Dizzy Gillespie winnaar op punten SPRONGETJES INDE STATENHAL BUNA 50.000 BEZOEKERS OP NORTH SEA JAZZ '88 Concoursfinale o verrassend niveaik KUNST fietdó® Commit MAANDAG 11 JULI 1988 PAG! EI] DEN HAAG Statenhal, North Sea Jazz Festival, zaterdagavond half tien. James Brown. Waar je ook staat, je kunt het altijd goed zien", hadden kenners van de immense hal van tevoren beloofd. Reden om voor het eerst sinds jaren weer eens een kijkje op het festival te nemen, nadat tijdens eerdere bezoe ken vooral de ruggen van andere bezoekers het beeld van North Sea Jazz hadden bepaald. Nog geen vijf minuten voor het optreden van de „Godfather of soul'' is het zicht op het podium inderdaad onbeperkt ep eenmaal met veel gevoel derende optreden van de heer digt, stroomt de hal binnen enkele minuten tot in alle rit hoeken propvol. Slechts door af en toe een sprongetje te maken, dat me zeker twintig centimeter boven m'n normale lengte uitbrengt, vang ik gedurende een fractie van een seconde een glimp op van een klein mannetje in glitterpak: James Brown. Gelukkig houden vele honderden bezoekers het na vijf mi nuten al voor gezien. Op North Sea Jazz zijn, en James Brown zien, al is het maar voor vijf minuten, is voor hen blijkbaar al genoeg. De Statenhal, met het karakter van een enigszins luxueus uitgevallen veilinghal, stroomt weer even snel leeg als vol, tot een harde kern van enkele duizenden overblijft en voor iedereen die dat wil een langdurige blik op het podium mogelijk is. Brown brengt een traditionele super-soul-show, gladjes, ge degen. De hoogtepunten uit zijn nu al 32 jaar durende carriè re passeren vlot de revue, de man huilt af en toe hevig in de microfoon, snikt en schreeuwt. Heel anders in ieder geval dan zijn naamgenoot Chuck Brown, de peetvader van wat als go-go" staat omschreven: een stuwende mengeling van dis co, blues, rap en soul, waarin geciteerd wordt uit zowel „Su perstitious" van Stevie Wonder als „Also sprach Zarathustra" van Richard Strauss. Zeer dansbaar, en dat is waar het pu bliek blijkbaar vergeefs naar heeft uitgezien, whnt Chuck Brown en zijn Soulsearchers veranderen de Statenhal in een grote swingende massa. Eerder die zaterdag is dat lot niet weggelegd voor George Benson, wiens soft-jazz de sfeer in de toch al koel overko mende Statenhal niet kan verwarmen. Benson gebruikt zijn handelsmerk, het op gelijke hoogte meezingen met zijn schit terende gitaarloopjes, onvoldoende om te kunnen boeien. Hii profileert zich meer als zanger, maar heeft wat dat betreft weinig te melden. Zondag komt het jongste publiek van dit dertiende festival vooral voor Carlos San tana en Wayne Shorter. Veel mensen, maar het blijft wat mat. Jean-Luc Ponty, de jazz-violist, mag daarna voor een halfvolle hal spelen, al betekent dat ook al tijd nog een drieduizend mensen. De Statenhal ziet er dan al uit alsof er een veldslag is geleverd. Her en der slapende mensen, en een berg lege bierblikjes en etensresten. De men sen zijn moe, en vonken vliegen er niet meer over. Wat hen betreft kan de Statenhal weer de functie innemen waarvoor hij gebouwd lijkt veemarkthal, of hangar. KOOS VAN WEES Vechtende vrouwen op Jazzfestival DEN HAAG Drie vrouwelijke bezoe kers van het North Sea Jazzfestival ziin vrijdagavond met elkaar slaags geraakt in de