finale rip WEG N4^k CcidócSoiwatit J ZATERDAG 16 IULI 1988 dat hij op een dag tot andere gedachten zou komen. Dat zijn wel dingen waar we het grondig over gehad hebben. Aan de andere kant: het bloed kruipt toch waar het niet gaan kan. Als hij hier nou geluk kig is als Gentleman Jack, wie ben ik dan dat ik van zo'n jongen een frustraat op een kantoorkruk zou willen maken? Nee, ik heb volkomen vrede met de situ atie. Wie het maar horen wil vertel ik: mijn dochter studeert economie en mijn zoon zit bij het circus. Als het een goed circus is, is dat toch ook niet iets om je voor te generen?". En een goed circus is het. Zoals gezegd nemen directeur Ben en directeur Fnts het merendeel van de show voor hun re kening. Van huis uit zijn zij goochelaars (4e prijs bij de wereldkampioenschappen in 1964 in Barcelona), maar bij de reeks van Europese circussen waar zij in de loop van lange jaren met hun „illusio- nen"-act optraden, maakten ze zich ook andere disciplines eigen, zoals paarden- dressuur en muzikale clownerie. Boven dien, en voor een goochelaar mag dat merkwaardig heten, ontwikkelde Ben een act als „sterke man". Door al die in de loop van decennia opgedane ervaring te combineren blijkt het tweetal in staat allerlei verschillende nummers in de pis te te brengen, zonder dat het publiek zich ook maar enigszins stoort aan het klaarblijkelijke gegeven dat men gedurig naar dezelfde heren zit te kijken. Na tuurlijk, het Chinese Staatscircus is het niet, maar de pretentie van een familie circus waar pa, ma en de kinderen een gezellige middag beleven, wordt zeker waar gemaakt. Waarbij de stunt van di recteur Ben, die als 52-jarige El Hector nog doodleuk een heel paard van de grond tilt, ongetwijfeld de meeste verba zing wekt. „En omdat het programma zo goed in elkaar steekt", zegt de 28-jarige Rita Strik, is het voor ons als aankomende artiesten zo'n geweldige oefenplek. Alad din heeft in de circuswereld een goede naam. Van hieruit naar het grote circus is echt maar één stap". Rita Strik en René van Dal (29) speciali seren zich in clowneske acrobatie en tre den in het Aladdin-programma op als de „Rosnikovs", maar ook als „Doublé Air". Rita heeft als achtergrond een op leiding dansexpressie, terwijl René acht en een half jaar werkte op de burelen van het kadaster te Eindhoven. René: „Daar op het kadaster was het ook een circus, maar dan een ambtelijk circus en daar werd ik op den duur let terlijk ziek van. Twintig clowns boven je, een warnet van soms volstrekt idiote regels die allemaal tot op de komma moesten worden toegepast. En het pu bliek maar wachten. Eén week, twee we ken, drie weken - dat maakte niet uit. Ja, dat was ook een circus, maar niet mijn circus. Ik ben toen clownscursussen gaan volgen, en daar heb ik Rita ont moet". Op de grens Rita: „We hebben nu vier jaar ervaring en soms lukt het al om echt de hele tent aan het lachen te krijgen. Ik denk dat we precies op de grens van het grote circus zitten. Het ligt eraan of zo'n directie veel of weinig geld voor het clownsnummer wil uitgeven. Als een circusdirectie bij de start van een nieuw seizoen besluit om bijvoorbeeld een heel duur tijgernum mer te kopen en de clowns als sluitpost te nemen, komen wij in aanmerking. Wij hebben nog geen naam, dus wij zijn goedkoop. Maar hoe goedkoop ook, ik zou het toch wel erg fijn vinden om een echt salaris te verdienen. Zolang je een uitkering krijgt, is het in de ogen van de buitenwereld net alsof je met een hobby bezig bent. Aan de andere kant is de ruimte die je bij Aladdin hebt om te trainen voor ons natuurlijk ook erg be langrijk. In het grote circus moet je nummer staan als een huis. Daar kun je tijdens het programma geen experimen ten uithalen. Hier luistert dat minder nauw. Hier kun je een nummer dat nog niet echt ruim zit toch al