„Verhalende theologie" legt bijbelse boodschap vertellend uit CcftdócSouAatti; Scheuring dreigt in Lambeth-conferentie kerk wereld GEESTELIJK LEVEN/OPINIE CeidaeSoivumt VRIJDAG 15 JULI 1988 PAGINJi JJ] Lubbers krijgt veertig bomen in Israël DEN HAAG De drie Nederlandse joodse kerkgenootschap pen. de Nederlandse Zionistenbond en het centrum Informatie en Documentatie Israël laten op naam van minister-president Lubbers en minister Van den Broek veertig bomen planten in het prinses Beatrixwoud in Israël. Een-delegatie van deze orga nisaties bood premier Lubbers gisteren de boomcertificaten aan. De joodse organisaties willen op deze wijze onderstrepen hoeveel belang zij hechten aan het komende bezoek van beide bewindslieden aan Israël. De bomen symboliseren de veertig jaren van hechte relaties tussen Nederland en Israël. Ook pre mier Lubbers beklemtoonde dat het komende bezoek in het te ken van die relatie zal staan. Tenslotte symboliseren de bomen het leven en de opbouw van de joodse staat, aldus Lubbers. Murdoch koopt grootste bijbeluitgever op NEW YORK De Australische mediamagnaat Rupert Murdoch heeft voor 114 miljoen gulden de bijbeluitgeverij Zondervan in Grand Ra pids (Michigan) opgekocht Zondervan heeft de exclusieve rechten op de New International Version Bible die de meest verkochte bijbel in de Verenigde Staten is. Zondervan maakte vorig jaar een winst van 1,7 miljoen gulden bij een omzet van 210 miljoen. Het bedrijf heeft met instemming gereageerd op het bod van Murdoch dat het als gunstig beschouwt voor de aandeelhouders. Behalve bijbels geeft Zondervan ook muziek uit en exploiteert het een keten van boekwinkels. Formeel verliep de aankoop van Zondervan via de Newyorkse uitgever Harper en Row, een van de oudste Amerikaanse uitgevers en sinds vorig on derdeel uitmakend van het Murdoch-concern. Ook Harper en Row is onder meer actief in het uitgeven van religieuze werken. Een arme jeugd is een goudmijn voor een schrijver. NIEUWE AANDACHT VOOR EEUWENOUDE JOODSE TRADITIE „Narratieve theologie": een woord dat de laatste tijd overal opduikt. Het betekent ver halende theologie. Ds. Nico ter Linden van de Westerkerk in Amsterdam is een school voorbeeld van verhalend bezig zijn in de kerk. De aartsvaders bijvoorbeeld blijken in een verhalende preek" mensen van vlees en bloed die je, bij wijze van spreken, straks op straat kunt tegen komen. Maar ook: in een verhaal voor een eenzame man of vrouw in het ziekenhuis kan in zon aartsvader of aartsmoeder plotseling de woordvoerder van Gods boodschap van verzoening en verlossing worden (her-)ontdekt. Iedereen kan die boodschap begrijpen, juist wanneer de perso nen in dat verhaal heel concreet een mede mens van vlees en bloed worden: „een mens zoals jij". Verhalend bezig zijn met Gods boodschap is niets nieuws. Het is al zo oud als de bijbel: Anders dan in gelijkenissen heeft Hij niet gesproken Drs. J.G.K. Littooij uit Zwolle, gereformeerd predikant in dienst van het deputaatschap voor Kerk en Israël, laat zien hoe bijvoor beeld Jezus met zijn gelijkenissen volop stond in de joodse traditie en hoe de kerken in het westen eigenlijk al enkele eeuwen die ver- haal-traditie kwijt zijn. Maar ook hoe mede door de herontdekking en herwaardering van de joodse traditie het waardevolle van die verhaal-traditie opnieuw vruchtbaar kan worden aan het einde van de twintigste ZWOLLE Rabbi Nachman van Breslau zei: Niets dat meer de ziel verkwikt, het hart zuivert, meer het denken verdiept en de mens dichter bij zijn Vader in de hemel brengt dan het vertellen van verhalen. Immers: de Heilige, Hij zij gezegend, liet het verhaal van de schepping voorafgaan aan alle geboden