Alex Coenraad Rosemeier: Ik blijf het pure zien99 EENDER LAATSTE SCHILDERS DER LEIDSE SCHOOL WERD 100 JAAR si; Bewoners verbolgen over brug Noordbuurtse vaart BEIDEN OMGEVING EatiUaQowumt DINSDAG 19 IUU 1988 PAGINA 11 tltl I bou s vai afg< ïst di Hou en oi Op mijn omwegen door stad en land kom ik graag mensen tegen. U kunt mij telefonisch ol' schriftelijk vertellen wie u graag in deze rubriek zou willen tegenkomen. Ik ben bereikbaar via 071 - 12 22 44 op toestel 10. door Ton Piolrrs ...per gistermiddag verba zend gezellig en druk in het achtervertrek, dat de jarige als z'n atelier heeft ingericht. n keer leek die ruimte gelagkamer, vanwege ren en de doorstro- |f|ming. Full house in het Leid- Burggravengebied. De me ndia maakten er professioneel hun opwachting, huisarts Jan de Bruijne bezocht, hartver- armend, even z'n oudste pa tiënt, en natuurlijk was er ook taxi aangevoerde burge meester Cees Goekoop met ambtsketen en groezelig haar (alsof hij net onder de douche vandaan was gekomen), een gemeentelijk geschenkje en een kout vol humor. Nou, Goekoop trof het wel deze keer, op z'n sociale toer, want ij zijn gastheer was ook niet op z'n rappe mondje gevallen. „Dat heb ik weieens anders meegemaakt", zei de magi- t nog, blij verrast. Die wisselden de ene kwink- ia de andere uit en sloe gen elkander bijna op de schouders. Goekoop: „Ik merk wel, dat ik u niet „opa" oef te noemen, want in uw :rasheid, m'n beste meneer Rosemeier, schuilt nog veel jeugdige overmoed". as de jarige wel bena- leeld door zijn handicap: echts is hij helemaal doof en links helpt nog slechts een ge- loorapparaatje op een batte- ijtje: „Het vorige ding vond k beter", zei het middelpunt alle vrolijkheid, voordat ïu en dan een ogenblik stilviel. Goekoop kon dus din gen zeggen die niet onmiddel lijk tot de oude jongeman loordrongen. Maar dat vond Ie jarige eigenlijk ook wel irettig: „Als je doof bent kun niet horen of de mensen a loopje met je nemen", [stelde hij tevreden vast. En „..steeds was er z'n dochter, me- 'f:Pl"vrouw Loek Mulder-Rosemei- „er, die bijsprong als interme- tolk; een reddende mgel zogezegd. In elk geval beleefden we gisteren een evenement met een knipoog de onvergankelijkheid: Alex Coenraad Rosemeier, reeds 85 jaar kunstschilder, 'achter de rug n honderd en eerste levensjaar begonnen. Op die leeftijd hebben veruit medemensen de aardse beslommeringen al ver achter de rug. Alex is daar nog niet aan toe. h'k: egt De levenslust spat er, door een gunstige speling der na tuur, bij Alex Rosemeier nog steeds vanaf. Ja, er is wel pijn die op slijtage duidt; met de het hannesen en de prostaat zou er eigenlijk uit moeten. Maar die operatie is op zijn leeftijd niet zonder ri sico: „Laat mij nou maar wat pijn hebben en gewoon nog even doorleven". Nee; dit is geen „echte" honderdjarige, troetelkind van de medische wetenschap op huisartselijk niveau. Een pictureel talent in een dikke trui verpakt; lekker warm met dit honde- weer. Alex Coenraad is de on rustige, rustende meester op het doek die 't liefst z'n palet dag en nacht in de nand houdt om te kunnen schilde ren, altijd maar weer schilde ren en schilderen; bedienaar van een boeiend coloriet. Nu is het wat minder, maar hij wacht de tijd af dat hij zich wat beter voelt om dan weer verder te kunnen gaan. Ver der zegt hij 't meedogenloos: „Ik ben schilder en nog doof ook".' „Aarde van je land" Curriculum vitae: Alexander Coenraad Rosemeier werd op 18 juli 1888 geboren in Soera- karta, voormalig Ned.Oost-In- dië. Vader was resident bij het binnenlands bestuur. Moeder overleed toen Alex 3 jaar was. Hij had een toege voegde baboe, die, toen hij, 12 jaar oud, met z'n vader naar Nederland verhuisde hem een zakje (te openen op volle zee) meegaf met „aarde van je land"; Indië dus. Dat was tref fend, vond ook dochter Loek. Ach, daar zijn nog de oude herinneringen. „Multatuli, Eduard Douwes Dekker, was een vrind van m'n vader. Het was een rot tijd voor Dekker, die