Teleurstellende bezoekcijfers
Holland Festival Den Haag
Frankrijk beperkt aantal films op televisie
Stoffelijke
resten van
Bartok nu
in Engeland
Met welke
schrijver gaat u
op vakantie?
ZALEN GEMIDDELD SLECHTS VOOR HELFT BEZET
INXS bezorgt geen kippevel
bioscopen
Gedreven spel in
Brahms door
conservatorium-orkest
KUNST
VRIJDAG 1 JULI 1988 PAGINA 9
Ad Roland weg bij TROS
HILVERSUM Radio 3-diskJockey
Ad Roland, die bij de TROS verantwor-
delijk is voor de Nederlandstalige po
pulaire muziek, zal met ingang van 1
oktober deze omroep verlaten.
Hij gaat zelfstandig radioprogramma's
maken in binnen- en buitenland. Ro
land, op Hilversum 3 een van de weini
ge voorvechters voor het Nederlandse
lied, presenteerde de programma's Pol-
derpopparade, Europarade, Nederland
stalige Top Tien, Gouden Uren, Neder
lands Hitwerk en Krieken met Adje.
Nederlands Hitwerk, op de vrijdagmid
dag tussen 17.00 en 18.00 uur via Radio
2, zal met ingang van 1 oktober worden
overgenomen door Chiel Montagne, die
ook het programma Op volle toeren
presenteert op de maandagochtend via
Radio 2.
FOTO: DIJKSTRA
Annette van Trigt
van VOO naar VARA
HILVERSUM Programmamaak
ster Annette van Trigt verlaat na
tien jaar Veronica. Zij stapt met in
gang van het nieuwe seizoen over
naar de VARA waar zij eveneens,
radio- en televisieprogramma's gaat
maken.
Annette gaat onder meer op zater
dag tussen tussen 11 en 12 uur voor
de VARA-radio een programma
maken waarin sport en de media
centraal staan. Over haar werk
zaamheden op televisie kon de om
roep nog weinig zeggen. Annette
van Trigt maakte voor Veronica on
der meer radio-programma's zoals
„Kletskop", „Countdown Café", „De
Stemband" en het tv-programma
„De tic van...".
Ahnette van Trigt.
FOTO: DIJKSTRA
SOUTHAMPTON De stof
felijke resten van componist
Bela Bartok zijn donderdag
per boot vanuit de Verenigde
Staten in het Engelse Sout
hampton aangekomen. Bartok,
die in 1945 in New York over
leed en daar ook werd begra
ven, zal worden herbegraven
in zijn geboorteland Hongarije.
De Queen Elizabeth 2 werd in
de haven van Southampton
opgewacht door Hongaarse di
plomaten en andere regerings
vertegenwoordigers. Later
-donderdag vond een herden
kingsconcert plaats in de Tur
ner Sims concerthal van de
plaatselijke universiteit. Het
concert was gratis toeganke
lijk. De kist met de stoffelijke
resten van Bartok wordt op de
reis naar Hongarije begeleid
door de beide zonen van de
componist, de 64-jarige Peter
uit Florida en de 78-jarige Bela
uit Boedapest. Bartoks resten
werden op 21 juni op de New-
yorkse begraafplaats Ferncliff
opgegraven en zullen op 7 juli
in Boedapest voor de tweede
keer ter aarde worden besteld.
Vrijdag zal de reis naar het
Europese vasteland worden
aangevangen. Allereerst wordt
Frankrijk aangedaan, gevolgd
door Westduitsland, Oostenrijk
en ten slotte Hongarije, waar
Bartok op 25 maart 1881 het
levenslicht zag.
NOB moet 800
banen kwijt
«JLVERSUMHet NOB
(Nederlands Omroepproduk-
r tie Bedrijf) moet 600 banen
kwijt. Dat is het resultaat
van een onderzoek dat bu
reau MacKinsey heeft ver
richt in opdracht van het
NOB dat per 1 januari 1991
zijn omzet moet halen uit
vrije concurrentie met ande
re audo-visuele produktiebe-
drijven. Tot die datum heeft
het NOB de zekerheid, dat
-het'75 procent van de televi
sie-programma's en alle ra
dioprogramma's van de Ne
derlandse omroepen mag
verzorgen en produceren.
