Dubbelfestival maakt verwachtingen niet waar Gemeentemuseum presenteert collectie in geest van Berlage Zeer geslaagd slagwerkfestival =E EeidaeSoivuMit Leeuwen houden Verona uit haar slaap „Gouden Pegusus" van Spoleto naar Griekse dirigent Amnesty viert 40 jaar mensenrechten met serie popconcerten Stoffelijke resten Bar tok in Frankrijk KUNST MAANDAG 4 JULI 1988 PAGINA' VERONA In de stad van Shakespeares Romeo en Ju lia worden burgers 's nachts uit hun slaap gehouden door een ander liefdesspel: dat van Tarzan en Sultan en hun harem van leeuwinnen. De twee leeuwen zijn de grote trekpleisters van het American Circus dat Verdna als standplaats heeft wanneer het niet op tournee is. „We zijn niet op safari in Kenya we hebben onze rust no dig," zeiden de burgers van Verona in een petitie die zij vrijdag afgaven. „De dieren ravotten de hele nacht; u moest dat eens aanhoren," zei mevrouw Anna della Vec- chia. De directie van het circus zegt dat de standplaats in Verona indertijd werd gekozen omdat er geen huizen in de buurt waren. „Maar door het bouwen van de laatste tien jaar is de stad naderbij gekomen," voegt zij er aan toe. Mozart in Rovereto ROVERETO Bekende Mozartvertol- kers uit de hele wereld zijn van 16 tot 24 september aanwezig op het eerste Mozartfestival van Rovereto in het noorden van Italië. Medewerkenden zijn o.a. het Mozarteum van Salzburg en de universiteiten van Trente en Salz burg. Op de lijst van uitvoerenden staan het English Chamber Orchestra, het Salzburgse Bachkoor, het Octogon-en- semble, het duo Hasimoto-Keller, het Carmina-kwartet met Eduard Brunner, het Orchestra da Camera deH'Academia di Santa Cecilia onder leiding van de violist Uto Ughi, het Trio di Trieste met Piero Farulli en het Salzburger Kam- merorchester onder leiding van Sandor Vegh. SPOLETO De Griekse dirigent Spiros Argiris heeft zaterdag de felbegeerde prijs „Pegaso d'oro" („Gouden Pegasus") van het „Fes tival van de twee werelden" van Spoleto in Italië gewonnen. Deze prijs wordt sinds 31 jaar gegeven aan een persoonlijkheid die zich artistiek zeer voor het festival heeft ingespannen. Vorig jaar was de prijs voor de Prima Ballerina en directrice van het Ballet van Stuttgart, Marcia Haydee. Spiros Argiris heeft op het festival van dit jaar, dat nog tot 10 juli duurt, de opera „Jenufa" van Leos Jana- cek gedirigeerd. Hij is muzikaal leider van het festival en verant woordelijk voor de traditionele „Muzikale Ontmoetingen", die dit jaar vooral aan de muziek en de vertolkers van Oost-Europa zijn gewijd. LONDEN Amnesty International gaat een serie concerten organiseren die het 40-jarig bestaan van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens herdenkt. Onder anderen Bruce Springsteen, Tracy Chapman, Sting, Peter Gabriel en Youssou N'Dour hebben hun medewerking al toegezegd. De tournee „Mensenrechten Nu" begint op 2 september in het Wembleystadion in Londen en gaat daarna de hele wereld rond. Volgens de organisatoren bij Amnesty zal de tour 47 miljoen gulden gaan kosten die via en treegelden en commerciële sponsors moeten worden verkregen. Sting op Torhout/ Werchter, als een van de weinige ar tiesten die zijn faam kon waarmaken. FOTO: ANP S(T)INGING IN THE RAIN OP TORHOUT De elfde editie van het Belgische dubbelfestival Torhout/Werchter had op papier een samenstelling die blonk als goud. Waar kom je tegelijkertijd en Sting en Bryan Adams en INXS en John Hiatt en Los Lobos tegen? Toch maakte dit veelbeloven de affiche zich niet helemaal waar. Eigenlijk alleen Sting en Carmel waren het bedrag dat organisator Herman Schuere- mans voor hen neertelde, dub bel en dwars waard. Vooral Sting sloot op oorstrelende wij ze het festival af. Het enige probleem was alleen, dat de regen met bakken uit