Miljoen bezoekers verwacht
tijdens herdenking Van Gogh
I
Weinig getoonde tekeningen
van Cézanne in Overholland
Ruim tienduizend Hongaren
bewijzen laatste eer aan Bartók
GROTE OVERZICHTSEXPOSITIE IN 1990 IN NEDERLANDSE MUSEA
BRT wil vervroegd Journaal
KUNST
Ëecdóc Qowuvnt
DONDERDAG 7 JULI 1988 PAG
BUDAPEST Ruim 10.000 Hongaren en enkele honderden bui
tenlanders hebben gisteren de laatste eer bewezen aan componist
Bela Bartók. De stoffelijke resten van Bartók, die in 1945 in New
York overleed en daar ook begraven werd, zijn naar zijn geboorte
land Hongarije overgebracht om daar hun definitieve rustplaats te
vinden. Dinsdag kwam de kist met Bartóks stoffelijke resten in
Hongarije aan, na een reis langs vijf landen, waar herdenkingscon
certen en plechtige bijeenkomsten werden georganiseerd. De kist
-werd op de thuisreis vergezeld door de beide zonen van de compo
nist. Woensdag werd in het gebouw van de Academie van Weten
schappen in Budapest de gelegenheid gegeven om Bartók de laat
ste eer te bewijzen. Rond en op de door een zwart kleed omhulde
baar was een zee van bloemen en kransen neergelegd. Onder de
tonen van Bartóks „Concerto" en in aanwezigheid van een militai
re erewacht brachten de duizenden aanwezigen hun laatste groet.
Vanmiddag is Bartók voor de tweede en laatste maal begraven. Hij
is bijgezet in het familiegraf op de Farkasret-begraafplaats, vlakbij
de laatste rustplaats van zijn vriend Zoltón Kodaly.
Volgend jaar grote Da Vinei -
herdenking in Londen
LONDEN Van 26 januari tot 16 april 1989
zal in de Hayward Gallery van het South Bank
Center in Londen een tentoonstelling op grote
schaal van het artistieke en wetenschappelijke
werk van Leonardo da Vinei worden gehou
den. Middelpunt van de tentoonstelling zullen
het grote aantal tekeningen van Leonardo vor
men.
De Britse koningin heeft er 88 uit de koninklij
ke bibliotheek van Windsor Castle toegezegd
en verder zullen instellingen en musea in New
York, Parijs, Florence en Madrid, er vele lenen.
De directrice van Hayward, Joanna Drew, zei
dat ook veel modellen op schaal en computer-
grafieken op basis van gegevens van da Vinei
te zien zullen zijn, waaronder een schaalmodel
van een vliegmachine dat drie maanden bouw
vergt en 300 kilo zal wegen.
Zwarte handel in concert-
kaarten nu strafbaar
DELFT De grootste organisator van popconcerten in ons
land, Mojo Concerts in Delft, heeft een wijziging aange
bracht in haar verkoopmethode in de hoop hiermee de han
del in zwarte kaarten tegen te gaan. De organisator heeft bij
de arrondissementsrechtbank in Den Haag leveringsvoor
waarden gedeponeerd, waarin staat dat een kaartje niet met
winstbejag mag worden doorverkocht. Wordt een kaartje
tóch doorverkocht, dan is men van nu af aan civielrechtelijk
strafbaar, aldus Mojo woensdag.
Tot nu toe was iedereen vrij te doen met een kaartje wan
neer dat was aangeschaft. Het probleem blijft ook nu nog
het waarnemen van de feitelijke zwarte verkoop. De concer
torganisator heeft in de strijd tegen de zwarte handel tevens
een beroep gedaan op kranten om de advertentiekolommen
niet meer open te stellen voor „aanbiedingen" van kaartjes
van particulieren.
Film/tv-prijs voor winnaars Nipkovschijf
AMSTERDAM Het Amsterdams Fonds voor de
Kunst heeft de Aanmoedigingsprijs Film/TV 1988
van 5000 gulden toegekend aan Maarten Schmidt en
Johan Doebele voor hun televisiedocumentaires
Staat van verzorging en Omstandigheden. Deze
VPRO-produktie werd vorig jaar uitgezonden.