Wanneer 600 functies komen
te vervallen, zoals MacKin
sey adviseert, zal dat, vol
gens het NOB gebeuren zon
der gedwongen ontslagen.
Om dat voor elkaar te krij
gen wordt gedacht aan het
privatiseren van een aantal
niet-direct produktieve
NOB-onderdelen zoals Civie
le Zaken, restaurants, bewa
king, wagenpark en bedrijfs
brandweer. Het sanerings
plan is vanmiddag de onder
handelaars van de omroep
benden voorgelegd.
(ADVERTENTIE/
(kul ii nat Hortus Aufiw op vtaKodU ilut
Rninc? Kn iml Jan Wolkers rmig
naar Ocjjtywst? SdirijuTS zijn uvspi-
nnml m'/rlsdup.
Ook op vakaiili
VAN STOCKÜM,
BELINFANTE&
COEBERGH
BOEKVERKOPERS
VENESTRAAT U. PASADENHA-
PASSAGE. TELEFOON 656808.
Literatuur, kunst, schaken, woorden
boeken, automatisering, rechten, econo-
MF.LRDAN50.000TimSINVOORR.AAD
DEN HAAG/AMSTER
DAM Het Holland
Festival, dat zich in 1988
voor het eerst sinds jaren
niet alleen in Amster
dam maar voor een klein
deel ook in Den Haag
heeft afgespeeld, heeft
dit jaar minder volle za
len getrokken dan de ja
ren daarvoor. Vooral in
Den Haag bleef de bezet
tingsgraad van de zalen
waar concerten en voor
stellingen werden gege
ven achter bij de ver
wachtingen. De balletten
van Nederlands Dansthe
ater en Nationaal Ballet
niet meegerekend (die
waren uitverkocht), wa
ren de zalen in Den
Haag slechts gemiddeld
voor 54 procent gevuld.
Festivaldirecteur Ad 's-Gra-
vesande maakte gisteren be
kend dat de zalen die tijdens
het Holland Festival in Den
Haag en Amsterdam werden
gebruikt, een gemiddelde be
zettingsgraad van 75 procent
bereikten. Dat is zeven pro
cent minder dan vorig jaar
en zes procent minder dan in
1986, jaren waarin Den Haag
nog niet meedeed. De vraag
of Den Haag volgende jaren
opnieuw zal meedoen aan het
Holland Festival, zal pas na
een evaluatie door zowel de
leiding van Holland Festival
als de gemeente Den Haag
wordep beantwoord. De
Haagse gemeenteraad zal
hierover in oktober een be
slissing nemen. Tijdens een
onlangs gehouden vergade
ring van de commissie cul
tuur van de gemeente Den
Haag bleek overigens dat de
raadsleden, als door de be
perkte financiële middelen
een keus moet worden ge
maakt, liever het gemeente
geld besteden aan het twee
jaarlijkse Holland Dans Festi
val dan aan het Holland Fes
tival zelf. Het Holland Dans
Festival, vorig jaar voor het
eerst gehouden, kon zich ver
heugen in uitstekend bezette
zalen. Het wordt eveneens
georganiseerd door de men
sen die verantwoordelijk zijn
voor het Holland Festival.
Kleiner
In totaal trok het Holland
Festival in Amsterdam en
Den Haag dit jaar 56.195 be
zoekers. Volgens 's-Gra ve
sande zegt dit cijfer niet zo
veel, omdat het festival dit
jaar met 70 voorstellingen en
28 produkties veel kleiner
was dan vorig jaar, toen het
Holland Festival deel uit
maakte van de manifestatie
Amsterdam Culturele Hoofd
stad van Europa. Off Hol
land, de margetheater-ach-
tige aanvulling op het officie-
Ie aanbod in theaters als
Stadsschouwburg, Bellevue-
/Nieuwe de la Mar, Balie en
café-restaurant American,
trok nog eens 10.000 bezeoe-
kers. Dit gebeuren had een
gemiddelde zaalbezetting van
85 procent. Dit onderdeel, sa
men met VPRO opgezet,
stond dit jaar voor het eerst
op het Holland-Festivalpro-
Toch waren er ook tijdens
het Holland Festival voor
stellingen die grote publieke
Directeur Holland Festival Ad' sGravesande: volgend jaar
groter festival.