Carrouselzaal van het Congresge bouw. De politie moest eraan te pas ko men om het drietal te scheiden. De toe dracht van de ruzie is onbekend. De po litie heeft zaterdagavond een Amerikaan van het festival verwijderd, die van de drukte gebruik had gemaakt om twee vrouwen onzedelijk te betasten. Verder meldt de politie vier inbraken in auto's en de diefstal van een auto, zaken die voorvielen in de straten rond het Con gresgebouw. Buiten deze incidenten en de gebruikelijke verkeerschaos, is het North Sea Jazzfestival dit jaar voor wan klanken gespaard gebleven. DEN HAAG Het is allemaal weer voor bij. Den Haag is weer een gewone stad, het Congresgebouw de zelfde keurige al dan niet culturele kolos van altijd, en het zal weer een jaar duren voor je vroeg in de morgen, bij het kof fiehuis aan de Staten- laan, warhoofden aantreft die het hart grondig oneens zijn over de stand van za ken in de jazz. North Sea Jazz anno 1988 is ook al weer voorbij. Het door Paul Acket ontketende na tuurgebeuren dat Den Haag drie dagen lang net even an ders maakt. „Den Haag, je tikt er tegen en het zingt" schreef Achterberg. Welnee, wie deze drie dagen tegen Den Haag tikte, werd teruggeslagen met knallende drumsolo's, schette rend big band koper en virtuo ze pianoriedels. „Weer een re cord zeker, hè?" mompelde de taxichauffeur wat chagrijnig alsof hij 't allemaal niet erg ge looft op mijn laatste rit naar huis. Inderdaad, weer een re cord. 48.000 toeschouwers vol gens de officiële bronnen. Maar 't zou me niets verbazen als het er achteraf vijftigdui zend zouden blijken. North Sea Jazz was ook dit jaar weer: pijnlijke voeten, hit te, klagende mensen dat 't nu toch allemaal té groot en te kolossaal was geworden in Den Haag. overvolle zalen. Maar ook muziek, muziek, muziek. Een van de mooiste concerten moet dat van Dizzy Gillespie geweest zijn met zijn big band. De man die - naast Charlie Parker - aan de begin van de Grote Revolutie in de jazz stond midden veertiger ja ren kreeg de jaarlijkse North Sea-prijs, de Bird, het beeldje genoemd naar Parker. „I'm Eroud" zei Gillespie. „Maar ik en nog trotser dat ik hèm echt gekend heb". Gillespie's eigen embouchure mag dan achteruit zijn gegaan, hii mag het technisch van collegae- trompettisten in de band ver liezen, zijn bolgeblazen wan gen zitten zo vol pure jazzfra- seringen dat hij het altijd wint. Het orkest speelt scherp, at tent. Prachtige arrangementen van o.m. Jon Faddis. Dizzy's eigen „Night in Tunesia" wordt een complete suite, steeds wisselend van klank kleur en met hoekige ritmi sche figuren tussen de melodie doorgeweven. Lalo Schifrins prachtige „Blues" van de plaat „Gillespiania" klinkt. En een bijna klassieke versie van „Con alma". En Gillespie: „Zo als u allemaal begrijpt bete kent dat..." Stilte volgt. Want John Birks Gillespie houdt van grapjes. Gangbusters Leukste verrassing dit jaar: het optreden van de Neder landse groep „Gangbusters" rónd Frenk van Meeteren. Ze spelen drie dagen lang en het zaaltje waar ze spelen wordt steeds voller. Ontdekkingen worden onmiddellijk doorge- briefd tijdens het North Sea. Een platen handelaar meldt dat hun elpee uitverkocht is. „De best lopende plaat tijdens het festival" gnuift hij. „Gangbus ters" brengt een repertoire van oude jive-nummers, een