H Raad van Kerken na aarzeling akkoord met Wïllibrordjaar mmm Lekenforum waarschuwt tegen toenemend centralisme RK Kerk Kerk heeft 'dubbele bekering' nodig £eidóe(3ouAcmi GEESTELIJK LEVEN/OPINIE kerk wereld Christine Mohrmann overleden Vrede rond Golf in zicht fc weer lezers CeidoeSomant DINSDAG 19 JULI 1988 PAGINA Lintje voor secretaris Sovjetbaptisten MOSKOU Ir. Aleksej M. Bytsjkov, de 60-jarige secretaris generaal van de Unie van Evangelische Christenen en Baptis ten in de Sovjetunie, is onderscheiden met de Orde van de Vriendschap der Volkeren. Hij heeft deze hoge onderscheiding ontvangen voor zijn werk ten behoeve van de Baptisten in de Sovjetunie en in het buitenland, zo bericht het persbureau Tass. Ook de leiders van de Russisch-Orthodoxe Kerk, onder wie patriarch Pimen, zijn door de Sovjetoverheid onderschei den. Bytsjkov studeerde af als electrotechnisch ingenieur. Hij is ruim 15 jaar secretaris-generaal, en daarmee de machtigste man, van de Russische Baptistenunie. Hij was president van de Europese Baptistenfederatie. Hij is lid van het centraal comité van ae Wereldraad van Kerken. Vrouwen zetten Anglicanen onder druk CANTERBURY Ruim veertig vrouwen proberen met hun aanwezigheid in Canterbury druk uit te oefe nen op de Lambeth-confe- rentie, de tienjaarlijkse bij eenkomst van alle 577 Angli caanse bisschoppen die giste ren is begonnen. De meeste vrouwen zijn priesters uit de Verenigde Staten, onder wie Barbara Harris. Verwacht wordt dat zij binnenkort in Massachusetts als eerste vrouw tot Anglicaans bis schop zal worden gewijd. De vrouwen houden discus siebijeenkomsten en gebeds diensten om aandacht voor hun zaak te vragen (de wij ding van vrouwen). Boven dien hebben ze heel Canter bury volgehangen met pos ters waarop de tekst „Er hoort een vrouw in het bis schoppelijk paleis" staat ver meld. Tot de aanwezigen behoort ook Li Tim Oi, die 44 jaar ge leden in China de eerste vrouwelijke priester werd, en de Amerikaanse priester Nan Peete, die vrijdag de bis schoppen over het onder werp zal toespreken. Margaret Orr-Deas, secretaris van de Beweging voor de Wijding van Vrouwen, toon de zich gisteren bemoedigd door de preek van aartsbis schop Robert Runcie tijdens de openingsdienst van zon dag. Hoewel Runcie met geen woord direct inging op het vraagstuk van vrouwelijke priesters of bisschoppen, riep hij de deelnemers aan de Lambeth-conferentie op „niet de problemen op onze agenda te ontlopen". De nei ging om besluiten uit te stel len, vindt geen rechtvaardi ging in het Nieuwe Testa ment. „Een kerk zal nooit van haar fouten leren als zij niet bereid is het risico ervan te lopen." Runcie stelde gisteren op de conferentie de vraag aan de orde welke eenheid de bis schoppen binnen de Angli caanse Kerk. „Willen wij werkelijk eenheid of is ons hoogste streven die vorm van Anglicanisme te bewaren die in onze eigen cultuur en ons eigen land is ontstaan? Maar zou het dan niet veel makke lijker zijn de wereldwijde Anglicaanse Kerk op te delen in een exclusief Europese, Noordamerikaanse, Afri kaanse of andere vorm van Anglicanisme?" Hij riep hen op de nationale onafhanke lijkheid te vervangen door meer wederzijdse afhanke lijkheid. Paus spreekt bewondering voor Mandela uit LORENZAGO Dl CADORE Paus Johannes Paulus II heeft gisteren zijn bewondering uitgesproken voor de 70 jaar gewor den Zuidafrikaanse zwarte leider Nelson Mandela. De paus, die in de bergen van noord-Italië vakantie houdt, heeft volgens de Vaticaanse woordvoerder, Joaquin Navarro-Valls, gesproken over zijn "grote respect voor het menselijk drama van deze man." Gevraagd of de paus bewonderend over Mandela sprak, antwoordde Navarro-Valls "ja". Hij had het gedaan tegenover een medewerker tijdens een bergtocht