Dertiende festival
opent uitverkocht
)e Meisjes favoriet voor finale Star Festival Knokke
„Hair" nog steeds actueel
)bioscopen
.NORTH SEA JAZZ SLAAT NV AL RECORD
China-expositie in Brussel
»UNST
Ccidae Commit
ZATERDAG 9 JULI 1988 PAGINA 17
Extra concert
Willem Breuker
Willem Breuker, winnaar
van de Nederlandse Bird-
prijs, zal tezamen met zijn
Kollektief een extra con
cert verzorgen op zondag
a.s. 14.15 uur tijdens het
North Sea Jazz Festival.
Het concert vindt plaats
vóór de officiële openings
tijd van die dag in de
Prins Willem Alexander
zaal en is gratis toeganke
lijk. Tijdens dit concert zal
hij de „Bird" in ontvangst
nemen.
Het eerder geplande con
cert van het Breuker Kol
lektief om 18.15 in de Car
rouselzaal II gaat gewoon
door.
Voor een uitgebreide
agenda, ook voor de ko
mende dagen, raadplege
men „UIT", de gratis we
kelijkse bijlage van deze
krant.
ALPHEN AAN DEN RIJN EU
ROCINEMA I (Van Boetzelaer-
straat 6. tel. 01720-20800): Hon-
nopohnetje (al); 18.30, 21.15. za.
zo. wo. ook 13.30. zo. ook 16.00.
EUROCINEMA II: Honnepon
netje (al); tijden zie Eurocinema
I. EUROCINEMA III: Cry free
dom (al); 20.15. zo. ook 16.00.
Junglebook (al); za. zo. wo.
14.00. EUROCINEMA IV: Poli
ce Academy 5 (al); 18.45, 21.30.
za. zo. wo. ook 13.45. zo. ook
16.15.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg
19. tel. 071-121239): Honnepon-
netje (al); 19.00, 21.15. za. zo.
wo. ook 14.30. LIDO en STU
DIO (Steenstraat 39. tel.
124130): Crocodile Dundee II
(al); Police Academy 5 (al);
Bright lights, big city (al); Three
men and a baby (al); 14.30,
19.00, 21.15. No way out (al);
19.00, 21.15. do. vr. ma. di.
14.30. Junglebook (al); za. zo.
wo. 14.30. TRIANON (Breestraat
31. tel. 123875): Half moon
street (12); 14.30, 19.00, 21.15.
REX (Haarlemmerstraat 52,
tel. 071-125414 Dream lover
(16); 14.30. 19.00, 21.15.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30. tel. 01718-74075):
Three men and a baby (al); do.
vr. za. 14.45, 19.00, 21.15. zo.
wo. 14.45, 19.00. ma. di. 19.00.
Last emperor (al); zo. t/m wo.
21.15. CITY THEATER II: No
way out (al); do. vr. zo. 14.45,
19.00, 21.15. za. ma. di. wo.
19.00, 21.15. Bambi (al); za. wo.
14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY
(tel. 01717-4354): A night on the
town (al); vr. t/m zo. wo. 15.45.
Jaws the revenge 4 (12); do. t/m
zo. 19.00. Fatal beauty (al); do.
t/m zo. 21.15. ma. t/m wo.
20.15. Emperor of the sun (al);
do. t/m wo. 20.00.
KINDERVOORSTELLING
Avontuur met een staartje; za.
zo. wo. 14.00, 15.45. Troetel-
beertjes in wonderland 3; za.
zo. wo. 14.00.
WASSENAAR ASTRA (tel.
01751-13269): Amsterdamned
(12); vr. t/m wo. 20.00.
KINDERVOORSTELLING
Disney's parade van tekenfilm
sterren; za. zo. wo. 14.00.
ZOETERMEER
PROMENADE: Crocodile
dundee; do. 20.00. vr. 19.00,
21.30. za. t/m wo. 14.00, 19.00,
21.30. Honneponnetje; do.
20.00. vr. 18.30, 20.30, 22.30.
za. zo. 14.00, 18.30, 20.30, 22.3.
ma. di. wo. 14.00, 19.00, 21.30.