De jury zegt dat Schmidt en Doebele er met hun
lange tv-documentaires in zijn geslaagd de onder
kant van onze welvaartsmaatschappij voor een groot
publiek zichtbaar en invoelbaar te maken. Zij is niet
alleen getroffen door de keuze van hun onderwer
pen, maar vooral ook door het geduld en respect,
waarmee zij de mensen om wie het hier gaat, heb
ben benaderd, in beeld gebracht en aan het woord
hebben gelaten. Schmidt en Doebele kregen eerder
dit jaar al de Nipkovschijf, de prijs van de Neder
landse tv-critici, toegekend gekregen, voor „De laat
ste voorziening", een serie documentaires over men
sen in verzorgingstehuizen.
AMSTERDAM Een
groots opgezette manifes
tatie rond Vincent van
Gogh moet in de zomer
van 199Ö, het jaar waarin
de honderdste sterfdag
van de kunstenaar wordt
herdacht, meer dan een
miljoen bezoekers naar de
Nederlandse musea trek
ken.
Een apart in het leven geroe
pen Stichting Vincent van
Gogh 1990 is momenteel hard
bezig met de voorbereidingen
voor een reeks exposities en
de uitgave van een catalogus
standaardwerk over de wer
ken van de schilder. Onder de
musea die aan de herdenking
van Van Gogh meewerken
zijn het Rijksmuseum Vincent
van Gogh in Amsterdam, het
Kröller-Müller museum in Ot-
terlo, het Haags Gemeentemu
seum en het Rijksmuseum
voor Volkenkunde in Leiden.
Kern van het herdenkingspro
gramma, dat loopt van 30
maart (Van Goghs geboorte
dag) tot en met 29 juli, zijn
sterfdag, is een grote over
zichtstentoonstelling van 150
schilderijen in Rijksmuseum
Vincent van Gogh en 260 te
keningen in het Kröller-Mül-
ler-museum. Beide musea heb
ben al een rijke collectie van
de schilder en spelen dan ook
een centrale rol in het herden
kingsjaar. De tentoonstelling
wordt aangevuld met werken
:uit onder meer het Metropoli
tan Museum in New York en
Musée d'Orsay in Parijs. Be
zoekers van deze overzichtsex
positie zullen, naar Nederland
se begrippen, overigens diep in
de buidel moeten tasten: een
kaartje kost twintig gulden.
Het publiek zal voor het eerst
de mogelijkheid hebben werk
als de Aardappeleters, De
Stoel, Nachtcafé, Starry Night,
het Gele Huis, de Zonnebloe
men- en Boomgaardenreeks,
de Wever, de Berceuse en Ar-
lésienne bij elkaar te zien. Vol
gens Frits Becht, directeur van
de door minister Brinkman
van WVC in het leven geroe
pen Sichting Vincent van
Gogh 1990, is het vermoedelijk
tevens de laatste keer, aange
zien het bijeenbrengen van
dergelijke werken in verband
met de hoge verzekeringspre
mies vrijwel niet meer op te
brengen is.
Bij de tentoonstelling ver
schijnt een tweedelige catalo
gus, die het karakter zal heb
ben van een standaardwerk
over Van Gogh. Een team van
vooraanstaande deskundigen
uit binnen- en buitenland is
aangetrokken voor het samen
stellen van deze in kleuren uit
te voeren catalogus, die in di
verse talen zal verschijnen en
ook in het buitenland wordt
verspreid. Omdat dit een naar
verhouding duur werk wordt,
zal er voor een breder publiek
een album van beperkte om
vang worden uitgegeven.
Hierin zullen de belangrijkste
werken van de tentoonstelling
in kleur worden afgebeeld,
voorzien van een korte toe
lichting, aldus Becht.
Een aantal internationaal be
kende kunstenaars is gevraagd
een affiche als eerbetoon aan
Van Gogh te ontwerpen.
Francis Bacon, Enzo Cucchi,
Willem de Kooning, Roy Lich-
tenstein, Richard Long, Arnulf
Rainer, Julian Schnabel, Da
vid Tremlett, Lawrence Wei-
ner en Cy Twombly hebben
intussen hun belangeloze me
dewerking toegezegd, aldus
Becht.