wel 's uitprobe ren". Terug in de salon wagen van directeur Ben Tertoole voorspelt ook hij dat de Rosnikovs hem spoedig zullen verlaten: „Dat is de consequentie van deze ma nier van werken, hè. Zodra onze mensen het vak onder de knie hebben, stappen ze op. Patrick, onze drummer, die de show van muzikale accenten voorziet, is nog maar net achttien, maar ook hij zou zo weg kunnen. Zolang we ook maar weer verse krachten krijgen, geeft dat niet. Als klein circus, dat relatief weinig van standplaats verandert, hebben de jonge mensen hier de tijd om aan zich zelf te werken. En Frits en ik hebben de tijd om ze daarbij te begeleiden. Voor pns is dat oei; leuk. Jarenlang hebben we in een werksituatie gezeten waarin ieder een zijn eigen boontjes dopt en de band tussen de artiesten en de directeur puur jchureli )O^2410 DEN HAAG - Aandrang om bij »w.o.dhet circus te gaan? Ben Tertoole rdag:/kan het komende seizoen wel twin tig leerling-jongleurs, assistent- dompteurs, halfwas-clowns en der gelijke aankomende ras-artiesten gebruiken. Wie genoegen neemt met een mobiele bouwkeet als on derkomen, een simpel zakgeld en een dagelijks door Ben zelf bereide warme hap is welkom bij circus Aladdin. wel. déken Tertoole: „Het grote circus is een mooi iets, maar op den duur word je er 'lemachtig moe van. Eén dag Zwolle, n dag Vlaardingen, één dag Den Bosch en terwijl de show nog loopt ben je al- 'eer aan het afbreken omdat je dezelfde lacht nog naar Groningen verkast. Frits n ik - Frife is m'n partner en samen ijn we de iBerdini's - trokken al zo'n' [wintig jaar; door heel Europa met onze ;oochelshow. Toen hoorden we dat op iet Malieveld in Den Haag voor een leel zacht prijsje circus Hoepla te koop ^^■N^tond. Frits, heb ik gezegd, we beginnen r30A)ns eigen kleine knusse circus. Dan kun- N^C hen we net ZO veel en net zo weinig ver- rassen als vit zelf willen". Zodoende kent ons land sinds vijf jaar iet fenomeen Aladdin. Een bijzonder fe- iomeen aangezien het ruim twee uur turende programma - en laten we er ge lijk bij zeggen dat het een leuk program- na is - voor twee derde wordt gedragen loor Ben Tertoole (52) en Frits de Vries 41) zelf, die een schier eindeloze reeks lubbelrollen vervullen. Voor het reste nde part hebben zij aan zich verbon- len: één kameel, één dromedaris, vier arden, zes ganzen, twee lama's, drie tonden, zes geiten en elf uitkeringsge- jrechtigde jongeren. I pitkeringsgerechtigde jongeren? De uit je jdrukking wordt door de betrokkenen land K'f ervaren als een regelrechte beledi ging. En begrijpelijk voor wie ziet hoe- jveel zweet zij in hun arbeid leggen en Jwelke buitengewoon applaus-waardige [kunsten zij in de piste tot leven brengen. Maar inkomenstechnisch zit de vork in- lerdaad zo in de steel dat Gentleman ack (18), Robot Ferry (18), Lady Kay- annah (19) en al die andere Aladdin- ïedewerkers leven van een uitkerinkje an de sociale dienst plus een zakgeld luit de, circus-kas. Pipode clown iBen^ Tertoole, gezeten in een nauwelijks, waarneembaar fauteuiltje in zijn chaoti sche Pipo de Clown-salonwagen: „Wij rekenen entreeprijzen van vijf gulden, zevenvijftig en een tientje. Daarvan moeten we drie vrachtwagens financie ren, vier tractoren, negen houten aan hangwagens en de tent natuurlijk. Nou is dat allemaal derde- en vierdehands op de kop getikt, maar ook een vierdehands ■tractor kost tussen de tien- en twaalfdui zend gulden. Frits en ik moeten er ook nog van eten, dus dan blijft er geen stui ver over om serieuze gages van te beta len. Wat wij nou met verschillende soci ale diensten in het land voor elkaar heb ben gekregen is dat werkloze jongens en meisjes met behoud van hun uitkering bij ons een soort circus-stage kunnen lo pen. Wij leiden ze op tot ze het vak zo zeer onder de knie hebben dat ze bij het f-ote circus terecht