de he mel kwam, waardoor het al snel 'S(t)inging in the rain' was. Toch viel zaterdag niet het hele Torhout-festival in het water. De eerste dag van het festijn was een bijna geheel met zon overgoten gebeuren. In combinatie met het zachte windje leverde het ideaal festi val-weer op. Het merendeel van de 65.000 bepakte en be- zakte bezoekers vleide zich dan ook in het gras neer om van de acht groepen te kun nen genieten. Kleedjes en plasticjes werden uitgerold en de koelbox met frisdranken en eten werd opengemaakt, ter wijl truien en regenjassen wer den afgeworpen. 10.000 Maniacs opende het fes tival niet echt overtuigend, maar toch met genoeg charme om de combinatie van pop en rock in het hart te sluiten. Hoewel de Maniacs soms een behoorlijke muzikale spanning wisten op te bouwen, leken de musici overdonderd door de immense massa. Ze stonden wat schuchter op het podium en die invloed was ook merk baar in hun spel. Vooral Nata lie Merchant, die haar stemge luid combineerde met vreem de dansjes, zong de soms ge voelige composities wat verle gen weg. Ziggy Marley, aangekondigd als de grote verrassing van het festijn, maakte die betiteling helemaal waar. Hij kwam niet opdagen.Ziggy had zich verslapen, was daarom te laat uit Brussel vertrokken en zat .nog in een file op het moment dat Zijn reggae de menigte had moeten veranderen in een kol kende massa. Eerder Carmel klom daarom, na een lange pauze, wat eerder op het podium en was vanaf de eerste minuut een smaakmaker van wereldklasse. De groep, uitge breid met vier blazers en twee achtergrondzangeressen, speel de een vooral swingende set, die wat later op de middag sfeervoller zou zijn geweest De muziek, waarin jazz zit verweven, leent zich nu een maal voor een decor met on dergaande zon. Het publiek kreeg vooral oude favorieten voorgeschoteld, maar dan wel verpakt in blinkende improvi saties, die mede door de bla zers vaak een funky onder toon hadden. Bij Carmel leken deze keer de teksten minder te tellen dan de muziek. Toch werd de zangeres niet hele maal weggecijferd. Ze zong be ter dan ooit en het was dan ook niet verwonderlijk dat ze uiteindelijk een staande wei tegenover zich vond. Torhout/Werchter '88 was geen festival waar nieuwe composities op het publiek werden uitgeprobeerd. De groepen speelden op zeker, zo ook Los Lobos. Het Mexicaan- se kwartet koos voor lekker in het gehoor liggend werk, waarbij de traditionals meer succes oogstten, dan de eigen composities. Hun polka-rock ging er, en dat is een beetje voorspelbaar, in als koek. Hoe wel ze gedegen musiceerden, vlamde het repertoire toch niet als vorig jaar op Parkpop, maar daar had ook het eerste lichte regenbuitje schuld aan. Nieuw werk John Hiatt was de enige die veel nieuw werk liet horen zo als „Tennessee Place" en „Ri ding Along". Met zijn door leefde stem, gitaar en uitste kende groep musiceerde hij gedegen. John, die tussendoor veel sprak, kon zijn optreden echter niet naar een hoogte punt stuwen. Ook INXS lukte dat niet. De Australiërs waren de grootste teleurstelling van het festival. Doordat Michael Hutchence geen stem meer over had en volledig faalde in de lage regionen, maakte het publiek voor het eerst kennis met de instrumentale versies van de nummers. Dat de mu ziek allerbelabberdst klonk, was niet geheel aan INXS te wijten. Hoewel het het optre den niet had kunnen redden, stond de geluids-installatie zeer slecht afgesteld. Mede hierdoor bleef ook het optre den van Bryan Adams steken in de middelmaat. Bovendien klonk Adams als een Bonnie Tyler-zonder-borsten en had hij net als Hutchence, veel wa ter nodig om zijn stem nog enigszins op peil te houden. Terwijl donkere wolken zich boven Torhout samenpakten, trakteerde de Canadees het publiek op de songs