van zeven uur. De We reldraad van Kerken heeft in een telegram aan de Zuidafri kaanse Raad van Kerken, Nelson Mandela eveneens gefelici teerd. Daarin wordt hij geroemd om zijn oprechte toewijding aan de bevrijding van Zuidafrika en een inspirerend voorbeeld genoemd. Een partij kan niet alleen uit vleugels bestaan, ze moet ook een romp hebben. AMERSFOORT De Raad van Kerken in Ne derland zal meedoen aan het Willibrordjaar 1989- 1990. Op verzoek van de Rooms-Katholieke Kerk zal de Raad initiatieven ontwikkelen voor een oecumenische bezinning op de betekenis van het werk van Willibrord. Het thema van de Willi- brord-herdenking is ,De verkondiging van het Evangelie in de heden daagse samenleving'. Dit meldt het „Oecumenisch Bulletin" van de Raad van Kerken. nach overleed. En in 1990 is zette en met de verkondiging van het evangelie begon. Om die reden wil de Rooms-Ka tholieke Kerk in het Willi brordjaar haar eerste bis schop van Utrecht herden ken. Hoewel er binnen de Raad aarzelingen waren om weer een nieuw themajaar te be ginnen, vonden de leden van de Raad (de vertegenwoordi gers van de lidkerken) het van groot belang dat de ker ken elkaar de vraag gaan stellen hoe zij het evangelie van Jezus Christus in deze tijd opnieuw aan de orde kunnen stellen. In de oecu menische bezinning op Willi brord moet ook de doorwer king van het evangelie in de samenleving aan de orde ko men. Daarbij zijn de inzich ten van de broeders en zus ters uit de wereldkerk on misbaar, zo meldt het .Oecu menisch Bulletin'. Kardinaal Simonis kondigde begin dit jaar het Willibrord jaar aan tijdens een eucharis tieviering in de kerk der Friezen te Rome. Willibrord was de eerste bisschop van Utrecht en de eerste aartsbis schop der Friezen. De kerk der Friezen diende eeuwen lang als verblijfplaats voor de Friese (en Noordnederlandse) pelgrims in Rome. De drie doelstellingen van het Willibrordjaar zijn een nieuw besef van de rijkdom men van Christus, een nieuw bewustzijn van de missionai re opdracht van de rooms- katholieken in Nederland en een nieuwe impuls voor de oecumene, zo zei kardinaal Simonis. Wat betreft dit laat ste punt erkende Simonis dat er in de Willibrordherden- king elementen voorkomen die de oecumene lijken te be lemmeren, zoals Willibrords onderwerping aan het gezag van de paus. Hij stelde de vraag of een grondige bezin ning op onze gezamenlijke geschiedenis en op het erf goed van Willibrord er niet toe kan leiden om meer dan ooit alle nadruk te leggen op wat ons in het geloof in Christus verenigt, ondanks alle belangrijke verschillen. Secretaris ds. W.R. van der Zee noemde in januari een Willibrordjaar „een uitmun tend idee". De praeses van de Gereformeerde Kerken in Nederland, ds. E. Overeem, zei dat een oecumenische im puls waar alle bisschoppen achter staan, altijd welkom is. Enigszins terughoudender re ageerde dr. K. Blei, secreta ris-generaal van de Neder landse Hervormde Kerk. Hij noemde het onjuist als de RK Kerk zich als enige erfge naam van Willibrord op werpt. „Willibrord was bij uitstek een oecumenische ge stalte. Hij stond aan de basis van zowel het rooms-katho- lieke als het protestantse christendom in Nederland." Daarom zou naar zijn mening de Raad van Kerken het voortouw moeten nemen bij het Willibrordjaar, dat duurt van 7 november 1989 tot 7 november 1990. 