beetje in de stijl van Andy Ra- zaff/Fats Waller. Vier jonge mannen, akoestisch en stijlzui ver swingend als die kleine, zwarte orkestjes van eind der tiger jaren. Wanneer je het glamourloze stel op het podi um ziet staan, zou je ze geen cent geven. Zodra ze gaan spe len word je door ze ingepakt. Met Peter Kuit jr in wijde broek met rode bretels niet al leen achter het drumstelletje, maar ook tapdansend. Perfect. Nog een Nederlandse verras sing: de jonge saxofoniste Can dy Dulfer weet - met nog een paar damesmuzikanten - de Carrousselzaal I stampvol te krijgen. En kenners fluisteren al dat de dochter beter is dan vader Hans. Zondagavond: Art Blakey en The Jazz Messengere. Blakey Ray Charles, swingend als vanouds op het North Sea Jazz Festival. is oud, hij heeft in de loop der tijd wel honderd verschillende Messengere om zich heen ge had. maar wanneer ze „Moa- nin" spelen is het alsof ze nooit veranderd zijn. Blakey kijkt lyrisch vanachter z'n drumstel om zich heen. Naar hem wordt vanachter de cou lissen gekeken door een klei ne, blanke vrouw met een tweeling op schobt. Twee kei- ne Blakey's die nog weinig be seffen van wat hun 70-jarige pappa aan het doen is. Arthur Blakey moet al tegen de twin tig kinderen hebben, eigen en aangenomen: een manlijke Jo sephine Baker. Achter de cou lissen zit ook de sympathieke, zwaarlijvige Belgische jazzken ner Juul Anthonissen. Hij spoort trompettist Chuck Man- gione - die net daarvoor heeft opgetreden - aan om bij Bla key in te springen. Chuck doet het, blaast als tijdelijke Mes senger een toegejuichte solo mee. Maar of aartsvader Art het zo leuk vindt, is de vraag. Zwarte „Piaf Achter die coulissen krijg je even de achterkant van de jazz te zien: de tengere, kleine zan geres Eartha Kitt, nog altijd met dat poesachtige koppetje, al is daar heel wat meer make up voor nodig dan in de vijfti ger jaren. Natuurlijk is ze geen iazz-zangeres, maar ze hoort er bij. Ooit sprak ze op het Witte Huis mevrouw L. B. Johnson zo venijnig toe over de Viet- nam-oorlog, dat die in huilen uitbarstte. Het schandaal kost te Eartha Kitt een tijdlang haar Amerikaanse carrière. Nu brengt ze - als een zwarte „Piaf" - haar bijna gezingzeg- de teksten. Ook het befaamde „C'est si bon". Haar directe op de man spelen bij de heren vlak vóór haar, doet het nog altijd. Als ze niet zingt, staat ze doodstil op het toneel. Als een kat die wacht tot ze haar prooi nist Leroy Fleming: dansbaar. kan bespringen. Aan het eind van haar optreden zie ik haar achter het toneel neervallen aan een tafeltje. Ze stort hele maal in, wil geen toegift ge ven, is opeens weer een ge woon mensje dat alle energie die in haar zat daar heeft gela ten, op dat toneel waar ze door Nederlandse musici begeleid is. Extra vliegtuig Een „hectisch festival" vindt Paul Acket. Enkele optredens werden vertraagd, schema's daardoor in de war gegooid. Eerst dat ongeluk op de A4 waardoor Lester Bowie en zijn mensen niet op tijd konden komen, toen Miles - zelf wél op tijd - maar z'n vrachtwagen met instrumenten tegengehou den bij de grens omdat de pa pieren niet in orde waren. En toen Santana. Zondagmiddag in Den Haag, nadat zijn optre den in Nice tot middernacht daarvóór had geduurd. De auto met instrumenten uit Zuid-Frankrijk zou nooit op tijd geweest zijn. Dus moest er een vliegtuig worden gechar terd om ze naar Den Haag te krijgen. Het is de sores van zo'n gigantische simultaansé- ance. Sores op klein niveau ook: op de vele monitoren ver schijnen de boodschappen, tips, aanvangstijden en af en toe een klein stukje menselijk leed. .