiseerde 25 miljoen preferente aandelen zijn in het vonnis zelfs met geen woord genoemd. Wel verwijst de pre sident naar een nog aan te spannen bodemprocedure, waarin over de rechtsgeldigheid van onder meer de prefs kan worden beslist. Teleurstelling dus voor de oppositie, die in hoge mate benieuwd is of HCS op de aandeelhoudersvergadering van 5 augustus de preferente aandelen zal laten meestemmen. Volgens HCS-raads- man mr. M. Josephus Jitta is het wel te verwachten dat deze aandelen zullen worden gedeponeerd. „Maar het is niet nodig van te voren een stemverklaring af te geven. Met andere woorden, er zou met deze stukken kunnen worden gestemd, maar misschien is dit helemaal niet nodig gezien de uitslag van het kort geding", aldus Jitta. Prijs De twee Britse aandeelhouders die, naar de president opmerkt, niet hebben doen weten hoeveel aandelen HCS zn houden, heb ben in feite alleen verschil van mening met HCS over de prijs van de Microlife-transactie. Zij voeren zelfs niet aan dat de tus sen HCS en Reiss overeengekomen prijs van 130 miljoen gulden naar objectieve maatstaven niet in overeenstemmming is met de waarde van Microlife. Eiseressen hebben eigenlijk alleen bezwaar tegen het persoonlij ke voordeel dat Kuijten aan de transactie zou overhouden. De president vindt echter dat dit bezwaar van eiseressen het afhan delen van de Microlife-transactie niet in de weg behoeft te staan. „Los van de verdere afwikkeling van de Microlife-trans actie kan, indien dat moet, verder worden gedebatteerd over de vraag of Kuijten (via Reiss) wegens wanprestatie jegens HCS of wegens onrechtmatige daad jegens eiseressen schaaeplichtig is. Maar eiseressen hebben daarbij thans geen belang. Immers heeft HCS, wier belang eiseressen zeggen te behartigen, daarbij objec tief bezien geen enkel belang", aldus het vonnis. Over de ethische argumenten van eiseressen (machtswellust van Kuijten. boze opzet, enz.) wil de president in dit vonnis zwijgen. De president oordeelt dat het in het belang van HCS is dat aan het afronden van de Microlife-transactie thans de voorrang wordt gegeven. „Die voorrang is gerechtvaardigd, niet alleen omdat het afronden van de transactie in geld uitgedrukt voor HCS van groter gewicht is dan het op geld gewaardeerde belang verdedigd door eiseressen, maar bovendien omdat dit laatste be lang in zijn resultaat nog te ongewis is", aldus het vonnis. Expositie werk Maarten 't Hart tot 28 augustus DEN HAAG De tentoonstelling in het Letterkundig Museum „Waar 't Hart vol van is", over alles wat in het werk van de schrijver Maarten 't Hart een rol heeft gespeeld, is verlengd tot en met 28 augustus. Aanleiding voor de verlenging is de grote belangstelling. De kern van de tentoonstelling wordt gevormd door het werk van de schrijver, handschriften, boeken en arti kelen die zijn verschenen in talloze tijdschriften en kranten. De expositie wordt visueel en emotioneel verlevendigd door foto's, voorwerpen en dieren die in het werk van 't Hart een rol spe len. Kunstkring toont eindexamenwerk DEN HAAG In het gebouw van de Haagse Kunstkring wordt van 9 tot en met 21 augustus onder de titel „Stalling 88" een tentoonstelling ingericht van eindexamenwerk van de studie richtingen toegepaste kunst van de Koninklijke Academie. Stal ling 88 omvat werk van de dag- en avondopleidingen architecto nische, grafische, textiele en mode vormgeving. Deze tentoon stelling moet een jaarlijkse traditie worden en samengaan met de presentatie autonome studierichtingen in Pulchri. Grote werkloosheid in Zuid-Italië ROME - Meer dan vijftig pro- cent van de Italiaanse werklo zen woont in Zuid-Italië, ter wijl zich daar maar 33 procent van de nationale beroepsbe volking bevindt. Sinds 1945 is het verschil tussen de werk loosheidspercentages in Noord- en Zuid-Italië ook nog niet zo groot geweest. In Zuid- Italië bedroeg de werkloosheid in 1987 19,2 procent tegenover 12 procent in het.noorden. Voor een uitgebreide agen da, ook voor de komende dagen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant. bioscopen ALPHEN AAN DEN RIJN EURO CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6, tel. 01720-20800): Honneponnetje (al); 13.30, 18.30, 21.00. EURO CINEMA II: Man on fire (al); 13.30, 18.30. 