in de Tora. Ds. Littooij haalt deze joodse spreuk - eigenlijk een klein verhaaltje - aan om duidelijk te maken hoe in het joden dom het altijd is gegaan om verhaal èn wet. „De joodse traditie kent twee componenten: de halacha en de haggada. De halacha is is de regelgeving. Dus: voor schriften voor het leven, ge boden en verboden. Het gaat in de halacha om het ant woord op de vraag: welke weg moet ik gaan? Wat wil God dat ik moet doen? De haggada is de uitlegging, vertelling, wijsheidsspreu ken, de gelijkenis. De ont moeting van God en mensen wordt in de haggada in ver- haal-vorm verteld. Het bijzondere van de hagga- dische traditie is dat de oude verhalen steeds nieuw worden; de boodschap wordt met andere woorden en in andere beelden verteld. Zo wordt de oude boodschap het verhaal van de luisteraar in het hier en nu, een deel van het eigen levensverhaal. Een deel van de grote be langstelling van christenen voor het jodendom ligt in de graagte waarmee men luis tert naar de haggadische ver halen. De halacha is ook wel „interessant", maar van christelijke zijde is er niet zo veel wezenlijke belangstel ling voor de regels die het dagelijks leven van de jood bepalen." Verlichting „Voor de jood is de openba ring van God gegeven in de geschiedenis en neergelegd in wet en verhaal. Die worden niet tegen elkaar uit gespeeld. In het christendom is dat wel gebeurd. We moeten daarvoor teruggaan naar de Verlichting, de pe riode waarin de mens de rede, het verstand, „ontdekt" als instrument om de werke lijkheid te ontdekken en uit elkaar te rafelen. Er ontstaat een eenzijdige waardering voor het waarneembare en het meetbare. Iets is waar wanneer het te bewijzen is. In die sfeer ontstaat ook de historisch-kritische benade ring van het bijbelverhaal. Of de bijbel waar is, wordt afhankelijk van het „bewijs" dat wat er wordt verteld ook echt is gebeurd. De vraag wordt: „Er staat wel geschre ven, maar is het ook zo ge beurd?". In dat klimaat worden aarts vaders „twijfelachtige" figu ren en komt de strijd op óver het ontstaan van de aarde, die tot op de dag van van daag voortduurt. Is het bij belverhaal over God die de aarde in zes dagen schiep wel of niet echt gebeurd? Het natuurwetenschappelijk denken bereikte in de negen tiende eeuw een eerste hoog tepunt. De feiten en alleen de feiten tellen. Het „na'ieve" geloven raakt uit de gratie; het verhaal waarin dingen gebeuren die op het eerste gehoor en gezicht „niet kun nen", wordt bedrieglijk ge noemd. De bijbel verliest z'n geloofwaardigheid: wat daar allemaal in staat zijn immers lang niet allemaal controleer bare ervaringen? De verha len werden tot mythen en sa gen verklaard. De Gereformeerde Kerken zijn overigens ontstaan mede uit verzet tegen de toepassing van dergelijk natuurweten schappelijk denken. Veel predikanten geloofden niet meer in het „waar" gebeurde van de bijbelverhalen: aarts vaders, de opstanding van Jezus e.d.. De bijbel - vooral het nieuwe testament - was verworden tot een boek met hoogstaande morele verha len, een enorme reductie. In reactie daarop ontstond een bijbelbeschouwing die geen millimeter ruimte liet voor tijd- plaats- en cultuur gebonden uitspraken in de bijbel; van kaft tot kaft is de bijbel Gods onfeilbaar woord." Schepping Extreem gesteld gaat het om twee „partijen" waarvan de ene het vertelde (het Gene- sis-verhaal) en het gebeurde (ontstaan en ontwikkeling van de wereld) zo ver uit el kaar trekt, dat er van de boodschap van het verhaal niets overblijft. Alle nadruk valt op het feitelijk gebeurde. Dan zijn mens en aarde pro- dukten van een evolutie-pro- ces dat z'n autonome gang gaat. God heeft nergens meer mee te maken; het