Police academy 5; do. 20.00. vr.
za. zo. 18.30, 20.30, 22.30. ma.
di. wo. 19.00, 21.30. My little
pony; za. zo. wo. 14.00.
DEN HAAGASTA 1 (Spui 27, tel.
463500): Honneponnetje (al);
14.00, 19.00. 21.30. 20. 13.30.
16.00, 19.00, 21.30. ASTA 2:
Police academy 5 (al); 14.00,
19.00, 21.30. zo. 13.30, 16.00,
19.00, 21.30. ASTA 3: Over
board (al); 18.45, 21.30. BA
BYLON 1 (Winkelcentrum Baby
lon. tel. 471656): De ondraaglij
ke lichtheid van het bestaan
(al); 14.00, 20.00. BABYLON 2:
Bright lights big city (12); 14.00.
18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00,
18.45, 21.30. BABYLON 3:
Three men and a baby (al);
14.00, 19.00, 21.30. zo. 13.30,
16.00, 19.00, 21.30. CINEAC 1
(Buitenhof 20. tel. 630637): Cro
codile dundee 2 (al); 14.00,
18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00,
18.45, 21.30. CINEAC 2: Raw
(16); 18.45, 21.30. CINEAC 3:
Three men and a baby (al);
14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. METRO-
POLE 1 (Carnegielaan, tel.
456756): Crocodile dundee 2
(al); 14.00, 18.45, 21.30. zo.
13.15, 16.00, 18.45, 21.30.
METROPOLE 2: Maurice (16);
14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. METRO-
POLE 3: The last emperor (al);
14.00, 20.30. METROPOLE 4:
Cry freedom (al); 20.30. ME
TROPOLE 5: Programma film-
zomer '88. 14.00, 18.45, 21.30.
zo. ma. 14.00, 20.30. Una gior-
nata particolare (16); do. Mona
Lisa (12); vr. The French lieute
nants woman (16); za. West
side story (al); zo. Where eagles
dare (12); ma. Down by law (16);
di. Abel (al); wo. ODEON 1
(Herengracht 13, tel. 462400);
Police academy 5 (al); 13.45,
18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00,
18.45, 21.30. ODEON 2: No
man's land (16); 13.45, 18.45.
21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.45,
21.30.# ODEON 3: Honnepon
netje (al); 13.45, 18.45, 21.30.
zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30.
ODEON 4: Hamburger Hill
(16); 13.45, 18.45, 21.30. zo.
13.30, 16.00. 18.45, 21.30.
STUDIO 1 (Kettingstraat 12b,
tel. 656402): No way out (12);
19.15, 21.45. zo. wo. 14.00.
STUDIO 2: Fatal attraction
(12); 19.00, 21.30. STUDIO 3:
(S)he's having a baby (al);
19.00. zo. wo. 14.15. Oci ciornie
(16); 21.30. HAAGS FILM
HUIS: Zaal 1: Der Himmel über
Berlin; 19.30, 21.45. The best of
then N.Y. erotic film festival/
Bird Now; za. 24.00. Zaal 2: Bird
now; 19.30. za. 24.00. The belly
of an architect; 21.45. Zaal 3:
19.30, 21.45. De grote stilte; do.
Extase; vr. The nightporter; za.
L'eau a la bouche; zo. Bob Ie
flambeur; ma. L'Homme blessé;
di. Les fruits de la passion; wo.
NACHTVOORSTELLINGEN
CINEAC 1: Crocodile Dundee
II hill (16); za. 00.15. CINEAC
2: Gooi mama uit de trein (16);
za. 00.15. CINEAC 3: 9%
weeks (16); za. 00.15.
KINDERVOORSTELLINGEN
ASTA 3: My little pony; 14.00.
zo. 13.30, 16.00. CINEAC 2:
My little pony; 14.00. zo. 13.15,
16.00. METROPOLE 4: Jungle
book; 14.00. zo. 13.15, 16.00.