Hedendaagse kunst
Met een aantal musea wordt
momenteel gesproken over het
opzetten van een tentoonstel
ling over Van Gogh in relatie
tot de hedendaagse kunst. Met
het Gemeentemuseum in Den
Haag zijn besprekingen gaan
de inzake een expositie geti
teld „De persoonlijkheid van
de kunstenaar". Die moet han
delen over kunstenaars die de
ontwikkeling van de beelden
de kunst ingrijpend hebben
veranderd, zoals Pollock,
Schwitters, Beuys en Kounel-
lis. Het Stedelijk Museum in
Amsterdam wil een expositie
over „emigranten-kunste
naars"; Nederlandse kunste
naars die zich permanent in
het buitenland hebben geves
tigd zoals Jongkind, Van Don
gen, Van der Velde, De Koon
ing, Ivens, Mondriaan, Appel,
Armando èn Van Gogh.
Voor het Bonnefantenmuseum
in Maastricht is de idee gelan
ceerd voor het samenstellen
van een expositie bestaande
uit de serie van schilderijen
van Francis Bacon gebaseerd
op werk van Van Gogh.
In het Rijksmuseum voor Vol
kenkunde in Leiden komt in
het herdenkingsjaar een ten
toonstelling van Japanse pren
ten uit de collectie van Vin
cent van Gogh en zijn broer
Theo, aangevuld met ongeveer
twintig tekeningen en schilde
rijen van Van Gogh en Japans
werk uit genoemd museum.
Het Stedelijk Museum heeft
voorts een fototentoonstelling
in voorbereiding onder de titel
„In relatie tot Van Gogh",
waarin de omgeving van de
schilder in de periode 1870-
1890 op basis van foto's van
tijdgenoten wordt belicht.
Sluitstuk
Als sluitstuk van de manifes
tatie heeft de stichting het
plan voor een tentoonstelling
over de betekenis van Van
Gogh voor de kunst van de
twintigste eeuw. Deze exposi
tie, die tegen het eind van 1990
in Amsterdam is te zien, wordt
georganiseerd in samenwer
king met De Neue Pinakothek
in München en een museum
voor moderne kunst in de
Verenigde Staten. Zij zal zich
beperken tot de invloed van
Van Gogh in de eerste twintig
jaar na zijn dood en bevat wer
ken van onder meer Matisse,
Picasso, Kokoschka, Nolde, De
Vlaminck, Schiele, Klimt,
Kandinsky, Mare, Mondriaan,
Toorop, Van Dongen en De-
launay.
Maar voor het zover is zullen
er eerst nog tal van andere
kunstactiviteiten hebben
plaatsgevonden. Jan van Vlij
men en Johan Thielemans
hebben al toegezegd respectie
velijk de muziek en de tekst
voor een opera over Van Gogh
te schrijven. Dit werk zal in de
Amsterdamse Stadsschouw
burg worden uitgevoerd met
medewerking van het Schön-
berg Ensemble onder leiding
van Reinbert de Leeuw. Na de
opvoering in Amsterdam zal
deze opera in het buitenland
op het podium worden gezet.
Verder wordt gedacht aan bal
let-, muziek- en toneelmani
festaties. Aan diverse compo
nisten zullen muziekopdrach-
ten worden gegeven en in sa
menwerking met het Filmmu
seum zal een filmfestival
worden georganiseerd.
Brieven
Het Van Gogh Museum en de
stichting Vincent van Gogh
1990 willen daarnaast de brie
ven van Vincent aan zijn
broer Theo en aan andere fa
milieleden en collega's als
Paul Gauguin en Emile Ber
nard voor het eerst in een vol
ledige Nederlandstalige editie
uitgeven.
In zijn reeks Cahiers Vincent,
wil het Van Goghmuseum een
voor het herdenkingsjaar toe
passelijk deel van de condole
ancebrieven die Theo van
Gogh en diens vrouw ontvin
gen naar aanleiding van Vin
cents overlijden, publiceren.
