Ruimhartig onthaal voor homofielen bij meeste protestantse theologen Een buitenstaander tegen wil en dank fieidóeSoma/rif GEESTELIJK LEVEN/OPINIE kerk wereld Vakantie beroepingen DUIDELIJKE UITSPRAKEN ONTBREKEN Waarde van een verdrag T weer Eeid&iQowtcvnt ZATERDAG 30 JULI 1988 PAGI1 II INTERNATIONALE BIJEENKOMST IN ASSISI AMSTERDAM Van 6 tot en met 12 augustus wordt in Assisi in Italië, een bijeenkomst gehouden van vertegenwoordigers van groepen die betrokken zijn bij het conciliaire proces van gerechtigheid, vrede en behoud van de schepping. Naar ver wachting zullen ongeveer 500 mensen uit tal van landen in Eu ropa deelnemen. Het initiatief voor de bijeenkomst werd in 1986 door de Minderbroeders Franciscanen genomen. Zij kre gen de steun van Kerk en Vrede, de International Fellowship of Reconciliation (IFOR) en Pax Christi Internationaal. Assisi is als plaats van samenkomst gekozen, omdat de figuur van St. Franciscus ook nu nog mensen uit verschillende landen en met een verschillende geloofstraditie weet te inspireren. Uit Neder land nemen ongeveer 50 mensen aan de bijeenkomst deel. MEER DAN 35 MILJOEN BAPTISTEN IN DE WERELD WASHINGTON In 1987 is het aantal baptisten in de wereld met bijna 1,4 miljoen toegenomen tot meer dan 35,4 miljoen. Dat blijkt uit cijfers van de Wereldbond van Baptisten. Evenals in eerdere jaren is het aantal baptisten vorig jaar het meest ge groeid in de Verenigde Staten, waar meer dan tachtig procent (29,5 miljoen) van alle baptisten woont. In 1987 viel daar een toeneming met een miljoen leden te constateren. In Afrika nam het aantal baptisten met 17.000 toe tot 1,5 miljoen en in Azië, waar nu 2,3 miljoen baptisten wonen, was er een groei van 320.000 leden. Vooral in Zuidkorea en het noorden van In dia is het aantal baptisten fors gegroeid. In Europa viel na ja ren van achteruitgang een lichte toeneming te zien. In Neder land wonen ruim 15.000 baptisten. Men begint met het verbranden van boeken en men eindigt met het verbranden van mensen. door Marinus van der Berg De afgelopen week kreeg ik een telefoontje van mijn naamgenoot, maar geen fami lie, Jos van den Berg uit Nij- verdal. Jos is een enthousias te wijkziekenverzorgende, die op een origineel plan is geko men. Hij heeft samen met an deren een bus omgebouwd tot een aangepaste kampeer- bus. Jos gebruikte de Engelse term, maar ik zeg het maar even in gewoon Nederlands. Deze aangepaste kampeerbus is bedoeld om jongeren die gehandicapt zijn samen met jongeren die hulp kunnen bie den, de kans te geven een lang weekend op vakantie te gaan. Jos wil graag de nadruk leggen op sómen op vakantie en niet op het verschil tussen hulpvragers en hulpgevers. Hij vertelt er enthousiast over. Er zijn al twee weekenden ge weest. Een kleine groep kan mee. Vijf jongeren met een handicap en enkele begelei ders. „Het gaat om een dyna misch en avontuurlijk week end", zegt Jos. Ik kan me daar wel iets bij voorstellen. Met zo'n bus ben je niet aan één plek gebonden. Tot nu toe zijn er vooral jongeren uit de regio Nijverdal mee ge weest, maar in de toekomst kunnen er ook jongeren uit andere regicx's mee. De werk groep werkt momenteel aan een folder om nadere informa tie te geven. Als u dit stukje leest, zijn er zo'n drieënhalf miljoen Nederlanders het land uit om vakantie te vieren. Va kantie is niet voor iedereen een vanzelfsprekend gegeven. Gelukkig zijn er steeds meer mogelijkheden tot vakantie gekomen voor mensen met een handicap of met een ziek te. Het Rode Kruis organiseert dit jaar voor de tweede maal in Wezep bij Zwolle een va kantieweek voor mensen die lijden aan kanker en die weten dat ze niet meer lang te leven hebben. Deze vakantieweek is ook bestemd voor hun part ners