die het wilde horen. De oogst bleef echter heel magertjes. De elec- triciteit tussen de muzikanten, waardoor nummers kunnen schitteren als juweeltjes, ont brak. De enige song die eruit 'sprong, was „Native Son" en dat gebeurde door de schitte rende solo van gitarist Keith Scott. Op het moment dat Adams voor zijn toegift terug keerde, diende de eerste re genbui zich aan en werd het niet meer droog. Gerijpt Het weerhield Sting er echter niet van het elfde Torhout- /Werchter festival op vooral swingende wijze af te sluiten. In de periode tussen zijn con certen in de Haagse Statenhal in april en Torhout is de sa menwerking tussen hem en zijn musici nog meer gerijpt. En dat miste muzikaal en vi sueel zijn uitwerking niet. Sting had er zichtbaar plezier in en bouwde zijn composities uit tot verlichte vuurbollen in de pikdonkere, regenachtige nacht, terwijl hij regelmatig synchroon lopende dansjes met zijn musici uitvoerde. Verscholen onder paraplu's en de plastic-zeilen waarop ze eerst hadden gezeten, beleef den de bezoekers een pakkend concert, waarbij de sentimen tele lading van „Sister Moon" hand in hand ging met de dansbare tonen van „Bring On The Night". Het waren vooral de rappe vingers van pianist Kenny Kirkland en het ka rakteristieke saxofoonspel van Branford Marsalis die de toon van het concert bepaalden. Het tweetal kon zich uitleven in composities die in schitte rende arrangementen zijn ge stoken en inmiddels dichtbij symfonie-lengte komen zonder dat ze gaan vervelen. Sting bleek met zijn lichthese stem en krachtig musicerende groep het stralende zonnetje aan de soms sombere festivalhemel, een licht dat binnenkort hope lijk op elpee verder schijnt. HANS PT FT MET „VERZAMELING AAN ZEE' DEN HAAG Het Haags Gemeentemuseum heeft een ander gezicht. Een rustgevend, mooi en ook boeiend gezicht. En het is nu al duidelijk dat naar mate dit gelaat ouder wordt, het alleen maar nog mooier kan worden. Wat is er gebeurd De nieuwe directeur van het museum, Rudi Fuchs, heeft het pakje dat al heel lang klaar lag, ein delijk open gemaakt. Hij heeft het bezit van het museum, dat vele jaren, vanwege allerlei spectaculaire en minder spec taculaire tentoonstellingen in de kelders stond, naar boven gehaald. Het pakje „Verzame ling aan zee", blijkt een schat te bevatten en het is eigenlijk treurig, dat dit zo lang verbor gen is gehouden. Hoewel deze keuze uit de col lectie van het Haags Gemeen temuseum een duidelijk stem pel op het museum drukt, wordt het ware nieuwe gezicht toch vooral bepaald door de wijze van presenteren. Een manier namelijk waaruit eer bied voor het kunstwerk blijkt. Niet alleen is de presen tatie van dien aard dat de kunstwerken optimaal tot hun recht komen, ook de samen stelling van werken in bepaal de ruimten is bijzonder. Fuchs lijkt de werken, vaak van ver schillende kunstenaars, in de zalen en nissen zo te groepe ren dat ze elkaar ondersteu nen of juist een dialoog aan gaan. De ruimten krijgen zo allen een heel eigen sfeer en aantrekkingskracht. Rust Na een periode van korte spectaculaire tentoonstellin gen, lijkt de rust in het mu seum te zijn weergekeerd. Fuchs zegt niet mee te willen doen in de luidruchtige race waarin van musea alleen nog opwinding verwacht wordt. Volgens hem staat een derge lijke modieuze intentie lijn recht tegenover de geest van de ontwerper vanhet mu seum: Berlage. En in die geest wil Fuchs aan de slag. In zijn openingstoespraak stel de hij dat Berlage als geen an der heeft begrepen hoe kunst gepresenteerd moet worden. Fuchs was het dan ook niet De Stijl heeft een eigen zaal in „Verzameling aan Zee", met meubilair van Gerit Rietveld en schilde rijen van onder meer Mondriaan en Theo van Doesburgh. FOTO: PR eens met opmerkingen dat het museum