schep pingsverhaal is een mythe of sprookje geworden. De andere „partij" wordt ge vormd door mensen voor wie het vertelde een exacte be schrijving is van het gebeur de. Dus: de aarde gemaakt in zes dagen en geen minuut langer of korter, want de bij bel is Gods Woord van kaft tot kaft. Velen ontging en ontgaat de eigenlijke kwestie: Is God wel of niet de Schepper. En als Hij het is, zou Genesis 1 en 2 dan niet meer een belij dend loflied zijn dan een soort „historisch verslag"? Het historisch-kritisch onder zoek heeft zeker ook positie ve elementen opgeleverd. Bijvoorbeeld zicht op de oos terse achtergrond van de verhalen, waardoor de bete kenis beter kan worden ach terhaald." Miskotte „In de jaren dertig van onze eeuw vroeg de hervormde theoloog Miskotte aandacht voor het verhaal als vorm waarin de boodschap wordt uitgedrukt. Hij was een kri tisch leerling van onder an dere de joodse geleerden Bu- ber en Rosenzweig - beroemd geworden door hun bijbel vertaling - maar ook bekend om hun pleidooi voor een „verhalende filosofie". Zij onderstreepten het verhalen de karakter van met name het oude testament. Bij hen houden die verhalen in ster ke mate een feitelijke onder grond: er is een volk Israël, dat uit Egypte is getrokken en naar het beloofde land is gegaan, bijvoorbeeld. Miskotte kan de vader van de zogeheten Amsterdamse school van bijbeluitleg worden genoemd. Daar worden zijn uitgangspunten uitgewerkt door theologen als Breukelman, Deurloo en Smelik. Bij sommige aanhan gers van deze wijze van bij beluitleg dreigt een te sterke nadruk op het verhaal ten koste van het feit. Het ver haal en de boodschap vallen samen; de geschiedenis (de feiten) die eraan ten grond slag ligt, krijgt te weinig ge wicht. Theologen dreigen dan opnieuw „verhaaltjes- verteller" te worden. Als de relatie tussen verhaal en feit - hoe moeilijk soms ook - er niet meer is, dan heeft dat gevolgen voor de boodschap. Uiteindelijk lei den te „on-historische verha len" tot niets, zoals de ge schiedenis leert. De luiste raars komen dan vroeg of laat opnieuw tot de ontdek king dat ze zitten te luisteren naar „vrome fantasie". De joodse traditie - althans de orthodoxie - hééft veel minder moeite met de ver houding tussen „er staat ge schreven" en „er is geschied" of tussen de vorm (het ver haal) en het gebeurde (de historie). Dat hangt samen met andere normen voor be trouwbaarheid en een andere benadering, een andere vraagstelling aan de bijbel tekst. In de westerse wereld is sinds de Verlichting de con troleerbare ervaring het eni ge feit dat telt. Daarom neemt het gebeurde als feit ook eer> grote plaats in. De joodse traditie heeft een veel bredere werkelijkheidsopvat ting waardoor er ruimte komt om wat meer ontspan nen om te gaan met de rela tie tussen wat wij een feit noemen en het verhaal en daarmee ook ruimte voor de boodschap." Populair „Dat het verhaal als manier v^ verkondiging populair aan het worden is, zou er weieens mee te maken kun nen hebben dat de dogmati sche wijze van preken voor veel mensen onverstaanbaar is geworden. De dogmatische preek legt op compacte en abstracte wijze geloofswaar- foto: pers unie heden uit. Veel mensen her kennen zichzelf en de huidi ge wereld niet in zulk taalge bruik. Maar een goed verhaal begrijpt iedereen en zo'n ver haal kan dezelfde waarheid vaak beter, in elk geval ver staanbaarder, weergeven Verhalen zijn heel goede communicatiemiddelen: een goede verteller heeft een aandachtig gehoor. Een goed verhaal brengt mensen bij el kaar; overbrugt tijd en plaats waardoor mensen plotseling beseffen ingevoegd te worden in een traditie, in een „verbond". De „oude waarheid" krijgt in een