STUDIO 3: E.T. zo. wo. 14.30.
iljoenen-opbrengst eerste
nnmerciele veiling Sovjetunie
STERDAM De eerste - commerciële - veiling in de Sov-
jpjp van Russische avant garde en hedendaagse kunst heeft
week bijna 7,3 miljoen gulden opgebracht. Ongeveer 2000
isen woonden de veiling bij. Veilinghuis Sotheby, organisa-
van de veiling in Moskou, sprak van een „daverend succes",
expositie, die aan de veiling in Moskou vooraf ging, werd
r 11.000 mensen bezocht. Het meeste geld werd donderdag in
kou betaald voor het schilderij „Line" van Alexander Rod-
»»rko: ruim 1,1 miljoen gulden. Een kunsthandelaar in Londen
Jit dit werk. Nooit eerder werd zoveel geld betaald voor een
g chenko. De beroemde Amerikaanse zanger Elton John, die
enlang de westerse hitlijsten aanvoerde met zijn lied „Niki-
kocht in Moskou twee schilderijen van Kopystainsky. John
aide voor beide werken samen ruim drie ton. De Sotheby-
ing in Moskou mag qua opbrengst een succes zijn geworden,
aantal daadwerkelijk verkochte werken is maar gering. Van
]19 lotnummers werd maar een twintigtal werken verkocht.
Schilderij van
Paulus Potter
gestolen
BREDA Uit het kantoor
van een Bredase advocaat is
gisternacht een schilderij van
Paulus Potter gestolen. Het
doek stelt een boerderij met
koeien aan een plas voor. Het
is voor een half miljoen gul
den verzekerd. Eigenaar van
de Paulus Potter is de Amster
damse firma Schiro. De firma
had het schilderij pas enkele
weken in eigendom. Bij de in
braak is ook een schilderij van
de Spaanse schilder Ribera
meegenomen. De waarde
daarvan is circa 15.000 gulden.
DKKE Vanavond
ie internationale vak-
op het Star Festival
tnokke Heist uitma-
wie de nieuwe inter-
>nale „Star" wordt en
lie manier een half
>en en een diamanten
Kei rijker. Vier Euro-
B landen stelden tij-
B de voorbije week
-jonge talenten" voor,
is Frankrijk
nog aan de beurt. Maar nu
al is duidelijk dat de Belg
David Linx en de Neder
landse meidengroep „De
Meisjes" tot de topfavorie
ten behoren.
Gisteravond gaven „De Meis
jes", voorgesteld door Liesbeth
List, een zeer smaakvol optre
den weg, waarin een vakkun
dige selectie was gemaakt van
hun allereerste (De Meisjes
zijn nog maar een half jaartje
bezig) theatershow. Ondanks
hun suggestieve naam zijn De
Meisjes - en dat willen ze we
ten - niét de zoveelste nieuwe
Nederlandse meidengroep,
maar een viertal dat uitste
kend uitgebalanceerd is en dat
op een aangename manier
popsongs (door henzelf be
werkt) combineert met thea
ter. Feministen, maar geen
Dolle Mina's die voortdurend
op hun poten staan, en die hun
niet onaardige uiterlijk handig
uitspelen in de thema's waar
mee ze spelen: liefde, verlan-
'gen, bedriegen en bedrogen
worden, verliefdheid en beha
gen. Kortom, de alledaagse
dingen die de hedendaagse
vrouw bezighouden, zeggen ze.
Bovendien zijn Paulette, Caro
line, Saskia en Suzanne stuk
voor stuk begiftigd met een
prachtig stemgeluid, en laten
ze zich omringen door de al
lerbeste Nederlandse muzi
kanten. In Knokke begonnen
ze spetterend met hun versie
van „Muscles" en met „Zon in
Scheveningen" hadden ze on
middellijk het publiek mee.
Peter Douglas, de man die in
'87 de finale van de Soundmix
Show van Hennie Huisman
won - en op dat ogenblik op
hield met het verkopen van
kleren in een herenboetiek -
kon zijn Frank Sinatra-imago
niet doen vergeten. Integen
deel: niemand vond dat je met
dit soort optredens door kan
breken als internationale ster.