„Wie heeft er mijn grijs zwarte poedel gevonden" zegt de tekst en je ziet er bij wijze van spreken de betraande ei genaar achter staan. Moet wel een Hollander (of Hollandse) geweest zijn. Want welke an dere landsman zie je een hondje meenemen naar een jazzfestival? Terug naar de muziek. Er zijn weer twee Russische forma- James Brown en zijn zangeres Martha Moorndy: gladjes. ties, onbekend, maar niet on bemind, want in deze tijd van Glasnost is ook een bezoek aan Russische jazzmuzikanten steun aan Gorbatsjov, moet je maar denken. Ik zie Igor Brill en zijn groep. Een pianist die je als het ware een lesje geeft in Amerikaanse jazzstijlen. Dan weer klinkt hij als Erroll Garner, dan weer als een Chick Corea. Met kleine bewe gingen van zijn hand en een optrekkende wenkbrauw maakt hij bij een solo het meeklappende publiek tot de vervanger van de drummer die even weg is. Een mooie, zwartharige Armeense zange res verschijnt ten tonele. Dan blijkt weer eens hoe gek het met verwachtingspatronen is. Voor ze haar mond open doet, verwacht je iets anders, Rus land nietwaar, Otjsie Tsjornie. Wanneer ze haar mond opent komen er exact dezelfde klan ken uit die in het westen van Rita Reys tot en met Ella Fitz gerald worden voortgebracht. Zeker niet briljant, maar ze bewijzen wel de reikwijdte van de taal die jazz heet. Kleine poppetjes Drie dagen jazz gaat in nie- mands koude (verkeerd woord in die hitte) kleren zitten. Het blijft oppassen om niet tot die voortzeulende menigte te gaan horen die in een soort tredmo len van evenement naar eve nement spoort. Je moet blijven kiezen, tijdig zijn, koppig op je mooie plek blijven, je niet la ten verleiden tot iets andere. Dan pas zie je wat. Zelf laat ik de Statenhal maar schieten. Hijzelf en de muzikanten zijn er tevreden over, zegt Acket. Mij is het allemaal te massaal daar. Maar het publiek dat er komt voor de cross-over jazz (rock en'popinvloeden) pleegt zijn muziek in voetbalstadions te bekijken. Dus die zijn ge wend aan kleine poppetjes op verre podia. Pas aan het slot van het festi val, laat in de zondagnacht, wanneer King Sunny Adé uit Nigeria zijn show opvoert, is het rustiger. De muziek is et nisch, er worden Afrikaanse percussie-instrumenten ge bruikt, King Sunny zelf heeft een schitterend van zilverglit- tere voorzien gewaad aan. Maar tegelijkertijd hoor je dat Afrika, waar de oerbron van de zwarte jazzmuziek moet lig gen, en de verre nazaten in Amerika elkaar al lang weer een hand hebben gegeven. Platen, de manier van electro- nisch versterken, het heeft al lemaal doorgewerkt. Soms klinkt het Nigeriaanse orkest als een steelband, soms lijkt het reggae. Maar het swingt en het publiek swingt mee. Tot het erbij neervalt. Letter lijk. Je ziet mensen op de grond liggend van de jazz ge nieten. Zondagnacht half vier is het allemaal over. Wat rest is een gigantische troep van vertrapte plastic bekers, scho tels en wat dies meer zij. En de herinnering. Een hoofd vol. Teveel voor dit verhaal. Vol gend jaar 14, 15, 