veel had gedragen. Als je personeel had, sprak dat laag- Javaans, maar je moest je meerdere in 't hoog-Javaans aanspreken, en die meerdere gaf dan een nauwelijks te re construeren antwoord in het laag-Javaans. Zo vernederend open ergens „Die Rosemeiers suiker doen en een roomse meid hebben..." Alexander Coenraada zit daar niet meer over in; hij zou best kort te maken: Alex, die het, samen met vader oud-resi dent, na de thuiskomst in Holland, Apeldoorn, niet breed had, ging schilderen in plaats van officier te worden. Het penseel werd hem zeer lief. In de literatuur had je toen nog de Tachtigers, maar Alex spande zijn doeken en toekomstige kroon in de maalstroom der Haagse en Leidse School (eerste kwar taal 20ste eeuw); sfeer en stemming van het Franse im pressionisme. Hij heeft dat weieens verwoord: „Land schap, technisch volmaakt, schilderen die atmosfeer doet ontstaan, gemeenzaamheid in het ge heel. Impressie is de harts tocht der natuurlijkheid, het plotselinge en het licht zijn souverein. De kunstenaar is de steeds verwonderde, in as sociaties en gedachten..." Zo wel in de Haagse als in de Leidse School, „die beide van eenzelfde charme zijn". Zo werd ook Alex Rosemeier een gedreven kunstschilder, die „is als een zeef: groots, te der, achterdochtig, verfijnd, bedeesd, krachtig, volledig, romantisch. Met neiging tot het intieme". Ook wat het laatste betreft is Alex de ou dere immer zichzelf gebleven. Dat laat hij ook blijken in een stortvloed van verhalen. Ik geloof, dat hij zelfs dan zijn apparaatje afzet om eindeloos te kunnen voortbomen, waar bij dochter Loek klaarzit om op de rem te kunnen trappen. Het is nauwelijks te stoppen, wat de eeuwoude Alex heeft meegemaakt „als schilder". „Hij is sterk als een beer", voegde Loek er verontschul digend aan toe. Dan krijg je het sterke verhaal van Alex zelf te horen. Het is alweer een paar dagen geleden, maar hij droomde en vertelde me grinnikend: „Als ik straks ja rig ben verwacht ik 60 vrien dinnen die ik gehad heb. En van ieder van hen krijg ik een zoen. Je hebt ze met rode lippen, oranje, groene, paarse. Dat zie je dan op m'n gezicht. Dat is moderne kunst!" Toen verviel Rosemeier in het hoog-Javaans en z'n dochter Loek stond machteloos. „Hij mag nog alles hebben; als je zö 100 wordt, nou nou! Hij maakte ze doorgaans 't hof", zei ze berustend. „Als m'n vader afleiding heeft, voelt ie niets van z'n kwalen. Hij is me d'r een hoor. 't Is wel eens goed voor hem, zo'n verjaardag; hij heeft nooit zo aan de weg getim merd. Hij is geen opschepper, maar het komt er wel uit nu". Vader Alex was inmiddels met z'n gedachten ver voor uit; hij hoorde niet wat z'n dochter vertelde en kwam op gewekt met z'n eigen verha len. Daaruit viel op te maken, dat hij in Leiden lid was ge worden van de teken- en schilderacademie Ars Aemula Naturae, Ars dus. „Ik was een leerling van Frits Jansen, een van de beste leraren die er toen waren en die ook les ge geven heeft aan koningin Wilhelmina". „De handen", zei Jansen eens, „de handen zijn het tweede gezicht van de mens". Rosemeier schilderde tezamen met de Belgische schilder Alph. Bayens en trok bovendien bijna dagelijks op met bekende Leidse schilders als Floris Verster, C. van der Windt (een wat tragische, eenkennige figuur, die zijn Thee uit schone sok „Het waren mooie tijden. Ik ging vaak logeren in Noor den, bij „moeder Verzijden", die in de „Karkiet" achter de grote plas tegen een redelijk tarief een pension voor kunst schilders hield en zich een „moeder" betoonde ten aan zien van een stel vaak ontre gelde artiesten met hun „stre ken". Ze zette thee in een gro te geëmailleerde pot en dan ging er een schone sok met theebladeren in. Collega Wil lem Weissenbruch kwam er ook en er kwamen ook ande re schilders om den brode bij moeder Verzijden. Weissen bruch had soms z'n tijd niet en dan was hij bang voor z'n vrouw die hem nogal achter de broek zat. Dan hielp ik hem en gaf hem een paar „natte doekjes" en