net een doolhof is. „Kunst moet je in detail kun nen bekijken. Verder is een kunstwerk kwetsbaar en kan snel uit zijn evenwicht gehaald worden. Daarom moet er let terlijk ruimte geschapen worden, waarin een kunst werk zich kan tonen zonder dat details verloren gaan. De toeschouwer moet bij elk ding tot stilstand komen om het in ïich op te nemen. Berlage heeft dat begrepen door aller lei soorten ruimten elkaar te laten opvolgen. Elke ruimte vraagt een nieuw oriënteren dat het langdurig kijken bena drukt. De intimiteit van het gebouw zorgt er verder voor dat de toeschouwer ook dicht oij de voorwerpen gebracht wordt", aldus de directeur van het museum, die inmiddels een flink deel van het gebouw weer in de originele staat heeft teruggebracht. Met zijn presentatie lijkt Fuchs geheel in de geest van Berlage gehandeld .te hebben. De ten toonstelling speelt tenminste heel goed in op de architec tuur. De werken wekken de indruk alsof ze een natuurlijke plaats in het totaal hebben in genomen. Schat De presentatie van Fuchs toont welk een schat het Ge meentemuseum eigenlijk in bezit heeft. Slechts enkele werken die op de presentatie vertegenwoordigd zijn, komen niet uit het eigen bezit en zijn bedoeld als aankoopvoorstel- len. Wat geboden wordt is ei genlijk te veel en te veelzijdig om op te noemen, maar duide lijk is dat er eigenlijk voor elk wat wils is, met grote namen uit binnen- en buitenland. Deze „eerste versie in de rich ting van een eigen collectie", zoals Fuchs de presentatie om schreef, biedt een zeer boeiend rustpunt, waaromheen even tueel wisselende tentoonstel lingen gehouden kunnen worden. Wat opvalt is verder dat de di versiteit van het gebodene, dat behalve uit schilderijen en ob jecten ook uit meubelen, ser viezen, vazen en gebruiks voorwerpen bestaat, nergens een rommelige indruk maakt. Het selecteren en combineren van die verschillende uiting svormen lijkt juist de kracht van deze presentatie, waarbij bovendien op subtiele wijze verbanden zichtbaar worden gemaakt. Verlichting Ook geheel in de geest van Berlage is volgens Fuchs de huidige wijze van verlichting in het museum. Berlage heeft het gebouw namelijk zo ont worpen dat eigenlijk overal met daglicht volstaan kan worden. Verbouwingen in de loop der tijd brachten hierin soms verandering. Fuchs heeft dit echter weer voor een deel in de oorspronkelijke staat la ten terugbrengen en in die ruimten blijft het kunstlicht dus ook uit. Bij voldoende dag licht zal dit ook waarschijnlijk het mooiste zijn, maar zater- dagmidag was het vrij somber weer, waardoor het hier en daar wel erg donker werd. Met de presentatie „Verzame ling aan zee" toont Fuchs zijn idee van het museum. Een idee dat volgens hem zo nu en dan best eens gereconstrueerd mag worden, mits het past in het specifieke karakter van het museum. Volgens de direc teur van het museum wordt door deze min of meer perma nente presentatie van lang verborgen gebleven kunstwer ken, weer recht gedaan aan de intentie van de kunst, name lijk dat het gemaakt is om ge zien te worden. Iets dat vol gens Fuchs ook de moraal van een museum zou moeten zijn. SYLVIA VAN LEEUWEN ALPHEN AAN OEN RIJN ROCINEMA I (Van Boetzela( straat 6. tel. 01720-20800): K neponnotje (al); 18.30, wo. ook 13.30. Junglebook (ic/ wo. 14.00. EUROCINEMA U a Honneponnetje (al): tijden 2 Eurocinema I. EUROCINEwjef III: Three men and a baby (a 18.30, 21.15. wo. 00k 13 »e th EUROCINEMA IV: Police Ae»erS( demy 5 (al); 18.45, 21.30. %jre 00k 13.45. ier, ,dra (fn, y \tukj LEIDEN LUXOR (Statlonswt/05- 19. tel. 071-121239): Police A400 demy 5 (al); 19.00, 21.15. wbr/i 00k 14.30 UOO en STUDu,»/ (Steenstraat 39, tel. 12413fUe\ Honneponnetje (al); Brigry lights, big city (al); Summit school (al); Three men and \50 