16 juli gaan we verder. Ik moet er even niet aan denken. BERT JANSMA Een van de beeldbepalende groepen in de wandelgangen van het dertiende North Sea Jazz Festival: de Rebirth Jazz Band uit New Orleans. foto'S: jeroen de jong Engels sax- kwartet wint Star-festival Knokke KNOKKE Net zoals vorig jaar op de eerste editie, werd een deelnemer uit Engeland uitgeroepen tot nieuwe inter nationale „star", en kreeg een Belg de persprijs op het Star Festival in Knokke-Heist. The Fairer Sax, vier jonge meisjes uit Londen met een klassieke muziekopleiding, die in Knokke voor het eerst aan een muzikaal concours deelna men, kreeg van de internatio nale jury onder leiding van de echtgenote van Jacques Brei de voorkeur boven de Belg David Linx, algemeen getipt als winnaar. Het viertal houdt evenveel van Mozart als van Gershwin en maakte tot nu toe twee elpees: een met popu laire muziek, en een met klas sieke. Nu kregen ze met de hoofdprijs een bedrag van een half miljoen Belgische francs, alvast een extra steuntje in de rug voor hun show, die door spekt is met cabareteske ele menten, persoonlijk gearran geerde klassiekere en verras sende choreografieën. David Linx kreeg de prijs van de perejury „omwille van zijn hoogst originele en trenddoor- brekende optreden". „De Meisjes" uit Nederland en Pe ter Douglas vielen buiten de prijzen van dit festival. Voor een agenda, ook voor mende dagen, raadpiïjnd men „UIT", de kelijkse bijlage van krant. zur tot iter ssen, LEIDEN LUXOR (SlationATOÓ 19. tel. 071-121239): Honne watt netje (al); 19.00, 21.15. wo. ffcer 14.30. i LIDO Jaa k (Steenstraat 39, tel. 124 Crocodile Dundee II (al); Academy 5 (al); Bright big city (al); Three men ukrgar baby (al); 14.30, 19.00, 21.15r way out (al); 19.00, 21.15. di. 14.30 Junglebook (al); 14.30. TRIANON (Breestraa W tel. 123875): Hall moon at i/se/i (12); 14.30, 19.00, 21.15. (Haarlemmerstraat 52. tel. 125414 Y. Dream lover 14.30, 19.00, 21 15. t, k dooi Of ht KATWIJK CITY THEAT1 iaat (Badstraat 30, tel. 01718-741 [W d Three men and a baby (al); V 14.45, 19.00. ma. di. 19.00. emperor (al); zo. t/m v CITY THEATER II: No way ter (al); ma. di. wo. 19.00, 2 'i Bambi (al); wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREEN*. (tel. 01717-4354): A night on town (al); wo. 15.45. Fatal b enlf ty (al); ma. t/m wo. 20.15. peror of the aun (al); do. t/m 20.00. KINDERVOORSTELLING Avontuur met een staartje; mdei WASSENAAR e ASTRA 01751-13269): Amsterdai (12); vr. t/m wo. 20.00. KINDERVOORSTELLING Disney's parade van tekeni 1 sterren; wo. 14.00. \enk ok Croc, fht' Police academy 5; ma. di. 19.00. 21.30. My little pony; 14.00. DEN HAAGASTA 1 (Spul 27 )elm 463500): Honneponnetje /aal 14.00. 19.00. 21.30. ASTl upn Police academy 5 (al); 1 u.' 19.00. 21.30. ASTA 3: 0 aa* board (al); 18.45, 21.30. J BYLON 1 (Winkelcentrum B het Ion. tel. 471656): De ondraa ke lichtheid van het bes (al). 14.00, 20.00. e BABYLC Bright lights big city (12); t 18.45, 21.30. BABYLOf Three men and a baby 14.00. 19.00, 21.30. CINE- (Buitenhof 20. tel. 630637): codile dundee 2 (al); 14 18.45. 21.30. CINEAC 2: (16); 18.45. 21.30. CINEA Three men and a baby 14.00, 18.45, 21.30. MET POLE 1 (Carneglelaan. 456756): Crocodile dund« (al); 14.00. 18.45. 21.30. 9 TROPOLE 2: Maurice 14.00, 18.45, 21.30. MET POLE 3: The last emperor. SLc 14.00. 