FOTO: DUKSTRA
belangstelling trokken. Het
Amsterdamse Muziektheater
was tijdens de voorstellingen
van de opera Nixon in China
tot de laatste plaats bezet.
Ook onder meer het optre
den van het Schönbergkwar-
tet, het concert van het Con
certgebouworkest in de RAI
en het Orkest van de XVllle
Eeuw zorgden in Amsterdam
voor een 100 procent zaalbe
zetting. In Den Haag was dat
het geval met het Nederlands
Danstheater.
Er waren zowel in Amster
dam als Den Haag ook aan
zienlijk minder succesvolle
voorstellingen, zoals het Ra
dio Kamerorkest (bezettings
graad van 18 procent), en het
Asko-ensemble (20) in Am
sterdam en Schönberg-en-
semble (22 procent) in Den
Haag.
Niet voller
's-Gravesande trok de con
clusie uit de ervaringen van
dit jaar dat een kleiner festi
val niet per definitie vollere
zalen betekent. Volgend jaar
zal het Holland Festival in
elk geval groter zijn. Tijdens
de persconferentie werd een
voorlopig programma gepre
senteerd. Op het gebied van
toneel zal het accent sterk
liggen op de Sovjetunie met
één theatergezelschap uit
Vilnus (Lithouwen) en drie
uit Moskou. Ook op het ge
bied van muziek zal veel
aandacht worden besteed aan
dat land, zij het dan groten
deels uitgevoerd door Neder
landse orkesten. Wat opera
betreft vermeldt het voorlo
pig programma onder meer
de uitvoering van „De Mate
rie" van Louis Andriessen
(muziek) en Robert Wilson
(tekst). Ook „Salammbó" van
Moessorgsky en* „Götterdëm-
merung' van Wagner (beide
concertantes) staan op het
programma evenals „King
Arthur" van Purcell.
Het Nederlands Danstheater
en het Scapino Ballet zullen
deelnemen aan het danspro-
gramma en de Opera van
Beiijing uit China zal optre
den in het programma van
niet-Westerse muziek en
dans.
's-Gravesande liet ook weten
dat het er naar uitziet dat er
meer geld komt voor het
Holland Festival, zodat er
ook meer kan gebeuren. Hij
wilde daar evenwel geen bij
zonderheden over kwijt, om
dat gesprekken op dit punt
nog aan de gang zijn. Dit jaar
ontving het Holland Festival
aan structurele subsidies van
1,2 miljoen van het ministe
rie van WVC en 540.000 van
de gemeente Amsterdam.
Daarnaast was er een inci
dentele subsidie van 3,5 ton
van Den Haag. Het Holland
Festival zorgt zelf echter
voor 50 procent van de in
komsten: incidentele subsi
dies, speciale fondsen, radio
en tv, advertenties, sponso
ring en recettes.
Farm» (gitaar, aynthaaizar), Jon
Farriaa (drumt) an Garry Gary Baart
(basgitaar). Ahoy', Rottardam. Voor-
Nog geen vijf maanden na hun
gedreven rock roll-show in
het Utrechtse Vredenburg
stond het uit Australië afkom
stige INXS gisteravond in het
Rotterdamse Ahoy'. Na elf iaar
hard werken lijkt een defini
tieve werelddoorbraak nog
maar een kwestie van een
stap. Nadat elpees als „The
Swing" en „Listen Like Thie
ves" de hobbelige weg naar de
top asfalteerden, kon net zestal
met „Kick" er in sneltrein
vaart overheen.
De verwachtingen bij deze
snelle terugkeer, waarbij ze
ondertussen veel ervaring
hebben opgedaan in de Ameri
kaanse arena's, waren dan ook
hoog gespannen, maar de mu
sici losten ze slechts ten dele
Wat het publiek in Ahoy'
kreeg voorgeschoteld was een
sobere blauwdruk van hun vo
rige, spetterende muziek-uit-
spatting. Pas nadat zanger Mi
chael Hutchence na vijftig mi
nuten „This Time" liet weer
klinken leken alle stukjes van
de puzzel nauwgezet in elkaar
te passen en kon het feest echt
beginnen. Daarvoor was INXS
het dobberende, stuurloze
bootje op de woeste zee met de
onbereikbare haven in zicht.