of kinderen. De nationale vereniging „De Zonnebloem" biedt op haar vakantieschip, dat door de televisie-actie 1- 2-3 gebouwd kon worden, aan zeer velen een vakantiemoge lijkheid op de Rijn. Het is niet haar enige vakantieaanbod trouwens. Er is een lange lijst van aangespaste vakantiemo gelijkheden te maken. En er blijken telkens weer nieuwe initiatieven te ontstaan. Een bijzondere vakantiegelegen heid die niet onvermeld mag blijven is die in Wijhe. Daar is een vakantieboerderij van de Vierde Wereldbeweging. „Het Zwervel". Zij biedt vakantie mogelijkheden voor mede-lan- ders die de armen van onze samenleving zijn. Naast al die vakantiegangers zijn er de thuisblijvers. Thuis blijven is niet altijd pro blematisch. Er zijn er die daar juist van genieten. Rustig thuis en af en toe een dagje uit. Ook dat kan vakantie zijn. Er zijn ook gedwongen thuisblij vers. De zo gemakkelijk ge stelde vraag: „Gaat u nog op vakantie?" is voor sommige mensen een pijnlijke vraag. Soms ontwijken ze de vraag. Het kan zijn dat er geen geld voor is. Het kan zijn dat er niemand is met wie ze op va kantie kunnen en alleen op vakantie kan ook niet ieder een. De vakantie van dit jaar herinnert misschien pijnlijk aan de vakantie van vorig jaar: toen je nog samen was. Er kunnen bijzondere redenen van zorg zijn waarom je dit jaar niet weggaat, zoals ziekte in de familie of van iemand die je zeer na is. Voor de een is vakantie een fijne rustige tijd. Voor anderen een wel erg stille tijd. Thuis blijvers zijn vaak opgelucht als iedereen weer veilig terug is. Het deed iemand, wiens kin deren verre reizen maakten, eens zeggen: „Het mooiste van vakantie is, als ze voorbij is en iedereen weer gewoon thuis". Vakantie: een tijd met vele gezichten. Christelijks Gereformeerde Ker ken Beroepen te 's-Gravenhage-Sche- veningen A. Baars te Dundas (Can.) (Free Reformed Church). V 1 DEN HAAG In de protestantse kerken wordt heel verschillend gedacht over homoseksu aliteit maar opvallend is dat de homofiele broeder of lesbische zuster tame lijk ruimhartig tegemoet wordt getreden. Dit blijkt althans uit de juli-afleve- ring van de theologische etherleergang Rondom het Woord (elke dinsdag te beluisteren op Radio V om 13.10.) waarin de di verse protestantse stro mingen over dit onder werp aan het woord wer den gelaten. Eigenlijk is alleen de Kamper ethicus prof. dr. J. Douma, lid van de na de oorlog ontstane vrijgemaakt gereformeerde kerken, duidelijk afwijzend. Hij maakt er geen geheim van dat de bijbel homoseksualiteit veroordeelt als niet in over eenstemming met de wet van God. Douma baseert zich daarbij vooral op Genesis 1 en 2, waar staat dat de meest in tieme relatie tussen mensen er een is tussen man en vrouw. Verder wijst hij op een tekst in het Nieuwe Tes tament waar de verhouding tussen Christus en zijn ge meente ten voorbeeld wordt gesteld aan de verhoudingen in het huwelijk. "Dan is het voor mij volstrekt onaan vaardbaar dat een derde daar tussen zoü komen bij voor beeld", aldus prof. Douma. Gezegd wordt: 'Als die twee mensen elkaar nu lief hebben en de liefde doet de naaste geen kwaad, moet je je daar dan niet van harte in schik ken?' Douma reageert daarop met: "Ik zou aan de kant van Gods gebod willen beginnen en volhouden dat de liefde de vervulling van de wet is". Le gitimering van een homosek suele relatie is voor hem on aanvaardbaar. Hij vindt het een 'stoornis' en dus 'veroor- Een zeventiende-eeuwse kopergravure die op de achtergrond het brandende Sodom laat zien waaraan Lot met zijn dochters is ontkomen. delenswaardig'. Maar homo fielen die niet als zodanig le ven wil hij wel accepteren, ook in kerkeraadsfuncties. Profileren ze zich echter als homoseksueel, dan mogen