die hingen dan in 't donker te drogen te gen het plafond, 's Avonds kwam z'n vrouw aanzetten en zei: „Zo Willem, heb je goed gewerkt vandaag?" „Jazeker, beste meid", zei Willem, „kijk maar, daar hangen ze alle maal". Nou, die vrouw was een beetje bijziend, dus was ze dik tevreden". Alex kan er nu nog om grinniken. „Zo leerden we van elkaar, maar toch kon je zien wat een Van der Windt, een Van Driesten en een echte Rose meier was; je kreeg ieder toch een aparte stijl al waren we van dezelfde school nietwaar. Ach, de schilder is een zeef en door die zeef kan het schilde rij groots worden, of teder, of krachtig, ja bedeesd of roman tisch". Wel, Alex Rosemeier was een heraut der roman tiek. Kijk maar om je heen in zijn atelier met die permanen te expositie in de achterkamer met de dubbele beglazing te gen diefstal. „Het is wel don ker hier hè, vindt u niet? Ach, als u een boek over mij en m'n werk wilt schrijven, kan ik dan, tegen betaling, een exemplaar van u krijgen?" „Nee pa", zei Loek geduldig, „deze meneer komt voor de krant". Ik zag een boeiend, bijna sprekend, paneeltje met een dood vogeltje. Rosemeier haalde het vol liefde van de muur. „Dat was tientallen ja ren geleden onze kanarie, een schattig beestje dat uit m'n hand at en op m'n schouder ging zitten. Ik vond het vrese lijk toen hij daar dood op z'n zijdje lag, en zo heb ik 'm ge schilderd". Zo vergingen de jaren en Alex Rosemeier bleef maar schilderen. Hij schatte het to taal „bestand" op ongeveer 2000 „stuks", klein en groot. Hij schilderde en filosofeerde. Dochter Loek zei: „Hij is geen knokker, maar wel erg kri tisch wat z'n eigen werk be treft". De ja'rige: „Miin vroe gere collega's waren neel an ders dan de huidige generatie van kunstenaars". „Ja", zei Loek, „je ziet niet anders dan jaloezie. Misschien omdat ze merken dat vaders werk ge woon erg goed is. Hij is ook sterk als een beer, maar een goed en nobel mens. Vader mag dan soms „schildersla tijn" spreken, maar hij is geen zonderling. Wel iemand met gebruiksaanwijzing. Een driftkop ook, een driftharses heeft hij. Nou, dat ben ik ook, dus botst 't nog weieens". Tot in Parijs werd werk van Alex Rosemeier tentoonge steld. Doeken van hem wer den overal aangekocht, onder meer door het Rijk, de ge meente Leiden en ook de ko ningin bezit een doek van Ro semeier: „Het Bos van Krantz te Warmond". Tot 25 juli a.s. is een klein deel van z'n werk te zien in de Schottenzaal van het Stedelijk Museum De La kenhal. Ook een schilderij van het tot de sloop gedoemde „Kasteel van Duinrell". Dit doek is inmiddels (voor 5000 gulden, naar Alex' zeggen) aangekocht door de gemeente Wassenaar en burgemeester Piet Hein Schoute kwam on langs persoonlijk het schilde rij, dat een plaats krijgt in het gemeentehuis De Paauw, be wonderen. Taartji \es Geheel volgens gewoonte kocht Rosemeier bij gelegen heid van deze expositie een groot aantal „taartjes" voor de Eersoneelsleden van De La- enhal; „leuk voor die men sen". Ook aan de vooravond van zijn honderdste verjaar dag waren er taartjes bij hem aan huis. De feesteling veror berde er zelf twee van, want hij mag „nog alles hebben". Na een half glaasje „Vieux" werd door Loek het noodsein gehesen: „Pa, ho pa; je weet dat je er niet tegen kan, en ze ker niet met die medicijnen! Je kunt beter nog een taartje nemen". Maar pa's ogen glommen alreeds: „Ik ben al tijd te bescheiden geweest om reclame te maken, hè Loek? M'n bet-bet-overgrootvader was ook een groot schilder: Hermann Thepass, een Duit ser uit Anholt, van 1784. Ik zal 't van hem hebben, denk ik". Toch is Alex Rosemeier dank baar voor het aan hem bewe zen eerbetoon. „Sinds '63 krijg ik jaarlijks van het ministerie (van WVC) een ere-geld van 3000 gulden, in verband met de kwaliteit van m'n werk. Er zullen er niet veel zijn die dat krijgen; dat houden ze ge heim, weet u wel? Ik hou 't niet geheim, want ik moet 't toch aan de belastingen opge ven". Het was, eind vorige week, even een bewogen