De Nederlanse meisjes moeten
tijdens de finale vooral opbok
sen tegen de Belg David Linx.
Hij zorgde voor een erg ge
durfd optreden: op een onge
woon zelfverzekerde manier
bracht hij vijf technisch bij
zonder moeilijke nummers op
een bijna perfecte manier.
Klasse, zoals hij op het podium
stond en met een geweldige
presence funk, jazz, rock en
gospel aaneenreeg tot een ge
heel, waar je u tegen mag zeg
gen.
De bijdrage van Engeland was
afwisselend leuk en lief. Leuk
waren de „Fairer Sax": vier
meisjes die met een glimlach
respectievelijk sopraan-, alt
en tenor- en baritonsax han
teerden in een mengeling van
klassiek en klassiekers (zoals
Gershwin's „Summertime" en
Cole Porter's „My heart be
longs to Daddy"), muzikale
grapjes uithaalden en onder
tussen nog een aardig Blues
Brothers-achtig nummer
brachten in zwarte regenjassen
en donkere brillen. Lief was
Laura Skuce, een zingend
meisje achter een piano.
Duitsland vormde een hevig
dieptepunt. Gina Falvini had
de pech dat haar begeleidings
band haar op het nippertje in
de steek liet. Haar optreden op
de band werd „begeleid" door
een combo, terwijl het achter
grondkoortje bleek samenge
steld uit een regie-assistente
en BRT-hostess.
nel
'sie
EN HAAG Miles Da
ta opende. Zoals gebrui-
elijk bijna, want hij is
oor de vierde achtereen-
olgende maal blikope-
er en toonzetter voor
et North Sea Jazz Festi-
d. Inmiddels in de der-
;nde editie. Gisteren op
eerste dag klonk hal-
irwege al het „uitver-
ocht". Dat wil zeggen
'fideel 15.000 bezoekers,
aar tel daar maar rustig
duizend bij. En aan-
tzien de kaartverkoopp
sor vandaag al eerder
as gestopt, mag je nu al
ellen dat North Sea Jazz
_jummer 13 het record
(an vorig jaar (44.000 be
kkers) gaat breken.
worden nog dagelijks nage
streefd. De sexuele revolutie
wordt een halt toegeroepen
door de dreigende Aids en oor
logen worden er nog steeds ge
voerd. Dat maakt de musical
een tijdloos gegeven.
De Broadway Musical Compa
ny New York wist gisteravond
moeiteloos het Circustheater
op stelten te zetten. Met ruim
twintig spelers werd in drie
uur tijd cfe boodschap overge
bracht van liefde, vrede en
nooit meer oorlog. Het is op
vallend hoe perfekt de groep
zich op het toneel beweegt.
Met veel vaart en opzwepende
begeleiding boeit de voorstel
ling vanaf de eerste minuut.
Het is een raar gevoel om tel
kens met rillingen over de rug
weer een bekende song te aan
schouwen. Haast alles van de
musical heeft zijn weg naar de
grote massa gevonden. Bloe
men en vredesgedachten wer
den kwistig rond gestrooid.
Het publiek volgde moeiteloos
het opzwepende geklap of uit
nodiging tot een dansje. „Hair"
blijft actueel en met deze uit
zonderlijke presentatie zal de
musical nog menige volle zaal
trekken.
ROB VAN DER MIJL
LEIDEN China, hemel en aarde, 5000 jaar uitvindingen en
ontdekkingen. Zo luidt de titel van een China-tentoonstelling,
die van 16 september tot 16 januari wordt gehouden in de Ko
ninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis in Brussel. De or
ganisatoren van de tentoonstelling maakten gisteren in het mu
seum voor Volkenkunde in Leiden de inhoud van de expositie
bekend. De presentatie was in Leiden omdat een derde van het
publiek uit Nederland komt, aldus de organisatoren. China, he
mel en aarde toont het China van astronomen, metaalgieten,
machinebouwen, weven tot gewone boeren, kwekers van zijde
rupsen, de geavanceerde technologie en wetenschappelijke on
derbouw voor die wereld van keizers en kunstenaars, aldus de
organisatoren. In Leiden zelf komt een foto-expositie van de Ja
panse fotograaf Hiroji Kubota over China.