ze niet volledig participeren in kerk en ambt, net zo min als anderen "die in zonde leven". Douma: "Als ik die bijbel an ders ga lezen, kom ik in een wereld van onzekerheid en van chaos en ruïnes uit", maar hij meent ook "dat de waarheid, hoe scherp die ook is, helend in onze samenle ving zal fungeren". Handicap Ds. Sytze de Vries, die voor de NCRV de serie mee hielp voorbereiden, beschrijft in een inleiding enkele ontwik kelingen in het bijbelse den ken van protestanten over ho moseksualiteit. De Vries on derscheidt daarin vier sporen: de zogenaamde probleemtek sten in de bijbel (over Sodom in Genesis, Leviticus en in de brieven van Paulus); het lief desgebod; de relatie als uitingsvorm van het bijbelse verbond; de bevrijding (Exo- dus-motief), onder meer tot uiting komend in de zoge naamde 'flikkertheologie'. De hervormde synode heeft gezegd dat de homoseksuele mens gelijkwaardig is aan de heteroseksuele, maar sprak ook van een 'afwijking'. De gereformeerde synode wil dat het gesprek met de homosek suele medemens wordt aange gaan. Maar in beide kerken zijn geen duidelijke pro- of contra-uitspraken gedaan. Dus gaan de homo's nu zelf theologiseren. De Vries vraagt zich af of het onderscheid van geneigdheid aan de ene kant en het prak- tizeren anderzijds, zoals dat bijvoorbeeld in de rk kerk op geld doet, nog wel te handha ven is. „Je doet daarmee im mers ook te kort aan de bij belse gedachtengang dat een mens zijn lichaam is." Waar de wederopstanding van het vlees en de verlossing van het lichaam op bijbelse en dogma tische gronden wordt beleden, daar kun je niet ineens weer met zo'n filosofisch achter haalde constructie voor de draad komen, aldus De Vries. De homotheologie zou daarom naar zijn mening een impuls voor de kerk kunnen zijn, ze ker in de bezinning op litur gie en 'lijflijkheid'. Verandering De gereformeerde predikant ds. Harmen-Uco de Vries be schrijft hoe hij door zijn ho mofiele gevoelens 'in de knoop' raakte, maar "het christelijk geloof heb ik toen ook echt ervaren als de ruim te waar je in wordt gesteld door de Here God". Hij maak te een proces door van inner lijke spanning en strijd, resul terend in een dagelijks gebed tot God om verandering. "Ik had me ook stellig voorgeno men het nooit aan iemand te vertellen en om mijn hele le ven lang dan maar dit kruis te dragen in navolging van Christus". Op een bepaald moment kwam hij zelfs in een dienst van de charismatische beweging naar voren en bad of God hem wilde genezen van deze gevoelens. Dat moment betekende een soort doorbraak. Hij durfde zichzelf als zodanig te aan vaarden en er over te praten. Er kwam een vriend in zijn leven. Maar binnen de ge meente bleek er nog geen ruimte te zijn. "De pijn is denk ik vooral dat je niet mag zijn die je bent". Beroepings commissies zeiden: onze ge meente is er niet aan toe. Wel is er acceptatie in de kerk." Sodom De hervormde theoloog R. Zuurmond gaat in op de tekst van Genesis 19, waarin ge sproken wordt van de man nen van Sodom die de gasten van Lot willen 'kennen'. Dat laatste woord is volgens hem ten onrechte uitgelegd in sek suele zin. Het ging er gewoon om dat men wel eens wilde weten wie die mannen waren. In geen enkele tekst in dit bij belgedeelte wordt seksualiteit genoemd. Dat het over homo seksualiteit zou gaan is een 'hardnekkig, maar toch zeer nadrukkelijk misverstand', dat volgens hem te wijten is aan de interpretatie van Fla- vius Josephus, een veelgele zen schrijver, die als eerste een homo-erotische aandrift bij de mannen van Sodom veronderstelde. Over de teksten in Leviticus ('de Here een gruwel.zegt Zuurmond dat daar wel heel selectief mee omgesprongen wordt, want tegen het eten van varkensvlees bij voor beeld