7 november was de sterfdag van Willi brord. NIJMEGEN Op 84-jarige leeftijd is eind vorige week overleden prof. dr. Christine Mohrmann, tot 1973 hoogle raar oud-christelijk grieks en latijn aan de Nijmeegse ka tholieke universiteit. Zij was de eerste vrouwelijke hoogle raar aan de Nijmeegse uni versiteit. Christine Mohrmann werd geboren op 1 augustus 1903 in Griningen. Aanvankelijk pri vaatdocent in Amsterdam, werd zij in 1946 buitenge woon hoogleraar aan de ge meentelijke universiteit in Amsterdam en zes jaar later in Nijmegen. Internationaal kreeg zij grote bekendheid als autoriteit op het gebied van het oud-christelijk latijn. Zij was een leerling van Schrijnen, de eerste reètor van de Nijmeegse universi teit. Met name maakte zij veel studie van het werk van Augustinus en Tertullianus, waarvan zij de specifieke taalkenmerken beschreef. Haar proefschrift handelde over de taal van de preken van Augustinus. Samen met de Nijmeegse hoogleraar F. van der Meer schreef zij het bekende Atlas van de oud christelijke beschaving. De meeste wetenschappelijke publicaties schreef zij in het Frans. Haar werk valt op door grote eruditie en fijnzin nigheid. Als vrouw die haar leven lang ongetrouwd bleef, was zij aan de Nijmeegse en Am sterdamse universiteit een bekende verschijning, die een reputatie van strengheid en veeleisendheid over zich had. Zij eiste echter in de eerste plaats veel van zich zelf. Een groot aantal studen ten kwam bij haar promove ren. Haar werk werd be kroond met een groot aantal eredoctoraten. Mevrouw Mohrmann is giste ren in Nijmegen na een eu charistieviering in de Canisi- uskerk in de begraafplaats Jonkerbos ter aarde besteld. Nederlands Hervormde Kerk Beroepen te Aduard-Den Ham- Fransum (part-time) H. Schuur te Streekgemeente Marne-Ambt (Leens en omgeving), die dit beroep heeft aangenomen. Aangenomen naar Ridderkerk H. Mast te De Lier. Bedankt voor Zeist W. Arkeraats te Glessendam-Ne- der-Hardlnxveld. Gereformeerde Kerken Aangenomen naar Kollum W.van Leeuwen te Ruinerwold-Koekange; naar Augustinusga-Surhuizum drs.G. van der Veere te Vlaardin- gen. FREISING In de Rooms-Katholieke Kerk valt een toenemend cen tralisme te constateren. Hoewel de besluiten van het Tweede Vaticaans Concilie over de mede verantwoordelijkheid van de leken door bijna iedereen zijn aanvaard, ziet de praktijk er heel anders uit. Adviezen van lekenorganen worden vaak niet serieus bestu deerd en soms niet eens ingewonnen. Dit beeld schetste Walter Bayerlein, vicevoorzitter van het centraal comité van Duit se katholieken (ZDK), giste ren in het Westduitse Frei- sing op het tiende Europese forum van nationale lekenor ganisaties. Daarmee vatte hij •de rapportage vanuit de ver schillende landen over dit onderwerp samen. Niet in alle Europese landen zijn lekenorganen dwingend Prof. A. Weiier FOTO: PERS UNIE voorgeschreven. Voorzover ze er al zijn, hebben de be sluiten ervan slechts een ad viserend en geen verplich tend karakter. De medever antwoordelijkheid van leken aan de besluitvoroming in de kerk moet schriftelijk worden vastgelegd, aldus Bayerlein. „Democratie in de kerk betekent dat besluiten gemeenschappelijk worden gedragen." Dit houdt zowel voor ambtsdragers als voor leken in dat ze eikaars argu menten serieus nemen. Verder is de plaats van de vrouw in de kerk onderwerp van gesprek in Freising. De kerk mag het contact met jonge vrouwen niet verlie zen, aldus de Ierse Nuala Kernin, die de rapportage over dit onderwerp samen vatte. Op alle niveaus in de kerk moeten meer vrouwen worden ingeschakeld. de Katholieke Raad voor Kerk en Samenleving, oefen de kritiek uit op behoudende bewegingen binnen de RK Kerk, zoals .Focolare' en .Communione e Liberazione'. Weliswaar had de laatste bis schoppensynode zulke bewe gingen uitdrukkelijk erkend, maar hun plaats in de kerk blijft een omstreden zaak, al dus Weiier. Met zijn lezing, die hij op verzoek van het or ganiserend comité hield, wekte Weiier bij een deel van de aanwezigen wrevel op. 