Voor het herdenkingsjaar is
naar schatting van Becht ze
ker ongeveer twintig miljoen
gulden nodig. Ongeveer 15
procent zal van de overheid
komen, ongeveer 65 procent
uit eigen inkomsten en de res
terende 20 procent hoopt hij
bij elkaar te krijgen van het
bedrijfsleven in de vorm van
sponsoring. De eigen inkom
sten komen onder meer uit de
verkoop van affiches, catalogi,
souvenirs en natuurlijk toe
gangskaartjes voor de over
zichtstentoonstelling. Becht re
kent op ongeveer één miljoen
bezoekers, onder wie talrijke
buitenlanders. Deze zullen
hun kaartjes vooraf via een
net van adressen in binnen- en
buitenland kunnen kopen. Die
kaartjes geven vanaf een be
paalde tijdstip toegang tot de
musea. Men kan dan net zo
lang binnen blijven als men
wil. Een klein deel zal via de
kassa's worden verkocht. Op
die manier hoopt de stichting
een spreiding van het publiek
en daarmee een optimale ser
vice te kunnen bereiken.
De bezoekers behoeven op
deze wijze niet meer in lange
rijen te staan en zijn toch ver
zekerd van toegang. Het is
voor het eerst in de Europese
museumgeschiedenis dat zo'n
reguleringssysteem wordt toe
gepast, aldus Becht.
De Aaardappeleters van Van Gogh, een van de werken waaraan in het kader van de Van Gogh-
herdenking extra aandacht wordt gegeven. foto: sp
AMSTERDAM De teke
ningen van de Franse schil
der Paul Cézanne (1839-1906)
die vanaf zaterdag in het
Amsterdamse Museum Over
holland te zien zijn, hebben
de intimiteit van een dag
boek. Het gaat dan ook om
onuitgesproken ideeën, die
Cézanne aan het papier van
zijn schetsboek of losse vellen
toevertrouwde. Dit werk was
niet voor de openbaarheid
bestemd.
In de Verenigde Staten wa
ren de tekeningen dit voor
jaar voor het eerst te zien in
het Museum of Modern Art
in New York. In Europa zul
len ze uitsluitend worden ge
toond in Overholland, het
particuliere museum in de
hoofdstad dat zich speciali
seert in werk op papier. Het
werk is afkomstig uit de col
lectie van het Kunstmuseum
in Basel, waarmee Overhol
land goede betrekkingen on
derhoudt.
In het kleine maar fraaie
Amsterdamse museum zijn
de tekeningen niet in chro
nologische volgorde opgehan
gen maar gegroepeerd naar
onderwerp, waardoor toch
Zelfportret
van Paul Cé
zanne, dat
vanaf zater
dag is te zien
in Museum
Overholland
aan het Mu
seumplein in
Amsterdam.
FOTO: ANP
nog een soort chronologie
ontstaat die inzicht geeft in
de ontwikkeling van Cézan
ne. De expositie bestrijkt bij
na de gehele werkzame pe
riode van Cézanne, van i860
tot 1900. De voornaamste ele
menten uit het oeuvre van de
Franse meester zijn in de te
keningen terug te vinden:
portretten, landschappen,
stillevens en figuurstudies.
Er zijn maar weinig voorstu
dies voor schilderijen bij.
De tekeningen uit de begin
periode vertonen nog een
sterk academische invloed
maar verraden ook een grote
onstuimigheid. Allengs
worden de potloodstreken
van Cézanne losser en vaak
subtieler en gaat hij steeds
meer zijn eigen weg. Hij
toont daarbij een veelzijdig
kunstenaar te zijn. Studies
naar sculpturen uit de renais
sance en het neoclassicisme,
tekeningen waarbij hij het
werk van de zeventiende-
eeuwse beeldhouwers als Pu-
get als uitgangspunt heeft ge
nomen naast de schilderijen
van Rubens, zij zijn terug te
vinden op de exposititie.
De tentoonstelling van teke
ningen uit de collectie uit Ba
sel is aangevuld met een aan
tal aquarellen van roet mu
seum Boy mans-Van Beunin-
gen in Rotterdam.