au diëntie ten huize Rosemeier. Alex Coenraad, de eeuwling die nog zo graag „het hof maakt", was nauwelijks meer in te dammen. Dat kwam ook al door de taartjes. Hij bleef uit de laat-Haagse en Leidse School klappen, brak elk ge reguleerd gesprek af, en: „Als je oud wordt, moet je gevoel voor humor hebben, anders wordt het zo doods. Ik ben vergeetachtig. Ik heb wel 'ns tegen m'n dokter De Bruijne gezegd: „Wil je wel geloven dat ik soms gewoon vergat dat ik getrouwd was?" Dan voel de de dokter even m'n pols en zei, dat het goed was. Maar dit moet u niet in uw boek schrij ven, anders denken ze dat ik kierewiet ben. Maar ik wil voorlopig blijven schilderen als 't even kan; ik vind 't leuk om moeite te doen, om iets te kunnen schilderen. Ik blijft het pure zien". ilan KelSSE De organisatie 17 rind het evenement Les mer uatres Jours de Lisse aait op volle toeren. \chh eze Lissese Franse dagen jn e orden gehouden van zeeijonderdag 18 tot en met 'der®ndag 21 augustus. Tij- ■"'n ?ns de Franse dagen •aveordt een groot aantal ac- jora feiten gehouden die al- ?kle maal „Frans" getint zul jouRSDElisse Franse dagen in Lisse len zijn. De commissie Toeristisch Overleg Lisse (TOL) heeft laten weten dat in het centrum van Lisse gedurende deze da gen een kunstmarkt wordt gehouden. Een wijnproeverij zal niet ont- Meulemans-Seelen de dagen breken en er zullen nog openen en een kwartier later talloze andere evenemen- «aat de Stratenloop onder lei- .ten zijn. ding van de atletiekvereniging De Spartaan van start. Daar naast zal een muzikale rond gang worden gehouden, er is een wijnproeverij, er jeu de boules gespeeld, men kan ge nieten van Franse muziek en er wordt een etalagewedstrijd gehouden in winkels die uiter aard tijdens de koopavond ge opend zijn. Om half negen volgt dan het optreden van de Mill Base Band, waarmee die eerste Franse dag wordt beslo ten. Op vrijdag 19 augustus staat in het voorlopige programma een autoshow genoteerd, de kunst markt zal aan de orde zijn, standwerkers zullen zich door het dorp verspreiden en er wordt vanaf half acht een wie lerronde gehouden, gespon sord door de winkeliers. Een speciale attractie is een Solex race in de pauze. De muziek wordt verzorgd door Alice and the Players. Om half tien is er een optreden van de sport school Ed van Tilborg, terwijl in het winkelcentrum Blok huis tot elf uur wordt opgetre den door Brenda. De winkels zullen die vrijdagavond tot elf uur open zijn. Zaterdag 20 augustus is er een autoshow van drie Franse merken, een puzzelwandel tocht, een concours d'elegance van oude Citroëns, een kinde roptocht en veel muziek. Ook de kunstmarkt, de wijnproeve rij en het jeu de boules zijn za terdag nog te bezoeken. Op zondag 21 augustus tenslot te worden de Franse dagen af gesloten met een koffieconcert in het St.Agathaklooster. Dat concert begint om twaalf uur. dafOETERWOUDE De bewoners van de Noord buurtse weg 30 en 31 in >,g2( oeterwoude, de families jan der Krogt en Van chagen, zijn teleurgesteld /er de brug die voor hun leur gebouwd wordt. Vol- tJ|ens beide families is de rug veel te groot. (rug brug komt in de de oude kwakel- de Noordbuurtse- tas volkomen ver zou vervangen >rden door een nieuw, iden- ^ek exemplaar. Vorige week ^Cferd met enig feestelijk ver sion de eerste paal geslagen. .laar nu de nieuwe brug zicht- A aar wordt maakt het feestelij- W01 gevoel bij de bewoners die ?en an de brug gebruik moeten "laken plaats voor teleurstel- "etng. De brug wordt namelijk inzienlijk breder, iets nie- 'ersiand om gevraagd heeft. Ook n |kt de brug hoger te zijn, al 01 ordt dat door de gemeentelij- er> e vertegenwoordigers ont- JencL Feit is in ieder geval dat bewoners van de panden oordbuurtseweg 30 en 31, de imilies Van der Krogt en an Schagen, die van de brug na ebruik moeten maken zeer om e teleurgesteld zijn in de in hun heeft jarenlang gestreden ogen te forse brug. de kwakelbrug in een nieu Mevrouw M. van der Krogt uitvoering, maar