maakt niemand be zwaar. Het boek Leviticus is naar zijn mening "typisch een boek met cultische, dat wil zeggen bij het jodendom beho rende, wetgeving en op de christelijke messiaanse ge meente niet meer van toepas sing". Hij waarschuwt tegen het gebruiken van losse bij belteksten. "Het gaat om de Geest die in de Schrift werk zaam is". In de bijbel is seksu aliteit als categorie van han delen afwezig. "Maar uitgere kend op dat gebied heeft de kerk altijd hele stellige oorde len gehad". Nergens in het Nieuwe Testament komt vol gens Zuurmond 'homofilie' (zoals wij die kennen) voor. Hij besluit met: "Ik denk dat als we de vraag stellen waar bij de vervolging van homo seksuelen de mannen van So dom zaten, dat we dan kun nen antwoorden dat het de mensen waren die de brand stapels hebben aangestoken". Het boekje bevat verder on der meer bijdragen van een lesbische gereformeerde stu- dentenpredikante, die ontdek te dat God "nooit de weg van de natuur gaat, maar juist de andere weg", van een rooms- katholieke moraaltheoloog, die vindt dat de gedachte in Genesis dat man en vrouw el kaar aanvullen "antropologie is die wij erin leggen", van de secretaris van de hervormde raad voor de herderlijke zorg, die verwijst naar een onder zoek onder gemeenteleden (een grote meerderheid vond dat "natuurlijk het ambt openstaat voor een homosek sueel om predikant te worden"), een remonstrants predikant, die ook andere re laties dan huwelijken inze gent (wat wil zeggen: om een zegen vragen) en pleit voor aanvaarding. HAITZE DE BOER Een buitenstaander tegen wil en dank, dat was de negen- tiende-eeuwse Duitse dichter Heinrich Heine. Hij streefde naar een carrière in de amb tenarij, in de universiteit en in de advocatuur, maar zijn joodse afkomst versperde hem de weg. Wat hij zelf aanvankelijk zag als een Spielerei, werd een van zijn belangrijkste activiteiten, het schrijven van gedichten. En omdat hij er toe veroordeeld als buitenstaander in het le ven te staan, werd hij journa list die juist omdat hij er niet bij hoorde met niets ontzien de blik de toestanden in zijn vaderland op de korrel nam. Heine heeft veel gezichten die zich maar moeilijk met elkaar laten rijmen. Het be kendste gezicht is misschien wel dat van de weemoedige, wat klagerige, maar ook iro nische Duitse dichter. Er is geen landgenoot van hem die in de vorige eeuw zo vaak in Nederland is vertaald als Heinrich Heine. Het waren nog de dominee-dichters die voor zijn populaire amoureu ze liedjes vielen. Martin van Amerongen herinnert er aan in een nawoord bij een nieu we vertaling van een selectie van Heines gedichten door Peter Verstegen en Marko Fondse. Waarschijnlijk terecht meent Van Amerongen dat die do minees minder gecharmeerd zouden zijn van de gedichten die Heine schreef in zijn bal lingsoord Parijs. Hij werd toen hedonist en revolutio nair tegelijk. Dié gedichten werden weer lange tijd ge koesterd bij de socialisten. De oude Willem Drees kende menig vers van Heine uit het hoofd, zo weet Van Ameron gen. Wat maakte eigenlijk dat Heine in Nederland zo popu lair werd in zulke uiteenlo pende kringen? Karakteris tiek voor Heine is dat hij niet alleen een buitenstaander was, hij was ook een nuchte re Rijnlander die met beide benen op de grond stond. Bij hem geen hoogdravende ab stracte gedachten; al was hij als kind van zijn tijd wellicht voorbestemd geweest tot ro mantische opvliegingen, het is zijn ironie die hem daar voor behoedt. De reden dat hij in Neder land (en niet alleen daar) zo K'pulair zou worden, ver aart ook voor een deel waarom hij het in Duitsland niet was. Hij moest niets heb ben van de snorkende, na drukkelijke stijl die het keur merk leek van de Duitse poë zie uit die tijd. Het