LOS ANGELES De Ameri
kaanse acteur Gabe Dell, een
van de Dead End Kids uit Hol
lywood, is op 68-jarige leeftijd
overleden aan leukemie. Dell
en andere jeugdige acteurs die
samen de Dead End Kids
vormden, traden in 1935 voor
het eerst op in Sidney Kin-
ACTEUR GABE DELL OVERLEDEN
gley's Broadwaysucces „Dead
End", dat de banden naging
tussen misdaad en de leefom
standigheden in New York.
Het lawaaierige zestal werd
voor een stormachtig verblijf
naar Hollywood gebracht om weinige kind-acteurs die ook
er met Humphrey Bogart te later nog aan de bak kwam in
spelen in William Wylers films als „Earthquake" en
filmversie van het stuk en „Who is Harry Kellerman".
werd voorgedragen voor vier Ook schreef, regisseerde en
Oscars. Dell was een van de doceerde hij.
BRUSSEL - De Raad van dichtstbekabelde land. Niet al-
Beheer van de BRT in' leen de RTBF en RTL maar
ook de Franse, Westduitse en
Britse zendgemachtigden zijn
België overweegt sterk
om het dagelijkse Jour
naal op televisie een
kwartier te vervroegen:
van kwart voor acht naar
half acht. Bovendien
wordt het V611-Journaal
op BRT 1 fors uitgebreid.
Met die maatregelen hoopt de
BRT-leiding de toenemende
concurrentie op de buis in Bel
gië beter aan te kunnen. Door
alle twee de netten al om acht
uur 'vsij' te maken voor speel
films en andere verstrooiende
programma's, zou de BRT er
meer Vlaamse kijkers van
kunnen weerhouden over te
schakelen naar de talrijke bui
tenlandse zenders in 's werelds
nu voor de BRT een geduchte
concurrent. Zij stoppen tradi
tiegetrouw veel ontspanning
in hun programma-aanbod.
De BRT-Journaalredactie, die
al jaren met een chronische
onderbezetting kampt, was
aanvankelijk niet erg ingeno
men met de plannen van lei
ding. Het BRT-Journaal gaat
nu samenvallen met dat van
de Waalse collega's van RTBF,
waardoor belangrijke studio-
gasten uit bijvoorbeeld de poli
tieke wereld niet meer van de
ene naar de andere studio
kunnen lopen voor een kort,
rechtstreeks Journaal-gesprek.
Bovendien was de redactie
bang dat nog meer dringende
nieuwsfeiten en politieke ver
klaringen die in de vooravond
loskomen, het eerste Journaal
niet halen. Nu al staat de ui
terst kleine Journaal-ploeg
vaak bloot aan forse kritiek
omdat zij nieuwsfeiten die tij
dig beschikbaar zijn, pas in
een volgende uitzending kan
meenemen. De BRT-leiding,
die pas in september de knoop
definitief doorhakt, hoopt ech
ter aan die bezwaren tegemoet
te kunnen komen door uitbrei
ding van de Journaalredactie
en door begin volgend jaar alle
Journaal-redacteuren, die nu
hun berichten nog dicteren
aan stenotypistes, een personal
computer ter beschikking te
stellen. Het vervroegde Jour
naal en het uitgebreider 'All-
Journaal zouden eind oktober
al hun intrede moeten doen
Prins Bernhard Fonds viert
jubileum met extra opdrachten
AMSTERDAM Het Prins Bernhard Fonds viert in 1990 zijn
50-jarig bestaan door middel van een serie van ongeveer vijftien
bijzondere opdrachten op cultureel gebied. Over de invulling
daarvan is het fonds in gesprek met organisaties als de Federatie
Cultureel Jongerenpaspoort, de NOS, de Stichting Museumjaar
kaart en de Stichting Bijzondere Kunstmanifestaties. Het Prins
Bernhard Fonds is het grootste cultuurfonds in ons land.
Twee bijzondere opdrachten zijn reeds bekend. De Boekman
stichting voert een wetenschappelijk onderzoek uit naar de fi
nanciering van de cultuur in Nederland over de periode 1940-
1990. De onderzoekers gaan daarbij vooral in op het belang van
het particuliere geld in deze sector. Het bestuur heeft verder be
sloten de geschiedenis van de eigen organisatie te laten beschrij
ven. Dat gebeurt aan de Universiteit van Utrecht.