Kabinet wil mooiere gebouwen
ROTTERDAM Het kabinet bereidt een Architectuurnota
voor, een gezamenlijk produkt van de ministers Nijpels
(VROM) en Brinkman (WVC). De bevordering van de kwali
teit van de architectuur zal in deze nota centraal staan. Nij
pels wil onder andere in dit kader - als subsidie verstrekker -
opdrachtgevers in de volkshuisvesting stimuleren meer aan
dacht te schenken aan de vormgeving van te bouwen objec
ten. Hij zei dit bij de presentatie van zes ontwerpen voor het
Nederlands Architectuurinstituut in museum Boymans-van
Beuningen in Rotterdam. Dit gebouw, dat moet komen
schuin tegenover het museum, moet in 1992 gereed zijn. Op
de tentoonstelling in Boymans zijn de inzendingen van zes
architecten te zien. Het is volgens Brinkman de bedoeling
dat het instituut ook internationaal een belangrijke rol gaat
vervullen. „Want steeds vaker zullen ontwerpers over de
grenzen gaan kiiken en bouwen", zei hij. Brinkman wil geld
beschikbaar stellen om Nederlandse architecten deel te laten
nemen aan het „Europaproject", een grote Europese architec
tuurwedstrijd op initiatief van Frankrijk. Hij heeft hiervoor
een ton beschikbaar.
Scène uit „Hair", alleen vanavond nog te zien in het Circusthea
ter.
FOTO: PR
Broadway Musical Company New
York mei de musical „Hair" van Ja
mes Rado en Gerome Ragni in de
regie van Johnny Worthy. Muziek:
Galt McDermot. Circustheater te
Scheveningen, gisteravond. Herha
ling: Vanavond.
De musical „Hair" beleefde
zijn hoogtijdagen aan het eind
van de jaren '60. Iedereen met
wat sociaal gevoel wist wel
enige affectie te vinden in de
inhoud van dit zang- en dans-
spektakel. De Hippies uit die
tijd zijn nu gevestigde Yuppies
geworden en kunnen terugkij
ken op slechts een paar idea
len die bereikt zijn. De andere
iles (62) trok weer een
assa. De nieuwe Statenhal
is dan wel niet vol, maar
n dikke vijfduizend man
oeten er toch zeker ge-
:est zijn. Een prima akoe-
[ek, dat in de eerste plaats
i de omwonenden zullen
j zijn dat de befaamde
mentent er niet meer
aat. Maar je hoorde van
in aantal bezoekers nu al
istalgische opmerkingen:
e tent was toch gezelliger,
id meer sfeer dan de koe-
m hoge zaal. Het concert
Miles Davis begon bijna
n uur te laat. En het is op-
■Wlend hoe weinig gemor er
J n uit zo'n menigte opstijgt,
is - voornamelijk jonge -
I zoekers, die je later voor
t grootste deel weer bij
enny G zou terugzien, kre-
n exact wat ze wilde. Mi-
jDavis vernieuwt zich
l it meer, het geluid van
j n band krijgt alleen ande-
J nadrukken. Via de veel
I rischer toon op de sax van
hnny Garrett bijvoorbeeld
een mooi duet met Mi-
Davis was gisteren wat
Bluesier", aardser dan ik
B hem van vorig jaar her-
Bier. Maar zijn repertoire is
Bornamelijk hetzelfde: tus-
Ti pop en jazz in. Met op-
uw een mooie versie van
Michael Jackson-num-
„Human nature".
on't call me a legend, just
me Miles Davis" heeft
trompettist volgens het
igrammaboek gezegd. Mi-
mag dan - voor wie hem
ir de vierde keer ziet -
cende paden bewandelen,
nneer hij opkomt gaat er
h een schok door het pu
ik en een gejuich barst
„Ik krijg er elke keer
er kippevel van" zegt een
schouwer naast me. Toch
legende dus.
impton: folkore
g zo'n legende, maar dui-
ijk voor een ouder pu-
ek: Lionel Hampton. Vol-
aankondiger Gerrit
Braber even oud als
te koningin-moeder. Dat
g kloppen, maar de
mp is niet 97 zoals den
aber per vergissing zei, 79
oud genoeg. En - met alle
peet - natuurlijk merk je
was. Het publiek bleef weer
zitten, al was er nu wat ge
fluit en rumoer (de voetbal-
kreet „aaaanvallèèn" klonk)
toen Bowie c.s. opkwamen.