goed verhaal een actuele beteke nis, wordt opnieuw als waar heid ervaren. Een treffend voorbeeld van levende joodse traditie op dit punt is dr. Pinchas H. Peli, een orthodox joods geleerde in Jeruzalem. In de Jerusa lem Post heeft hij een co lumn over de Torah. Een aantal van die bijdragen zijn nu gebundeld verschenen voor het Nederlands taalge bied: „De Torah vandaag". De korte essays of meditaties zijn een schakel in het door gaande gesprek over wat God te zeggen heeft. Op ui terst spitse, boeiende en ont roerende wijze, vaak in de vórm van kleine verhaaltjes, typeringen of zegswijzen, krijgt de moderne mens een verrassend inzicht in het oude verhaal". LÜTSEN KOOISTRA Dr. Pinchas H. Peli: De To rah vandaag. Uitgave Kok, Kampen, prijs f 34,50. ANGLICANEN SCHERP VERDEELD OVER VROUWELIJKE BISSCHOPPEN LONDEN Zal in 1998 de 13e Lambeth-confe- rentie nog wel doorgaan? Dat is een vraag die de 525 anglicaanse bisschop pen zich zullen stellen die vanaf morgen drie weken in Canterbury bijeen zijn. Want een dringende zaak op de agenda van de twaalfde Lambeth-conferentie, die alle anglicaanse bis schoppen in de wereld bijeenbrengt, is de vraag, of de anglicaanse ge meenschap voldoende hecht is om te kunnen verdragen dat enkele van de 25 anglicaanse kerken in de wereld er toe besluiten vrouwen tot -bisschop te wijden. Al drie keer zijn vrouwen een benoeming tot bisschop in de Epicopaalse kerk in de Verenigde Staten, de angli caanse kerk in dat land, mis gelopen. Maar zoals het er nu naar uitziet, maakt een vrouw een goede kans in ok tober in die kerk tot hulpbis schop te worden gekozen. De anglicaanse kerken in Cana da en Nieuw-Zeeland hebben verklaard dat zij vrouwelijke bisschoppen zullen accepte ren. Tijdens de vorige Lambeth- De Lambethconferentie wordt gehouden in Canterbury en is genoemd naar het Lambethpaleis in Canterbury, de ambtswoning van de aartsbisschop van deze stad. foto: pr conferentie in 1978 was de vraag hoe de anglicaanse ge meenschap zou reageren op de priesterwijding van vrou wen. Het bisdom Hongkong besloot in 1971 vrouwen priester te wijden. Later volgden de anglicaanse ker ken in de Verenigde Staten, Canada en Nieuwzeeland. De bisschoppen besloten toen dat alle anglicaanse kerken zou- den worden geaccepteerd, zo wel die welke vrouwen tot het priesterambt toelaten als die welke dat niet doen. Maar de bisschoppen besef ten toen ook dat vrouwelijke bisschoppen de volgende lo gische stap zouden zijn. De Lambeth-conferentie deed toen de aanbeveling geen be slissing tot wijding van vrou wen tot bisschop te nemen „zonder het episcopaat te raadplegen via de aartsbis schoppen, en zonder steun van een grote meerderheid in een lidkerk en het betrok ken bisdom, opdat het bis schopsambt geen oorzaak van verdeeldheid wordt in plaats van een brandpunt van een heid". Verder kon de confe rentie ook niet gaan, omdat zij een federatie is van auto nome kerken die hun oor sprong vinden in de in 1534 door koning Hendrik VIII gestichte Kerk van Enge land. Sanctie Alleen de aartsbisschop van Canterbury kan een sanctie toepassen, omdat hij kan uit maken wie bisschop in de anglicaanse gemeenschap is. De wijding van vrouwen tot bisschop zou hem voor een dilemma plaatsen. Moet hij een vrouwelijke bisschop voor deelneming aan de Lambeth-conferentie uitno digen en daarmee die colle ga's voor het hoofd stoten die haar niet erkennen? Of moet hij weigeren haar uit te nodi gen en daardoor niet alleen haar maar ook haar kerk be ledigen? Zowel de bisschoppen die voor de wijding van vrouwen tot bisschop zijn als diegenen die daarvan niets moeten hebben, hebben inmiddels van zich laten horen. 