Het fonds werd in 1940 opgericht met als doel geld in te zamelen
voor de geallieerde strijdkrachten. Het heeft sinds 1946 een cul
turele doelstelling. Mede door de vijftien grootstedelijke en pro
vinciale anjerfondsen wordt elk jaar ongeveer 17 miljoen gulden
aan subsidies uitgekeerd.
De hoofdgebieden van het fonds zijn: beeldende kunst, podium
kunst, wetenschap, culturele vorming, natuurbehoud en cultuur-
conservering. De bijzondere jubileum opdrachten worden op
deze hoofdgebieden verleend.
Voor een uitgebreide
ook voor de komende
raadplege men „UI"
wekelijkse bijlage van
bioscopen
VER.
deni
ngsti
zend
igens
•s va
■ken,
de V
ligt
.000
n k<
:1e a\
heel
ALPHEN AAN DEN RIJN
ROCINEMA I (Van Boel
straat 6. tel. 01720-20800):
neponnetje (al); 18.30, 21
zo. wo. ook 13.30. zo. ook
EUROCINEMA II: Hom
netje (al); tijden zie Eun
I. EUROCINEMA III: Cry
dom (al); 20.15. zo. ook
Junglebook (al); za. zo.
14.00. EUROCINEMA IV:j
ce Academy 5 (at); 18.45,
za. zo. wo. ook 13.45. z<
16.15.
LEIDEN LUXOR (Statio
19, tel. 071-121239): Honm
netje (al); 19.00, 21.15.
wo. ook 14.30. LIDO en
DIO (Steenstraat 39,
124130): Crocodile Dundt
(al); Police Academy 5
Bright light*, big city (al); T
19.00, 21.15. No way out|
19.00, 21.15. do. vr. ma
14.30. Junglebook (al); zavEF
wo. 14.30. TRIANON (Breef co
31. tel. 123875): Halt (Pe,1
street (12); 14.30, 19.00, 2f
REX (Haarlemmerstraat|d-dr
tel. 071-125414 Dream besle
(16); 14.30, 19.00, 21.15. ?jn
EA jj1
Ï-74É dt
14.45.
KATWIJK CITY THEATf
(Badstraat 30, tel. 01718-7
Three men and a baby (al)
vr. za. 14.45, 19.00, 21.15jden
wo. 14.45, 19.00. ma. di. llrin
Last emperor (al); zo. t/ml
21.15. CITY THEATER Ifecor
way out (al); do. vr. zo. unalis
19.00, 21.15. za. ma. di.jep ja
19.00, 21.15. Bambi (al); zajne
nes
(tel. 01717-4354): A night oel-tv
town (al); vr. t/m zo. wo. li mir
Jaws the revenge 4 (12); d<LanH;
zo. 19.00. Fatal beauty (alf
t/m zo. 21.15. ma. t/m|
20.15. Emperor ol the suifoors
do. t/m wo. 20.00. KIM
VOORSTELLING: AvontuurMista
een staartje; za. zo. wo. 1120.21
15.45. Troetelbeertjes in %n jr
VOORSCHOTEN GREEW»1
derland 3; za. zo. wo. 140«anse
WASSENAAR ASTRA |>aal
01751-13269): Amsterdam
(12); vr. t/m wo. 20.00. KINIdoo
VOORSTELLING: Disney's
de van tekenfilmsterren; z
wo. 14.00.