'WAAR BLIJFT DE KERK?' GEEFT RAAMWERK SECULARISATIEPROCES De laatste tijd komen er nog maar weinig vrolijke geluiden uit de Kerk. Het kerkbezoek neemt af, de jongeren rennen de Kerk uit en het aantal Nederlanders dat zich of ficieel uit laat schrijven uit de kerkelijke regis ters wordt steeds groter. In het meest recente onder zoek naar geloven in Neder land stelde het bureau Inter- View (in opdracht van het Humanistisch Verbond) in 1986 vast dat 48,6 procent van de Nederlandse bevol king buitenkerkelijk is. Reden voor prof. dr. K. Ru- nia, hoogleraar praktische theologie aan de Theologi sche Universiteit van de Ge reformeerde Kerken in Kampen, zich in zijn nieuwe boek 'Waar blijft de Kerk?' te bezinnen op de toekomst van de Kerk. Runia wilde met zijn boek onmiskenbaar niet het diepgaande standaard werk leveren dat het defini tieve antwoord geeft op de vraag naar de oorzaken en gevolgen van de steeds ver der teruggedrongen beteke nis van de Kerk in de Neder landse maatschappij. Het boek geeft een raamwerk waarmee een ieder die zich in de problematiek van de secularisatie in ons land wil verdiepen, aan de slag kan. Alle ingrediënten (historie, onderzoeken naar 'God in Nederland', een zeer beknop te schets van de huidige situ atie in de verschillende kerk genootschappen en mogelijke oplossingen voor de huidige kerkcrisis) zijn daarvoor in het boek aanwezig. En daarmee kom ik ook met een op het enige kritiekpunt dat, op het uitstekende, zeer leesbare en boeiende boek van de Kampense hoogleraar geleverd kan worden. De le zer zal al lezende zo nu en dan „Hè, jammer" verzuch ten als Runia een interessant detail uit het secularisatie proces licht, maar er dan niet verder op ingaat. Twee voor beelden: Runia noemt in het begin van 'Waar blijft de kerk?' de stelling dat de klei nere (orthodoxe) calvinisti sche kerken in de nabije toe komst de wind van de secula risatie tegen zullen gaan krij gen, maar de toelichting daarop is te summier. En de op de achterflap aangekon digde bespreking van de mo menteel erg actuele visies van Berger en Newbigin (de laatste kwam nog uitgebreid ter sprake op de laatstgehou den hervormde synodezit ting) blijft beperkt tot drie bladzijden. Runia wijdt liefst twee hoofdstukken aan de huidige massale kerkverlating onder jongeren. Hij constateert dat een groot aantal jongeren zich totaal niet meer bezig houdt met de zinvraag van hun leven. De jongeren die zich daar nog wel mee bezig houden, vragen zich af hoe ze God kunnen ontmoeten. In de Kerk komen ze daar voor van een koude kermis thuis, aldus Runia. Daar gaat het meestal over wat je alle maal moet geloven. En wat de kerkverlating on der ouderen betreft, citeert Runia uit een prikkelende studie van J. D. te Winkel naar de inhoud van preken in de Gereformeerde Ker ken, waaruit bliikt dat de 'horizontalistische prediking er niet in is geslaagd mensen in de kerk te houden, inte gendeel. Runia: „Maar ligt dat ook niet voor de hand? Wie over politieke en maat schappelijke zaken geïnfor meerd wil worden, hoeft daarvoor toch niet naar de Kerk te gaan? Daarvoor kan men toch op heel andere en betere plaatsen terecht?" Hij pleit voor een nieuwe na druk in de Kerk voor het bij belse evangelie, dat echter niet blijft steken in 'terug naar de traditie', maar ant woord geeft op de vragen van deze tijd. Om te voorko men dat die terugkeer leidt tot een nieuwe wereldmij- ding van de Kerk hebben we volgens Runia „een dubbele Prof. dr. K. Runia FOTO: PERS UNIE bekering nodig. Eerst de be kering "uit de wereld, die dan gevolgd moet worden door een bekering naar de wereld toe. RUUD VAN HAASTRECHT Prof. dr. K. Runia: .Waar blijft de kerk?', 126 blz., Uitgave J. H. Kok - Kam pen, ƒ19,90. Er zal nog heel wat water door de Perzische Golf stromJna alvorens normale internationale verhoudingen in het olieri5 ke, explosieve Golfgebied zullen zijn teruggekeerd en vrede tussen