113 bis schoppen verspreidden een verklaring, waarin zij consta teerden: „Als vrouwen tot bisschop worden gewijd kan dat naar onze mening niets anders betekenen dan dat het voortbestaan van de angli caanse gemeenschap ter dis cussie wordt gesteld 144 bis schoppen zeiden daarentegen in een verklaring, dat „de wijding van vrouwen tot alle drie ambten (bisschop, pries ter en diaken) vitaal is voor de zending van de kerk" en dat „wij zonder vrouwen in kerkelijke ambten niet de to taliteit van de kerk vertegen woordigen en dat onze zen ding daardoor wordt ver- Hoewel de wijding van vrou wen tot bisschop de meest controversiële kwestie op de agenda is, kunnen ook ande re punten voor heftige dis cussie zorgen. Zo is de kerk van Canada van mening dat de Lambeth-conferentie be ter kan worden vervangen door een orgaan waarin ook leken zitting hebben en dat vaker bijeenkomt. Voorts zal een conferentie, waar aarts bisschop Desmond Tutu een der deelnemers is, er niet on deruit kunnen de apartheid in Zuidafrika aan de orde te stellen. De aartsbisschop van Canterbury, dr. Robert Run de, heeft meegedeeld dat er een „belangrijke" verklaring over de relatie tussen christe nen en joden wordt voorbe reid. Tenslotte zal de Lam beth-conferentie het officiële antwoord van de anglicaanse kerk moeten formuleren op het slotdocument van de eer ste anglicaans/rooms-katho- lieke commissie (ARCIC I) waarin anglicanen en rooms- katholieken overeenstem ming bereikten over de eu charistie, het kerkelijk ambt en de wijding alsmede het gezag in de kerk, inclusief het pausschap. -iel Problemen voor Gorbatsjcn den De Russische partijleider Michail Gorbatsjov verblijft t(|e met morgen in Polen, waar de landen van het War» Pact vergaderen. De gedachten van Gorbatsjov zullen d y^ dagen waarschijnlijk echter veelal in zijn eigen land ziji erti de problemen die daar Tnomenteel spelen. Want intern 'oi naai mag zijn (rode) ster nog vrijwel onverminderd str<en thuis in eigen land staat hij onder toenemende druk. Dat internationale prestige van Gorbatsjov is evenzeer) eigen prestatie, als een gevolg van het zwakke optreden bijvoorbeeld het westelijke bondgenootschap, de NAVO. bleek de afgelopen week opnieuw in de reacties op nie voorstellen van de Russische leider voor verdere onts ning in Europa. Net als het geval was bij de onderhandf gen over de kernwapens voor de middellange afstand (I heeft Gorbatsjov opnieuw het voortouw genomen voor dergaande conventionele ontwapening. Zo stelde hij meer een Europese topconferentie voor en lanceerde ideeën over een vermindering van de wederzijdse troe| sterktes. MeT dergelijke voorstellen heeft hij de NAVO opnieuv het defensief gedrongen. Want de regeringen van de wes se landen willen zich niet laten opjagen, zeker niet voorstellen die de positie van het Oostblok zouden kun versterken. Anderzijds voelen zij er ook niets voor opni te worden beschouwd als grote dwarsliggers, die met houding ook nog eens de positie van de in het Westen zó pulaire Sovjetleider zouden ondermijnen. Intussen gaat batsjov onverdroten voort met het oplaten van proefbaloi tjes waarbij hij, gelet op het uitblijven van een samenl gend NAVO-veiligheidsconcept, ongetwijfeld enige succe zal kunnen boeken. OoK zijn bezoeken aan de Oosteuropese broederstaten sterken het internationale prestige van de Russische lei In Tsjechoslowakije werd hij als een held ingehaald ei Polen was de ontvangst niet veel minder enthousiast. Poolse leider generaal Jaruzelski is immers een van trouwste supporters van Gorbatsjovs economische her mingsprogramma. De Poolse bevolking, die de jaren var korten en rijen voor winkels meer dan beu is, heeft hoop gevestigd op het