kunnen", n dus op hun beurt van hot naar her -mogen reizen, elke dag een andere stad, 1 totdat ook zij er allemachtig moe van I worden. Zo ver vooruit wil Gentleman Jack, alias Frenky de Clown, alias Jan Plug uit Naarden, uiteraard niet kijken: „Ik weet niet wannéér ik bij het grote circus kom, maar ik weet wel dat ik er kom. Eerlijk gezegd weet ik dat al sinds i mijn vierde jaar. Van die tijd af ben ik me gaan verkleden en de clown gaan uit- 1 hangen. Later kwamen de poppenkast en het amateurtoneel. Toen ik de mavo af Strik en René van Dal, alias „Doublé Air", alias de Rosnikovs: „Soms lukt het al om de hele tent aan het lachen te krijgen". Rechts: Circus Aladdin: één kameel, één dromedaris, vier paarden, zes ganzen, twee lama's, drie honden, zes geiten, twee directeuren en elf uitkerings gerechtigde ras-artiesten in spe. FOTO'S: MILAN KONVALINKA had en over zou stappen naar de meao mocht ik van mijn ouders in de tussen tijd vakantiewerk bij Aladdin doen. Dat betekende dus het einde van mijn schoolcarrière. Twee maanden heb ik nog de lessen op die meao gevolgd, maar ik kon mijn hoofd er gewoon niet bij houden: de hele tijd zat ik aan de piste te denken. „Ga dan maar", heeft mijn vader tenslotte gezegd en sindsdien. - nu precies twee jaar - zit ik bij Aladdin". In die periode is de 18-jange Jan mis schien nog niet tot een volslagen circus man uitgegroeid, maar een eindweegs ge vorderd is hij zeker wel. Als Gentleman Jack verzorgt hij de opening van het Aladdin-programma door knap te jong leren met kegels, bakstenen en zelfs brandende toortsen, waarna hij een stunt op de zogeheten kogelbaan ten beste geeft die hem tot in de nok van de tent voert. Tussen de overige nummers van het programma door komt hij ook steeds terug, maar dan als „reprise clown" die de aandacht van het publiek moet afleiden terwijl de rekwisieten ver wisseld worden voor het volgende on derdeel. Of zijn vader daar nu evenzeer van ge niet als de rest van het publiek? RlSICO'S Vader Plug, een keurige personeelsfunc tionaris bij „de bank met de S", en toe vallig aanwezig wanneer wij Aladdin be zoeken: „Ik ben niet gelijk overstag ge gaan, nee. Avonden- en avondenlang heb ik er met Jan over gepraat. De fi nanciële risico's van zijn keuze, de kans zakelijk is. Hier trekken we als vrienden met elkaar op". De, vergeleken met het grote circus, ge ringe mobiliteit van Aladdin betekent voor het lopende seizoen dat men slechts zeven steden aandoet. Wel is het daarbij zo dat binnen een bepaalde stad regelmatig van de ene wijk naar de an dere wordt verkast. Afgelopen dinsdag is het volkje van Ben en Frits voor een pe riode van tien weken in Den Haag neer gestreken. Om te beginnen op de speel weide in het Zuiderpark, waar ze zullen blijven tot en met 17 juli. Daarna zetten ze hun tent achtereenvolgens neer aan de Hondiusstraat, aan de Zuidwal, aan de Ketelstraat, aan de Loosduinse Hoofdstraat, op de speelweide van het Westbroekpark, op het Plein, aan de De- demsvaartweg en aan de Hofzichtlaan. Directeur Ben, in een lokkend slotwoord over zijn circus: „Wat voor mij ook telt: met zo'n kleine piste als wij hebben is het contact met je publiek veel directer. Ko van Dijk, de acteur, van wie ik veel gehouden heb, heeft eens tegen me ge zegd: „Ben, ik kom graag naar je kijken, maar ik wil meer dan kijken alleen. Ik wil ook dat stinkende zweet van je rui ken. Nou, dat kan bij Aladdin". WILLEM SCHEER De afdeling Sportieve Recreatie van de femeente Den Haag houdt in samenwer- ing met Aladdin op werkdagen tot en met 19 augustus circuswedstrijden voor jongens en meisjes uit het hele land. Na dere inlichtingen hierover, alsmede over de aanvangstijden van de voorstellingen, zijn te krijgen onder telefoonnummer 06- 52-122913.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 19