idealisme was hem veel te ideëel en hij wist als buitenstaander maar al te goed dat de werkelijk heid minder rooskleurig was. Napoleon Heine werd in 1797 geboren in Düsseldorf als zoon van een koopman. De familie van vaderskant deed goede za ken, waar Heine vrijwel zijn leven lang op kon terugval len. De zeer ontwikkelde moeder zag volop kansen voor haar zoon met de invoe ring van de Code Napoleon. Daarmee werd in principe ie dereen gelijk voor de wet en lag voor het eerst ook voor joden de weg open naar een loopbaan in de staatsadmin- stratie. Maar na de val van Napoleon werd die weg weer afgesneden. Het zijn de jaren twintig - een periode waarin de restauratie het Napoleon tisch elan is komen vervan gen dat hij - na verscheidene universitaire studies in Bonn, Berlijn en Göttingen - ver geefs zijn kansen beproeft. Om alsnog voor een baan in aanmerking te komen be keerde hij zich tot het protes tantisme en liet zich dopen Van toen af ging hij niet lan ger als Harry maar als Hein rich Heine door het leven. In het protestantisme zag hij een poging tot emancipatie van het christendom, maar in de georganiseerde godsdienst voelde hij zich, zacht gezegd, niet thuis. Zijn bekering was een kwestie van opportunis me waar hij zich in tijden van nood wel vaker schuldig aan zou maken. Hoe enthou siast hij zich ook als protes tant gedroeg, het zette geen zoden aan de dijk. Spijt over het verlaten van het joden dom had hij niet gehad. Het was niet de religie die hem daarin aantrok, hooguit het Heinrich Heine gevoel van verbondenheid met andere underdogs die de joden nu eenmaal waren. Dat gevoel bleef. Al in zijn stu dentenjaren toonde hij zich een echte kosmopoliet die zich begon af te zetten tegen gevestigde instellingen. Geen wonder dat hij reikhal zend uitziet naar Frankrijk, waar met de juli-revolutie van 1830 korte tijd een eind komt aan de reactie. In zijn gedichten en ballades was hij een andere toon gaan slaan. Inmiddels had hij een nieuw genre gecreëerd, de Reisebil- der, zogenaamd reisversla gen, maar in feite losjes ge schreven, feuilletonachtige stukken waarin hij met grote scherpte zijn impressies opte kende over zeden en ge woonten van de. streken waar hij doortrok. De Duitse overheid nam het hem niet in dank af en herhaaldelijk werd hij getroffen door cen suur, ook toen hij in Parijs woonde waar hij in 1856 na een acht jarige lijdensweg stierf. Schitterend Verstegen en Fondse hebben uit de honderden gedichten en balladen die Heine maak te er 71 vertaald. Parallel wordt steeds de Duitse tekst gegeven zodat men steeds zelf kan beoordelen in hoe verre de vertalers in hun po gingen zijn geslaagd. Sommi ge vertalingen weten het ori gineel zeker te evenaren zo als de schitterende ballade over het slavenschip waarin de Hollandse calvinistische sla ven verkoper Van Koek wordt geparodieerd. Om zijn slavenbuit heelhuids over de oceaan te krijgen last hij voor de negers het nodige amuse ment in. Dat gaat zo: Und Schnedderedeng und Didel- dumdei/ Die Tënze nehmen kein Ende./ Am Fockmast steht Mynheer van Koek/ Und faltet betend die Heinde/ Verstegen vertaalt dat zo: Van kledderedets en van die- deldomdij/ Er komt maar geen eind aan het dansen./ Bij de fokkemast staat Myn heer van Koek, En bevend vouwt hij de handen/. Het meest bekende, voor Ne derlandse oren, zijn waar schijnlijk de Nachtgedanken: Denk ich an Deutschland in der Nacht/ Dann bin ich um den Schlaf gebracht, Ich kann nicht mehr die Augen schliessen, Und meine heis- sen Trönen fliessen./ In de vertaling wordt dat: Denk ik aan Duitsland in de nacht, Dan wijkt de slaap waar ik op wacht, Ik lig maar met mijn ogen open,/ En hete tra nen laat ik lopen./ Velen hebben op grond van dat