Iran en Iraq volledig zal zijn geregeld. Oo daarna zullen we wel rekening moeten blijven houden mi een even onaangenaam als onberekenbaar regiem in Irai bei De bezetting indertijd van de Amerikaanse ambassade in T< tot heran en de betrokkenheid bij de gijzeling van buitenlandei in Libanon hebben aangetoond dat Iran voor uiterst wre< en onmenselijke verrassingen kan zorgen. MAAR desondanks is er voor de wereld - met uitzonderin van de internationale wapenhandel - slechts reden tot grol vreugde en opluchting, nu ook Iran na een jaar halsstarri weigeren akkoord gaat met de resolutie van de Veiligheidi raad van de Verenigde Naties. Daarin werden beide partije opgeroepen het vuren te staken en achter de eigen grenze terug te keren. Dat laatste is ongeveer de situatie waarin troepenmachten van Iran en Iraq zich sinds korte tijd bevinl den; beide landen hebben daar de laatste dagen kennelijk be wust op aangestuurd. VOLLEDIG uitvoering geven aan de VN-resolutie houd echter veel meer in. Iran heeft tot gisteren steeds geweiger de resolutie te aanvaarden indien Iraq niet eerst als agresso zou worden gebrandmerkt. Een „onafhankelijke commissie moet nu volgens de resolutie een onderzoek naar de schuld vraag instellen. Iran zal bij de samenstelling van die groe wel heel wat eisen stellen alvorens volgens Teheran van ee onafhankelijk onderzoek kan worden gesproken. Van de an dere kant zal Iraq, dat de laatste weken in de strijd tegei Iran duidelijk aan de winnende hand was, zich niet makke lijk neerleggen bij een veroordeling als agressor. Toch za zo'n commissie tot de conclusie komen dat Iraq, dat i wreedheid niet voor zijn tegenstander onderdoet, de oorlog begonnen. Het besluit van Teheran de vn-resolutie te aanvaardei wijst erop dat de gematigde stroming in Iran de overhan heeft gekregen. Deze staat onder leiding van de onlangs to opperbevelhebber van het leger benoemde parlementsvoor zitter Rafsanjani. De economische afgrond waarin het lanc gaandeweg is beland heeft het moreel van de bevolking broken; de steeds gebrekkiger bewapening van de strijd krachten heeft een grote oorlogsmoeheid doen ontstaan. Irai bleef daardoor weinig anders over dan de bloedige en volko men uitzichtloze strijd na acht jaar te beëindigen. Maar een land als Iran weet je nooit of de balans in de interm machtsstrijd ten gunste van de gematigden zal blijven door slaan. VANDAAR dat de secretaris-generaal van de VN, Perez Cuellar, die in het recente verleden enkele malen tevergeefi heeft getracht door onderhandelingen in Teheran en Bagh dad beide landen tot verstandige besluiten te brengen, te recht waarschuwt voor een te groot optimisme. Nu de ge vechten kennelijk zijn gestaakt moeten de diplomaten noj heel wat werk verrichten. Dat neemt echter niet weg dat he conflict tussen Iran en Iraq voor hét eerst in acht jaar eer belangrijk keerpunt heeft bereikt, dat hoop geeft op een be vredigende oplossing van een van zinloos en meedogenloos conflict. sVP1 ihi: Overdag droog DE BILT (KNMI) Nog steeds wordt ons weer bepaald door een krachtige westelijke bovenstroming. Deze is aan wezig boven de Britse Eilan den en noordwest-Europa. In deze stroming trekken oceaan storingen mee. Een dergelijke storing passeert de komende nacht met veel bewolking en enige regen of motregen ons land. In verband met deze be wolking daalt de temperatuur niet beneden de 13 k 15 gra den. Overdag bereikt ons van af de Britse Eilanden een zwakke rug van hogedruk. Het is dan waarschijnlijk de gehele dag droog. Vooral in de middag kunnen opklaringen voorkomen. De aanstromende lucht laat middagtemperatu- ren van 19 a 21 graden toe. De wind draait het komende et maal van zuidwest naar noordwest en is zwak tot ma tig van sterkte. Benelux, noord-Duitsland: n enige regen en weinig zon, d dag vanuit het westen mee Middagtemperatuur van 18 gradei langs de kust tot 22 graden landin waarts. i overal droog, middagtemperatuu van 20 graden langs de westkustei tot 28 graden in het zuiden. Op. don derdag enkele graden warmer. Zuid-Duitsland, Alpengebied: zonnig. In Duitsland en aa noordzijde van de Alpen laagland temperaturen van 21-24 graden aai de zuidzijde van de Alpen tot 30 gra den. Op donderdag vooral noorden warmer. Spanje, Portugal: zonnij peratuur van 21 grac noordwest-kust van Spanje en noord Portugal tot 28 33 graden elders Landinwaarts in zuid-Spanje tot 31 graden. Italië, Joegoslavië, Griekenland: de kustgebieden vrijwel overal z nig en in de middag meest rond de 30 graden. Landinwaarts vooral ir goslavië en noord-Griekenland middag en avond lokale onweersbui en. Temperaturen in het laagland 30 tot 36 graden. Eindhoven h.bew. Den Helder zw.bew. Rotterdam zw.bew. Twente zw.bew. Vlissingen h.bew. Zd. Limburg 1 bew. Aberdeen zw.bew. Athene l.bew. Barcelor Weersvooruitzichten voor diverse Europese landen, geldig voor morgen en donderdag: Zuid-Seandinavië: veranderlijk be wolkt. Hier en daar een bui. Middag- temperatuur 20-23 graden, langs de zuidwestkusten lager. Britse Eilanden: eerst perioden met zon en vooral in het noorden enkele buien. Op donderdag voornamelijk in Ierland opkomende regen. Middag- temperatuur van 16 graden in het noordwesten tot 23 graden in zuid- oost-Engeland. Denemarken: hier en daar wat zon. Ook op enkele plaatsen een bui. Mid dagtemperatuur van 18 graden langs Kopenhagen h.bei de westkust tot 20 22 graden elders. w.bew. 18 11 16 13 0.4 ibew. 28 19 onbew. 19 10 zw.bew. 18 14 Helsinki Innsbrucl Klagenfurt ïrieven graag kort en Juidelijk geschreven De edactie behoudt zich iet recht voor ingezon- len stukken te bekorten Roemrijke om wen teling (2) Niemand minder dan de Prins van Wales ondersteunt de we tenschappelijke reactie in de - rubriek „Brieven van Lezers" van dr. W.J.A. Visser over de overtrokken „William en Mary"-herdenking in Neder land, „Prins Charles", zo luid de het verslag van Nederland se journalisten die hem on langs in Londen ontmoetten, „keek wat vreemd aan tegen die Nederlandse herdenking". Begrijpelijk. Alom wordt ver kondigd dat Mary (protestant, wordt er steeds aan toege voegd) aan de kant van de protestanten zou hebben ge staan. Niets is minder waar, zoals dr. Visser terecht op merkt: Mary was hoog-kerke- lijk Anglikaans katholiek. Al haar paleizen (inclusief het Looü!) hadden een katholieke kapel met altaren en beelden, gebrandschilderde ramen met allerlei heiligen en vooral Ma riabeelden. Wilhelmina heeft die hele „Santekraam" laten verwijderen, evenals alle prachtige ikonen uit de kapel van Soestdijk van wijlen haar familielid koningin Anna-Pau- lowna, die Russisch katholiek was. Oranje is anti-papistich zoals wijlen minister-president Jan de Quay uit de mond van prinses Irene vernam, hetgeen ook in zijn dagboek staat opge tekend (momenteel is overi gens de helft van de Oranjefa milie al katholiek!). Niettemin was de koning-stadhouder niet zo anti-paaps als menigeen dacht, al waarschuwde hij zijn vrouw, dat was zijn nicht met wie hij op vijftienjarige leeftijd in het huwelijk trad, geen ka tholiek in de regering van En geland te benoemen. De uit spraak „Parijs is wel een mis waard" van de niet-katholieke Franse koning Henri IV aan het begin van die eeuw gold aan het eind van de 17e eeuw ook voor Willem III. Hij liet bij decreet aan de Franse ko ning Lodewijk XIV vastleggen dat in zijn prinsdom Oranje ten „eeuwige dage" uitsluitend en alleen de rooms-katholieke godsdienst beleden mocht worden, waarna Willem zijn prinsdom weer terugkreeg. Deze koning-stadhouder