Vooral de zang van Michael
leek ten onder te gaan in de
bruisende, maar kleurloze
klankenzee. Het moet de ver
moeidheid van de stembanden
of misschien het Parijse feestje
van de avond ervoor zijn ge
weest, die hem de hoogste no
ten deed missen. Hierdoor
greep hij, als redmiddel, maar
terug naar de wat lagere,
waardoor veel intensiteit ver
loren ging. In elk geval gleed
zijn stem niet soepeitjes over
de akkoorden-schema's, die hij
door zijn weinig geïnspireerde
groep kreeg voorgeschoteld.
Het was een brei van muzika
liteit, waarin slechts de gitaren
van Tim Farriss en Kirk Pen-
gilly de herkenningspunten
vormden.
Stembanden
Maar na vijftig minuten ble
ken de stembanden van Mi
chael toch genoeg opgerekt om
het tweede deel van het een
uur en drie kwartier durende
concert (inclusief twee toegif
ten) nog enige glans te geven.
Helaas was het toen te laat om
nog kippevel te krijgen, want
„Never Tear Us Apart", een
van de mooiste songs uit de ja
ren tachtig, was toen al een
roemloze dood gestorven hoe
wel hij met veel enthousiasme
door het publiek werd begroet.
Het publiek liet zich overigens
wat al te gemakkelijk gaan en
dat was, gezien de muzikale
prestaties op het podium, niet
geheel terecht. Het vuurwerk
van het concert lag vooral ver
scholen in de prachtige licht
show. Wat deze te gemakkelij
ke overwinning wel bewees,
waren de kwaliteiten van Hut
chence als entertainer. Zijn
stem mag dan in het eerste
deel niet optimaal zijn ge
weest, hij werkte er hard voor
om het zijn publiek naar de
zin te maken. Nadat zijn vraag
hoe het met ons gaat, met (het
verschrikkelijke) ol'e-geroep
werd beantwoord, speelde hij
handig op deze voetbalzang in
door de zaal te feliciteren met
de overwinning op de Russen.
„Dat zal ze leren...".
Het hoogtepunt uit het eerste
deel bleef beperkt tot het met
de begeleiding van de akoesti
sche gitaar van Kirk gezongen
„Shine Like It Does".
Improviseren
INXS improviseerde trouwens
regelmatig, waardoor je als be
zoeker steeds weer op het ver
keerde been werd gezet. De
uitkomst ervan was echter
soms verrassend, soms teleur
stellend. Zo werden de blaas-
partijen in „Listen Like Thie
ves" vervangen door toetsen-
partijen en was „What You
Need" voorzien van een funky
bliek Ipek vooral voor INXS
door de knieën te zijn gegaan
na de laatste elpee „Kick" en
Zanger van INXS Michael Hutchence, die gisteravond slecht bij
stem was tijdens het concert van zijn groep in Ahoy'.
FOTO: PR
het tweede deel beter op wat trefzekere soli afleverde,
als „Need You Tonight" wer
den dan ook uit volle borst
meegezongen. Hoewel INXS
dreef was, bleven de hoogte
punten spaarzaam. „Mediate"
kreeg een mooie ingetogen uit
voering, maar de show werd
gestolen door „Devil Inside",
waarbij Tim Farriss terwijl hij
skateboard van de ene
naar de andere kant van het
podium reed. INXS boeide,
maar niet genoeg.
HANS PIËT
PARIJS Franse televi
siestations mogen voort
aan niet meer dan twee
keer per week speelfilms
uitzenden tijdens de uren
dat het meest televisie
wordt gekeken. De Franse
minister van cultuur Jack
Lang zei donderdag dat
deze maatregel onderdeel
vormt van een beleid dat
beoogt de Franse filmin
dustrie nieuw leven in te
blazen.
Tijdens een interview met
TF1, ter gelegenheid van de
jaarlijke Filmdag, zei Lang dat
hij een „noodplan" zal opzet-
subsidiering
films en filmhuizen. In het
plan wordt een kleine 25 mil
joen gulden gestoken.
Het ministerie van cultuur
bracht een verklaring uit
waarin bekend werd gemaakt
dat de zes Franse televisiesta
tions zich bereid hebben ge
toond het aantal films op de
buis drastisch in te perken.
Het gaat dan om de piekuren
tussen 20.30 uur en 22.30 uur.
De overeenkomst zal binnen
kort bij wet worden vastge
legd.