feeer
DEN HAAG AST A 1 (Sp(toeri|
tel. 463500): Honneponnetjeierij
I. 463500): Honneponnetjeie
.00. 19.00, 21.30. zo. 1jia,
LOO. 19.00, 21.30. ASTlrp
dice academy 5 (al); 1 ir
Police academy 5 (al);
19.00, 21.30. zo. 13.30, 1lte r
19.00, 21.30. ASTA 3: C lam
board (al); 18.45, 21.30. «I oni
BYLON 1 (Winkelcentrum ELrar
Ion, tel. 471656): De ondrai,
ke lichtheid van het ba*4 ?I
(al); 14.00, 20.00. BABYL(j[inia
Bright lights big city (12); 1| om
18.45, 21.30. zo. 13.15, 11 leVe
18.45, 21.30. BABY LOL
Three men and a babye
14.00, 19.00, 21.30. zo. lPud€
16.00. 19.00, 21.30. CINE/ zij
(Buitenhof 20, tel. 630637): lave
jig I
Jrijl
(16): 18.45. 21.30. CINEAÏO"
Three men and a baby B
14.00. 18.45, 21.30. zo. livan
16.00, 18.45, 21.30. MET,-,-,,
POLE 1 (Carnegielaan, ^vo
456756): Crocodile dundt4- LR
(al); 14.00, 18.45, 21.30*—
13.15, 16.00, 18.45,
METROPOLE 2: MauricCS
14.00. 18.45, 21.30. zo. K
16.00, 18.45, 21.30. MEËB
POLE 3: The last empero^^
14.00, 20.30. METROPOli—
Cry freedom (al); 20.30. «IT
TROPOLE 5: Programma
zomer '88. 14.00, 18.45, 2|H
zo. ma. 14.00, 20.30. Una Nic
nata particolare (16); do. 1$ jik
Lisa (12); vr. The French lis p|0
nants woman (16); za. V yre
ia. uown cy taw i ue
il); wo. ODEOj To!
it 13. tel. 4624 Sol
demy 5 (al); L te
di. Abel (al);
(Herengracht
Police academy
18.45, 21.30. zo. 13.30, 1« ten
18.45, 21.30. ODEON 2: riei
man's land (16); 13.45, 11) pr(
21.30. zo. 13.30, 16.00, 1f Syi
21.30.» ODEON 3: Honnen Me
netje (al); 13.45, 18.45, 2\ Nic
zo. 13.30, 16.00, 18.45, 2) Ku
ODEON 4: Hamburger sir
(16); 13.45, 18.45, 21.30. aai
13.30, 16.00, 18.45, 2f Ma
STUDIO 1 (Kettingstraat nai
tel. 656402): No way out I str
19.15, 21.45. zo. wo. 1h pai
STUDIO 2: Fatal attrad m
(12); 19.00. 21.30. STUDK me
(S)he's having a baby |0q
19.00. zo. wo. 14.15. Oci cioj Qa
(16); 21.30. HAAGS Fl hel
HUIS: Zaal 1: Der Himmel I Ew
Berlin; 19.30, 21.45. The beè.23
then N.Y. erotic film festl „ui
Bird Now; za. 24.00. Zaal 2:1 Ujti
now; 19.30. za. 24.00. The b cai
of an architect; 21.45. Zai taa
19.30. 21.45. De grote stilt*)
Extase; vr. The nightporter^—
L'eau a la bouche; zo. Boq
flambeur; ma. L'Homme ble^_
di. Les fruits de la passion;^-
NACHTVOORSTELLINGEN: M7.
CINEAC 1: Crocodile Duit ree
II hill (16); za. 00.15. CINI de
2: Gooi mama uit de trein vin
za. 00.15. CINEAC 3: Ion
weeks (16); za. 00.15. KIND) De
VOORSTELLINGEN: AST( twi
My little pony; 14.00. zo. 13 Ro
16.00. CINEAC 2: My II „A
pony; 14.00. zo. 13.15, 16 Mc
METROPOLE 4: Jungle bt Pr<
14.00. zo. 13.15, 16.00. Sl Sk
DIO 3: E.T. zo. wo. 14.30. ba
Geen krant ontvangen? Bel l sta
18.00 en 19.00, zaterdags t tus
14.00 en 15.00 uur, telefoonnr da
122248 en uw krant wordt nog vei
de avond nabezorgd. I Sb
Miles Davis (links) is zich al hard aan het voorbereiden voo
optreden morgenmiddag in het North Sea Jazz Festival. De i) ui
pettist was gisteren al een van de belangrijkste artiesten va gu
Paris Jazz Festival in Parijs. Op de foto gaat hij een mul
samenspraak aan met zijn bassist Darryl Lee Jones. FOlr