De musici in paarse billetik-
kers, Bowie weer in een
doktersachtige jas, nu glim
mend zilverkleurig. De mu
ziek van Bowie's koperfan
tasie lijkt in de verte soms
op die van Breuker: meer
door het collage-achtige ka
rakter en de mixture van
stijlen dan de originaliteit
waarmee Breuker je om de
oren slaat. Bowie's koper
werk klinkt soms als Ken-
ton, soms als een fanfare.
Zoals in het suite-achtige
stuk dat hij van het door
Billy Holiday beroemd ge
worden „Good morning he
adache" maakte.
Via een snelle tocht langs
een aantal zalen - niet na
doen svp, slecht voor de ge
zondheid en je hoort niets
écht - viel te constateren dat
het niet meer mogelijk was
bij saxofonist Clifford Jor
dan binnen te komen, dat
zangeres Soesja Citroen zelfs
voor een immens volle
(nieuwe) Van Gogh zaal
(aanwinst voor de intiemere
concerten!) zong en dat
Stephane Grappeli zijn ver
jaardagsfeestje in de Carrou
selzaal in stijl vierde. Tach
tig is de grijze Menuhin van
de jazz nu en vanaf een stoel
laat hij er geen twijfel over
bestaan dat hij qua toonvor-
ming en swing nog altijd
uniek en onnavolgbaar is
(met prima assistentie van
de Franse gitarist Mare Fos-
set).
Toen ondergetekende - met
spijt in het hart - vertrok
was er nog volop te genie
ten: de blues van B.B.King
en - vooral - van de legen
darische John Lee Hooker,
een optreden van Mathilde
Santing, „Opus 13", de Cu
baanse invallers voor Mongo
Santamaria en Herbie Han
cock. Ach, een mens kan
niet alles hebben. Morgen is
er weer een dag.
BERT JANSMA
Lester Bowie maakte na afloop van z'n optreden tussen het publiek dat anderhalf uur geduldig op hem gewacht had een
rondje met zijn Brass Fantasy.
FOTO: ANP
dat. Het is tóch verbazend
dat Hampton achter de vi
brafoon nog altijd - na al die
FOTO: JEROÉto DE JONG
jaren en al die platen - kan
verrassen. Maar dit keer
deed hij het toch kalmer.
(Of hij moet uitgebarsten
zijn toen ik m'n hielen ge
licht had om deze reactie te
schrijven). Eerst achter de
vibes, toen de drums, en
daarna zijn beroemde pen
guin-shuffle om te bewijzen
dat er nog niks aan 'm man
keerde. Hampton speelde
vooral medium-tempo, zong
„Mack the knife" en de
Armstrong-hit „Oh what a
wonderful world". Leuker
als folklore, dan als jazz.
Maar a lè. Achter hem een
gehoorzaam orkest (dat als
razende in de arrangemen
ten moest duiken, wanneer
de oude meester even van
het programma afweek).
Matige solisten, tot tenorist
Doug Miller en baritonsaxo
fonist Dave Schumacher
nog even in een duet voor
wat vuurwerk zorgden.
Aaanvallèè
Overigens had organisator
Paul Acket pech bij z'n der
tiende festival omdat al met
een de programmering in de
(altijd stampvolle) Carrou
selzaal uit ging lopen. Lester
Bowie begon met zijn Brass
Fantasy anderhalf uur te
laat. De muzikanten kwa
men op weg van Schiphol
naar Den Haag in de file te
recht, onstaan nadat er een
vrachtwagen „geschaard"