in oude glo rie, voor de Noordbuurtse vaart te behouden. Plannen om de brug op een andere plaats te bouwen en er zelfs een platte brug van te maken werden met succes tegengehouden. Het feit dat de brug aanzien lijk breder wordt dan in de oude situatie de oude brug was 1.10 meter breed en de nieuwe wordt 2.00 meter is min of meer toevallig. „Ik heb het altijd een enge, smalle brug gevonden en daar om is de nieuwe brug nu bre der en dus functioneel ge maakt. De hoogte is vrijwel gelijk aan de oude brug. Wel licht dat het enkele centime ters scheelt omdat de materia len die worden gebruikt dik ker zijn. Ook de helling van de brug is onveranderd", aldus de heer Tatipikalawan van de ge meente Zoeterwoude. Hij was het die vorige week de eerste paal sloeg als eerbetoon voor zijn verdiensten voor de ge meente Zoeterwoude. Over niet al te lange tijd zal hij we gens VUT de gemeentedienst verlaten. „Het is wel wat wrang dit nu te moeten meemaken. Frap pant is het ook dat de plannen alle commissies en de inspraak hebben doorlopen. Ook de Welstandscommissie is ak koord gegaan. De brug wordt nu dus geheel volgens bestek gebouwd", aldus de gemeente lijke woordvoerder. Verhouding Voor de familie Van der Krogt is het huidige bouwsel onaan vaardbaar. „Dit staat toch in geen enkele verhouding tot de twee huisjes waartoe de brug toegang verschaft. Er is steeds gesproken over een brug die identiek zou zijn aan de oude brug. Als ik voor de oude brug stond kon ik er overheen kij ken. Bij deze lukt dat niet dus is die duidelijk hoger. Ook is de opgang steiler. Dat merken wij toch als we er overheen lo pen. Ze hoeven mij niets wijs te maken. Trouwens deze brug is toch aanzienlijk duurder dan een brug van bescheide ner omvang. Je zou toch den ken dat er meer op de centen wordt gelet dan nu het geval is. Wij hebben nooit gevraagd om een bredere brug. Sterker nog: er is altijd gesproken over een brug identiek aan de oude. We hebben nu een bonk hout voor de deur. Het is echt onge looflijk wat er nu is gebeurd", aldus mevrouw Van der Krogt die in ieder geval nog contact zal opnemen met het college van B en W. Tot heden is dat, wegens vakantie van de ver antwoordelijke gemeentebe stuurderen niet gelukt. Mary De zangeres Mary treedt vrijdagavond op in bar-dan- cing Blues Brothers aan het Henri Dunantplein 11 ln Hillegom. Zij brengt een gevarieerd repertoire. De zaal gaat om negen uur open. Orgelconcert Charles de Wolff geeft vrij dagavond een orgelconcert in de Nieuwe Kerk aan de Voorstraat in Katwijk aan Zee. Hij speelt werken van Vierne („Carillon de West- minster'), Widor Allegro vivace" uit de vijfde symfo nie), Guilmant („Prière et Berceuse"), Franck („Fi nal"), Alain („Litanies"), Andriessen Sonata da ChiesaDebussy („Deux Préludes) en Duruflé („Fu gue sur le thème du Caril lon"). Het concert begint om kwart over acht. Toegangs kaarten kosten zeven gulden per stuk, houders van een CJP of Pas 65 moeten vijf gulden vijftig betalen en kinderen tot 12 jaar vier gul den. Ten toonstelling In de Openbare Bibliotheek aan het Fluitpolderplein in Leidschendam wordt tot 1 september een tentoonstel ling gehouden van acryl verf-schilderijen van Huub Swaagman. De 56-jarige Swaagman studeert aan de Vrije Akademie Vlietstreek. In de hal van de bibliotheek wordt tegelijkertijd een ex positie gehouden van de ver zameling van mevrouw Ta- coma-Zegwaard van zaken uit grootmoeders tijd en het koninklijk huis. Wedstrijd Met een boek de zomer in" is het thema van de foto wedstrijd die is uitgeschre ven door de openbare biblio theek Noordwijk. De be doeling is dat de inzenders boeken en de zomer met el kaar in verband brengen. Foto's, die een formaat van 20 bij 30 centimeter moeten hebben, kunnen tot 20 au gustus worden ingeleverd bij de bibliotheek aan de Wete ringkade. Uit de foto's wordt een selectie gemaakt voor een expositie en tevens zijn enkele prijzen beschikbaar.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 11