baby (al); No way out (al); 14.3»aar 19.00, 21.15. Junglebook (31 wo. 14.30. TRIANON (Breestr^ 31. tel. 123875): Surrender (1S, 14.30, 19.00, 21.15. Rljfea/ (Haarlemmerstraat 52. tel. 07tieni 125414 Girls for sale (Ifcosf 14.30, 19.00, 21.15. ,ned( KATWIJK CITY THEATERarta (Badstraat 30. tel. 01718-7407^°/ Three men and a baby (al); nuntii, di. wo. 19.00, 21.15. Bambi (akruj, wo. 14.45. CITY THEATER L.r/. Someone to watch over m (12); zo. t/m wo. 21.15. Deal0"' Wish 4 (16); wo. 14.45, 19.0taet ma. di. 19.00. fen 1 VOORSCHOTEN GREENWAL, d (tel. 01717-4354): A night on tlTn<> town (al); wo. 15.45. Fatal bear^ ty (al); ma. t/m wo. 20.15. Erf00" peror of the sun (al); do. t/m v^res* 20.00. lies. KINDERVOORSTELLING Uaaj Avontuur met een staartje; wi- 14.00. 15.45. Troetelbeertjes Ify wonderland 3; wo. 14.00. WASSENAAR ASTRA 01751-13269): Barfly (12); r m wo. 20.00. »e. i KINDERVOORSTELUNG w Disney's parade van tekenfiln^, n sterren; wo. 14.00. f ZOETERMEER 9/Jtv PROMENADE. Police acadwrti my 5; ma. di. 20.00. wo. 14.0Laj 20.00. Honneponnetje; ma. L 20.00. wo. 14.00, 20.00. Thr?V men and a baby; ma. di. wp0"' 20.00. My little pony; wo. 14.0pr) 1 DEN HAAG ASTA 1 (Spui 2{jesf, tel. 463500): Honneponnetje (ajr/.w 14.00, 19.00, 21.30. ASTA P' Overboard (al); 18.45, 21.3^™ ma. di. 00k 14.00. ASTA Jvas Man on fire (16); 14.00, 19.0ü/f/e 21.30. BABYLON 1 (Winkflffee. centrum Babylon, tel. 47165$.«,r Police academy 5 (al); 14.0T 19.00, 21.30. BABYLON !n 0 Bright lights big city (12); 14.0f°d* 18.45, 21.30. BABYLON tfe Three men and a baby (a 14.00. 19.00. 21.30. CINEACj^-p! (Buitenhof 20. tel. 630637): Hart burger hill (16); 14.00. 18.4!°£ 1 21.30. CINEAC 2: Three me and a baby (al); 18.45, 21.3 ma. di. 00k 14.00. CINEAC Raw (16); 14.00. 18.45, 21.3 METROPOLE 1 (Carnegielaal tel. 456756): De ondraaglijHPOl lichtheid van het bestaan (aliens 14.00. 20.00. METROPOLE |to L Maurice (16); 14.00. 18.4Vaar< 21.30. METROPOLE 3: Thok v last emperor (al); 14.00, 20.3INGI METROPOLE 4. Cry freedoffiN (al); 20.30. ma. di. 00k 14.0#ke METROPOLE 5: Programmalve filmzomer '88. 14.00, 18.4|ag 1 21.30. ma. 14.00, 20.30. Threke mission (16); ma. Los Santos in756: nocentes (16); di. Zoeken naster Eileen (12); wo. ODEON 1 (Hruis). rengracht 13. tel. 462400): Poli Oe ce academy 5 (al); 13.45, 18.4!erhi 21.30. ODEON 2: No man* L land (16); 13.45, 18.418a i 21.30.e ODEON 3: Honnepo¥ERI netje (al); 13.45. 18.45, 21.3SEBI ODEON 4: Fatal attractitfnge (12); 13.45, 18.45. 21.30. STlfer e DIO 1 (Kettingstraat 12b. td422 656402): No way out (12); 19.1)umr 21.45 wo. 14.00. STUDIO *EZ< (S)he's having a baby (afiacr 19.00, 21.30. STUDIO !|ks Moonstruck (al); 19.00. wiB3C 14.15. Oci ciornie (16); 21.3<)age HAAGS FILMHUIS: Zaal neer Der Himmel über Berlin; 19.31) Sin 21.45. Zaal 2: Lady bewaMenei 19.30. The belly of an architect" 21.45. Zaal 3: 19.30, 21.45. Beyok ond the valley of the dolls; mfag. Anne et Muriel; di. VD; wo. 9.3( KINDERVOORSTELLINGEN "Oor ASTA 2: My little pony; w(5 0C 14.00. CINEAC 2: My littWag. pony; wo. 14.00. METROP09 3< LE 4: Jungle book; wo. 14.0(pn STUDIO 3: E.T. wo. 14.30. 19 0( Het waterpodium en de Waag (Lei den): derde Leidse slagwerkfestival. Met Willem Jansen, Djemga's, Slag werkgroep Den Haag, Africa Soli en Slagerij Van Kampen. Gezien op 2 Over het water van Oude en Nieuwe Rijn, soms ge dempt door de muren van de Waag, klonk zaterdag het gebonk en getik van handen en stokken op dierevellen, blazen, inge nieus verwerkte stukken hout en metaal, en in principe alles waarop je maar kan slaan. Het hart van Leiden klopte als zel den tevoren. De organisatie (de afdeling culturele zaken van de ge meente Leiden) maakte na twee jaar slagwerkfestival in maart gebruik van de moge lijkheden van het