gedicht Heine met gretig heid een profetische blik toe gekend, daarbij wijzend op wat Duitsland in deze eeuw zou aanrichten. Van Ame rongen moge gelijk hebben met zijn relativerende op merking dat Heines slape loosheid slechts werd ingege ven door gedachten aan zijn in Duitsland achtergebleven moeder en dat, wanneer zijn meisje in de ochtenduren verschijnt, de zorgen ver dwijnen, maar over de pro blematische verhouding die Heine met zijn vaderland had, loopt hij wel erg luchtig jes heen. In Heines werk vindt men van die gekwelde relatie te veel voorbeelden terug. Hij werd door heim wee geplaagd, zoals ook an dere gedichtei^ laten zien, maar tegelijkertijd zat hij barstensvol kritiek op Duits land. Elite In Parijs zou Heine na eerder het protestantisme aangeno men te hebben, een andere religie omhelzen, een seculie re religie wel te verstaan die het geluk op aarde zocht. Hij ging in de leer bij Saint-Si- mon, die zijn hoop gericht had op een geestelijke elite. Toch zou de gedachte aan de godsdienst hem parten blij ven spelen. Toen hij zich liet overhalen tot een duel met een literaire tegenstander liet hij zijn liaison met een Fran- Caise alsnog kerkelijk inzege nen voor het geval hij zijn le ven erbij zou inschieten. Vooral in de laatste acht jaar van zijn leven die hij groten deels verlamd op bed door bracht, - naar werd gezegd het gevolg van syfilis-, zin speelde hij herhaaldelijk op een bekering tot het katholi cisme. Was het gemeend? Godsdienstbeleving in geor ganiseerd verband was niets voor hem, maar misschien kwam er een persoonlijker verhouding voor in de plaats. Zijn hartstocht en werkdrift bezat dit genie tot aan het bittere einde. Ook daarvan vindt men in deze bundel in drukwekkende voorbeelden. PAUL VAN VELTHOVEN Heinrich Heine: Denk ik aan Duitsland in de nacht. Uitgave: Bert Bakker, A'dam. Prijs 29,90. H sX TiJDENS de parlementaire zomervakantie heeft het fat net op aandringen van minister De Koning van sociale z ïnf het verdrag van de Internationale Arbeidsorganisatie (I opgezegd dat regelingen voorschrijft voor arbeidsongescl t heid. Het argument luidde dat als dit niet voor donderde ,gS zou gebeuren, Nederland weer tien jaar zou moeten wacn met de opzegging. Haast was geboden. bte ita; ReDEN voor de opzegging is dat de bepalingen van de 1(j derlandse sociale wetgeving en die van het verdrag n uiteenlopen en door nieuwe wetgeving in Nederland verder van elkaar verwijderd raken. Het zou „van min ting voor internationale verdragen getuigen wanneer Ne pa land bij het Verdrag partij zou blijven", zo stelde ministe Koning een maand geleden tegenover de Tweede Kalf toen hij zijn plan aankondigde. De voorgenomen wijziging van de weduwen- en wezeiP* (ook mannen moeten daaronder vallen, zodat de uitkerii verlaagd worden tot een veel lager niveau, afhankelijk ,g overig inkomen) is de directe aanleiding tot het opzejsor van het verdrag. Het resultaat van deze bezuinigingsmajt c gel en de al bestaande regel dat de weduwenuitkering b Üd jaar wordt vervangen door aow staan immers op gespat voet met het IAO-verdrag. Dit stelt dat bij overlijden een bedrijfsongeval of een beroepsziekte de weduwe een kering moet krijgen tot haar dood en onafhankelijk ^>f< eventuele andere inkomsten. ?nt fedi EEN andere aanleiding vormt de doorvoering van het C Dekker voor de volksverzekering tegen ziektekosten. )scl verdrag stelt dat arbeidsongeschikten verzekerd moetentf* voor bijvoorbeeld tandheelkundige zorg en kosten van nre cijnen, zaken die het kabinet juist uit de volksverzekej,^ wil schrappen. it o be: SOCIALE Zaken acht het risico groot dat het tot proefL^ cessen komt waarin belanghebbenden met het IAO-verJ, in de hand een hogere uitkering zullen