riep overigens tot tweemaal toe de hulp van de paus van Rome in om zijn vijanden te verslaan. Dit alles mag men blijkbaar in dit „William en Mary"-jaar niet weten. Waarom die ver schrikkelijk eenzijdige voor lichting? In Engeland gruwt men van „King Billy", omdat men drie eeuwen later nog steeds met diens verschrikke lijke erfenis zit: de strijd in Noord-Ierland. Ds. Paisley be tuigt daar met oranjesjerp hul de aan King Billy door de ka tholieken uit te moorden met behulp van zijn fascistische milities, met de IRA-terreur als gevolg. Prins Charles had gelijk: het verstandige Enge land ziet dat elke historische medaille twee kanten heeft, en dat het onwaardig is steeds één kant OVER te belichten. J. van Sanen, VOORBURG. Haags broddelwerk B en W van Den Haag hebben besloten tot de bouw van een aantal woningen in het gebied tussen de Duinlaan en de Ma- chiel Vrijenhoeklaan. Er zijn voorts onder meer plannen om te gaan bouwen op het restant van een duinbos, dat oorspron kelijk behoorde bij het Meer en Bos-complex, tegenover de Muurbloem weg. Een Lego- blokkenbouwpolitiek: men neme alle leemten tussen be staande woningen en braaklig gende stukjes grond en bouwe er zoveel mogelijk huizen. Men bekommere er zich voor al niet om dat ruim gebouwde woonwijken met veel aantrek kelijk groen verkrotten tot mensenpakhuizen of dat er schade aan de duinvoet zal ontstaan bij de geprojecteerde bebouwing van de Duinlaan. Als B en W menen dat door dit broddelwerk zelfs maar een klein deel van het wo ningtekort opgelost zal worden, is dat belachelijk èn nog erger dom. Maar wethouder Duivesteijn c.s., niet gehinderd door enige pla nologische kennis, historisch besef en economisch inzicht gaat blindelings door en zal enorme bedragen aan gemeen schapsgelden verspillen zon der enige reële inspraak van de verontruste bewoners. Veel natuur- en stedenschoon is in de loop der jaren al verdwe nen en planologische vergis singen zijn er bij de vleet (Scheveningen, de bouw van een kantorencomplex tegen over het Congresgebouw en nota bene pal bij het Catshuis etc. etc.). Laat toch in vredes naam de Hagenaar waakzaam zijn en alle démarches van de gemeente zeer kritisch volgen, want de bulldozer staat in vele wijken bijna al vóór de huis deur. Service „Service met een glimlach" heet de actie waarmee Scheve ningen de toeristen naar de badplaats wil lokken. Een dag nadat de actie officieel van start ging toonden de Scheve- ningse ondernemers wat ze daarmee nou precies bedoel den. Ze bereden glimlachend, tergend langzaam de snelweg Zoetermeer-Den Haag, zodat zich alras een file van vele ki lometers vormde op een tijd stip dat vele duizenden niet- vakantievierders zich naar hun werk spoedden. De actie betrof een protest tegen de vele maatregelen van de ge meente Den Haag die de trek naar Scheveningen ongunstig zouden beïnvloeden. Maar was het dan niet beter geweest ook daar de actie te voeren? De service die de actievoerders argeloze forenzen nu boden heeft een averechts effect. Wat mij betreft mogen de ho recagelegenheden in Scheve- ningen-bad hun koffie hou den. En service met een glim lach heb ik daar nog nooit kunnen ontdekken. L. Gerrits, ZOETERMEER. Mallorca Malta Moskou Casablanca Beiroet Tel-Aviv «bew. 15 10 «.bew. 17 16 Leidse Hogeschool voor Be roepsonderwijs (HLO) Chemisch: D. Driebergen, V. Engelen, R. van Gljlswijk, C. Hermans, R. Lanv mers, W. v. Scheppingen, F. van Vliet. Medisch: H. Baelde, I. de Bruyn, S. v.d. Burg, 1. de Goede, P. Hessellng, D. Janssen, P. Kok, H. Schuiringa, J. Busschers, M. de Waal, P. v. Wierliv gen, P. van Helden, M. v.d. Hulst, N. Verhagen, H. Vuyst, S. v.d. Kooy, Rozler, L. Turkenburg. G. v. Weeghel.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 2