drijvend po dium voor de Hoogstraatkel ders. Dat beviel uitstekend, al leen was het jammer dat het weer niet van harte meewerk te. De eerste openluchtoptre dens, van Willem Jansen en Djemga's, vonden plaats onder een tentachtig afdak dat nogal wat van het geluid dempte en afbreuk deed aan de dramati sche aspecten van de muziek. Het hele twee meter lange lijf van Willem Jansen deed uit bundig mee met de subtiel verschuivende ritmes die hij uit zijn Afrikit wist te halen. Zijn imponerende optreden was nog sterker geweest als het canvas boven zijn hoofd was weggehaald. De Leidse groep Djemga's klonk daarna heel wat minder gevarieerd. De groep is Afri kaans en Caraibisch geïnspi reerd en gebruikte het slag werk ook als begeleiding van liederen. Later in juli is de groep weer op het podium te zien, hopelijk onder meer tro pische omstandigheden. 's Avonds in de Waag kwam een heel andere kant van het slagwerk aan bod. De interna tionaal vermaarde Slagwerk groep Den Haag speelde eigen tijdse composities van Steve Reich op een instrumentarium dat varieerde van xylofoon tot verf- en bierblikken. Grote verschillen in de dynamiek van de uitvoering maakten de ingewikkelde ritmische patro nen heel spannend. Africa Soli ging terug naar de roots. Het viemansgezelschap speelde traditione Guinese rit mes met prachtige namen als kiwigi, wanadan, gugu, gongo- ba en tenslotte de rumba bam- bulee a libaba. De muziek wordt in Guinee nog steeds ge speeld bij gelegenheden als het planten en oogsten van de rijst, de verkiezing van een sterke trommelaar en de fees ten bij het volwassen worden van jongens. Het publiek mocht meedoen: een Afri kaanse danseres haalde toe schouwers erbij, een van de slagwerkers zong met een stem waarmee je glas kan snij den herhaalbare regels. Het slagwerkfestival werd bui ten afgesloten door Slalêrei van Kampen. Op vier mefag* hoge torens om het waterpj??* um heen speelden vier drj^ mers een speciaal gemfaie stuk. Helaas was het wJoor schijnlijk niet te vermijdend" het geluid vooral centraal^1 de speakers op het podLpi kwam, zodat het effect vaijaar unieke locatie een beetje pier loren ging. Toch zorgden"™1' sonore ritmen van de slajg*® voor een bijna religieuze f£n le. Het silhouet van een vatan groepsleden tekende zich rf«t achtig af op een gevel aaiu[e Hoogstraat, van het pod}^ vertrok heel langzaam |un<j boot, een vliegtuig vloog o|8.3i het leek een zorgvuldig f'*~~ gisseerd ritueel. DICK VAN TEYLIN' CHERBOURGH Het schip met de stoffelijke resten van de Hongaarse componist Bela Bartok aan boord is het afgelo pen weekeinde vanuit Sout hampton in het Franse Cher- bourgh aangekomen. Van daar zullen zij per trein worden overgebracht naar Hongarije, waar zij opnieuw begraven zullen worden. De reis gaat via via de Bonds republiek en Oostenrijk naar Hongarije. De kist met de stof felijke resten van de Hongaar se componist werd in Sout hampton uitgeleide gedaan door een orkest van 21 cavale risten van de Britse koninklij ke Huzaren. die voor de gele genheid waren ingehuurd door de rederij die Bartoks posthume terugkeer naar Eu ropa verzorgt. Voor de Tweede Wereldoorlog verliet Bartok Hongarije om politieke redenen en vestigde hij zich in de VS. In 1945 over leed hij hier op 64-jarige leef tijd. Donderdag kwamen de stoffe lijk resten van Bartok vanuit New York in Southampton aan. Op de universiteit van deze Britse havenstad had donderdagavond een herden kingsconcert plaats. De resten van Bartok worden op hun reis naar Hongarije be geleid door diens zoons. Peter en Bela Jr Peter en Nika Bartok, uiterst links en uiterst rechts op de foto, bij de kist met de stoffelijke re?PI van hun vader Bela Bartok in Cherbourg, Frankrijk.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 6