succes van de „perestrojka". efir Fi SUCCES buitenshuis dus voor de Russische leider die, z< hij zaterdagavond terugkeert in Moskou, direct weer ge< ve fronteerd zal worden met de enorme problemen in ei land. Die zijn voor een deel het gevolg van het uitblijven direct meetbare successen van zijn hervormingspolitiek, veel bedreigender voor zijn positie en geloofwaardighei echter de nationalistische onrust in de zuidelijke republie Armenië en Azerbajdjan over Nagorno Karabach. DEZE enclave behoort sinds 1923 tot de republiek Azerb jan maar wil om religieuze en etnische redenen aanslui bij het naburige Armenië. Aangezien deze eis door Mos van tafel is geveegd, heeft het parlement van Nagorno Ki bach deze week tot een in de Sovjetunie ongekende stap sloten. Het heeft de enclave afgescheiden van Azerbajdjai haar een nieuwe naam gegeven. he HET immense probleem waarvoor partijleider Gorbad zich nu gesteld ziet is hoe hij een oplossing kan bereiken voor alle partijen aanvaardbaar is. Wanneer hij al dan i met geweld optreedt om Nagorno Karabach terug in het reel te brengen, kan hij rekenen op een verheviging van verzet van de Armeniërs. Maar als hij toegeeft aan de ei van de enclave, worden de problemen zonodig nog gro Hij kan dan niet alleen rekenen op verzet van Azerbajc r* maar ook op een verdere opleving van de nationalistische voelens in de overige vijftien deelrepublieken van de UST En dat leidt weer tot nieuw verzet van de orthodoxe Scnl leiders, die vinden dat Gorbatsjov toch al veel te ver is£ gaan. PARTIJLEIDER Gorbatsjov heeft met zijn politiek openheid (glasnost) en democratisering echter een weg J eenrichtingverkeer ingeslagèn. Wie stopt of tracht om te ij ren, veroorzaakt ongelukken. Tegelijkertijd vormt het bleem van de talrijke nationaliteiten in de Sovjetunie I tijdbom die gestaag de seconden wegtikt. Vriendelijk glin chend voor de buitenwereld moet Gorbatsjov zorgvuldig het stuur blijven letten en gelijktijdig een bom demontere Het blijft voorlopig de vraag of hem dat zal lukken. Aanhoudend onbestendig DE BILT (KNMI) Een de- pressie boven de Duitse Bocht en zuidwest-Denemarken be weegt zich het komende et maal nog nauwelijks en veran dert weinig in aktiviteit. Aan houdend stroomt via de Noordzee vanuit het noord westen koele en vochtige lucht naar ons land. Ook de komen de 24 uur krijgen we weer te maken met een vrijwel geslo ten wolkendek. Van tijd tot tijd valt daaruit regen. Deze regen heeft een buiig karakter zodat de hoeveelheden neer slag van plaats tot plaats sterk uiteen kunnen lopen. De mini mumtemperaturen blijven met zo'n graad of 13 relatief hoog, de middagmaxima liggen ech ter met 17 graden 4 a 5 graden beneden het gemiddelde voor deze tijd van het jaar. De wind is west, overwegend matig, in de kustgebieden echter noord west en af en toe krachtig. Weersvooruitzichten voor diverse Europese landen, geldig voor zater dag en zondag: Zuid-Skandinavie: Half tot zwaar be wolkt en vooral in Zweden en Dene marken nu en dan regen. Middag- temperatuur ongeveer 22 graden. Britse Eilanden: Zaterdag in Enge land perioden met zon, overigens half tot zwaar bewolkt en nu en dan buien. MiddagtemperatuUr ongeveer graden. Benelux: Half tot zwaar bewolkt en nu en dan buien. Middagtemperatuur ongeveer 17 graden. :e0 Frankrijk en Zwitserland: Perio aar zaterdag ook nog 1 Middagtemperatuur 'L de Kanaalkust tot 28 gn gj- i de Riviera. ie< Portugal en Spanje: Zonnig. Mid 0€ temperatuur 25 tot 30 graden, o Spaanse hoogvlakte 37 graden. v Italië en de Joegoslavische kus het algemeen zonnig, maar in noorden kans op een onweersbui r rol 2i u nii

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 2