21.15. EUROCINEMA III: Cry freedom (al); 20.15. Jungle- book (al); 14.00. EUROCINEMA IV: Police Academy 5 (al); 13.45, 18.45. 21.30. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239): Honneponnetje (al); 19.00, 21.15. wo. ook 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39. tel. 124130): Crocodile Dundee II (al); Police Academy 5 (al); Three men and a baby (al); Salaa (at); 14.30, 19.00. 21.15. Biloxi Blues (al); 19.00, 21.15. Junglebook (al); 14.30. TRIANON (Breestraat 31. tel. 123875): Hot Bubblegum op vrijersvoeten 14.30, 19.00. 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52. tel. 071-125414 Die Lüsterne Engel (16); 14.30, 19.00, 21.15. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30. tel. 01718-74075): Broadcast News (al); 19.00, 21.15. De Reddertjes (al); wo. 14.45. CITY THEATER II: The running man (al); 14.45. 19.00. Cry Free dom (al); 21.15. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Raising Arizona (al); ma. t/m wo. 14.30. Moonstruck (al); ma. t/m wo. 20.15. The last Emperor (al); 20.00. KINDERVOORSTELLING Bambi; 14.00. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13269): Emeror of the sun (al); ma. t/m wo. 20.00. KINDERVOORSTELLING Labirinth; ma. wo. 14.00. ZOETERMEER PROMENADE: Crocodile dun- dee; ma. di. wo. 14.00, 20.00. Hon neponnetje; ma. di. wo. 14.00, 20.00. Police academy 5; ma. di. wo. 20.00. My little pony; 14.00. DEN HAAGASTA 1 (Spui 27. tel. 463500): Salsa..."ifs hot" (al); 14.00. 19.00. 21.30. ASTA 2: Honneponnetje (al); 14.00. 19.00, 21.30. ASTA 3: Biloxi blues (al); 14.00, 18.45, 21.31. BABYLON 1 (Winkelcentrum Babylon, tel. 471656): De ondraaglijke lichtheid van het bestaan (al); 13.45, 20.00. BABYLON 2: Bright lights big city (12); 14.00. 18.45, 21.30. BABYLON 3: Three men and a baby (al); 14.00. 19.00, 21.30. CI NEAC 1 (Buitenhof 20. tel. 630637): Crocodile dundee 2 (al); 14.00, 18.45, 21.30. CINEAC 2: House of games (al); 14.00. 18.45, 21.30. CINEAC 3: A clockwork orange (16); 18.45, 21.30. METROPOLE 1 (Carnegielaan. tel. 456756): Cro codile dundee 2 (al); 14.00, 18.45, 21.30. e METROPOLE 2: Maurice (16); 14.00. 18.45, 21.30. ME TROPOLE 3: The last emperor (al); 14.00. 20.30. METROPOLE 4: Cry freedom (al); 20.30. ME TROPOLE 5: Progrrmma filmzo- mer '88. wo. 14.00. 18.45, 21.30. ma. di. 14.00, 20.30. ma. Tesa (12); di. Laurence of Arabia (12); wo. Een maand later (al). ODEON 1 (Herengracht 13, tel. 462400): Poli ce academy 5 (12); 13.45. 18.45, 21.30. ODEON 2: Gooi mamma uit de trein (al); 18.45, 21.30.e ODEON 3: The couch trip (al); 14.00. 18.45, 21.30. ODEON 4: Blue jean cop (12); 13.45, 18.45, 21.30. STUDIO 1 (Kettingstraat 12b. tel. 656402): Fatal attraction (12); 19.30, 21.45. STUDIO 2: Wall street (al); 19.15, 21.30. STUDIO 3: Oei ciornie (16); 19.15, 21.30. HAAGS FILMHUIS: Zaal 1: Une flamme dans mon coeur; 19.30. 21.45. Zaal 2: Der Himmel über Berlin; 19.30, 21.45. Zaal 3: di. wo. 19.30, 21.45. ma. 19.30, 22.00. ma. Zegen; di. Desert bloom; wo. Speriamo che sia lem- KINDERVOORSTELLINGEN CINEAC 3: My little pony; 14.00. METROPOLE 4: Jungle book; 14.00. ODEON 2: My little pony; 14.00. STUDIO 1: Annie; 14.30. STUDIO 2: E.T. 14.45. STUDIO 3: Benji; 15.00. Gunstige betalings mogelijkheden met de Sony-Creditcard" (vanat 50,- aankopen) Vraag informatie in onze filialen rovato LEIDEN: 5 Meiplein 1 16, tel: 071-766667 VESTIGINGEN IN DE GEHELE RANDSTAD: DEN HAAG RIJSWIJK WASSENAAR LEIDSCHENDAM DELFT SCHIEDAM ZOETERMEER LEIDEN ALPHEN A/D RIJN WOERDEN GOUDA 3

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 12