Momenteel mogen alleen op
woensdag en zaterdag tijdens
prime time geen films worden
uitgezonden. Sommige stations
ïenden de overige vijf dagen
van de week in de piekuren
vrijwel louter en alleen films
uit. Hoewel de Fransen van
oudsher echte bioscoopgangers
zijn heeft ook hier de invloed
van de televisie genadeloos
toegeslagen en is vooral de af
gelopen paar jaar een duidelij
ke kentering in de bezoekers
aantallen opgetreden.
Woordvoerder Bernard Vidal
van de nationale bioscoop
bond, zei dat sinds januari 1987
omstreeks 500 bioscopen hun
deuren hebben moeten sluiten.
Hij weet deze ontwikkeling
aan het beleid van de televi
siebonzen die vorig jaar maar
liefst 1300 films op de buis
hebben vertoond.
Voor een uitgebreide agen
da, ook voor de komende
dagen, raadplege men
„UIT", de gratis wekelijkse
bijlage van deze krant.
16.00. Junglebook
Eurocinema I. EÜROCi-
NEMA III: Three men and a baby
(alY. 16.30. 21.15.
(al); Summer school (at);
men and a baby (al); No way out
(al); 14.30, 19.00. 21.15. Jungle-
book (al): za. zo. w.o 14.30. TRIA
NON (Breestraat 31. tel. 123875):
Surrender (12): 14.30. 19.00,
21.15. REX (Haarlemmerstraat
52. tel. 071-125414 Girls lor sale
(16); 14.30, 19.00, 21.15.
Three men and a baby (al); do.
zo. 14.45. 19.00. 21.15. za. ma. ai.
wo. 19.00. 21.15. Bambi (al); za.
wo. 14.45. CITY THEATER II: So
meone to watch over me (12); do.
vr. za. 14.45. 19.00. zo. t/m wo.
21.15. Death Wish 4 (16); do. vr.
za. 21.15. zo. wo. 14.45, 19.00. ma.
di. 19.00.
VOORSCHOTEN GREENWAY (tel.
01717-4354): A night on the town
Fatal beauty (al); do. t/m zo. 21.15.
wo. 14.00, 15.45. Troetelbeertjss
in wonderland 3; za. zo. wo. 14.00.
20.00. Barfly (12):
ma. t/m wo. 20.00.
KINDERVOORSTELLING
Disney's parade van tekenfilm-
dl. 20.00. vr. 1900,
21.30. za. zo. 14.00. 19.00, 21.30.
wo. 14.00, 20.00. Honneponnetje;
14.00. 20.00. Three men a
baby; do. ma. di. wo. 20.00.
zo. 19.00. My little pony; z;
DEN HAAG ASTA 1 (Spui 27. tel.
463500): Honneponnetje (al):
14.00. 19.00, 21.30. zo. 13.30.
16.00, 19.00. 21.30. ASTA 2:
Overboard (al); 18.45. 21.30. do.
vr. ma. dl. ook 14.00. ASTA 3:
Man on fire (16); 14.00. 19.00.
21.30. zo. 13.30. 16.00, 19.00.
21.30. BABYLON 1 (Winkelcen
trum Babylon, tel. 471656): Police
academy 5 (al): 14.00. 19.00,
21.30. zo. 13.30. 16.00. 19.00.
21.30. BABYLON 2: Bright lights
big city (12); 14 00. 18.45. 21.30.
zo. 13.15. 16.00. 18.45. 21.30.
BABYLON 3: Three men and a
baby (alY. 14.00. 19.00. 21.30.
irnegli
456756): De ondraaglijke lichtheid
van het bestaan (al); 14.00, 20.00.
METROPOLE 2: Maurice (16):
i of the roee (16); vr. Indiana
Jones and the temple of doom
(al); za. Round midnight(al);
Eileen (12); wo. ODEON 1 (He
rengracht 13, tel. 462400): Police
academy 5 (al): 13.45. 18.45.
21.30. zo. 13.30. 16.00. 18.45.
21.30. ODEON 2: No man's
land (16); 13.45, 18.45. 21.30.
18.45, 21.30. zo. 13.30. 16.00.
18.45. 21.30. ODEON 4: Fatal at
traction (12); 13.45, 18.45, 21.30.