20.30. METROPOC ST, Cry freedom (al); 20.30. 1fl TROPOLE 5: Programme fi zomer '88. 14.00, 18.45, 21. ma. 14.00. 20.30. Where eat dare (12); ma. Down by law di. Abel (al); wo. e ODEO (Herengracht 13. tel. 4624 Iu" Police academy 5 (al); 13 18.45, 21.30. ODEON 2: man's land (16); 13.45, 18 21.30. e ODEON 3: Honnep netje (al); 13.45, 18.45, 21 e ODEON 4: Hamburger g£{- (16); 13.45. 18.45, 21.30. e S DIO 1 (Kettingstraat 12b, pnnr 656402): No way out (12); 1! 21.45. wo. 14.00. e STUDK Fatal attraction (12); 11 21.30. e STUDIO 3: (S)he's hahu /al\- IQnn lerac Der Himmel Uber Berlin; ■-u-,-, 21.45. Zaal 2: Bird now; 19 |3,£ The belly of an architect; 21 J Zaal 3: 19.30, 21.45. Bob r.'' tlambeur; ma. L'Homme ble di. Les fruits de la passion; u KINDERVOORSTELLINGEN v e ASTA 3: My little pony; 14 e CINEAC 2: My little p 14.00. e METROPOLE 4: Jul -> STUDIO 3: JjJ Finale van het tweede internationaal concours voor iiedbegeleiders. Ko ninklijk Conservatorium, Den Haag. Na het beluisteren van zes pia no-finalisten en hun vocalis ten, die zaterdag in het Ko ninklijk Conservatorium een vijftigtal liederen uitvoerden, is de jury van het Internatio naal Concours voor Liedbege- leidere na uitvoerig en langdu rig beraad tot een Salomons- oordeel gekomen: geen eerste prijs, wel twee tweede en twee derde prijzen. Een onbevredigend resultaat. De tweede prijs werd gedeeld door Nicole Winter uit West- Duitsland die samenwerkte, met de talentvolle Nederland se bariton Pierre Mak en door de Oostenrijker Karl Peter Kammerlander met de sop raan van grote klasse Yuko Yagishita. De gedeelde derde prijs was voor de Engelsman David Cowan die werkte met de indrukwekkende sopraan Zofia Kilanowicz en voor de Nederlander Jan Roelof Wol thuis die de beschikking had over de vocalisten Lysbeth Riemersma, Anne van Beek van Frans Huyts. De prijs voor de beste vertol king van een door een Neder landse componist geschreven lied was voor Kammerlander met het krachtige lied „Qual- voll dieses leise Weinen" van Henk Badings. De prijs van de Vereniging „Vrienden van het Lied" voor het beste Neder landse duo ging naar Lidwien Bouman en Annelies van Ger- ven. Nicole Winter wei uitgenodigd om als concoi aniste op te treden tiiden in september te houden listenconcoure in Den waarvoor nu reeds 138 meldingen binnen zijn In tegenstelling tot de dei nale was de finale een aai tm schakeling van uitste D werk, door pianisten én vocalisten. Dat heeft dit cours geleerd: begeleider men eerst volledig tot recht (en dat recht hebbi als concoursdeelnemere) een vocalistfe) met kwalit j.c waarmee het programm tensief is ingestudeerd. 'Z01! ADRIAAN HA Sony gaat in fil: lerdi HOLLYWOOD De ele ird; nica-gigant Sony gaat £ev produceren onder de I Sony Pictures. Het nieuw ^rvi drijf gaat de films ook d I be bueren in de bioscopen, iter woordvoerder van het cor meldde dat het bedrijf I matig speelfilms van lergi kwaliteit" gaat maken e daarbij zal samenwerken gevestigde filmmakers, ac 'L0 en bedrijven in de filmt che. De eerste twee Sony tures-films die zullen wo rent uitgebracht zijn „Tiger saw" met in de hoofdi Patrick Swayze en Piper rie en de thriller „Cam< Closet" met Mel Harris en ter Smith.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 6