eisen dan waarojes volgens de Nederlandse wetgeving recht hebben. En di f volgens staatssecretaris De Graaf schadelijk omdat het drag „uit de tijd" is: gebaseerd op een situatie waarin de het gezinsinkomen verdient en de vrouw thuis zit zonde* gen inkomen. pd OPMERKELIJK is dat de Tweede Kamer de bewindsli%t in deze redenatie niet heeft willen volgen. Bij de schriftekei behandeling van het wetsontwerp om het verdrag op te jnt gen hebben alle fracties in de Tweede Kamer vorige mij ernstige bezwaren geuit tegen het opzeggen van een intr' tionaal verdrag als de inhoud daarvan niet (meer) sti met nieuwe nationale belangen. In een brief werd het net aangeraden maar naar andere oplossingen voor het bleem te zoeken. ■Pt AaN die uitdrukkelijk uitgesproken wens heeft het katjes geen gehoor willen geven. Minister De Koning riskeert II mee opnieuw - na de affaire rond het minimumjeugdloj^ een stevige aanvaring met het parlement. Het wachten ik op de mondelinge behandeling van de wetsvoorstellen nf kamerreces. De Kamer zou immers voet bij stuk kuif houden en besluiten het opzeggen van het verdrag ongei te maken. Alleen al aan zijn eigen eer is de Kamer ditfa verplicht. Wisselend bewolkt DE BILT (KNMI) Ook van- daag wordt het weer in ons land bepaald door een krachti ge westelijke stroming die koele oceaanlucht over ons land doet stromen. Een regen- gebied dat vanochtend boven Engeland ligt, trekt snel onze richting uit. In de loop van de dag zal de bewolking dan ook dikker worden en uiteindelijk kan het gaan regenen. De kans daarop is het grootst in het noorden van ons land. Door de aanwezigheid van een lagedrukgebied boven Noor wegen zal de wind ook van daag nog vrij krachtig zijn. Het ziet er echter naar uit dat de wind morgen zal afnemen, maar hij blijft westelijk. Van daar dat het ook morgen vrij koel is. Weersvooruitzichten voor diverse Europese landen, medegedeeld door het KNMI, geldig voor morgen en maandag: Zuid-Scandinavië: In het algemeen veel bewolking. Vooral in het zuid westen en zuiden af en toe regen. Middagtemperatuur van 17 graden langs de kusten tot 20 graden plaatse lijk elders. Britse Eilanden: Veranderlijk be wolkt. Enkele buien, vooral meer naar het noorden en westen. Op maandag meer zon. Middagtempera tuur van 16 graden in het noorden en westen tot 20 graden in het zuidoos- Denemarken: In het algemeen veel bewolking. Af en toe wat regen, 's Middags rond 18 graden. dag 22 tot 27 graden. Elders a dend zonnig en warm tot zeer Landinwaarts in Italië, Joeg en noord-Griekenland i en avond enkele lokale t en. Middagtemperatuur r 34 graden; landinwaarts pi tot 38 a 40 graden, rapporten 29 juli De Bilt Eelde Eindhoven Den Helder Rotterdam Vlissingen Zd Limburg Noordwest-Duitsland. Benelux. bewolkt. Vooral landinwaarts enkele buien, met name in de Benelux en Duitsland Op maandag vanuit het westen enige weersverbetering. Mid dagtemperatuur van 18 graden bij zee tot 21 graden landinwaarts. Rest van Duitsland: Perioden met zon en vooral in de middag of avond plaatselijk een bui. Middagtempera tuur van 20 tot 25 graden. Rest van Frankrijk: Flinke perioden met zon. In het oosten en bij de Pyre neeën in de middag of avond plaatse lijk een bui. Middagtemperatuur van 22 graden langs de Oceaankust tot 25 a 31 graden meer naar het zuidoos- Alpengebied: Flinke perioden met zon. Vooral in de middag en avond ook enkele lokale regen of onweers buien. Middagtemperatuur in het laagland en in de dalen aan de Al pennoordzijde tot 25 graden, aan de zuidzijde tot 32 graden. t^a7*e^e,de<- Duizenden projekten voo lichamelijk gehendiceptei werden mogelijk Postbus 323 3500 AH UTRECHT Tel. 030-331165

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 2