656402): No way out (12); 19.15,
21.30. STUDIO 3: Moonstruck
(al); 19.00. zo. wo. 14.15. Oci cior-
nie (16); 21.30. HAAGS FILM
HUIS: Zaal 1: Der Himmel über
Berlin; 19.30, 21.45. Lust in the
dust; za. 24.00. Zaal 2: Lady bewa
re; 19.30. The belly of en archi
tect; 21.45. Zaal 3: 19.30, 21.45.
za. 20.00. Blue movie; do. Amar-
cord; vr. Caeanova; za. Flsah; zo.
Beyond the valley ot the dolls;
ma. Anne et Muriel; di. VD; wo.
NACHTVOORSTELLINGEN
CINEAC 1: Hamburger hill (16);
za. 00.15. CINEAC 2: 9% Weeks
(16); za. 00.15. CINEAC 3: Like
tether like eon (16); za. 00.15.
13.15, 16.00. STUDIO 3: E.T.
(ADVERTENTIE)
WOIVEM EIV f
DESIGN
APPARTEMENTEN VOOR CARRIÈRE
MAKERS
ARCHITECTENGROEP'MECANOO' i
BOUWPUTEN: EEN VERSLAVENDE RAGE
TUIN: BLOEIENDE BORDERS
ixm-.mn kopch mm
mm
Slotuitvoering van het Symfonie or
kest van het Koninklijk Conservato
rium met werken van Beethoven en
Brahms. Donderdagavond, Schön-
Wie vanavond voor slechts
5,- een goed traditioneel con
cert wil horen doet er verstan
dig aan naar het Koninklijk
Conservatorium te gaan. Daar
wordt het concert dat gister
avond werd gegeven van
avond herhaald.
ring ter afsluiting van het stu
diejaar werd ditmaal gekozen
voor een traditioneel program
ma met werk van Beethoven
en Brahms. Het orkest stond
onder de kundige leiding van
de Poolse gastdirigent Grze-
gorz Nowak; geconcentreerd,
duidelijk en met de nodige ge
drevenheid. Hij liet de grote
lijn prevaleren en gaf de klas
sieke vorm duidelijke contou
ren. Bij de Ouverture Egmont
van Beethoven was de klank
balans nog niet ideaal en dron
gen de bassen en het koper
zich te sterk op de voorgrond.
Bij het vioolconcert in D op. 61
van Beethoven zorgde hij er
voor dat het orkestspel zich
aanpaste aan het slanke en
lichte spel van de violiste Ni-
coline Kraamwinkel. Zij deed
kortgeleden haar uitvoerend
musicus-examen met hoge
eindcijfers. Haar integere en
technisch goed afgewerkte
spel lijkt een uitdrukking van
haar tengere gestalte. Het is
ronder meer een knappe pres
tatie om een technisch en mu
zikaal zo veeleisend stuk zo
§aaf neer te zetten als zij dat
eed. Het is begrijpelijk dat zij
in de eerste delen nog veel on
zekerheid moest wegspelen.
Toch is het jammer dat pas in
het derde snelle deel haar spel
iets van de kracht en de uit
straling van Beethoven ging
weergeven. In eerste instantie
lijkt Nicoline Kraamwinkel
meer iemand om bijvoorbeeld
componisten als Bach en Mo
zart te spelen.
De andere, in het programma
blad niet genoemde violiste
van formaat was de i
(ADVERTENTIE)
OPEN DAG
Op zaterdag 2 juli 1988 openen
Wagenstraat 66 In Den Haag
over China en Chin
Tel. 020-258330/260293
Fax 020-205794
Brahms' vierde Symfonie
op.98 in e toonden dirigent en
orkest dat zij de geest van de
late negentiende eeuw goed
verstonden. Er werd met eën
zodanige gedrevenheid ge
speeld dat de vonken eraf vlo
gen. Nu lieten de houtblazers
waar tot dan toe weinig van
was gemerkt, horen dat zij wel
degelijk meetelden en haalden
hun achterstand dubbel in.
Het leek bovendien of het or
kest op de vleugels van de gro
te romantische golfbeweging
gelijker speelde en vooral ge
lijker inzette. Kortom, deze
Brahms-symfonie was een vi
sitekaartje voor een begaafd
en enthousiast conservatoriu
morkest.
ERIK BfSIEP